Fantasierijke kronkels van Salome C.H.U. is voor gebonden vrijheid bij loonvorming Uitgaan ir Haarlem Agenda voor Haarlem AKKERTJE Een Eeuw Geleden Ds. Zandt ontdekt „Roomse propaganda" op bankbiljet Vox 1/TEXT,EL De heer Weiter wil „de weg terug naar de vrijheid" Het acteertalent van Rita Hayworth PU"" yp ^Hoe is het ontstaan?^ Twee biochemici delen Nobelprijs geneeskunde Film, die er grandioos naast zit VRIJDAG 23 OCTOBER 1953 3 FALCON REGENJASSEN Doe mee en verdien TWEEDE KAMER Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 22 October 1853 Dit woord: GINNEGAPPEN ROXY bewijst mij iedere dag opnieuw dat alleen de beste kwaliteit bevrediging blijft schenken. ROXY is de lekkerste en geurigste Amerikaan en heerlijk zacht voor de keel. Geen wonder dat iedereen zegt" colletie (Van onze parlementaire redacteur) In de Donderdagmiddag voortgezette vergadering van de Tweede Kamer zette de heer Gortzak (C.P.N.) zijn Woens dagavond afgebroken rede voort. Zijns inziens is er een ontspanning in de inter nationale toestand en daarom bevreemdde het hem dat nu slechts om de veertien degen in plaats van elke week, een deel van de parate troepen het weekend naar huis mag. Is het zo eveneens met het kabinet en met het ministerie van Oorlog, vroeg de heer Gortzak; vertoeft minister Staf ook om de veertien dagen tijdens het weekeind op zijn departement? Overigens is duidelijk gebleken bij de overstromings ramp, dat de militairen in geval van nood onmiddellijk op hun post kunnen zijn. Daarom noemde hij de verandering in de verlofregeling onverklaarbaar en verzocht hij, haar ongedaan te maken. Hij wilde voorts weten, wanneer precies de eerste helft van de lichting 1952 zal afzwaaien. Vervolgens sprak hij over onze betrekkin gen met Indonesië. Hij noemde het ver keerd, dat de regering tegen de belangen en de wil van het Indonesische volk in Nieuw Guinea zowel koloniaal als strate gisch wil behouden. Wat de binnenlandse aangelegenheden betreft, stond een billijker regeling der in komsten- en loonbelasting voor de gehuw de vrouw op het verlanglijstje van deze afgevaardigde, die meende, dat iemand met een inkomen van 100.000 en meer reeds in de zeer zware belasting moet vallen, zodat de grens van 135.000 naar dat be drag verlegd zou dienen te worden. Meer belastingverlichting voor de middengx'oepen achtte de heer Gortzak gewenst, die verder over „onbehoorlijke grote winsten en reserves van de grote ondernemers" sprak. Hij meende dat uitbreiding van de betrek kingen met Sovjet-Rusland, de volksdemo- cratische republieken en China ons wel vaartspeil zeer ten goede zou komen. Van de motie-Romme wilde hij niets weten. Hij hoopte dat de regering de motie zou afwijzen en de P. v. d. A. niet opnieuw onder het juk van Romme zou bukken. Tot besluit deed de heer Gortzak een beroep op de werkelijkheidszin van mr. Burger (P. v. d. A.), thans in te zien, dat socialisten en communisten moeten samengaan ten einde „een onoverwinnelijk blok tegen de reactie" te vormen. Voor het eerst had de Troonrede aldus ADVERTENTIE 11000.- Nlu'6Munche". TngoUudt uXsi is dit goed.' de heer We Iter (K.N.P.) een nieuw ge luid doen horen, als reactie op vele klach ten over de zware druk der belastingen. Deze concessie moest de regering wel doen, anders had zij zelfmoord gepleegd. Wat de motie-Romme aangaat, vroeg deze afge vaardigde zich af, of men daarmede niet het voornemen der regering zou doorkrui sen. Het zou beter en meer in overeen stemming met het parlementair gebruik geweest zijn af te wachten, waarmee de regering straks zal komen. In elk geval wenste de heer Welter, die eigenlijk de regering nog argumenten aan de' hand deed ter bestrijding van de motie-Romme, het antwoord van de regering af te wachten. Ofschoon