René van Duynen 50 jaar in balans tussen hemel en aarde Uitgaan in Haarlem Agenda voor Haarlem Verzameling Theo van Gogh in Stedelijk Museum Een Eeuw geleden Jubileum op het slappe koord Een oude rot in het variété-vak Suid-Afrikaanse Volksspelers" ^Hce is het ontstaand 3 Cabaretiers vertrokken naar Indonesië BAKKER'BEHANG Amsterdams Kunstmaand met diverse premières in Mei naar ons land Film Watersnood 1953 Luitenant-kolonel veroordeeld Durf en gefundeerd kunstgevoel Europese Evangelische zending houdt conferentie IN DE KERK GEBOREN ENAMEf Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 16 April 1853 VRIJDAG 17 APRIL 1953 „Ik heb gelukkig nooit een cent overgehoudenEen gesprek met een jubilaris, waarin dit getuigenis valt, onderscheidt zich al dadelijk door een aparte filosofie van de ondervraagde. Hij moet wel een speciaal nummer zijn. En dat klopt volkomen bij René van Duynen: hij viert deze maand zijn gouden jubileum als „speciaal nummer", waar in die voorbije halve eeuw vele duizenden met ingehouden adem naar hebben gekeken, overal op de wereld, Amerika, Winterswijk, Rusland, Le Havre, Voor-Indië, de Balkan, Bandoeng, Luik een even lange als grillige sliert namen kronkelt zich door zijn herinnering. En nu, op zijn 66ste? „Meneer, kom mee. Kijk: ouwe kerel. Ziet u?", zo luidt het in telegramstijl terwijl René feilloos horizontaal als een plank onder een rekstok hangt in zijn bovenwoning aan de Kleine Houtstraat. „Om mijn hart denken? Man, ik heb nog nooit gemerkt, waar dat ding zit". Hoe merkwaardig zijn levensloop ook is geweest, René van Duynen is wel het meest concrete voor beeld van een evenwichtig mens. En dat is ook het eerst nodige op de trapeze of het slappe koord. „Hekkenspringer" die bijnaam uit zijn jeugd in Amsterdam doet reeds de zorgen veronderstellen, die zijn ouders zich maakten toen ze hem op de Zeevaart school deden. Zijn maritieme belangstel ling concentreerde zich in het bijzonder rondom die ene versregel van het vader landse lied „Piet Hein", die luidt: „klom men zij toen niet als katten in 't want?" Daarin blonk hij uit en wat de rest aan gaat.... Nu ja, hij werd vierde stuurman op een grote driemaster-bark (een uit gezocht oefenterrein voor iemand met acrobatische neigingen) en voer naar Pensacola in de Golf van Mexico. Hij kwam niet meer terug van passagieren, maar zwierf het ruige binnenland in en verdiende de kost als houthakker. En op een kermis in New Orleans, in April 1903 kwam hij de artiest Boston Cronjé tegen, die temidden van een groep Duitsers ver toonde, wat 't wel betekende, leerling te zijn geweest van de beroemde Blondin, die voor het eerst op de hoogdraad de Nia- gara-watervallen over kuierde. Van toen af kregen al die klim- en duikel-driften in hem de volle kans want Boston Cronjé verwaardigde zich hem tot zijn leerling te benoemen en samen gaven zij trapeze- équilibre-voorstellingen tot op 60 meter hoogte in de Zuidelijke staten van Ame rika. En toen ze daar vijf jaar lang roem geoogst hadden staken ze over naar Europa voor een tournée dat niet minder succes had en dat hen in Frankrijk, En geland, België, Nederland, Zweden, Noor wegen, de Balkanlanden en Rusland bracht. Bananen eten onder water Overal trokken de gewaagde stunts, die ze onder volmaakte beheersing volvoer den, de aandacht: de hoogdraad- en slap- draad-acrobatiek bleef het hoofdnummer maar de jonge René begon ook allerlei trucs onder water „in te studeren". Hij dook (voor de show met wat brandende benzinelappen om zich heen) van zes meter hoogte in een klein, ondiep bassin en maakte het zich gemakkelijk onder water. Hij had geleerd daar drie minuten lang te vertoeven dus er bleef