ZE VEN DA GEN HAARLEM Oude muziek door „De Cantorij" in de Renaissancezaal Doe het beter met TREINTJE SPELEN TREIN Gevaar van rangeren 't Gevaar niet zien" Bijna 40.000 bezoekers aan Halsmuseum en Bavo Stijging blijft achter bij landelijk gemiddelde „Kijk, zo krijg je nou een verschrikkelijke botsing Van mensen en dingen onder de Damiaatjes TAAL VAN TEKENEN H.T.C. met Hélène Derde kwartaal 1954: Omzetten Haarlemse industrie Drie benoemingen voor Vic. J. Wolfensberger Nu tijdelijk „Kerstoratorium" van Hubert Guypers Bloemendaalse raad vergadert Donderdag Ut%„. HUNTER Jkcjgjt! Burgerlijke Stand van Haarlem Dialoog Thomas hebben Etalage-kunst 5 5 55 Gemeen Kunst-étalage Laat u uit het lood slaan Agent Portefeuille terecht Amateurtoneel „Scrooge en Marley" in het Minervatheater VRIJDAG 10 DECEMBER 1954 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Onder auspiciën van het Comité voor jonge Toonkunstenaars musiceerde Don derdagavond in de Renaissancezaal de muziekfcring „De Cantorij" met een zeer interessant programma. „De Cantorij" (een groep van zeven historisch-musico logisch ingestelde enthousiastelingen) specialiseert zich in het uitvoeren van oude muziek, die in het normale concertbedrijf niet of zeer zelden aan bod komt en door velen en dat zijn dan ju-ist zij die haar niet of zeer oppervlakkig kennen als onbelangrijk beschouwd wordt of als kunst die nog in de kinderschoenen staat. Het is waar: men behoeft voor deze voorklassieke kunst een' apart muzikaal aanpassingsvermogen en een speciaal ge richte smaak, die slechts langs cultuur historische weg te bereiken is, maar dit geld! tenslotte voor elke tak van kunst. In fcie geleidelijk in deze materie door dringt van barok tot renaissance en zo verder terug tot gotbiek en romaanse kunst kan clan ervaren, dat het met die kinderschoenen nog al los loopt, want elke periode heeft de kunst geproduceerd die haar volmaakt vertegenwoordigt. Een motet van Josquin des Prés is waarach tig niet achter te stellen bij een motet van Bruckner of Poulenc en een Psalm van Schütz kan zich qua uitdrukking meten met het sterkste dat het Wagneriandsme op dit gebied aan de kunst heeft toege voegd. Maar men moet het allemaal in zijn eigen tijd, in zijn eigen stijl kunnen zien en beleven. En dan blijkt het, dat er van kinderperioden in de muziek geen sprake hoeft te zijn. Hoe verder men in de ge schiedenis teruggaat, hoe klaarder alles wordt, zoals ook het water het d'ichtst bij de bron het minst troebel is. Ram Kalma, een onzer nobelst getim- breerde baszangers, verraste ons met de heerlijke cantilenen van minnezang en troubadourskunst uit de middeleeuwen melodieën die volmaakt zijn op zichzelf en geen begeleiding behoeven. Hij en zijn in strumentale begeleiders (altblokfluiten en continuo) overtuigden van de waardige schoonheid van Schütz' Psalm 18. Rom Kalm?, liet ons tevens de melodieuze kracht en het uitdrukkingsvermogen proe ven van Engelse minneliederen uit de tijd van Koningin Elizabeth, onder meer var: het prachtige „Now, now" van Down- land, welke melodie door Valerius werd gebruikt voor zijn „Heere, keere van ons af". Een boeiend staaltje van middel eeuwse musiceer-practijk hoorden wij in een vertolking door zangstem, tenorfluit en gamba van motetten van Loyset Com- père en Josquin. Van Obrecht liet Maarten Kooy op een door hemzelf gebouwd portatief, dat een opvallend milde klank produceert, gedeel ten boren uit een miscompositie. Dit kleine orgeltje en een tenorfluit tekenden de