De verstandigen houden het hoofd koel Voor jonge architecten Bezoek aan diepvries - bedrijf Predikant-toneelschrijver Agenda voor Haarlem Commentaar van Dior Proeven met Piccards duiktoestel geslaagd Brieven van een Parijse huisvrouw Dior: de vrouw beslist zelf Levensmiddelen in ijs Maken van limonade GEEF U NÜ OP: HUIDE KOPERSTRAAT 20 -AMSTERDAM KERKELIJK LEVEN Heringa Wuthrich SATERDAG 15 AUGUSTUS 1953 <V oor cle^O rouw Parijs, Augustus 1953 Eindelijk is het dan weer zo ver! Reeds weken lang nam de spanning in de mode-stad toe. de premières voor het nieuwe seizoen stonden in de mode salons weer voor de deur. Parijs zou Parijs niet zijn, wanneer het niet heftig meeleefde met de belofte, die de nadering van weer een nieuw hoofdstuk in de Franse mode-roman inhoudt. En ditmaal heeft men niet voor niets op sensatie gewacht! Hoe zou het anders kunnen, na de „New Look". Het is de roklengte weer, die de gemoederen bezig houdt. Is het niet een prettig tijdverdrijf, zich op een zonnig terrasje of aan tafel in een gezellig Parijs restaurant in het voor en tegen van een kortere en zelfs beslist korte rok te verdiepen? Vandaar waar schijnlijk, dat het rumoer om de roklengte eerder op de boulevards dan in de modesalons zelf ontstond! Wie het hoofd in deze rokken-strijd koel weet te houden, moet echter spoedig beseffen, dat het eigenlijk allemaal zo'n vaart niet loopt. Inderdaad, de grote Dior past in zijn nieuwe collectie kortere rokjes toe, dan wij sinds de „New Look" van hem ge wend waren. Dat wil echter allerminst zeggen, dat wij nu allen, op het gevaar af voor ouderwets door te gaan, resoluut naar de schaar dienen te grijpen. Van een dergelijke knip-campagne, zou stellig niemand zo schrikken als de grote Dior zelf! Immers de creaties waarbij hij zijn wel degelijk kortere rokken toepast, zijn in elk détail op die nieuwe roklengte af gestemd. Bij de jurken, die U reeds bezit, zou dat bij een verkorting echter allerminst het geval zijn, zelfs al hebt U die de vorige winter eerst aan uw garderobe toegevoegd. Logisch uitgangspunt Misschien krijgt u door al dat rumoer om de roklengte het idee, dat die grote Dior toch maar een erg handige man is. Dat oordeel zouden wij zeker niet willen tegenspreken, zij het dan dat zijn han digheid zich over een ander terrein uit strekt, dan men na die sensationele be richten zou vermoeden. Christian Dior is, dat hebben zijn vondsten herhaalde lijk bewezen, een van de knapste ont werpers, die de mode-wereld ooit heeft gekend. Zijn stijl is steeds verantwoord, zijn lijnen steeds nieuw van karakter en de wisselende silhouetten, waarop hij ons telkens weer onthaalde bewezen, dat hij voor hetgeen hij als mode lanceert, wel degelijk een logisch uitgangspunt kiest. Ook zijn winter-collectie, waar door de rokkenstrijd weer eens is ont ketend, maakt daarop geen uitzondering. De Eiffeltoren-lijn, die zijn jurken en pakjes kenmerkt, vraagt immers inder daad, wil deze werkelijk elegant kleden om een kortere rok. De hoog opgewerk te taille, bekroond door een gepronon ceerd bovenstuk zou in combinatie met een ver over de kuiten rij kende rok, haar harmonisch verband stellig geheel verliezen. De verhoudingen tussen lijfje en rok vielen dan volkomen uit hun ver band. Zo komt de alom met veel rumoer gesignaleerde kortere rok logisch voort uit de nieuwe lijn, die Christian Dior voor zijn winter-collectie als uitgangs punt koos. Bij de wijd uitstaande koepel-rokken en koepel-mantels die deze mode-ont werper eveneens als nieuwtje naar vo ren brengt, doet zich hetzelfde ver schijnsel voor. Behield de rok de lengte waaraan wij thans gewend zijn, dan zouden er onder die zeer wijd uitstaan de stolpen nauwelijks meer benen zicht baar blijven! Het geheel had dan zonder overdrijving werkelijk veel van een wandelende theemuts weg. De als man van zijn tijd steeds ook met practische eisen rekening houdende Dior, vond in het verkorten van die als een koepel uit staande rok een oplossing, om dat nieuwe silhout toepasselijk te maken De nieuwe Parijse mode-lijn voor het winterseizoen wordt, zij het dan ook op een geheel bij onze tijd passende manier, aan