18000 Uw TAXI! I H I MAISON MARCEL Kort en bondigj W. G. A. M. van Willige benoemd tot directeur van Haarlems Bloei Vertoning van filmstrip over schutterstukken van Frans Hals Martha Graham en haar ballet verwekken sensaties Geslaagde voorlichtingsavond van Haarlemse Ouderraad Conversatie ENGELS FRANS Een nieuwe bewegingstaal voor moderne inhoud Bloemendaal Heemstede LOCOMOTIEF Fa. C. van Maren Radio Moors HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 10 rlr* ZIJLSTR.5 Waarheen na de zesde klas .56 CENTRALE VERWARMING EMMABLOEM-COLLECTE Offer royaal Doe mee als collectant(e) vanaf ƒ141. Permanent de Luxe f 11. Brits econoom sprak over bevolkingsvraagstuk Dr. W. Sleumer spreekt over „H.B.S.-A in de branding" Tweede opgraving in Gortestraat Drie jubilarissen bij Joh. Enschedé Botsing tussen auto en motorfiets Haarlemlicht en bloemen Wilhelminastraat 47 Tel. 18441 ZATERDAG 3 APRIL 1954 DONDERDAGAVOND. Dank zij de Bethsabee de Rotschild Foundation is de moderne Amerikaanse dansgroep van Martha Graham in staat een grote tournée door Europa te maken en daarbij, voor het geven van twaalf voorstellingen, ook Ne derland aan te doen. Helaas heb ik door allerlei andere werkzaamheden slechts een paar hiervan kunnen zien, waarbij het dan nog de vraag mag heten of het wel een gelukkige omstandigheid was, dat het grote répertoire het mogelijk maakte op drie avonden in het Amsterdamse theater Carré telkens een ander programma uit te brengen. Want om deze balletten op hun juiste waarde te kunnen beoordelen en analy seren zou men ze veel meer dan eens moeten zien. Ze zijn wel niet volkomen, maar toch in grote mate anders dan men gewend is, zowel naar vorm als in houd. En er is, vooral door het gebruik van een doorgaans „symbolische" bewegings taal, niet altijd direct uit „wijs" te worden. Niet dat men uit leergierigheid naar een schouwburg gaat, maar men wil toch altijd graag het geziene begrijpen. Dit is lang niet altijd mogelijk. Men zit dikwijls voor raad sels, ook al ontbreekt de bedoeling tot het opgeven daarvan. Ik hoorde na afloop in de wandelgangen zelfs iemand vragen: „Hebben ze de nummers nu inderdaad vertoond in de volgorde van het program ma?" Dat k&inkt misschien gek, edochdeze „onduidelijkheid op het eerste gezicht" be hoeft de liefde, althans de ontvankelijkheid voor dit werk geenszins te verijdelen. In de eerste plaats dient namelijk opge merkt te worden dat de bewegingen, ze mogen dan nog zo „vrij" zijn, op zichzelf nimmer naar vaagheid zwemen. De dan sers etsen met dezelfde precisie in de ruimte dit lijkt een tegenspraak, maar men moet het laatste woord letterlijk nemen als bij gebruik van de „academi- sche"techniek, waaraan trouwens wel het één en ander ontleend werd, zoals er ook talrijke Oosterse motieven en elementen van primitieve culturen (negers, Indianen?) zijn doorgedrongen en verwerkt. Daarin schuilt de moeilijkheid niet, al vormt dit technische aspect een probleem, waarover men eindeloos zou kunnen redetwisten. Dit dansen doet aanvankelijk vreemd aan, niemand zal het ontkennen. Men hoort in de zaal soms onderdrukte tekenen van hilariteit. Maar die verstillen al spoedig, omdat men geleidelijk als het ware in de sfeer wordt getild. Daar is geen ontkomen aan, zelfs al blijft men incidentele bezwa ren koesteren en in gedachten vraagtekens plaatsen. Het begrijpen komt misschien later wel en ik stel me dan ook voor de volgende week nog een terugblik op dit optreden te werpen. Voorlopig benadert men deze kunst voornamelijk door een proces van „invoeling". Men laat zich meeslepen, men wordt bekoord of men raakt er