zui vere lijnen van een paar Sou ter lied ekens van Clemens non Papa. De gambaspeler Hans Bol vertolkte tref zeker ik zou haast zeggen brillant een paar Ricercares van de 16de eeuwse Spanjaard Ortiz, de eerste die de knie vedel solistisch toepaste. Behalve uit por tatief en gamba bestaat het instrumenta rium van het ensemble uit clavecimbel, vedel, discant-viola en blokfluiten-kwar tet. Dat maakt d>at sommigen van de exe cutanten nu eens dit en dan weer dat in strument ter band nemen. Wim Meybaum, de aanvoerder van het blokfluiten-kwar tet, zagen we nogal eens van speeltuig ver wisselen. Hij toonde zijn vaardigheid voor al met een vertolking van de Sonate in ADVERTENTIE c van Loedllet, waarvan hij het Adagio zeer muzikaal coloreerde. Een danssuite van Praetorius (gespeeld door het blokfluitenkwartet) en vooral een suite van Melchior Franck (in zeer ge varieerde bezetting vertolkt) konden mede een hoge dunk geven van de ernst waar mee „De Cantorij" deze oude muziek be oefent. Men musiceert met een geestdrift, die menigmaal boven de orthodoxe pro bleemstellingen inzake stijl en manier uit gaat. De kunsthistorie beleven en deze met zuiver besef, doch vooral ook met le vendige impuls uitdragen, moge het doel van deze groep blijven. JOS. DE KLERK De bezoekcijfers van het Frans Hals museum en de Grote Kerk (resp. 24.273 en 14.573 in het derde kwartaal 1954) geven enige indruk omtrent het sterk toe genomen vreemdelingenverkeer in Haar lem. Combinatie van beide cijfers over het derde kwartaal van de vier voorafgaande jaren levert het volgende resultaat op: 1950: 23.537; 1951: 20.002; 1952: 23.085; 1953: 27.828 en 1954: 38.846 bezoekers. Wanneer men 1950 op 100 stelt, komt men voor dit jaar op een indexcijfer van 165. De totale omzetten van de Haarlemse in dustrie gedurende het tweede kwartaal 1954 (f52.897.000) vertonen een stijging van f3.183.000 (6 ten opzichte van de omzetten in het eerste kwartaal 1954 Voor Nederland bedroeg deze stijging in procenten uitgedrukt ongeveer acht pro cent. Vergelijkt met de omzetten van de voor naamste takken van nijverheid met die in het overeenkomstige kwartaal van 1953, clan blijken deze, met uitzondering van de chemische industrie, een stijging te verto nen. De totale export van de industrie (f9.446.000) maakte gedurende het twee de. kwartaal 1954 plusminus 18 van de totale omzetten uit (voor Nederland be droeg dit percentage 26). Ten opzichte van het vorige kwartaal daalde het totaalcijfer der exportomzetten met plusminus 2 (voor Nederland was er stijging van 6 Vergeleken met het tweede kwartaal 1953 is er een stijging van f 1.009.000 voor de totale exportomzetten, een stijging voor de metaalindustrie van f 427.000 en een daling voor de chemische- en voedingsmiddelen industrie van resp. f 340.000 en f 363.000. De vicaris J. Wolfensberger in wijk II van de Nederlands Hervormde Gemeente van Haarlem heeft achtereenvolgens drie benoemingen tot vicaris in andere gemeen ten gehad: één op 1 December in Lisse en vervolgens op 6 December een in Nieuw Buinen (Dr.) en een in Oosterbeek. Vicaris Wolfensberger houdt de benoemingen in be raad. ADVERTENTIE éfve&fiWC Mat $ci€oe*ie/i> per doos en kleur naar keuze (^a-va-Seul 's werelds beste schoencrème (met ricinus-olie) is de enige schoencrème, die door haar bijzondere samenstelling bet leder niet alleen hoogglanzend en zacht houdt «naar ook waterdicht. (^a-va-Seul spaart gezondheid, schoenen en beurs! Op verzoek van enige muziekliefhebbers zal Haarlems