Sterren in de film: verguisd en verafgood Uitgaan in Haarlem Het Hek van de Dam vj Een Eeuw Geleden Pijn op gezette tijden Wat is nu eigenlijk de waarde van de rol, die zij spelen Het wordingsproces Hoe is het ontstaan?^ Weer 20 jaar geëist wegens moord op boswachter SHANTUNELLA 1.95 Favoriet Dr. G. C. E. Burger onderscheiden Erefonds voor oud-verpleegsters Kamelig Experimenteel roppenkast r Dit woord: HOPJE Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 9 Mei 1853 VRIJDAG 8 MEI 1953 Het kan wel eens zijn nut hebben de reeks van uitvoerige filmcritieken te onder breken met een praatje. Dat wordt dan een praatje over een onderwerp, dat in de belangstelling van de meeste bioscoopbezoekers staat: de filmsterren. Nee, het wordt geen vernietigend betoog. Om de filmwaarden te beveiligen hebben de critici vaak gesputterd tegen de filmsterren. Hele kapittels hebben zij gewijd aan de stervergoding. Als men hen mocht geloven was er bij de film maar één man van belang: de regisseur. De rest was bijzaak. Natuurlijk is dat niet waar. De dogmatici onder de critici zijn zo in hun door de omstandigheden begrijpelijke visie verstard geraakt, dal zij nog bfj hoog en bij laag volhouden, dat de ster er niet op aan komt. Men vergeve het hun. Bij een beetje nadenken zal het ieder duidelijk zijn, dat het wel degelijk van belang is welke ster speelt in een film. En dat niet, omdat de film dan bijvoorbaat een gere nommeerd succes is, maar wel omdat de waarlijk ideale-bezetting mee kan helpen een ideale film op te leveren. De filmster speelt in het proces der verfilming de rol van de schakel in cV- keten. Is hij zwak, dan- is de keten het ook. Deugt de schakel, dan kan de keten sterk zijn. Het aandeel dat de ster heeft in de film, dient men niet te overdrijven. Evenmin verwaarloze men het. De bioscoopbezoeker is in de regel niet vertrouwd met alles wat er aan een film te pas komt. De onderhavige regels mogen hen bij zijn qualificering op weg helpen. Hij beseft dan dat een film niet wordt ge maakt door de ster alleen. Hij beseft ook, dat de bijdrage van de filmster, hoe be scheiden het soms zij, mede bepalend is voor het eindresultaat, een prestatie die telt, ook al vertellen u de dogmatici van niet. Van welke factoren hangt het succes van een film af? Om te beginnen bij het begin: het scenario zal de stof moeten leveren, die in het draaiboek voor de film wordt ge- eigend, een stof, die u evenveel doet als een goed boek, een goed toneelstuk, een mooi schilderij, een fraai stuk muziek. Het onderwerp zal u moeten treffen, het moet u ontroeren, iets bij u oproepen, uw ge voelens aanspreken, of ge er door lacht of huilt, als-ge maar geraakt wordt. Dat is één. En vervolgens: de rollen moeten zo verdeeld worden, dat ze in handen komen van die acteurs en actrices, die er de ideale verpersoonlijking van zijn. Zij moe ten levende bezielde wezens voorstellen. Zij kunnen op de film dan wel schimmen zijn met wie de filmmaker, in casu de regisseur, speelt, zij zijn geen dode din gen. Zij leven. En dat leven uit te beelden is voor het resultaat van de film van even groot belang als het werk van de regisseur, die met deze levende v/ezens door de ster ren voorgesteld, zo moet handelen, dat hij hun gemoedsbewegingen met de juiste kijk op het karakteristieke ervan opvangt in het beeld, opdat dat beeld het levende element weerspiegelt. Dat is een op zichzelf veel moeilijker taak, een veel creatievere, ter wijl zij een veel uitgestrekter terrein om vat. Het wezenlijke van alle door de ster