Uitgaan in Haarlem 'Winkel groeide tot fabriek Schoonheids overwegingen Bijna negentig mille voor N.Ph.O. VRIJDAG 15 OCTOBER 1954 TWEEDJASSEN van 68.tot 164. Belangrijke verhoging Haarlemse subsidie Gerechten met tomaten SIIO W-MOMENTEN Glas in de yoghurt TONEEL EN DANS Zaterdag 16 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie speelt „Mui terij op de Caine" van Herman Wouk, on der regie van Henk Rigters. Medewerken den: Han Bentz v d. Berg, Guus Oster, Joan Remmelts, Paul Huf en vele anderen. Zondag 17 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie geeft een her haling van de door Henk Rigters gere gisseerde voorstelling van „Muiterij op de Caine". Voor bijzonderheden, zie Za terdag. Maandag 18 October, Eikenlaan 5, Aerden- hout, 20 uur: Voor de Religieuze Kring Aerdenhout draag* de acteur Jo Stern- heim voor: „Jeremia", een dichterlijk drama door Stefan Zweig. Maandag 18 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Afscheidsvoorstelling Henriëtte Da vids met medewerking van bekende klein kunstenaars. Huldiging na afloop der voor stelling. Dinsdag 19 October, Stadsschouwburg, 20.15 uur: Hindoe ballet, uit te voeren door de uit zestien personen bestaande dansgroep van de Hindoe-danseres Mrinalini Sarab- hai Authentieke Indiase muziekinstru menten, costumes en décors. Donderdag 21 October, Stadsschouwburg, 14 uur: Voor de afdeling Haarlem van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen speelt de toneelgroep „Puck" onder regie van Cas Baas „Het wederzijds Huwelijks bedrog" van Pieter Langendijk. MUZIEK Vrijdag 15 October, Concertgebouw, 20 uur: Eerste V-concert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Toon Verhey, met medewerking van George van Renesse, solist in het eerste pianoconcert van Brahms. Verder staan op het programma de Academische Feest- ouverture van Brahms en de symphonie „Uit de nieuwe wereld" van Dvorak. Zaterdag 16 October, Vleeshal, 20 uur: Concert door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Albert de Klerk. Maandag 18 October, Concertgebouw, 20 uur: Recital van de Russische violist Igor Bezrodni laan de vleugel Sophia Wakman) en de pianist Eugène Malinin. Het pro gramma vermeldt werken van de Russi sche componisten Tsjaikofsky, Moussorgs- ky en Prokofiev. Maandag 18 October, Gro'e Markt, 15.30 uur: Het carillon van de Grote Kerk wordt bespeeld door Arie Peters, stadsbeiaardier. die ook te beluisteren is op Vrijdag van 11.30—12.30 uur. Dinsdag 19 October. Minerva Theater, 20.15 uur: Het Noordhollands Philhai-monisch Orkest onder leiding van Toon Verhey geeft met Hetty Blok als soliste een uit voering van het muzikaal sorookje „Peter en de wolf" van Serge Prokofiev voor de Heemsteedse Kunstkring. Verder worden uitgevoerd de ouverture „Hansel und Gre- tel" van F.ngelbert Humperdinck. ..Le festin de 1'araignée" van Albert Roussel en de vierde symphonie van Felix Men delssohn Bartholdy. Woensdag 20 October. Concertgebouw. 15 uur: Gratis toegankelijke gemeenteliike orgelbespeling door George Robert. Het programma vermeldt werken van J. S. Bach, Fr. Couperin, Jos. Jongen, G. Ver- schraegen en L. Boëlmann. Woensdag 20 October. Concertgebouw. 