de kleding die ten tijde van het Empire in trek was, ontleend. Reeds toen werden daarbij door sommige ont werpers voetvrije rokken ingevoerd, wat voor die tijd een sensationeel expe riment was. Dit toilet met de brede bloemenrand is zelfs als avondtoilet bedoeld. voor de moderne vrouw. Die logische verklaringen ten spijt, wordt overal ter wereld gesuggereerd, dat de vrij be scheiden Dior min of meer bewust voor de nodige sensatie heeft willen zorgen. Naar eigen inzicht Dat de korte rok, die wisselt van 37 tot 40 centimeter van de grond, allerminst de komende winter een wet van Meden en Perzen gaat worden voor elke vrouw die modieus gekleed wil gaan, werd ons duidelijk na het bezoek aan verschillen de andere Parijse modehuizen. Vele couturiers handhaven de roklengte, zo als wij die thans kennen en zelfs Fath spreekt zich op dit gebied niet duidelijk uit en laat de lengte van zijn rokken variëren tussen 35 tot 37 centimeter van de grond. Die iets langere rokken zijn verant woord bij het Romaanse silhouet, dat deze mode-ontwerper ons voor de win ter brengt als zijn favoriet. De aange knipte mouw heeft bij die nieuwe Fath- lijn plaats gemaakt voor laag ingezette mouwen, die een sterk afgeronde schou derlijn formeren. Meer dan het rumoer over lange of kortere rokken lijkt ons van belang, dat bij de nieuwe winter mode duidelijker dan ooit wordt ge streefd naar perfectie in eenvoud, een werkelijk vrouwelijke manier van kle den en een bijna sobere volmaaktheid in coupe en détail. Wie verstandig is, houdt het hoofd koel en laat de schaar voorlopig nog rusten! Alleen wanneer u er te zijner tijd aan toe bent, u een kledingstuk aan te schaffen in de nieuwe lijn, doet u er verstandig aan de lengte van de rok bij dat „silhouet" aan te passen. Wacht met de schaar Een vrouw die werkelijk goed gekleed voor de dag wil komen, dient in onze tijd in de eerste plaats öp ket silhouet van haar uiterlijke verschijning te let ten. Hetgeen betekent dat niet alleen de harmonie in kleur, maar vooral in lijn van groot belang is! Rhythmische herhalingen in de contouren van hoed en kleding en de détails van die kleding onderling, geven de mode in onze eeuw haar heel eigen karakter en het is daar aan dat de mode-ontwerpers vóór alles aandacht besteden. Wie dan ook te hooi en te gras na het Parijse rumoer om rokken met de schaar aan het werk wil gaan, zonder daarbij op de lijn van elk kledingstuk afzonder lijk te letten, heeft van het eigenlijke Even sensationeel als de kortere rokken mode thans, werd destijds de door Chris tian Dior geïntroduceerde „New Look" aangekondigd. „Zulke lange rokken, dat nooit!", verklaarden honderden vrou wen. Nog geen jaar later vond de nieuwe lijn echter algemeen ingang! karakter der twintigste eeuwse mode maar weinig begrepen. Van meer inzicht getuigt het dan ook zeker, zelf te beslissen wat bij eigen type het beste past. Dat is het wat grote mannen van het vak als een Dior en Fath, ook zelf steeds voorstaan! Florence Modekoning Christian Dior heeft zijn verontschuldigingen aangeboden voor de ophef die is ontstaan door zijn korte-rokkenstijl maar niettemin heeft hij verklaard dat vele moderne vrou wen korte rokken toch practisch zullen vinden, aldus U. P. Wij moeten de strijdbijl maar be graven", was zijn commentaar op de felle reacties van briesende concurren ten en van duizenden vrouwen over de gehele wereld die te kennen gaven niets te voelen voor een reveil van de roklengte uit de afgelopen oorlog. „Nietwaar, een couture-oorlog zal gèen wereldschokkende ramp zijn", zei hij filosofisch. Hij dacht kennelijk licht over de opschudding die hij het afge lopen weekeinde had veroorzaakt door zijn aankondiging dat de rokken van zijn wintermodellen tot even onder de knie zouden reiken. Tóen hij in een interview de vraag gesteld kreeg hoe hij dacht over het telegram van Norman Hartnell waarin deze verontwaardigd de korte-rokken- mode „indecent" noemde, merkte hij fijntjes op dat dat Hartnell in 1947 ook had geprotesteerd tegen zijn „new look" maar die niettemin zeer haastig had overgenomen. „Ik heb wel zowel bewondering en vriendschap voor de heer