De vreemde historie van Amerika's Staatsinbreker Nummer Eén Piet van Wijngaerdt tachtig jaar Sïïï HET ZOU, DE MOEITE WAARD ZIJN om eens te ver- HERMAN VAN DER HORST Wieter zag maar één film voor hij zelf begon te filmen Toestand in Italië Marineofficier zette honderd vijftig „kraken" om redenen van landsbelang Ere^tentoonstelling Stedelijk Museum Eerstvolgende film gaat over de zwaan in het rietland KERKELIJK LEVEN Opera, film en ballet voor de H.K.G. Internationale prijsvraag voor Esperantisten 99 99 Het bier was weer bock vechten in het pikkedonker EEN DER VREEMDSTE CARRIÈRES en zijn mannen meer dan honderdvijttig vallen en zulke metingen werden bij voor uit de iongste wereldoorlog was die van van dergelijke „kraakjes" opgeknapt zon- keur 's nachts gedaan, opdat het verkeer rte Writainse marine-officier Willis der ooit betrapt te worden. Was dat wel de resultaten niet zou beïnvloeden. Inmid- cie AmeriKaanse marine ie er gebeurd, dan waren zij zonder enige twijfel dels had een nachtelijke voorverkenning George, die zichzelf vrijwillig buiten de jn ,je gevangenis beland, want wat zij de- ons onthuld, dat Ziggly zijn geheimen goed wet plaatste om een groot aantal inbra- den, gebeurde uitsluitend op hun eigen beschermd had. We vonden in zijn kantoor kon fp kiinnen hpoaan in het helano van verantwoording „officieel"' wisten de onder meer een zeer gevoelige wirecorder, Ken te Kimi^n oegaan m ner Deiang x an Amerikaan?e autoriteiten niets van hun verborgen in een bureaulade, die automa- Zijn land. Hij slaafde daarin zo goed, actjviteiten. tisch ingeschakeld werd, wanneer iemand dat hij zich de officieuze eretitel van een voet over de drempel zette. „Staatsinbreker nummer één" verwierf. TOCH WAREN diezelfde autoriteiten bijzonder verguld met de resultaten van DRIE DAGEN na die verkenningstocht WILLIS GEORGE was kort na de over- Georges werk. zo verguld zelfs, dat hij na kwam de groev in actie. We waren met val op Pearl Harbour bij de inlichtingen- die eerste „inbraak onder staatstoezicht" zijn elven en reden 's nachts om één uur dienst van het Derde Maritieme District opdracht kreeg, om in allerijl nog een aan- naar het gebouw in twee gesloten vracht- in New York tewerk gesteld. Maandenlang tal werkteams te vormen. auto's, waarop de naam, het adres en het had zijn taak bestaan uit het onderzoek De technische uitrusting werd aange- telefoonnummer van een ingenieursbureau naar de politieke betrouwbaarheid van vuld met draagbare zend- en ontvanginstal- geschilderd waren. Weken tevoren hadden candidaat-marinemensen, maar op een laties voor het contact met de buitenwacht. w(j op dat 'adres inderdaad een kantoortje avond kwam er een telexbericht uit Wash- een verstuiver waarmee ieder onderzocht gehuurd dat in de nacht van de inbraak ington binnen met de opdracht een zekei voorwerp en document van een nieuw bemand'was om eventuele twijfelaars aan buitenlands consulaa in New York „scherp laagje stof voorzien kon worden en tal van onze betrouwbaarheid" te overtuigen. In m het oog te houden Washington meende andere handige hulpmiddelen. Het team de trucks vervoerden wij de kisten en kof- namelijk te weten, dat de ambassade van leerde tevens, hoe men verborgen micro- fers mel onze inbTekerswerktuigen. die wij vrijesafe in minder dan twintig minuten de betrokken mogendheid die dag haai foons en andere stille getuigen moest op- naQT z{ bracMen, en ook een en de rest was routinewerk. In vier uur archieven vernietigd had - en dus was het sporen en werd verder bekwaamd nv het Qantal i ante meet-apparaten die in tijds lazen en fotografeerden onze mannen roïJnïï? 