de heer Weiter de voorgestelde belastingverlagingen kon toejuichen, was hij daardoor geenszins voldaan. Voor de P. v. d. A. geldt, dat het hier het enige be treft, waartoe zij bereid is aan de andere partijen in het kabinet tegemoet te komen. Welnu, zo zei de heer Welter, die partij, die zich niet (meer) op de weg naar de vrij heid, maar op de weg tenjg naar de vrij heid bevindt, is slechts een blok aan het been van de andere partijen. In de ongebreidelde geestdrift voor de Europese gemeenschap zag hij een gevaar. Geen te grote geleidelijkheid bij het tot ontwikkeling brengen van Nieuw Guinea, steun voor de middengroepen, verminde ring van het aantal ambtenaren en de in stelling van een bezuinigingscommissie waren enige andere punten op het verlang lijstje van de heer Weiter. De heer Reuter (C.P.N.) was van mening, dat er bij de berekening van de prijsindex, nodig voor vaststelling van het percentage der loonsverhoging, veel on duidelijkheid was gerezen. Maar volgens deze afgevaardigde was dit nodig geweest om troebel water te maken „opdat de werkgevers er beter in konden vissen." Met zijn politieke vrienden stond hij achter de eis van 8'/< procent verhoging. De heer Van Vliet (KVP) betoogde hierna dat de particuliere gepensionneer- den en de kleine zelfstandigen onvoldoende compensatie voor de huurverhoging zullen krijgen. De laatste groep dient verhoging van de kinderbijslag te krijgen en aan de eerste groep zullen de gemeenten de hel pende hand moeten bieden door huurtoe- slagen of door bemiddeling bij het verkrij gen van 'n kleinere woning, met vergoeding van verhuiskosten. De heer Bommer (P. v. d. A.) drong er op aan, dat na de huurverhoging nu ook het nodige voor onderhoud van woningen zal worden gedaan. Een huurbelasting om in de nieuwe bouw bij te dragen, noemde hij gewenst- In de avonduren bleek de heer Kikkert (C.H.) wel voor vrijere loonvorming te voelen, maar hij wilde toch tot op zekere hoogte de overheid een woordje laten mee spreken. D s. Zandt (St. Geref.) bereed enige van zijn stokpaardjes en hij bezorgde zijn gehoor een vrolijk ogenblik, toen hij zelfs in het nieuwe bankbiljet van 25 „een brokje Roomse propaganda" had ontdekt. Daarop staat namelijk een afbeelding van de Bisschop van Tours. Verder had de heer Zandt er vier kruisen op ontdekt. Hij meende dat men beter Calvijn, Hus of Jan de Bakker een plaats op het bankbiljet had kunnen geven. Natuurlijk ging men in de Kamer voor zover men er over beschikte deze bank biljetten bekijken. Aan de ministerstafel bleek minister Van Thiel zich in het bezit van zulk een „bewijsstuk" van de door ds. Zandt becritiseerde propaganda te bevin den, dat daarna ijverig werd bestudeerd. Ds. Zandt ging intussen onverdroten voort en zei onder meer, dat in de nieuwe APPRET VEREDELDE TEXTHjlSTllFSEU, foetal Nr l VRIJDAG 23 OCTOBER Concertgebouw: Noordhollands Philharmo- nisch Orkest, 8 uur. Lange Veerstraat 16: „Leef zonder angst", door B. v. d. Meer; Stichting Psycho-Synthese. 8 uur. Roxy: „Actie in de stille Zuidzee", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Telefoon van een onbe kende", 14 jaar, 8.15 uur. Lido: „Dageraad der vrijheid", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Francis bij de Cadetten", alle leeft.. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Geheime opdracht 14 jaar 7 en 9.15 uur. Rembrandt „Tanzende Sterne", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „De gouden poort", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De terugkeer van Don Camillo alle leeft., 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 24 OCTOBER Stadsschouwburg: „Circus Knie". De To neelvereniging, 8 uur. Grote Houtstraat 11.'