Toneelacademie Maastricht Puistjes Figuranten verdwalen soms ïn natnii Agenda voor Haarlem DM DE SPEELGROEP LIMBURG Gemeenteclassificatie wordt voorlopig gehandhaafd Nog geen verdere denivellering der ambtenarensalarissen Zoeklichten over Californië „Geen cent meer voor atoomwapenen" 6 99 99 Hoge onderscheiding voor prof. A. J. Kluyver Heringa Wuthrich TWEEDE KAMER UNO-ontwapeningsdebat ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 Het dramatische hoogtepunt van het begin September door de nieuwe toneelgroep Theater" uit Arnhem uitgebrachte Amerikaanse stuk „Picnic" van William Inge was ongetwijfeld de ondanks de geheel andere omstandigheden enigszins aan een soort gelijk tafreèl bij Tsjechof herinnerende uitnodiging tot de liefde, in dit geval door middel van het dansen van een zogenaamde jitterbug. Het was vooral in deze scène dat twee aankomende actrices, met een zachte Limburgse tongval: Marijke Bakker en Mia Goossen, zo sterk de aandacht trokken door een boeiende plastiek, in het bijzonder de laatstgenoemde als het versmade zusje op de achtergrond. Nu is dit onderdeel, naar de prestaties te oordelen, juist een zeer zivak, om niet te zeggen vericaarloosd punt bij de opleiding aan de Toneelschool te Amsterdam, die de neiging vertoont, teveel 7iaar het cerebrale over te hellen. En daarom nam ik gretig de kans waar mij eens te oriënteren op de. Toneelacademie Maastricht, ivaar de hierboven genoemde meisjes haar training hadden genoten. In feite is het trouwens zo, dat zij thans bij „Theater" een stage of practised jaar doorlopen. Pas daarna leggen zij het eindexamen af. Het Zuiden des lands koesterde reeds lang het voornemen om een toneelschool en een conservatorium te stichten, waar men een opleiding zou kunnen genieten, ten minste gelijkwaardig aan die der centrale instituten. Het eerste deel van die wens ging 4 jaar geleden in vervulling, toen Joris Diels de leiding uit oefende van de semi- professionele Speel- groep Limburg en er bij het bestuur van de Jan van Eyck- Academie op aan drong de zo noodza kelijk geachte scho ling van acteurs en actrices ter hand te nemen. En zo kwam de Toneelacademie Maastricht tot stand, met Bernard Ver hoeven als directeur. Zij heeft de vorm van een afzonderlijke stichting aangenomen. Het begin was moei lijk. Toen de heer Verhoeven naar de later minister gewor den staatssecretaris Cals trok om een be gin van subsidie te vragen antwoordde deze: „Je kunt het geld wel krijgen, maar weet wat je doet!" Men schiep de kans om jonge men sen voor het leven zielsongelukkig te ma ken als de onderneming niet aan haar doel zou beantwoorden. Men kon zijn gezicht verliezen. Maar men geloofde nu eenmaal in het bestaansrecht van deze volgende fase van de gewestelijke cultuurspreiding: uit eigen kweek een eigen bediening te leveren van een eigen artistieke taak. Het geheel is buitengewoon idealistisch opge zet. Het budget was klein. De subsidie van het rijk bedraagt tot nu toe slechts vijf duizend gulden per jaar en het zou inder daad onverantwoordelijk zijn geweest om meer te verlangen, alvorens men daad werkelijk het bewijs had geleverd iets tot stand te kunnen brengen. Nu men een zekere stabiliteit heeft bereikt, hoopt men op een geleidelijke vergroting van dit bedrag. De provincies Limburg en Noord-Brabant dragen elk vierduizend gulden bij, de stad Maastricht drieduizend en dank zij de steun van enkele kleinere plaatsen komt men tot een totaal van bijna twintig mille. Dat zou veel te weinig zijn, ware het niet dat de Jan van Eyck- Academie behalve de accommodatie zowel een directeur als een administrateur en een concierge beschikbaar stelt en dat drie leerkrachten gratis door bevriende instan ties worden uitgeleend. Geen dilettantisme Reeds direct nam men het standpunt in, dat het hier een volledige beroepsopleiding zou moeten gelden en dat men dus geen dilettantisme kon dulden. Dit leidde al spoedig tot een breuk met de Speelgroep Limburg, van welk gezelschan de leerlinge Mia Goossen uit Kerkrade de jeune pre mière was vooral na het vertrek van Joris Diels naar Amsterdam, waar hij de artistieke directie van Comedia op zich ZATERDAG 7 NOVEMBER Gebouw „Theosofia", Nassauplein 8: St. Nicolaas-bazar v. d. Vrouwengemeenschap „G.G.G.". 