Oude woonmilieu van getroffenen zal -binnen redelijke grenzen - hersteld worden GEVAERT biedt u HORLOGES PENDULES VAN NI EL The th ief" film zonder een woord Uitgaan in Haarlem Agenda voor Haarlem 8 goede 4 50 foto's voor l> Een Eeuw Geleden Prins kondigt nieuwe schaderegeling Rampenfonds aan Ook uitkeringen aan gezinnen van omgekomen of invalide kostwinners REISWEK KE RS ^Hoe is het ontstaand y Spanning halverwege gebroken Locomotief en Magneet RIJWIELEN JAN v. d. MEER 3 Dit woord: ANECDOTE Examens „Lichte bromfiets is geen motorfiets" zegt Krijgsraad 99 De waarde van de dialoog Meer protesten tegen huurcompensatie- voorstellen Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 2 Julij 1853 VRIJDAG 3 JULI 1953 Gisteravond hoeft Prins Bernhard in zijn kwaliteit van voorzitter van het Na tionale Rampenfonds een radiotoespraak gehouden waarin hij onder meer meedeel de dat dit fonds thans na advies van de Nationale Raad van Advies en Bijstand een tweetal nieuwe principiële beslissingen genomen heeft terzake van huisraadscha devergoeding en uitkeringen aan weduwen en wezen van omgekomen en invalide slachtoffers van de watersnood. Deze re geling, aldus Prins Bernhard, zal ook gel den voor de nagelaten betrekkingen van hen, die bij het reddingswerk de dood heb ben gevonden. Over de hoogte van de uit keringen kon de Prins nog geen medede lingen doen, omdat deze o.m. afhankelijk zijn van het vroegere levenspeil en van eventuele andere inkomsten en pensioenen. Men is nu bezig de noodzakelijke gege vens over alle betrokkenen te verzamelen en heeft een bedrag, dat voldoende moet worden geacht, voor dit doel gereserveerd. „Wij z'ullen in ieder individueel geval trachten, tot een snelle beslissing te ko men, zodat de weduwen en wezen van de slachtoffers en de invaliden spoedig we ten, waar zij financieel aan toe zijn", aldus Prins Bernhard. De eerste uitkering Over de vergoeding van de huisraad- schade zeide Zijne Koninklijke Hoogheid: Vele getroffenen hebben al de eerste uit kering ontvangen; anderen, bij wie de schade misschien nog niet is opgenomen, kregen voorschotten op deze eerste uitke ring. Deze is vanwege de noodzakelijke spoed, berekend volgens het principe, dat van de goederen die verloren zijn gegaan, alleen datgene vergoed wordt, wat als noodzakelijk wordt beschouwd en dat voor elk artikel een vaste prijs wordt betaald. Er wordt dus niet gevraagd, of men een dure stoel kwijt is of een goedkope, en er wordt geen vergoeding gegeven voor alles, wat maar enigszins naar luxe zweemt. De Prins zei dat er in de afgelopen maanden op dit systeem nog al wat critiek was geweest. Die critiek zou gerechtvaar digd zijn, wanneer wij van plan waren ge weest geen verdere uitkeringen meer te doen. Maar dat lag nooit in de bedoeling. „Wij hebben dit stelsel alleen aanvaard, omdat het ons in staat stelde, snel tot een voorlopige berekening van de elementaire behoefte en daarmee van een eerste uit kering te komen. Dat is gelukt. In vele ge meenten kon daardoor 50 pet. van de scha de, die men volgens dit systeem geleden heeft, worden uitgereikt, zodra het gezin weer gezamenlijk ging wonen, al of niet in het oude huis". Classificatie van woonmilieux Wij hebben intussen wel degelijk reke ning willen houden met milieu-verschillen, die meestal in een kostbaarder inboedel tot ADVERTENTIE de ideale film voor weekend en vacantie Uit de fabriek van de beroemde GEVAPAN VRIJDAG 3 JULI Concertgebouw: Zomerconcert H.O.V., 8 uur. Palace: „Bureau zedenpolitie," 18 j., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Verraad," 18 jaar, op het toneel Burlesto, 7 en 9.15 uur. Lido: ,.De wrede zee," 14 jaar, 6.50 en 9.15 uur. City: „Een koningin wordt gekroond," alle leeftijden, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Diep zeeduikers", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Manina", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Paula," alle