0mvl\We'en' °v a iaar tT van situatietekeningen het han- de hall van het gebouw opgesteld werden, meer dan tweeduizend brieven, codes, rap- ün/hi27 n »liquldaÜe" lire" Va"h£aSnPvïinnw h6t gelmdloOS Daarna verzochten wij de concierge - die porten en ander materiaal, toén was ieder opruiming hield. vechten in het pikkedonkerook in het complot raas - de liften stil te uk onderzocht of gecoverd. Met de zetten, oudat het trillen van de motoren grootste zorg verwijderden wij alle sporen onze metingen niet zou beïnvloeden. Aldus van onze visite zelfs de glimmende par- beschermd tegen eventuele pottenkijkers, 'cetvloer werd opnieuw gewreven met een drongen wij Ziggly's kantoor binnen, van- reukloos soort boenwas! en daarna ver waar onze radioman contact maakte met zamelden we ons bi de hall van het ge- de uitkijkpost in de vrachtauto's. Daarna bouw. Daar verrichtten wij pro forma nog ging iedereen aan de hem opgedragen taak, oen aantal zwaaïing smeting en, toen plct- Met toestemming van zijn commandant DE VOORBEREIDINGEN tot een „kraak" maar nauwelifkshadden wij de eerste ar- seling Ziggly in eigen persoon naar bin- King George de volgende nacht naar het duurden nu echter veel langer dan vroe- chief kast open, of de radwpost in de truck Hen kwam stormen. Hij rolde woest met kantoor van de consul, dat op de derde ger, omdat ieder denkbaar risico van tevo- me-dde, dat een van Ziggiy s mensen het zijn ogen en brulde met overslaande stem, étage van een groot zakenpand gevestigd ren grondig overwogen en geëlimineerd debouw binnengekomen was. Binnen en- dat hij direct met de lift naar boven ge was en verschafte zich, verkleed als een moest worden. Een sprekend voorbeeld ^'ele m^nuten ontruimden wij met al ons bracht moest worden. Overtuigd dat hij schoonmaker met behulp van een loper daarvan was de inbraak in de kantoren hebben en houden het kantoor, geen sporen zou vinden, negeerden wij toegang. Een scherpe brandlucht en een van Ziggly in Chicago, die het hoogtepunt Inmiddels hadden onze mensen in de hem. maar een kwartier later kwam hij haard vol verkoolde papieren in het kan- van hun inbrekerscarrière werd. Stephen hall. die de meet-apporaten ..bedienen weer beneden, breeduit glimlachend en toor bewezen hem, dat ook de consul Ziggly was voor het oog der (Westelijke) moesten, de employé van Ziggly aan de grote belangstelling voor onze metingenv schoon schip gemaakt had. Maar George wereld een achtenswaardig zakenman met Praat gehouden met allerlei technische uit- aan de dag leggend. Blijkbaar had hij al zag twee formidabele brandkasten en was grote belangen in het bank- en verzeke- eenzettingen. U stuurt al onze proeven zijn valstrikken intact gevonden en ver- er zeker van dat daarin de belangrijkste ringswezen. Maar Washington vermoedde, \n de tvar", klaagde een van de zogenaamde moedde hij niets. Hij knikte tevreden toen documenten berustten. dat hij ook andere zaken dreef, namelijk ingenieurs. „Kan uw werk niet tot morgen pen der „ingenieurs" hem vertelde, clat het een nazi-spionnagecentrum. wachten? gebouw veilig was en vertrok toen, een DE VOLGENDE DAG stelde hij zijn chef „Drie maanden lang", zo schrijft George ..Maar ik ga helemaal niet werken", zei vrolijk deuntje fluitend. voor om in die safes in te breken. De com- in zijn boek, „verzamelden