20 uur: In de tuinzaal speelt de pianist Henk van Eeuwiik werken van Scarlatti, Bach, Mozart, Debussy en Ravel. DIVERSEN Vrijdag 15 Octoher, Stadsschouwburg, 20 uur: Prof. dr. H. W. van de Pol uit Nijmeeen spreekt voor de vereniging Geloof en We tenschap over „Het vraagstuk van de ge loofsafval". Vrijdag 15 October, Phoenixterrein, 20 uur: Openingsvoorstelling van het circus Strass burger. Vriidag 15 October, hotel „De Leeuwerik", 20 uur: Voor de Koninklijke Vereniging Oost en West houdt de heer Junius Inger- man een lezing met lichtbeelden en gra- mofoonplaten over „Een exploratietocht door Centraal Afrika". Vrijdag 15 October, Kloppersingelkerk, 20 uur: Vertoning van twee, door de zending van de Gereformeerde kerken in Neder land gemaakte films over het zendings werk dezer kerken ip Indonesië. Zaterdag 16 October, Phoenixterrein, 14 en 20 uur: Voorstellingen van het circus Strassbureer. Zaterdag 16 October, gebouw Zang en Vriendschap, 20 uur: Ten behoeve van het verbond van algemene instellingen voor kinderbescherming in Nederland spreekt de heer K. J. Junius Tngerman over „Dr. Albert Schweitzer". Met lichtbeelden en gramofoon platen. Zaterdag 16 October, Westerhoutpark 3. 20.15 uur: Voor de afdeling Haarlem van de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging spreekt de Amsterdamse mu- ziekpaedagoge mevrouw Annet Theunissen van MaanenZaanen over het onderwerp „Cratief muzikaal groepswerk". Zaterdag 16 October, Rudolf Steiner school, Wilhelminapark 43 a, 16 uur: In een open bare conferentie over „Geestelijke ontwik keling door Anthroposophie" spreekt mr. M. Stibbe over „Anthroposophie als in nerlijke ontwikkelingsweg". Om 20.15 uur: Eurhythmiedemonstratie door mevrouw W. Stigter en mejuffrouw E. van Gelder. Zondag 17 October, Lido-theater, 11 uur: Ochtendvoorstelling, „Het moederlied" met Benjamino Gigli. Zondag 17 Octber, Rembrandt-theater, 11 uur: Ochtendvoorstelling, „Lily" met Lesly Caron en Mel Ferrer. Zondag 17 October, Phoenixterrein, 14 en 20 uur: Voorstellingen van het circus Strassburger. Zondag 17 October, Rudolf Steiner school, Wilhelminastraat 43 a, 11.15 uur: Mevrouw T. Tymstra spreekt over „Vernieuwing van de kunst door een innerlijke ontwik keling"; 14.30 uur: bespreking: 16 uur: ir. J. van Wettum spreekt over „De betekenis van een innerlijke ontwikkelingsweg voor de paedagogie". Maandag 18 October, Aula Stedelijk Gym nasium. Prinsenhof, 20 uur: Openbare lezing door de heer A. de Vries Feyens over: „De wereldprofeten tegen de achter grond van deze tijd". Maandag 18 October, Wijkgebouw Gedempte Oude Gracht 104, 20 uur: Op de vergade ring van de afdeling Haarlem-Centrum van de Nederlandse Christen Vrouwen bond spreekt ds. D. Ringnalda over het onderwerp: „De ouder wordende mens in onze samenleving". Dindag 19 October, Concertgebouw, 14.15 uur: Lezing met kleurenfilm over Joego slavië voor de afdeling Haarlem van de Nederlandse Vereniging van Huisvrou wen. (Tuinzaal). Dinsdag' 19 October, Concertgebouw, 20 uur: Voor de federatie Haarlem van de Partij van de Arbeid draagt Enny Molsde Leeuwe voor „Naast u is mijn plaats" van Maurits Dekker. Dinsdag 19 October, gebouw Nederlandse Protestanten Bond, Postlaan, Heemstede, 20 uur: Voor de Doopsgezinde Kring Heem stede spreekt ds. C. P. Hoekema over „De verhouding van man en vrouw en de posi tie van de ongehuwde". Dinsdag 19 October. Frans Halsmuseum: In de Renaissancezaal vindt des avonds de viering van de Dag der Verenigde Naties plaats. De herdenkingsrede zal worden uitgesproken door drs. H. A. Korthals, lid van de Tweede Kamer. De film „World without end" zal worden vertoond. Woensdag 20 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De geheel-onthouders Toneelvereni ging „Nieuw Leven" geeft onder regie van Carl Veerhoff een uitvoering van het toneelstuk „Huis zonder vensters" door Ab van der Linden, naar een gegeven van Richard Reich. De voorstelling wordt herhaaald op Donderdag 21 en Vrijdag 22 October. Woensdag 20 October, Concertgebouw, 20 uur: Filmavond „Tussen Wenen en Parijs" van de Nederlandse Reisvereniging. Woensdag 20 October, gebouw St. Bavo, Smedestraat, 19.30 uur: Ontspannings avond van de afdeling Haarlem van de Algemene Bond van Ouden van Dagen. Medewerking verleent de