ruimschoots tijd om rustig een banaan te eten. Hij maakte het zich onder de wa terspiegel ook wel eens wat moeilij ker door bijvoor beeld een krokodil te omhelzen. Toen het tweetal op zijn omzwer vingen Nederland aandeed en boven de wielerbaan aan de Oude Zeebur- gerdijk in Am sterdam hing te jongleren, keek ook zijn vader tegen René op en die meldde toch niet zonder enige trots aan zijn vrouw: „cle hek kenspringer is weer thuis". Illu sies omtrent hun oude ambities voor hem hoefden zij zich niet te maken: kort daar na wandelde hij op de hoogdraad over de Amstel. Maar toen hij in 1919 in Hilversum met zijn toen al 76-jarige leermeester Boston Cronjé een levende kruiwagen op de hoogdraad cre- eerde, kwam de laatste te vallen met hèm bovenop zich. Deze beëindigde daarmee zijn carrière tussen hemel en aarde echter niet voordat al zijn kunnen op René van Duynen was overgegaan. Clownerieën Hij had zijn leerling „all-round" ge maakt, zodat deze geen enkele moeite had om als muzikale clown, als exploitant van een worsteltent en een marionettentheater rond te komen. Die marionetten liet René doen, wat ook hij zelf zo'n prettig werk Woensdagavond zijn van Schiphol ver trokken de cabaretiers Wiesje Bouwmees ter, Sonja van Weerdenburg, Teddy en Henk Scholten, Dick Gabel en de pianist Jo Spiers voor een tournée van ruim twee maanden door Indonesië voor de B.P.M. Het gezelschap, dat ook op Nieuw Guinea zal optreden, keert op 29 Juni in Neder land terug. ADVERTENTIE GEEFT DE MEESTE SERVICE Bij aankoop van behang gratis in bruikleen een plaktafel met borstels. Behang v.a. 55 ct. per rol Desgewenst vakkundige behangers beschikbaar. Gen. Cronjéstraat 155 Telefoon 11657 Haarlem VRIJDAG 17 APRIL Nassauplein 8: Theosofische Vereniging, spreker S. Lubienski, 8 uur. Spaarne: „Los prijs", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Marq Maru", 14 jaar. 7 en 9.15 u. Minerva: „Legershow in Tokio", aalle leeft., 3.15 uur. Rembrandt: „Het wonder van Fatima", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ralace: „Dubbel spel". 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „24 uur uit een vrouwenleven". 14 jaar, 7 cn 9.15 uur. Lido: „Als de avondklokken luiden". 14 jaar, 7 en 9:15 uur. City: „Iwo Jima", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 18 APRIL Stadsschouwburg: „Via Lissabon" (Neder landse Comedie), 8 uur. Spaarne: „Losprijs", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Mara Maru", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Legershow in Tokio", 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Het wonder van Fa tima", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Dubbelspel", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „24 uur uit een vrouwen leven", 14 jaar, 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. City: „Iwo Jima", 18 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Als de avondklokken luiden", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Twee leden van de Troupe René, mevrouw Van Duynen-Hertenberger en Yvonne van der Gracht, op de hoogdraad voor het Kurhaus in Scheveningen. vond: jongleren en trapezewerken. In de variéténummers van talrijke bioscopen kwam hij op de planken. In 1926 trouwde hij met Bertha Hertenberger, een Poolse uit Kattowitsch, met wie hij zich weer ging beijveren in de hoogdraad-acrobatiek. Op allerlei manieren presenteerden zij hun veelzijdige kunsten, met een motorboot door Nederland reizend, als circus- en revue-artiesten, in kindervoorstellingen enzovoort. René leidde in die jaren de ene acrobaat na de andere voor het vak op en nu krijgt hij nog uit binnen- en buitenland, waarover ze zijn