verbijsterd door, men ondergaat het tenslotte en geeft zich gewonnen. Er mag dan misschien met psychologische snufjes gewerkt zijn, niet zuinig zelfs af en toe men beseft toch, dat er door deze persoonlijke magie, alle cerebrale bedenksels en erotische inslag ten spijt, iets bloot komt te liggen van wat tot het collectieve onderbewustzijn behoort. VRIJDAGMIDDAG. Het eerste deel van deze beschouwing herlezende bemerk ik, dat er in deze naar een verstandhouding zoekende reactie nog geen enkele titel is genoemd, nog niets gezegd van de geraffi neerd op vaak folkloristische gegevens voortgebouwde muziek van de compo nisten William Schumann, Dello Joio, Gian Carlo Menotti, Aaron Copland, Thomas Ribbink, Hunter Johnson, Carlos Chavez en Alan Hovhaness en van de wonder lijke belichting van de hier door haar werk van Balanchine reeds bekende Jean Rosen thal of van de werkelijk zonder uitzonde ring uitmuntende costuums. De décors zijn meestal niet meer dan verschuifbare zet stukken, die gebruikt worden en hoe! op een aan het Duitse expressionisme ver wante manier. Men kan merken dat Pis- cator jarenlang in New York heeft ge werkt! Beter inzicht in de technische kant van haar „nieuwe" bewegingstaal verschafte Martha Graham een groot aantal in de dans belangstellenden tijdens een openbare les, die zij Vrijdagmorgen in het daartoe be langeloos beschikbaar gestelde theater Carré aan de leden van haar groep heeft gegeven. Dat werd een fantastische erva ring. Niet alleen toont Martha Graham een fenomenale vindingrijkheid in het beden ken van ongekende passen en gebaren, bovendien blijkt zij een systeem te hebben uitgewerkt dat training volgens vaste be ginselen mogelijk maakt en haar medewer- ADVERTENT1E kers zowel alle gewenste beheersing geeft als aan de bij deze (aan innerlijke drijf veren ontleende stijl) even noodzakelijke discipline onderwerpt. Daardoor werkt deze „vrije" manier van dansen, dat wil dus zeggen: op een veel bredere basis dan alleen met behulp van de academische techniek, overtuigender dan die van de destijds „Centraal Europees" genoemde richting van Wigman, Laban en geestver wanten. Bovendien is er geen ruimte voor amateurisme. De oefeningen spelen zich af in drie fasen: zittend op de grond, aan de barre en het springen en vallen. Het zou te ver voe ren van deze ongetwijfeld noodzakelijke rebellie tegen de telkens weer verstarrende vormen van het „klassieke" ballet een be schrijving te geven. Voor ons belangrijker zijn trouwens de gevolgen. Ik geloof, dat ook hier een assimilatieproces zal optreden en dat van deze vernieuwing zal worden overgenomen wat bruikbaar en houdbaar is, zoals in het verleden met alle revolu- tionnaire stromingen is gebeurd. Men heeft deze invloed reeds kunnen bemerken aan het werk van Agnes de Mille en Jerome Robbins bijvoorbeeld. Als zelfstandige grootheid lijkt de thans in practijk ge brachte vorm niet duurzaam, omdat deze onlosmakelijk verbonden is met de geniale, alles en alleen overheersende persoonlijk heid van Martha Graham al mag men niet uitschakelen, dat er in Amerika soort gelijke talenten met succes werkzaam zijn, zoals de choreografe Doris Humphrey en de danser José Limon, wier werk wij bin nen niet al te lange tijd eveneens in ons land te zien krijgen. ZATERDAGMORGEN. Het programma als geheel overziende treft het toch, hoe veel herhalingen er voorkomen. Deze taal is ontegenzeggelijk armer dan die van het zogenaamde klassieke ballet, want daarbij immers zijn de bewegingen tot tekens ge groeid. Men kan er meer mee zeggen, zij het minder direct. De fascinerende uitbrei dingen van het