Tiroler-kapel „De Alpenroos" onder leiding van Jos Witjes. Woensdag 20 October, Minerva-theater, 20.15 uur: De Indische Buurtvereniging presen teert „Het cabaret van de glimlach" met Sylvain Poons, Cas Rus en Tobi Rix. Donderdag 21 October, Brinkman, Hout plein, 20 uur: Voor de afdeling Haarlem van het genootschap Nederland-Engeland spreekt mr. Eric Gillett over „The litterary scene 1954". Donderdag 21 October, Minerva-theater, 20.15 uur: Vertoning van „Tranen over Johan nesburg" voor het Bijzonder Kerkework van de Hervormde Gemeente Heemstede. Vrijdag 22 October, Brinkmann, 20 uur: Voor de afdeling Haarlem van de studievereni ging voor Psychical Research spreek) de heer G. Zorab over „Nieuwe onderzoekin gen en beschouwingen betreffende 's men sen voortbestaan na de dood". VOLKSUNIVERSITEIT Alle bijeenkomsten worden gehouden in het Frans Halsmuseum, ingang Klein Hei ligland, en beginnen om 20 uur. Maandag 18 October: Laatste van drie voor drachten over „Angst en leugen in het kinderleven" door de heer J. W. Bos, psy chiater, in samenwerking met de Vereni ging voor paedagogiek. Woensdag 20 October: Tweede van drie voor drachten met lichtbeelden door de heer H. P. Baard over „Vijf eeuwen schilderkunst in de Nederlanden". Donderdag 21 October: Tweede van drie voordrachten over „De dogmatiek van het Christendom" door prof. dr. G. C. van Niftrik. Op deze avond zal worden behan deld: „Oorsprong, ontstaan en wezen van het dogma". Vriidag 22 October, Remonstrantse kerk, Wilhelminastraat, 20 uur: Mr. F. L. S. F. Baron van Tuyl van Serooskerken spreekt over „Evanston over de wereldvrede". Vriidag 22 October. Gebouw Vrijzinnig Her vormden, Jacobstraat, 20 uur: De heer J. P. Strijbos houdt een lezing met kleuren films over „Kleurenpracht van. Zuid- Afrika". Donderdag 21 October, Minervatheater, 20 uur: Ir. E. M. Roderkerk houdt voor de af deling Heemstede een lezing met lichtbeel den over „Herfst in het nationale park De Kennemerduinen". TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tot 8 November: „De sier kunst van de Tropen". Geopend op werk dagen van 912.30 en vari. 13.3017 uur. Op Maandag, Woensdag en Zaterdag ook des avonds van 2022 uur. Des Zondags van 1417 uur. Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon huis van schilder-schrijver Jacobus van Looy is te bezichtigen op Donderdagen var. 1012 en van 1417 uur. Op Zon dagen alleen van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Groepportretten van Frans Hals, expositie van nieuwe aan winsten uit de Recuperatie, gerestaureer de goudleerzaal. Geopend van 1016 en Zondags van 1316 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Geopend op aanvraag. Kunsthandel Leffelaar: De kunst van de edelsmeden (atelier „Martinshof") en Bloemsierkunst van Dick Schuijt. De Muurbloem. Onder de oude St. Bavo tentoonstelling van wollen kleding, exclu sieve sieraden en ceramiek, tot 24 October op werkdagen van 9.3018 uur. Vrijburglaan 17, Overveen: Tinholtcollectie. Op werkdagen geopend van 9 tot 12 en vari 14 tot 16 uur.' R.k. Openbare Leeszaal en Bibliotheek: Expositie van werken van Albert Loots in de serie exposities van werken van kuns tenaars uit* Haarlem en omgeving, ver zorgd door Levinus Tollenaar. 