uitgezwermd, berichten en vragen om advies van zijn oud-leerlingen. Zo ontving hij kort gele den een kaart uit Blackpool van zijn vroegere pupil Rethlemer, die daar nu een eigen troep heeft en die veelbeteke nend op de achterkant van zijn kaart schreef „Yes, we have no bananas!" „Toen die jongen voor het eerst bij me kwam kon hij alleen piston spelen, en dan alleen nog maar dat liedje van die bana nen", vertelt de jubilaris. Geen rust Nu op 66-jarige leeftijd vindt René van Duynen de tijd nog niet gekomen om op zijn lauweren te rusten, daar is hij te be wegelijk voor. Hij verzorgt met zijn spre kende en rekenende hond Bobby en met zijn marionettentheater nog vele kinder matinees. En de Troupe René, die hij vormt met zijn vrouw en zijn twee leerlingen, de Haarlemse meisjes Yvonne van der Gracht en Gonny Slootmans, is vooral in het zo merseizoen nog volop in actie boven de hoofden van talrijke toeschouwers. Deze hele winter ondanks sneeuw en vórst re peteerden zij in de tuin achter het Concert gebouw. „Ik ben achteraf nog blij, dat ik vijftig jaar geleden van die driemaster ben weg gelopen, want geen leven zou me beter kunnen bevallen dan dit", zegt René op geruimd. De Amsterdamse Kunstmaand, waarvan de organisatoren op grond van de in vorige ja'-en gekweekte belangstelling en de aan zienlijke verhoging van het gemeentelijk subsidie het verloop met vertrouwen tege moet. zien, wordt bijna een Haarlemse aan gelegenheid als men let op de namen van de medewerkenden aan het artistieke ge deelte. Het programma wordt op 1 Juni in de Amsterdamse Stadsschouwburg geopend met een voorstelling door Ballet Recilal r.r.der leiding van Sonia Gaskell me' twee premières, namelijk van „Le fes'in de I'arraignée" op muziek van Roussel (in de choreografie van Serge Lifar) en van een typisch-Nederlands werk, waarvoor Geza Frid de partituur schrijft. De uitvoeringen worden na een voldoende aantal repetities door de H.O.V. begeleid. Op 10 Juni vertoont de Nederlandse Co medie het toneelspel „De Bezoeker" van Fd. Hoornik met een bijzonder voorpro gramma: Georgette Hagedoorn, begeleid door Pierre Verdonck, herdenkt de dichter M. Nijhoff met voordracht van diens ver taling van de cyclus „Spoon River" van Edgar Lee Masters, waarbij Sas Bunge speciale composities maakte. Twee andere Haarlemmers, te weten Jan Mul en Harry Prenen, schreven de muziek en het tekstboek van „De Varkenshoeder" naar het sprookje van Andersen, van welke „komische opera met een tragisch slot" op 25 Juni door de Nederlandse Opera d< première wordt gegeven. Uiteraard komen in het programma van de Amsterdamse Kunstmaand wederom vele avonden van kamermuziek in de Bachzaal voor, te geven door het Kunstmaand-Kamerorkest met medewerking van vooraanstaande Neder landse instrumentalisten en vocalisten. 99 Een groep van 100 „Suid-Afrikaanse volk spelers" zal onder auspiciën van de Zuid- Afrikaanse regering van 2 tot 16 Mei in Nederland optreden. Deze tournée vormt een onderdeel van een grote reis door Bel gië, Engeland, West-Duitsland en Scandi navië. De volkspelers zullen op 2 Mei te Hoek van Holland arriveren. Op diezelfde dag zullen zij te Rotterdam op de Coolsingel een demonstratie geven en des avonds met Nederlandse volksdansers in de Ahoy-hal- len optreden. Voorts komen zij in Den Haag, Schiedam, Amsterdam, in de Wie- ringermeer. te Sneek, Beesterzwaag, Leeu warden, Utrecht, in het openluchttheater te Arnhem, en tot slot te Culemborg, waar een zogenaamd „braaivleisaand" zal wor den gegeven. Hiervoor zullen schapen en worsten uit Zuid-Afrika worden gestuurd. De gedachte om op tournée door de „stamlanden" te gaan, ontstond tijdens de Jan van Riebeeckfeestep. Men