dansvocabulaire zijn echter bij uitstek geschikt voor het vertolken van de Amerikaanse levenshouding, voor het woekeren met complexen. Mij dunkt dat wij hier op een diepere zin van deze kunst stuiten, het wezenlijk tragische aspect er van: enerzijds de gefrustreerdheid, het il lusieloze, het gemis van schakels tussen traditie en idealen, anderzijds de in ieder mens levende behoefte tot hogeïre opvlucht. Nu kan ik nog wel enkele aantekeningen citeren, die ik in de marge van het pro gramma schreef. „Night Journey" bij voor beeld, waarin de mythologische geschiede nis van Oedipus en Jocasta wordt behan deld op de manier van het ontleende pres tige, die men kent van de toneelschrijver O'Neill, is een prachtig voorbeeld van de wijze waarop de problemen van dans en pantomime zijn opgelost, zowel letterlijk als figuurlijk. Alles wat Decroux gedroomd heeft, lijkt hier in vervulling te gaan. De opkomst van de profeet met de op de grond stampende stok was bijzonder effectrijk. Op wonderbaarlijke wijze is een veralge mening van het „anecdotische" bereikt, hier zowel als in andere balletten, waar door men buiten tijd en ruimte wordt ge plaatst om zeer wezenlijke, algemene er varingen te kunnen delen. „Diversion of Angels" is wellicht het hoogtepunt van deze tournée te noemen en zeker niet alleen vanwege de fantastische Twee keer heeft Martha Graham aan de leden van haar groep een openbare les gegeven tijdens haar verblijf in ons land, de eerste keer in de studio in het buiten goed Sorghvliette 's-Gravenhage (waar deze foto gemaakt werd) en gisteren in het Theater Carré te Amsterdam, bij welke laatste gelegenheid ook talrijke kunst- studerenden werden toegelaten. samentrekkingen van het lichaam tijdens de grote sprongen, die van de klassieke school zijn overgenomen. In de (wazige) vreugdedans Canticle for Innocent Co medians ter vertolking van de lof der schepping, heerst een tegelijk raadselach tige en volkomen natuurlijke poëzie. Door steeds nieuwe variaties, op wat men ais grondthema's leert herkennen, wordt de spanning steeds meer verdicht, een span ning die soms, bij het zwijgen van de mu ziek, iets bijna ondragelijks krijgt. Merk waardig overigens, een aansluiting als het ware op het hierboven betoogde, is dat de dansen van het geluk zich vrijwel zonder uitzondering afspelen in totaal onaardse sferen. De enige uitzondering is het bijna als een divertissement aandoende „Appa- lachion Spring". Het meest haar eigen inzichten en be doelingen getrouw is Martha Graham in „Letter to the World" naar het leven van Emily Dickinson, de grote Ameri kaanse dichteres, uit wier versen op on overtrefbare, hartveroverende wijze frag menten werden voorgedragen door de dan seres Pearl Lang: een ervaring om nooit te vergeten. Het leven van Emily Dickin son was in het geheel niet spectaculair, er zijn zelfs nauwelijks feitelijke gebeurte nissen bekend van deze schuwe vrouw, die zich als een schim door haar ouderlijk huis in Nieuw Engeland bewoog, zoals haar bio grafen berichten. Maar men zag hoe een ongehoord fantasierijk innerlijk zich ont vouwde, tegelijk met de uiterlijke omstan digheden. Misschien was het ballet te lang, maar het maakte een diepe indruk. Zoals het programma, dat zoveel tegen strijdige emoties opriep, dat ik er nog lang niet over uitgeschreven ben. Ik moet trou wens nog van alles zeggen over de won derlijke choreografische patronen, over de groepsregie, over de aan Spaanse zigeuners herinnerende lichaamswendingen, dde een betrekkelijk grote snelheid veroorloven en over zoveel andere elementen, die op den duur misschien voornamelijk hun