. Tenstoonstelling J. Q. v. Regteren Altena, 10—12.30, 2—5 uur. Roxy: „Actie in de stille Zuidzee", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Miner va: „Telefoon van een onbekende 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Dageraad der vrij heid", 14 jaar. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur „Casbah 18 jaar, 23.30 uur. City: „Francis bij de Ca detten", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Geheime opdracht 14 jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Tanzende Sterne", alle leeft.. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De gouden poort18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9 15 uur. Luxor: „De terugkeer van Don Camillo", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Sinds de Amerikaanse filmproducenten ontdekt hebben, dat het. Boek der Boeken hun toch eigenlijk boeiende stof kan leveren voor de film, hebben zij er zich met grote ijver op geworpen. „David en Bathseba" was het eerste specimen van hun plotselinge belangstelling voor de Bijbel en wie de film gezien heeft voelde, dat er aan die heilige interessen een luchtje zat. Zeker: profanaties waren er niet bij. Men zorgde er wel voor zich strikt te houden aan de historische gebeurtenissen en vooral het religieuze karakter geen geweld aan te doen. Het lotgeval van David en Bathseba. de genegen heid, welke zij voor elkander koesterden was rijk aan dramatische actie, die een grootse schildering mogelijk maakte. Maar. ze xvas even rijk aan pikante erotiek. En de film kon men dan ook gerust waarmerken als een romantische beklemtoning van juist dat laatste. Er zat een verhaaltje in, dat het zou doen. (Ik wil maar niet spreken van een poging om de Bijbel voor het moderne publiek aantrekkelijk te maken, zijnde dat voor liet meest gelezen boek ter wereld overbodig.) Ongeveer hetzelfde verdachte verschijnsel treft men ook aan bij de verfilming van een ander Bijbels figuur en haar wederwaardigheden: Salome. De dochter van Hero des, die volgens de historische beschrijving het hoofd van Johannes de Doper kreeg als prijs voor haar dans, leek de Amerikaanse filmmakers een geschikte figuur voor een nieuwe film. En om deze dame een nog aantrekkelijker voorkomen te. geven kozen zij ons aller Rita Hayworth als haar vertolkster, menend dat met Rita het pleit gewonnen en het succes verzekerd was. Want de mensen, die tegen Bijbelse voor stellingen bezwaar zouden maken, moesten immers voor de voorstellingen van Rita zo zijn gewonnen. Nu is dat geloof ik de grootste fout, die de heren filmproducenten hebben kunnen begaan. Dat zij de stof volkomen onder schatten moet men hun maar niet kwalijk nemen. Ze wisten waarschijnlijk niet beter. Dat regisseur William Dieterle er ook al geen spaan van terecht bracht, zullen we hem eveneens niet euvel duiden. Hij kón waarschijnlijk niet beter. Maar dat Rita Hayworth de vertolkster werd van Salome, kijk, dat is werkelijk belachelijk. Op de eerste plaats kan zij niet acteren. Dat is nog niet zo verschrikkelijk, wanneer er maar een regisseur staat, die acteert, een man, die van de beelden, die hij van Rita Hayworth „schiet" net zoveel gebruikt als hij nodig heeft en met die beelden het spel speelt, dat men film maken noemt. Daar voor is begaafdheid vereist, een begaafd heid welke William Dieterle niet bezat, maar die Orson Welles in zijn tijd wel aan de dag legde, toen hij met Rita Hay worth verscheen in de film „The Lady of Shanhai", een film, die hij zelf regisseerde. Rita Hayworth schoot dus kennelijk te kort in haar rol van Salome. Haar uit drukkingsloze gezicht is een volslagen masker. Men leest er niets op. Men ziet er niets op. Men wordt er stupide van. De enige reden waarom zij verkozen werd als Salome kan gelegen zijn in het feit, dat Salome