Wijde rok met zakken Het oude handwerk bestaat nog Japan heeft zendelingen nodig Practijken van sommige tandheel kundige instituten gelaakt Cantharellen zoeken Twee kostelijke hand leidingen bij het koken ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1953 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Wat men doen kan met IN EEN KOPERGIETERIJ Nieuwe uitgaven DIT MAKEN WE ZELF KERKELIJK LEVEN Het is geen toeval „Meedenken en meedoen van gemeentenaren" Betaling abonnementsgeld per giro <V oor de'V rouw Zowel langwerpige als vierkante sjaaltjes bieden als „blikvanger" talloze mogelijk heden, waarvan hierboven enkele voorbeelden. Ook u kent ze ongetwijfeld, de grote, imposante koperen kronen uit vroeger eeuwen. De koperen kronen met de bran dende, druipende kaarsen, die menig in térieur van grootse en veelal historische gebouwen beheersen. En wij denken dan bijvoorbeeld aan de kostbare, eeuwenoude kroon in het Louvre te Parijs, het oude koninklijk paleis van Frans I uit de zestiende eeuw. De kunst van dit stoere handwerk straalt ons even licht en helder tegen als de verlichting zelf en niet zonder spijt voelen we de werkelijkheid tot ons doordringen: de tijd, waarin dergelijk onvergankelijk handwerk werd gemaakt, is voorbij O ja, ook tegenwoordig zijn de kope ren kronen weer gevraagd. Wij vinden ze zelfs mooi, dat we ze niet alleen wil len gebruiken ter opluistering van im posante bouwwerken zoals kerken en paleizen, neen, wij willen ze zelfs in cns eigen huis hebben! Al zijn ze dan ook van .veel kleinere omvang. Steeds meer gaan fabrikanten zich toeleggen op de vervaardiging van dergelijke luchters. En natuurlijk is het een goed teken, dat wij langzaam aan kunnen breken met de traditionele lampekamp in onze huis kamer en dat wij steeds meer persoon lijke sfeer in ons intérieur willen schep pen. Maar deze koperen kronen en kan delaars zijn en blijven fabriekswerk en zij zullen dan ook zeker de eeuwen niet trotseren. Waarom wij ons nu zo druk maken om iets, dat onherroepelijk voorbij is? Wel, om de eenvoudige reden, dat wij deze week tot de ontdekking kwamen, dat ook dit handwerk toch nog niet helemaal verloren is! Dat er ook thans nog in Nederland een kopergieterij is, waar de typische „oud-hollandse" ko peren voorwerpen met de hand worden gemaakt. Dit is geen panter-bontmantel, doch een knappe imitatie van tweed. Parijse creatie voor de komende winter. En als u het niet gelooft, moet u maar eens een kijkje gaan nemen in een van de vele nauwe achterstraten, die onze eigen stad rijk is, in de Lange Mar- garethastraat, om precies te zijn. U zult dan met eigen ogen kunnen zien, hoe hier ieder stukje oud koper van een fietslamp tot aan een gordijn roe toe zorgvuldig wordt bewaard om in een primitieve smeltkroes boven een eigengebouwd oventje bij een tempera tuur van 1000° C. te worden gesmolten. En hoe van deze gloeiende massa ko peren bollen en gebogen armen worden gegoten; onderdelen, waarvan zowel de vorm als het daarop uitgewerkte motief gelijk zijn aan de karakteristieke, an tieke kronen uit de zeventiende eeuw. Alle modellen en onderdelen worden eerst van hout vervaardig. Deze figuren worden dan in een mengsel van Brus sels aarde met een speciaal soort vet afgedrukt en hierin wordt later dan het vloeibare koper gegoten. Juist op het moment, dat wij de afge legen werkplaats betreden, worden ronde, koperen bollen uit het bed met Brussels aarde tevoorschijn geharkt. Van het begin tot het eind is het hier allemaal handwerk, geen