wij alle oud de man. ,.Ik wou alleen even een fles mandant ging accoord zonder Washington papier uit de prullenbakken van zijn kan- whiskey halen die ik in mijn bureau heb TWEE DAGEN later werd Ziggly en zijn erin gekend te hebben, maar wees zijn lui- toor, dat op de twaalfde étage van een *k ben zo terug....". Dus brachten ze kantoor gearresteerd door detectives van tenant erop. dat hij geheel voor eigen risico wolkenkrabber lag, maar dat hielp ons hem met de lift naar boven en weer bene- de federale recherche en een maand zou moeten handelen.Daarmee ging George niets verder. De eigenaar van het pand den. waar na hii met zijn fles drank het later was zijn hele spionnagebende die accoord en nog diezelfde dag bracht hij een bleek „goed" te zijn en was bereid ons te gebouw verliet. Een van onze rechercheurs geopereerd had en zes der grootste steden specialistenteam bijeen, bestaande uit een helpen. Wij zouden ons uitgeven voor in- volgde hem en pas toen die gerapporteerd van Amerika opgerold. Maar noch Ziggly slotenmaker, een brandkasten-experl. een genieurs, die de zwaaiing van het gebouw had, dat de man zich in een bar bij een zelf, noch zijn agenten hebben ooit ge- fotograaf, een talenkenner om die docu- kwamen opmeten. Dat gebeurde toen vrij meisje gevoegd had, werd het werk hervat, weten, hoe wij achter hun geheimen ge- menten aan te wijzen, die van belang zou- veel met het oog op eventuele luchtaan- Onze expert opende Ziggly's „inbraak- komen warenH. C. den zijn. Verder was er een chemica, die ieder verzegeld stuk „onzichtbaar" kon openen (èn weer sluiten). Beschermd door een cordon van uitkijkposten rond het ccn- sulaatsgebouw drong deze „werkgroep" twee nachten later onder leiding van zo schreef George later in zijn mémoires nemen welke indruk een tentoonstelling, als die van de nu (..Surreptitious Entry", New York) „dan tachtigjarige Piet van Wijngaerdt in het Stedelijk Museum te viaag ik mij nog af hoe het ons geiukt is. Amsterdam, maakt op de jonge generatie van na de oorlog. We gingen ongelooflijk dillettanterig te- rt 1 1 i L j b u-u i j- r werk. dromden allemaal rond de brand- Daarom interessant, omdat deze schilderkunst, die voor de kast-expert en waren zo opgewonden als ouderen een weerzien is, ten nauwste verbonden aan de scnooljongens, toen de deur tenslotte open- periode waarin het Museum aan de Paulus Potterstraat be- laIi.°Zu1sporen van ons heerst werd door de toenmalige collectie Boendermaker, nezoek achtergelaten hebben, maar als i„ u- i i door een wonder werden ze niet ontdekt. voor JonFeren misschien een eerste ontmoeting betekent, zodat we de volgende nachten onze stroop- De indrukken onzer jeugd zijn dikwijls bepalend voor het tocht konden voortzetten. De derde nacht leven, in zoverre dat wij ze als maatstaf hanteren ter verge- echter viel onze camera met een luide klap op de parketvloer. Natuurlijk staakten wij het onderzoek om snel een goed heenkomen rpnru KfTaLer ^Gb?urde mets. De vol- De proef die de schilderkunst van Piet KUIL' wu» echter berichtten onze recher- Van Wijngaerdt bij de huidige tentoonstel- Eninnt 'J, -ot' eCn nacb*™aker in bet con- ling doorstaan moet is deze: kan hij zich, lonió ï- fne" W3S' maakte voor- losgemaakt van de destijds leiding gevende, volppnrin'-^v »atn ?nZ.e-?Perat'??' maar de richting, als afzonderlijk fenomeen in de heipn Tb- -w es 00 - .