Mijn vriend de schurk Heemsteeds uitbreidingsplan vergde 6 jaar voorbereiding Smétana's „Verkochte bruid door de Nederlandse Opera .Clowntje Rick Vlokken? CETREX! Foetsie Concertgebouw - Orkest onder Eduard Flipse Auto's zonder chauffeur MAANDAG 2 NOVEMBER 1953 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Indiening bij de raad pas over enkele maanden Heemsteedse platenfabriek perste 4 millioen platen Agenda voor Haarlem Voor de kinderen FEUILLETON door David Bolderdijk Een dansopera Oud-Schotenaren bekeken maquettes nieuwe wijken Frankrijk en de Europese Betalingsunie In 1947, ruim zes jaar geleden dus, be sloot Heemstede tot een algehele herziening van het uitbreidingsplan. Thans, einde 1953, is aan de burgerij zelfs niet bekend of aan het plan van 1947 al of niet uit voering is gegeven, laat staan dat zij iets zou weten van de lijnen langs welke de bevoegde instanties zich de toekomstige ontwikkeling van de gemeente hebben ge dacht. Ongetwijfeld is deze tijd van stille voor bereiding uitzonderlijk lang, maar daar mede is nog geenszins gezegd dat een snellere gang van zaken mogelijk was ge weest. Aan de vaststelling van een nieuw uitbreidingsplan zit heel wat vast en de ontwerper moet niet alleen met allerlei gemeentelijke instanties maar ook met verschillende provinciale organen overleg plegen vóór en aléér zijn ontwerp rijp is om bij de gemeenteraad te worden inge diend en daarmede aan de publieke beoor deling te worden prijs gegeven. En al die instanties en organen zijn op het punt van stedebouw uiteraard even deskundig als de planoloog, die het plan moet ontwerpen, althans zij ménen even deskundig te zijn. Gewoonlijk geldt het: zóveel deskundigen, zóveel afwijkende meningen en ook op het terrein van de planologie pleegt het niet gemakkelijk te zijn om alle deskundigen onder één hoedje te vangen. Al wil dat soms te langen leste toch wel gelukken. Behoort dit alles dus tot de „normale" traagheid bij de voorbereiding van een nieuw uitbreidingsplan, in het Heemsteedse geval kwam er nog een bijzondere factor bij. De planoloog aan wie het ontwerpen van het plan was opgedragen, de heer ir W. A. C. Herman de Groot te Rotterdam kwam te overlijden op een tijdstip waar van kan worden aangenomen dat de voor bereiding reeds in een vergevorderd sta dium was gekomen. Sedertdien, zo blijkt ons, is door het gemeentebestuur aan de heer ir. J. Schut te Den Haag opdracht verstrekt de ontworpen plannen verder «ft te werken, c.q. op onderdelen om te werken. Uiteraard dient aan de vervulling van deze tweede opdracht bijna evenveel voorbereidende studie vooraf te gaan als aan de terhandneming van de oorspronke lijke opdracht. Niettemin menen wij te weten, dat de indiening van het ontwerp plan bij de Heemsteedse gemeenteraad thans binnen enkele maanden kan worden tegemoet gezien. Een uitermate belangrifke factor in het plan zal worden gevormd door de hoofd verkeersaders. Verkeersdeskundigen hou den er rekening mede. dat het wegverkeer nog een verdere intensivering zal onder gaan tot tenminste het zevenvoudige van het tegenwoordige.En hoezee in de streek plannen voor geheel Zu'^-^ennemertand wordt gestreefd naar onioss'n°-en, die de Wagenweg-Herenwegroute zullen ontlas ten, toch zal met een zeer belan-gn'ke op voering van het verkeer langs de Heren weg rekening moeten worden gehouden. Met name zullen nieuwe untmondineen op deze weg zoveel moeëlijk moeten wor den vermeden en zelfs kan worden gedacht aan een vermindering van het aantal reeds bestaande uitmondingen door het proiec- teren van parallelwegen. Maar niet alleen het verkeer Noord-Zuid stelt in deze zijn eisen, ook voor het snelverkeer in de rich ting West-Oost zu'len inCTr'ipnnde veran deringen onvermijdelijk blijken. Buitenplaatsen behouden Teneinde het tuinstad-karakter van de gemeente zoveel mogelijk te behouden zul len grote oppervlakten van de nog be staande voormalige buitenplaatsen ónver- kaveld blijven. Zo zullen waarschijn1 iik de Hartekamp. het Manpad. Iepenrode, Eiken rode e.d. intact blijven, hetgeen natuurlijk niet behoeft uit te sluiten dat deze buiten plaatsen een nieuwe bestemming kriigen ten behoeve waarvan in beperkte mate bebouwing zal mogen plaats vinden. O.a. zal Eikenrode een Marinehospitaal gaan bergen, terwiil