Hartnell dat ik het niet zal laten komen tot een fel debat over deze kwestie, hoewelde haute couture zou er wel bij kunnen varen", zei Dior. De 48-jarige couturier gaf toe dat hij pas na lang aarzelen, en niet zonder vreze, had besloten de korte-rokken stijl te lanceren. „Ik wist bijna zeker dat het niet zou gaan", zei hij. „Op de dag voor mijn eerste show aarzelde ik nog. Mijn mannequins waren ook erg onzeker". Een Neen, Steeds meer gaan speelgoedfabrikanten zich toeleggen op nieuw speelgoed met een opvoedkundige waarde. En zö zijn er'oïilüngs bouwdozen op de markt gebracht, waarmee tot in de finesses complete bouwwerken, zoals stations, villa's en wat ge maar wilt te bouwen zijn. Met eigen bouwsteentjes, cement, dakpannen, raam kozijnen, traptreden en zelfs graszoden en boompjes voor de tuin aan toe. Al het materiaal is op een schaal van 1 op 20. Wat de mogelijkheden zijn van dit fantasierijke speelgoed, laat zich gemakkelijk raden. De kinderen kunnen met hun ouders een heel eigen huis maken, waarbij natuurlijk de fantasie van het kind tot het uiterste ivordt geprikkeld, maar waarbij de ideeën van het kind tevens practisch uitvoerbaar moeten zijn. Werkelijk, het bouwen van zo'n gezinsvilla kan een gezinsspel worden genoemd. Ook wij hebben de steentjes en de dakpannen in onze handen gehad en wij konden ons maar nauwelijks bedwingen om niet direct mee te gaan bouwen aan het half afgemaakte huis met twee étages voor ons! Na Amerika bestaat er de laatste jaren na de oorlog ook in ons land de mogelijkheid om verse groenten, fruit en vleeswaren door middel van bevriezing duurzaam te maken. En op een van die voorbije dagen, toen de zon onbarmhartig haar stralen op ons liet branden, achtten wij het ogenblik daar om eens een kijkje te gaan nemen in een diepvries-fabriek. En neen, we kunnen niet zeggen, dat we in onze verwach tingen zijn teleurgesteld. De diepvries heeft ons inderdaad de nodige verkoeling gebracht. Maar wat ons het meest opviel bij de rondleiding door deze moderne fabriek was wel het werksysteem. In een dergelijk bedrijf kan er name lijk geen sprake zijn van een vaste werktijd. Neen, het is louter de natuur, die hier de werktijden bepaalt. Leveren de velden spinazie of zijn de doperwten rijp, dan rijden de wa gens dagenlang af en aan naar de fa briek en dan komt men er handen te kort om de verse groenten zó van het land in de korst mogelijke tijd schoon te maken, te blancheren (het brengen op een temperatuur, waarop de scha delijke, verderfveroorzakende bacteriën onschadelijk worden gemaakt) uit te zoeken en te bevriezen, of beter gezegd te diepvriezen. En hiermee is van 's morgens vroeg tot 's avonds laat afwisselend een ploeg van tachtig vrouwen bezig. „Ja, ons bedrijf is wel een levend be drijf" vertelde de rondleidster ons. „Soms staan de meisjes en vrouwen volkomen werkeloos langs de lopende banden, maar dan komt er plotseling zo tegen een uur of negen 's avonds een kar met vers geplukte aardbeien bin nen, die terstond om verzorging vragen. En waar wij onze vergiet in de goot steen hebben staan voor het wassen van aardbeien en kersen, zien we hier me- tersgrote en -diepe bakken met steeds stromend water, waarin het fruit wordt gewassen. Daarna komen de glimmende rode vruchten op de lopende band te recht, waaraan een rij meisjes staan, die de slechte exemplaren er uit pikken. En zo gaat het ook met de doperwtjes. Wanneer de erwten, gedopt op het land of in de speciale „dopmachine" van de fabriek, met tonnen tegelijk zijn aan gevoerd en geblancheerd, komen ze op de lopende band te liggen en geen en kel ondeugdelijk erwtje mag dan aan het speurend vrouwenoog ontgaan. En om ons nu dan tot de doperwtjes te bepalen op het ogenblik, dat wij onze weg baanden door de fabriek stond deze juist in het groene teken van de erwt nadat deze gladde knikker tjes op soort en grootte zijn uitgezocht, gaan ze in bakken in de diepvries- „oven", die door middel van ammoniak op temperatuur wordt gehouden. Op een temperatuur van 45 graden ónder nul wel te verstaan! De duur van het beviezingsproces is voor iedere warensoort anders en deze wordt boven