leeftijden, 8.15 uur. Rembrandt: „Sommarlek," 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 4 JULI Palace: „Bureau zedenpolitie," 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Verraad," 18 j., en op het toneel in de avondvoorstellingen Burlesto, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „De wrede zee," 14 jaar, 2, 4.20, 6.50 en 9.15 u. City: „Een koningin wordt gekroond," alle leeftijden, 11, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Manina", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Diepzeeduikers," 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Paula", alle leeftijden, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Sommerlek," 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. uitdrukking komen en we hebben ons ook steeds ten doel gesteld, binnen redelijke grenzen het oude woonmilieu te herstellen. „In de regeling, die we nu ontworpen hebben, is dit voornemen verwezenlijkt. Wij hebben dus nu besloten, dat de getrof fenen voor het totaal van wat verloren ging een vergoeding krijgen. Dat geldt voor wandversiering, voor boeken en tuin gereedschap, voor kippen en varkens, maar ook voor voorraden kolen, aardap pels en „weck". Evenals bij het oude sys teem vallen ook reparaties aan het meubi lair onder de regeling. Zolang het bedrag daarvan lager is dan dat wat u voor een nieuw meubelstuk zoudt hebben gekregen, worden deze kosten vergoed. Muziekin strumenten en bijv. speelgoed, wor den eveneens vergoed. Hetzelfde geldt voor het streekcostuum, dat in de oude re geling niet voorkwam. Beroepsinstantie Gezien de mogelijkheid, dat enkelen der getroffenen, na ontvangst van de slot-uit- kering menen, onvoldoende schadeloos te zijn gesteld, is voorts besloten tot de in stelling van een beroepsinstantie, welke geheel los van het Rampenfonds zal staan en onafhankelijk daarvan zal kunnen be slissen. Omtrent de samenstelling, werkwijze en de afbakening van het ambtsgebied dezer instantie wordt nog overleg gepleegd, o.m. met de Commissarissen der Koningin in de getroffen provincies. Periodieke uitkeringen De reeds genoemde uitkeringen aan per sonen, wier echtgenoot, vader, verzorger of kostwinner door of in verband met de jongste natuurramp het leven heeft ver loren of invalide is geworden, alsmede aan die invaliden zelf, zullen in principe, zolang de noodzaak daartoe bestaat, periodiek ge daan worden. Om de verschillen in woonmilieu tot hun recht te laten komen, hebben wij een stelsel ontworpen, waarbij de inboedels in prijsklassen worden ingedeeld. In elk van deze klassen wordt een bepaald opslagper centage boven de prijzen van de oude rege ling uitgekeerd. Wij hebben er dus van af gezien, ieder artikel, dat verloren is ge gaan, naar zijn vervangingswaarde te schatten. Men krijgt de prijs terug, die in de klasse, waarin de inboedel geplaatst is, voor dat artikel geldt. Wij hebben daarvoor prijslijsten vastge steld, in overleg met de Nederlandse Huis- houdraad, die heeft aangegeven welke prij zen voor elk milieu redelijk moeten wor den geacht. De bepaling van het woonmilieu willen wij in handen leggen van plaatselijke com missies. Deze krijgen een aantal richtlijnen van ons, maar het is toch de bedoeling, dat haar een grote mate van vrijheid in de beoordeling wordt gelaten. Zij, die met het hun uitgekeerde bedrag niet tevreden zijn, 2ullen in beroep kunnen gaan bij een nog te vormen commissie. Zo is dus in grote trekken de nieuwe regeling voor de huisraadschade, die ho pelijk iedereen in staat zal stellen zich weer een inboedel te verschaffen, volgens het milieu waarin hij leeft. Wij hadden gehoopt, dat wij met de vergoeding op basis van het nieuwe systeem zouden kun nen beginnen tegelijk met de uitkering van de tweede 50 pet van de oude regeling, die wij al in het vooruitzicht stelden. Dit blijkt niet mogelijk te zijn, omdat er nog voor bereidende maatregelen moeten worden getroffen. Wij zullen