Gemengd Koor onder leiding van Jan Booda in plaats van het Kerst oratorium van Bach dit jaar het Kerst oratorium van Hubert Cuypers uitvoeren. De componist, in 1953 tachtig jaar gewor den en wegens het bereiken van deze leef tijd in het Amsterdamse Concertgebouw hartelijk gehuldigd, hoopt deze uitvoering op Maandag 20 December in de gemeente lijke Concertzaal bij te wonen. Als vocale solisten zullen daaraan meewerken de so praan Greet Koeman en de bas Herman Hulsmann en het koor zal worden versterkt voor deze gelegenheid met de gemengde zangvereniging „Polyhymnia". De begelei ding wordt toevertrouwd aan het Noord hollands Philharmonisch Orkest en de or ganist Gosse Kroese. Donderdag 16 December komt de ge meenteraad van Bloemendaal in openbare vergadering bijeen. Aan de orde zal komen een voorstel van B. en W. om een regeling te treffen met de gemeente Haarlem inza ke de behartiging van de zorg voor de gees telijke volksgezondheid in het district Haarlem en omliggende gemeenten. B. en W. stellen de raad voor van de heer A. H. Kleiweg te Nederlangbroek „om niet" in eigendom over te nemen, om aan het bestaande wegennet der gemeente toe te voegen, enige strookjes grond (180 m2) voor de toegangsweg van perceel Boeken- rodeweg hoek Nachtegalenlaan te Aerden- hout. HAARLEM, 9 December 1954. ONDERTROUWD: 9 Dec., J. A. Eekhof en W. M. G. de Vries. GEHUWD: 9 Dec., H. J. Maertens en A. van Helden; C. Koeman en G. J. Bosch; J. A. Aal en A. Hilgeman; H. Baars en M. L. van Drim- melen; W. A. Reinhardt en M. G. Schrama; K. Bouma en E. Peper. BEVALLEN van een zoon: 8 Dec., J. A. M. MaertenSlewe; E. H. van den IJssel— van den Eijkhof; C. M. B. de Vries—van der Meer; -Th. VertonKoelemij. BEVALLEN van een dochter: 8 Dec., L. J. VetterVoigt; C. M. B. de Vriesvan der Meer; 9 Dec., M. Th. Peper—Drogtrop; W. J, j. HoekstraLips; M. BosmaHumme. OVERLEDEN: 7 Dec., A. A. van Riet, 64 j., Hogerwoerdstraat; S. J. KagieBenschop, 85 j., PijlslaanC. van den Bos, 59 j., Wouwer- manstraat; 8 Dec., L. C. Eijpe, 69 j.. Generaal de la Reijstraat; A. Schaafsma. 41 j., Oltmans- straat; M. Faber—Kromhout, 85 j., Lambrecht van Dalelaan. Johan Flaskamp is nu 45 jaar en hij heeft het zijn leven lang moeilijk gehad met het zoeken naar een baan, waarin zijn tech nische talenten, zijn liefde voor kinderen, zijn vrijheidsdrang en gebrek aan zakelijk inzicht alle vier verenigd waren, terwijl hij er toch door aan de kost kon komen. Tot een paar jaar na de oorlog was hij bedrijfselectricien. Maar hij kon maar niet wen nen aan het gescheiden zijn van zijn beroep en zijn aanleg, die hij alleen in zijn vrije tijd volledig kon uitbuiten. Hij knutselde met een miniatuur-treintraject dat 20 vierkante meter in beslag nam. Hij ging er mee naar de N.S'. in Utrecht en kreeg er alle medewerking, maar geen geld. Maar die mede werking was ruim genoeg voor Flaskamp om de gok te wagen. Hij trok met zijn „emplacement" door het land, „telkens een week voor het opbouwen en een dag voor het afbreken". In April 1952 bezochten 16000 Haarlemmers zijn treinenspel in de Vishal. Twee maanden geleden echter na een zeer moeilijk op losbare financiële klap bracht hij zijn prachtige miniatuur- N.S. op een schip. De NEMISO zo heet zijn onderneming schijnt eindelijk vaste grond onder de rails te hebben, zij het dan ook op een schip. De boot is van een kunstsmid, die door het land vaart naar steden en dorpen, waar Flaskamp de kin deren wil laten kennis maken met zijn leerzame speelgoed, dat even