KAB wenst volledige loon- compensatie huurverhoging Wijziging posttarieven ingaande 1 Juli Het Ballet van de Markies de Cuevas in Amsterdam Agenda voor Haarlem Holland Festival Heerlijke kamermuziek op ochtendconcert Hoe is het ontstaan Rechter Douglas schandelijk beschuldigd door Wheeler Met medewerking van harpiste Phia Berghout Kerkelijk Nieuws Dit woord: IN ARREN MOEDE Willem Knikker veertig jaar toonkunstenaar Watersnoodramp in Japan eiste honderden doden Opheffing consumptiebeperking nu een eis van billijkheid D I N S D A G 8 0 J U N I 19 5 3 De democratische afgevaardigde bij het Amerikaanse Congres W. M. Wheeler heeft rechter Douglas Maandag beschuldigd van „verraad en morele verdorvenheid". Whee ler gaf in het Huis van Afgevaardigden een toelichting op zijn resolutie, waarbij hij de rechter van het Amerikaanse Hoogge rechtshof beschuldigde van „ernstige mis daden en wangedrag", naar aanleiding van het feit dat Douglas de terechtstelling van het echtpaar Rosenberg had uitgesteld. Het Hooggerechtshof verwierp het besluit van Douglas, ofschoon de meerderheid er de nadruk cp legde dat de rechter binnen de perken van zijn bevoegdheid was geble ven. Sprekende over het „verraad" van Dou glas, verklaarde Wheeler, dat de rechter „de vijand steun heeft verleend, door om te gaan met de gezworen vijanden van dit land" en door het geven van verklaringen, die „hem hoog aanzien moeten hebben ge geven bij het „Kremlin". Douglas zou zich ook hebben uitgesproken voor de erken ning van communistisch China door de Verenigde Staten. Het Grand Ballet du Marquis de Cuevas neemt weer deel aan het Holland Festival en dus waren gisteravond honderden ge trouwe bewonderaars naar het theater Carré aan de Amstel gekomen om de eer ste voorstellingen van hun favorieten toe te juichen. En zoals dat wel vaker voor komt, als men op grond van meeslepende herinneringen zijn verwachtingen mis schien te hoog gespannen heeft, wekte deze hernieuwde kennismaking gemengde ge voelens van teleurstelling en hoop. Want ongetwijfeld is dit eerste het zwakste van de drie programma's van het gezelschap van de laatste maecenas, die voor deze tournée zijn samengesteld. Waarbij men het intussen betreuren moet, dat de herziene zetting van „Petroesjka" van Strawinsky- Fokine cn het choreografisch kunststukje „Scaramouche" van Rosella Hightower ons onthouden blijven. Rosella Hightower als de dode koningin met George Skibine als haar waanzinnig geworden minnaar in de slotscène van ,,Dona Inez de Castro". Hoofdnummer was nu het pompeuze melodrama „Dona Inez de Castro" van Ana Ricarda op stemmingsrijke muziek van Joaquin Serra, waarvan het onderwerp aan „La reine morte" van Henry de Monther- lant werd ontleend. Don Pedro heeft zo'n vurige liefde opgevat voor de schone titel heldin, dat hij het huwelijk met de erf- prinses van Spanje, waartoe zijn vader de koning van Portugal alle schikkin gen had getroffen, van de hand wijst. Laatstgenoemde besluit daarom de door zijn zoon beminde vrouw te laten vermoor den. In zijn waanzinnige smart, aldus de samenvatting van de inhoud, eist Don Pedro dat zij wordt gekroond in de dood en dat het hof haar de eer bewijst, aan een konin- gir.g verschuldigd. Er zijn vele bezwaren tegen dit werk aan te voeren. Zo overweldigend is de schoonheid van de décors en costuums van Celia Hubbard, dat de menselijke emotie onder deze uitstalling van pracht en praal verloren gaat. Misschien had dit voorko men kunnen worden door een verder gaande stylering van onvermengde Spaanse dansvormen. Nu heerste er bovendien heel weinig eenheid en deed het bijvoorbeeld eigenaardig aan een met castagnetten rof felende danseres op de pointes te zien ver schijnen. De exuberante uitingen van on beheerst verdriet pasten slecht in deze om geving, waar overigens zo streng het cere monieel in acht werd genomen. Door min der uiterlijke bewogenheid technisch knap door George Skibine gedemonstreerd zou men wellicht sterker ontroerd zijn geweest. Slechts in de slotscène van het tafereel in de Moorse tuin, bij het afscheid van de verzaligde en verwarde geliefden, was er sprake van werkelijk gevoel. Voor het overige zag men te dikwijls pantomime in plaats van expressieve dans. Wel moet worden vastgesteld, dat de choreografe een DINSDAG 30 JUNI Grote Kerk: Orgelconcert, 8 uur. Concert gebouw: Haarlems Muziek-instituut, leer lingenuitvoering. 