daarom dezer dagen beginnen met de uitkering van die tweede 50 pet. Ieder, die de eerste uitkering ont vangen heeft, weet dus, dat hij in elk ge val nog ongeveer eenzelfde bedrag zal ont vangen, tenzij natuurlijk bij de eerste uit kering een vergissing is gemaakt. Boven dien zal hij mogelijk nog een vergoeding krijgen van de artikelen, die eerst niet meetelden. Allen, die een zodanige inboe del bezaten, dat zij plaatsing in een hogere klasse mogen verwachten, kunnen er reke ning mee houden, dat zij een iets hoger bedrag zullen kunnen besteden. Eventueel toezicht op besteding Wat die besteding betreft: wij geven de uitkering in chèques en niet in de vorm van waardebonnen. Men kan op deze chèques bij ieder postkantoor en elke bank baar geld opnemen. Men kan echter ook voorlopig dit geld op een spaarbankboekje of een bank- en girorekening plaatsen en in de meeste gevallen zal dat verstandig zijn, want velen krijgen nu op eens een som geld in handen, die misschien groter is dan ze ooit bij elkaar hebben gezien. Niet ieder een kan dan de verleiding weerstaan om iets te kopen, waarnaar hij altijd heeft ver langd. Het zal verstandig zijn, als man en vrouw over deze uitgaven tevoren overleg plegen en tot overeenstemming komen en even tuele rekeningen en spaarbankboekjes op naam van beiden stellen. Waar echte verspilling te vrezen valt, krijgt de burge meester de bevoegdheid, om de uitkering via een instelling of een maatschappelijk werkster te laten lopen, maar dit moet natuurlijk uitzondering blijven. Wij kunnen per dag 1000 chèques ver zenden en er zijn'ongeveer 45.000 getrof fen gezinnen. Iedereen, die een schade- opgave heeft ingediend en die weer zelf standig woont, kan dus uitrekenen, dat hij binnen niet te lange tijd zijn uitkering tot 100 pet volgens de oude regeling kan tege moet zien. Wij doen ons best om, indien er nog aanspraak kan worden gemaakt op een derde uitkering, deze zo spoedig mogelijk te laten volgen. ADVERTENTIE Originele Zwitserse fabrieksmerken met Bim-Bam en Westminster slagwerk opvouwbaar in leder étui ENORME COLLECTIE IN ALLE PRIJZEN GROTE HOUTSTRAAT 86, HAARLEM ADVERTENTIE Geniet van Uw vacantie geniet van Golden Fiction Een gulden genieting voor 80 ct. Het Nederlands heeft het woord anecdote aan het Frans ontleend, het Frans aan het Latijn, het Latijn aan het Grieks. An-ek-doton betekent let terlijk: niet-uit-gegeven. In vroeger tijden verstonden geleerden onder anec. doten: de kleine, door hen niet gepubli ceerde bijzonderheden van historische aard betreffende vermaarde personen. Deze oorspronkelijke betekenis is in wezen nog gehandhaafd. Wij vertellen een mop over „een" burgemeester, „een" pastoor, maar een anecdote over een man die wij met name noemen. Veelal behelst de anecdote een snedig gezegde, een puntig woordspel uit de mond van de held. Tweede Christelijk Lyceum Voor het eindexamen van de HBS-A van het Tweede Christelijk Lyceum slaagden: J. W. G. Anschutz, A. Bestebreurtje, J. Be- sijn, N. W. Bootsma, B. Brunt, C. J. van der Bijl, H. R. Collet. J. ten Hagen. C. Hoogen- dijk. J. J. A. de Jager. J. M. Joustra, J. B. Koole. J. Kruijff, T. C. Kulk, J. E. van Rul ler, M. J. Valk, I. A. J. Veldhuyzen van Zanten. I. Vermeulen, E. M. Vonck, W. van der Wilden. Afgewezen: één candidaat. Coornhertlyceum Voor het eindexamen der HBS-B afdeling van het Coornhertlyceum slaagden de vol gende candidaten: mej. M. M. de Borst. M. J. van der Burgt, F. Dinger. H. Esselaar, J. M. J. Fray, mej. E. E. Hogerzeil, B. P. W. van Ingen, R. E. Jesse, D. A. Meyer, mej. H. M. Goettsch. Afgewezen 3 candidaten. Voor het eindexamen der HBS-A slaagden: mej. R. L. Bakker, mej. H. van Dijk. mej. E. Chr. Gelderman. mej. H. Jansen, mej. N. A. J. van Leeuwen. V. Roos, F. Vooren, G. W. van Toombergen. Afgewezen: geen. SINDS 1883 De krijgsraad te Velde West heeft von nis gewezen in een aanrijdingskwestie tus sen een militaire auto en een bromfiets. Op 