Uitgaan in Haarlem Italiaanse films met sociaal thema Tweede Carmen met hindernissen van de Utrechtse Opera Agenda voor Haarlem 'Toe is het ontstaan? i Een Eeuw geleden Zes maanden geëist wegens bigamie „Sterna" in Santos aangekomen Biennale te Venetië Tsjechen zorgen voor verrassing 3 Nederlandse Opera dreigde met beslag op de recette doch zwichtte een kwartier voor het aanvangsuur Timmerman uit Zwanenburg voor Haarlemse rechtbank MEENK'S POEDERS Prof. dr. ir. F. A. Heyn terug uit Amerika Twee krijgsgevangenen uit Korea teruggekeerd Dit woord: MALLOOT Op 9 September vissen Eindelijk vast onderkomen voor spoorwegmuseum Machinist van tramtrein stond terecht Uit de Opregte Haarlemsehe Courant van 5 September 1853 VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1953 De tweede uitvoering van de opera Car men door de Utrechtse Opera, die gister avond in de Stadsschouwburg te Utrecht gehouden is, heeft tot een kwartier voor het begin van de voorstelling aan een zijden draadje gehangen. Gisteravond om kwart over zes deelde de Nederlandse Opera namelijk aan het Utrechtse ensemble mee, dat beslag gelegd zou worden op de recette, wanneer de uit voering van Carmen doorgang zou vinden. Deze mededeling werd de Utrechtse Opera namens de Nederlandse Opera gedaan door de vertegenwoordiger van de uitgever van Carmen, de heer Clignett te Amsterdam. Toen Utrecht tegen deze voorgenomen be slaglegging heftig protesteerde, heeft de heer Clignett telefonisch overleg gepleegd met de heer Van der Pol die voor de Ne derlandse Opera de auteursrechtenkwesties behandelt. De heer Van de Pol heeft daar na de directeur van de Utrechtse Opera telefonisch meegedeeld, dat de Neder landse Opera geen bezwaar zou maken te gen het doorgaan van de voorstelling, wanneer de Utrechtse Opera accoord ging met een aantal voorwaarden, die inmiddels aan de voorzitter van de raad van beheer der Utrechtse Opera schriftelijk waren gezonden. De directeur van de Utrechtse Opera heeft in dit on derhoud geweigerd, op deze wijze deze voorwaarden aan te nemen. Ten slotte verklaarde de heer Van der Pol zich toch bereid, geen bezwaar te maken tegen het doorgaan van de voorstelling. Dat was volgens de directeur van de Utrechtse Opera echter pas een kwartier voor de aanvang van de voorstelling en daar de berichten over een mogelijk niet doorgaan van Carmen inmiddels ook door de radio nieuwsdienst in de uitzending' van zeven uur verspreid waren, vreesde men dat vele opera-liefhebbers thuis zouden blijven. Dit viel echter mee want toen iets na ach ten de uitvoering begon, was de zaal van de Stadsschouwburg toch vrij goed bezet. De vader van de thans 34-jarige timmer man G. H. uit Zwanenburg, die gistermid dag voor de Haarlemse rechtbank ver scheen wegens het plegen van bigamie, had in 1949 zijn toestemming tot het (tweede) huwelijk van de verdachte niet verleend en dat vond de president er op wijzen, dat verdachte heel goed kon weten, dat de weg tot die echtvei'bintenis toch niet zonder obstakels was. Daartegenover voerde H. aan, dat zijn aanstaande vrouw toen bij het Amsterdam se bevolkingsregister had geïnformeerd of het eerste huwelijk van verdachte, dat in September 1945 met een Duitse vrouw in Landau was gesloten, wel rechtsgeldig was. En daar zouden ze gezegd hebben: „U kan zo maar niet in het wilde weg getrouwd zijn; dan moeten er toch papieren wezen!" Nu, die papieren waren er ook wel in Landau aan de Isar, want in Duitsland doen ze die