ren gepleegde uitbeeldingen moet de film maker in één ogenblik zien en het vastleg gen. Hij kan dat op alle manieren doen die de film ten dienste staan: hij kan u de hele ster laten zien, hij kan ook een close up van hem maken, hij kan hem bij wijze van spreken door midden zagen en de helft of een stukje van de filmster opdienen, als maar wat hij laab zien op dat ogenblik het enig mogelijke indrukwekkende is. En zo handelt hij ook met de dode dingen. Een boek is hoe vol leven ook een dood ding. Maar het u voor ogen voeren juist op het moment, dat een inbreker in het Katherine Hepburn nauw zit en geen wapen heeft om zich te verdedigen, kijk, dat is een dood ding be zielen, het een dramatische functie geven. Het voorbeeld is vrij onbetekenend, er zijn heel^ wat illustere en knappere staaltjes geleverd. Wat de filmmaker deed in „Vin cent van Gogh" bijvoorbeeld: het leven van de schilder vertellen door zijn schilderijen, er détails uit oplichten, ze in steeds sneller rhythme opvoeren, dat is het waarlijke filmwerk. Zo is het ook met het toepassen van de kleuren, het laten meespelen van de entourage.Van wezenlijk belang is daar bij wat ik al noemde: het rhythme. De beelden volgen elkaar niet zomaar op. Ze worden als in een stroom voortgestuwd. De bewogenheid die er onder zit, verleent hun het rhythme. Zo stromen de zinnen- reeksen in het proza, de woordenstoetcn in de poëzie. Zo is het in de muziek. Beheer ste beweging vraagt rhythme, geopen baarde bewogenheid. We zijn er nog niet. De fotografie in de film vergete men niet, het camerawerk, de belichting. Het spel van licht en schaduw heeft dagelijks onze belangstelling. Men denke eens aan de kathedralen, de lichtval door de vensters, de stemming, die het verwekt. Het licht stemt ons vrolijk, de schaduw somber, al naar gelang natuurlijk hun samenhang met gebeurtenissen in ons leven en de omgeving. Zo spelen ook licht en schaduw hun rol bij de gebeurtenissen in de film en worden zij daarbij aangepast. Hun gebruik vereist niet een louter tech nische kennis. Zij moeten ook iets uitwer ken. Daarvoor wordt kennis van de men selijke ziel, de grondslag van de kunst, vereist. Zelfs al steunt die kennis dan voor een groot deel op de intuïtie. Maar hoeveel betekent de intuïtie in de kunst! Tenslotte komt dan nog de montage: het wei-verantwoord aan elkaar verbinden der door elkaar opgenomen speelscènes. Ook hier kan het te veel of te weinig schaden, het rhythme mag niet stokken, de scènes moeten ineenvloeien. En navenant daaraan ADVERTENTIE ^Dcixitder zel\ mei SPEURDER LAKVERF Fabrikante: Fa. Gebr. Tjallema, Sneek Rectificatie In het artikel „Marionetten" in ons num mer van Woensdag j.l., wordt gesproken over de student Johan Leffelaar. Men ver zoekt ons mede te delen, dat hier niet sprake is van Johan, maar van Henk Lef felaar. Voorts moet de zin: Niet de oefe ning, het geluid baart in deze eeuw de kunst, gelezen worden als: Niet de oefening, het geduld baart in deze eeuw de kunst. de illustratie, de muziek, die zich nergens op de voorgrond mag dringen als het visuele element van de film daardoor ge- weid wordt aangedaan. j-i.i Slaat men ook deze factoren H 1 ITT1 I n*et over> dan Pas er -*• sprake van de film, de film, zoals wij haar zien. En dan kan men zich opnieuw gaan bezighouden met de filmsterren en de rol die zij spelen in het proces, dat film heet. Die rol lichtte ik al toe. Ze is een onder geschikte, ook al is ze van belang. Hoe goed de ster ook speelt, wanneer de regis seur dat spel niet in beeld brengt