^en *e pr0~ latere periode, de onze, handhaven en door consulaat Pn "if31" boven het eigen kracht overtuigen? In het algemeen lawnai' ppn utnni i u ijzelde daar met veel kan gezegd worden, dat men een kunste schacht. Een half "uur later aTrivee^de'dê d°h°/ hCm °-P Z° h°ge \eefm mel ee" waker' ultTelTgeb^ d°°r nacM~ lijdelijk a?n" dit criterium blootetèlt^Voor Va"n .1» ctra. t g uw aan overz0de figuren, die ten nauwste aan een „bewe- hfi onLwnnln lnZ(i verkenners. hoe ging" gelieerd waren, zal deze proef nog tenslotte afdronn Twpa 1!^°^ aoorzocht en riskanter zijn dan voor de eenling, die zich haaldetk h/t c^iT^ CMen later ner" terzijde der „richting" een eigen plaats na korte liid 1p ('rrfi''veei v®'scheen veroverde in de kunst. Tegenover het or.- vL, woede RIHkhoar bnesenfl miskenbaar voordcel aan inspirerende kens voor loos alarm"" fJ "vfn tP'~ kracbt- die de deelhebber aan een bepaalde haaid te worden want de n- rhtwiwb,f£" richtin^ kan puren uit bet gelukkigmaken- geooomte, oeneersen met nun gehele vo- ben wij sindsdien niet teruggezier bewustzijn, dat hij samen met geestver- Gedeelte van het portret van de moeder lume de compositie, waarin voor de hemel lijking met later opgedane ervaringen. Voor de schilders generatie, die na de eerste wereldoorlog volwassen werd, waren de „Bergense School" en het „Vlaams Expressionisme" de toonaangevende richtingen. In hun gelederen vond men de erkende modernen, wier werken vele zalen van het Stede lijk Museurn vulden. Tot hen behoorde ook Piet van Wijn gaerdt. Diensdonkerkleurige schilderijen van boerenbehui- zingen, van jagers en zwervers, van maaiers op de akker nu weer terug te zien in dezelfde omgeving, verschaft ons een eigenaardige sensatie, die het totaalbeeld van wat dit museum destijds voor ons betekende, wakker roept. ondergaan. Kasper Niehaus, die de inlei ding tot de catalogus schreef, merkt op dat men beter van een wisselwerking tussen de Franse en de Hollandse schilder kan spreken. Evenmin als Le Fauconnier zal Van Wijngaerdt gedisponeerd zijn geweest voor het streng theoretisch eubisme, zoals dat in Frankrijk bedreven werd. Voortge komen uit het Haagse impressionnisme groeide Van Wijngaerdt uit tot een der markantste figuren van het Hollands Ex- pressionnisme. Het landschap blijft echter steeds het voornaamste onderwerp. Alleen de instel ling is totaal gewijzigd. Zijn „Boerenerf" ligt niet gedoken ondei een hoge hemel in een verre polder, maar de huizenmassa's, de schuren en hooibergen, het omringend geboomte, beheersen met hun gehele vo- -- teruggezien. Weer werd het onderzoek hervat. wanten een zelfde ideaal nastreeft, staat van de schilder. nog slechts een smalle strook overblijft. VaVi Wijngaerdt is niet alleen dichter bij George en zijn helners bet gevaar dat hij, met het onvermijdelijk tiger tewerk omdat zii wie?" voorbijgaan der richting, van het eerste mag worden. Dat bij een impulsief ras- zijn onderwerp gaan staan, hij heeft zich sul argwaan koesterde Het k u i C«°n" pla" geschoven wordt. schilder als Van Wijngaerdt een groot kwa- er in geplaatst, zich geïdentificeerd met de wekei? om het kaïwei Piet van Wijngaerdt heeft zich evenmin liteitsverschil kan ontstaan, doet niets af grote halve figuren, die het doek oversnij- toen had Washington rin? maar als z'in ..bentgenoten" van de Bergense aan de bewondering die zijn beste werken den en er de dramatische kracht aan gevën. van alle belanei iikp rr,i >h °'t totocopjeen School geheel aan dit lot kunnen onttrek- in ons opwekken. Het schilderij „Jager in Op dezelfde manier