Uitgaan in Haarlem Louis Jouvet in „Het uur voor middernacht" Een Eeuw Geleden Agenda voor Haarlem REEDS VOOR f114.- BRIXON COSTUUM AKKERTJE FRANK BUCHMAN: „Democratie moet levende werkelijkheid worden" Rheumatiek-scheuteri Uitdrukkingsmacht van de mimiek maakt de filmacteur Spanning en gevoel FERD. HOLZHAUS Film ^Hoe is het ontstaan? 3 Koningin Juliana naar „De Kersentuin" Paratyphus in Rilland-Bath Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 4 Junij 1853 Afschaffing Omzet belasting gevraagd Zes cent vergoeding voor ingeleverde grensmarken WATJE KOU V Stoffelijk overschot van Nijinski naar Parijs Nijmeegse kolenhandelaar in beroep voor het hof EEN NIEUWE STAATSMANSWIJSHEID Wat hebben de volken nodig? VRIJDAG 5 JUNI 1953 Het is al weer geruime tijd geleden, dat ik naar aanleiding van een door de Haarlemse Kunst Gemeenschap georganiseerde -filmavond schreef over Louis Jouvet. De grote Franse karakterspeler was bij die gelegenheid te zien in een creatie van allure name lijk, die van de handige, ja zo op het eerste gezicht gewetenloze dokter Knock. Toch heeft Jouvet zijn filmroem niet op de eerste plaats aan die rol te danken. Wellicht de meesten onder ons zullen hem kennen als de inspecteur van politie uit de film Quai des Orfèvres (De politie volgt het spoor) die dateert uit 1047, een meesterwerk der Franse filmkunst om de wijze waarop zij de spanning als grote dramatische factor hanteert en Jouvet de kans geeft zijn uitzonderlijke talenten ten toon te stellen. Inder-' daad is hier Jouvet op zijn best. Overheersend in verschijning, sober van plastiek viaar met een mimiek, die niets te raden overlaat speelt hij de hardnekkig verder- zoekende politieman, die de misdaad op het spoor is en niet rust voor hij het kluwen van leugen en misleiding heeft ontward. Eenzelfde rol vervult hij in de film „Entre onze heures et minuit", die onder de Nederlandse titel „Het uur voor middernacht" van heden af in Cinema Palace te Haarlem te zien is. En opnieuw uit men zijn bewonde ring voor een der grootste acteurs van het witte doek, een man om wie men naar een film gaat omdat de film, waarin hij speelt, goed is. Jouvet is een dier weinigen, die de man, zelfs al heeft hij weinig talent, wel dwingen tot de uitdrukkingskunst in beelden op een niveau, dat hij anders welhaast niet zou hebben bereikt. Een film waarin Louis Jouvet de hoofdrol speelt, raakt u. Ook: „Het uur voor middernacht". Dat klinkt allemaal heel prijzend maar toch zal het nodig zijn mij nader te verklaren. Ik geloof dan dat de uitzonder lijkheid van Jouvet's verschijning een filmregisseur inspireren, die zijn bij zondere geaardheid voor de film schuilt in de expressieve macht van zijn mimiek. Wat de plastiek is voor het toneel is de mimiek voor de film. De ruimte van het toneel moet beheerst worden door het gebaar. De begrenzing van het beeldvlak moet be heerst worden door de mimiek. Ik houd mij in deze aan een uitspraak van René Cle ment bij de Nederlandse première van zijn film „Verboden spel" gedaan, namelijk dat de filmacteur vooral sprekende ogen in casu een sprekend gelaat moet hebben. Louis Jouvet is van deze uitspraak de be vestiging. Natuurlijk beperkt de film zich niet alleen tot het gelaat. Ik wil ook niet beweren, dat op bepaalde momenten an dere dan physionomische expressies geen grotere dramatische zeggingskracht heb ben, maar de ganse filmgeschiedenis staat u ten dienste om te achterhalen hoeveel het menselijk gelaat zegt in de film, die niet