overeen komstig de filmische expressiemogelijk heid, komt het er niet uit. De regisseur is de laatste beslissende instantie. Maar des ondanks kunt ge gerust bewondering heb ben voor Cary Cooper, Orson Welles, Ka tharine Hepburn, Mariene Dietrich, James Mason, noem maar op. De filmcriticus is hen niet ongenegen, hij zal van Rita Hay- worth geen kwaad woord vertellen als zij aan mogelijke uiterlijke bekoorlijkheid ook innerlijke talentenrijkdom paart. De Marx-brothers brengen hem onstuimig aan het lachen en voor Pier Angeli heeft hij heus wel een zwak. Maar de filmregisseur, de man die men niet ziet, ziet hij achter de film van Rita Hayworth, de Marx Bro thers, Pier Angeli. En hij acht hem wel zo belangrijk, dat hij hem extra in uw aan dacht aanbeveelt. P. W. FRANSE. Besprekingen van minister Van de Kieft in rampgebied Na in de morgenuren de gemeenten Nieuwe Tonge en Oude Tonge te hebben bezocht, bracht de minister van Financiën, de heer J. van de Kieft, des middags een bezoek aan de gemeente Ooltgensplaat. Daar werd onder leiding van de Commis saris der Koningin in de provincie Zuid holland, mr. L. A. Kesper, de gewone pe riodieke werkvergadering gehouden met de burgemeesters van het eiland, die samen de herstelcommissie Goeree en Overflakkee vormen. Vervolgens voer de minister naar Dintelsas over, vanwaar de reis naar Goes ging, waar hij met diverse functionarissen uit de getroffen gebieden besprekingen voerde in hotel „De Korenbeurs". Orson Welles De procureur-generaal bij het gerechts hof te Arnhem heeft tegen de 44-jarige koopman H. C. en de 33-jarige werkman M. Chr. P. beiden uit Bussum, elk een gevangenisstraf geëist van twintig jaar wegens moord op de 58-jarige boswachter A. van der Schaft, gepleegd op 17 Juni 1946 op de Loosdrechtse heide. 'Zij waren reeds door het gerechtshof te Amsterdam tot twintig jaar gevangenisstraf veroordeeld, maar de Hoge Raad had dit vonnis vernietigd en de zaak verwezen naar het gerechtshof te Arnhem. De boswachter had de beide verdachten aangehouden, nadat zij in een tentenkamp kledingstukken en tentenmateriaal hadden gestolen. Hij Werd door een der mannen aangevallen en met een baksteen en door vuistslag neergeslagen. Daarna is de bos wachter door een pistoolschot in de nek vermoord. De beide verdachten hebben elkaar bij de vorige behandeling de schuld gegeven. Zij bleven bij hun vorige verklaringen, evenals de getuigen. Het gerechtshof zal op 21 Mei uitspraak doen. ADVERTENTIE een pracht linnen weefsel in 15 kleuren Bartel,jorisstraat 27 b. d. Grote Markt Haarlem In onze nieuwe Jersey-confectie- afdeling vele grote maten Bij de officiële opening van Philips ge zondheidscentrum heeft de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid meege deeld, dat de Koningin dr. G. C. E. Burger, hoofd van de medische afdeling van Phi lips, benoemd heeft tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ir. Z. Th. Fetter, directeur-generaal van de Arbeid, deelde mede dat de Koningin een besluit heeft ondertekend, waarbij dr. Burger wordt benoemd tot buitengewoon hoogleraar in de technische hygiëne aan de Technische Hogeschool te Delft. Het kapitaal, dat thans bijeen is gebracht voor het Erefonds voor Oud-verpleegsters, is zo groot geworden, dat dezer dagen een begin kon worden gemaakt met de uit keringen aan een aantal oud-verpleegsters die in de diepste financiële nood waren geraakt. Het erefonds blijft intussen voortgaan met het inzamelen van gelden, opdat zo spoedig mogelijk volledige hulp zal kun nen worden