waarde hebben door hun te verwachten transfusie in het klassieke ballet. DAVID KONING. ADVERTENTIE Bezuinig niet op reiorm-verband. CAMELIA heeft het unieke voor deel van ronde hoeken en de zuiver-witte Camelia-celstof ab sorbeert ook veel beter Made in.1 England. ZONDAGSDIENST De artsendienst van de doktoren in Bloe- mendaal-dorp wordt van hedenmiddag twee uur tot Maandagmorgen acht uur waarge nomen door de arts H. D. G. A. Immink, Bloemendaalseweg 126, Bloemendaal, tele foon 23449; die van de Overveer.se huis artsen tot Zondagavond elf uur door de arts C. G. J. Bos, Zijlweg 17, Overveen, tele foon 11431. De dienstdoende wijkverpleegster in het zelfde tijdvak is zuster J. J. M. de Bruin, Platanenlaan 10, Bloemendaal, tel. 12769 (b. g. g. 10920). De Zondags-, avond- en nachtdienst van de apotheken voor Overveen, Bloemendaal en Santpoort wordt van hedenavond zes uur tot Zaterdag 10 April in spoedgevallen ver zorgd door de Bloemendaalse apotheek, (Mej. J. M. E. Reyers), Bloemendaalseweg 85, Bloemendaal, telefoon 22181. Ook is ge opend apotheek De Wilde, Broekbergen- laan 42, Santpoort-dorp, telef. K 2560 8284. DOKTERSDIENSTEN De doktersdiensten voor Zondag 4 April worden te Heemstede waargenomen door dr. P. M. v. d. Gugten, Heemsteedse Dreef 37, tel. 39903 en dr. K. L. Kout, Herenweg 197, tel. 26224. Wijkverpleegster: zr. Dudok van Heel, Jac. de Witstraat 9, tel. 34673. Apotheek Schotsman, Binnenweg 206, telefoon 38320. Vrijdagavond hielden in het Krelage- huis een zevental spreeksters en sprekers tijdens een bijeenkomst van de Haarlem se Ouderraad korte inleidingen over het onderwerp: „Waarheen na de zesde klas?" De heer A. Porcelijn hield na zijn ope ningswoord een kort betoog over het Voortgezet Lager Onderwijs. Hij wees er op, dat een groot aantal kinderen niet ge schikt is om direct na de zesde klas van de lagere school af te gaan. Deze kinde ren kunnen het Mulo- of middelbaar on derwijs dan niet of moeilijk volgen en het resultaat is dan ook in vele gevallen, dat de kinderen doubleren of teruggezet moeten worden. De kinderen van het V G L O-onderwijs zullen echter met veel meer plezier het „hogere" onderwijs gaan vol gen. De heer Porcelijn meende echter, dat men de laatste tijd hoe langer hoe meer aandacht gaat schenken aan het VGLO- önderwijs, waarbij men uiteraard altijd rekening moet houden met de adviezen van het hoofd of de klasse-onderwijzer van de lagere school Drs. G. P. J. van Alkmade, directeur van het gemeentelijk bureau voor be roepskeuze verklaarde, dat zijn bureau een weg zoekt tussen de kinderen, die pas van school komen en de vijfduizend be roepen, waarin dit kind tenslotte terecht kan komen. Men doet dit met behulp van de tweeduizend opleidingsinstituten. Drs. van Alkemade meende, dat hier een ter rein voor zeer intensieve arbeid bloot lag, want de mens moet aansluiten met zijn beroep, een beroep dat het later ge heel zal opvragen en waarin het zijn ar beidsvreugde zal vinden. Nijverheidsonderwijs De ouders, die niets van de Huishoud en Industrieschool afweten, spreken, aldus de adjunct-directrice mejuffrouw M. J. Poldermans, over deze vorm van onder wijs als over de „spinazie-academie", een kookschool, waar men leert bakken, bra den en stof afnemen. Niets is echter min der waar. Men tracht het meisje die ken nis en vaardigheid bij te brengen, die on misbaar zijn voor het latere leven. Men doet dit onder meer door middel van een primaire opleiding, die bestemd is voor meisjes, die zes klassen van de lagere school hebben doorlopen. Uiteraard kun nen de leerlingen na deze opleiding een meer gespecificeerde cursus