Blik achter de schermen Jer moderne rechtspleging kippensoep Parijs 1890 herleeft in „Moulin Rouge Uitgaan in Haarlem AKKERTJE Agenda voor Haarlem JAPONNEN Een Eeuw Geleden Hoe de reclassering werkt Pseudo-proces in een hotelkamer \A)e>iJtocoïdê 11000.- r Hoe is het ontstaan? i Triomf der kleur ABR. MEYER HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Neem 'n Wal is ze krachtig 1 Kerkelijk Nieuws Rita Hayworth trouwde weer Dit woord: HOOFDSTUK I Klim I te' Door die keus kwam hiJ Prins Albert van België bezocht Vlissingen OPENING HERFSTSEIZOEN Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 26 September 1853 VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1953 ADVERTENTIE Spit in de tug? Rheumafiek Lendenpijn (Van een verslaggever) leden van de rechterlijke macht, de „iie en de reclassering hebben deze week een Zwolse hötetzaal een dag lang itrafprocesje gespeeld" teneinde de pers en via deze het grote publiek een ■eder inzicht te geven in onze moderne clitspleging en in alles wat daarmee vast l Gewoonlijk immers komt men van de an in de beklaagdebank niet meer te weten j.u hetgeen ter openbare zitting blijkt ii dat is doorgaans slechts een klein deel (in het complete dossier. Openbaar mi- time, rechters en verdediging echter Innen het volledige doopceel van de de- inquent en kunnen zich dan ook een veel Ichtvaardiger beeld van daad en dader ormen en 'ie^ hoeft geen betoog dat ;ie wetenschap van het grootste belang is "j de vorming van hun eindoordeel. Dat eindoordeel werd vroeger uitslui- end bepaald door de ernst van het ver- rijp en door overwegingen van „generale reventie", maar tegenwoordig spelen aarbij nog tientallen andere factoren een ol factoren als erfelijkheid, milieu en pvoeding, die het gedrag van de dader eïnvloed kunnen hebben en die dus ook strafeis en vonnis verdisconteerd moe- _j worden. Het ligt voor de hand, dat de tchtspraak daardoor vele malen moeilij- er, gecompliceerder en duurder is gewor- en dan zij vroeger was, maar er is ook rinst geboekt. Het hardvochtige oude tsteem kweekte recidivisten, het nieuwe hept zonder nochtans de misdadiger n de watten" te leggen de basis voor En daarom was het natuurlijk met leclasseringsdag in zicht ook begonnen ij het gefingeerde strafproces, dat deze reek in Zwolle is opgevoerd: het geval- ipinnekop. Het geval van het imaginaire ulpontvangertje Klaas Spinnekop, ont- proten aan de fantasie van de Zwolse redikant J. C. van Eizenga, dat een paar nille verduisterde, tegen de lamp liep en rompt bekende. Een kleurloos alledaags- jisdaadje, dat de kranten met een paar egels afdoen en dat weinigen iets interes- eert behalve de betrokkenen en hun bu- en. Maar toch De voorgeschiedenis Maar toch komen ook in dit geval ogen- tlikkelijk tientallen instanties in actie om x voor te zorgen dat Klaas Spinnekop echt geschiedt. Recht niet alleen in de zin, at hij zijn verdiende straf krijgt, maar lok in die betekenis, dat hem geen haar ivéél gekrenkt wordt en dat hij alle kan- *n kansrijke reclassering et tenslotte begonnen. en daarom is ADVERTENTIE Doe mee en verdien 20-6-36 S VRIJDAG 25 SEPTEMBER Vleeshal: Haarlemse architecten exposeren, -10 uur. Concertgebouw: Zomerconcert •oor Noordh. Philh. Ork., 8 uur. Klopper- ingelkerk: Prof. G. Wisse over „De woud- Kei in Abraham's tent", 8 uur. Lange Veer laat 16: „Dante's Goddelijke Comedie", foor B. v. d. Meer, 8 uur. City: „Daar komen ie tanks", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: Avontuur", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: ■Two tickets te Broadway", alle leeft., 8.15 Mr. Rembrandt: „Berucht, beroemd, be hind", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Het "ysterie van het leven", 14 jaar, 7 en 9.15 hit. Luxor: „De groene handschoen", 14 laar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Min of meer een Óeermin", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 26 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „Daar moet je een ïouw voor zijn", Het Vrije Toneel, 8 uur. 