geboden aan alle oud-ver pleegsters, die zich nog in moeilijkheden bevinden. Daartoe is een grote landelijke lepeltjes-actie op touw gezet. TONEEL EN CABARET Zaterdag 9 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur: Het Vrije Toneel vertoont het Engelse blij spel „Een eigen huissleutel" van Arthur Watkyn in de vertaling van Alfred Plei ter, onder regie van Cruys Voorbergh. Zondag 10 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur: „Een eigen huissleutel" (zie Zaterdag) met Sara Heyblom, Nell Koppen, Henny Orri, Marianne van Waveren, Ton van Duin hoven, Wim van den Brink, Willy Ruys en anderen. Dinsdag 12 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur: De Haagse Comedie onder regie van de hoofdrolspeler Gees Laseur met „Staats zaken" van Louis Verneuil in de vertaling van Frans Hesmerg. Verder werken mee: Elisabeth Andersen, Theo Frenkel en anderen. Donderdag 14 Mei, Stadsschouwburg, 8 uur: De toneelgroep Comoedia geeft een reprise van het vrolijke zangspel „Waarom jok je, chérie?" van Tisch en Lengsfelaer. In de hoofdrollen: Guus Hermus en Bep Dekker. Regie: Joris Diels. Dagelijks, Poesjenellenkelder, Stadhuis: Het marionettentheater van Don en Ly Ver- meire vertoont des middags om 3, 4 en 5 uur „De baard van koning Dagobert" naar het gelijknamige gedichtje van Annie Schmidt en des avonds om 8, 9 en 10 uur „De Wonderpit of de schrandere dief". MUZIEK Vrijdag 8 Mei, Stadsschouwburg, 8.15 uur: Voor de Haarlemse Kunstgemeenschap geeft de kameropera Camerata onder lei ding van Max van Doorn een uitvoering van „Het Medium" van xvxenotti, gevolgd door „De Apotheker" van Josef Haydn, respectievelijk onder regie van Joris Diels en Hans Lichtenstein. Vrijdag 8 Mei, Concertgebouw, 8 uur: Con cert door de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap" onder leiding van Jack P. Loory. Solisten zijn de sopraan Erna Spoorenberg en de tenor Leo Larsen. 'Er worden werken van Beethoven, Verdi en Wagner ten gehore gebracht. Vrijdag 8 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8 uur: Openingsconcert van concours door de jubilerende vereniging „Arti et Religioni" onder leiding van H. N. van Ossenbrug gen. Werken van Beethoven, Offenbach, Lortzing, Waldteufel. Suppé en anderen. Zaterdag 9 Mei, Muziektent Dreefzicht, 2 uur: Groot nationaal muziekfestival voor harmonie- en fanfarecorpsen ter gelegen heid van het zilveren jubileum van „Arti et Religioni". Er nemen elf verenigingen aan deel. Maandag 11 Mei, Muzlekten^ Dreefzicht, 8 uur: Concert door de Amsterdamse Tram harmonie onder leiding van W. ,G. de Buijzer Jr. De uitvoering wordt met een taptoe- besloten. Maandag 11 Mei, Protestantenbond, Heem stede, 8 uur: Orgelbespeling door Bets Nederkoorn, met medewerking van Kitty Nederkoorn (sopraan) en Riek Mantje— Coppée (viool). Op het programma staan werken van Pachelbel, Telemann, Geer- truida Vladeracken, Willem Hülsmann en Adriaan Engels. Dinsdag 12 Mei, Concertgebouw, 8 uur: Aan het laatste concert in de meesterserie van de H.O.V. onder leiding van Toon Verhey wordt medewerkinig verleend door de Amex-ikaanse pianist Leon Fleisher, win- De Amerikaanse pianist Leon Fleisher vertolkt op de laatste avond van de H.O.V.