de Hartekamp een gesticht voor gêesteliik-onvolwaardige ionvens is geworden. Maar desondanks hluven deze oppervlakten „longen" temidden van de bebouwing, evenzeer als bijvoorbeeld -Groenendaal en Meerenberg. In tegenstelling met wat vroeger wel ge beurde, is een modern uitbreidingsplan geenszins een poging om voor zoveel mo gelijk mensen woongelegenheid te projec teren. Daarom zal het plan niet voorzien in méér huizen dan nodig zijn voor ten hoogste 35.000 inwoners. Intussen, wil men grote oppervlakten „groen" houden en toch voor dit getal inwoners behuizing schep pen, dan zal niet geheel en al kunnen wor den voortgegaan met ééngezins-wonineen te bouwen, maar zal hier en daar ook tot hoogbouw overgegaan dienen te worden. Passen in een gemeente als Heemstede flatgebouwen van vijf of meer verdiepin gen? En kunnen op sommige punten wel licht flats van tien woonlagen worden tot stand gebracht? Dat is een strijdpunt, waarover de deskundigen het allerminst eens zijn, maar waarover bij de vaststel ling van het uitbreidingsplan door de ge meenteraad toch ongetwijfeld een beslis sing zal moeten worden genomen. Voorts zal, zo vernemen wij, in het pro ject ook een z.g. centrum-plan worden op genomen. d.w.z. een plan dat voorziet in de vorming van een (nieuw) centraal punt, eventueel een centraal gelegen plein,waar omheen een aantal belangrijke en veelal monumentale gebouwen worden ontwor pen. Natuurlijk wil dit niet zeggen, dat gebouwen als het Raadhuis, het Minerva- theater, het R.K. Verenigingsgebouw, om er slechts enkele te noemen, nu maar a la minute behoren te worden afgebroken en verplaatst. Natuurlijk niet, maar wel kan verwacht worden dat in een verdere toe komst, laten wij zeggen zo over 'n vijftig, zestig jaar het ontworpen centrumplan zal zijn gerealiseerd en dal dan inderdaad een aantal door hun bestemming belangrijke gebouwen om zulk een plein heen gegroe peerd zullen zijn. Intussen: niet alle onderdelen van het uitbreidingsplan kunnen vijftig jaar wach ten. Vandaar dat het in het voornemen ligt bepaalde gedeelten meer onmiddellijk in détails vast te stellen en te gaan uitvoe ren. In dit verband wordt in het bijzonder gedacht aan de buurtschap De Glip, die thans „halfweg" Heemstede-Bennebroek vrij geïsoleerd gelegen is. Het wordt een wel aantrekkelijke gedachte gevonden al lereerst deze buurtschap uit te bouwen zodat zij een meer aan-een-gesloten geheel met het eigenlijke Heemstede gaat vormen. Dit ziin enkele hoofdlijnen van het ko mende uit*»re«dinirsT»Jan. die wij nu reeds in staat ziin te publiceren. Zij zijn zonder twijfel vo'doende om te dopn ''t-n. dat de binnenkort te verwachten publicatie van het plan een t^aatseb'ike gebeurtenis van zeer grote betekenis is, die de volle aan dacht verdient van alle ingezetenen, en dus waarlijk niet alleen van de ..deskundigen". Feest bij Rovema Tijdens een feestelijke bijeenkomst, welke het personeel van de N.V. Bovema Zaterdag avond door de directie in een der zalen van hotel ..Lion d'Or" werd aangeboden, heeft de heer G M. Oord Jr. als directeur een interes sant overzicht gegeven op de ontwikkeling van deze belangrijke gramofoonplaten- industrie. De heer Oord herinnerde in de eerste plaats aan de oprichting op 1 December 1946 van de Bovema met als voornaamste bedoeling de in Nederlahd ingevoerde Columbia-platen te distribuéren. Reeds toen bestond het ideaal de platen in ons land zelf te gaan vervaardi gen. hetgeen in December 1948 met de ope ning van een fabriek in Heemstede kon wor den verwezenlijkt. Sindsdien hebben niet minder dan vier millioen gramofoonplaten de persen verlaten. De N.V. Bovema nam al spoedig een in Europa dominerende positie op de platen- markt in. vooral met de verkoop van opna men van Amerikaanse sterren en top-hits. Daarna werd het bedrijf door een grote tegen slag getroffen, toen in 1952 het Amerikaanse Columbiarépertnire moest worden afgevoerd, als gevolg van de Amerikaanse platenpolitiek ten opzichte van de Engelse maatschappij. Hierdoor werd de Bovema 55 der productie ontnomen, welke deceptie de directie voor bijna oooverkomenüjke moeilijkheden plaatste. Onmiddellijk werd getracht in Amerika nieuwe contacten te leggen, met als eerste resultaat de beschikking over het Urania- lan"speelrépertoire, waarna