dingen altijd heel precies, zelfs in September 1945. Zodat in 1953 de Burger lijke Stand van Landau aan de Isar de stukken keurig naar het Haarlemse parket kon opsturen. De verdachte had trouwens ook nooit helemaal op dat Amsterdamse advies ver trouwd, want toen hij een nieuw paspoort moest hebben, had hij het oude, dat ook de naam van de Duitse vrouw bevatte, niet durven inleveren, zo friste de president H.'s geheugen op. Voor de Officier was er dan ook geen twijfel aan de schuld van de verdachte. „Wie weet niet of hij getrouwd is: hij is er toch zelf bij geweest! Dit is niet een feit om mee te spotten," zei mr. B. van der Burg, voor hij tot zijn eis van zes maanden kwam. „Als je nu terug wilt, maar niet kan," verweerde de verdachte zich tegen het naderend onheil. „Was dan niet getrouwd in Duitsland," repliceerde de Officier achteraf en de presi dent besloot gelaten: „Ja, dat is nu eenmaal gebeurd." Uitspraak 17 September. ADVERTENTIE speciaal legen KOORTS. KIESPIJN, HOOFDPIJN en PERIODIEKE PIJNEN Etui a 6 poeders VRIJDAG 4 SEPTEMBER Wilhelminastraat 22: Vereniging van Spiri tisten „Het Licht", 8.15 uur. Concertgebouw: Vierde zomerconcert HOV, 8 uur. Luxor: „Manderson mysterie", 14 jaar; op het toneel Gery Montagne, 7 en 9.15 uur. Lido: „Spel met de duivel", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „De kleine wereld van Don Camillo", olie leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Bajonetten op", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Tijd rit met de dood", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Miss Belvedere is verliefd", alle leeft., 8.15 uur. Rembrandt: „Ivanhoe",, 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Casablanca", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 5 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „Bonaventura" (Rot terdams toneel), 8 uur. Luxor: „Manderson mysterie", 14 jaar, op het toneel Gery Mon tagne, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Spel met de duivel", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „De kleine wereld van Don Camillo", alia leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Bajonetten op", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Tijdrit met de dood". 18 jaar, 2.30, 7 cn 9.15 uur. Minerva: „Miss Belvedere is verliefd", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Ivanhoe", 14 jaar. 2, 4.15, 7 en. 9.15 uur.- Palace: „Casablanca", 18 jaar, 2, 115, 7 en 9.15 uur. Door de Nederlandse Opera zijn deze uit voeringen verder geen moeilijkheden meer in de weg gelegd. Gehele Utrechtse serie gaat door Later heeft de directie van de Nederland se Opera bovendien nog meegedeeld, dat zij heeft besloten de Utrechte Opera toe te staan ook in het vervolg van het zojuist begonnen speelseizoen de opera „Carmen" in Utrecht op te voeren. Voor de andere steden waarin de Ne derlandse Opera niet optreedt, werd reeds eerder toestemming tot de opvoering ver leend. De Nederlandse Opera heeft hiertoe besloten om het Utrechtse publiek en de Utrechtse Stadsschouwburg niet te du peren. De Nederlandse atoomdeskundige prof. dr. ir. F. A. Heyn, hoogleraar aan de Tech nische Hogeschool te Delft, is van een reis door Noord- en Zuid-Amerika terugge keerd. Hij heeft Mexico, Argentinië, Bra zilië en Chili bezocht. Argentinië noemde de hoogleraar een prachtig land met grote mogelijkheden. Nederland heeft er veel goodwill, en in dustrieën als Philips en Werkspoor voeren er