'leeshal: Haarlemse architecten exposeren, -5, 7—10 uur. City: „Daar komen de janks", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans hls: „Avontuur", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. 'Iinerva: „Two tickets to Broadway", alle eeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Be- "kht, beroemd, bemind", 18 jaar. 2, 4.15, 7 9.15 uur. Palace: „Het mysterie van het even", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: groene handschoen", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Min of meer een meer hui", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Nacht- korstelling: „Giftige lippen", 18 jaax*, 23.30 u. sen krijgt op een zo mild-mogelijk vonnis en op een zo snel mogelijke rehabilitatie. Er is bijvoorbeeld bij het politieverhoor niet gebleken, waar Spinnekop het ver duisterde geld gelaten heeft en dus vraagt de rechter-commissaris de recherche en de reclassering, om dit duistere punt te willen ophelderen. De recherche slaagt daar niet in, maar het „voorlichtingsrapport" van de reclasseringsambtenaar brengt al direct een aantal gunstige aspecten naar voren. Spinnekop blijkt geen brasser en geen drinker en heeft ook op andere wijze geen grote uitgaven gedaan, zodat de conclusie luidt: het geld is verborgen of opgemaakt met andere vrouwen. Dan gaat men nog verder graven in Spinnekops verleden en tenslotte wordt het motief gevonden. Tij dens de bezetting heeft Spinnekop op een distributiekantoor gewerkt, waar hij sa men met zijn chef bonnen „verduisterde" voor de illegaliteit. De zaak lekt echter uit er, de chef wordt door de Duitsers ter dood gebracht. Spinnekop zelf komt, door een administratieve „vergissing", voor een Ne derlandse rechtbank, die hem „met een knipoog" tot drie maanden voorwaardelijk veroordeelt. Begaan met het lot van zijn chef, zoekt Spinnekop contact met diens weduwe Mieke en daaruit ontwikkelt zich geleidelijk een ongeoorloofde verhouding. Spinnekop zelf is namelijk gehuwd met een volksmeisje, dat door haar ouders een aversie tegen de sexuele omgang is inge praat en hun huwelijk is dan ook niet ge lukkig. Zonder veel bedenkingen glijdt Spinnekop nu af in de verhouding met Mieke, die hem veel beter begrijpt dan zijn eigen vrouw, maar al spoedig komt een broer van Mieke achter hun geheim en hij begint le chanteren. Spinnekop," bang voor zijn baan en zijn gezin, betaalt, maar ten slotte worden de eisen van de afperser zo groot dat hij zich in opperste wanhoop aan zijn belastingkas vergrijpt. Later zal ik het wel weer aanzuiveren, neemt hij zich voor, maar natuurlijk lukt dat niet. Op een kwade dag komt zijn geknoei aan het licht en dan stort voor Klaas Spinnekop de wereld ineen. De berechting Wij vinden hem terug gepersonifieerd door mr. R. van der Veen, griffier van Overijsels Provinciale Staten in het Huis van Bewaring alias de Zwolse hótelzaal. Verslagen mediteert hij daar over zijn mis daad en zijn „vergooide" toekomst, zich afvragend waarom hij nu tóch zijn verhou ding met Mieke gebiecht heeft, naar wie hij zal teruggaan als hij weer vrij is en wat er inmiddels met zijn vrouw en zijn