7.30 uur. Rembrandt: „Lo vely to look at", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Bureau zedenpolitie". 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Lido: ..Een koningin wordt ge kroond", alle leeft.. 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het vierde masker". 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Montana Belle", 14 jaar,, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De drie piraten". 14 jaar. 7 cn 9.15 uur. Minerva: ..Onvergetelijke melodie", alle leeft., 8.15 uur. Frans Hals: „De luchtslag om Japan", 14 jaar, 8 uur. WOENSDAG 1 JULI Rembrandt: „Lovely to look at", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Bureau zeden politie", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het vierde masker", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur uur. Lido: „Een koningin wordt gekroond", alle leeft., 11- 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Montana Belle", 14 jaar, 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Spaarne: ..De drie piraten". 14 jaar, 2.30, 7 en 9-15 uur. Frans Hals: „De lucht- siag om Japan", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. treffend gebruik heeft gemaakt van de diepe arabesques van Rosella Hightower, die toch wel heel duidelijk het vooroordeel logenstrafte, dat zij geen rol zou kunnen vertolken. In één der divertissementen wist onze landgenote Joyce van der Veen zich zeer gunstig te onderscheiden. De avond was geopend met een speels, doch door gebrek aan contrasten cn door oppervlakkige compositie eigenlijk geen ogenblik brillant of boeiend „Scherzo" op nogal gecoupeerde muziek van Tsjaikofsky, choreografie van balletmeester John Taras, waarvoor Jean Robier het décor ontwierp, dat met weinig middelen voortreffelijk de illusie van een weids en weelderig paleis opriep. Van de vele solisten, omringd door een slordig werkend corps de ballet, wisten er zich twee bijzonder te doen waarderen: Jocelyne Vollmar en George Zorith, door het paren van snelheid aan elegantie. Wla- dimir Skouratoff leek niet bijster gedispo neerd en dat Denise Bourgeois ooit ster danseres aan de Opéra is geweest, klinkt bijna ongelooflijk. Jacqueline Moreau was veel gelukkiger in „Le moulin enchanté" van Lichine op muziek van Schubert, over welk dansspel overigens niets nieuws te zeggen valt. Liefhebbers van de pure virtuositeit heb ben de begeleidende muziek van de be faamde pas-de-deux uit de derde acte van „Het Zwanenmeer" (in een steeds vrijer wordende bewerking van de oorspronke lijke zetting van Marius Petipa) letterlijk bedolven onder applaus. Rosella Hightower ontplooide zeker niet haar uiterste vorm. De tours a la seconde hebben wij eens scherper gezien. Onverbeterlijk waren haar pirouettes en attitude, maar het opvoeren van de fameuze fouettés-en-tournant was echt niet mooi meer. Het was alsof zij wilde aantonen maling te hebben aan dit tech nische „stunt"werk en het altijd nog wel beter te kunnen. Misschien is het ook een uiting van sportiviteit, maar dan toch één die bedenkelijk neigt naar een jacht op records. Als haar partner zorgde Serge Golovine voor een werkelijke sensatie met zijn kaarsrechte tours-en-l'air en zijn fan tastische sprongen, waarvan nog het won derbaarlijkste was de spitse precisie, waar mee hij na zo'n even formidabele als flit sende beweging aan de grond geprikt tot stilstand kwam. En toch zie ik liever, veel liever, de soepele gratie van een André Eglevsky, doch men kan nu eenmaal niet alles tegelijk hebben. DAVID KONING. Men kan moeilijk verwachten, dat voor ochtendconcerten op een gewone werkdag in dezelfde mate belangstelling zal worden getoond als voor muziekuitvoeringen, die in de avonduren plaats hebben. Daarom moet men het maar als een onvermijdelijke consequentie beschouwen, dat er voor het concert van Maandagmorgen door het Am sterdams Kamermuziekgezelschap in de kleine zaal van het Concertgebouw te Am sterdam zo bedroevend weinig toehoorders waren gekomen. Voor het optredende en