grote opdrachten uit. Tal van Nederlan ders hebben er reeds een eigen industriële ondei-neming gevestigd of besturen er grote boerderijen van meer dan honderd hectaren. Prof. Heyn heeft zijn Argentijnse col lega's adviezen gegeven over de bouw van kernphysische en hoogspanningslaborato ria. Het voornaamste doel van de reis van prof. Heyn was bestudering van het grootste instrument ter wereld voor atoom- physisch onderzoek, het cosmotron in het nationale laboratorium te Brookhaven bij New York. Prof. Heyn heeft ook het Massachussetts Institute of Technology te Boston en het Institute of Technology in Georgia bezocht. Twee Nederlandse krijgsgevangenen, die bij de laatste patrouille voor de wapenstil stand in Korea vermist werden, doch een maand later bij de uitwisseling in eigen gelederen terugkwamen, zijn gisteravond met het lijntoestel van de K.L.M. uit Tokio op Schiphol aangekomen. Zij zijn sergeant J. N. Plant uit Dokkum en soldaat G. van Leeuwen uit Valkenburg. Plant was in Januari uit Nederland naar Korea vertrok ken, Van Leeuwen midden Maart. Er deed zich bij hun ontvangst op Schip hol een klein incident voor, toen een der aanwezige luitenants de beide vrijwilli gers vriendelijk verzocht even de pers te woord te willen staan. „Ik zal niet veel vertellen", antwoordde Van Leeuwen, er aan toevoegend dat journalisten hem de keel uithingen. Toen vertelde een hunner, dat zij in Tokio een verklaring hebben moeten tekenen, dat zij niets over hun wederwaardigheden in krijgsgevangen schap en hun vrijlating zouden vertellen. De Nederlandse officieren keken verbaasd op, want dit was nieuws voor hen. Toen maakten de aanwezige verslaggevers hun duidelijk, dat ze op een interview, waar voor de Legervoorlichtingsdienst hen had uitgenodigd, geen prijs stelden en liepen weg. ADVERTENTIE Het malle is, dat malloot met mal niets te maken heeft. Wij hebben het woord overgenomen uit het Franse dialectische malot, dat, merkwaardiger wijze, wesp of hommel betekent, maar ook gebezigd werd om een druk, dartel meisje aan te duiden. In het Duits is dat precies zo. Eine wilde Hummel is: een uitgelaten, wild meisje, dat zich dus niet zeer ingetogen gedraagt. Toen het woord in het Nederlands werd overgenomen, heeft men het, zoals te begrijpen is, in verband gebracht met het bekende woord mal en er een verbastering in ge zien van malhoofd, een woord dat nooit bestaan heeft, maar dat net zo goed had kunnen bestaan als driftkop en stijf- yhoofd(ig). i (Speciale berichtgeving) De kotter Sterna (IJM 98) is op 2 Sep tember 16 uur plaatselijke tijd in Santos gearriveerd. Alles is wel aan boord. De bedoeling is, dat de eerste visreis op 9 September wordt begonnen. De duur van de reis naar Santos is waarschijnlijk on gunstig beïnvloed door het feit, dat men de koers een 200 mijl heeft moeten verleggen teneinde om een groep koraalriffen heen te varen. Bovendien zouden er ten Noor den van Santos visproeven genomen wor den, daar het schip in de naaste toekomst daar niet meer komt; men vist straks Zui delijker. De defecte zender zou in Santos gerepareerd worden. Het Spoorwegmuseum te Utrecht, dat j verleden jaar 25 jaar bestond, heeft einde lijk een vast onderkomen gekregen. Het wordt gevestigd in het oude station Malie baan (destijds station in de Oosterspcor- Bij botsing in Rotterdam kwam postambtenaar om het leven De Rotterdamse rechtbank heeft de aan rijding behandeld tussen twee tramtreinen lijn, die Utrecht via Hilversum, met