7—10 uur. Stadsschouwburg: „Graag of niet", Het Vrije Toneel, 8 uur. Sportfondsenbad: Gecostumeerd kinder zwemfeest, 19.30 uur. Grote Markt: Tentoon stelling van het monument voor Oude Tonge. Luxor: „Twee stuivers hoop", 18 j., 7 en 9.15 uur. Roxy: „Slavenschip", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De blauwe sluier", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Een circus vluchtte". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. „Vrouwengevangenis", 18 jaar, 23.30 uur. City: „Klaar voor actie", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Op hoop van zegen". 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Het gebeurde in Rome", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Palace: „De dief van Venetië", 18 jaar 7 en 9.15 uur. ZONDAG 8 NOVEMBER Stadsschouwburg: „Doornroosje", Aerden- houts Kindertoneel, 2.15 uur. „Graag of niet", Het Vrije Toneel, 8 uur. Gebouw Cul- tura: Ned. Ver. van Spiritisten „Harmonia"; wijdingsmorgen, 10.30 uur. Zuiderkapel: Ed. W. Pora, 10 en 5 uur; Jeugdsamenkomst: 8 uur. Grote Markt: Tentoonstelling van het monument voor Oude Tonge. Luxor: „Twee stuivers hoop", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Slavenschip", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De blauwe sluier", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Een circus vluchtte", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. „Hoe groen was mijn dal", 14 j„ ochtendvoorstel ling, 11 uur. City: „Klaar voor actie", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Op hoop van zegen", 2. 4.30, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „Het gebeurde in Rome", 14 jaar. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De dief van Ve netië", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 9 NOVEMBER Concertgebouw: Naar het hooggebergte en oerwoud van Peru, lezing met kleuren film, 8 uur. Waalse Kerk: Interk. Hermann Zaiss Comité, bijeenkomst, 8 uur. Gebouw Zang en Vriendschap, Jansstraat 74: „De grotere Wereld", vragenavond, 8 uur. Grote Markt: Tentoonstelling van het monument voor Oude Tonge. Luxor: „Twee stuivers hoop". 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Sla venschip", 18 jaar, 2.30 en 8 uur. Minerva: „De blauwe sluier", alle leeft., 8.15 uur. Lido: „Een circus vluchtte", 14 jaar, 2, 4.15 7 en 9.15 uur. City: „Klaar voor actie", 14 jaar. 2.15. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Drie Stuivers ^nera". 18 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Pembrandi: „Het gebeurde in Rome", 14 jaar. 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. Palace: „De dief ven Venetië, 18 jaar, 2, 4.15, 7 ea 9.15 uur. Lesrepetitie in Maastricht in de tijd, een jaar geleden ongeveer, dat Kees van Iersel (in de stoel) nog docent en Mia Goossen (op het podium) nog leerlinge aan de Toneelacademie was. nam. Tussen twee haakjes: thans is hij werkzaam als regisseur van een perma nente filmindustrie in België, die haar hoofdkwartier in Antwerpen heeft. Hij werd aan de Toneelacademie opgevolgd door Kees van Iersel en de zijnen, de tegenwoordige kern van de Arnhemse groep Theater, met name: Caro van Eyck, Robert de Vries, Johan Schmitz en Jacques