't Huis met de Kogel: Tentoonstelling van schilderijen en aquarellen van Margaretha Verheus. Opening op Zaterdag 16 October om 15 uur door de heer Olaf J. de Landell. Dagelijks geopend van 1018 uur, uitge zonderd des Zondags. Cruquiusmusuem Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en_ overzicht overstromingsramp Februari 1953. Studio Lohr, Zandvoortselaan 69, Heem stede: Expositie en demonstratie van Pot ten e du Ton door de heer en mevrouw W. Duller, van Maandag 18 tot en met 30 October. ADVERTENTIE Italiaanse stijl grote sortering GEN. CRONJéSTRAAT 40-44 Tel. 15438 B. en W. van Haarlem hebben voorge steld de jaarlijkse subsidie voor het Noord hollands Philharmonisch orkest te verho gen van tachtigduizend tot 89.000 gulden per jaar. Met terugwerkende kracht zal voor het tijdvak van 1 October 1953 alsnog 11.250 uitgekeerd worden. Ter toelichting schrijven B. en W. onder meer: „Inverband met de verwachte salaris verhoging en de voorbereide regeling van de pensioenaanspraken van de orkestleden, werd de vaststelling van de begroting voor het boekjaar 1953/1954 belangrijk ver traagd. Thans echter zijn zowel de begro ting voor 1953/1954 als voor 1954/1955 vastgesteld. Uit deze begrotingen blijkt-, dat de kos ten van het orkest, vooral door bovenge noemde maatregelen ten aanzien van de orkestleden, aanzienlijk zijn gestegen. Mede op aandrang van ons College heeft het bestuur van het Noordhollands Phil harmonisch Orkest verzocht om verhoging van het provinciaal subsidie. Inderdaad hebben de Staten der Provincie Noordhol land in hun vergadering van 27 Juli j.l. besloten tot verhoging van dit subsidie van Maximaal 31.500,tot maximaal 70.000,en wel met ingang van het boekjaar 1953/1954. Tengevolge van dit Statenbesluit zijn de tekorten, welke 'door de gemeenten zouden dienen te worden gedekt aanmerkelijk verminderd, maar desondanks toch hoger dan waarmede Haarlem bij de begroting voor 1954 heeft rekening gehouden. De billijkheid brengt ons inziens met zich mede, dat ook Haarlem naar even redigheid bijdraagt in de meerdere kosten van het orkest." RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN Hebt u ook soms zo'n hekel aan uw eigen gezicht? Gelukkig is uw eigen critiek vaak sterK overdreven en als iemand u zijn eerlijke critiek zou dur ven geven, dan zou dit heel wat minder streng zijn dan de uwe. Als wij 's mor gens noodgedwongen en onwillig ons bed verlaten en dan ons slaapdronken gezicht in de spiegel zien, is het inder daad niet veel fraais. Maar laten wij nu ook eens in de spiegel kijken op een moment dat wij opgewekt en tevreden gestemd zijn. Ziet u wel dat uw gezicht nu heel anders is? De vorm valt heus wel mee. Nu er beweging in zit en er een bepaalde gevoelsuitdrukking over ligt is het gezicht eigenlijk heel aardig en juist door déze vorm heeft het iets bijzonders. Heus, uw gezicht is er een uit duizenden. Niemand heeft hetzelfde aardige gezicht als u, nu er blijheid en tevredenheid op wordt afgetekend. Overigens kunt u aan de vorm van uw gezicht best wat veranderen, als u er werkelijk hinder van hebt. Met rouge namelijk. Hiervoor is de rouge in crème- vorm beter geschikt dan de poeder. Eerst even vertellen hoe men op de juiste manier rougeert. U doopt het topje van de ringvinger in het rouge- potje en tikt met deze vinger heel licht vier stippen in ruitvorm op de te rou- géren plaats van de wangen. Daarna de vierstipjes tegelijk op beide wanger zachtjes uitstrijken, strijken in de rich ting van neus naar oor. Zo rougeert men. En hoe kan men nu de vorm van het gezicht corrigeren? Dat lukt door de rouge op de juiste plaats aan te stippen en wel als volgt. Op het lange gezicht wordt de rouge aangebracht meer on der dan boven het midden, een weinig onder de jukbeenderen dus. Uitstrijken in de richting van neus naar oor. Boven dien geeft u de punt van de kin een rougetip. Het magere gezicht wordt boller door de holle wanger te rougéren. Op een smal gezicht wordt de rouge hoog op de wangen aangebracht en ook terzijde van de wangen, dus: op of boven de jukbeenderen en op zij tot even bo ven mondhoogte. Het gezicht lijkt hier door wat breder. Op hetronde gezicht brengt men het wangenrood aan op de jukbeenderen