semble, dat met dit concert een aandeel kreeg in het Holland Festival 1953, was dit een teleurstellende ervaring. En achteraf gezien was het voor degenen, die wel wil den, maar door hun werk verhinderd wa ren te komen, ten minste even spijtig. Want zij hebben nu een concert gemist, waarop prachtig gemusiceerd werd en waarop werken werden uitgevoerd, die maar heel zelden ten gehore worden gebracht wegens het ongewone der instrumentale bezetting. Het kleine groepje bevoorrechte toe hoorders werd eerst geconfronteerd met een muzikale hule aan Darius Milhaud van de jonge componist Jurriaan Andries- sen. Deze „Hommage a Milhaud" werd ge componeerd in 1948 en bestemd voor een ensemble van fluit, twee violen, altviool en violoncel. Aan de fluit is een welhaast voortdurend solistische taak gegeven en het zal Milhaud goed gedaan hebben, dat het strijkkwartet voor een bitonale, zelfs polytonale begeleiding moest zorgen. Maar ook ons deed de practische toepassing van dit polytonale beginsel goed, omdat het niet leidde tot verstandelijke gewrongen heden, doch in tegendeel tot een zeer even wichtig, natuurlijk en warm klinkend, enigszins dromerig stuk, waarin de expres sieve melodie als dominerend element op treedt. De fluitist Hubert Barwahser, de violisten Piet Heuwekemeyer en Piet Lam berts, de altviolist Koen van der Molen en de violoncellist Johan de Nobel gaven een voortreffelijke, ingetogen uitvoering van dit ondanks alles eenvoudige werk van de jonge Andriessen. Al even weinig problemen stelde de vol gende compositie, een strijktrio van Oscar van Hemel, gecomponeerd in 1951. Het is een doorzichtig gebouwd, reëel werk ge worden, dit trio. In het mooie Adagio ver liest de componist zich in een gevoelig klinkende meditatie. Een treffend contrast werd dit Adagio met het voorbij flitsende, fijne Scherzo en het sprankelende Allegro con spirito. Piet Heuwekemeyer, Koen van der Molen en Johan de Nobel gaven er een voortreffelijk beheerste uitvoering van. Het tweede deel van de ochtend was ge wijd aan Franse Kamermuziek, vertegen woordigd door het Kwintet voor fluit, harp, viool, altviool en violoncel van Jean Fran- gaix en Introduction et Allegro van Mau rice Ravel, geschreven voor harp met be geleiding van fluit, clarinet (bespeeld door Bram de Wilde) en strijkkwartet. De harppartijen waren voor beide werken in handen van de harpiste Phia Berghout. Als veel muziek van Frangaix geeft ook dit Kwintet uitdrukking aan een kinder lijk-blijmoedige natuur, die slechts lijkt te kunnen opbloeien in een soort zelf verwor ven en gekoesterd muzikaal paradijs. In dit paradijs is geen plaats voor spanningen en conflicten, ook niet voor een diepgaande uitdrukkingskracht. Dit Kwintet is soms verrukelijk oppervlakkig, soms stil-inge- togen (Andante tranquillo). Het klonk in de gekozen bezetting zeldzaam mooi. De uitvoering muntte uit door gaafheid in klank en voortreffelijk samenspel. De kroon op deze ochtend werd gezet door de meesterlijke vertolking van het werk van Ravel, dat niettegenstaande alle élégance en strelende klanken, toch groter geeste lijke diepte heeft dan het kwintet van Fran- gaix. De harpiste Phia Berghout speelde de solopartij kortweg magistraal. En de timbres van fluit, clarinet en strijkinstru menten verenigde zich met de schone klank van de harp tot een ideaal geheel, dat ka rakter kreeg door een zuiver muzikale spanning. De toehoorders waren opgeto gen. Van hun dankbaarheid getuigde de langdurige bijval, waarmede het Amster dams kamermuziekgezelschap werd be loond. P. ZWAANSWIJK Ned. Herv. Kerk Beroepen te Arnemuiden (toez.), L. Trouwborst te Monster. te Buren (toez.), J. J. Nijenhuis, cand. te Amsterdam. te Mijnsheerenland (toez.), A. T. Rothfusz, vic. te Renkum. te Vlissingen (toez.), B. F. G. Groot te Amerongen. Aangenomen naar Scherpenzeel (Gld.), H. v. d. Linden te Rhenen. naar Ermelo, J. J. v. d. Krift te Katwijk aan Zee. Bedankt voor Elburg, H. G. Abma te Rotterdam-Delfshaven. voor Rotterdam- -Charlois, J. v. Kuiken te Baarn. Benoemd tot vic. te Harfsen, A. J. Plug, cand. te Hattem. Geref. kerken Beroepen te Rijlaard, W. H. Melles, cand. te Maarssen. te Woldendorp, R. Reits- ma„ cand. te Ee (Fr.). Aangenomen