Snoek. Van Iersel stelde het reeds gesignaleer de systeem van het practijkjaar in, nuttig voor de leerlingen en financieel voordelig, zoowel voor zijn eigen gezelschap als voor de school, die nu een jaar zonder kosten kon afstoten. Slechts met een krampach tige inspanning van alle krachten had men het tot zover volgehouden. Op het ogenblik is er nog geen derde klas, bestaat de twee de uit twaalf en de eerste uit drie studen ten, allemaal na zorgvuldige selectie ge kozen jonge mensen, die beslist toneel spelers willen worden, omdat ze .niet an ders kunnen. De geschiedenis, kort maar bewogen, is hiermede nog niet volledig. Deze zomer kwam men namelijk voor de noodzaak te staan weer andere leerkrachten te zoeken, daardat de hiervoor genoemden zich ge heel aan hun nieuwe taak moesten wijden. Dank zij de medewerking van de K.R.O. kreeg men de beschikking over Willem Tollenaar, die thans de zorg voor de tech nische opleiding heeft. Hij wordt in zijn taak dagelijks bijgestaan door Carel Rij ken, die kort geleden wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd is af getreden als hoofd van de hoorspelkern van de Nederlandse Radio Unie en door An toinette de Vissers (voorheen aan het A.T.G. verbonden) als toezichthoudster op de dagelijkse oefeningen. Hierdoor heeft men in zekere zin een voorsprong op Am sterdam behaald! Zoveel mogelijk inciden tele spellessen worden gegeven door Loudi Nijhoff van het Rotterdams Toneel en door Gijsbert Tersteeg van de Haagse Comedie en verder zijn er natuurlijk de gebruike lijke vakken, zoals stemvorming, letter kunde, cultuurgeschiedenis enzovoort. Het rooster is overigens nog niet compleet. Lor ca en Mensendieck Na één dag de lessen te hebben bijge woond, dank zij de gulle gastvrijheid van Bernard Verhoeven, zou ik mij niet graag een oordeel aanmatigen over deze oplei ding, al ziet men met één oogopslag met hoeveel animo er wordt gewerkt. Toch wil ik wel een mar indrukken opsommen. Ik heb Carel Rijken met de drie eerstejaars bezig gezien in elementaire speloefeningen, helemaal erop gericht de jongelui zichzelf te leren ontdekken. Het was een impro visatiescène, waarbij zij geen andere per sonen maar gewoon zichzelf moesten voor stellen, om in een gesprek over een be paald thema hun gemoedsbewegingen los te maken. Het pesprek ging over Garcia Lorca, die stellig verbaasd zou hebben cestaan over de gevolgtrekkingen, die uit zijn „Huis van Bernarda Alba" getrokken werden. Er klonk een eerlijk verdedigde mening, die voorlopig toch nog meer overtuigde dan de obligate liefdesverkla ring. Eigenaardig was het manipuleren met afwezige attributen, zoals denkbeel dige theekopjes, die er dan ook inderdaad niet waren een gevaarlijk spel, dat in ieder geval het belang van een pantomi mische training deed uitkomen. Willem Tollenaar was met de rpper ge vorderden aan een scène uit „Mariken van Nieumeghen" bezig. Hier openbaarden zich al duidelijker de grote verschillen van talent. Er waren dan ook enkele voor waardelijk toegelatenen bij. Op uitmun tende wijze werd de zelfwerkzaamheid ge stimuleerd. Alles was geoorloofd, als het „waarom" maar verklaard kon worden, met een lofwaardig streven om alles uit de situaties van het stuk op te diepen. Met bijzondere interesse betrad ik het ning van de waarde van deze bewegings leer op basis van een optimaal spierge- bruik. Het zou te ver voeren hier .diep op in te gaan. Wij hebben er aan de lunch zeker een uur over van gedachten ge wisseld. Op grond van wetenschappelijke analyse komt men tot efficiënte en mooie houdingen. Maar het levensgrote bezwaar is de introvertie, althans en daar gaat het hier om voor het toneel, dat juist een naar buiten gekeerdheid vergt. Bij wijze van elementaire oefeningen en