- meesterserie het Tweede Pianoconcert van Brahms. naar van het internationale pianistencon cours „Koningin Elisabeth 1952" te Brus sel. Van Brahms worden uitgevoex-d het Tweede Pianoconcert en de Tweede Symphonie. Dinsdag 12 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8 uur: Concert door de Hoogoven-Harmonie, gedirigeerd door Marinus Adam. Er staan werken van Waldteufel, Popy, Sibelius, Meyerbeer en Ganne op het programma: Woensdag 13 Mei, Muziektent Dreefzicht, 8 uur: Gecombineei'd concert door de Be- verwijkse Harmoniekapel onder leiding van H. N. van Ossenbruggen en Haarlems Christelijk Mannenkoor onder leiding van Bernard Vei-boom. Donderdag 14 Mei, Muziektent Dreefzicht, 1 uur: Ter gelegenheid van het zilveren jubleum van de vereniging „Arti et Reli gioni" wordt een concours gehouden. Tien harmoniecoi-psen nemen aan deze tweede dag van de wedstrijd deel. Dagelijks, Grote Kerk, 9 uur: Pantoffelcon- Met de nieuwe lente klinken er in Artis weer tal van nieuwe geluiden,hoe wel geen van de daar woonachtige die ren ooit bij Gorter heeft gelezen dat dit zo hoort. Ze treffen het overigens wel, dat het gebouw van de burgerlijke stand in de hoofdstad zich op hun eigen ter rein bevindt, want zulks bespaart een hoop moeite bij de aangiften van de pasgeborenen. Maar wat is het jammer, dat ze bij de gezinsuitbreiding niet de gewoontes van de mensen navolgen. Deden bij voorbeeld de kamelen dat wel, dan had men dezer dagen in de courant kunnen lezen in de zo immens populaire rubi-iek der familie-annonces: „Onze dochter Marja heeft heden tot onze grote blijdschap een welgeschapen tante gekregen, Amsterdam 1953, George en Rika." Het zit namelijk zo: de kameel Rika bracht enkele weken geleden een doch ter ter snode wereld, die Marja werd genoemd en waarvan George in ieder geval de heer des kooies vermoede lijk de vader is. Helemaal zeker weet men dat bij kamelen nooit, maar dat komt omdat ze helaas nog geen burger lijk wetboek hebben, zoals wij. Haar moeder ontstond in 1947. En thans heeft haar grootmoeder de levende have van Artis wederom uitgebreid. Dit nieuwe scheepje der woestijn is intussen nog niet gedoopt, maar dat komt nog wel. Overigens geloven wij dat het aanbe veling zou verdienen, ais de bibliotheek van Artis eens werd aangevuld met een paar boekjes over de verzorging van zuigelingen, want tot onze grote ont steltenis hebben wij gehoord, dat zo'n kamelenmoeder zich in het begin totaal niet om haar nakomelingschap bekom mert. Pakameel en Makameel luieren zélf zo'n beetje, doch het kind laten ze maar blootweg ergens in een hoek van het hok liggen. Na een tijdje vervallen ze echter in het andere uiterste. Dan houdt Maka meel de hele dag de wacht in de deur opening van de binnenstal, welke bezig heid zij enkel afwisselt om haar doch ter schoon te likken of eventjes in de neus te bijten. Pakameel staat dag en nacht bij het traliehek op post om al te nieuwsgierige kijkers weg te jagen. Zoveel aandacht voor de kinderen vin den wij nu ook weer overdreven. Je moet ze niet zo verwennen. Dat maakt ze in hun latere leven maar ijdel, be sluiteloos en voortdurend afhankelijk. We zouden wel eens willen weten, wal Freud of Maria Montessori daarvan zou den hebben gezegd. Ook elders in Artis heeft de ooievaar druk werk gehad. In het weiland rond de kinderboerderij huppelen sinds kort zeven nieuwe dwerggeitjes,geheel onbe wust van het feit dat de wolf vlak in de buurt is. Het is maar goed, dat sprookjes niet altijd in vervulling gaan, want hier bevindt zich geen staande klok voor de jongste om in te vluchten, als het ooit zo ver zou komen. Verder Uylenspieghel" voornamelijk politieke programma's opvoeren, hetgeen ons een aardig idee lijkt in deze verkiezingstijd. Ze zijn de enige niet, die dat doen, maar het is te hopen dat er meer van terecht zal komen. Overigens wox-dt