de massa's van hui ten en brieven die rlo '..anHklV ken" Des le verheugender is het dat Piet de sneeuw" (1920), het „Portret van zijn zen, geboomten, schuren en schuiten schik ten. Zij leverden het mrmJ' fr-k" van Wijngaerdt met zijn keuze-tentoonstel- moeder" (1922), het „Boerenerf" (1923) kend tot eenvoudige grote vormen, maakte dai het consula.it in kwe«' e,' .e. ,w 1JS bng de proef niet alleen glansrijk door- het zijn alle doeken, die door de grootsheid Van Wijngaerdt een serie zeer mooie litho's, hot middelpunt 'was van êfC jarenlang staat, maar zelfs de toch enigszins vervaag- van vorm en door de warme, nimmer troe- welke ook de tegenwoordige generatie zon- nazi-spionnagc-net C 1 Wljöverlakt de indruk, die in onze herinnering voort- bele kleur een diepe impressie achterlaten, der twijfel zullen aanspreken. T leefde, door een veel helderder verving, Van Wijngaerdt heeft evenals vele zijner n ae volgende twee jaar hebben George zodat gerust van een verrassing gesproken tijdgenoten de invloed van Le Fouconnier OTTO B. DE KAT Het gebeurt zelden, heel zelden dat een film in een Nederlandse bioscoop de handen der bezoekers op elkaar brengt. De film is voor het publiek als een gramofoonplaat. Ze wordt afgedraaid. Voor een gra mofoonplaat applaudisseert ook niemand. Film en plaat zijn een kwestie van tech nische weergeving. De ac teur op het toneel kan na het vallen van het doek het applaus van het theater publiek in ontvangst nemen. Hij staat er springlevend: de verbeelde werkelijkheid zelf. De acteur op de film is een schim, wiens aanwezig heid ophoudt als de film op houdt. Nee, na een film klap je niet. Ofhet spel met het beeld moet zo le vend zijn, zo echt, dat de in drukken nog voortduren, wanneer de laatste meter celluloid is afgerold. In de climax der gevoelsontlading brengen we onze handen op elkaar en klappen. Van be wondering en van dank baarheid. De man, die dat te weeg brengt in een Ne derlandse bioscoop moet wel wat in zijn mars hebben. Herman van der Horst (Het schot is te boord, Hou- en zo) heeft het klaar ge speeld. Hij maakt, zoals dat heet, documentaires. Het wooi-d documentaire is niet bepaald populair. In de re gel schrikt het de mensen af. Er treden geen sterren in zulke films op, men ziet geen verzonnen geschiede nis. De werkelijkheid zelf komt op het witte doek. Om bij de films van Van der Horst te blijven: in „Het schot is te boord" is het de haringvangst, die wordt uit gebeeld, in „Houen zo" de wederopbouw van Rotter dam. Deze films hebben het enthousiasme van de bio scoopbezoekers gaande ge maakt. Niet door het spel van de ster. Er was geen ster in deze documentaires. Het spel met de beelden, de taal die zij spreken, een taal die meesleept, bewon dering afdwingt, ontroert, zie, daarin is het succes van een film gelegen. Op het filmfestival te Cannes sleep te Van der Horst er de twee hoogste onderscheidingen mee in de wacht. Zijn werk bleek veelzeggender dan talloze inzendingen van waarlijk niet de minsten onder de filmers. En toch is het zuiver toeval geweest, dat Herman van der Horst de filmerij als be roep ging beoefenen. Voor hij zijn eerste film maakte had hij er, op één uitzonde ring na de film „Trader Hora" nog nooit een gezien. Opgegroeid in een omge ving, waar film en bioscoop werden ge weerd en vermeden, kwam hij er prac- tisch niet mee in aanraking. Tot zijn liefste en hartstochtelijk be oefende bezigheid, hét bestuderen der na tuur, hem plotseling met de