danst. Rita Hayworth danst ook. Ik kan echter van dat dansen helemaal niet onder de indruk komen. Het vermoe den is gewettigd, dat men heeft gespecu leerd op de magische werking, die er blijtk- baar van Rita op het bio- A scooppubliek wordt veron- I Klim dersteld uit te gaan en het I I li III I bijkomstige, maar voor de y producenten, niet toevallige feit,dat de dan-s in „Salome" de dans der zeven sluiers, is. Welke geacht wordt u tot in het merg te bekoren. De rest doet blijkbaar niet ter zake. Nu is die rest heel belangrijk. Zo be langrijk, dat de scenario-schrijvers met de handen in het haar gezeten hebben, omdat zij er geen raad mee wisten. Zij wilden per se een liefdesaffaire in hun film. Zij wilden Salome als een lieflijke bloem in hun film doen bloeien. Zij mocht niet zo boosaardig zijn, dat zij het hoofd van Jo hannes de Doper vroeg als prijs voor haar dans. Maar hoe dat te rijmen met de voor stelling die wij in de Schrift van Salome krijgen? Liep men niet het gevaar de bron te vergiftigen waaruit men zelf putte. De scenarioschrijvers waren echter vinding rijk. Snel een Romeins officier ingevoerd. Gauw hem in contact gebracht met Salome. TONEEL EN DANS Vrijdag 23 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Voor Geloof en Wetenschap speelt de Toneelvereniging onder regie van Mar- celle Tassencourt „De Hof der Olijven" naar de „Dialogues des Carmelites" van George Bernanos, met Els Bouwman in de rol van Blanche de la Force. Zaterdag 24 October, Stadsschouwburg, 20 uur: „Circus Knie" van Carl Zuckmayer wordt opgevoerd door de Toneelvereni ging onder regie van Hans Tiemeyer, die zelf een der hoofdrollen vervult. Verder werken mede: Aaf Bouber, Ar.nie de Lange, Johan Elsensohn, Hans van Meer- ten en vele anderen. Zondag 25 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De Toneelvereniging voert onder regie van A. Defresne het spel „Wat is de waarheid?" van Luigi Pirandello op in een décor van Weynand Grijzen. Voornaamste medewerkers: Marie Hamel, Ben Groenier, Fera. Sterneberg en Gerard Schild. Dinsdag 27 October, Stadsschouwburg, 14 uur: Matinée voor de Nederlandse ver- ADVERTENTIE loonsverhogingen het gevaar schuilt, dat men op dezelfde weg belandt als Frankrijk. Ondervoorzitter Schilthuis, die mr. Kortenhorst verving, deelde mede, dat de regering ruim tijd krijgt ter voorbereiding van haar antwoord. De ministers komen Dinsdag aan het woord. eniging van huisvrouwen. Op het program ma staat „Daar moet je een vrouw voor zijn" van Terence Dudley onder regie van Jan Teulings door het Vrije Toneel met Sara Heyblom, Nell Koppen, Hen- ny Orri, Wim van den Brink en Eric van Ingen. Woensdag 28 October, Stadsschouwburg, 14 uur: De toneelgroep De Witte Vogel uit Den Haag geeft een voorstelling onder auspiciën van de Commissie voor de cul turele vorming van de schoolgaande jeugd. Vertoond wordt het historische spel „Goe- janverwellesluis" van Rolf Petersen onder leiding van de schrijver. Woensdag 28 October, Frans Halsmuseum, 20 uur: Optreden van Raden Mas Pakun, Raden Suhendro Sorosuwarno, Lalu Us- man en het Nederlands gamelangezelschap „Babar layar" onder auspiciën van de Volksuniversiteit en de Stichting voor de culturele samenwerking. Javaanse muziek en dans. MUZIEK Vrijdag 23 October, Concertgebouw, 20 uur: Eerste V-concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Toon Verhey. Het programma vermeldt de Prélude a 1' après-midi d' un faune van Debussy, de Symphonie Espagnole van Lalo (met de violist Julian Olevsky als solist) en na de pauze de Oxford-Sym- phonie van Haydn. Zaterdag 24 October, Treslong, Hillegom, 20 uur: Afscheidsconcert door Jo Vincent, die met begeleiding door het Zuidhollands Orkest een cantate van K. Ph. Bach, twee liederen