dat de eer ste poppenkast, die Nicolaas Kroese voor binnenlanders exploifeei-t. Zijn folklo ristische restaurants immers zijn in hoofdzaak op touristen ingesteld, die thuis lang zo lekker niet kunnen eten als bij hem, al kost het duiten. aanschouwden het levenslicht: tien roze biggetjes, acht witte en zwarte lamme tjes, vijf Drentse en Corsicaanse schaap jes en twee muisgrote aapjes. Alle moe ders en kinderen maken het naar om standigheden onredelijk wel. Zij danken u voor de belangstelling en hopen op spoedig kraambezoek. Fiep Westendorp is er al geweest, dat ziet u zeker wel. Pa Rhea, de Zuid-Amerikaanse pam pastruis, heeft z'n jaarlijkse plaats op de door zijn vrouwtjes gelegde eieren weer ingenomen.Maar hij is nu lelijk bij de snavel genomen, zo schrijft de Artis- persdienst ons, want voor de verande ring heeft de oppasser een ei van vreemde herkomst binnengesmokkeld En dit doet ons denken aan Nicolaas Kroese, want die zit ook wel eens stil en heeft in die tijd kans gezien uit de door zijn vijff vlieghen gelegde gouden eieren een behendig konijn (een zoge naamd „lapin agile") te broeden. Hij heeft namelijk zijn eethuysje aan hei Singel, voorheen het 0.1de Binnenhofje. onder leiding van de in Franse gerech ten gespecialiseerde Haagse kok Marius Kila gesteld. Oudergewoonte werden wij bij de opening op een aangeklede borrel onthaald en de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen, dat die erin ging als koper geld in een collectebus. Het Olde Binnenhofje heet dus voortaan Au Lapin Agile, maar dat is uiterlijk dan ook de enige verandering, want het piratencabaret van Jaap Mo lenaar en Pim Tholen gaat gewoon door. De heren hadden voor de feestelijke ge legenheid een gedeeltelijk nieuw pro gramma voorbereid, doch kennelijk nog geen tijd gevonden de luttele woorden uit het hoofd te leren. Als dat zo blijft, zullen zij het uit hun hoofd moeten zetten het ooit ver te brengen. Voorts maakten wij het optreden mee van de in Engeland gestudeerd hebbende Ne derlandse acteur Wim Romain, van wie wij gaarne willen aannemen dat hij de leukste thuis is. Nicolaas Kroese heeft echter nog een verrassing voor zijn cliëntèle in petto, waaruit blijkt dat het niet bij de konij nen af is. Daax-mee doelen wij geens zins op het feit, dat hij thans het op zijn schouders vallende deel van zijn haartooi heeft laten onduleren, doch op de uitbreiding van het genoemde per ceel, dat met ingang van Vrijdag 15 Mei een „poesjenellenkelder op zolder" zal herbergen in de ware zin van het woord, te weten het Maastrichtse marionetten theater van Jan Nelissen, die zich van de medewerking van de radioman Wim Janssen verzekerde. Zij gaan in „De De laatste geboox-te, waarvan wij u in kennis stellen, betreft de familie der eenden: Le Canax-d uit de Spuistraat heeft verleden week op de Zeedijk een broertje gekregen. In een hoog pand, waarvan de achterzijde schilderachtig oprijst uit de Oudezijds Kolk, bevindt zich sinds Zaterdag een culturèel- culinair centrum. Tot goed begx-ip moet men weten, dat Le Canard tot dusver een stichting ter bevordering van de moderne kunst was, die onder meer concerten, lezingen en exposities op een oude zolder organiseerde. Thans gaat men deze artistieke geneugten met gastronomische vei'enigen in het ge noemde perceel, waarvan de vijf ver diepingen niet alleen een café-concert, maar ook een picturaal-restaurant vor men. Voor zeven stuivers kan men er een behoorlijk glas wijn drinken onder het genot van muziek door de New Or leans Seven en tegen eveneens