film in aan raking bracht. Zo kon het gebeuren dat hij in 1945 een filmpje bij Multifilm bracht om het te laten ontwikkelen. Daar zag men wel wat in dat filmpje en er ontstond een samenwerking, waarvan het eerste resul taat was: een film over het leven van vlin ders en rupsen. Onder de naam „Metamor phose" deed het zelfs mee op het eerste Filmfestival in Cannes in 1946, het jaar waarin de Russen favoriet waren. Er is daar toen veel gewikt en gewogen over „Metamorphose" en een Russische film over het leven der bijen. Maar tenslotte verwierven de Russen ook in deze sector de Grand Prix. De natuur vormde het onderwerp voor zijn tweede film: „Ontluisterd land", waarin de verwoesting van het Nederland se landschap wordt getekend. Met zijn vol gende film over de Veluwe ontdekte hij pas goed de betekenis van het juist toege paste geluid. Het was het geluid uit de na tuur zelf, dat zijn beelden vergezelde. De natuur leverde er de beste effecten bij. Een half jaar heeft het echtpaar Van dei- Horst voor het maken van die film op de Veluwe gewoond. „Een heerlijke tijd!" Heel wat anders dan het leven in een ba rak, ook een half jaar, toen de droogleg ging van de Noord-Oostoolder op het cel luloid werd vastgelegd. „Ofschoon het was toch ook wel iets waar je achteraf met genoegen aan terugdenkt". Van de polder naar de zee: Herman van der Horst kreeg van de ECA de opdracht een film over de haringvangst te maken. Van de polder naar de zee: Herman van der Horst kreeg van de ECA de opdracht een film over de haringvisserij te maken, waarin de samenwerking der vissers van acht nationaliteiten die op Doggersbank achter de haring jagen, een practisch voor beeld van integratie geven. De film werd een compleet succes met een Grand prix in Cannes toe. Henri George Clouzot (Manon, Le salaire de la peur) die altijd dan pas een bioscoop binnenging als de hoofdfilm begon en per ongeluk bij „Het schot is te boord" verdwaalde, zwoer met een die gewoonte af. De reputatie van Van der Horst was gevestigd. Maar is het moeilijk naam te maken, niet minder moeilijk is het naam te hou den. En dat zeker, wanneer men de op dracht krijgt in vier maanden een film te maken, die de opbouw van een stad (Rot terdam) in beeld brengt en tegelijk de op bouw van Nederland, ja van Europa, symboliseert. „Houen zo" schonk de naam van haar maker nieuwe glans. De film appellleerde aan het hart, sprak tot de verbeelding, gaf het trotse gevoel van kracht in verbondenheid, die rampen te boven- komt: ze was het leven zelf, krach tig en hevig, als een vuist gebald. En ze sprak tot iedereen. Een herrie schoppende troep kwajongens die was gekomen om een knokfilm te zien in een klein achteraf- theatertje werd zo stil als een muis, toen de film begon te draaien, zogoed als het grote publiek in een der voornaamste Am sterdamse theaters spontaan applaudisseer de, toen het „Houen zo" had gezien. Van der Horst heeft beide gevallen meege maakt. Hij gaat er niet prat op. Hij weet alleen, dat hij is geslaagd. Vaak doet het echtpaar Van der Horsl dat: zien hoe de reacties zijn van het pu bliek. Binnenkort komt de nieuwste film „Vieren maar" in première. Is de cineast erover tevreden? De film is weer heel an ders dan de vorige. Er blijft nog veel te leren, veel ervaring op te doen. In vrije opdracht gaat Van der Horst straks een film maken over de vogels in de rietlan den, waarvan een wilde zwaan het middel punt vormt. „Een natuurfilosofietje", zoals hij zelf