heeft toen in elke provincie van de Unie van Zuid- Afrika wedstrijden gehouden om tot selec tie van de beste krachten te kunnen komen. Het resultaat van deze competitie is ge weest, dat nu 50 jonge vrouwen en 50 jonge mannen voor de tournée zijn ge kozen. Onder hen bevinden zich docenten, studenten, zakenmensen en boeren. Het doel van het bezoek is om de jongste bloei van de Afrikaanse cultuur beter bekend te maken. Beurtelings zullen volksspelen, volkszang en „boeremusiek" worden uitgevoerd. Het is de wens van de Zuid-Afrikaanse volk spelers dat zij ook met Nederlandse volks dansgroepen contact krijgen. Bij de meeste voorstellingen zijn ook Nederlandse volks dansers of folkloristische groepen inge schakeld. Uit het op 16 mm formaat door Multifilm Haarlem voor de Nederlandse televisie stichting opgenomen materiaal is de film „Watersnood 1953" samengesteld. Onmiddellijk na hei bekend worden van de eerste berichten over de ramp, is op 1 Februari j.l. onder leiding van de heer Dudok van Heel een aantal cameramensen van Multifilm, (die de productie verzorgt van het journaal voor de N.T.S.), naar de noodgebieden gezonden. Daar is dank zij een intensieve samenwerking tussen de cameraploegen en de N.T.S. een grote hoe veelheid filmmateriaal opgenomen. Na montage- tot journaals door de heren Erik dc Vries en Dick Simons werden deze van 2 Februari af in vijf verschillende televisie reportages uitgezonden met een totale vertoningsduur van twee uur. Op deze wijz«e ontstond een archief, dat een over- zic h+ geeft van het gebeuren in de ramp- week. In overleg met de N.T.S. heeft de rege ringsvoorlichtingsdienst ten behoeve van de documentatie van deze ramp uit dii materiaal dat oer. totale projectieduur had van meer dan vijf uur, een film laten samenstellen van i uim een half uur, die de titel kreeg „Watersnood 1953". De film werd gemonteerd door Frans Dupont (die ook de tekst schreef) en Hat- ■fum Hoving. Het commentaar wordt ge sproken door Bob Korpershoek en Piet te Nuyl Jr. De Krijgsraad te velde West heeft de re serve luitenant-kolonel W. B. veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf en ont slag uit de militaire dienst, echter zonder ontzetting uit het recht bij de gewapende macht te dignen. Veertien dagen geleden had de auditeur militair bij de krijgsraad twee jaar geëist tegen luitenant-kolonel W. B„ wie ten laste was gelegd dat hij destijds als hoofd van de aanschaffingsdienst van de lucht macht bij de aankoop van grote partijen textielgoederen malversaties had gepleegd, waardoor het rijk benadeeld was. Met ingang van 1 Mei is de heer M. J. F. M. baron van Hugenpoth tot Acrdt, bur gemeester van Overasselt, tevens benoemd tot burgemeester van Heumen. Als aanvulling van de grote tentoonstel ling ter gelegenheid van de herdenking van de honderd jaar geleden plaats gehad hebbende geboorte van Vincent van Gogh te Den Haag, houdt Amsterdams Stedelijk Museum tot 4 Mei een in vele opzichten belangrijke expositie, waar men kan zien welke schilderijen Theo van Gogh in de loop van zijn korte leven verzameld heeft, de werken van zijn beroemde broer niet meegerekend. Theo van Gogh, vier jaar jonger dan Vincent, werd op 1 Mei 1857 te Zundert geboren. Zestien jaar oud werd hij reeds geplaatst bij de kunsthandel Goupil te Brussel, waaruit zijn oom H. V. van Gogh zich had teruggetrokken. Na eerst nog in Den Haag gewerkt te hebben, kreeg hij het beheer over één der drie etablissemen ten van Goupil te Parijs, de kunsthandel op de Boulevard Montmartre. Dat Theo van Gogh een kunstzinnig man was, mag als algemeen erkend beschouwd worden. Het tentoonstellen van zijn privé-verza- meling stelt dit