voor niets de close-up heeft ontdekt. Een bewijs in het negatieve vormen de het slachtoffer inneemt? Zo komt de dode tot leven en gaat op zoek naar zijn moorde naar. Ik wil u de ontknoping niet onthul len. Genoeg zij, dat het aan verrassingen niet ontbreekt, noch aan spanning, noch ook aan gevoel. Dat is het geheim van de Franse filmkunst: het gevoel te verwerken in de meest gecompliceerde situaties. Ook al zijn die situaties wel eens verwarrend, omdat de détails proporties aannemen, die een duidelijk overzicht in de weg staan. Men ziet in de film een zeer sympathieke rol van Madeleine Robinson, die Jouvet niet beter partij kon geven dan zij het hier doet. De histoire d'amour in „Het uur voor middernacht" verwerkt, is van wel bijzon der gaaf karakter met een frappant slot. Allemaal redenen om u tot een bezoek aan deze film te bewegen. En de opvattingen aan het begin van mijn artikel neerge schreven, op hun juistheid te toetsen. P. W. FRANSE. Madeleine Robinson en Louis Jouvet in „Het uur voor middernacht". Koningin Juliana zal op Dinsdag 9 Juni de openbare voorstelling bijwonen van „De Kersentuin" van Tsjechof, die de Haagse Comedie in de Koninklijke Schouwburg ter gelegenheid van de opening van het vijfde congres van het Internationaal Theater instituut gepft. Deze avond zal tevens het besluit vormen van een lange succesrijke serie (bijna 75) opvoeringen van dit door Peter Scharoff geregisseerde werk. In Rilland-Bath zijn verschillende ge vallen van paratyphus geconstateerd. Naar het ANP van de zijde van de Inspec tie voor de Volksgezondheid verneemt is er geen gevaar voor het overige deel van de bevolking. De gevallen zijn namelijk niet het gevolg van infectie door waterlei ding of riolering, die mogelijk door de ramp zou kunnen zijn ontstaan. De patiën ten zijn in het ziekenhuis te Goes opge nomen. ADVERTENTIE GROTE SORTERING Herenpantalons va. ƒ15.90 SPECIALE AANBIEDING Kamgaren met Nijlon ƒ26.25 IJzersterk, prima afwerking Gen. Cron.jéstr. 73 Tel. 17370 - Haarl. HAARLEM- De hoofdbuis voor dc overbrenging van duinwater naar Amster dam, die van het stoomwerktuig Leyduin tot aan de Willemspoort in de hoofdstad loopt, is thans geheel voltooid. Zij heeft eene lengte van 23.000 ellen. Het water zoude nu binnen Amsterdam afgeleverd kunnen worden, indien de concessie, door het gemeentebestuur aan de Duinwater- Maatschappij verleend, niet eene ongeluk kige bepaling inhield, waardoor geene vergunning kon worden verleend, in den vorigen zomer reeds buizen binnen de stadsgronden te leggen. VRIJDAG 5 JUNI City: „Golden girl", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarnc: „Het duivelseiland", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Malou van Mont- martre", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De man in het grijs", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Schoonheidsspecialist", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Het uur voor mid dernacht", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Orkaan", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Liefde van een frontsoldaat", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 6 Juni City: „Golden girl", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Het duivels eiland", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Malou van Montmartre", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De man in het grijs", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Schoon heidsspecialist", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: Ochtendvoorstellingen „Kroning van koningin Elizabeth", alle leeft., 10, 11 en 12 uur. „Het uur voor middernacht", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: Ochtend voorstellingen „Kroning koningin Eliza beth" en „Het koninklijk bezoek aan Noor wegen en Denemarken". 