zeer lage prijzen allerlei met liefde en edele gx-ondstoffen toebereide spijzen consu meren met uitzicht op producten van beeldende kunst, die de verdienste heb ben zodanig op de eetlust te werken, dat zij de gasten voor indigestie vrij- waren. Het publiek bij de opening geleek een duizendkoppig monster en droeg een overwegend experimenteel karakter. Wij zagen er talloze kinderen met baarden en stuui'se jongemannen met existentialis tische truien en kloostercoiffures, met domme ogen een leeg verschiet door borend en met iets vervaarlijks in hun lompe houding van: „Pas op, ik lijk wel onnozel, maar er broeit iets imme!" Wij kunnen onmogelijk de hele in ventaris voor u beschrijven. U moet trouwens zelf maar eens binnenlopen in dit door Klaas de Vx-ies beheerde établissement, dat met vele toespx-aken onder meer van Anne H. Mulder, die nu eenmaal een daverend passepar tout heeft in gebruik werd genomen. Men geniet er van een prachtig uitzicht over de pittoreske arrnoewijken en men kan er, in die buurt van Apache-Ali en Zeemans Vertier, de wonderlijkste mensen ontmoeten. Zo hoorden wij iemand tegen haar echtgenoot met be trekking tot een voorbijgaande dame zeggen: „Zo oud als zij er nu uitziet, zal ze wel nooit worden!" Maar. dat schijnt niet oorspronkelijk te zijn. BOEDA. Van 1773 tot 1794 was een zekere ba ron Hop Oosténrijks gezant in de Ne- dex-landen. Hij woonde in 's-Graven- hage boven een suikex'bakker en v/as verzot op koffie. Het was baron Hop die het denkbeeld kreeg de koffie- aroma in een soort bonbons te verwer ken en zijn huisbaas maakte ze op zijn aanwijzingen. Vandaar dat* men thans nog spreekt van Haagse Hopjes. Er zijn nog enkele gevallen waarbij het pro duct wordt genoemd naar de maker. Een flikje is een chocolaatje in een door Caspar Flick bedachte vorm en een kiekje is een foto, genomen door de Leidse studenten-fotograaf Kiek. certen op het orgel van Christiaan Muller. Vrijdag speelt -Jan Schouten. Zaterdag is de beurt aan Piet Halsema, Maandag aan Gó Michels. Dinsdag aan Paul Chr. van Westering en Woensdag aan Bob Engels. Carillonbespelingen. De stadsbeiaardier A. Peters is te beluisteren op Vrijdag 8 Mei van 11.3012.30 uur, op 11 Mei op de zelfde tijd en op Woensdag 13 Mei van 20.3021 uur. DIVERSEN Vrijdag 8 Mei, De Leeuwerik, 8 uur: Opvoe ring van nieuw programma door" het H.H.V.-cabax-et De Toverlantaarn met teksten van Annie Schmidt, muziek en begeleiding van Bob de Buisonjé. Zondag 10 Mei, Brinkmann, 10.30 uur: Her denkingsbijeenkomst van de gemeenschap Haarlem van het Humanistisch Vei'bond met declamatie door Rolien Nurnan, muzi kale medewerking van de pianiste Ans GorterFlentrop en de violist H. Ruhe. Spreker is de heer K. R. van Staal. Zondag 10 Mei, Rembrandt-Theater, 11 uur: Wederom een extra-voorstelling van de film „Eroïca" over leven en werken van Ludwig van Beethoven. Zondag 10 Mei, Lido-Theater, 11 uur: Bij- zondore voorstelling van de Italiaanse zangfilm „Ave Maria" met medewerking van de tenor Benjamino Gigli. Zondag 10 Mei, Concertgebouw, 2.30 uur: Uitvoering van een kinderoperette door de speeltuinvereniging „De Glasblazers". Op het programma staan „Lentebloemen" van C. M. van Hille Caerthé (muziek van Ca- tharina van Rennes) en Goudmuiltje" van M. A. BrandtsBuys. Zondag 10 Mei, Grote Markt, 3 uur: Concert door Spaarndams fanfai-ecorps „Kunst kring" onder leiding van Peter Writ. Pot een lezing met film en lichtbeelden Maandag 11 Mei, Brinkmann, 8 uur: Voor de afdeling Haarlem van de studievereniging voor Psychical