geperfectionneerd werkt als bij de echte spoorwegen. Achter een schakelbord kan hij tientallen treintjes en wagen tjes stuk voor stuk meesterstukjes van speelgoed laten rijden, rangeren, stoppen. Lichtjes floepen aan en uit, wissels zwaaien om, spoorbomen openen en sluiten zich, seinpalen rea geren en de treintjes hebben nu elk in totaal zo'n 13000 kilo meter afgelegd. „Geloof me," zegt Flaskamp, „die treintjes hebben hun nukken, ze léven, je moet ze goed aanvoelen." On langs nog hebben Flaskamp en Winkler, chef van de technische dienst van het station Haarlem, een paar uur gezocht naar een fout in de leiding. Ze hebben hem gevonden en het was even spannend alsof er werkelijk een hele dienstregeling van af hing. Dat Flaskamp's eerste bezoek per boot weer Haarlem gold is te begrijpen, gezien zijn succes in de Vishal. En toen be lastingautoriteiten hem vrijstelling van belasting gaven voor schoolkinderen, dacht hij weer een groot succes te krijgen. Maar de schoolinspecteur gaf gezien de Sinterklaastijd geen vrij voor bezoek aan de Nemiso. Het zit Flaskamp weer niet mee. „Ik ga hierna naar Ilpendam, ik hoop dat ik daar wel de kinderen op bezoek krijg." „De kinderen leren hier spelender wijs ontzettend veel, er hangt zoveel met de spoorwegen samen." In de foyer van de Stads schouwburg staan twee heren deel te nemen aan het koffie- pauze-geworstel. „Het lykt wel of er iets mis is met de zaal verlichting". „Ja, Elektra gaat niet door". „Het Donker is Licht ge noeg" zal dan wel een reprise krijgen". De politierechter zat deze week met een taaimoeilijkheid. Een verdachte motiveerde het feit, dat hij zo maar ontslag genomen had met: ,,De baas zei „Ik heb je toch nog 14 da gen Thomas" en toen dacht ik Jat ik ontslag kon nemen". De politierechter zocht steun bij de officier, die als Fries nogal wat vreemde uitdrukkin gen pleegt te begrijpen. Deze niet! De verdediger bracht licht. Thomas hebben betekent beet nemen; het is een plaatselijke uitdrukking. Als een of andere ongelovige Thomas zou menen dat wij hem hier Thomas heb ben: de uitdrukking is waarlijk een bestaande (tenzij ze ons Thomas hebben). Op 6 December jongstleden waren Hendrikus van Leen (76 jaar) en Reinoutje Pool (75 jaar) 55 jaar getrouwd. Hen drikus was vroeger broodbe zorger in de wittebroods weken nam hij vrijaf en het echtpaar heeft 6 zoons en 2 dochters, allen getrouwd. Nog onze hartelijke gelukwensen. Het genootschap Kunst zij ons Doel heeft verschillende winkeliers in de binnenstad be reid gevonden schilderijen te 4? De hoogste greep, die men met speelgoed naar de reali teit van de spoorwegen kan doen, heeft Flaskamp gede monstreerd met zijn Nemiso. Maar de sprong naar de wer kelijkheid blijft nog geweldig. Piet Wiedijk is voorman-ran geerder. Hij is jeugdig geble ven bij het werk, hij is nu 60 jaar en men kan hem nauwe lijks 50 aanzien. Zeven-en-der tig jaar rangeert hij en „ik heb me nooit verveeld". Hij ver veelde zich verschrikkelijk, toen hij op „seinen" zat als jonge man. Toen zei hij: „Laat me liever rangeren, dit werk hier is voor ouwe kerels". Maar nu hij in de'beste helft van zijn leven is beland: „Ik zou het nu nog niet willen, ik zei toch al, het is werk voor ouwe kerels". Piet Wiedijk is een geziene figuur in de we reld der wandelsport, „ik ben dol op lopen". Rangeren is niet erg moei lijk, maar wel gevaarlijk. Het is vooral gevaarlijk als het zo'n routine is geworden, dat je het gevaar niet meer ziet. „In het begin durfde ik niet tussen die rijdende