voor het verkrijgen van inzicht in de anatomie lijkt de methode zeer geschikt. Daarna zal de balletles er voor in de plaai* moeten komen. In één der oefeningen maakte men bijvoorbeeld totaal verkeerde révérences, in strijd ook met ieder stijl begrip. De keuze van een geschikte leraar in dit vak is hachelijk. Men ziet in de praktijk zoveel moeilijk af te leren ge volgen van verkeerde of ontoereikende opleiding ook bij de voor een operacar rière aan een conservatorium gestudeerd hebbenden. En de bewegingskunst is een steeds belangrijker onderdeel van de spel- prestaties, naarmate de expansieve ge voelsuiting haar plaats in de theaters mede door de renaissance van het dichter lijke of het melodrama herneemt. Regionaal gezelschap Dus is het toch de invloed van Joris Diels geweest? Waarschijnlijk wel, maar dat betekent geenszins dat men geen ver trouwen in de thans gevolgde koers en leiders behoeft te hebben. Er is trouwens alle reden om blij te zijn met deze tweede toneelschool, die mogelijk meer verschei denheid in de speeltrant waarborgt. Een De Copley-medaille, die als 's werelds hoogste onderscheiding op wetenschappe lijk gebied geldt, is toegekend aan prof. dr. ir. A. J. Kluyver, hoogleraar in de al gemene en toegepaste microbiologie aan de Technische Hogeschool te Delft. De Copley-medaille werd aan prof. Kluyver door Het Britse Koninklijke Genootschap (Britain's Royal Society) toegekend voor zijn zeer belangrijke bijdragen tot het fun damentele karakter van de micro-biologi sche wetenschap ADVERTENTIE Haarlem CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS monopolie-positie, zoals Amsterdam in nam, is nooit gezond. Voor de volledigheid moet ik meedelen, dat er ook door de hoofdstad afgewezen en niet-katholieke leerlingen zijn. Maar of men te zijner tijd met de afgestudeerden tot een eigen regio naal gezelschap met een eigen stijl kan komen, zoals men hoopt? Men kan aan Ierland denken om daar voedsel aan te geven. Er zijn echter vele open vragen. Zullen de krachten nog disponibel of be reid zijn? Is er ten Zuiden van de Moerdijk voldoende publiek voor een dergelijke on- neming? Betekent zo'n culturele afsplit sing een verrijking of een vernauwing? Op al deze vragen zal de toekomst wellicht het antwoord geven. DAVID KONING In hotel Dominicain heb ik zitten praten met de arts G. A. J. Beckers uit Beek, die per dag nog maar één uur spreekuur houdt, één uur visite rijdt en de rest van zijn tijd en werkkracht besteedt aan de Speelgroep Limburg, waarvan hij directeur, regisseur en eerste acteur is. Dit gezelschap, oor spronkelijk samengesteld uit de beste krachten van de ruim tweehonderd ama teurverenigingen, die de provincie rijk is, bracht in 1948 de première van Walram, het eerste stuk van Jef („Voor altijd Pila- tus") Heydendael en ontving daarna onder minister Gielen in totaal twintig duizend gulden subsidie voor het bereiken van een geprofessionaliseerde kern. De grootste stoot tot deze onderneming was tijdens de bezetting geseven door Al- bert van Dalsum, die ten huize van de heer Beckers met zijn gezin was ondergedoken en die. omdat hij toch niets anders te doen had, Vondel's „Lucifer" ging instuderen met uit de omgeving beschikbare soelers. Na de bevrijding van het Zuiden bracht men „Gysbreght van Aemstel" en „De Ba- tavische Gebroeders" voor Radio Herrij zend Nederland en in de schouwburg te Maastricht. In 1949 werd Joris Diels artistiek leider en spoedig daarna werd tot stichting van de Toneelacademie besloten. Diels wilde vooral zijn waarde als regisseur bewijzen en enscèneerde uit veiligheid en eigenbe lang met veel amateurs stukken met zeer veel rollen en belangrijke inhoud, voor namelijk van Shakesneare en Molière, het geen tenslotte een