kinderen gebeurt. En dan komen allen die met hem van doen hebben, die kwellende vragen beant woorden: de commissaris van politie, de officier en de rechter-commissaris, de re- classeringsman en de rechter, de sociaal ambtenaar en de maatschappelijk werker. Zij ontleden de verhoren en het vooron- derzoek, het voorlichtingsrapport en de be rechting, de hulpverlening aan het gezin Spinnekop en de nazorg en in al hun beschouwingen staat de mens Spinnekop in het middelpunt, en zijn vergrijp pas op het tweede plan. Wij horen hoe iedere vezel van zijn persoonlijkheid en zijn pri- vé-leven wordt blootgelegd en geanalyseerd (zelfs de dauwworm, die Spinnekop als kind geplaagd heeft, blijft niet onvermeld!) en hoe alle feiten en gegevens tenslotte op een goudschaaltje tegen elkaar afgewogen worden voordat de officier tot zijn eis, en de rechtbank tot haar vonnis komt. Een zeer mild vonnis in dit geval, want over drie maanden zal Spinnekop weer vrij man zijn. De nazorg Maar dan beginnen de moeilijkheden pas, want Spinnekop is nu een „getekende" en de maatschappij is wreed. Zijn vrouw veracht hem, zijn vrienden kennen hem niet meer en een baantje vindt hij niet. Zo althans ging dat vroeger. Maar nu wordt ook daarin voorzien. Lang voordat Spinnekop vrij komt, zijn reclasserings- mensen al gaan praten met zijn buren en zijn kennissen om hen te overreden, hem weer in hun midden op te nemen. En als dat helemaal niet lukken wil, dan wordt er voor Spinnekop desnoods elders een woning gezocht. Ook zijn vrouw wordt tactvol voorbereid op zijn terugkeer en op een harmonischer huwelijksleven en ten slotte wordt er ook gezorgd voor een nieuwe werkkring. Dat laatste punt baart de grootste zox'g, want maar heel weinig ADVERTENTIE Ned. Herv. kerk Beroepen te Hindelopen (toez.) I. P. C. van 't Hof, luchtmachtpred. te 's-Graven- hage. Geref. Gemeenten Splitsing te Leerdam. - Ook in Leerdam is het in de Gereformeerde Gemeente tot een splitsing gekomen. Ongeveer een der de gedeelte van deze kerkelijke groep kon zich niet verenigen met de besluiten van de Generale Synode van de Gereformeer de Gemeenten en heeft zich afgescheiden. Deze minderheid heeft bezit genomen van het kerkgebouw. De meerderheid van de gemeente heeft nu een nieuwe kerkeraad gekozen en vergadert in een schoolgebouw. De leider van de uitgetreden groep, de minderheid dus, heeft de sloten van het kerkgebouw doen verbreken en deze doen vervangen door nieuwe sloten, waardoor de meerderheid de toegang tot het kerk gebouw onmogelijk is gemaakt. Geref. kerken Beroepen te Valkenswaard C. Klapwijk, cand. te 's-Gravenhage. Beroepen te Melbourne (Australië) (Ref. Church) G. J. Sybesma te Vinkeveen; te Munnekezijl W. P. J. Zwerver te Ferwerd. Benoemd tot hulppred. te Linschoten J. v. Henten, pred. té Nieuwe Pekela. Bedankt voor Castricum M. E. v. Heesen te Oosthem (Fr.). Beroepen te Paramaribo C. Glaubitz te Hallum; te Voorburg (vac. J. H. Mulder) G. R. Visser te Rotterdam-Z. werkgevers durven het aan, een ex-ver- oordeelde een kans te geven om over de overheid en haar hatelijke criterium van de blanco straflijst maar helemaal te zwij gen. Ook voor Spinnekop blijkt het moei lijk weer aan de slag te komen maar ten slotte vindt de reclassering voor hem een magaziinbaantje bij een andere oud-ille gaal. Werk dat ver onder zijn capaciteiten ligt en maar mager betaalt. Maar als hij het goed doet, zal hij over enige tijd weer een „referentie" hebben en naar een betex'e betrekking kunnen uitzien. En met die gelukkige ontknoping ein digt dan het imaginaire geval-Spinnekop zoals ons dat