10.30, 11.30 en 12.30 uur. „Orkaan", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Liefde van een frontsoldaat", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. glamour-films, waarmee de Amerikanen een tijd lang de markt hebben overstroomd. Hoeveel zogenaamde knappe, maar vol komen nietszeggende gezichten moesten we toen verwerken. En wat is er van blijven hangen in onze herinnering? Maar een man als Jouvet heugt men zich. En men heugt zich zijn stem, zijn fantastische spraak- techniek, zijn sprekende mond in letter lijke maar ook in figuurlijke zin. Zijn ganse physionomie staat u scherp voor de geest. Een markante scherp getekende kop, die uitbeeldde wat er in de mens omging, die zonder woorden alles kon zeggen, die de beeldentaal welke de film is, met zijn ver-beelding alleen verrijkte, omdat hij zo goed begreep welke functie hij had te vervullen. Hij maakte zich eraan onder geschikt. Hij was zelf het beeld, taal van beelden, zodat hij de film soms leek te overheersen. Een man als hij moest wel een filmacteur bij uitstek zijn, zelfs al speelde hij voornamelijk voor de film om er, zoals hij zelf zei, wat bij te verdienen. Het to neel had zijn hart. Dat hij nochtans de film met hart en ziel diende stempelt hem tot een wel heel karakter vol man, die wat hij ondernam gewetens vol volbracht, een waarachtig kunstenaar, die zijn talenten niet verloochenen kon. Ik ben een groot bewonderaar van Louis Jouvet. In bewondering schuilt soms over drijving. En toch: noem ze eens op zoals hij. De film „Het uur voor middernacht" is geen meesterwerk, geen meesterlijke film regisseur heeft er aan gewerkt.Maar de man die de film maakt en u de naam van de regisseur Henry Becoin doet vergeten, is Louis Jouvet. Weer ziet ge een politic inspecteur van hem, een taaie vasthouden de rakker, wiens vernuftig brein alle pro blemen doorgrondt. Dat gaat niet zon der gevaar voor eigen leven. Bezig aan een moordzaak wordt hij gewikkeld in een andere. De vermoorde vertoont een spre kende gelijkenis met de inspecteur. Wat zit er anders op dan dat hij de plaats van Het Nederlands Verbond van Midden standsverenigingen heeft in een motie uit drukking gegeven aan zijn ernstige teleur stelling over het ontbreken van een rege ling in het wetsontwerp Vestigingswet be drijven, welke toepassing van het behoefte element mogelijk zou maken. In de motie wordt eveneens teleurstelling uitgesproken over het feit, dat in afwijking van het voorontwerp, het bij de Tweede Kamer ingediende wetsontwerp Bedrijf svergun- ningwet niet op het middenstamdisbedrijf van toepassing is. Het verbond dringt er bij de regering en de leden van de Tweede Kamer op aan de toepassing van het be hoefte-element in de Vestigingswet Be drijven op te nemen en eveneens toepas sing van de Bedrijfsvergunningenwet voor het middenstandsbedrijf mogelijk te ma ken. In een andere motie spreekt het verbond zich uit voor algehele afschaffing van de Omzetbelasting. De minister van Financiën heeft be sloten voor de na de oorlog ingeleverde Duitse rijksmarken totaal 60 a 70 mil- lioen een vergoeding te geven van 5 a 6 cent per rijksmark. In 1945 en daarna kwamen