Am- j van de Rotterdamsche Tramweg Maal- sterdam verbindt). Op het ogenblik v/ordt er in het oude gebouw gewerkt, om het vóór het doel geschikt te maken. Men is thans zover gevorderd, dat het cultuur historische gedeelte nog in de loop van dit jaar (wellicht eind October, begin No vember) geopend kan worden. Dit onder deel wordt ondergebracht in de Zuid oostelijke vleugel waar het dan eindelijk rust kan krijgen na in de loop van de jaren voortdurend te zijn verplaatst. Want de Stichting Het Nederlandse Spoorwegmu seum heeft het gebouw voor veertig jaar in huur gekregen van de N.S. Als noviteit zal in de andere vleugel van het gebouw worden ondergebracht een ex positie van het moderne materieel dat men bij de spoorwegen in dienst heeft en alle nieuwe toepassingen bij het bedrijf. Voorstel over Nieuw-Guinea In een hoofdartikel schrijft de „Chicago Tribune", dat Nieuw Guinea moet worden Gpengesteld voor kolonisatie en ontwikke ling op grote schaal door Japan. Het blad zegt, dat Nederland en Australië er naar streven „weer de oude imperialistische weg te gaan bewandelen" in Nieuw Guinea. In het hoofdartikel wordt cr aan herin nerd, dat het blad ook kortgeleden aan spoorde tot kolonisatie en ontwikkeling door Japan en wel als een middel om de Japanse problemen van overbevolking en het tekort aan landbouwgronden op te iossen. schappij op de avond van 14 November in Rotterdam, waarbij de PTT-ambtenaar J. G. van der Vaate om het leven is gekomen. Op da Beyerlandselaan, waar het er.kei- spoor in dubbelspoor overgaat, reed de locomotief van een tramtrein de laatste wagen, de postwagen, van een andere trein aan. Deze wagon geraakte in brand, door dat een gascylinder van de verlichting om viel. In de wagon stond een brandend ka cheltje. waardoor het ontsnappend gas vlam vatte. Door de brand kwam de postbeambte om het leven. De machinist van de locomo tief was onoplettendheid en onvoorzichtig heid ten laste gelegd. In zijn requisitoir sprak de officier van justitie van voorhistorisch materiaal. Hij meende, dat de machinist niet zo voorzich tig was geweest als van hem verwacht mocht worden. De officier achtte hem ech ter niet schuldig aan de dood van de post ambtenaar, daar zijnsinziens door een on gelukkige samenloop van omstandigheden de brand was ontstaan. Hij eiste een ge vangenisstraf van een maand voorwaarde lijk met een proeftijd van drie jaar, en een geldboete van honderd gulden. Verdachte's raadsman was van mening dat de officier niet had aangetoond, dat de machinist onoplettend, onverantwoordelijk en onvoorzichtig is geweest. Hij vroeg zich af waarom de directie van de RTM niet verantwoordelijk is gesteld en verzocht vrijspraak voor de machinist. Op 17 September zal de rechtbank uit spraak doen. TONEEL Zaterdag 5 September, 20 uur, Stadsschouw burg: Rotterdams Toneel geeft ter gele genheid van de opening van het seizoen een voorstelling van Bonaventura, toneel spel van Ch. Hastings. Medewerking verlenen Charlotte Kohier, Coba Keiling, Fientje Berghegge en Wim Hoddes. De regie is van Frits van Dijk. Zondag 6 September, 20 uur. Stadsschouw burg: Ook deze avond geeft het Rotter dams Toneel een voorstelling van Bona ventura. Donderdag 10 September, 20 uur, Stads schouwburg: De toneelgroep Theater brengt Picnic, van William Inge, vertaald en geregiseerd door Jan Teulings. Mede werking verlenen Hetty Beck, Jenny van Maerlant en vele anderen. MUZIEK Vrijdag 4 September, 20 uur. Concertgebouw: Onder