19 April kwam een soldaat van de lucht doel-artillerie in Den Haag met zijn auto in botsing met een dame op een bromfiets. De dame kreeg een schedelkwetsuur, waar voor zij in een ziekenhuis moest worden opgenomen. De militair werd vervolgd, omdat hij aan haar, die een motorrijwiel zou hebben bereden, geen voorrang zou hebben verleend en roekeloos gereden zou hebben. De krijgsraad overwoog echter, dat een bromfiets, die een motor met een cylinder- inhoud van 50 kubieke centimeter of min der heeft, in de zin der wet en krachtens internationale richtlijnen niet als motor voertuig kan worden beschouwd. Dies had het slachtoffer van de aanrijding voorrang moeten verlenen, namelijk de voorrang van snel verkeer boven langzaam (officieel niet-gemotoriseerd) verkeer. De krijgsraad overwoog verder, dat de militair niet roekeloos heeft gereden, zo dat hij zowel hiervoor als voor het ten ten laste gelegde niet verlenen van voor rang werd vrijgesproken. Onder de merkwaardigste films van de laatste tijd mag men zeker Russell Rouse „The thief' (De dief) rangschikken. Van begin tot eind anderhalf uur lang wordt er namelijk geen woord in gesproken. Heel die tijd gaat de han deling voort zonder dialoog. Er rinkelen telefoons, mensen ontmoeten elkander, een heel complot van atoomspionnen wordt opgerold, maar bij dat alles klinkt geen menselijke stem, hoort men alleen de begeleidende muziek of een be klemmende en vaak suggestieve stilte. De maker van de film schijnt het bewijs te willen leveren dat de dialoog, mits de beelden maar genoeg zeggen, over bodig is. Hij rijgt fragment na fragment aaneen, gespannen wacht men op een duidelijk teken, dat de spelers hun tong niet verloren hebben, hij brengt u dichter en dichter bij de ontknoping, maar het resultaat is, dat ge halverwege in de spanning blijft steken en gramstorig uitziet naar het slot. omdat ge de hele zaak al lang niet meer serieus neemt. Wat zoveel beloofde bleek een manier te zijn geworden. Een gesti/leerd drama, waarin de afwezigheid van woorden de dramatische uitwerking ontluistert. Een gebrekkige bewijsvoering derhalve voor de overbodigheid der dialoog. Want de dialoog behoeft inderdaad niet aanwe zig te zijn, wanneer de beelden voor zich zelf spreken, wanneer namelijk het onder werp. dat die beelden vertellen, niet nood zakelijkerwijze een dialoog veronderstel len. In „The thief" nemen de beelden steeds een aanloop tot de dialoog. Alleen: op het moment, dat men die denkt te krij gen wordt ze verhinderd. De atoomgehei men verkwanselende professor neemt de hoorn nooit op, wanneer zijn opdrachtgever hem belt. Die opdrachtgever zelf verstrekt zijn missieven per briefje. De fotocopieën die de professor van belangrijke geheime stukken maakt, geeft hij ook al door zon der dat er een woord aan te pas komt. Iedere handeling is zorgvuldig stom. Ge sprekken worden zelfs niet gesuggereerd noch lopen toevallige ontmoetingen (zoals van de professor met een dame van ver dachte reputatie) op een gesprek uit. Maar hoe slim de filmmaker daarmee ook dacht te zijn, hij vergat een belangrijk ding en wel, dat het woord essentieel is aan de verschijning van de mens. Waar mensen zijn verwacht men woorden en wanneer men mensen anderhalf uur lang ziet in de meest uiteenlopende situaties, maar ze praten niet, dan voelt men zich bedrogen. Het was niet nodig dat de held van het verhaal sprak, niet beslist nodig, zolang dat zijn verschijning minder imponerend maakte. Edoch: die verschijning wordt kracht bijgezet door zijn stem. Om iemand te kennen wil men ook zijn stem horen, de klank van die stem, de intonatie. Al is het piaar in twee woorden. Die twee woorden worden ons in „The thief" niet geschonken. De held beoefent geluidloos zijn duistere praktijken, slaat op de vlucht, ontdoet zich van de hem volgende rechercheur, kan als hij op het punt staat het schip te betreden waarmee hij naar de veiligheid vluchten wil de laatste