van Mahler en aria's van Handel en Purcell ten gehore brengt. Verder worden onder leiding van Chris Burger de ouverture „De Barbier van Scvilla" van Rossini, de eerste Arlésienne- suite van Bizet en de Vierde of Italiaanse symphonie van Mendelssohn gespeeld. Zondag 25 October, Concertgebouw, 20 uur: „Carnaval in Spanje" door het orkest van Malando, het Majoco Trio. Carlo Mell, Los 3 Petrellis, de zanger Frans Wanders en de conférencier Paul Ostra. De jongelui krijgen elkaar lief. Keizer Tiberius verbant Salome uit Rome. Salome terug naar huis. De officier mee. De offi cier heeft gediend in Gallilea en kent Johannes de Doper. Hij is zijn vriend, hij gelooft in rechtvaardigheid en naastenlief de, hij hangt zijn geloof aan de goden aan de wilgen. In het geheim. Niemand weet het. Maar Johannes predikt opstand tegen Herodes, die in zonde leeft. En Herodes' vrouw zoekt Johannes te doden. Herodes zelf durft het niet. Hij werpt de profeet in de kerker. De officier wil hem daaruit be vrijden. Salome ziet in, dat-Johannes een heilig man is. Ze danst voor Herodes om Johannes' vrijheid te vragen. De koning begrijpt dat verkeerd. Voor de dans ten einde is draagt een dienaar het hoofd van Johannes binnen. Gruwend went Salome zich af. Vlucht met de officier. Aan het slot ziet men de gelieven aan de voeten van Jezus, luisterend naar de Bergrede. Dat is in het kort de fantasierijke draai, die de scenarioschrijvers aan Herodes' dochter hebben gegeven. En eerlijk gezegd, het zou nóg te verdragen zijn, als er een film uit was gekomen waar tenminste pit in zat. Een film als een waarheid, een be lijdenis. Er zijn pogingen in die richting, maar ze mislukken grandioos. Want als de aandacht zich concentreert op de verhou dingen waarin men tijdens de Romeinse bezetting van Gallilea leefde en men pro beert te laten zien hoe het Joodse volk verlangde naar de Messias, gaat men de figuur van Johannes vertekenen door hem lot een oproerkraaier te maken, louter en alleen, omdat hij zo het best in de intrigue past. Zijn geestelijke zending wordt in een- zoetelijke en wee-makende sfeer getrok ken, welke er allerminst bij thuishoort. Hij is een weke fanaticus, gelijk men ze soms op de heiligenprentjes tegenkomt: geen waarlijk gedrevene. Regisseur Dieterle is er meesterlijk in geslaagd dat precies te vermijden. En omdat hij voorts alle aan dacht moet besteden aan Rita Hayworth en de onbelangrijke passen, die ze zet, gooit hij er met de arme pet tegenaan, maar slaagt er niet in ons er ook maar één ogen blik in te doen geloven. De enige, die werkelijk de illusie opwekt te zijn wat hij voorstelt is Charles Laugh- ton. De episodes waarin hij optreedt (als Herodes) zijn de weinige, die de film nog cachet geven. Voor het overige kan men maar het beste vergeten, dat er een- film is gemaakt over het leven van Salome. Enfin, dat doet ge toch wel. P. W. FRANSE. Dinsdag 27 October, Concertgebouw, 20 uur: Tweede D-concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Toon Verhey met een Tsjaikofsky-program- ma. Uitgevoerd worden het Vioolconcert en de Zesde Symphonie (Pathétique). Solist is de violist Ricardo Odnoposoff. Woensdag 28 October, Concertgebouw, 15 uur: Gemeentelijke orgelbespeling door George Robert, die behalve vier delen uit de Suite des Morceaux van Tournemire werken van César Franck, Dupont, De Pauw en Jos Jongen, vertolkt. Woensdag 28 October, Concertgebouw, 20 uur: Uitvoering door Haarlems Christelijk Mannenkoor onder leiding van Bernard Verboom. Gezongen worden werken van Schubert, Kees Kef en Johan Wagenaar. Medewerking verlenen de ensembles „Vrij en Blij" en „Mandolinata" onder leiding van Wessel Dekker met zang door Bert van 't Hoff. DIVERSEN Vrijdag 23 October, De Leeuwerik. 