leiding van Marinus Adam en met medewerking van de pianist Henk van Eeuwijk zal de Haarlemse Orkest Ver eniging op het vierde zomerconcert het volgend programma ten gehore brengen: ouverture Die Entführung aus dem Serail van W. A. Mozart; Pianoconcert no. 3 van L. von Beethoven; Shéhérazade van N. Rimsky Korsakoff. Vrijdag 4 September, 20 uur, Dreefzicht: Harmonie Crescendo geeft in de muziek tent bij Dreefzicht onder leiding van Jacob Bijster het laatste concert in dit seizoen. Zondag 6 September, 15 uur, Teylers' Mu seum: Bespeling van het orgel met grote en kleine halve tonen door Gé Michels; het programma bevat werken van Swee- linck, Jos. Seegers, J. Titelouze, J. d' Anglebert, N. Gigault, Fr. Couperin, L. N. Clerambault en Joh. G. Walter. Zondag 6 September. 15 uur. Dreefzicht: Eerste uitvoering van het harmonie-orkest Haarlem onder leiding van de heer J. Gorter. (Van een bijzondere medewerker) VENETIë. Zoals gebruikelijk is op filmfestivals neemt nu ook op de Biennale te Venetië de kwaliteit der films toe naar mate het einde van het festival meer in zicht komt. De Italianen zelf tonen de ene knappe film na de andere, de Fransen had den al hun films, stuk voor stuk werken van formaat, voor de tweede helft van het festival gereserveerd, de Russen toonden nu hun sterkste werk en de Tsjechen zorg den voor een artistieke sensatie van de eerste orde. Moulin Rouge van de Engelsen moet nog in vertoning komen. De tot nu toe vertoon de Amerikaanse films behoorden beide tot de goede middelmaat; op een van de laat ste dagen zal men echter The Little Fugi tive (De kleine vluchteling) vertonen, een film die door het festivalcomité speciaal is uitgenodigd en waarvan men dus grote verwachtingen mag hebben. De Italianen behandelden ditmaal in alle vier hun festivalfilms sociale thema's. In I Napolitani a Milano (Napolitanen te Mi laan) ging het over de armoede van grote groepen mensen in Napels. I Vitelloni (De nuttelozen) handelde over de leeglopende rijkeluiszoontjes, die in Italiaanse provin ciesteden een probleem schijnen op te leve ren. Anni Facile (Gemakkelijke Jaren) van de befaamde regisseur Luigi Zampa is gewijd aan de moeilijkheden van een een voudig man, die daarentegen een voorma lig fascist met nog altijd fascistische sym pathieën snel carrière ziet maken dank zij allerlei relaties-van-vroeger. Op een van de laatste dagen komt nog I Vinti (De overwonnenen) in vertoning, welke film zich bezig houdt met de ontspoorde jeugd. U merkt het wel: de Italianen durven ook de schaduwzijden van het Italiaanse leven te tonen. Dat is een gezond verschijnsel en het is hier nuttig ook; men zou anders op het weelderige deel van het Lido di Vexxe- zia vergeten, dat zulke schaduwzijden er ook zijn. De eerste Franse film, die in vertoning kwam, was Le Bon Dieu sans Confession, een werk van Claude Autant-Lara, waar van de titel onvertaalbaar is, omdat zij slaat op een typisch-Franse uitdrukking, waarvoor wij in het Nederlands geen equi valent hebben. Deze film spreekt wat meer Scène uit „Le Bon Dieu sans Confession" dan een ander bekend werk van Autant- Lara, Le Diable au Corps (Van de duivel bezeten) door de dialoog en wat minder door het beeld, maar opnieuw heeft de cineast prachtig sfeer getroffen. In de ver filming var. Vialars succesroman Monsieur Dupont est mort (Meneer Dupont is dood) speelt Danielle Darrieux de vrouwelijke hoofdrol en is de als acteur minder belang rijke, maar reeds door zijn uiterlijke