uiteindelijk ook de Capitol Records Inc. besloot de productie- en distributierechten aan de Bovema toe te vertrouwen. Doch de bekroning op deze jarenlange inspanning werd toch gevormd door het feit. dat ook de bekende His Masters Voice onlangs haar merk aan deze Neder landse maatschappij heeft afgestaan. Hiermede beschouwde de heer Oord de periode van opbouw .thans afgesloten en hij zag nu de consolidatie van de veroverde posi tie als hun voornaamste taak. Immers begon nen als éénmans-bedrijf, beschikt de Bovema momenteel over een personeelscorps van vijf entachtig medewerkers. Het was spreker dan ook een genoegen de volgende genomen maatregelen bekend te kunnen maken. In de eerste plaats zullen de kantoorruimte en de platenkamer worden uitgebreid, waardoor de laatste over de modernste installatie in Ne derland zal beschikken. Bovendien wordt vandaag in Den Haag een nieuw dépot ge opend. waardoor de kanalen van de Bovema- service ook naar de grote steden in het Zui den verlegd kunnen worden. Tenslotte een vergroting van de export, die werd bereikt door de alleen-vertegenwoordiging en pro ductierechten van de Capitolplaten voor In donesië, Be'gië en Luxemburg. Ten einde het algemene karakter vart de zaak ook naar buiten te doen blijken, werd onlangs reeds besloten het ..Columbia House" te Heemstede te herdopen in „Gramophone House". Aan het einde van dit overzicht maakte de heer Oord nog enige interne veranderingen bekend, waarna hij vele personeelsleden met name bedankte voor hun enthousiaste mede werking bij de groei van dit bedrijf. De rest van de avond was geheel aan het amusement gewijd, waarbij „The Ballroom Artists" onder leiding van B. Veliekoop en de conférencier Jan Stavast de aanwezigen aan genaam bezighielden. Voor niet-A nister dam tners Zondagmiddag gaf het Concertgebouw- Orkest weer een uitvoering voor niet- Amsterdammers, die 't beroemde ensemble nu konden horen onder leiding van Eduard Flipse, de dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De hoofdschotel van het geboden pro gramma was een suite uit de balletmuziek „Le chevalier errant" (De dolende ridder) van de Franse componist Jacques Ibert, welk werk in deze vorm pas verleden jaar zijn première beleefde, hoewel de composi tie reeds van 1935-1936 dateert. Het is mu ziek van een buitengewone klaarheid en brillant coloriet. Ze spreekt direct aan door haar ongecompliceerde vormen. Bo vendien treft zij door een aldoor geïnspi reerde melodische kracht. Ibert is een ge zonde muzikantennatuur, die zich niet heeft laten verstrikken in hem wezensvreemde problemen la Schönberg of Strawinski, maar die doodgewoon de beste tradities van de Franse muziek voortzet in een ideoom, waarvan de kracht nog lang niet uitgeput is, wanneer slechts de scheppende potentie aanwezig blijkt. Het was een ge not deze frisse en fleurige muziek te be luisteren, die een viertal episodes uit Cer- vanti's Don Quijote illustreert en op ver rassende wijze in kleur, rhythme en vooral melodie de sfeer weet te wekken, waarin de choreografische actie zich afsoeelt. Voor Eduard Flipse werd deze creatie met ons sublieme Concertgebouw-Orkest een orach- tige prestatie, waar het publiek eeestdrif- tig op reageerde. Ook de vertolking van „La valse" van Ravel leefde op sterke im pulsen en klaar inzicht van de dirigent. Flipse had het concert geopend met de treurmuziek bü de dood van Uilenspiegel uit de dramatische legende „Thiil" van wijlen Jan van Gilse, de in 1944 over leden oud-dirigent van het U.S.O. Ook dit pakkende stuk toneelmuziek maakte veel indruk. Soliste was deze middag de Franse pia niste Annie d'Arco, die een machtig plei dooi hield voor het nooulaire Tweede con cert van Rachmaninof. JOS. DE KLERK. MAANDAG 2 NOVEMBER Minervatheatcr: Noordh. Philh. Orkest. 8.15 uur. Waalse Kerk: Hermann Zaiss Comité, bijeenkomst. 