machine komt er in deze oud-hollandse kopergieterij aan te pas. „Wanneer we met dit bedrijf begon nen zijn?" herhaalt de directeur van het primitieve bedrijf onze vraag. „Tja, dat zou ik u tot mijn spijt werkelijk niet kunnen zeggen. Het is een bedrijf, dat van vader op zoon is overgegaan en dat hier in Haarlem sinds mensen heugenis al bestaat. Het is ons vaste voornemen om dit handwerkbedrijf, dat voor zover wij kunnen nagaan enig in de wereld is, in stand te houden zodat ook ons nageslacht zal kunnen blijven genieten van de kunst van dit waarach tige, onverwoestbare handwerk". Als de losse koperen onderdelen van een nieuwe kroon „gaar" zijn geworden, worden ze eerst met de hand bijge schaafd en bijgevijld. Daarna volgt het oppoetsen: tegen een snel draaiende ronde schijf, bestaande uit tegen elkaar gestikte batiklappen, worden de koperen voorwerpen stuk voor stuk zorgvuldig geschuurd. Tot slot komt dan het po lijsten van de glimmende massieve ko peren stukken. Het zijn allemaal werkjes, die de grootste nauwkeurigheid vereisen en die allemaal op dezelfde manier worden verricht als honderden jaren geleden. Niets is aan de oorspronkelijke werk wijze veranderd en de resultaten zijn dan ook in geen enkel opzicht te onder scheiden van de echt antieke kronen. Gaat u maar eens een kijkje nemen in de Grote Kerk op de Grote Markt. Misschien hebt u altijd wel gedacht, dat de indrukwekkende kroon, die daar hangt, stamt uit de zestiende of zeven tiende eeuw. Maar ook dit werk is af komstig van de thans bestaande gieterij in de Lange Margarethastraat! „Als de kroon op ons werk beschou wen wij op het ongenblik de pas ge reed gekomen 27-armige kroon, die be stemd is voor de Nederlandse Austin Feiars Kerk in Londen, die het volgend jaar Mei klaar zal zijn; de kerk, waar van Prinses Irene onlangs de eerste steen heeft gelegd", klinkt het niet zon der trots uit de mond van een der em ployes. En dan schiet ons toch weer even de antieke kroon in het Louvre te binnen. Hoe zal die nieuwe Nederlandse kerk die volgend jaar in T.onden zal worden ingewijd, er over drie honderd jaar uitzien? Misschien is ook dat gebouv dan wel een bezienswaardigheid ge worden. En als curiositeit zal men de antieke Oudhollandse koperen kroon be wonderen, een Haarlems werkstuk in' de twintigste eeuw, dat onvergankelijk is gebleken! J. S. Het is nu weer de tijd voor de can tharellen, of wel hanekammen. De pad destoel bij uitnemendheid om door leken gezocht te worden (en gegeten), zonder kans op vergiftiging. De cantha rel die de kleur heeft van een donkere eidooier groeit meestal bij wat lager hout (naald- en loofbomen). Vergissing met andere soorten is vrijwel uitgeslo ten. De valse cantharel die er veel op lijkt is gelukkig ook eetbaar. Een be langrijk kenmerk is, dat de onderkant oestaat uit plaatjes, terwijl de hoed bekervormig is (de kleintjes hebben nog een bolle hoed). Men moet er al leen wel rekening mee houden, dat niet- gave exemplaren minder geschikt zijn. Pluk dus alleen gave cantharellen. De cantharellen kunnen zowel ge kookt als gebakken worden en dan in allerlei gerechtjes verwerkt. Laat ze nooit een nacht rauw staan maar bereid ze zo spoedig mogelijk. Cantharellen koken. Snijd de grote exemplaren klein, laat de kleintjes heel en haal de onderste stukjes van de steel er af. Was ze flink en kook ze gaar in weinig water met een snuifje zout (±10 min.) Deze ge kookte cantharellen kunnen dan ge bruikt worden als vulsel in tomaten soep, tomatensaus en andere sausen en soepen. Gebakken cantharellen. 