stap niet zetten, maakt rechts omkeert en geeft zich aan bij de staats veiligheidsdienst. Men ziet het hem alle maal doen. Men hoort het niet. De stem van zijn geweten, zijn innerlijke strijd, de walging die hij heeft van zichzelf, zijn angst en ontzetting, het valt alles af te lezen van zijn gezicht. Maar de schreeuw, die de culminatie van alle spanning en ellende moest uitdrukken, al was het maar een seconde lang, blijft achterwege. Ze had halverwege de film haar in trede moeten doen. Wij wachtten daar op. Nu slaat de spanning van dat wachten dood op een anti-climax. We geloven het wel. Er komt toch geen woord en al les wat er nog ge beurt bevredigt ons niet meer. Ik heb expres de zaken zo scherp gesteld, omdat ze in wezen zo zijn. Te ontkennen valt niet, dat Russell Rouse weet hoe hij een film moet ma ken. Hij weet wat hij met zijn beel den moet doen. Ze zijn knap en gela den. Vooral in het begin. Dan intri geert de film u bij zonder. Tot ge het kunstje ontdekt. Dan doen de beelden u niets meer. Dan worden ze louter techni sche virtuositeiten, die ge waarneemt, maar niet ondergaat. En dat is jammer. Niet slechts omdat ge u bekocht voelt. Eerder nog, omdat ge u bekocht moet voelen ter wijl er toch zoveel in zat. De hoofdrolspeler Ray Milland is minder op dreef dan in „Lost Weekend". Hij moet te veel suggereren, te veel „vertonen". De muziek in de film is opvallend goed. Ze vervult een belangrijke rol, waar ze bijdraagt tot de spanning. Ze grijpt precies in op de plaatsen waar de tekst niet komt, ze doet dat zo, dat ze u lange tijd voor het gebrek aan tekst schadeloos stelt. Maar uiteraard kan ze de plaats van het woord niet innemen. En misschien is dit ook wel een gebrek in de film, dat Rouse hierop een beetje heeft gespeculeerd. Alsof hij dacht dat hij de muziek een eigen dramatische rol kon ge ven, de rol van het woord. Zo hij dat al van plan was is die opzet toch niet uitge werkt. Begreep de componist het beter dan hij? Men zou het bijna zeggen. Bij alle falen is toch „The thief" voor de verstokte filmliefhebber een bijzondere film, omdat ze zo leerzaam is. Ze geeft duidelijk aan dat de filmkunst haar wetten stelt, die men niet moet overtreden. De woordloosheid van „The thief" kon slechts tot op zekere hoogte voldoening schenken. Wat een tijdlang de kracht van de film was, werd daarna haar zwakheid. P. W. FRANSE. DANS Donderdag 9 Juli, Bloemendaals Openlucht theater, 20.30 uur: Eerste van een reeks voorstellingen in het Holland Festival door het Nationaal Danstheater van Griekenland onder leiding var. Dora Stratou. Dansen en muziek uit Macedonië, Thessalië, Cy prus, Kreta en andere gebieden. Het ensemble bestaat uit veertien dansers en danseressen. Verder werken er instrumen talisten en zangers mede. MUZIEK Vrijdag 3 Juli, Concertgebouw, 20 uur: Eerste zomerconcert door de H.O.V. onder lei ding van Marinus Adam met solistische medewerking van Philia Sengers, viool. Op het programma staan werken van Haydn, Chausson. Franck en Berlioz. Zaterdag 4 Juli, Bloemendaals Openlucht theater, 20 uur: Concert door de H.O.V. onder leiding van Marinus Adam. Er wor den composities van Mendelssohn, Weber, Smetana, Sibelius, Elgar en Coates ten gehore gebracht. Zondag 5 Juli, Concertgebouw 14 en 19.30 uur: Zangfestival ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan der Liedertafel „Haar lems Zanggenot" met medewerking van diverse koren. Zondag 5 Juli, Teylers Museum, 15 uur: Be speling van het eenendertigtoons-orgel door Anton de Beer. Het programma bevat werken van G. Frescobaldi. A. Banchieri, D. Zipoli, J. Titelouze, L. C. d' Aquin, John. Buckland, Henk Badings en Jan van Dijk. Dinsdag 7 Juli, Grote Kerk, 20 uur: Orgel bespeling door George Robert. Ook op Donderdagmiddag van 1516 uur. Dinsdag 7 Juli, Concertgebouw, 19.30 uur: lilde uitvoering door leerlingen van Haar lem's Muziekinstituut. Onder meer optre den van het jeugdorkest onder