tekort van maar liefst dertigduizend gulden opleverde. Men kan nu eenmaal niet „Hamlet" spelen in zo'n kleine dorpszaal, waar de maximale recette 200 bedraagt! Met zestien opvoeringen van „Peer Gynt" in uitverkochte open luchttheaters en een lange serie voorstel lingen van de thriller „Gaslicht" (vijf mensen, één décor) heeft de heer Beckers de financiële toestand weer in het reine kunnen brengen. Van het artistieke peil heb ik geen idéé. Het ensemble bestaat thans uit vijf krach ten, die de beroepsstatus hebben aangeno men. plus een toneelmeester en losse mede werkers, die een kleine vergoeding per avond (maar zonder séjours en zonder be taling van de repetities) krijgen. Dit semi- professional 'sme vindt men in Limburg ook alom bij de muziekgezelschappen. Het totaal der subsidies beloopt thans 24.000 en men hoopt oo een extra bijdrage als de nieuwe schouwburg van Heerlen gereed is Waar men de uitvoeringen geeft? In de eerste plaats natuurlijk in Limburg dat echter lang niet overal „toneel-minded" is. In Roermond is bij voorbeeld maar één (doorgaans stichtelijke) beroepsvoorstel ling per jaar en dit seizoen komen de grote gezelschappen voor het eerst in Sittard en Geleen in serie spelen! Er zijn aanvragen uit Duitse grensplaatsen, maar vooral uit het naburige deel van België, waar trou wens de amateurverenigingen een belang rijke rol vervullen door het uitnodigen van écht toneel en waar men het peil der eigen vertoningen poogt oo te voeren door het organiseren van wedstrijden, waarbij men een soortgelijke indeling in klassen kent als bij ons de fanfarecorpsen hebben. En ver der komt men in allerlei plaatsen in Neder land, voornamelijk in Brabant, maar ook in de Goffert te Nijmegen, in Gouda en zelfs in Dokkum. Zoals ik reeds schreef is het tussen de Speelgroep Limburg en de Toneelacademie tot een breuk gekomen,, mede (maar zeker niet alleen) door de invoering van het practijkjaar, dat de geschoolde krachten aan de provincie onttrekt. De heer Beckers maakt nog wel deel van het bestuur uit. Van het systeem der gewestelijke cultuur spreiding verwacht hij eigenlijk geen an der heil, dan dat nu ook enige provincies zijn ingeschakeld bij het verlenen van sub sidies. Voor Oldenzaal bij voorbeeld, aldus zijn redenering, maakt het overigens geen enkel verschil of men nu de Toneelgroep Theater of een ander even duur gezelschap krijgt, dat men toch en voor hetzelfde geld had kunnen laten komen. Daar schuilt natuurlijk een kern van waarheid in maar er staat een verhoogde activiteit naar twee kanten tegenover, waarvan men de betekenis niet romantisch overdrijven, maar toch ook niet onderschatten mag. Of er Limburgse auteurs zijn, die stuk ken schrijven? Jazeker, zelfs meer dan veertig, zoals Paul Haimon, pater Jac. Schreurs, Matthias Kemp, die meer litte ratuur dan werkelijk toneel leveren, bene vens vele anderen, die vooral de volksgroe pen aan stof helpen. Tenslotte mag niet onvermeld blijven dat de arts Beckers aan wijlen Cor Hermus, onder wiens inspire rende regie hij speelde in zijn studenten tijd, ziin liefde voor het theater te danken heeft, die hij thans uitdraagt naar de klein ste gemeenten van zijn geboortestreek. Doch of' daar ruimte zal zijn voor twee gezelschappen? Voorlopig zijn dat ónze zorgen niet. D. K. MINISTER BEEL heeft gisteren tijdens de behandeling van de begroting van Binnen landse Zaken in de Tweede Kamer gezegd, dat het gewenst is met betrekking tot uit breiding van de denivellering in de ambtenarensalarissen de ontwikkeling in 1954 at te wachten en dat derhalve geen toezegging kan worden gedaan. Over de gemeente classificatie zei dr. Beel, dat deze vooralsnog gehandhaafd zal blijven. Men kan moeilijk verwachten, dat ten aanzien van de