500 gr. cantharellen, 1 uitje, 40 gr. boter of margarine, zout, gehakte peter selie, %dl. kookroom, bloem. Was de paddestoelen zeer zorgvuldig en snijd ze zo nodig klein. Smoor ze samen met de gesnipperde ui gaar in de boter (15 a 20 min.) Voeg iets zout Deze winterjurk met wijde rok werd in Parijs voor de aanstaande winter ontworpen. toe. Werk de paddestoelen af met de room en de gehakte peterselie, bind het vocht eventueel met bloem. Men kan ook een paar eetlepels witte wijn toe voegen. Dien ze op met geroosterd brood, droge rijst of macaroni als warm schoteltje bij de broodmaaltijd. Cantharellen la Vaudoise. 500 gr. cantharellen, 1 ui, 40 gr. bo ter, iets zout, wat peper, 2 a 3 losge klopte eieren, gehakte peterselie. Fruit de gesnipperde ui lichtbruin in de boter. Voeg de gewassen en gesneden cantharellen toe en laat ze zachtjes gaar smoren (15 min.). Klop de eieren los met iets peper en zout, voeg ze bij de cantharellen en laat ze zachtjes stollen. Geef de cantharellen bij een salade of bij een broodmaaltijd. Bestrooi ze voor het opdoen met de gehakte peterselie. WEET U WEL DAT. .uw lakschoenen veel te lijden heb ben van plotselinge grote temperatuur verschillen? Bij grote overgang van kou naar warmte gaat het lak namelijk barsten. Vertroetel uw lakschoentjes dus m.?ar een beetje en zet ze niet in een vochtige of te koude kast! Bont op de wintermantel is altijd modieus. Wit angorabont op zwarte wol is bizonder in trek voor het komende winterseizoen. Op het gebied van de toebereiding der dagelijkse en speciale gerechten kemen twee nieuwe boeken tot ons, een uit Zwe den en een uit Zwitserland. Het Scandi navische, geschreven door Edith Eeke- gaardh en Gun Lindeen, uitgegeven bij Donker in Rotterdam, brengt een keur van verrassende Zweedse vondsten op het --^gebied .van de kpokkun^t, -waarin de ge- hele Zweedse variatie-cyclus ie herwerkt en die onze huiSvröuwén nieuwe ideeën aan de hand kan doen om een weldadige afwisseling in haar menu te bereiken. Het Zwitserse boek, oorspronkelijk van Erna Nietlispach, voor Nederland bewerkt door M. J. Krabbe, uitgegeven door Kos mos, Amsterdam, geeft feestelijke menu's, koud buffet, tafelverzorging bij speciale gelegenheden en tal van kleurenfoto's, die de hongerigen zullen doen watertanden en de keukenprinses (of -koningin) zullen inspireren tot weidse schotels en waarlijk kunstzinnige „stoverijen". elkaar, keren ze om en persen ze plat. Daarna worden ze tussen de naden ge stikt. Voor de maat die wij op deze tekening gebruikt hebben (46) hebben we 2.20 stof nodig, van 140 cm. breed. De zesbaanse rok knipt altijd vrij on voordelig zo als u ziet, daarom beloof ik u voor de volgende maal het patroon van het aardige mouwloze vest, dat u op dit plaatje ziet. Dit vest kunt u dan maken uit de resten van de rok, en u hebt weer een aardig pakje voor de komende herfst. S. De vorige maal gaven wij u het mo del en patroon van een nauwe rok en om nu iedereen tevreden te stellen, deze maal een wijde rok. Niet iedereen kan een nauwe rok dragen en bovendien is het voor diegenen onder ons die vaak fietsen prettiger een wijdere rok te dragen. Het patroon dat we op de tekening zien, is deze keer niet voor één bepaal de maat gemaakt, maar ieder kan zelf de maten nemen, en dan de tekening op ware grootte uitwerken. We hebben nodig taillewijdte, heupwijdte en de roklengte. We maken nu eerst één patroon en knippen dit 3 dubbel uit. Nu gaan we alle delen op de stof leg gen, zoals