uit Duitsland allerlei mensen terug, die bij de grens hun meegebrachte rijksmarken moesten inleveren. Bij Ko ninklijk Besluit werden deze rijksmarken waardeloos verklaard. In bepaalde geval len heeft dit tot onbillijkheid geleid. Voor hen, die door de bezetter gedwongen wer den in Duitsland te werken en binnen een redelijke termijn de bewijzen konden over leggen, dat zij politiek betrouwbaar waren, werd voor het bedrag dat zij uit het inko men na September 1944 i-edelijkerwijs ge acht werden te hebben kunnen besparen, een vergoeding van 26V2 cent vastgesteld. Dit betrof uiteraard slechts een gedeelte van de ingeleverde rijksmarken. Thans is een regeling ontworpen, maar zekerheid dat deze vergoeding aan ieder een zal worden uitgekeerd is er nog niet. Ook »is men het nog niet eens over de vraag welke instantie met de uitbetaling zal worden belast. -\ Er bestaat een welhaast oneindig aantal woorden om het begrip: stomp, draai om de oren, weer te geven. Ik geef hier een kleine opsomming die de lezer ongetwijfeld nog met een aantal krachttermen kan aanvullen. Men zegt: opstopper, opduvel, opzaniker, oplawaai oplababber, opdoffer, mep, klap, tik, fleer, labberdoedas, kink, watjekou en zovoorts. In labberdoedas ziet men wel een verbastering van „habe du das" en men denkt dan aan het 17de-eeuwse kluchtspel, waarin talloze keren als komische figuur een „Duitse Mof" op trad. In watjekou wil men dan het En gelse „what you call" herkennen, een onderstelling die enige grond vindt in de vorm: watjekal, die Pieter Langen- dijk in een van zijn kluchten gebruikt. Men moet dan denken aan een zin als: dat is „wat je noemt" een flinke klap. Het stoffelijk overschot van de beroem de Russische balletdanser Vaslav Nijinsky, die in 1950 te Londen overleed en aldaar werd begraven, zal in Juni naar Parijs worden overgebracht en op het kerkhof van Montmartre worden bijgezet. ADVERTENTIE kunt U in 't bezit komen van een Alleenverkoop voor Haarlem en omstreken Gen. Cronjéstraat 4044 - Haarlem-Noord Tel. 15438 ADVERTENTIE kunnen U opeens beletten te werken. 7 Is altijd makkelijk bij U te hebben die heipen direct! Voor het Arnhemse gerechtshof heeft in hoger beroep terechtgestaan de 42-jarige Nijmeegse kolenhandelaar C. P. van D.. Deze is op 28 October 1952 door de Arn hemse rechtbank veroordeeld tot twaalf maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. De procureur-generaal van het hof eiste bevestiging van dit vonnis. Van D. zou ambtenaren van de P.G.E.M. te Nijmegen er toe hebben bewogen, ge heel of gedeeltelijk gefingeerde hoeveel heden kolen te boeken, waardoor de P.G. E.M. aan verdachte meer betaalde, dan waarop deze recht had. De ambtenaren zouden hiervoor van tijd tot tijd geldsbe dragen van verdachte hebben ontvangen. Uit het getuigenverhoor kwamen geen nieuwe gezichtspunten naar voren. De ver dediger van de kolenhandelaar legde er de nadruk op, dat zijn cliënt niet het initiatiei tot de frauduleuze handelingen nam. Plei ter meende, dat verdachte reeds een zwaar der straf ondergaat dan hem gerechtelijk kan worden opgelegd: zijn bedrijf, dat hij had opgebouwd tot een der belangrijkste in den lande, is inmiddels geliquideerd. Uit spraak over veertien dagen. TONEEL EN DANS Zaterdag 6 Juni, Bloemcndaals Openlucht theater, 20 uur: Opening van het zomer seizoen door het Nederlands Volkstoneel met een opvoering van „Het Huis der Saltimbanks" van Luisa Treves, schrijf ster van „De ring en de kelim" en „De brief van Don Juan". Zondag 7 Juni, Stadsschouwburg, 14 uur: Leerlingenuitvoering door de Kennemer Dansstudio onder leiding van Jan-Leo Zielstra, Gloria en Michael Tschernoff. Onder meer worden uitgevoerd het ballet „Sylvia" op muziek van Léon Delibes en een Chopin-suite. Begeleiding door de pianist Leen Krammer. Zondag 7 Juni, Bloemendaals Openlucht theater, 20 uur: Herhaling van de opvoe ring van „Het Huis Saltimbanks" van Luisa Treves door het Nederlands Volks toneel onder regie van Ben Groeneveld. Dinsdag 9 Juni, Minerva-Theater. 