zegt. En de speelfilrn? Hij is er niet afkerig xxxxxxooooooocooccooccooocooccooooogoooococoooooooooooooocooooco Vandaag hebben alle mensen het koud; in de glasdunne lucht zijn hun neuzen van steen, hun lippen van gebarsten hout, hun handen en voeten vel over been. De Oostenwind blaast zijn longen leeg en de oorschelpen vol brandend ijs; de vorst, een bandeloos strateeg, zendt legers vol stof voorgoed op reis. Een nuchtere zon drijft door een wak van blauwwit licht, een boom hangt schr>''' bevroren aan een zwarte tak, het laatste armgebaar der ziel. De vensters dicht, de deuren dicht de tanden van de koude gaan door steen en mortel; de schoorsteen richt vergeefs een vinger naar de maan. M. Mok lOOOOCX)OOOOOOOOOOOC oo In Italië maken de kerken moeilijke tijden door. Van verschillende zijden is men bezig de oorzaken op te sporen van de vraagstukken die zich voordoen, waarna men natuurlijk zoekt naar op lossingen. We willen in verband hiermee eens luisteren naar enkele stemmen, zowel uit het Rooms-Katholieke als uit het Protes tantse „kamp". De eersten zijn ontleend aan artikelen, die onlangs gepubliceerd werden in het weekblad „II nostro Tempo". Een tweetal paters constateren hierin, dat in belangrijke R.K. centra op feest dagen slechts 10 a 20 procent naar de mis gaan. Op gewone Zondagen dienen deze cijfers op zijn minst gehalveerd te worden. Ook bij de jeugd is de situatie voor veel verbetering vatbaar, want nauwelijks 30 procent van de Italiaanse kinderen volgt de leer der R.K. kerk, hetgeen voor een R.K. land als Italië zeer weinig is. Een niet onbelangrijk deel van de jongeren heeft zelfs geen cathechismusboekje. In een parochie als Rome gaan er van de 15.000 kinderen nog geen 1.000 naar de R.K. cathechismus. Men vraagt zich natuurlijk voortdurend af, hoe dit alles toch komt, waarbij men zich herinnert, dat deze cijfers jarenlang een heel wat ander beeld toonden. Er zijn er, die menen, dat de armoede en - de geestelijke nood van het voljf het zijn, die de huidige situatie tot gevolg hebben. Neen, zeggen anderen, het komt door de tactiek van het communisme. Toch zijn het nog anderen, waarvan men aanneemt, dat ze gelijk hebben. Zij nemen aan, dat de hoofdoorzaak is: de zeer grote onwetendheid op godsdienstig gebied bij het voL't. Heel wat priesters, bisschoppen en kardinalen zijn het hier over eens. En dit komt niet uitsluitend door het teruglopen van het aantal leerlingen, maar is evenzeer een gevolg van de om standigheid, dat een deel van de geeste lijkheid tekort schiet bij het onderwijzen in de leer der kerk, zowel bij de prediking als bij het geven van cathechisatie. Het is ook logisch, dat drie dingen worden aangegeven, waaraan bijzondere zorg dient te worden besteed, te weten verbetering van de prediking; meer en beter onderricht aan kinderen en volwas senen en een intenser pastoraal werk. Met dit laatste wordt bedoeld het huis bezoek bij meelevende gemeenteleden en ook bij de onverschilligen. De Protestanten „La Luce" is de beide priesters dank baar voor de openhartige manier waarop zij de geestelijke toestanden in Italië hebben besproken. De Waldenzen vragen zich inmiddels af, o.f een en ander ook voor de Protestanten van belang is. Met het geven va.a een antwoord is men gauw klaar. Men is er namelijk vast van overtuigd, dat, wat voor de R.K. kerk in het land geldt, op bijna alle punten eveneens geldt voor de Protestantse kerken. Ook hier doet zich veel onwetendheid voor. Er zijn