en laat het opwaarts uit lopen naar de slapen. Het brede ge zicht wordt smaller als de rouge in de richting van de neus uitvloeit. Hierbij dus de rouge dicht bij de neus houden en niet tot de slapen toe laten uitlooen omdat deze juist niét mogen opvallen. Het bolle gezicht vraagt rougering naar het oor toe. De jukbeenderen krij gen niets want, zoals uit het boven staande al blijkt, d>e rouge op de juk beenderen maakt het gezicht juist bol ler. Vindt u dat uw ogen te ver uit elkaar staan, leg de rouge dan op in de richting van de neus. Staan uw osen te dicht bij elkaar blijf dan zo ver mo gelijk met uw rode camouflage bij de neusvleugels vandaan. Boven alles: wees matig. Leg de rouge zo zuinig op dat deze niet te zien is.. Juist op die manier verkrijgt u het ge wenste resultaat: niemand heeft in de gaten dat uw hoofd eieenlijk te lang. te dik, te kort of te spichtig is. Laat het sen geheimpje blijven. GERDA. Het uitsnijden van het voorpand. in tinten, variërend van pastel tot don ker en heel wat fantasieruitjes en -stre pen, die bestemd zijn voor het sportie vere genre, dat steeds meer in trek komt. Vergeleken met het eenvoudige witte piquéhemd van vroeger blijkt er alleen al in verscheidenheid van weefsel ontzaglijk veel te zijn veranderd. In de knipzaal sta ik even bij een blond meisje te kijken. Met behulp van een handsnijmachine snijdt ze 175 tot 200 overhemden in een keer uit de stor. Een eindje verder worden de kleinere. In antwoord op de mededeling van een lezer, die zich er over beklaagde, dat hij in de Bulgaarse yoghurt steeds glasscherven vond en schimmel signa leerde, en die zich naar aanleiding daar van afvroeg of er geen controle werd uitgeoefend, het volgende: „De aanduiding Bulgaarse yoghurt is m.i. een onding. Het Melkbesluit kent uitsluitend de namen melkyoghurt en yoghurt. De laatste is verkregen door melk tot 2/3 van het oorspronkelijke volume in te dikken en daarna te enten met een yoghurtcultuur. Daaraan wordt de zeer weidse naam Bulgaarse yoghurt gegeven! Dit product kan bij lang be waren schimmelig worden. Vermoede lijk zit hier de fout niet bij de fabriek, maar bij de slijter, die het te lang in zijn winkel of koelkast heeft laten staan, in plaats van het overschot aan de zuivelfabriek terug te geven. Helaas komen er zo nu en dan glas scherven in melkproducten voor. Een euvel, dat over het gehele land is ver spreid en niet alleen tot Utrecht beperkt is. De oorzaak is het zachte glas aan de flesranden, zodat tijdens de automa tische capsulering een stukje aan de rand losraakt, soms houdt de machine het stukje vastgeklemd en laat dit in de volgende gevulde fles vallen. Geluk kig wordt de flessenkwaliteit beter en de melkinrichtingen doen alles, om dit gevaar te bezweren. Ook de betrokken controlerende instanties weten hiervan, maar niet elke fles kan geopend wor den en niet bij elke melkslijter kan een controleur geplaatst worden. Het beste is, dat de klant flessen, die sterk be schadigd zijn aan de hals, niet meer teruggeeft aan de slijter". Tomaat gevuld met haringsla. 5 tomaten, 2 zoute haringen, koude gekookte aardappelen, een stuk kom kommer, olie, azijn, mosterd, zout, mayonnaisse De tomaten wassen. Van vier tomaten het kapje afsnijden. Het zaad ver wijderen. De tomaten met zout be strooien en enige tijd omgekeerd laten staan. Aardappelen, haring, komkommer en de overgebleven tomaat in stukjes snij den, de peterselie zeer fijn snijden. Deze ingrediënten dooreenmengen en op smaak maken met olie, azijn en des gewenst een weinig mosterd. Het slaat je in de tomatenbakjes overdoen en op elk een kapje tomaat leggen, zodat een randje van het vulsel zichtbaar is. Deze rand garneren met mayonnaise of peterseliegroen. Stoofschotel van vlees, aardappelen, bloemkool en tomaat. 