de tekening dit aangeeft. Zorgt u ervoor dat de middellijn van ieder deel recht op de draadrichting komt te liggen? Als we alles zo geknipt hebben, zijn er dus 6 baantjes, 3 voor het voorpand en 3 voor het achterpand. Nu nog even een patroontje maken voor de zakken We knippen hiervoor 4 gelijke delen, één ervan is op de tekening aangegeven. We stikken deze stukjes 2 aan 2 aan Drie jaar geleden deed de Japanse zen deling Kagawa een oproep tot de Wereld kerk uitgaan, waarin hij er op wees, dat in Japan zeker een duizendtal zendelingen nodig is om er de Kerk haar dienende taak te kunnen doen verrichten. Uit het onder staande blijkt, dat de zending daar nog steeds op slechts uitermate beperkte schaal plaats vindt. We danken deze gegevens aan de kort geleden uit Japan teruggekeerde Duitse zendeling Paul Gerhardt Möll-er, die over zijn indrukken heeft geschreven in het blad „Kirche und Mann". Het eerste gedeelte hiervan handelt over de grote problemen, waarmee het Japanse volk heeft te worstelen. Het moeilijkste hiervan is dat der overbevolking. Het land telt 84 millioen inwoners, terwijl ieder jaar een millioen kinderen worden geboren. Het sterf te-cijfer bedraagt <4 millioen per jaar. De gezondheidstoestand is allertreurigst. Men neemt zelfs aan, dat van iedere twee Japanners er één tuberculose heeft. Over het geheel genomen kan worden gezegd, dat veel armoede wordt aangetroffen. Een probleem op zichzelf wordt gevormd door de vele prostituée's. Gaven de sta tistieken in 1927 aan, dat het land er 178.000 telde, thans vindt men er niet min der dan 600.000! De oorlog heeft hieraan veel schuld. Het komt vaak voor, dat boeren, die in finan ciële moeilijke omstandigheden verkeren, menen dat de enige weg die bestaat om hieruit te komen, is, dat zij hun dochter in de steden verkopen als prostituée. Gelukkig worden ook nog andere wegen bewandeld om aan de armoede zoveel mo gelijk een einde te maken: de landbouw wordt gemoderniseerd, terwijl om de volks gezondheid op een enigszins redelijk peil te brengen, deze zoveel mogelijk wordt gecontroleerd. Ook wordt veel aandacht besteed aan de bouw van sanatoria en zie kenhuizen. Plaats der christenen Hierbij spelen de kerken slechts een be scheiden rol. Dit wil evenwel niet zeggen, ADVERTENTIE dat U een superbon vindt in het U be kende pakje Keg's koffie A. Op elke 100 pakjes bevindt zich een ruim aantal voorzien van 10 punten. Punten zijn verpakt niet alleen in Keg's koffie, doch ook in Keg's thee, verpakte levens middelen, custard, pudding. Voor slechts 80 punten stelt U zich in het bezit van een zware badhand doek, 70 punten halflinnen theedoek, 50 punten witte handdoek, 20 punten heren- of dameszakdock, 60 pun ten bedrukt postpapier. In elk pakje koffie A een bon a 2V2 punc; in thee Boudoireen bon 1 punt. dat zij geen open oog hebben voor de pro blemen. Zij zouden, ware dit wèl het ge val, hun taak in de wereld ook wel schro melijk verwaarlozen. De kerken recruteren haar meeste leden uit de middenstand. Er komen er weinig uit de intellectuele klasse, terwijl slechts 2% tot de boerenstand behoort. Het com munisme heeft niet veel vat op de chris tenen. Zij hebben in het verleden ervaren waartoe een religiositeit, die niet werkelijk rekening houdt met de God van de Bijbel, leidt en zij zijn bevreesd, dat het volk op nieuw prijs zal worden gegeven aan de god-loosheid. Het is een goed ding, dat in het alge meen gezegd kan worden, dat de christen in Japan vanaf de plaats die hij inneemt, zich van vele