overheidsdienaren de gemeente-classificatie wordt afgeschaft en dat deze voor andere sectoren gehandhaafd blijft. De minister bestreed de opvatting dat het platteland verre zou zijn achtei-gesteld bij de steden. De verbetering van de positie van de oud-gepensionneerden heeft de aandacht der regering. Zij heeft reeds in October j.951 aan de commissie Van Poelje verzocht hier over een rapport uit te brengen. De commissie zal verzocht worden met dit rapport spoed te betrachten. „Ministers plegen zich in hun Memories van Antwoord veelal niet lyrisch uit te drukken", zei minister Beel in antwoord op het verwijt van mr. Van Leeuwen, dat de zinsneden aan het vraagstuk: Amsterdam hoofdstad des lands gewijd, zo kil wa ren. „Men heeft de zinnen uit hun verband gerukt. Ik ben mij er dan ook niet van be wust, iets te hebben miszegd", aldus de bewindsman. Bezoldingirig van burgemeesters Minister Beel gaf toe, dat de representa tieve verplichtingen van burgemeesters zwaar zijn en dat velen van hen in finan ciële moeilijkheden verkeren. „Deze zorgen laten mij niet onbewogen", zei hij. „Ik ben dan ook van plan te doen nagaan, in hoe verre op korte termijn in de toelagen en wedden verbetering kan worden gebracht. Een algehele principiële herziening is ech ter niet mogelijk. De positie van de burge meester heeft een eigen karakter, maar dat betekent niet, dat er nu ook een eigen be- zoldigingspeil moet zijn. Over de wethouderssalarissen is een op gave gevraagd van Gedeputeerde Staten. Decentralisatie Uitvoerig is dr. Beel ingegaan op de vra gen over de decentralisatie. Hij heeft er steeds naar gestreefd aan de eigen sfeer der provinciale bemoeiingen meer gestalte te geven. De problemen op dit gebied zijn zo inge wikkeld, dat men ze nauwelijks kan over zien. Vandaar dat de commissie-De Quay op dit gehele terrein een onderzoek instelt. Zij zal ook aandacht schenken aan het vraagstuk der wijkraden. De minister achtte het onjuist de klach ten alleen te baseren op de financiële ver houding tussen rijk, provincie en gemeen ten. Hij bestreed de stelling, dat het rijk maar zou bouwen en de gemeenten wat dat betreft in de kou laat staan. Oank zij de huidige financiële verhouding kon aan de armlastigheid van de gemeenten een einde komen. Er bestaat zeker geen verlangen om terug te keren naar de vroegere toe stand van het eigen belastinggebied. Daar aan heeft men geen aangename herinne ringen. De minister zei niets te gevoelen voor een volledige compensatie aan de gemeen ten wegens derving van de schoolgelden. Het is ook niet de bedoeling de uitkering over 1953 te verhogen wegens de salaris verhoging. Na de invoering van de belas tingmaatregelen zal aandacht worden ge schonken aan het percentage voor de ge meenten. Over de organisatie Bescherming Bevol king heeft de minister tenslotte medege deeld, dat er een nieuwe propaganda-actie komt en dat omstreeks het midden van 1954 de uitrustingen voltooid kunnen zijn. ADVERTENTIE Zuiver en ontsmet uw huid met de helder vloeibare D.D.D. De jeuk bedaart, de ziektekiemen worden gedood en de huid geneest. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN zieivietvit;iiicii w ui Zestig jaar lang komt de veehandelaar W. van Swelm Willem wordt hij door zijn collega's doorgaans genoemd op de veemarkt te Eist. Zestig jaar lang koopt Willem, die op 13 November 74 jaar wordt, koeien en kalfjes, varkens en biggen en hij is de kunst van het loven en bieden nog niet verleerd. Willem op de markt in El$t, met een best stuk handelswaar. T7ROEGER zou ik gedacht Vhebben, dat Hollywoodbowl iets bijzonder lekkers was met §chijfjes tropisch fruit in veel alcohol, dat languissant gele peld werd door op divans lig gende filmsterren. Nu weet ik, dat het een grote blauwe