gaan volgen. De directeur van de Ambachtsschool, de heer J. Hubregtsen, deelde mede, dat de jongens op zijn school opgeleid kunnen worden in acht beroepen. Deze cursussen duren vrijwel allemaal twee jaar, hoewel er een mogelijkheid bestaat, en de heer Hubregtsen juichte dit toe, dat binnen kort deze opleiding met één jaar zal wor den uitgebreid. Het hoofd van de Th. M. Ketelaar- school voor MULO, de heer J. H. Thierrij, verklaarde dat in het algemeen die kin deren naar de Mulo zullen gaan, wier kennis iets boven het gemiddelde ligt. De leerkrachten trachten de leerlingen in vier jaar voor het einddiploma klaar te maken. Het tempo ligt bij de Mulo-scho len iets lager dan bij het middelbaar on derwijs. Middelbaar ondervvys De rector van het Coornhert Lyceum, dr. L. M. van Dis, meende, dat de ouders hun eigen verlangens op de kinderen pro jecteerden en dat alle ouders proberen hun kinderen een betere opleiding te ge ven dat zijzelf vroeger gehad hebben. Ook deze spreker ging uit van het standpunt, dat de ouders zich dienen neer te leggen bij de adviezen van ter zake bevoegde personen. Wanneer men het er echter over eens is, dat het kind naar het middelbaar onderwijs kan, dan zijn er vele mogelijk heden. Uitvoerig schetste spreker hierna de indeling van he* Haarlemse middelbare onderwijs. Na de pauze spraken vervolgens nog mejuffrouw mr. M. Boeree en de heer W. H. van Paasschen, beiden van de afdeling j eugdbemiddeling van het Gewestelijk Arbeidsbureau. Hierna kwam vooral de plaatsing van het kind direct na de lagere school in het bedrijsleven ter sprake. Ten slotte kregen de vele aanwezigen de ge legenheid to* het stellen van vragen en uiteraard werd hiervan een bijzonder druk gebruik gemaakt. ADVERTENTIE t een verstandige vrouw koopt uitsluitend gemltlnlseerde wol en wolgoedl ADVERTENTIE Woensdag 7 April ADVERTENTIE het lichter lopende rijwiel OVERVEEN ADVERTENTIE Met aandacht en met smaak wordt Uw coiffure in onze salons verzorgd H. W A K K E R - ex-chef kapper Stoomvaart Mii. Nederland Gcd. Oude Gracht 98, Tel. 20837 Het bevolkingsvraagstuk van de wereld was gisteravond het onderwerp van een uiteenzetting, die door de Britse econoom G. C. Clark, uit Oxford, werd gegeven voor de vereniging Geloof en Wetenschap. De heer Clark, die een bijzondere plaats inneemt onder de Britse economen, omdat zijn stellingen op vele punten in strijd zijn met de algemene opvattingen over de we- reidhuiehoudiing, gaf aan de hand van uit gebreide door hem zelf samengestelde sta tistieken een beschouwing over de bevol kingsaanwas, die hij bezag in verhouding tot de landbouwproductie. De wereldbevolking neemt, naar hij zei- de sinds het begin van de negentiende eeuw met één percent per jaar toe. Gezien het feit, dat het cijfer van de bevolkingstoene ming geleidelijk groter wordt, doet zich de vraag voor of het wereldlaodbouwareaa! een voldoende voedselproductie mogelijk zal blijven maken om in de behoefte te voorzien. De noodzakelijkheid om nieuwe gronden in cultuur te brengen, waarbij de mogelijkheden begrensd zijn mede als gevolg van de klimatologische omstandig heden is slechts één van de facetten van de toekomstige ontwikkeling, die leiden tot de voorspelling van deze econoom, dat de kosten van levensonderhoud in de toekomst zullen stijgen. Aan de hand van verschei dene statistische cijfers gaf de heer Clark in grote trekken een overzicht van de ont wikkeling in de komende vijfentwintig jaar. In een kantoor in t'e Joh. Vermeerstraat in Amsterdam is een inbraak gepleegd. De inbrekers braken de brandkast open en ontvreemden een bedrag van ongeveer 