20.15 uur: Ten bate van het Rode Kruis vertoont het kleinkunstensemble „Arabesque' be staande uit Hetty Blok, Cruys Voorbcrgli en de pianist Cor Leniaire het program- De nieuwe aanwinst van het Frans Hals museum: een landschap door Jacob Salo- monsz van Ruysdael, geschonken ter gele genheid van het onlangs gevierde jubileum. Door aankoop is de verzameling verder uitgebreid met een Visstilleven door Pieter de Putter (Den Haag 1600Beverwijk 1659), dat reeds geruime tijd als bruikleen aanwezig ivas. ma van internationale snotneus tot neon". chansons „Van MUZIEK Vrijdag 5 Juni, Concertgebouw, 19.30 uur: Leerlingen van de zangpaedagoge Coby Riemersma geven een uitvoering in de tuinzaal. Vrijdag 5 Juni, Brinkmann, 19.30 uur: Uit voering in de Kroonzaal door leerlingen van Aad en Jan Plas (viool en piano). Het programma wordt besloten met het Piano concert in A van Kart Ditters von Dit- tersdorf. Zaterdag 6 Juni, Begijnhofkapel, 19.30 uur: Voordrachtoefening door leerlingen van Pie van der GlasBoosman en Chris van der Glas (viool en piano). Zondag 7 Juni, Tey'.ers Museum, 15 uur: Orgelbespeling door Egbert Vos. die wer ken van Pachelbel, Buxtehude, Bach, Wesley en Hendriks vertolkt. Zondag 7 Juni, Huize Ilesmerg, 20 uur. Recital door de Amerikaanse pianiste, Mary Bishop, die werken van Brahms, Chopin, Debussy. Gershwin, Ravel, Albe- niz en de Falla ten gehore brengt (Lank- horstlaan 99). Maandag 8 Juni, Protestantenbond, Heem stede. 20 uur: Orgelconcei't door Louk Nelissen met medewerking van Didi San ders (mezzo-sopraan). Er staan onder meer werken van Sweelinck, Purcell, Bach, Wolf en Langlais op het programma. (Postlaan). Maandag 8 Juni, Concertgebouw, 20.15 uur: Uitvoering van het oratorium „De Schep ping" van Haydn door het Koor Katho liek Haarlem onder leiding van Albert de Klerk. Medewerking verlenen de H.O.V. en de solisten Heieen Verkley, Henk Meyer en David Hollestelle. Generale repetitie: Zaterdag 6 Juni, 19.30' uur. Orgelconcerten in de Grote Kerk: Dinsdag 9 Juni, 20 uur door George Robert, idem Donderdag 11 Juni om 15 uur. Beiaard bespeling op Dinsdag 9 Juni van 20.30 21.30 uur door Maurice Lannoy uit Parijs. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Werken van Henriëtte ReuchlinLucardie. geopend op werk dagen van 1012.30 en van 13.3017 uur, des Zondags van 1417 uur. De expositie duurt tot 22 Juni. Gebouw H. K. B. Sporttentoonstelling, dage lijks geopend van 12—17 en van 19—22.30 uur, tot 13 Juni (Tempeliersstraat). DIVERSEN Zondag 7 Juni, Rembrandt-Theater, 11 uur: Wederom een extra-vertoning van de film „Eroïca" over leven en werken van de componist Ludwig van Beethoven, ondag 7 Juni, Lido-Theater, 11 uur: Her haling van de Italiaanse zangfilm „Ave Maria" met medewerking van de ver maarde tenor Benjamino Gigli. Taandag 8 Juni. Sportpark Heemstede, 20 uur: Circus Franz Althoff met Romeinse wagenrennen en tal van internationale attracties. Verdere avondvoorstellingen op Dinsdag 9, Woensdag 