8 uur. Concertgebouw: Nederl. Ver. van Spiritisten „Harmonia"; Allerzie- lenherdenking, 8 uur. Gebouw „Zang en Vriendschap", Jansstraat 74: Bijeenkomst v. d. Grotere Wereld, 8 uur. Luxor: „Aan", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Hongkong", 14 jaar, 8 uur. Lido: „Call me Madam", alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „Opstand in de Sing-Sing", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Broadway Rhythm", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Ik beken", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft., 7 en 9.15 uur. DINSDAG 3 NOVEMBER Nassauolein 8: dr. R. v. Brakel'. Buys, over: „De Godsliefde bij Spinoza", 8.15 uur. Ge bouw Cultura: „Filmavond met lezing van Lissone-Lindeman, 8 uur. Luxor: „Aan", 14 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Hongkong", 14 }aar, 2.30 en 8 uur. Minerva: „Koppensnel- ers van de Amazone". 14 jaar, 8.15 uur. Lido: „Call me Madam", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Opstand in de Sing-Sing", 14 jaar. 2.15. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: ..Broadway Rhythm", alle leeft., 2.30 en 8 uur. Rembrandt: „Ik beken", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. De Nederlandse Opera heeft haar réper toire verrijkt met „De Verkochte Bruid" van Smetana, de kostelijke komische opera, die haar lange leven dankt aan de natuur- iijke frisheid van een muziek, die wortelt in het Tsjechische volkseigen. Vrijdag avond werd in de Amsterdamse Stads schouwburg de première gegeven, die blijkbaar met veel zorg voorbereid was. Van bijzondere betekenis was deze opvoe ring wegens het feit, dat dit de eerste manifestatie was van de nieuwe muzikale leider Alexander Krannhals, waarvan hij de volledige verantwoordelijkheid droeg. Wat hij tot nog toe te dirigeren kreeg, was overgenomen werk van vorige muzikale leiders, hetgeen voor een persoonlijkheid mei eigen inzichten lang geen prettige taak is. Wij hebben Krannhals kort na zijn be noeming horen verklaren, dat hij z'ch tot doel stelde met de krachten van het ge zelschap een goed geheel te vormen, erbij voegende dat hij een stevig ensemble van vrij wat groter betekenis achtte dan hel samenwerken met „sterren". En; alsof hij oen bewijs voor zijn stelregel heeft willen geven, bezette hij zijn eerste Amsterdamse montering met eigen mensen van de troep, iets wat bij de Nederlandse Opera zeld zaam begon te worden. Wel is het waar dat, daar de opvoering van Smelana's werk in Nederlandse vertaling gegeven werd, een bezetting met buitenlandse krachten -• tenzij men ze uit Antwerpen of Gent zou halen niet denkbaar zou zijn. Maar goed, Krannhals heeft bijgestaan dooi de regisseur Herbert Maisch een geheel weten te bereiken, dat in menig opzicht merkwaardig was en zich kenmerkte door een vlotte aanpassing en een opmerkelijke muzikale eenheid waaronder begrepen het aldoor fraai klinkend orkest van de ensemblenummers. Een werkelijke verras sing was aldus het innige kwintet in het derde bedrijf, dat aan het slot tot sextet uitgebreid wordt. De vocale eisen in een „speel-opera" als deze zijn waarlijk niet gering, omdat alles op de actie ingesteld is en het geijkte operapathos er weinig of geen kans in krijgt. Smétana's „Verkochte Bruid" is welbe schouwd een handige combinatie van een vrij eenvoudige dorpsgeschiedenis met een hele hoop spectaculaire dingen (balletscè nes, enzovoorts), die met het „geval" wei nig te maken hebben, maar als een ver toning in de vertoning dienen om er de gang in te houden De gezonde muziek van Smetana, die voor een groot deel steunt op de zo rijke volkskunst van de Tsjechen, is echter het krachtige bindmiddel, dat in staat is alle elementen samen te bundelen tot een geheel, dat soms ontroerend een voudig kan zijn en andermaal de prikke lende kracht laat voelen van de sterke impulsen van een volk, dat zingen en dan sen als een natuurlijke gave in hoge maten eigen is Het zijn geen deinende melodieën in dr:edelige maat. doch tweedelige polka- rhythmen die domineren, om niet te spre ien van andere nationale dansvormen, waaronder er natuurlijk ook in driedelige maat zijn en waarin de syncope met ka rakteristiek effect werkt. En dan is er het orkest, waaraan Smetana een timbre ge geven heeft, dat men als zuiver Tsjechisch herkent in het.typische aanwenden van de Klarinet. Greet Koeman heeft de hoofdrol niet Behalve het ophalen van kleren en dekens werd er nog veel gedaan, om de mensen er aan te herinneren, wat er gedaan moest worden voor de mensen in het rampgebied. Er was ook nog zo veel geld nodig, en op allerlei manieren werd er door de radio en in de krant opgewekt, om te geven wat men kon. De jongens zaten ook