in Zwolle werd voorgelegd. Behalve Klaas Spinnekop zelf, die zoals gezegd gloedvol belichaamd werd door mr. Van der Veen, was er niet gedramatiseerd, maar de diepgaande analyses die de men sen van het vak magistraten, raadsle den en reclasseringsautoriteiten van hun bemoeiienis met Spinnekop gaven, waren er niet minder belangwekkend om. Zij le verden tezamen het overtuigend bewijs, dat rechtspraak en reclassering in nauwe samenwerking doen wat er menselij ker- wijs gedaan kan worden om de verdool den weer in het goede spoor te brengen al zijn er ook hier nog laeunen. Lacu- nen, die voor het grootste cleel terug te voeren zijn op een manco aan mensen en middelen. Mensen, die bereid zijn zich voor het actieve reclasseringswerk be schikbaar te stellen, en middelen om dit werk voort te zetten en uit te breiden, daaraan bestaat nog een groot tekort. Mogen wij daarom uw aandacht vragen voor de bussen en intekenlijsten, wanneer straks, op Reclasseringsdag, weer een be roep op onze steun gedaan wordt? Te Las Vegas, in de Amerikaanse staat Nevada, is de Amerikaanse filmster Rita Hayworth Donderdag in het huwelijk ge treden met de Argentijnse liedjeszanger Dick Haymes. Het was voor beiden de vierde maal, dat zij deze stap deden. De plechtigheid, die slechts drie minuten duurde, werd voltrokken in het casino van Las Vegas. Het spelen aan de speeltafels werd er niet voor gestaakt. De huwelijksvoltrekking werd bijgewoond door twee dochtertjes van Rita Hayworth, de achtjarige Rebecca, uit haar huwelijk met Orson Welles en Jasmin, het drieënhalf- jarig dochtertje uit Rita's derde huwelijk met Ali Khan. De plechtigheid begon een half uur te laat, omdat naar „woordvoerders" mededeelden, Rita „meer tijd nodig had om zich te kle den". Zij had een reeds eerder gedragen blauw linnen jurk aan. Later op de dag werd een uitgebreide receptie gehouden. In het Middelnederlands betekent hoofdstuk: het hoofdeinde van de bed stee, dus dat deel waar het hoofd van de slaper rustte. In later tijd komt men het tegen in de zin van: groot kanon. Ik stel deze twee betekenissen naast elkaar, omdat beide delen een geheel andere be tekenis hebben: hoofdstuk is in het laatste geval: voornaamste vuurmond. In de thans gewone betekenis van: ge deelte van een geschrift of boek, be tekent hoofd: voornaamste; stuk is: ge- gedeelte. Het Latijn kent caput met het verkleinwoord capitulum; daarvan is ons kapittel afgeleid zowel in de betekenis: hoofdstuk als in die van: bijeenkomst ^van „hoofden". IN het Tuschinsky-theater te Amsterdam draait nu voor de tweede week Moulin Rouge", de film van John Huston over leven en werk van Toulouse Lautrec. Zelden heeft een film van het moment af dat ze werd ingezet zo'n belangstelling genoten. Waarom? Oorzaken genoeg! De sfeer, het milieu, de tijd waarin zij speelt geeft onze verbeelding altijd opnieuw voedsel. Parijs omstreeks 1890 moet een kostelijk Parijs zijn geweest, waarin de mens zorgeloos verkeerde in een roes van vreugde en vrolijkheid. Of er geen ellende en armoede tegen over stonden, zo roept de naam „Moulin Rouge" herinneringen in ons wakker aan schilderingen van de zwier en de smaak, waarmee men toen het leven beleed. Dat is een eerste oorzaak voor de belangstelling. Een tweede is gelegen in de hoofdper soon van de film. die immers de schilder Toulouse Lautrec is, een van adellijke afkomst wanstaltig gedrochtelijk man, die de sloppen van Parijs verkoos boven de heerlijkheden van zijn vader om er te werken en verlichting te zoeken voor zijn een zaamheid. Zijn kortstondig bestaan, dat nog altijd onze