10 en Donderdag 11 Juni. Matinées: Dinsdag. Woensdag en Donderdag, steeds om 14.30 uur. Radiorede van dr. F. N. D. Buchman op zijn 75ste verjaardag 4 Juni 1953 „De mensen zijn het niet met elkaar eens. Het is ook zo moei lijk voor ze om tot een zelfde mening te komen. Ze hebben hun eigen ideeën en zijn er licht toe geneigd die aan anderen op te dringen. Willen wij gaan denken aan< een nieuwe staatsmans wijsheid, die een eind maakt aan verwarring, dan vereist dat een beslissing van historische betekenis. Wat ons ontbreekt is een machtig positief program, waarvoor alle mensen en alle volken gewonnen kunnen worden. Wij pro duceren een massa conferenties en plannen, die de oplossing van onze problemen geen stap naderbij brengen. Mensen in leidende posities doen het maar al te graag op hun eigen zelf zuchtige manier. Ze zeggen, dat het in het belang van het land is, maar meestal is het in hun eigen belang. Daarom missen zij, zoals men dat noemt, de bus. Maar in de wereld is een nieuwe st'aatsmanswijsheid aan het opkomen. De conferenties, die deze nieuwe positieve kracht verbreiden, brengen de oplossing voor onze problemen. De vorige maand heeft, in het hart van het door twisten ver scheurde Afrika, een Morele Herbewapeningsconferentie voor alle rassen plaats gehad. Sir Gilbert Rennie, de Gouverneur van Noord-Rhodesië, zei in zijn openingsrede: „Wij willen door deze bijeenkomst een gemeenschappelijk doel vinden, waar wij allen zonder achterdocht, zonder angst en zonder verbittering naar toe kunnen werken. Morele Herbewapening is op verandering gebaseerd. Onze eigen verandering is de eerste stap naar betere verhoudingen. Ik hoop en bid, dat deze bijeenkomst ons zal hel pen deze verandering te bewerkstelligen." Een Afrikaander, af stammeling van een der oudste voortrekkerfamilies, reageerde aldus op de toespraak van de Gouverneur: „Ik zou wel willen, dat iedere politicus in elk land uw woorden had kunnen horen, want u vertegenwoordigt een nieuwe staatsmanswijsheid". De Onder-Staatssecretaris voor de Inheemsen vatte zijn indrukken als volgt samen: „Ik kwam hier sceptisch. Ik ga overtuigd heen. Voor iemand die deze Afrikanen goed kent is het duidelijk, dat zij veranderd zijn. Met recht kunnen zij nu vragen: „Toon ons veranderde Europeanen". In Januari van dit jaar is een dergelijke bijeenkomst, waar 34 landen vertegenwoordigd waren, in de hoofdstad van India ge houden. Een lid van de ministerraad van India vatte de resul taten als volgt samen: „Een nieuw hoofdstuk in de eeuwenoude geschiedenis van Delhi is begonnen". Ik ben juist terug van een verblijf van zeven maanden in het Oosten. Een groep van 200 mannen en vrouwfin uit 25 landen reisde met mij mee. We hebben onze idee aan Ceylon, India en Pakistan gebracht. Men heeft ons met veel onderscheiding ont vangen in Egypte, in Iran, en in Turkije. Eén ding staat vast. Al die landen vertonen dezelfde gunstige reactie op Morele Herbewapening. Zoals een van hun staatslieden verklaarde: „De toekomst is aan Morele Herbewapening. Zij is voorbestemd de mensheid te redden'. Het was Jinnah, de grondlegger van Pakistan, die mij uitno digde naar zijn land te komen. „Ik moet u in Pakistan hebben. U kent de oplossing voor de haat die er in de wereld is. Eerlijk schuld bekennen, dat is de gouden sleutel." Dat zei Jinnah. Maar wie zal deze sleutel in het slot der geschiedenis steken en de deuren van de toekomst ontsluiten om alle mensen overal vrede te doen genieten op deze