wagens te springen Wiedijk kwam een keer knel te zitten tusseit een wagen en een „waterklomp". Onder zijn haren zit nu nog het lidteken. „Eigenlijk moet het rangeren gebeuren door een voorman- rangeerder en twee rangeer ders, maar meestal gebeurt het met een of twee". Het grootste gevaar komt als je het gevaar niet meer ziet Piet Wiedijk is 60 jaar en hij weet nu wel dat hij moet op passen. De kinderen bij Flas kamp kunnen het gevaar zien, als ze zelf met die miniatuur treintjes rangeren. Alleen ge bruiken zij niet de toeter, de spreekbuis van de rangeerder naar de locomotief-bestuurder, die zijn leven in handen heeft. Enkele stoten achter elkaar betekent gevaar; één stoot: vooruit; twee stoten: achter uit; drie stoten: stoppen. Wie dijk komt in de buurt van de pensioengerechtigdheid. Dan zal hij nog één keer de toeter aan de mond zetten en drie keer blazen. Voor zichzelf. plaatsen, die- van een opwek king vergezeld gaan om een bezoek te brengen aan de ten toonstelling van werken van een tiental leden, welke in het museum het Huis Van Looy van 11 December tot en met 1 Januari zal worden gehouden. Deze leden zijn W. A. van der Colk, Jan van Geem, Julia Giesberts, Jos Hoogwout, Ge rard Huysser, C. J. Laan, An ton Molkenboer, A. Potgieter, Leen Spierenburg en S. Wal- brecht. De heer Dekker, Van Al- phenstraat 15, schrijft ons: „Mijn zoontje van negen jaar had afgelopen Zaterdag een ballon weten te bemachtigen, waaraan een mooie prijs was verbonden, in de Amsterdam se Buurt. Iemand heeft mijn zoontje deze ballon afgeno men, en draaide hem eerst de arm om. Ik vind dit zeer laag en gemeen en ik wil langs deze weg andere ouders waarschuwen voor dergelijke individuen, die een kind dur ven mishandelen om een prijs te krijgen". De kunsthandel Leffelaar betekende vroeger een onmis bare hoek van de Grote Markt. Een onmisbaarheid, die vooral bleek toen de Ne derlanden van 1845 met de nieuwe inrichting van de twee étalages de oude herinnering niet uit kon wissen. Vandaag is Leffelaar weer terug ge komen, zij het dan alleen om een der étalages aan de Grote Houtstraat weer het oude aanzien terug te geven in samenwerking met de directie van het belenden de Flowershop, dat de bloe- menverzorging voor zijn re kening neemt. De schilder stukken zullen van jonge Haarlemse kunstenaars zijn en om de drie weken verwis seld worden. De Nederlanden van 1845 passen zich bij het geëxposeerde aan door een spreuk er bij te leggen. Dit maal wordt werk van Wim Steyn tentoongesteld in de étalage. Het werk heeft be trekking op de spreuk „Zorg U heeft wel afgeleerd zich te verbazen. U zou wel aan de gang kunnen blijven; er is elke dag iets, waarover men zich vijftig jaar gele den een week lang verwon derd zou hebben. Elke ctdg heeft zijn wereldvreugden en wereldellenden, en het is bijna een kwestie van zelfbehoud er afstand van te houden. U laat zich niet gauw uit het lood slaan Over de stille armen hoeft u zich niet te verbazen; ze zijn stil. Het geluid,dat hun stilte schijnt aan te tasten, komt niet van hen, maar van een andere groep; de groep van mensen, die zich juist door die stilte hebben laten verbazen en hulp wil len bieden in een strijd om zelfbehoud, die achter de coulissen van een „wij wil len geen geld aannemen" verschrikkelijk gestreden wordt. Schaart u zich bij de groep van mensen, die lawaai maken voor de stille armen. Laat u uit het lood slaan door de stilte van de stille armen en maak lawaai. Breng uw gift naar ons kantoor, Grote Houtstraat 