echter nog eens duidelijk in het licht. De bewonderenswaardige rol, die Theo in het leven vervuld heeft als steun en hulp van Vincent, wiens latere roem toen nog geenszins te voorzien was, dwingt zeker groot respect af. Dat Theo's bewondering voor en vertrouwen in Vin cent's werk echter niet uit blinde broeder liefde voortkwam, maar gebaseerd was op een fijnzinnige intuïtie en een gefundeerd kunstbegrip, blijkt wel uit het feit dat deze jonge Hollandse vertegenwoordiger in de kunsthandel aan de Boulevard Montmartre toen reeds tentoonstellingen van Pissaro en Monet bracht en werken van Degas en Gauguin liet zien. Moedige keuze In onze tijd verliest men al spoedig uit het oog welk een moed er voor nodig was zulks in de tachtiger jaren der vorige eeuw aan te durven. In onze ogen is dat de bloei tijd van het Impressionnisme, maar voor het Parijse publiek was dat helemaal niet het geval. Wanneer men bij toeval eens een catalogus in handen krijgt van wat er zelfs nog in 1890 op de Parijse salons werd tentoongesteld,, dan staat men versteld over de volstrekte afwezigheid van de na men van al die meesters, die voor ons ge voel de betekenis van die periode uitma ken. Dat Theo van Gogh van de kant van de directie van het huis Goupil weinig sieun ondervond bij het pousseren der nieuwe kunst, behoeft dan ook wel geen betoog. Een schilder als Monticelli, van wiens hand zich een zestal brillante werken in Theo's collectie bevinden, begint eigenlijk pas in onze tijd de volle erkenning te krij- Portret van een man door een onbekende kunstenaar er is reden om te vermoeden dat men hier met een werk van Gauguin te doen heejt uit de collectie Theo van Gogh. gen die hem toekomt, ook in Frankrijk, waar men hem binnenkort met een grote expositie, gewijd aan hem en twee andere Provencaalse grootmeesters, Cézanne en Daumier, gaat huldigen. Dat een collectie als deze, behalve enkele meesterwerken zoals de genoemde Monti- ceili's en een aantal prachtige Gauguins, ook minder waardevolle stukken omvat, hoeft ons niet te verbazen. Theo beschikte vermoedelijk over beperkte middelen en het grootste gedeelte daarvan werd besteed aan Vincent, vooral toen deze in Zuid- Frankrijk grote materiële steun behoefde. Prachtige etsen Om in het bezit te komen van grafiek en tekeningen had de jonge verzamelaar echter de gelegenheid wel, daar deze uiter aard minder kostbaar zijn. De serie prach tige etsen van Manet (die soms aan Goya doen denken) en een reeks houtgravures van Lucien Pissarro, de zoon van Camille, lagen binnen Theo's bereik. Juist derge lijke specimina van grafische kunst ziet men niet zoveel, daar voor het grote pu bliek en voor menig verzamelaar alleen het olieverfschilderij in (gouden) lijst zaligmakend was en is. £.en petit-maïtre als Vignon, die men sporadisch in de kunsthandel nog wel tegenkomt, werd door Theo ook reeds er kend. En werkelijk, een stukje als „Tussen twee wijngaarden" is toch even compleet en vreugdevol als menige vroege Sisley of Pissarro. Juist de aanwezigheid van deze en vele andere stukken, die nu misschien wel geen geweldige meesterwerken zijn, maken een dergelijke verzameling aantrekkelijk. Naast het vele geselecteerde dat de musea ons laten zien, is het goed eens een inzage te krijgen in een verzameling van een kunst zinnig man, die in zijn tijd werken van veelbelovende jonge kunstenaars kocht. Dat niet allen die belofte hebben ingelost, is niet belangrijk, maar het vertrouwen en de moed van de jeugdige verzamelaar kan niet waarderend genoeg worden aange slagen. üm nu hoog op te geven met Vincent, Lautrec en Gauguin is geen verdienste, maar waar zijn in onze dagen de moedigen, die jonge kunst