aarde? Kashmir, land van schoonheid en bekoring, kent de oude waarheid van simpele eerlijkheid en als het die waarheid op nationale schaal toepast, zal het de wereld de oplossing laten zien. Sheikh Abdullah, de minister-president, zei tegen mij: „Het zal veel geduld vragen, maar u heeft de oplossing voor India en voor Pakistan." Overal in die landen is de pers werkelijk de heraut van een nieuwe wereldorde geweest. Het door Jinnah gestichte dagblad „Dawn" bracht deze kop: „Een nieuwe basis voor samenwerking - Morele Herbewapening de oplossing voor de wereldproble men". Het blad gaf berichten over de nieuwe eenheid, die Pa kistanis en Indiërs door Morele Herbewapening vinden. Een van de grootste dagbladen-concerns in India, „The Express", publiceerde samen met „The Hindustan Times", waar van Gandhi's zoon, Devadas Gandhi, hoofdredacteur is, het vol gende woord van mij aan het volk van India: „De mensen hongeren naar brood, naar vrede en naar de hoop op een nieuwe wereldorde. In het licht van een door God geleide eenheid zullen alle problemen worden opgelost. Handen zullen werk vinden, magen voedsel en lege harten een ideologie, die waarlijk bevre digt. Dat is het, wat Morele Herbewapening bereiken wil". De hoofdredacteur van het grote Indiase dagblad „The Hindu" was zo onder de indruk van al wat hij gehoord en gezien had, dat hij een bijlage van tien pagina's aan Morele Herbewapening wijdde en die over heel het land distribueerde. Deze bijlage is aan de 3000 hoofdredacteuren en dagbladuitgevers in de Ver enigde Staten gezonden door een comité onder voorzitterschap van Admiraal Byrd. Van dit comité maakten tevens deel uit de voorzitter van de Senaatscommissie voor arbeidszaken, de vice- president van het Hearts-dagbladconcern en de" vice-president van het dagelijks bestuur der C.I.O. Laatstgenoemde, bij wiens verbond vijf en een half millioen leden zijn aangesloten, geeft deze nieuwe staatsmanswijsheid aan de Amerikaanse arbeiderswereld door. Hij zegt: „Ik heb het besluit genomen, van nu af aan naar de vier morele maatstaven van absolute eerlijkheid, absolute reinheid, absolute onzelf zuchtigheid en absolute liefde en onder Gods leiding te leven. Plij heeft in zijn gezin een nieuwe eenheid gevonden. Hij voert zijn onderhandelingen nu op de basis van wat juist is en niet wie gelijk heeft. Dit zijn zijn nieuwe gedachten voor de Ameri kaanse arbeidersbeweging: Eenheid binnen eigen muren en daardoor nationale eenheid bereiken. Met de werkgevers te komen tot zo'n plan van samenwerking, dat de massa in democratie zal gaan geloven. Met de vereende krachten van werknemers en werkgevers de regering steunen bij het voeren van die buitenlandse politiek, waardoor alle volken gewonnen zullen worden. Ik denk aan Japan. Daar zeggen ze: „We hebben een nieuwe grondwet. Dat is iets als een lege mand. Wat leggen wij er in? We hebben een ideologie nodig, waardoor de democratie levende werkelijkheid kan worden." Driehonderd vooraanstaande per soonlijkheden van het nieuwe Japan zijn tot Morele Herbewa pening gekomen om in deze ideologie te worden getraind. Ze zijn reeds begonnen haar op nationale schaal toe te passen. In de loop van mijn leven heb ik twee ontdekkingen van grote historische betekenis meegemaakt. Ten eerste de ontdekking van het atoom als bron van onmetelijke krachten. Daarmede is het atoom-tijdperk ingeluid. De andere ontdekking is die van de mens als bron van onmetelijke krachten en de vrijmaking van die krachten. Daarmede is