schelp is met een zeer mooi orkest erin en een amphiteater met 20.000 zitplaatsen er om heen, een donkerblauwe ster renhemel erboven en als enig storend geluid de krekels en soms een vliegtuig boven de bossen, op weg naar San Fran cisco, San Diego, Santa Bar bara, of wat er nog meer hei lig is in Californië. Het begon met de zoeklich ten boven Los Angeles, die de opening van een serie open- luchtconcerten betekenden. Alles, zelfs in de warmste tijd, doet men binnen, air-cooled, behalve naar muziek luisteren. Dan grijpt men als het ware naar de rugzak en begint te klimmen, de heuvels op boven Hollvwood. Afwisselend en op windend is het om na een dag nuffend in strapless te hebben doorgebracht, met een plaid over de arm en een ruige jas aan 's avonds het grondgebied der cultuur te betreden. Het had mij eerst beangst bij het naderen van Californië per boot. Sedert het Panamakanaal was de bemanning in het wit en tegen Los Angeles ver scheen ze in rAechtig donker blauw. Men liet vervol "ens ruw het zwembad leeglopen en er werd gezegd: „daar wordt het nu toch te koud lokaal, waar mevrouw Steenstra-Schut- I voor." Zorgelijk ging ik de gens het dagelijkse uur Mensondieek-gvm- nastiek gaf. Zou hier de verklaring te vin den zijn van de opvallende plastiek, waar op in de aanhef van het artikel gewezen werd? Ik geloof het niet, met alle erken- toekomst tegemoet. Maar het viel mee. 's Mor?"~s vroeg is het aan zee nog fris en is de Pacific net zo koud als de Noordzee in de vacantie. Maar overdag wordt het één door lopende stralende hoge druk, om tegen de avond weer af te koelen. De meeste mensen vinden dat heerlijk. Ik, als tropenmaniak, prefereer dat gedeelte van Los Angeles, dat in het woestijngebied ligt en San Fernando Valley heet.Daar schroeit de zon meedogenloos. De huizen hebben er neerge laten jalouzieën en lange ach tergalerijen. En de nachten koeien er niet af. Hoe hoger en koeler men nu in de Hollywoodbowl zit, des te beter de acoustiek.Ook daar, als overal, de meest geïnte resseerde mensen en de laag ste prijzen, vijftig cent! In de pauze drinkt men koffie tus sen de wuivende peperbomen of gluurt men begerig achter de schelp om een glimp op te vangen van de nog steeds pit tige, kwieke Strawinsky, die juist zijn zoon Souldma als solist gedirigeerd heeft, of enige weken later, om de enor me gestalte van de bas Rossi Lement te^en de maanbesche- nen heuvels te zien afsteken. Een groot gedeelte van het pu bliek blijft in de pauze in de buurt van de eerste rijen, waar filmsterren op ziin voordeligst „verdekt ODgesteld" zitten. Soms dwarrelt daar de be kende chronioue-scandaleuse- schrijfster Hedda Hooper rond. Zij deed de titel van haar boek „Van onder mijn hoed" veel eer aan, toen ik haar zag. Ze bekeek de wereld van onder een woóderiiik hoofddeksel, zelfs voor Hollywood. In de tweede acte van de opera „Carmen" kunnen de zi geuners daar echt in de bossen dwalen. Eens raakte één van de figurantjes verdwaald in de 28 hectaren van dit natuurlijke décor. De rest van de voorstel ling zag men een wanhopig dwaallichtje in de heuvels rondscharrelen. Na afloop is het meisje door de politie ge vonden. Op Zaterdagavond zijn er de pop-concerten en komen er een paar duizend gezonde, bruine jongelui naar hun ge liefde Liberace kijken en luis- H oily woodbowl in bedrijf teren om daarna op de hand tekeningenjacht te gaan. Deze Liberace is een troetelkind van de televisie. Het is een bloem zoete Italiaan van esn jaar of 25, die als wonderkind begon nen is. Hij speelt dan ook vir tuoos piano, maakt ondertus sen een soort acrobatische show en werkt met verleide lijke blikken en tanden. Zijn broer, ouder en met snor, ver schijnt zo nu en dan ook op het scherm als dirigent of met