niet stil. Ze begrepen en voelden zo goed, dat er iets gedaan moest worden. En ze slaken de hoofden bij elkaar om te bespreken, of zij ook iets konden bedenken om geld bij elkaar te brengen. Want al hadden ze hel geld uit hun spaarpot gegeven, ze begrepen toch wel, dat er nog veel meer nodig ivas. En onder elkaar verzonnen ze allerlei plannetjes. Ze wilden iets aardigs bedenken. Ieder probeerde iets te bedenken, en daarover praatten ze druk met elkaar. Eindelijk meenden ze er iets op gevonden te hebben.... „Als we eens met zijn drieën een orkestje maakten?", stelden ze voor. „Dat zou misschien wel lukken, en dan halen we wel wat geld op bij de mensen!" Dal plannetje leek hun nog het beste. „Hoe zullen we dat doen?", vroeg Bunkie. „Jij hebt nog een mondharmonica", zei Rick. Daar kun je wel wat op spelen. En ik heb nog een fluit in de kast; als we daar samen wat liedjes op spelen, kan het best leuk klinken! En Oepoeiie kan met 'n bus het geld ophalen!" ADVERTENTIE VLEKKENWATER VAN CETA-BEVER 99 16) „Ik zal je wel vergeven," zei ik einde lijk. „Het spijt me alleen dat ik geen ver trouwen meer in je kan hebben. Hoe kan ik ooit zeker van je zijn? Hoe kan ik weten of je niet enkel Ze liet me niet uitspreken. Haar ogen, nog nat van tranen, fonkelden. „Stil maar," zei ze fel. „Je hóeft niet zeker van me te zijn. Je hoeft helemaal niets meer. Als een man en een vrouw van elkaar houden, hebben ze geen getekende documenten of bewijzen nodig; dat voelen ze. En als je denkt dat ik van plan ben je te bewijzen dat ik van je houd, heb je het lelijk mis. Wie denk je dat je bent? De enige man op de wereld? Als je geen ge noegen neemt met me zoals ik ben, dan moet je het laten. Dan moet je een vrouw zoeken, die niet dwalen en niet falen kan, die nooit een fout maakt en die van je houdt met een liefde, waarop een stempel van echtheid plus een garantie staat, zodat je schadevergoeding kan eisen als ze je per ongeluk eens mocht...." Verder kwam ze niet. Ze griste haar tas van tafel en snelde de deur uit, de trap af en naar buiten. Een klap van de buitendeur deed me beseffen dat ze voorgoed was weggegaan. Ik stond een ogenblik met stomheid ge slagen. Mijn hoofd leek een heksenketel van tegenstrijdige gedachten die in razen de snelheid door elkander wervelden. Ik trachtte aan Elsje te denken, maar het lukte me niet. Ik zag alleen maar het fiere, betraande gezicht van Suzanne voor me en ik wist niet meer wat er eigenlijk met me aan de hand was. Mijn rug was als ge broken, mijn hersens verdoofd en mijn benen verlamd. Was dat het geluk, wat het geld me gebracht had? Ik zonk in een stoel en sloot mijn ogen. Midden in de nacht werd ik wakker van de kou. Ik kleedde mij met moeite uit en kroop bibberend in bed, waar ik spoedig weer in een loodzware slaap viel. En ik droomde van een reusachtige schop die ik nauwelijks tillen kon, waarmee ik een on afzienbare tuin moest omspitten, terwijl de hele familie Vroegindeweij met grijns lachende gezichten toekeek over een me tershoge betonschutting. Elsje was er ook bij. Ze grijnslachte even hard als de rest. 0 0 's Morgens om negen uur rinkelde de telefoon. Ik kroop moeizaam uit mijn bed en nam de hoorn op. Het was Beetje. „Het spijt me dat ik u zo vroeg stoor," zei ze zenuwachtig, „maar ik ben bang dat de baas komt en dan kan ik niet meer bel len, ziet u. Het gaat hierom: Ik geloof dat ik een betrekking voor u weet." Die goeie Beetje! Die was blijkbaar niet van plan me in de steek te laten. „Mijn lieve Beetje", zei ik vriendelijk, „ik ben je erg dankbaar voor de moeite die je voor me doet, maar ik heb geen be trekking nodig. Ik heb nu veel geld, zie je. Ik heb mijn geld gekregen van de loterij. Voorlopig denk ik er niet aan in betrek king te gaan." „O," zei ze mat. Het was even stil. Toen klonk haar stem weer: „Dus u bent rijk, als ik het goed be grijp? Wat jammer „Wat?!" „Nee, ik bedoel. Och, het spijt me dat ik u nog niet gefeliciteerd heb! Het is wel om te lachen, vind u niet, dat ik met een betrekking voor u kom aandragen, ter wijl u. Zij brak plotseling af. Het was alsof ze lachte, maar ik wist dat het een snik was. Wat mankeerde die Beetje? „Beetje!" riep ik. „Wat is er? Huil je? Om mij? Waarom toch?" „O, niets. Ik.ik ben verkouden, ziet u. Ik moest niezen." „Je