leiding van Jan Hoeben. Donderdag 9 Juli, toren Grote Kerk, 20 uur: Carillonbespeling door stadsbeiaardier A. Peters. Orgelbespeling in Brouwerskapel. Ter gele genheid van de tentoonstelling in de Grote Kerk worden op het Flentrop-orgel in de Brouwerskepel dagelijks bespelingen ge geven van 1617 uur. Zaterdag speelt Hen drik Lasschuit. TENTOONSTELLINGEN Brouwerskapel der Grote Kerk: Expositie gewijd aan de Nederlandse, in het bijzon der aan de Haarlemse orgelcultuur. Brie- De professor bijna betrapt. Scène uit „The thief". In een spoedvergadering heeft de vak- raad van de Ned. Katholieke Midden standsbond zich uitgesproken over de regeringsvoorstellen ten aanzien van de huurverhoging en de belastingverlaging. Geconstateerd wordt dat dit complex van voorstellen zowel in de privé-sfeer als in de zakelijke sfeer een wezenlijke achter uitgang betekent voor het middengrote en het kleine bedrijf. Een en ander is „een ernstige en ongemotiveerde onderwaar dering voot de middenstand als werk gever, terwijl toch uit de premieafdracht aan het algemeen werkloosheidsfonds blijkt, dat de middenstand ongeveer een derde van de werknemers in dienst heeft." De vakraad van de N.R.K.M. heeft der halve bij de desbetreffende instanties er op aangedrongen, dat in het complex van maatregelen aanvullingen en veranderin gen worden aangebracht, waardoor de ko mende lasten gecompenseerd zullen wor den en tevens een' basis wordt gelegd voor een gezond financieel beleid binnen de mid denstandsonderneming. Een groep artisten van het Nationale Dans theater van Griekenlanddat van 9-12 Juli in Bloemendaals Openluchttheater op treedt, voor de Akropolis te Athene. ven, manuscripten en oude instrumenten. Dagelijks van 9 tot 17 uur (tot 19 Juli). Frans Halsmuseum. Groepsportretten van Frans Hals in nieuwe formatie, benevens permanente expositie van recente aan winsten uit de Recuperatie. Dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur en des Zondags van 13 tot 17 uur. j De Slompeloren, Spaamwoude: Geopend op Donderdag, Zaterdag en Zondag van 14 tot 17 uur. Verder op aanvraag. Men wen de zich tot mr. H. K. de Raaf te Heem stede, tel. 38199. Vleeshal: Jubileumtentoonstelling Documen tatie en productie" ter gelegenheid van het 250-jarig bestaan van de Grafische In richting Joh. Enschedé en Zonen tot 6 Juli van 14 tot 17.30 uur. DE OESTERCULTUUR IN VOLLE GANG. In de Zeeuwse oestercultuur is thans iedereen in de weer om schelpen te zaaien en pannen te leggen die moeten dienen voor het opvangen van de oesterlarven, die nu in hoeveelheden van enige honder den per 100 liter water, in de Ooster-Schel- de voorkomen. Deze larven, die wanneer ze rijp zijn. een plaatsje gaan zoeken om zich vast te hech ten, vinden daarvoor de schelpen en de met kalk gepraepareerde dakpannen, die straks zullen worden opgevist en van hun kostbare aanhangsels (de jonge oestertjes) worden ontdaan. Dat geeft werk en brood in de wintermaanden aan honderden ge zinnen. Voor de oesterbroedval is het de laatste dagen ideaal weer. De tijd dat de oesters hun zaad afgeven is weer aangebroken en de watertemperatuur 20 graden Celcius is uitstekend geschikt om dat oesterzaad te doen ontwikkelen tot larven. Is het wa ter kouder dan 18 graden, dan komt er van de broedval niets terecht. De larven komen dan niet tot ontwikkeling. ADVERTENTIE in alle mod. en kl. Zojuist ontvangen de Sturmey 3-versnellings- naaf met remnaaf ƒ41.—. Betaling in overleg CRONJéSTRAAT op de hoek - Tel, 16152 Zie onze showroom: Schoterweg 55 ADVERTENTIE Diegenen, welke bij vergissing, op Donderdag den 16en Junij 1.1. ter gelegen heid der Enkhuizer Kermis, het PAARD van den ondergeteekende, uit het Loge ment het Huis van Gemak aldaar, heeft medegenomen, wordt beleefdelijk verzocht, zich ten spoedigste bij hem ondergetee kende te vervoegen, om hetzelve te ver wisselen. A. KOOPMAN. Wervershoof.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5