93 of naar ons bijkantoor Soendaplein, of schrijf het over op gironummer 273107 onder vermelding „Stille Armen". En begin dan la waai te maken; praat er, over bij uw vrienden en kennissen. De stille armen zijn hun opperste verbazing waard; er moet veel geld komen. voor uw kind" en op alle doeken is het kind uitgebeeld. Het is goed, dat Leffelaar weer terug is, dank zij de Ne derlanden van 1845. Een week of vier geleden wandelde wethouder Geluk over de Grote Markt, toen een agent hem attent maakte op het feit, dat er geen richting bordje Zandvoort op de weg wijzer zat, Daar is werk van gemaakt en momenteel be vindt zich een schrijven van de A.N.W.B. die van het feit op de hoogte is gebracht door Haarlems Bloei, de onvol- prezene bij B. en W. met het verzoek alsnog tot een be wegwijzering Zandvoort te mo gen overgaan. Dat heeft die agent gedaan! Er zijn twee mogelijkheden: of hij keek be ter uit dan al zijn voorgangers op die standplaats dan is hij te prijzen of hij keek niet beter uit, maar stelde wel de verlossende daad dan is hij ook te prijzen. Leve de agent. „Tekenen is een wereldtaal" is het motto van het streven om kinderen over de gehele wereld met elkaar door hun tekeningen in contact te bren gen. Toen koningin Juliana en prins Bernhard hun goodwlll- reis aan Amerika brachten, werd een collectie tekeningen van Nederlandse kinderen in verschillende Amerikaanse ste den tentoongesteld. Na het be zoek werden deze prenten overgedragen aan „Art for World Friendship", een instel ling, die uit talloze landen kin dertekeningen krijgt en distri bueert. In enkele Nederlandse ste den is nu reeds een collectie geëxposeerd, die afkomstig is uit Duitsland, Frankrijk, In dia, Italië, Amerika en vele andere landen. Het is traditie geworden dat zo'n tentoonstel ling vergezeld gaat van een expositie van tekeningen van kinderen uit de tentoonstel- lingsstad. Elk kind, dat wil corresponderen met een broe der of zuster in de kunst in een ander land, kan een teke- nig uitkiezen, die het mag be houden op voorwaarde van die correspondentie. Zo vormen te keningen de basis van een in ternationaal kindercontact. De stedelijke collectie wordt op gestuurd naar Art for World Friendship, die dan weer een nieuwe collectie samenstelt en doorstuurt. In Haarlem zal de tentoon stelling plaats hebben van 18 December tot 4 Januari by de Gebr. Gerzon's Modemagazij nen. De officiële opening door de wethouder van Onderwijs, de heer D. J. A. Geluk, vindt plaats op Vrijdag 17 December om half-vijf. ayyyjyzcr^y^croyyyyyyyyxKX>yyyyyyyyyxcoyyyyyvxiooixc 3 De portefeuille van de jonge landbou- J; toer is terecht! De jongeman heeft het 6 waardevolle object zelf teruggevon- i den.in de voering van zijn jas. Men y begrijpt nu dat de actie, die de hulp- 3 vaardige mevrouw A. Peters op touw heeft gezet, thans geen doorgang vindt. Girostortingen en bijdragen aan haar 5 adres worden in dank geretourneerd. >5 De geschiedenis heeft in ieder geval 5 geleerd, dat men voeringen niet onder st schatten moet zomin als menslievend- heid!- x.r.