fantasie prikkelt, is een prachtig gegeven voor een dramatische con ceptie, gelijk in Moulin Rougeverwerkt, en het feit, dat José Ferrer de hoofdrol vervult staat borg voor een goede vertolking. (Waarbij zijn opgebonden onderbenen voor een klein sensa tioneel element zorgen.) De laatste, oorzaak tenslotte ener zo grote publieke interesse zou men nog kunnen zoeken in de nieuwsgierigheid naar wat regisseur Huston met Moulin Rouge" heeft verricht, maar ik geloof niet, dat dit bij de publieke be langstelling heeft voorgezeten. Zoiets neemt men op de koop toe. Ook het liedje, dat al een radio-succes is geworden, maar in de film zelf heel wat langgerekter en minder sentimenteel, wel ietwat kwijnender is, kan niet die grote populariteit hebben verwekt. Nee, de voornaamste oorzaken zullen wel Parijs 1890 en Toulouse Lautrec zijn. Waarmee overigens niets onvriende lijks gezegd wil wezen. Vraagt u mij nu: kom ik wat dat betreft aan mijn trek, dan antwoord ik u: ja en nee. De sfeer, het milieu, de tijd: ge vind ze scherp getekend, overal goed getroffen, hoogtepunten vooral bij de voorstellingen, die in de Moulin Rouge worden gegeven, wanneer de Cancan-danseressen met de woeste weiwelingen van haar rokken op u afstormen en ge door de rook nauwelijks meer gezichten kunt onderscheiden, uw oren tuiten van het lawaai, ge volop be trokken zijt bij de schermutselingen tussen de felle La Goulue en de nijdige Aicha, ge hun quadrille meetrappelt, in één woord: Parijs 1890 voor u herleeft, u opneemt zo als ge het zelf hebt gekoesterd in uw nostalgische fantasieën. Ge loopt met Tou louse Lautric door de nauwe 'bochtige straatjes van Montmartre, ge zit met hem op een café-terras, ge komt met hem op een expositie: het is zijn tijd, waarin ge verkeert. De mensen zijn de mensen van bijna een eeuw geleden, naar hun uiterlijk en naar hun omstandigheden. Ja, vooral die omstandigheden spelen een belangrijke rol, want heeft Lautrec ze niet verkozen boven het rijke nietsnut- tersleventje dat hem wacht- JT 11 111 in een wereld van mensen V _J aan de zelfkant van het leven. Van behoeftigen, verstotelingen, prostituees. Van de eenza men van harte, zoals hij er zelf een was. Die wereld is dan in zijn leven vertegen woordigd door Marie Chalet, een deernis wekkende ongebondene, wier lot hij zich aantrok. De film geeft geen historisch juist beeld van de toestand, waarin hij haar bij zich nam, zoals zij ook de figuur van Mi riam vertekende, de laatste vrouw in zijn leven, wier liefde hij niet won. Dat is jam mer, want daarmee ontstaat een disharmo nie, die gelegen is in de opvatting dat Lau- tree's leven bepaaldelijk tragisch is geweest. Dat was het vermoedelijk niet eens voor Toulouse Lautrec (José Ferrer) en de zangeres Jane Avril (Zsa Zsa Gabor) Lautrec zelf eo zo het dat al was, zeker niet voor ons. Wij kennen Lautrec uit zijn werk en dat werk bestaat bij de gratie van de omstan digheden, waarin hij (uit eigen vrije wil) leefde. Zijn lichaamsgebrek stond de ont plooiing van zijn schilderkunstige talenten niet in de weg, integendeel. Hoeveel en hoe goed heeft hij geschilderd! Welnu: dan is het ons beslist onmogelijk Lautrec als tragisch te zien. Zijn eenzaamheid was een vruchtbare, een scheppende. Wij ge nieten er uit eigen aanschouwing nu nog de vruchten van. Lautrec's oeuvre is be langrijker dan zijn persoon of beter: de persoon is ondergeschikt aan het werk. Dat ondank zijn loon was, bespotting hem niet bleef bespaard, de liefde hem bleef onthouden: het zijn tragische aspecten, die Quadrille in de „Moulin Rouge". Op de voorgrond