ver schijning boeiende Henri Vilbert de Du pont over wie het verhaal handelt. Les Or- gueilleux (De trotse mensen) is een Frans- Mexicaanse co-productie, geregisseerd door Yves Ailégret, met Michèle Morgan en Gérard Philipe in de hoofdrollen, naar een gegeven van Sartre. Thérèse Raquin ten slotte, een nieuwe verfilming van Zola's gelijknamige roman door Marcel Carné, is op het ogenblik dat ik dit artikel schrijf nog niet vertoond. Simone Signoret en Raf Vallone spelen daarin de hoofdrollen. De Russische film Sadko is een verwer king van hetzelfde sprookjesachtige ver haal, dat Rimski-Korsakow in de gelijk namige opera behandelde. Omdat het film medium wat tijd en ruimte betreft veel grotere mogelijkheden biedt dan het toneel kon regisseur Alexander Ptoesjka inder daad grootse, feeërieke illusies wekken, mede dank zij het feit dat zijn film prach tig van kleur bleek. Het tempo ervan was eveneens te waarderen, in tegenstelling tot dat der beide vorige Russische films. In stijl onderscheidt dit werk zich overigens niet wezenlijk van de films a grand spec tacle, die Hollywood ml en dan aflevert maar dat behoefde men ook niet te ver langen en kon men nauwelijks verwachten. Er was heel .veel bijval. India vertoonde eveneens een film vol grootse tonelen, in technicolor, Jhansi ki Rani, in technisch opzicht merkwaardig Westers van inslag. Men had echter ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid, het in de historie van In dia spelende verhaal met prachtige, kleu rige, folkloristische elementen te verleven digen. Een Tsjechische sensatie Een sensatie betekende de vertoning van een lange poppenfilm van de Tsjechoslo- waakse meester Jiri Trnka, gewijd aan Boheemse legenden. Die film is heel knap van kleur en geraffineerd goed in de be weging der poppen. Met de meeslepende muziek en een voortreffelijke toepassing van de kleur is een volkomen gaaf mees terwerk ontstaan, dat eigenlijk pas voor het eerst sinds de opening van het festival ware ovaties uitlokte. Er is nu zo langzamerhand een heel leger befaamde regisseurs, producers, actricés en acteurs aanwezig op het Lido di Venezia. Van de regisseurs noem ik William Wyler, die hier vermoedelijk de-beste-dagen-van- zijn leven beleeft, John Huston, Alexander Ptoesjka, Yves Ailégret, Carlo Rim, de Pool Alexander Ford, de Italiaan Federico Fellini, de Belg Paul Haesaerts, de Japan ner Kenji Mizoguehi. Van de zeer lange lijst der actrices en acteurs moge ik hier slechts enkele namen geven: Silvana Man- gano, Luise Ulrich, Kirk Douglas, Errol Flynn, Raf Vallone, Ana Esmeralda, haar beeldschone landgenote Aurora de Alba, die me op de vraag of ze afstammelinge is van de in onze contreien bekend geworden hertog van Al va antwoordde: „Misschien wel, maar ik weet het niet zeker", hetgeen er dus op neerkomt, dat ze géén afstamme linge van de gehate Spaanse landvoogd is, voorts de Mexicaanse Maria Felix, van wie bescheidenlijk wordt gezegd, dat ze de mooiste vrouw van de wereld is, Carmen Sevilla, Jean-Pierre Aumont enz. Jean- Pierre Aumont is een veelzijdig mens: hij komt op het Lido een beetje uitrusten na de opnamen van een onder leiding van Sacha Guitry in Italië gemaakte film, waarin hij een hoofdrol speelt, welke rust hij nodig heeft voor hij in Frankrijk gaat spelen in een nieuw stuk van Marcel Achard. Tussen twee duiken in de Adria- tische Zee in legt hij de laatste hand aan een door hem geschreven comedie, Ange le Bienheureux, die in