250 g doorregen varkensvlees, bij voorbeeld schouderlappen, U/a kg aard appelen, een kleine bloemkool, 500 gr tomaten, een sjalotje, 75 gr boter of margarine, zout. Het vlees zouten en in stukjes snijden. Deze in een braadpan aan alle kanten bruin bakken in de hete boter of mar garine. Een scheut water toevoegen en het geheel een kwartiertje stoven. Een deel van de jus afgieten. De aardappelen schillen en in niet te kleine stukken snijden. De bloemkool in roosjes ver delen. Aardappelen en groenten bij het vlees voegen, met een weinig zout be strooien en samen zachtjes gaar koken in ongeveer 25 minuten. De tomaten en het uitje schoonmaken, in stukken snijden en in de pan doen. Het geheel nog enige minuten ver warmen tot de tomaten zacht zijn. Alle ingrediënten voorzichtig dooreen men gen. Tomatensoep met rijst. kg soeptomaten, 1/2 1 water, 2 eet lepels rijst, ui, een takje verse thijm, een paar takjes peterselie, boter of margarine, zout, peper, aardappelmeel. De tomaten wassen, in grote stukken snijden en met het water, de ui, thijm, en peterseliestelen aan de kook brengen. De massa een kwartier zachtjes laten trekken. De tomaten door een zeef wrij ven. Het sap met weinig zout aan de kook brengen. De rijst wassen en in het tomatensap gaar koken in ongeveer 20 minuten. Een klontje boter of margarine door de soep roeren en deze afmaken met zeer fijn gesneden peterseliegroen en desgewenst een weinig peper. N.B. Wie de rijst gelijkmatig door de soep verdeeld wenst, dient de soep bij te binden met een dun papje van aard appelmeel en water. Broodbelegging van gestoofde tomaat met ei en spek. 250 gr tomaten, 1 ei, 50 gr mager spek, boter of .margarine, zout desgewenst een stuk groene paprika. Het spek in blokjes snijden en zachtjes uitbakken, zonodig een weinig boter of margarine toevoegen. De tomaten ont vellen na ze in de gasvlam of in heet water gehouden te hebben. De tomaten in stukken snijden en een paar minuten meebakken op een niet te fel vuur. De pan gesloten houden. Wanneer de toma ten gaar zijn, het ei loskloppen en onder goed roeren met de tomaten vermengen. <T^oor cle^Örouw Een zwart pakje met Persianer bont Voor het jonge meisje is er overvloedige uit de model-klasse van C. A. keus u" r°k>es fn bl£usf <™del getoond op show C. A.). Finale van de C. A. show in de Haarlemse Vleeshal. van zijn bewerking. Er volgen nog het inpakken, het voorzien van etiketten en het vervoer naar de expeditie in zak ken van cellophaan. Vandaar gaat het product naar alle windstreken, waarbij ik mag .verklappen, dat 30 ervan be stemd is voor export naar de Scandina vische landen, Duitsland, Zwitserland, maar ook naar Oeganda en Kenya. Dat Zwitserland Kerko overhemden afneemt is op zichzelf een bijzonderheid, want dit land heeft immers een zeer gere nommeerde eigen industrie. De overhemdenmodè wordt hoe lan ger hoe meer door Italië gedecreteerd. Er komt steeds groter variatie en de keuze van de man richt zich steeds meer op het sportieve genre. Rond twee derde deel van de overhemden, die in Nederland worden gedragen, zijn spor tief en dit percentage stijgt van jaar tot jaar. Nu er zoveel variatie is voor de man, kan er voor de volgende zomer mits deze enige warmte mét zich brengt gevoegelijk het parool: jasjes uit! wor den gegeven. Dat zou het straatbeeld aanzienlijk verlevendigen! TINEKE RAAT Toen het meisje Hillegaart, dat van haar elfde jaar af op een atelier in de Amsterdamse Jordaan overhemden had ge naaid, trouwde met de heer Kerkvliet, dacht zij vermoede lijk voorgoed van haar werk af te zijn. Maar de eerste wereldoorlog brak uit en er ontstond al spoedig ernstige stagnatie in de aanvoer van