naar Assen (3e pred.pl.), K. P. v. d. Wel te Spijk. naar Delden, B. Boelens, cand. te Utrecht. naar Elim, A. M. Lindeboom ten Kantens, die bedank te voor Twijzel. Bedankt voor Bant (N.O.P.), R. J. de Jong te Harlingen. Rem. Broederschap Bedankt voor Utrecht (vac. dr. J. A. de Koning), F. E. v. Leeuwen te Delft. Bapt. gemeenten Aangenomen naar Hengelo(0.), F. E. Huizinga te Enschede. ADVERTENTIE Jn een sfeer van hoffelijke gastvrijheid vliegt U snel en comfortabel naar Uw vacantie- bestemming. De KLM omringt U met vele goede zorgen en laat U genieten van een service die geheel en al op U is gericht. Gun Uzelf het genoegen van een reis per KLM, als een prettig begin van een goede vacantie. DUITSLAND Hamburg retour f 178.20 Bremen retour f 149.40 Frankfort retour f 160.20 Diisseldorf retour f 77.40 naar Uw vacantie in Zuid-Duitsland Zuid-Duitsland bezit een rijkdom aan natuurschoon, die het tot een heerlijk vacantieland maakt. Heuvels... bergen... meren... beken en rivierenU vindt ze er op hun allermooist! Er bestond vroeger een woord erre, dat geheel uit onze taal verdwenen is, behalve in de vorm arre, die alléén nog in bovengenoemde uitdrukking voor komt. Erre betekende: verdwaald. Het Duitse irre: het spoor bijster, verdoold en sich irren: zich vergissen, zijn er duidelijk mee verwant. Uit deze grond betekenis ontstond die van: in de war, buiten zichzelf, verbolgen, gramstorig. Zo kon men spreken van: arre woorden, arre drift. Het woord moed in de uit drukking in arren moede betekent: ge moed, stemming. Maar voor ons taal gevoel is in arren moede toch niet pre cies hetzelfde als: in toornige stemming. Veeleer drukt het uit: verbolgen tenge volge van een bittere teleurstelling. Oud-concertmeester H.O.V. Zaterdag 11 Juli is het veertig jaar ge leden dat Willem Knikker zijn loopbaan als toonkunstenaar begon. Hij wordt dan zestig jaar. De jubilaris behaalde in 1913 het einddiploma van het Conservatorium te Amsterdam, waar zijn leraren waren: Heinrich Fiedler, Michel de Sicard en Carl Flesch (viool) en B. de Paauw (piano). Zijn theoretische opleiding genoot hij van Bernard Zweers. In het jaar, dat hij zijn diploma behaalde, vertolkte hij het Vioolconcert in g van Bruch voor de componist van dit werk en uit de woorden van lof, die hij ontving, bleek wel dat Knikker als jongeman reeds een uitstekend violist was. Later heeft men zijn prestaties leren kennen en waarderen in vele vooraanstaande plaatsen, ook in het buitenland. Als concertmeester en ook als dirigent was hij werkzaam te Genève. Baden, Haarlem, Hoorn, bij de opera en te Groningen. Als solist zowel als dirigent toonde Knik ker grote belangstelling voor de Italiaanse, Spaanse en Franse muziek. Met de H.O.V. introduceerde hij in Haarlem composities van Debussy. Knikker, die jaren geleden bedankte voor het professoraat aan het Odéon te Patras (Griekenland) en tijdens de oorlog het aanbod dirigent bij de radio te worden om begrijpelijke redenen niet accepteerde, woont de laatste jaren in Em- men. Gezondheidsredenen dwongen hem zich enige tijd terug te trekken. Als mu- ziekpaedagoog hij is niet alleen bekend als violist maar ook als pianist leidt hij in Emmen enkele begaafde leerlingen op voor het Conservatorium te Amsterdam, waaruit blijkt dat het muzikantenbloed zich niet laat verloochenen. VIJFTIG DODEN BIJ HAVENBRAND. Vijftig Afrikaanse arbeiders zijn Zater dagavond om het leven gekomen bij een grote brand in de haven van Beira, in Por tugees Oost-Afrika. Vijf schepen, een Belgisch en vier Britse, raakten in brand, toen brandende olie, ge lekt uit het Noorse tankschip „Fenheim" door de ebstroom de haven werd inge dreven. <i TOKIO. (Reuter). De jongste cijfers der slachtoffers van de overstromingen op het Zuidelijkste Japanse eiland Kioesjoe zijn: ruim vijfhonderd doden, 774 vermisten en 759 gewonden. Het gehele eiland is overstroomd. Hon derden Amerikaanse soldaten stellen alles in het werk om boeren op het eiland in veiligheid te brengen. Het drinkwater op Kioesjoe is door de overstromingen bedorven. Er zijn tenmin ste drie gevallen van overlijden door dy- sentrie gemeld. De Japanse regering treft voorbereidingen om geneesmiddelen per hefschroefvliegtuig