bent een leugenaarster, Beetje. Ik weet best het verschil tussen niezen en huilen. Zeg eens, waarom doe je toch al die moeite voor me. Ik ben op kantoor nooit bizonder aardig voor je geweest!" „Nee.... Dat is waar," zei ze treurig. „Och, ik zou het voor iedereen doen, die in narigheid zit. Maar u zit niet in narig heid, weet ik nu. DusTot ziens, of het allerbeste. Ik zal u waarschijnlijk niet vaak meer zien." En „klik" zei de telefoon. Ik had geen tijd, lang na te denken over het vreemdsoortige gesprek. Onmiddelijk nadat ik had opgehangen rinkelde het toestel opnieuw. Het was oom Ben. „Of u dadelijk komen wil," brulde hij. „Vroegindeweij is op een dinges gestoten. Op iets hards. Op de kist met de guldens, zegt hij." Verdraaid! Zou die fantast nu toch suc ces hebben? Als dat waar was, zou mijn rijkdom met een niet gering bedrag wor den vermeerderd! -Stel je voor! De goud koorts kreeg me te pakken. Ik vergat mijn pijnlijke lendenen en kleedde me haastig aan. Juffrouw Vrolijk kwam met een rijke lijk uitgebreid ontbijt, wat het resultaat van van mijn dienaangaande geuite wen sen vergezeld van bepaalde financiële toezeggingen. Het smaakte me niet bizon der, omdat ik teveel haast had. Toen ik de huisdeur achter me dichtsloeg,boog mijn hospita zich uit een raam en riep me verwijtend na: „U hebt de gemberjam niet aangeraakt! En die had u speciaal willen hebben!" „Morgen! Morgen!" schreeuwde ik on geduldig. Wie bekommert zich om gember jam als er goud te rapen valt? alleen vlot gespeeld, doch ook brillant ge zongen. Dit zou men ook van de tenor Chris Rcumer kunnen zeggen, als zijn zin gen niet zo onnodig geforceerd had ge klonken en hij blijkbaar vergelen was, dat zijn partij wel 'n karakterrol, doch ook een lyrische is. Gerard Groot maakte van de huwelijksmakelaar, die de dupe van de historie wordt, een raak opcra-buffa-type, waartoe zijn stem en tempei-ament zich trouwens goed lenen. Siemen Jongsma, als de vader van de bruid, zong uitstekend. Guus Hoekman kon zich in de Micha-rol minder gunstig laten gelden, wat niet weg neemt, dat hij in het ensemble een voor name vocale kracht was. Lidy van der Veen en Jo van de Meent toonden zich voortreffelijke vocale krachten en Nel Du- val verdiende een compliment voor haar creatie van het verleidelijke kermismeisje. Wat Henk Angenent als de circus directeur ten beste gaf, verdiende alle lof. Als laat ste noem ik Chris Taverne, de vertolker van de onnozele Wasjek, niet omdat hij de minst gelukkige uitbeejder was, maar omdat niet zozeer zijn zang de aandacht trok, dan wel zijn actie en typering. En als steeds was het koor van de opera pa raat en klankschoon. Dus haast geen vuiltje aan de lucht? Ja toch: het betreft de uitspraak van de Nederlandse tekst van Henk Milo. waar van ik niet kan zeggen of hij goed of slecht is, want ik heb er nagenoeg niets van ver staan, behalve dan hetgeen de veteraan Henk Angenent raak en snedig over het voetlicht lanceerde. Onze opera-vocalisten galmen te veel en denken nauwelijks aan hun dictie. En juist in de komische opera stijl is het dringende noodzaak, dat daar ernstig rekening mee gehouden wordt. JOS. DE KLERK. Hierboven heeft mijn collega Jos. de Klerk in zijn muzikale beschouwing „De ver kochte bruid" een speelopora genoemd. Daar is ook alle reden voor, maar men zou nog verder kunnen gaan door dit folklo ristisch getinte meesterwerk als een* dans opera aan te duiden. En zulks waarlijk niet alleen, omdat er voor het ballet een. tamelijk grote rol als versierende variatie brengend element in is voorbehouden, maar in de eerste plaats omdat Slavische dansmotieven aan veel van de compositie ten grondslag liggen en de optredende personen tot belangrijk uitdrukkingsmid del dienen. Ook in dit opzicht is de afstand van Smetana tot het zogenaamde verisme niet gering. Naar naturalistische logica moet men hier dan ook niet zoeken. Doch als bijvoorbeeld Marsjenka en haar min naar Jénik in hun liefdesduetten zodanig in vervoering geraken, dat zij tenslotte zingend dansen, dan is zulks psychologisch volkomen verantwoord, ais men zo'n toch altijd ietwat hoogdi-avende term althans voor zo'n elementaire kwestie van tempe rament gebruiken mag. In dit opzicht is de gastregisseur Herbert Maisch uit Keulen doorgaans zeer