niet-gelovigen onderscheidt, doordat hij bereid is verantwoordelijkheid te dragen en beslissingen te nemen. Dit laatste spreekt temeer wanneer men weet, dat elke Japanner in het algemeen zich probeert te onttrekken aan iedere beslis sing. De naaste Verheugend is het, dat de Japanse chris ten in het dagelijkse leven veel aandacht heeft voor z'n medemens. De naaste is voor hem een opdracht, die God hem gegeven heeft, gelijk het Evangelie iedere ge lovige de taak oplegt om de naaste lief te hebben gelijk zichzelf. Het directe ge volg hiervan is, dat een groot aantal wer ken der liefdadigheid ontstaan, als blin dentehuizen, ziekenhuizen, weeshuizen en tehuizen voor ouden van dagen. Binnen kort zal het eerste Diaconessen huis worden geopend, waarin enkele Duitse zusters zul len gaan werken. Kleine aantallen Het aantal gelovigen in het land is niet groot. Er zijn slechts ongeveer 300.090 Protestanten en 175.000 R.K. christenen. Met deze kleine aantallen staat de Japanse Kerk numeriek op de laatste plaats temid den van de Oost-Aziatische christenheid. De meeste gemeenten vindt men in de grote steden, er zijn tienduizenden dorpen waar niet alleen geen gemeente, maar zelfs geen enkele christen te vinden is. Onder de stadsmensen, die niet meer gevangen zijn in de oude Japanse bindingen is het ge makkelijker evangeliseren dan onder de bewoners van het platteland, waar de tra dities sterker voortleven. Bij dit alles staat vast, dat de Kerk niet sterk genoeg is om de christelijke bood schap ook in de dorpen uit te dragen. Het is dus niet te verwonderen, dat Kagawa z'n oproep heeft doen uitgaan. Zoals uit het bovenstaande blijkt is deze nog steeds noodzakelijk. Niet onvermeld mag blijven, dat hij van mening is, dat er „werkelijke zendelingen" moeten komen. Hiermee bedoelde hij, dat er geen Amerikaanse of Europese predi kanten moeten komen, „maar getuigen van Christus, die de sterke gebondenheid aan de instellingen van de kerken in hun eigen land achter zich hebben gelaten en die niet in de eerste plaats professor in de theologie willen zijn. Nodig zijn mensen die temid den van de boeren en de mijnwerkers wil len leven en hun de blijde boodschap van Jezus Christus willen brengen." De Nederlandse Maatschappij tot Bevor dering der Tandheelkunde heeft uiting ge geven aan haar ernstige bedenkingen tegen de practijken van sommige tandheelkun dige instituten in den lande. Nu er op korte termijn van regerings wege geen optreden tegen deze instituten te verwachten is, meent de maatschappij, dat zij tegen de volgens haar voor de volksgezondheid schadelijke practijken van deze instellingen moet ageren. Zij voert aan dat de instituten, waar het om gaat, hoofdzakelijk streven naar de verwezen lijking van zakelijke doeleinden. Hun activiteiten zijn gericht op het behalen van winst. Gaandeweg heeft echter bij het publiek de verkeerde mening postgevat, dat deze instituten in het belang zouden zijn van de volksgezondheid. De behandeling door de instituten, aldus de maatschappij, is er echter een van een zeer uitgesproken eenzijdigheid en gericht op de vervanging van het natuurlijk gebit door een kunt- gebit. Het belang van de patiënt daaren tegen vereist dat het natuurlijk gebit zo lang mogelijk behouden blijft. Een ander groot bezwaar is de toepassing van de narcose bij het trekken van tan den en kiezen op verzoek van de patiënt, in plaats van op medische indicatie. De maatschappij verklaart, dat door de instituten de zogenaamde „Evipan-slaap" slechts toegepast