weten te ontdekken, die vertrouwen hebben en iets durven ris keren? OTTO B. DE KAT. De Europese Evangelische zending, die in verschillende landen van Europa werkt, zal van Dinsdag 21 April tot en met Don derdag 23 April een zendingsconferentie houden in het gebouw der Vrijzinnig Her vormden, Jacobstraat 6, te Haarlem. Het onderwerp is „Gaat heen in de ge hele wereld, weest mijn getuigen." Sprekers zijn: Rev. George Brucks, Canada; Pred. W. Dubbeldam, Rotterdam; Ds. H. C. v. d. Flier, Enschedé; Mr. Armin lioppler, Dir. E.E.Z. Europa, Winterthur (Zw.)J. Kits, Directeur Brandpunt, Doorn; Rita Schweighoffer uit Amerika (werkt in Duitsland); Ds. I. J. Vasseur, Kampen; P. D. Bardelmeijer, Noordwijk aan Zee en Ds. H. Heijermans, Treebeek. Tijdens de conferentie zal de Europa Evangelisatie-wagen, waarin een preekstoel is ingericht en die voorzien is van 7 luid sprekers, 85 zitplaatsen, twee platforms etc. in gebruik genomen worden. Een lezer verzoekt mij te bespre ken waar de vraag: ben je in de kerk geboren? vandaan komt. De vraag wordt gericht tot iemand, die een ka mer binnentredend, de deur niet ach ter zich dichtdoet. Het antwoord is eenvoudig: wie een kerk betreedt behoeft de deur niet achter zich te sluiten, integendeel: hij behoort die open te laten voor de kerkgangers die na hem komen. Wie deze gewoonte ook elders blijkt te bezitten, maakt de in druk van kindsbeen af te hebben ge leerd dat de deur niet gesloten moet worden. Als hij in een kerk geboren was, zou hij niet beter weten of 't hoor de zo dat men de deur achter zich openlaat. TONEEL EN CABARET Dagelijks, Poesjenellenkelder onder Stadhuis: Het marionettentheater van Don en Ly Vermeire vertoont des middags (3, 4 en 5 uur): „De Varkenshoeder" naar het sprookje van Andersen, gevolgd door „Marionet Music Makers" en des avonds (8, 9 en 10 uur): „De Wonderpit". Zaterdag 18 April, Stadsschouwburg, 8 uur: De Nederlandse Comedie onder regie van Han Bentz van den Berg met „Via Lissa bon" van Charles Morgan, waarin verder onder anderen optreden: Mien Duymaer van Twist, Ank van der Moer, Ellen Vo gel, Ton Lutz, Fons Rademakers en Allard van der Scheer. Zondag 18 April. Stadsschouwburg, 8 uur: Reprise van „Een moeilijk mens" door Hugo von Hofmannsthal in de vertaling van Bert Voeten door de Nederlandse Comedie, geregisseerd door dr Ludwig Berger, met behalve de onder Zaterdag genoemden: Lous Hensen, Marion Gobau, Johan Fiolet en anderen. Décors van Friso Wiegersma. Maandag 20 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Abonnementsvoorstelling door de Haagse Comedie van „Een feestelijke dag" (Red Ida Wasserman en Bob de Lange in de door Jan Retèl geregisseerde voorstelling van „Een feestelijke dag" (zie 20 April). letter day) van Andrew Rosenthal onder regie van Jan Retèl, met in de voor naamste rollen: Ida Wasserman, Willy Haak en Bob de Lange. Dinsdag 21 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Het Rotterdams Toneel speelt onder regie van Frits van Dijk de thriller „Bonaven- tura" van Charlotte Hastings met Char lotte Kohier in de titelrol. Des middags 2 uur matinée voor de Vereniging van Huisvrouwen. Woensdag 22 April, Concertgebouw, 8 uur: Het theaterbureau van Floris Meslier presenteert Rudi Schuricke „de trou badour der liefde" met zijn gezelschap. Donderdag 23 April, Vleeshal, 9.15 uur: Jeanne Roos zingt, met pianobegeleiding door Piet Timmer, in de taveerne Hya cinth een programma van cabaretliedjes van Annie M. G. Schmidt. Verder treedt Moestafa met zijn Amsterdamse liedjes op. Vrijdag 24 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Op de laatste bijeenkomst van Geloof en Wetenschap speelt dc Haagse Comedie