Resarch houdt dr. P. H. Pott een lezing met film en lichtbeelden over „Tibet, een mysterieus land onder de loupe der wetenschap". Woensdag 13 Mei. Ned. Herv. Kapel te Sant poort, 8 uur: Kunstforum, georganiseerd door Santpoorts Bloei in samenwerking met de kunstenaarsvereniging Felison uit Velsen. TENTOONSTELLINGEN Wandelpark Groenendaal: Internationale bloemententoonstelling FLORA. In het Bloemenpaleis binnententoonstelling, ge wijd aan zomerbloemen. Dagelijks ge opend van 8.3023 uur. Tot 14 Mei. De Hoofdwacht, Grote Markt: Foto's van oude Haarlemse stadsbeelden uit de ver zameling van de vereniging Haerlem. Geopend op Maandagavond van 810 uur. Woensdag- en Zaterdagmiddag van 2—5 uur tot 14 Mei. Frans Halsmuseum: Speciale expositie van alle aanwezige werken van Frans Hals in de tentoonstellingszaal. Des avond kaax-s- verlichting en bijzondere illuminatie van binnenhof eix gevels. Geopend van 10—17 en van 2023 uur. Op Zon- en feestdagen van 13—17 uur. (Beide ingangen). Frans Halsmuseum: Van 19 April tot 18 Mei is er in de Noordelijke kabinetten een expositie van antieke Oosterse tapijten uit Nederlands particulier bezit. Huis Van Looy: Tentoonstelling van werken van leden van de „Groep van Haarlemse schilders en beeldhouwers". Geopend op weekdagen van 1017 uur, des Zondags van 1317 uur. Van 25 April tot 25 Mei. Vishal, Grote Markt: Diepzee-aquarium en Philip's Wondertuin. Tot 15 Mei dagelijks geopend van 10—23 uur. Flora en fauna twintigduizend mijlen onder zee! Teylers Museum, Spaarne, Bloemenwe reld. schilderijen en tekeningen van meesters uit vier eeuwen. Op werkdagen, behalve des Maandags, geopend van 10—17 uur, des Zondags van 1317 uur. Het Wapen van Heemstede: Werken van Heemsteedse beeldende kunstenaars, da gelijks te bezichtigen van 9—23 uur. Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt. Ten toonstelling van voortbrengselen van Ne derlandse Kunstnijvei-heid. Geopend op werkdagen van 1017 uur, op Maandag morgen gesloten. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Kunst nijverheid en bloemenconxposities door Pieter van Gelder en Pieter Groeneveldt, benevens wandtapijten van de Knipscheer. Stadhuis, Grote Markt: Van 2022 uur ge legenheid tot bezichtigen van de door kaai-senluchters verlichte grote hal. Maan dag. Woensdag en Vrijdag. Kunsthandel Bier, Groot Heiligland. Twee de tentoonstelling van vroeg-Aziatische kunst,-dagelijks (ook des avonds) geopend. Tevens te bezichtigen een Gothisch altaarstuk. VERMAKELIJKHEDEN Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Iedei-e avond muziek door het trio John de Mol, op Donderdagen afgewisseld door dat van Jan Hofmeester. Diverse andere attracties. Tijdens thé-dansant Trio de Koning. „Die Raeckse": Dagelijks Weens cabaret Edelweiss onder leiding van Hans Feith, met medewerking van de chansonnière Len Burdan. ADVERTENTIE I Hoeft geen 'verloren dag' te betekenen. 't Is altijd tnakkelijk bij U te hebben dia helpen direct! BRUSSEL. Voor het tot stand bren gen van eene onderzeesche telegrafische gemeenschap tusschen België en Groot- Brittannië, waartoe de regering te Bussel met eenige Engelsche ondernemers een overeenkomst had opgemaakt, is thans de daartoe dienende kabel in zee gelegd. Die kabel heeft eene zwaarte van 450.000 kilo's en eene lengte van 113 kilometers, doch het werk is zonder onheil volbracht. Het verkeer door den kabel, die zes telegra fische draden bevat, is dadelijk beproefd geworden en naar wensch verloopen-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5