het ideologische tijdperk inge luid. Hier ligt de sleutel tot de gebeurtenissen om ons heen. Terwijl de staatslieden plannen maken voor legers en confe renties en allianties, weten de ontbindende krachten een haven arbeider, een ambtenaar, een geleerde, een soldaat, een onder wijzer voor zich te winnen. Zij mobiliseren de grieven, de ver bittering, het gerechtvaardigd verlangen naar een betere wereld in de harten van deze mensen. Ze sturen hen erop uit om met inzet van hun gehele persoon, de wereld met hun ideeën te veroveren. En zodoende zijn er, terwijl de regeringen op ver hoogde productie aandringen, opzettelijke productie-verminde ringen in het bedrijfsleven. Terwijl de staatslieden een nieuwe conferentie bijeenroepen, worden hoogst belangrijke geheimen verraden. Terwijl iedereen om eenheid tussen de volken roept, groeit voortdurend de tweedracht in de volken. Waar ligt de op lossing? In staatsmanswijsheid, die de gewone man in beweging weet te brengen met een nieuwe visie, met een gevoel van ka meraadschap en met een plan om de wereld te herbouwen. In 1938 kreeg ik, toen ik in de bossen van Freudenstadt wan delde, deze eenvoudige gedachte: „Er zal over de gehele wereld een machtige beweging van Gods Levende Geest komen. Zij zal bekend staan als Morele en Geestelijke Herbewapening". Dat zaad heeft nu onder de leiders van de wereld wortel geschoten. Soms raken wij in de verzoeking ons af te vragen: zou er geen andere weg zijn? Iedereen in ieder land schijnt zijn eigen oplossing te hebben, gebaseerd op persoonlijk en nationaal voordeel. Maar het geheim ligt hierin: „Niet mijn weg, maar Gods weg. Niet mijn wil, maar Gods wil". Het middel tegen verwardheid is: God tot het beslissend gezag maken. Niet alleen maar met onze mond „Ja" zeggen, maar ook met de daadwerkelijke gehoorzaamheid van ons leven. Dat maakt u natuurlijk, dat maakt reëel. U hoeft nooit te proberen u wijzer of beter voor te doen dan u werkelijk bent. Naar zo iemand zoeken de mensen, zo iemand willen zij volgen. Verwardheid vloeit voort uit het compromis in ons leven. Klaarheid komt van verandering, de morele verandering, die de duisterste motieven in helder licht zet en die verborgen krachten vrij maakt. Als wij ons eigen volk maar eens zó kon den zien als anderen ons zien, dan zouden we zelf willen ver anderen. Uit de bron van absolute morele maatstaven ontspringt ge- inspireerde staatsmanswijsheid. Wij praten over vrede en een heid. maar vergeten, dat iemand met wrok in het eigen ha-' nooit genezing kan brengen voor de haat tussen de volken. We critiseren koppigheid in anderen, maar zien niet de eigenzinnig heid, die onze kinderen maar al te goed van ons kennen. We spreken over Goddelijke leiding, maar vergeten, dat het de reinen van hart zijn, die God zullen zien. Het zijn niet zij die praten, maar zij die luisteren, die leiding ontvangen. De sleutel tot nieuwe staatsmanswijsheid zijn nieuwe staatslieden. Vandaag ben ik 75 jaar geworden. In vele landen heb ik veel ervaren. Altijd gaat het weer om de morele grondwaarheid, om absolute eerlijkheid, absolute reinheid, absolute onzelfzuchtig heid en absolute liefde, om de leiding van God en de algehele overgave aan Zijn Wil. Zonder die ervaring hebben we niets Met die ervaring hebben we alles. Een nieuwe wereld, opge bouwd uit nieuwe mensen. Dat is onze enige hoop. Daarvan is overvloedig bewijs. Morele Herbewapening is het ABC van do oplossing.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5