veel te weinig gemeente leden, die, nadat ze hun catechisatie hebben beëindigd en als belijdend lid tot van. maar hij zou wel de nodige vrijheid willen hebben. Misschien dat er zich nog eens de gele genheid voordoet voor Van der Horst zijn gaven hieraan te besteden. Men moet hem veel vrijheid laten. Vrijheid is ontplooiing van talent. Ook voor een filmer. Fr. de kerk zijn toegetreden, ook verder pogingen in het werk stellen, zich zoveel mogelijk eigen te maken met de geloofs leer. Hierbij komt dan nog een schrikbarend tekort aan voorgangers. Dit is zó erg, dat in sommige streken van een noodtoestand gesproken kan worden. „De Tafel van de Waldenzen" komt tot conclusies, die wel zeer veel overeen stemming vertonen met die van R.K.- ziide. Er zal aan drie dingen vóór alles aandacht moeten worden besteed: de catechisatie, de prediking en de pasto rale zorg. Men heeft de indruk dat tot dusver het godsdienstonderwijs nogal wat te wensen overlaat, terwijl de zorg, die aan de prediking besteed wordt, niet groot genoeg kan zijn. Aan dit alles voegt „La Luce" dan nog toe: „Het is nu misschien het ogenblik om zich uitsluitend te wijden aan drie pun ten en andere dingen terzijde te laten en ons werk te verdiepen. Dit zal wellicht beperkingen opleggen en zeker minder opvallen, maar in wezen zal het zonder twijfel nuttiger zijn. Wij geloven, dat als onze kerken geestelijk tot kracht gewekt zijn en het Christelijk getuigenis tot nieuw leven is gekomen in de zielen van de gelovigen, dat dan het Evangelie, hoe ook verkondigd, nog steeds zijn aantrek kingskracht en verlossingskracht zal tonen." Het Februari-programma van de Haar lemse Kunstgemeenschap wordt geken merkt door verscheidenheid. Op Donderdag 4 Februari heeft in het Rembrandt Thea ter de eerste voorstelling te Haarlem van de fascinerende film „II Cristo proibito" (Dë verboden Christus) van Curzio Mala parte plaats. In hetzelfde theater geven de sopraan Greet Koeman, de alt Anny Delo- rie. den tenor Chris Reumer en de bas Siemen Jongsma, begeleid door Joan Kalff, een concert van fragmenten van werken uit het répertoiie van de Nederlandse Opera. Op Dinsdag 16 Februari heeft in de Stadsschouwburg het eerste optreden in Haarlem van het Rotterdamse Ballet- Ensemble onder leiding van Netty van der Valk plaats, met medewerking van de En gelse danser Leo Kersley, als balletmeester en choreograaf aan het gezelschap verbon den. Op het programma staan onder meer „L'estro armonico" op muziek van Vivaldi en „Fète Champêtre" op muziek van Géza Frid. De solisten zijn Barry Treure en Mariene Huyts. Tenslotte is er in Februari nog een lezing, te geven door de Podium-redacteur G. Bor- gers over de Belgische dichter Paul van Ostayen (1896—1928). De heer Gino Catarzi te Verona heeft in totaal 50.000 lire uitgeloofd voor litteraire en muzikale prestaties, die het gebruik van Esperanto ten grondslag hebben. De te be kronen verrichtingen zijn: 1. Het componeren van een lied op een tekst, die de componist kiezen moet uit bestaande originele Esperanto-gedichten van erkende litteraire waarde. 2. Het schrijven van een dichtwerk in het Esperanto tot een totaal van 108 ver zen. 3. Het in het Spaans herschepuen van één tot drie oorspronkelijk in het Esperan to verschenen gedichten met een totaal van 108 verzen. 4. Het in dichtvorm vertalen in het Es peranto van de zogenaamde balkonscène uit „Romeo en Julia" van Shakespeare.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 14