onder regie van Erwin Piscator het door Victor E. van Vriesland vertaalde stuk „Het Heilige Experiment" van Fritz Hochwiilder met Paul Steenbergen in de hoofdrol. MUZIEK Dagelijks, Grote Kerk, 9 uur: Pantoffel- concerten op het Muller-orgel. Vrijdag speelt Jan Boeke, Zaterdag Hendrik Las- schuit. Maandag A. Offenberg, Dinsdag Bets Nederkoorn, Woensdag Jacob Bijster cn Donderdag Albert de Klerk. Maandag 20 April, Concertgebouw, 8 uur: Het symphonie-orkest Haerlem onder lei ding van Piet Halsema speelt de ouverture „Nachklange von Ossian" van Gade, de Sinfonia concertante van J. Chr. Bach, het motet Exsultate jubilate van Mozart en de Vijfde Symphonie van Beethoven. Medewerking verlenen: de sopraan Annie Schoen, de violiste Trude Schultheiss en de cellist dr. J. Veenenbos. Maandag 20 April, Minerva-Theater, 8.15 uur: Programma van kamermuziek voor de Heemsteedse Kunstkring door Haarlems Trio, bestaande uit de pianist Fred Luy- ken, de violist Jan Hoeben en de cellist Onne van de Klashorst. Dinsdag 21 April, Concertgebouw, 8 uur: Concert in de reeks bespelingen van het orgel van Cavaillé Coll door de stads- organist George Robert, dit keer met medewerking van Jo Vincent, sopraan. Op het programma staan werken van Alain, Bach, Widor en César Franck. Woensdag 22 April, tuinzaal Concertgebouw, 8 uur: Pianorecital door Toos Onderden wijngaard. Zij brengt composities van Beethoven, Brahms, Chopin en Schumann ten gehore. Donderdag 23 April, Concertgebouw, 8 uur: Uitvoering door Haarlems Christelijk Man nenkoor onder directie van Bernard Ver boom. Er worden werken uitgevoerd van Franz Schubert, Edvard Grieg en Richard Hol. Solistische medewerking verlenen de sopraan Mea Naberman en de bariton David Hollestelle, met begeleidingen door de pianiste Bertje Davelaar. DIVERSEN Vrijdag 17 April, tuinzaal Concertgebouw, 8 uur: Jaarlijkse uitvoering door het school- orkest Linos van de gymnasiale vereni ging Amicitia Juncti onder leiding van de heer Eduard Biele. Zondag 19 April, Frans Hals-Theater, 11 uur: Herhaling van de Russische muziekfilm „Het grote concert" met fragmenten uit bekende opera's en balladen, zoals „Prins ..Igor" en „het Zwanenmeer" (met Galina Ulanova cn vele andere Sovjet-sterren). Zondag 19 April, Rembrandt-Theater. 11 uur: Wedercm een bijzondere voorstelling van de film „Eroica" over leven en werken van Beethoven, r Zondag 19 April, Lido-Theater, 11 uur; We- dervertoning van de kleurenfilm „Wilde pracht" (Savage splendor) over een Afri kaanse expeditie. Zondag 19 April, Concertgebouw, 8 uur: Leerlingenuitvoering door de balletschool van Maud Kool met medewerking van de pianist Leen Krammer. Maandag 20 April, gebouw Cultura, 8 uur: Viering eerste lustrum Vrouwenbond N.V.V. Aan het programma werken mee de muziekgroep „De Gong" en de schrijver Willem van Iependaal. Spreekster: me vrouw N. KranenburgKlein. Maandag 20 April, gebouw St. Bavo, 8 uur: Ontspanningsavond van de Algemene Bond van Ouden van Dagen met mede werking van de muziek- en toneelvereni ging „Musicorda" onder leiding van Ab Douwes. Dinsdag 21 April, Minerva-Theater. 8.15 uur: Vertoning van de film „Afscheid van het verleden" onder auspiciën van de Her vormde Filmraad. Woensdag 22 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Het dilettantengezelschap Diogé voert de operette „De klokken van Corneville" van Robert Planquette uit onder leiding van Henk Steenkist. Herhaling op Donderdag 23 April. Woensdag 22 April, Minerva-Theater, 8.15 uur: Ten bate van de actie voor het ge troffen Puttershoek wordt het volledige journaal van de ramp (opgenomen door Polygoon) vertoond. Verder twee films van Herman van der Horst, te weten „Het schot is te boord" en „Langs ongebaande klingen". Donderdag 23 April, Rembrandt-Theater, 9.15 uur Voor de Haarlemse Kunst gemeenschap wordt vertoond de film „Another Shore" van de Schotse cineast Charles Critchton, de fantasie van een dagdromer, met de komiek Stanley Hollo- way. In het voorprogramma: „Fantasy on Ireland" van David Hand. Donderdag 23 April, Kathedrale Basiliek. 