Katharine Kath als La Goulue en Walther Crisham als Valentin le Dessossé. nochtans aan kracht inboetten omdat er zoveel tegenover stond: creativiteit, die zo haar neerslag kreeg, ja, nog tijdens zijn leven werd erkend. Daarom voel ik in het streven naar een schildering van Lautrec's leven gelijk dat in „Moulin Rouge" ge schiedt, voortdurend een tegenstelling met zijn werk. Zolang men ons Lautrec als schilder laat zien is de film waar. Zodra men zijn leven gaat uiteenrafelen met een hang naar het tragische is ze zwak. De dramatisering daarvan bevredigt niet. Hoe geladen van werkelijke spanning is bij voorbeeld de scène in de drukkerij, waar Lautrec's eerste affiche voor de „Moulin Rouge" wordt gereedgemaakt. Welk een kunstig speelt Huston voorts met de mon tage van Lautrec's schilderstukken, waar mee hij bijna een parafrase beschrijft. Dat kon hij omdat hij het mocht. Omdat hij Lautrec toch blijkbaar wel begreep: diens cynisme en humor, die stoelden op werke lijkheidszin, waaraan niet alleen leed ten grondslag ligt. Huston heeft de figuur van Lautrec en zijn medestanders zeker genoeg relief gegeven om te boeien. Het is duide lijk: hij weet hoe hij een film moet maken. Maar op de wisselvalligheden in de „Mou lin Rouge" moest ik wijzen om geen on volledig beeld op te hangen. Er zal bij de vertoning van de film in Haarlem nog ruimschoots gelegenheid zijn erop terug te komen. Ik volsta daarom met deze opmerkingen, die wat de drama tische constructie betreft niet mochten ontbreken. Wie de film voor haar verschij nen te Haarlem gaat zien, zij ook nog ge wezen op één element, dat voor mij wel de belangrijkste winst is, die met de film werd behaald: de kleur. De kleur in „Mou lin Rouge" is functioneel ideaal toegepast. Ze is die van de schilder zelf hetgeen bij de reproductie van zijn schilderijen natuurlijk noodzakelijk was maar ze is met de handeling samengesmolten, nergens opgelegd, overal zuiver van toonwaarde. Ik zag nog geen film waar dat zo volmaakt het geval was. Om de kleur verdient ze alleen al uw bijzondere aanüacnt. P. W. FRANSE. TONEEL EN CABARET Vrijdag 25 September, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie vertoont „Via Lissabon" van Charles Morgan voor de vereniging Geloof en Wetenschap. De regie is van Han Bentz van den Berg. de vertaling van Ferd. Sterneberg. Met Ank van der Moer en vele anderen. Zaterdag 26 September, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Vrije Toneel (onder directie van Anton Ruys en Bob de Lange) geeft een reprise van het Engelse blijspel „Daar moet je een vrouw voor zijn" van Terence Dudley, vertaald en geregisseerd door Jan Teulings. Zondag 27 September, Stadsschouwburg, 20 uur: „Daar moet je een vx-ouw voor zijn" van Terence Dudley door het Vrije Toneel onder regie van Jan Teulings, met Sara Heyblom, Nell Koppen, Henni Orri. Eric van Ingen, Wim van den Brink en anderen. Dinsdag 29 September, Minerva-Theater, 20.15 uur: Ten bate van het Nederlandse Rode Kruis speelt het kleinkunst-esemble ..Arabesque" bestaande uit Hetty Blok. Cruys Voorbergh en Cor Lemaire het programma van internationale chansons uit vele eeuwen „Van snotneus tot neon". Woensdag 30 September, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep Theater vertoont „De onzichtbare dame" (La dama duende) van Calderón in de vertaling van Hen drik de Vries en geregisseerd door Kees van Iersel. In de voornaamste rollen: Diny Sprock, Johan Sch'mitz, Jacques Snoek en Johan Walhain. Guitaarspcl door Koos Tiggers, décors en costuums van Jean-Paul Vroom. MUZIEK Vrijdag 25 September, Concertgebouw, 20 uur: Zevende H.O.V.