Zuid-Frankrijk speelt. Bruce Cabot, de Amerikaan, ook hier aanwezig, maakt zich o.a. verdienstelijk met het vertellen van leuke roddelpraatjes over filmgrootheden. Over de bescheiden heid van Samuel Goldwyn vertelde hij het volgende: Goldwyn had met welgevallen een reclametekst bekeken van zijn nieuwe perschef, waarin het volgende te lezen stond: „De knappe regie van X, de bij zondere schoonheid van de hoofdrolspeel ster Y en het genie van Goldwyn zijn al dus verenigd om de beste en amusantste film van de wereld te maken." „Juist," zei Goldwyn, „dat is de stijl die me bevalt. Feiten. Geen overdrijvingen." Intussen luisteren wij niet alleen naar roddelpraatjes, maar zien we films, veel films. In de nacht van Vrijdag op Zaterdag zullen we weten, welke van al die films de Gouden en Zilveren Leeuwen van San Marco waardig bevonden zijn. JAN KOOMEN. Vijftien jaar zingt Eddy Christiani voor de radio en ter gelegenheid daarvan houdt hij een tournée door ons land. Zondag bezoekt hij Haarlem en zingt en speelt in het Concertgebouw. Dinsdag 8 September, 20 uur. Grote Kerk: George Robert bespeelt het orgel in de Grote Kerk (eveneens Donderdag 10 Sep tember om 15 uur). Woensdag 9 September, 20 uur, Concert gebouw: Concert te geven door Die Haer- lemse Musyckcamer, onder leiding van André Kaart. Solisten zijn Erwin Bodky, Gertrude Maclaine, Hans Philips. Op het programma staan werken van Handel, Telemann, Richter en Bach. Donderdag 10 September, Concertgebouw. Vijfde zomerconcert van de HOV onder leiding van Marinus Adam met als solisten Aneke Uitenbosch, Gertie Vunderink, Jit Postma (piano). Het programma bevat werken van Mozart, Beethoven en Men delsohn. DIVERSEN Zondag 6 September, 20 uur, Concertgebouw: Bonte avond, waarin optreedt Eddy Christiani ter gelegenheid van het feit, dat hij vijftien jaar voor de radio optreedt: medewerking verlenen de Kilima Ha- waiïans, Willy Vervoort. Max van Praag, de Chico's, Fransky (Belgische clown) en het orkest Eddy Christiani onder leiding van Frans Poptie. TENTOONSTELLINGEN Vleeshal: Des Duivels Prentenboek tot en met 6 September, 10 tot 17 uur (Zaterdag avond van 19 tot 22 uur). Huis Van Looy: Dx-ie generaties voor de lens, uit de verzameling van Grégoire, tot en met 6 September. Zaterdag 10 tot 12.30 uur, 13.30 tot 17 uur en Zondag van 14 tot 17 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Expositie van schilderijen, aquarellen, tekeningen en grafieken van Haarlemse schilders uit eigen bezit. Tot 15 Septembex-, op werk dagen van 1015 uur. Frans Halsmuseum: Groepportretten van Frans Hals in nieuwe formatie en aan winsten uit de Recuperatie van kunst bezit. Dagelijks geopend van 1017 en des Zondags van 13—17 uur. Teylers Museum: Etsen van Rembrandt, tekeningen van Rafael, Michelangelo, Lor- rain, Watteau en anderen uit eigen bezit. Geopend op werkdagen behalve Maandag van 11—17 uur, benevens der eerste Zon dag van elke maand van 1317 uur. De Stompetoren, Spaarnwoude: Geopend op Donderdag, Zaterdag en Zondag van 14-17 uur. Verder op aanvraag. Men wende zich tot mr. H. K. de Raaf te Heemstede, tele foon 38199. ADVERTENTIE Bontgevoerde handschoenen ZEIST. De thans op de Amersfoort- sche heide gekampeerde troepen hebben, met Z. M. den Koning aan hun hoofd, eene militaire wandeling gedaan langs den gemacadamiseerden weg van het Huis ter Heide naar het dorp Zeist, en langs den straatweg naar de legerplaats terug.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5