wordt met het doel het financiële belang van deze inrichtingen te dienen, zonder dat de medische noodzaak daarvan in individuele gevallen is aange toond. Vandaar dat de maatshappij ernstig waarschuwt tegen de practijken van de instituten, die in hun ijver om pijnloos te trekken wel wat erg ver zijn gegaan en daarbij een minder gewenste vorm van narcotiseren als reclame gebruiken om patiënten te lokken. De maatshappij meent verder, dat de arts of tandai-ts, die zich in loondienst ver bindt aan een inrichting, die door luid ruchtige reclames de aandacht van het publiek tracht te trekken, niet behoort tot de bonafide beroepsgenoten. Verbintenissen van artsen of tandartsen, waarbij de ethische regels van het beroep worden overtreden, zijn in strijd met de tandheel kundige belangen van het publiek. De maatschappij noemt speciaal een in stituut te Rotterdam, dat met de „Evipan- slaap grote campagnes voert in België". Pseudo-verpleegsters gaan bij de bevolking langs om te horen of er gebit-klachten zijn. Zij zeggen dat zij „uit naam van de volksgezondheid" komen. Later komt er nog een „inspecteur" en dan worden de patiënten met bussen vol naar Rotterdam gereden om behandeld te worden. Dit alles heeft reeds geleid tot een verwijdering tussen de Nederlandse en Belgische tand artsen, naar aanleiding van vele klachten over bloedingen en verzweringen, die door de Belgische tandartsen nabehandeld moesten worden. Vooral ook komen de be handelde Belgen bij hun eigen tandartsen, als blijkt dat het reeds op de dag van de trekking geplaatste gebit te wijd wordt. Een kaak gaat namelijk na het trekken in krimpen. Het instituut vertelt de patiënten echter, dat men met het zogenaamde Ame rikaanse plastic-gebit voor altijd van alles af is. Met deze gebitten wordt geadverteerd alsof het een nieuwe vinding is en dat is niet zo. Mede met het oog op deze activi teiten in het buitenland, dringt de Neder landse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde met klem aan op een wet telijke regeling op. korte termijn, waardoor aan de geschetste practijken een einde ge maakt kan worden. ADVERTENTIE Verkooplokaa! NOTARISHUIS Dir. W. N. WQLTERINK Bilderdijkstraat bij de Zijlweg Haarlem - Tel. (K 2500) 11928 INBOEDELVEILING 13/14 OCT. 1955 Inzendingen van huisraad worden dagelijks aangenomen. Eigen afhaaldienst De studiedagen van het Instituut voor Bestuurswetenschappen, die Donderdag, Vrijdag en vandaag in het conferentieoord der Woodbrookers te Bentveld zijn gehou den, zijn vanochtend besloten met een in leiding door de heer H. Molendijk, burge meester van Amersfoort, over: „Wat kun nen wij in de gemeente doen om de bur gers te brengen tot mede-denken en mede doen?". Er is naar zijn mening in de tegenwoor dige tijd onvoldoende verbondenheid tus sen bestuurders en bestuurden. De enkeling voelt zich te weinig en soms geheel niet verantwoordelijk voor de gemeenschap waarin hij leeft. De heer Molendijk vroeg zich af hoe men de belangstelling en het verantwoordelijkheidsgevoel van de mede burgers kan wekken en versterken en hoe men hen na gedane beroepsarbeid ergens kan inschakelen. U kunt het Uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad, U bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is f 6.10, post- abonnés f6.60. U kunt het ons gemakkelijk maken door Uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij be hoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. DE ADMINISTRATIE.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 11