8 uur: Rondleiding door de heer Joh. Beyk (ingang Westergracht). TENTOONSTELLINGEN Wandelpark Groenendaal. Heemstede: FLORA, internationale bloemententoon stelling. Tot Maandag: Boskoopse cultures, bloeiende heesters en bomen. Dagelijks geopend van 8.3023 uur. De Hoofdwacht, Grote Markt: Foto's van oude Haarlemse stadsbeelden uit de ver zameling van de vereniging Haerlem. Geopend op Maandagavond van 810 uur. Woensdag- en Zaterdagmiddag van 2—5 uur, tot 14 Mei. Frans Halsmuseum: Speciale expositie van alle aanwezige werken van Frans Hals in de tentoonstellingszaal. Des avonds kaars verlichting en bijzondere illuminatie van binnenhof en gevels. Geopend van 1017 en van 20—23 uur. Op Zon- en feestdagen van 13—17 uur. (Beide ingangen). Frans Halsmuseum: Van 19 April tot 18 Mei is er in de Noordelijke kabinetten een expositie van antieke Oosterse tapijten uit Nederlands particulier bezit. Huis Van Looy: Hedendaagse schilderkunst, werken van het genootschap „Kunst Zij Ons Doel". Geopend op werkdagen van 1017 en op Zondagen van 1317 uur. Vishal, Grote Markt: Diepzee-aquarium en Philip's Wondertuin. Tot 15 Mei dagelijks geopend van 10—23 uur. Flora en fauna twintigduizend mijlen onder zee! Teylers Museum Spaarne: Bloemenwe reld, schilderijen en tekeningen van meesters uit vier eeuwen. Op werkdagen, behalve des Maandags, geopend van 1017 uur, des Zondag van 1317 uur. Het Wapen van Heemstede: Werken van Heemsteedse beeldende kunstenaars, da gelijks te bezichtigen van 923 uur. Showroom De Koekkoek, H'stedc: Werken van plaatselijke beeldende kunstenaars. Dagelijks van 10—17 uur, des Zondags van 13—15 uur (Valkenburgerlaan). Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt. Ten toonstelling van voortbrengselen van Ne derlandse Kunstnijverheid. Geopend op werkdagen van 1017 uur, op Maandag morgen gesloten. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Kunst nijverheid en bloemencomposities door Pieter van Gelder en Pieter Groeneveldt, benevens wandtapijten van de Knipscheer. Stadhuis, Grote Markt: Van 2022 uur ge legenheid tot bezichtiging van de door kaarsenluchters verlichte grote hal. Maan dag. Woensdag en Vrijdag. Kunsthandel Bier, Groot Heiligland. Twee de tentoonstelling van voor-Aziatische kunst, dagelijks (ook des avonds) geopend. Tevens te bezichtigen een Gothisch altaarstuk. VERMAKELIJKHEDEN. Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Iedere avond muziek door het trio John de Mol, op Donderdagen afgewisseld door dat van Jan Hofmeester. Diverse andere attracties. Tijdens thé-dansant: Trio de Koning. „Die Raeckse": Dagelijks Weens cabaret Edelweiss onder leiding van Hans Feith, met medewerking van de chansonnière Len Burdan. „Moulin Rouge" in Florapark: Het dans- orkest van Frans Wouters en diverse va riéténummers. ADVERTENTIE n Speciaal voor Uw Badkamer TJALLEMA'S i Fabrikante: Fa. Gebr. Tjallema, Sneek HAARLEM. De Gemeenteraad heeft besloten op een verzoek van W. Lampe, blaasbalktreder aan het orgel in de Groote Kerk, om ontslag wegens lig- chaamszwakte. en om eene kleine jaar- lijksche gratificatie wegens 47-jarige dienst, het ontslag te verleenen; de be trekking vooreerst onvervuld te laten, en het verzoek om een gratificatie aan te houden. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5