geluk kig geweest in zijn oplossingen, al heeft hij niet weten te voorkomen dat Chris Reu- mer hel karakter van Jénik te veel ver vormde in de richting van een soort bra- nieschoppende Amerikaanse cowboy. Maar over het algemeen was het bewegingsspel uiterst natuurlijk, in een veel wezenlijker zin dan naturalistisch. Vooral met de leden van het in dit geval zo belangrijke koor werden verrassende, zwierige, resultaten geboekt. Bovendien zat er een aantrekke lijke vaart in de voorstelling. Helaas echter is de kenschetsing „komi sche" van deze Boheemse boerenopera te nadrukkelijk als uitgangspunt voor de mise-en-scène genomen. Nu kan dit werk veel hebben, maar die Duitse kluchtigdoe- nerij is waarlijk niet altijd even leuk als kennelijk bedoeld werd. Waarom de vader van Marsjenka tot een min of meer cari- caturale figuur moest worden gechargeerd, was geen moment duidelijk of aannemelijk. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat er talrijke goede vondsten tegenover stonden. Hans van Norden maakte een schilderach tig décor met als enig bezwaar een wat eentonige ruimtewerking. Een apart woord van hulde komt toe aan Franchise Adret, de choreografe. Wel iswaar kwam zij niet tot een zo brillant divertissement als in ..De poppenkast van meester Pedro" van De Falla in het Hol land Festival, maar niettemin werd de parade van het reizende circus een amusant spektakel. In het bijzonder en tei*echt werd hierbij plaats voor de zeldzame acrobati sche begaafdheid van Marie Rose Bastiaans ingeruimd. In technisch opzicht liet het optreden van de vrouwelijke leden van het corps de ballet nogal veel te wensen, ook als men rekening houdt met de uiter aard bedoelde „schmiere". Aanzienlijk be ter was het karakteristieke dansen van de drie manlijke solisten César Horn, Martin Scheepers en Hans van Manen in de polka en de (van origine Hongaarse) furiant. De gesignaleerde bezwaren nemen ech ter niet weg. dat men met deze „Verkoch te bruid" een plezierige avond beleeft, ook al staat het toneelbeeld niet op gelijke hoogte met de voc-ale en instrumentale prestaties. Waarmee overigens niet gezegd wil zijn, dat onze operazangers niet zouden kunnen acteren, want het tegendeel werd Gisteravond was in de kleuterschool aan da Tesselschadëstraat (Oud-Schoten) voor de eer ste keer gelegenheid tot bezichtiging van de maquettes Delft- en Zinneveltwijk. Er was eem zeer bevredigende belangstelling voor de gro te uitbreiding welke Haarlems Noordelijk stadsdeel in de komende tijd zal ondergaan. Ir. A. van der Steld, stedenbouwkundige van Openbare Werken, die het ontwerp voor de nieuwe wijk vervaardigde, hield een toelich ting op het geheel van huizen, bomen en we gen, dat tezamen het stadsplan vormt. Hij wees nog eens op de dringende nood zaak van hoogbouw, tot voor kort onbekend in Haarlem. Ruimtegebrek dwingt ons echter om hoog; natuurlijk komt er meer verkeer in drukker bevolkte stadsdelen en ook de afstan den tussen de huizen zullen groter worden. Voor mensen met schoolgaande kinderen is men van plan een aantal ééngezinswoningen te bouwen, ongeveer 40 percet van het aantal te bouwen huizen. Ook de eigen tuintjes gaan tot het verleden behoren en worden vervangen door gemeenschappelijke tuinen, waarin de jeugd niet mag voetballen, doch evenmin prac tised gebruik uitsluiten. Wanneer de nieuwe woningen klaar en be woond zullen ,zijn, zal Oud-Schoten ongeveer 25.000 zielen tellen. Een stad op zichzelf dus. Geen wonder dat er een dringende behoefte aan een winkelcentrum bestaat, zodat de huis vrouw niet helemaal naar de stad behoeft te gaan voor haar inkopen. In het plan waren 22 winkels geprojecteerd, doch hoewel de huizen er komen, laten de winkels nog op zich wach ten. De financiering der panden vergt echter in de meeste gevallen onoverkomelijke finan ciële bezwaren. Er bestond gelegenheid tot het stellen van vragen; men kwam al dadelijk met de kwestie ziekenvervoer voor den dag. Dat moet uit ons Noordelijk stadsdeel immers nog al te ver rij den voor het eindelijk een van de ziekenhui zen in het centrum bereikt. Een ziekenhuis is toch geen overbodige luxe voor een wijk van 25.000 mensen, was men van mening. Dc heer Van der Steld zeide echter dat voor een capa citeit van 200 bedden de wijk weer niet groot