in de machinekamer, waar het allemaal ammoniak is wat de klok slaat, gecontroleerd en geregeld. Langs de pijpen en ketels in dit hart van de fabriek, zoals de machinekamer wórdt genoemd, hebben zich overal door de werking van de ammoniak dikke ijs lagen afgezet en het is er een voor proefje van wat ons te wachten staat in de koelcellen, de bewaarplaatsen van de diep-gevroren producten. Als overgang komen we eerst in een ruimte, waar de temperatuur al enkele graden onder het vriespunt is. Het is er dan ook flink fris, zo in onze zomer se kledij. Maar o wee, als we de "vol gende deur zijn doorgegaan, waar de constante temperatuur 20 graden is. De opslagplaats biedt een vreemd schouwspel: centimeters dikke ijslagen langs de muren, overal waar wij om ons heen zien en doosjes met hele, stijf— gevroren kippen liggen er naast com plete ribstukken, die op de slager wach ten om gevierendeeld te worden. Alle vleeswaren hier zijn bestemd voor de export, vooral voor Amerika, waar de Nederlandse producten grote aftrek vinden. Verder staan de doosjes sperciebonen van het vorig jaar er even vers en fris bij als de aardbeien, waarvan de geu rige levenssappen de dag tevoren pas zijn „gediepvriesd". Maar wat voor interessants de koel cellen ook mogen opleveren, we snak ken er toch weer naar om de deur aan de andere kant van de ruimte., achter ons dicht te doen. De zon, die we eerst hadden willen ontvluchten, gretig tege- moetsnellend! En wanneer we even later dan weer in de tussenruimte komen, waar het toch cok altijd nog vriest, halen we weer wat ruimer adem. Zelfs deze tem peratuur doet ons na de ijsdoop warm en weldadig aan. „Nee, veel last van zomerse hitte of winterse kou hebben we hier niet", be aamde onze gidse onze veronderstel ling. „In deze pakhuizen moet het nu eenmaal altijd de zelfde temperatuur zijn. Wat het werk zelf betreft, dat is in de zomer natuurlijk heel anders dan in de winter, wanneer er geen verse groenten te bevriezen zijn. Nu werken we hier dag en nacht, net zo lang tot er geen verse producten meer worden aangevoerd. Ons perso neel is daarom maar tijdelijk in onze dienst, 's Winters komt het echter meer aan op administratief werk en de ver koop. En toch staat u versteld, hoe er in deze tijd, waarin dus volop verse groenten en fruit te krijgen zijn, nog naar diepvries wordt gevraagd. Dat hebben we te danken aan de huisvrou wen, die zich niet de tijd gunnen om, wanneer ze thuis komen, eerst nog groente schoon te maken." En in, tegenstelling met de zogenaam de blikgroenten kan hiertegen uit het oogpunt van voedingswaarde geen be zwaar bestaan. Maar om nu te zeggen, dat het een economische huisvrouw is, die zich in deze tijd van verse produc ten met diepvries tevreden stelt, neen, dat zouden we niet durven beweren J. S. Limonade valt onder de groep: inmaak met suiker. De smaak en geur van limonade zijn te danken aan vruchtensap, citroenzuur (of essence) en suiker. Het vruchtensap kun nen we op verschillende manieren win nen I. Koud: a. We kunnen de vruchten door een vruchtenpers draaien; omdat we liever geen moes in de limonade verwerken moet dit sap soms nog gezeefd worden door een dunne doek. b. Zachte vruchten kunnen met suiker weggezet worden en dan gezeefd, (of uit laten lekken) we krijgen dan mooi helder sap. De vruchten die over blijven op de zeef kunnen nog goed gebruikt worden. II. Warm Hiervoor worden de vruchten met aan hangend water even tegen de kook aan verwarmd en dan op een doek gestort. Het sap dat daardoor komt is helemaal helder. Knijpen we in de doek dan krijgen we troebel sap wat minder mooie limonade geeft maar natuurlijk wel vóórdeliger is, omdat er uit eenzelfde hoeveelheid vruch ten dan veel meer sap komt. Het citroenzuur wordt in een beetje warm water opgelost en daarna weer af gekoeld. Het moet altijd koud aan de -limonade worden toegevoegd. ADVERTENTIE Het Protestantisme kent geen heiligen in de zin zoals men deze bij het Rooms- Katholicisme aantreft. Toch zou men kun nen zeggen dat twee Protestanten heiligen dreigen te zullen worden. Ik denk aan Kaj Munk en Albert Schweitzer, de laatste nog in leven, de eerste