naar de zwaarst ge troffen gebieden te doen brengen. De aan de spoorwegen toegebrachte schade beloopt ongeveer 53.000.000 gulden. De directie der genationaliseerde Japanse spoorwegmaatschappij treft voorbereidin gen om zo spoedig mogelijk 100.000 man arbeiders in te schakelen voor het ver richten van herstellingswerkzaamheden. In het jaarbeursgebouw te Utrecht heeft de verbondsraad van de Katholieke Arbei dersbeweging vergaderd. Verbondsvoorzitter J. A. Middelhuis hield een openingsrede waarin hij o.m. zeide: „De eenheid in de K.A.B. is gelukkig niet van kraakporselein, doch het verdient aan beveling de spanningen niet al te hoog op te voeren. Wij zullen ons over en weer hebben te onthouden van grievende en prikkelende uitingen en daden en op voor hand bij elkaar oprechte bedoelingen ver onderstellen en daarvan uitgaande ons af vragen hoe wij intern de meest doelmatige opbouw en structuur behouden of verkrij gen om onze veelomvattende taak ten uit voer te brengen. Canada viert op 1 Juli zijn verjaardag als onafhankelijke staat. In 1867, dus zes-en-tachtig jaar geleden, verkreeg het deze autonomie en sindsdien is het in politiek opzicht zeer belangrijk geworden. De bijdrage van Canada aan de geallieerde oorlogsinspanning van 1939 tot 1945 was zeer groot en vormde een belangrijke factor voor de overwinning. Sindsdien legt de mening der Canadese regering groot gewicht in de schaal in de internationale politiek. Een foto van Ottawa, de hoofdstad van Canada, met de regeringsgebouwen in het centrum. Voor wat betreft het toporgaan der P.B.O., de S.E.R., is er reden tot tevreden heid en optimisme. Minder bevredigend is de gang van zaken met betrekking tot de totstandkoming van bedrijf- en productschappen. Even stellig als wij van oordeel zijn. dat zonder sociale bevoegdheden de bedrijf schappen niet aan hun doel zullen beant woorden, even stellig waren de vertegen woordigers uit het liberale werkgeversr kamp en uit het N.V.V. van oordeel, dat deze bevoegdheden nog niet verleend die nen te worden. Ongetwijfeld is het laatste woord hierover nog niet gesproken. Het standpunt van de drie vakcentralen over de representatie komt hierop neer, dat bonden of bondjes, welke niet bij een van deze drie centrales zijn aangesloten, niet als representatief kunnen worden aange merkt. Meer en meer wordt de aandacht ge vraagd voor het vraagstuk van de al of niet geleide loonpolitiek, of beter gezegd voor de vraag, of de overheid zich zo zoet jes aan niet wat van dit terrein moet te rugtrekken en deze materie overlaten aan de organen van het bedrijfsleven. Van huis uit voelen wij daarvoor zeer veel, zei spre ker. Loonpeil en huurverhoging Mits door de centrale organisaties ge coördineerd en mits redelijke minima ge garandeerd blijven, kan een verlegging van de verantwoordelijkheid behalve voor de ontplooiing van de menselijke persoon lijkheid, ook belangrijke voordelen hebben voor de welvaart van ons land. De gedif ferentieerdheid van ons bedrijfsleven vraagt nu eenmaal een daarmede in over eenstemming te brengen loonbeleid. De conclusie van prof. Van den Brink, dat het loonpeil niet te laag is. kunnen wij in elk geval zonder meer niet onderschrij ven. Het standpunt van de K.A.B. is conform het standpunt van de raad van vakcentra les, dat de huurverhoging volledig door loonsverhoging gecompenseerd dient te worden en wel met gelijktijdige ingang van de huurverhoging, zo zei spreker cn met de verdwijning van de investeringsbeper king dient ook de consumptiebeperking op te houden. Uiteraard dient hierbij volop rekening te worden gehouden met de „vergeten groepen", waarbij vooral de noodwettrek kers en de gepensionneerden de aandacht dienen te hebben. „Als de dividendstop kan verdwijnen, als zij die buitenlandse reizen maken weer f 75 per dag mogen verbruiken, als thans verschillende bedrijfsbelastingen weer ver laagd kunnen worden, dan past ook tegen over de grote massa van de loon- en sala- ristrekkenden wat meer royaliteit dan de regering blijkbaar meent te kunnen op brengen." De heer Ian Leslie Henderson is erkend en toegelaten als consul-generaal van het Britse rijk te Rotterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5