-zomercqncert. Mari- nus Adam dirigeert een Weens program ma. Werken van Mozart, Schubert, Strauss, Léhar en Von Suppé worden uitgevoerd met solistische medewerking van de sopraan Margit Opawsky. Dinsdag 29 September, Grote Kerk, 20 uur: Wegens ziekte van George Robert wordt de wekelijkse orgelbespeling gegeven door Klaas Bolt. die werken van Bach, Pae'nel- bel. Schuman en Hendrik Andriessen ten gehore brengt. Woensdag 30 September, Concertgebouw, 19.30 uur: Generale repetitie door de Chris telijke Oratoriumvereniging „Door zang vriendschap" van Samson" van Handel onder leiding van Simon C. Jansen, met medewerking van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Voor verdere bij zonderheden zie: Donderdag. Donderdag 1 October, Concertgebouw, 20 uur: Uitvoering van het oratorium ..Sam son" van Handel onder leiding van Simon C. Jansen. Vocale solisten: Corry Bijster, Annie Woud. Leo Larsen, Otto Couperus en Piet Tra. Verder werken mede de orga nist Piet Kiel en de clavecinist Hans Philips. Donderdag 1 October, Grote Kerk, 20 uur: Tweede van een serie van drie orgelbespe lingen door Feike Asma. Programma nog niet ontvangen. Vrijdag 2 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De Hoofdstad-Operette geeft een uitvoe ring van „Wiener Blut" met muziek van Johann Strauss, uitgevoerd onder leiding van Alfred Salten. Voornaamste mede werkers: Ruth Rohden, Claire Clairy. Otto Aurich, Fritz Steiner en vele anderen. Vrijdag 2 October, Concertgebouw, 20 uur: Begin der nieuwe meesterpianistenserie. Stefan Askenase speelt de Fantasie opus 49, de Sonate opus 35 (met treurmars) en andere werken van Chopin. DIVERSEN Vrijdag 25 September, Kloppersingelkerk, 20 uur: Openbare tijdrede door prof. G. Wisse over het onderwerp „De woudezel in Abrahams tent". Vrijdag 25 September, Nutsbibliotheek, 20 uur: Voor de Stichting voor Psycho-Syn- these spreekt de heer B. van der Meer over Dante's Goddelijke Comedie. Zaterdag 26 September, Concertgebouw, 20 uur: De Arbeiders Toneelvereniging „Her man Heijermans" opent het seizoen met een cabaretavond met bal. Optreden van André van Meurs, Willy Alberti, Tom Erich, de Hodlars en anderen. Zaterdag 26 September, Lido-Theater, 23.30 uur: Nachtvoorstelling van de film „Gif tige lippen" in technicolor. Met Gene Tierney en Cornel Wilde. Zondag 27 Sep tember 11 uur: „Warsaw Concerto". Zondag 27 September, Frans Hals, 11 uur: Bijzondere filmvoorstelling „Zeden en ge woonten in het land van de Mau Mau". In voorprogramma een documentaire over Nieuw Guinea. Zondag 27 September, St. Bavo, 15 uur: Rondgang door de kathedrale baseliek aan de Leidsevaart met bezichtiging onder leiding van de heer Johan Beyk. Maandag 28 September, De Leeuwerik, 20 uur: Begin winterprogramma van de af deling Haarlem van de vereniging „Oost en "West" met voordracht door de heer N. van der Post over het werk van Simavi en vertoning van films. Dinsdag 29 September, De Leeuwerik, 20.15 uur: Openbare vergadering van de afde ling Haarlem van de Wereld Federalisten beweging Nederland over de resultaten van de conferentie te Kopenhagen, opge luisterd door muziek, film of declamatie. Dinsdag 29 September. Kleine Brinkman, 20 uur: Dr. Jeannette Nichols houdt voor het Genootschap Nederland-Engeland een cau serie over „Wat mijn Nederlandse voor ouders voor mij deden". Woensdag 30 September, Frans Halsmuseum, 20 uur: In de expositiezaal houdt ir. E. C. M. Roderkerk een lezing met lichtbeelden over „De Kennemerduincn". Woensdag 30 September, Koningin Emma- school, 20 uur: Voor de