een paar Maraca's. Dan praat de jongste teder en bescheiden met accent tegen het publiek en zingt dan zoetgevooisd zijn liedjes, waarbij men elkaar op divan of fauteuil verzaligd aankijkt. Hij wordt voor de T.V. gebracht door Citizens National Bank en het is bekend dat verscheidene oudere dames uit dankbaarheid hun geld van hun oude bank overbrachten naar deze instelling. De laatste keer, dat ik hem zag, verscheen hij niet alleen met broerlief, maar ook met zijn verjarende moeder, die gezellig dik Italiaans met een taart met brandende kaarsjes op schoot zat. Haar beroemde zoon zong het lied „Moeders jaardag" voor haar. Toen ging men in de huiskamers tot ex cessen over. Zo verschijnt er ook wekelijks een beeldschone Indiër voor de televisie, die zich zijn schoonheid zeer be wust is. Hij speelt ook wel wat piano, maar zit voornamelijk op duizelingwekkende wijze met zijn fluwelen ogen te wer ken. Hij is gekleed in een keu rig colbert met woeste Ameri kaanse das en draagt op zijn mooie hoofd een enorme tul band met fonkelende stenen. Als hij dan beurtelings met de kijkers half geloken, en dan weer stralend opengespalkt steeds dichter naar je toe wordt geschoven, weet je als dame niet waar je blijft. Waarmee ik niets kwaads van de televisie wil zeggen. Want is het niet heerlijk, om als iedereen in huis naar bed is, rustig één van de acht pro gramma's aan te zetten, je dan lekker in bed te installeren en te kijken naar die film, die je toevallig in Tuschinski had overgeslagen? Er tussen door verschijnt dan wel eens een meneer, die je driftig laat zien hoe en waarmee je het beste je haar wast, maar ach, in de bioscoop zit ook wel eens iemand hinderlijk achter je te Draten. En als dan later Eisen hower breed glimlachend aan je sDonde staat, sla je gauw een 'oedjasje om. JOEKIE BROEDELET. NEW YORK (Reuter). De Sovjet-afge vaardigde bij de UNO, Wysjinski, heeft Vrijdag in de politieke commissie verklaard dat, als de algemene vergadering atoom wapens zou verbieden, zoals de Sovjet- Unie eist, zijn land dan ook geen fractie van een roebel meer voor dat doel zou uit geven. Wysjinski zeide dit in antwoord op een verklaring van de Brit Selwyn Lloyd, dat noch de Westelijke mogendheden, noch Rusland veel vertrouwen zouden stellen in niets anders dan verklaringen aangaan de het verbod van atomische wapens. „Ondanks bepaalde huidige moeilijkhe den en meningsverschillen" geloofde Lloyd toch „krachtig, dat vorderingen kunnen worden gemaakt op het gebied van ont wapening". Selwyn Lloyd kondigde een resolutie aan, waarin alle UNO-leden wordt verzocht voorstellen over ontwapening bij de ont wapeningscommissie in te dienen en hun pogingen om tot ontwapening te komen te versterken. De ontwapeningscommissie wordt verzocht haar werkzaamheden voort te zetten en niet later dan 1 September verslag uit te brengen aa.n de Algemene Vergadering en de Veiligheidsraad. De resolutie is voorgesteld door Brazilië, Canada, Chili, China, Columbia, Denemar ken, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brit- tannië, Libanon, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Turkije en de Verenigde Staten. Wysjinski antwoordde, dat de Algemene Vergadering zich diende uit te spreken voor verbod van atoomwapens. Naar aanleiding van de opmerking, dat dit een „holle ver klaring" zou zijn, zei hij, dat dit gold voor alle aanbevelingen van de vergadering, waaraan geen kracht werd bijgezet door strijdkrachten .„Elke moreel zichzelf res pecterende staat zou zich echter aan een dergelijke verklaring houden", zo meende hij. ADVERTENTIE N V. MIJ. „HOLSTER". OVERVEEN Tel. K 2500 - 15597 en 19057 Centrale verwarming Airconditioning Aut oliestook

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 6