8000 gulden. De directeur van de Stichting „Haarlems Bloei," de heer C. S. Th. van Gink, die de bij de stichting geldende pensioenleeftijd reeds enkele jaren heeft overschreden, zal binnenkort zijn werkzaamheden neerleg gen. Het dagelijks bestuur der Stichting heeft tot zijn opvolger benoemd de heer W G. A. M. van Willige te Bloemendaal, thans waarnemend hoofdredactuer van de Nieuwe Haarlemse Courant. Het gemeentebestuur heeft, krachtens de statuten, aan de benoeming zijn goedkeu ring gehecht. De heer Van Willigen, die 12 September 1906 geboren is en thans zevenenveertig jaar is, heeft in September van het vorig jaar zijn zilveren jubileum als journalist bij de Nieuwe Haarlemse Courant gevierd. Toen heeft hij ervaren, dat hij in Haarlem en omgeving een zeer geziene figuur was. Bij zijn collega's staat hij bekend als een prettig vakgenoot met wie het aangenaam samenwerken is. In het openbare leven vervult de heer Van Willige diverse functies. Enkele jaren is hij lid van het dagelijks bestuur van de Stichting Haarlems Bloei. Voorts is hij secretaris van het Wit-Gele Kruis te Haar lem, bestuurslid van de Rooms-Katholieke kinderuitzending, bestuurslid van de af deling Noordholland van de Katholieke Nederlandse Journalistenkring, vice-voor zitter van de Kennemer Journalistenver eniging, voorzitter van de Stichting „Kunst en Vermaak" en sinds 1948 hoofdredacteur van het maandblad „Zonzij", het officieel orgaan van de stichting „De Zonnebloem De heer Van Willige zal op 1 Juli, of zo mogelijk eerder zijn nieuwe functie aan vaarden. Op Woensdagavond 7 April zal in de to neelzaal van „Drie Raeckse" aan de Raaks dr. W. Sleumer Tzn., directeur van de Chris telijke H. B. S. A in Amsterdam, spreken over het onderwerp „De H. B. S. A in de branding". Deze lezing, die is georganiseerd door de oudervereniging van de Haarlemse H. B. S. A en die toegankelijk is voor de leden van de oudervereniging, de leraren van de H. B. S. A, de hoofden van lagere scholen en ver dere belangstellenden, is uitermate belang rijk, aangezien het H. B. S. A-onderwijs op het ogenblik in het middelpunt van de be langstelling staat. Het bestuur van de oudervereniging heeft gemeend, ook de hoofden van lagere scho len te moeten uitnodigen, die namelijk de ouders zullen moeten adviseren bij de voor hun kind te maken schoolkeüze. ADVERTENTIE In de raadselachtig zaak van de beweer de verdwijning van het skelet, dat door twee kunstenaars in de Gortestraat 20 onder de vloer zou zijn gevonden, is tot op heden nog weinig licht gekomen. Gisteren is voor de tweede maal door de politie, in aanwezigheid van de officier van Justitie, de plaats bloot gelegd waar het geraamte gelegen zou hebben. Men is daarbij verder gegaan dan de eerste keer het geval was, en legde een put bloot waarschijnlijk het begin van de ontdekte gangen waaraan men de eerste maal niet is toegekomen. Het is niet bekend of hierbij nieuwe ontdekkingen zijn gedaan, die de zaak wat minder raadselachtig ma ken dan tot nog toe het geval was. Uit een en ander valt te constateren dat de politie deze kwestie, die aanvankelijk door haar met de nodige reserve werd bekeken, ern stig is gaan opnemen. De politie heeft in middels ook de broer van de verhuurder aan een verhoor onderworpen Vrijdagmiddag werden in Wassenaar de nationale veldloopkampioenschappen ge houden van de Nederlandse Politie Sport bond. De Haarlemse Politie-bode T. J. H. Collignon werd uit een veld van 81 deelne mers derde. Het parcours strekte zich uit over een afstand van 3 kilometer. De heer W. Kruyt te Haarlem is aan de rijksuniversiteit te Utrecht gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde op het proefschrift: A. study in connection with the problem of hormonization of seeds. De heer F. R. Assclioff, hoofd van de Noorderschool aan de Velserstraat te Haar lem, is aan het Nutsseminarium van de Am sterdamse Universiteit geslaagd voor het middelbaar examen paedagogiek. Voor de tweede keer houdt de Bond van Christelijke Scholen voor Haarlem en omgeving een scholendag voor leden van het onderwijzend personeel en wel op Woensdag 7 April 'in Dreefzicht. Na een begroeting en inleidend woord door de heer B. J. Thijssen, voorzitter van het bestuur, zal de heer L. van der Zweep een referaat houden over „De leiding van en in de school". Des mid dags zal ds. G. van Leeuwen het onderwerp „De ontkerstening van de jeugd: een feit, een zorg, een opdracht?" behandelen. Maandagavond 5 April wordt in het gebouw van de Nederlandse Protestanten bond in Heemstede een orgelconcert gege ven met medewerking van Tine van Raalte (sopraan). Joke Fontijne—Koeijers (alt en alt-blokfluit), Wil Waardenburg (alt-blok fluit) en Jan Boeke (orgel). ADVERTENTIE van ouds bekend. - Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM van Willige Binnenkort hopen drie leden van het per soneel van Joh. Enschedé en Zonen Grafi sche Inrichting N.V. hun jubileum te vieren. Op Maandag 12 April is de heer J. van Veen. kantoorbediende op de afdeling boek houding, vijf en twintig jaar in dienst, op Woensdag 14 April is de heer H. Stevens, onderchef van de afdeling fotografie, veer tig jaar bij het bedrijf werkzaam en op Don derdag 15 April viert de heer W. J. Jolink, fotograaf op de afdeling geldwaardig mate riaal, zijn zilveren jubileum. Gistermorgen omstreeks halfelf zijn op de hoek JanswegStationsplein een perso nenauto en een motorfiets, bestuurd door de 27-jarige chauffeur H. S. uit Haarlem met elkaar in botsing gekomen, doordat de be stuurder van de personenauto verzuimde voorrang te verlenen. S. is met een hersen schudding naar het Grote Gasthuis ver voerd. Ook de 22-jarige los werkman'J. van E., uit Haarlem, die achter op de motor zat, is naar het ziekenhuis gebracht, aangezien hij over pijn in de rug klaagde, doch hij kon even later naar huis terugkeren. De motorfiets werd zwaar beschadigd; de auto aan de voorzijde licht. Herdenking 10e Mei De Nederlandse Vereniging van Oud- politieke gevangenen uit de bezettingstijd houdt een plechtigheid ter herdenking van de in de oorlog gevallenen, op Maandag 10 Mei des middags halfvier op de Erebegraaf plaats te Overveen. Minister J. Suurhoff zal daar een rede houden. De Haarlemse politiekapel zal medewerking verlenen en mevrouw M.« Hengel-Couperus zal enige gedichten voor dragen. Gedurende de openstelling van de Keukenhof te Lisse, welke periode overeenkomt met het bollenseizoen, zal Haarlem het centrum zijn van toeristen. Het Frans Hals museum zal ook in de avonduren geopend zijn, enkele historische gebouwen worden verlicht en winkeliers zullen vooral in de maand April extra werk van hun étalages maken door tulpen en/of narcissen te plaatsen. Vrijdagavond is de verlichting ontstoken: tijdens een bijeenkomst in het Frans Halsmuseum heeft burgemeester mr. P. O. F. M. Cremers een kaars in een antieke lantaarn aangestoken en nadat hij zich naar de binnenplaats had begeven ging in de stad de verlichting voor de historische gebouwen aan. Het Frans Halsmuseum is anders ingericht dan het vorig jaar, toen het ter gelegen heid van de Flora in de avonduren was opengesteld. In het doorkijkje op de bin nenplaats is thans de Schuttersmaaltijd van Frans Hals te bewonderen. Andere