20 uur: Feestavond van de afdeling Haarlem van de Wereldfederalisten-Beweging Neder land. Muziek door het ensemble „Melo- philia" onder leiding van Rie Schouten, vertoning van films en toespraak door de heer H. J. Nannen uit Den Haag. Zaterdag 24 October, gebouw St. Bavo, 20 uur: Het Fries toneelgezelschap Barend van der Veen uit Huizum speelt twee twee-acters voor het Frysk Selskip ,,Gys- bert Japicx". Na afloop bal met muziek door The Jolly Jokers. Zaterdag 24 October. Rembrandt Theater, 9.30 uur: Bijeenkomst voor leerlingen van middelbare en Ulo-scholen, waar films over de Verenigde Naties worden vertoond. Tevoren spreekt de V.N.-deskundige mr. J. M. A. Moltzer. Zaterdag 24 October, Lido-Theater. 23.30 uur: Tijdens een nachtvoorstelling wordt de film „De Casbah" met Peter Lorre ver toond. Zondagochtend 11 uur: „De witte klippen van Dover" met Irene Dunne. Zondagochtend 25 October. Frans Hals, 11 uur: Bijzóndere voorstelling van de film „Bali, het eiland der domonen". Cultureel programma. Maandag 26 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Eerste van drie voorstellingen door de geheelonthouders-toneelvereniging Nieuw Leven. Opgevoerd wordt „Aan de oever van een snelle vliet" door Esther MacCracken onder regie van Wil Sillevis. Herhalingen op 27 en 28 October. Maandag 26 October, O.R.G.-centrum, 20 uur: Eerste van acht lezingen door ds. A. R. de Jong over „Het oer-Christendom naar zijn innerlijk wezen" Westerhoutpark 1 A). Dinsdag 27 October, De Leeuwerik, 20 uur: Vertoning van de kleurenfilm „Afrika's pracht" over de Belgische Congo door de heer Lode van Gent voor de afdeling Haarlem van de vereniging „Oost en West". Woensdag 28 October. R.K. Leeszaal, 20 uur: De dichter-criticus Gabriël Smit spreekt in het gebouw aan de Nieuwe Gracht over „De moderne katholieke roman". Woensdag 28 October, O.R.G.-centrum, 20 uur: Begin van uit drie voordrachten be staande cursus over „De ontwikkeling van de mens" door de arts A. G. Degenaar uit Hilversum. Eerste onderwerp: De ontwik keling van het kind tot mens. Donderdag 29 October, Dreefziclit, 20 uur: Bonte avond van de muziekvereniging van de Gemeentereiniging. Onder meer optreden van de boere'nkapel „De Hooi- bouwers", van de imitator-sneltekenaar Maurits Delmonte en van Frans Pennarts, begeleid door Eddy Goode. Donderdag 29 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De letterlievende vereniging „J. J. Cremer" speelt onder regie van Henk Bakker het blijspel „Gouden Regen" (Laburnum Grove) van J. B. Priestley. VOLKSUNIVERSITEIT Alle bijeenkomsten van de afdeling Haar lem worden gehouden in het Frans Hals museum (ingang Klein Heiligland) en beginnen om 20 uur. Vrijoiag 23 October: Eerste in een serie van drie voordrachten door dr. A. F. J. Por tiekje over „Aandriften, driftaanleg, ge- woontev.orming en intelligente aanpassing bii dieren". In samenwerking met de Na tuurhistorische Vereniging. Maandag 26 October: Cursus „De mens tegen over leven en dood" door prof. dr. V. J. Koningsberger. Eerste voordracht: Biolo gisch bezien (met lichtbeelden). Hoog leraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Dinsdag 27 October: Eerste van twee voor drachten door D. van der Mculen over Arabië (met lichtbeelden). Behandeld wordt: de historische en geestelijke achter grond. Vrijdag 30 October: Vervolg van ae cursus door dr. A. F. J. Portielje in samenwer king met de Natuurhistorische Vereniging (zie 23 October). Donderdag 29 October, Minerva-Theater: Tweede in een serie lezingen door de heer W. A. Nell, assistent aan het Paedagogisch Instituut der Rijksuniversiteit te Utrecht, over „Karakters en conflicten". TENTOONSTELLINGEN Boekhandel v.h. Mul Stap: Tentoonstel ling van schilderijen, pastels enzovoorts van Tine Honig. Geopend op werkdagen van 918 uur, des Maandags alleen van Johan Elsensohn in „Circus Knie" van Zuckmayer, met Annie de Lange en (op de achtergrond) Cor Witschge. Voor nadere bijzonderheden: zie Zaterdag onder „Toneel". 