onder het Duitse nazi régime gevallen. Kaj Munk, aan wie wij in dit artikel aandacht willen besteden, was een predi kant in een kleine Deense dorpsgemeente en tegelijkertijd een groot kunstenaar, be roemd om de toneelstukken die hij schreef. Deze roem is niet tot zijn eigen land be perkt gebleven. Dank zij Johan Winkler, die veel van zijn werken heeft vertaald, zijn duizenden Nederlanders onder de be koring van Kaj Munk gekomen. Velen heb ben zijn autobiographie, zijn prekenbun dels en zijn toneelstukken gelezen. Het Nederlands Volkstoneel heeft enkele jaren geleden „Het Woord" in zijn répertoire opgenomen en met de opvoeringen daarvan heeft dit toneelgezelschap een ware triomftocht gemaakt. Persoonlijk herinne ren wij ons nog de opvoering in de Haar lemse schouwburg, waar allen diep onder de indruk kwamen èn van het spel èn van de problematiek waar Munk ons mee con fronteerde: de vraag of het ware Geloof niet in staat is wonderen en krachtige da den in Jezus' naam te verrichten. Nu zijn er opnieuw twee toneelstukken van Munk, in Nederlandse vertaling, van de drukpers verschenen*). Het ene is een éénacter, getiteld. „De Heren Rechters". Het behandelt de geschiedenis van de ver oordeling van Jezus, maar men proeft ge heel en al de tijd waarin het werd ge schreven: 1943, midden in de oorlog. Er liggen duidelijke paralellen tussen de situa- ADVERTENTIE Vliegen bederven Uw kostelijke eten Verdelg ze radicaal! y—Let op de naam (ÉSSO) FLII -k. BRUSSEL, (ANP). Met het door prof. Piccard uitgevonden duiktoestel worden op het ogenblik, zoals eerder is bericht, op twee plaatsen duikproeven genomen. Het heeft hier en daar enige verwonde ring gewekt, dat Franse marine-officieren bij Toulon een diepte van 1500 meter heb ben bereikt en dat de uitvinder zelf bij Napels zijn duikdiepte nog in tientallen meters uitmeet. De verklaring is, dat de Franse marine, met toestemming van Piccard, intensief heeft gewerkt aan het aanbrengen van verbeteringen aan de oorspronkelijke ba- thyscaaf, en daarbij geen geld gespaard heeft. In 1945 werden proeven genomen met de door prof. Piccard en ir. Cosijns gebouwde toestel. De kosten daarvan wer den gedragen door het Belgische Nationale Fonds voor wetenschappelijk onderzoek. De onbemande bathyscaaf daalde toen tot 1450 meter maar zij werd opgehaald in zulk een staat, dat voortzetting der proe ven onmogelijk bleek zonder verbouwing en herstel. Enige tijd later besloot het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek van het ex periment een Frans-Belgische onderne ming te maken, waarin de Franse marine en Franse wetenschappelijke organisaties deel hadden. Piccard en Cosijns werden adviseurs en overeengekomen werd, dat de bathyscaaf eigendom van het Belgische fonds zou blijven tot na de diepzeeduik met bemanning. De Franse marine stelde haar beste in genieurs ter beschikking van de geleerden, die de nieuwe bathyscaaf, de „FNRS 3" zouden bouwen. (AFP). Houot en zijn gezel, dr. Willmer, die in het toestel waren afge daald, verklaai'den zich volkomen tevre den over de gedragingen van de bathys caaf. Op grote diepten wemelt het van leven, zei Houot. Men had er lichtafge- vende diertjes waargenomen. De bathys caaf was voor de duik naar een punt op achttien mijl ten Zuidwesten van Kaap Cepet gesleept. De ter plaatse aanwezige schepen verwijderden zich tot op zekere afstand om te voorkomen dat het duiktoe stel bij een onverwachte opstijging tegen een kiel zou stoten en beschadigd zou worden. tie van de Joden uit Jezus' dagen, die be zet waren door de Romeinen, en de Denen uit de tijd van de Duitse overheersing. Van geheel ander genre is het twee stuk: „Liefde", geen éénacter maar een groot spel in zes bedrijven. Een toneelstuk lezen is in de regel een weinig aan trekkelijke bezigheid, evenals het lezen van een preek. Een preek moet gehoord worden, een toneelstuk dient om gezien te worden. Maar „Liefde" is als een prach tige, boeiende roman, die men niet eerder neerlegt voordat de laatste zin gelezen is. De problemen, die Munk hierin heeft ge steld zijn even verrassend als duidelijk. Het gaat over een predikant, die in