overhemden met het gevolg, dat de zaak van haar man een bescheiden herenmode winkel in Haarlem met te> geringe voorraden werkte en dientengevolge een kleinere omzet behaalde. De ondernemende mevrouw Kerkvliet, die deze situatie natuurlijk met lede ogen aanzag, voelde er niets voor bij de pakken te gaan neerzitten. Bij gebrek aan een betere ruimte zette ze haar naaimachine in de slaapkamer en maakte over hemd na overhemd. Het liep best en het duurde dan ook niet lang of ze moest er een helpstertje bijnemen. De vraag naar witte overhemden met piqué borst hield aan een streepje of de een of andere fantasietint bestonden toen nog niet en de bedden verhuisden naar de zolder: het atelier had het van de slaapkamer gewonnen. Er kwamen meisjes bij, de zolder werd magazijn en er stonden dozen met over hemden in alle hoeken. Er werden in die dagen ook frontjes gemaakt een boord aan een lap stof over de borst, op de rug vastgemaakt met bandjes. In de mouwen werden een paar losse manchetten geschoven en men kon gerust een plechtigheid bijwonen, zonder dat men bang hoefde te zijn er niet als heer opge prikt uit te zien. Uit dit kleine begin groeide de Haarlemse Overhemden- industrie Kerko, die binnen afzienbare tijd haar veertig jarig jubileum zal vieren en waarin thans 375 mensen hun brood verdienen. Bovendien is in Amsterdam aan de Heeren gracht een dépendance gevestigd met 175 man personeel. Het initiatief van mevrouw Kerkvliet heeft dus wel tot een be hoorlijk succes geleid. In 1922 werd een groter pand betrok ken aan de Zijlweg. De algehele leiding kwam in 1923 in handen van de tegen woordige directeur, de heer Nolte, en sindsdien zette de bloei onafgebroken door. Het nieuwe gebouw aan de Ste- phensonstraat kon in 1940 worden af gebouwd en in gebruik worden geno men. Meisjes bezig met het aanzetten van mouwen. Dessins en kleuren De heer Nolte leidt me in het bedrijf rond en we beginnen in het magazijn, een dorado van allerlei dessins en kleu ren. „De nieuwe modetinten", expliceert mijn deskundige gids, „zijn voor heren overhemden pink een lichtrose fon- dantkleur en helio lila". Het schij nen kleuren te zijn, waarnaar het ko mende seizoen grote vraag zal bestaan. De gedachte komt echter even bij me op, dat mannen met een conservatieve smaak het voorbeeld van „baanbrekers" nodig zullen hebben om dergelijke over hemden te dragen. Persoonlijk hoop ik nochtans, dat het aantal dezer conser vatieven gering zal zijn. Het tegenwoordige materiaal voor overhemden bestaat voor 90% uit ka toen. Ik zie fijne en minder fijne poplins onderdelen in aantallen van zo'n veertig tegelijk gesneden. Dan wordt elk onderdeel gesorteerd en er vormen zich stapeltjes met ver schillende kleurlagen: grijs, groen, beige en zo meer. In al deze fleurige hoopjes is de volgorde der kleuren gelijk en dat moet ook, want bij het in elkaar naaien van het overhemd moeten de onderdelen soort bij soort van de stapeltjes kunnen worden afgepakt. In wagentjes gaat het alles nu naar de naaizaal, waar eerst de boorden worden klaargemaakt. Ieder meisje heeft er haar vaste taak aan: het in elkaar stik ken, het vervaardigen van de balein huisjes, het pletten van de punten, het overstikken en het zetten van voering aai het onderboord. Daarna worden het dubbele front en de manchetten genaaid en volgen de verdere bewerkingen. De werkruimte is groot en licht. Een ry groene hangplanten in het midden ran de zaal geeft sfeer. In de strijkafdeling heb ik geconsta teerd, dat er ook op dit gebied specialis ten bestaan. Elk overhemd wordt er door vijf meisjes gestreken en elk krijgt een bepaald onderdeel te behandelen. Het overhemd is dan aan het einde

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 9