1318 uur. Van 15 October tot 1 Novem ber, Grote Houtstraat 63. lluis Van Looy: Van 10 October tot 1 No vember jaarlijkse tentoonstelling van alle werken van Jacobus van Looy, die de ge meente Haarlem in bruikleen heeft. Da gelijks van 1012.30, van 13.3017 uur en des Zondags van 1417 uur. Teylers Museum: Etsen van Rembrandt uit eigen bezit. Verder tekeningen van Rafaël, Michelangelo, Lorrain en Watteau. Op werkdagen van 1117 (behalve Maan dag) en de eerste Zondag van elke maand van 1317 uur. Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals en permanente expositie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van 1016 uur, des Zondags van 1316 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Dagelijks ge opend van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Schilde rijen en tekeningen van Paul Citroen. Ge opend tot 18 November op werkdagen van 1017 uur. Arbeid Adelt: Van 17 October tot 1 Novem ber exposeert mej. J. Q. van Regteren Altena werk van haar atelier, bestaande uit kussens, lampekappen, theewarmers, kassen enzovoorts. Grote Houtstraat 119, op werkdagen van 1012.30 en van 1417 uur. De Kerkuil: Tentoonstelling van stoffen, gebruiksaardewerk en tapijten van 17 October tot 1 November in het atelier voor moderne intérïeurverzorging. Nieuwe Gracht 23. Toonzaal Boskamp: Expositie van nieuwe meubelen, tapijten en stoffen, benevens werken van de beeldhouwer W. Comman deur, de gehele volgende week op werk dagen van 1017 uur. ADVERTENTIE door welke oorzaak ook Tr' PARIJS. De ambtenaar der censuur heeft de opvoering geweigerd van een tooneelstuk in 5 bedrijven van den heer A. Dumas, getiteld: „De jeugd van Lode- wijk XIV". De heer Dumas heeft daarop een brief geschreven aan den bestuurder van den schouwburg, waarin hij zegt dat de onkosten voor kleederen, decoratieën en tooneelmatige toestellen geenszins voor niet zijn gemaakt en hij, Dumas, zich ver bindt, om binnen vijf dagen een geheel nieuw tooneelstuk te leveren, mede in vijf bedrijven, getiteld: „De jeugd van Lodè- wijk XV", waarvoor alles, hetwelk in ge reedheid is gebracht voor het verbodene stuk. gebruikt zal kunnen worden. De bestuurder van den schouwburg heeft deze aanbieding aangenomen. Ginnegappen, dat wil zeggen: min of meer onhebbelijk of ongemanierd giche- len, is een samenvoeging van twee werkwoorden: ginniken en gabben. Het eerste vindt men ook in de vormen grinniken en hinniken. Gabben is min der bekend, maar de Noordhollandse spreektaal heeft een familielid bewaard. Daarin is: gebbetje voor: grapje nog algemeen bekend. Gabben is dan ook: spottend lachen, grappen maken, hoon- lachen. In vroeger tijd zei men dus: ginnegabben. Pas later werd de uit spraak en de schrijfwijze met dubbele y^p algemeen. De Nobelprijs voor de geneeskunde, ter waarde van 170.000 Zweedse kronen, wordt dit jaar verdeeld tussen een Ameri kaanse en een Britse geleerde, voor hun verdiensten bij hun onderzoekingen op het gebied der biochemie. De prijswinnaars zijn de 54-jarige dr. F. Lippman, professor in de biochemie aan de „Harvard Medical School" in de Ver enigde Staten, en de 53-jarige dr. H. A. Krebs, professor in de biochemie aan de universiteit te Sheffield; Engeland. Beide professoren zijn in Duitsland ge boren. Professor Krebs begaf zich in 1933 als Joods vluchteling naar Engeland. Pro fessor Lippman is in 1939 uit zijn geboor teland naar de Verenigde Staten gevlucht, om de zuiveringen van het naziregiem te ontlopen. ADVERTENTIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5