genoeg was. Slechts poliklinieken zijn nodig en die komen er. Ook een postkantoor krijgt men niet over de brug; daar zal men het met de bekende agentschappen moeten doen. De politie krijgt evenmin een officieel bureau, aï bestaat het plan in een der nieuw te bouwen huizenblokken een politiepost in te richten. Wat de houders van auto's betreft: er zal voor voldoende stallingsruimte gezorgd wor den. Verscheidene auto-boxen zullen degenen die hun auto zelf onderhouden ten dienste worden gesteld. Voor anderen zullen garages de aangewezen weg zijn. Overwogen wordt aan de Delftlaan een paar aantrekkelijke ben zinepompstations te bouwen. ADVERTENTIE Billijke tarieven. Prospectus op aanvr. Amstcrdamsche Rijtuig Mij. - Plein 21 In Parijs wordt vernomen, dat Frank rijk in de maand October een betalings tekort van ongeveer 12 millioen dollar had in de Europese Betalingsunie. In September bedroeg het tekort bijna 25 millioen dollar. Mejuffrouw Frances Willis, ambassadrice van de Verenigde Staten in Zwitserland, vindt naast haar drukke diplomatieke werkzaamheden nog gelegenheid om zich bezig te houden met de omvangrijke pro blemen betreffende de huishouding van de ambassade. Hier zien we mejuffrouw Willis in de keuken van haar huis te Bern met haar Zwitserse kok het recept van een Zwitsers nationaal gerecht bespreken. bewezen. Het premièrepubliek beloonde na afloop de uitvoerenden met herhaalde, langdurige ovaties. En het regende bloemen in de orkestbak. DAVID KONING. In een minimum van tijd was ik in Vroegindeweij's tuin gearriveerd, waar de grootste opwinding heerste. Met stukken en brokken hoorde ik het verhaal al van Elsje, die me open deed. Haar vader en oom Ben hadden de verleiding niet kun nen weerstaan om in het afgegraven ge deelte van de tuin dieper te gaan spitten, in de hoop iets te vinden. En Vroeginde weij had toen de verrassing van zijn leven gekregen: Reeds bij zijn eerste forse spit-- bewegingen was zijn schop op iets hards gestoten en toen hij de aarde in de buurt van het voorwerp verwijderd had, was een halfvergane houten deksel tevoorschijn gekomen, dat muurvast in de grond zat. Zo was de situatie nu. Rondom het gat, waar Vroegindeweij bezig was met wrik ken, stonden de familieleden in grote .spanning toe te zien. Ik schaarde mij bij de ooggetuigen en zag, hoe hij met zijn schop een vierkant houten voorwerp bloot- woelde, dat steeds meer de vorm van een kistdeksel xaannam. De opwinding van het gezelschap sloeg onmiddellijk op mij over. Dat moest de kist met het goud zijn! Maar er was toch sprake van een ton in de mé moires van de twee rijkaards uit het ver leden, en niet van een kist? Nou ja, mis schien heette een kist in die tijd wel ton. Daar kan je nooit van op aan bij die oude taalgebruiken. In ieder geval was dit een historische vondst, dat bleek duidelijk. Het hout was zwart van ouderdom en groten deels verrot doch nog taai en vezelig. Het was blijkbaar prima eikenhout geweest in zijn goede tijd. ,Help eens een handje," hijgde Vroeg indeweij, die er eindelijk in geslaagd was zijn schop onder het deksel te wrikken. We sprongen hem bij en verenigden onze krachten met de zijne. Het resultaat was, dat de schop met een luide knal afbrak en wij allen met het gezicht in het zand beten. De baard van oom Ben leek een kerstboom met snuisterijen, toen hij zich uit de zandhoop verhief. Maar onze po ging was toch niet geheel zonder succes gebleven. Toen de schop brak, was het deksel aan een kant losgeschoten en het stak nu schuin omhoog. Wij keken elkan der aan. Was het enkel maar een deksel zonder meer? Eronder gaapte zwart de aarde, en er blonk geen goud. „Tillen, jongens," zei Vroegindeweij hees. Hij zag bleek van spanning. Wij tilden. Langzaam rees het deksel omhoog, en toen het eindelijk alle ver zet opgaf en loskwam uit de aarde, ston den wij verslagen bij het armelijk stuk hout, waaronder noch een kist, noch wat dan ook te zien was. Enkel zand was het, dat onze blikken vol gouddorst ving. Droog, grauw en smerig zand. Het was geruime tijd stil, als bij een graf. Toen zei Vroegindeweij: „Waarom zou er niet een stuk hout begraven liggen in mijn tuin? Ik heb het bij ongeluk opge graven. Onsystematisch, om zo te zeggen. Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 6