twee opzichten met zichzelf en met anderen in conflict komt. In de eerste plaats heeft hij een verhouding met de vrouw van de burgemeester uit het dorp, nu wel niet direct een catastrophale verhouding, maar toch een verhouding; in de tweede plaats is zijn geloof toch eigenlijk niet van dien aard, dan dat hij als een herder de scha pen van zijn kudde zal kunnen en mogen weiden. Tenminste zo denken zijn kerke lijke superieuren er over. Dramatisch ein digt het boek met de dood van de jonge predikant. Dat „Liefde" en „Het Woord" tot de beste stukken van Munk gerekend worden, blijkt uit het feit dat tot nu toe alleen deze twee werken verfilmd zijn. Onwillekeurig treft men vergelijkingen tussen beide toneel stukken, waarbij ik persoonlijk geneigd ben om aan „Liefde" de voorkeur te geven. De problematiek hierstaat ons in ieder geval nog iets dichter bij dan in „Het Woord". „Liefde" is menselijker, minder miraculeus, indringender. Nu het eenmaal vertaald is, verdient het stuk zeker een Nederlandse opvoering. Het zal ongetwijfeld een diepe ontroering en een wezenlijke vreugde schenken aan de talloze toeschouwers die zich hier en daar tot hun verbazing zullen herkennen. Want de strijdende, fel-levende Munk roept al tijd ergens iets in ons hart wakker. Uitgegeven bij Daamen N.V., Den Haag. Vertaling Johan Winkler). ZATERDAG 15 AUGUSTUS Concertgebouw: „De appels van Eva", 8 u. Ruïne van Brederode: „Esmoreit", 8 uur. Openluchttheater: „De Leugenaar" (De Rot terdamse Comedie), 8 uur. Stadhuis: Mario nettenspel, 7.30, 8.30 en 9.30 uur. Minerva: „Klokslag 12", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „lm weissen Rössl", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Het dozijn blijft voordeli ger", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: ..Robinson Crusoë", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Deserteur van het legioen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Twee meisjes en een matroos", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Het legioen der verraders", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Das Herz einer Frau", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ZONDAG 16 AUGUSTUS Phoenixterrein: Circus Mullens, 3 en 8 u. Stadhuis: Marionettentehater, 2.30, 3.30, 4.30, 7.30, 8.30, 9.30 uur. Openluchttheater: „De leugenaar" (Rotter damse Comedie), 8 uur. Concertgebouw: „De appels van Eva", 8 uur. Minerva: „Klokslag 12", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „lm weissen Rössl", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Het dozijn blijft voordeliger", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: Jeugdvariété (op het toneel), 10.30 uur. ..Robinson Crusoë". alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Lassie komt thuis", alle leeft., 11 uur. „Deserteur van het legioen", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Donald Duck", alle leeft., 10.30 uur; „Twee meisjes en een matroos", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Het legioen der verra ders", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Iïals: „Das Herz einer Frau", alle leeft., 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 17 AUGUSTUS Phoenixterrein: Circus Mullens, 8 uur. Stadhuis: Marionettenspel, 2.30, 3..30, 4.30, 7.30, 8.30 en 9.30 uur. Minerva: „Klokslag 12". 14 jaar, 2.30, en 8.15 uur. Rembrandt: „lm weissen Rössl", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Het dozijn blijft, voor deliger", alle leeft., 2, 4.15, 7-en 9.15 uur. Luxor: „Jeugdvariété (op het toneel), 10.30 uur: ..Robinson Crusoë", alle leeft., 2, 7 en 9,15 uur. Lido: „Lassie komt thuis", alle leeft., 11 uur; „Deserteur van het legioen", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Donald Duck", alle leeft., 10.30 uur; „Twee meisjes en een matroos", alle leeft., 2.15, 4.15, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Het legioen der verra ders", 14 jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Das Herz einer Frau", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. ADVERTENTIE Haarlem CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 9