schut terstukken zijn in de bovenzaal opgesteld. De overige werken van Frans Hals bevin den zich op de oude plaatsen en zullen des avonds verlicht zijn. De goudleerzaal wordt op het ogenblik gerestaureerd. Toch kan ze als doorgang gebruikt worden en langs de wand zijn illuminatie glazen aangebracht. Ter gelegenheid van de avondtentoonstel ling kwamen Vrijdag vele genodigden in het museum bijeen, die in de gelegenheid waren de eerste vertoning bij te wonen van de door Polygoon vervaardigde film strip over schutterstukken van Frans Hals. De begeleidende tekst, welke via de gramofoonplaten werd overgebracht was van de heer H. P. Baard, directeur van het museum. Een oordeel over de kleurweergeving van de lichtbeelden werd door de inleider zelf reeds geformuleerd. Hij stelde namelijk vast dat deze in de détails juister en ook waardevoller was dan in het totaalbeeld. Dit kunnen wij volledig onderschrijven. De bedoeling van de filmstrip is in de eerste plaats om diegenen, die niet in de gelegenheid zijn de originele Halsen te gaan zien, toch een indruk van de schilder wijze van de Haarlemse meester te geven. Maar de heer Baard vertelde dat hij in deze strip tevens het begin zag van een Mu seum-Cineac, hetgeen inderdaad een no vum zou zijn. Door het zien van deze filmstrip en 't aanhoren van de verklarende tekst zou het publiek met meer intensi teit de originelen bezichtigen. De waarde van de kleurweergeving van het Polygoon-product werd wel op een heel hoge proef gesteld, toen de genodig den onmiddellijk na de voorstelling in de gelegenheid werden gesteld de vermaarde schutterstukken, van St. Joris- en Klove niersdoelen, „in levenden lijve" te aan schouwen. Erkend moet worden, dat vooral som mige détails van kleding, handen en ge zichten een zeer goede indruk van de wer kelijkheid geven. Een grote vooruitgang in de kleur-techniek is alweer te constateren als men een vergelijking maakt met de on langs gemaakte film van Vincent van Gogh. Men zou wensen, dat er wat meer licht beelden in deze strip waren verwerkt, waardoor het geheel aan activiteit zou winnen. Het meest verba zingwkkende is wel de wijze waarop Frans Hals de han den van zijn modellen bestudeerde en por tretteerde. De bewegingen en expressies van de verschillende handen keren her haaldelijk in de strip terug en de heer Baard gaf bij die détails een beschrijving, die ons er weer eens van overtuigde, hoe goed hij dit alles bezien en verstaan heeft. Tenslotte betoogde de spreker dat de genen die Frans Hals' schutterstukken be kijken, er voor moeten waken niet geheel op te gaan in de kleurenpracht van de rijk uitgedoste personen. Frans Hals immers heeft veel meer dan een lustige verkleed partij gegeven: hij schilderde karakters! Mr. J. M. Landré, directeur van Poly goon, dankte de heer Baard voor de waar devolle adviezen die hij voor de vervaar diging van deze filmstrip had gegeven en deelde nog mede, dat het in de bedoeling ligt ook in andere musea, zoals het Mau- ritshuis te Den Haag, kleur-iichtbeelden te gaan maken. Er zijn plannen de filmstrip in de ko mende weken in het Frans Halsmuseum té vertonen, doch definitief is men hiertoe nog niet besloten. ADVERTENTIE PROT. CHR. NIJVERHEIDSSCHOOL Aan de Protestants Christelijke Nijver heidsschool te Haarlem zijn geslaagd voor akte N VII le deel: mevr. G. A. Madlener— Vos, mej. G. J. D. van Til. Geslaagd voor akte N VII: mej. A. Visser, mej, G. Zettels, mej. G. Tesink. Geslaagd voor akte N VIII: mej. J. W M van Geest, mej. J. A. Xijne, mej. H. C. M. Verbeek en mej. E. Vis,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 10