-yyyx&yx&yyyyyxyxxyyyx&yzxzttttx&yyyyzMyyyyyyyy'ö Paul Géraldy's toneelspel „Hélène" is geruime tijd geleden opgevoerd door de toneelgroep „Comedia". Het oogstte toen een groot succes. Bij het weerzien van het stuk, zoals het gisteravond door de Haar lemse Toneel Club onder regie van Wim Paauw voor het voetlicht werd gebracht, is dat succes nog altijd verklaarbaar, want de spelers krijgen een tekst te hanteren, die met de fijnste schakeringen een wereld opbouwt, waarin het gevoel als het licht van de dag in tonen en half tenen het we zen van de mensen blootlegt. Drie men sen. Een jonge vrouw, die in haar huwe lijk gerijpt een nieuwe liefde leert kennen, maar de oude niet prijs geeft, omdat zij zich niet van het verleden en zijn ver trouwde schoonheid, droefheid en zeker heid kan losmaken. Haar echtgenoot, die haar steeds de keuze laat en daarbij zelf niet ingrijpt, die niets doet om haar voor zichzelf op te eisen en haar liefde te ver dedigen tegen de krachten, die er op in werken. Hii behoudt die liefde maar het is als een prijs op de kermis. Tenslotte de aanbidder-, wiens vurigheid niet de brug tussen verleden en toekomst kan slaan, een man, die aan zichzelf genoeg heeft, omdat hij sterker is dan het lot. Een be wonderenswaardig man, die gedoemd is in het leven van de jonge vrouw te ver schijnen en. te verdwijnen als een verlan gen, dat tastbaar werd en toch niet voor vervulling geschapen. Het spel, dat deze drie mensen spelen is een ernstig spel, omdat het de liefde als inzet heeft. Er is veel innerlijke bewogen heid, die in uiterlijke actie niet kan wor den omgezet. Op die innerlijke bewogen heid steunt heel de toneelkunst der acte- renden. Zij moeten ze waar maken met vooral hun stem. Ik moet zeggen, dat i'k hier stuit op de leemte in de voorstelling van de H.T.C., want juist in dit opzicht be vredigde zij niet. Om onbegrijpelijke rede nen had regisseur Paauw een tempo aan gegeven, dat te laag lag. Zodoende bleven de spelers precies dat tempo achter de ge voelens, dat hun woorden een te sterke nadruk gaf en een vals effect sorteerde, veelal dat van sentimentaliteit. De tekst stond nu op zichzelf. Ze was, zoals gezegd, de moeite waard, maar ze kreeg geen re- lief. Tenzij in de scènes, waarin de emo ties door de woorden heenbraken: dan leef de het stuk, kreeg het kleur en gloed en voelde men, streed men, deed men mee. Misschien ligt er voor de gememoreerde leemte een verklarende verontschuldiging in het feit, dat de H.T.C. pas laat dit stuk heeft, gekozen, toen bleek, dat de voorge nomen opvoering van „Je kunt het toch niet meenemen" niet mogelijk was. Ik wil dat graag aannemen. Toch moet hier bij worden aangetekend, dat Géraldy's stuk het uiterste vraagt van het talent van de spelers. Men moet over zo'n scala van mogelijkheden in taal, plastiek, in uitbeel- dingsvermogen beschikken, als weinigen is gegeven. Ik zie daarin en in Paauiws regieopvatting de voornaamste oorzaak van mijn onbevredigdheid. De drie medespelenden in kwestie wa ren mevrouw M. G. v. d. Broek Flerruming als Hélène, mr. N. Drost als de minnaar en L. Straus als de echtgenoot. Men con stateerde opnieuw hun begaafdheid voor het toneel, in het bijzonder tot' uitdruk king komend in de momenten, waarop sterk spel mogelijk was. Men mocht van hen niet meer verlangen dan zij onder de geschetste omstandigheden konden op brengen. Het was op zichzelf zeker ver dienstelijk. P. W. FRANSE ADVERTENTIE A. H. Gerhardschool op de planken Dertig leerlingen van de A. H. Gerhard school voor MULO te Haarlem zullen op Woensdag 15 December in het Minerva theater te Heemstede een tweetal opvoe ringen geven van „Scrooge en Marley" in een vrije Nederlandse bewerking naar Charles Dickens van Eduard N. Veterman. De middagvoorstelling is bestemd voor de leerlingen van de school; des avonds vindt een heropvoering plaats voor ouders, oud-leerlingen en genodigden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 7