afdeling Haarlem- Noord van de Volksuniversiteit houden leei'lingen van de Volksmuziekschool een demonstratie van muziek en dans (ingang Raafstraat). Donderdag 1 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De katholieke gemengde toneelver eniging „St. Genesius" vertoont „Vadertje Langbeen" door Jaap van der Poll naar het gelijknamige boek van Jean Webster, onder regie van J. H. W. Kraay. TENTOONSTELLINGEN Teylers Museum: Etsen van Rembrandt uit eigen bezit. Verder tekeningen van Rafaël, Michelangelo, Lorrain en Watteau, Op werkdagen van 11—17 (behalve Maan dag) en de eerste Zondag van elke maand van 1317 uur. 1 Frans Halsmuseixm: Groepsportretten van De komieken Fritz Steiner (rechts) en Otto Aurich (tevens regisseur) in de ope rette „Wiener Blut" - zie Vrijdag 2 October onder „muziek" Frans Hals en permanente expositie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van 10—17 uur, des Zondags van 1317 uur. Vleeshal, Grote Markt: Van 15 September af „Haarlemse architecten exposeren". Werk van leden van de kring Haarlem van de B.N.A. De tentoonstelling duurt tot 5 October. Vishal, Grote Markt: Miniatuur-spoorweg- tentoonstelling Nemiso, ongeveer vijftien treinstellen met complete stations, tunnels etc. Dagelijks geopend tot 5 October. Dinsdag en Vrijdags vrij rangeren. Huis Van Looy: Van 12 September af de expositie „Kunstenaars helpen" ten bate van de slachtoffers van de watersnood. Tot 5 October, op werkdagen van 1012.30 en van 13.30—17 uur., op Zondagen van 14—17 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-dioi'ama's (Bijbelse voorstellingen) Tot 1 October dagelijks geopend van 1012 en van 14—17 uur. Kleine Houtweg 65: Expositie van aqua rellen en tekeningen van Jan Peeters en van beeldhouwwerk van H. Radecker, van 12 September af dagelijks geopend van 10—5 uur. De expositie duurt de gehele maand. Kruisweg 68 rood: Tentoonstelling van schil derijen, tekeningen, illustraties en studies door leden van „De vrije kunstkring". Geopend op Vrijdag 25 en Zaterdag 26 Sep tember van 1417 en op Zondag 27 Sep tember van 11 tot 17 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Ere-ten- toonstelling onder auspiciën vah de ver eniging van Haarlemse beeldende kunste naars „De Groep" van werken van George Robèr ter gelegenheid van diens zestigste verjaardag. Opening op Vrijdag 25 Sep tember 20.30 uur door schrijver Siegfried van Praag. Tot 17 October. Donderdag heeft Prins Albert van Bel gië een bezoek aan Vlissingen gebracht, welk bezoek in het bijzonder de marine gold en de oefening „Mariner", welke zich thans ook tot de Zeeuwse kustwateren uit strekt. Prins Albert arriveerde aan boord van Hr. Ms. „Jacob van Heemskerk" in gezelschap van de chef van de Belgische marinestaf, commandeur Robins. De Prins bezocht in gezelschap van schout bij nacht F. T. Burghard diens hoofdkwartier op Walcheren en ook enkele andere posten. Tegen het einde van de middag vertrok de Prins per auto via Breskens naar België. ADVERTENTIE Grote Houtstraat 16 - Haarlem Tricot specialist volledige collectie Komt U eens kijken en U zult tevreden zijn WEENEN. Men hoopt hier ter stede nog steeds op eene bevredigende op'os- sing voor het conflict tusschen Rusland en de Turken. Hoewel de Keizer der Russen het jongste Turksche voorstel heeft afge wezen en de gewapende troepen van beide partijen tegenover elkander staan, ver wacht men geene opening der vijandelijk heden, aangezien het jaargetijde zich thans niet leent voor het ondernemen van eenen geregelden veldtogt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 9