Avifauna heropent haar poort
Uitgaan in Haarlem
Agenda voor
Haarlem
Nieuw systeem van onderwijs
r
Fijnzinnige expressie de filmwinst in
On the waterfront
Vijftig jaar geleden
Fa. B. ENGELENBERG
Goed oogstjaar 1954
voor de fruittelers
DE SNELLE VISSEN
Hoe is het ontstaan?
Fraaie regie, mooie
acteursprestatie
3
In Alphen aan de Rijn is men vol goede moed
Waarlijk herborenzegt wethouder-voorzitter
Recreatiegebied
j derlandse fruittelers nog allerminst een
Naar het buitenland ^e7e<^n?e. fina,nQc^leK *tk°mst
Eierkolen na 1 Mei duurder
Ontwerp van Commissie Algemeen Middelbare School
Dit woord:
PLUIS
Nederlandse Vrouwen-actie
Uit Haarlems Dagblad
van 18 Maart 1905
VRIJDAG 18 MAART 1955
Donderdagochtend omstreeks half twaalf
reed een bus vol journalisten door de poor
ten van het vogelpark „Avifauna" in
Alphen aan de Rijn. In de ruime vijver
voor het grote restaurant zwom een troep
bontgekleurde eenden haastig weg. Een
dapper zonnetje vermocht op het rimpe
lende wateroppervlak enige lichtende plek
ken te brengen. Aan de kant stond een
donkere rij witgebefde pinquins, ondanks
de frisse wind beheerst en waardig, als
een deftig ontvangstcomité.
De officiële ontvangst van de vertegen
woordigers van binnen- en buitenlandse
pers had (gelukkig) echter plaats in de
verwarmde bovenzaal van het restaurant.
Hier opende de heer C. M. Deerenberg,
wethouder te Alphen aan de Rijn en tevens
voorzitter van de stichting „Vogelpark
Avifauna", de persconferentie, die gehou
den werd ter gelegenheid van de zesde
openstelling van het park, welke op Zater
dag 19 Maart zal plaats vinden.
De heer Deerenberg verklaarde dat er in
de afgelopen wintermaanden bijzonder
hard gewerkt is, „opdat de bezoekers een
waarlijk herboren Avifauna zullen betre
den. Verder was hij van mening dat de
belangstelling voor het park bij een brede
laag van het publiek en bij de organisaties
op toeristisch gebied, zowel binnen als bui
ten onze grenzen, zeer levendig is. Er zijn
reeds een twintigtal contracten met ver
schillende organisaties afgesloten. Planten
en bloemen uit Midden-Afrika, Nieuw
Guinea en Zuid-Amerika en niet te ver
geten duizenden bloembollen van eigen
bodem zullen er het hunne toe bijdragen
om een uiterst fraai kleurengamma te ver
krijgen. Helaas heeft de verlate winter ook
hier de bloei wat vertraagd. Tevens kon
daardoor een serie nieuwe volgels nog niet
in ontvangst worden genomen en ook heeft
dezelfde kou er schuld aan dat het Ameri
kaanse zelfbedieningsrestaurant, dat in de
plaats is gekomen van het oorspronkelijke
benedenrestaurant, wat later dan gedacht
was in gebruik zal worden genomen.
Tenslotte bracht de heer Deerenberg een
woord van dank aan de Raad van Advies,
de propagandacommissie, zijn mede-be
stuurders en aan de heer A. J. van Geffen,
de directeur van het vogelpark, die naar
hij zeide met bijzondere volharding er toe
hebben bij gedragen dat de goodwill ten
opzichte van Avifauna weer geheel her
steld is.
De adjunct-directeur van gemeentewer
ken, de heer A. Korver, gaf een toelichting
op de parkaanleg te Zuiden van Avifauna,
waar de gemeente een terrein van zeven
hectaren heeft aangewezen als recreatie
gebied. Dit zal toegankelijk zijn vanaf de
aangrenzende wegen en voor de bezoekers
van het vogepark via een nog te bouwen
brug. De uitvoering van dit plan zal in twee
étappes geschieden. Er komen in totaal
twee grote vijvers, uiteraard de vereiste
wandelpaden en een aantal terrassen op
verschillende hoogten, waarvan er enkele
aan de vijvers grenzen. Het geheel zal af
wisselend beplant worden met bomen,
struiken en grasgazons. Door de verwezen
lijking van deze vijverplannen zal de ge
meente Alphen aan de Rijn als woonplaats
veel aantrekkelijker worden gemaakt en
tevens zal dit ook aan Avifauna ten goede
komen. Ook de bouw van een zwembad bij
het park ligt in het verschiet.
Omtrent enige bijzondere vogelsoorten in
ADVERTENTIE
het park verhaalde de vogeldeskundige van
Avifauna, de heer G. F. Mees, biologisch
candidaat te Leiden. Hij wees terloops nog
even op het tweeledig doel van deze won
derlijke verzameling gevederde wezens. In
hoofdzaak gaat het er natuurlijk om be
zoekers aan te trekken met deze honderden,
sterk uiteenlopende voor het merendeel
Het afgelopen jaar is een uitstekend
jaar voor de Nederlandse fruittelers ge
weest. Er was een zeer grote fruitoogst en
vooral bij de pit- en steenvruchten (appe
len, peren, pruimen en kersen) kan meteen
opbrengst van 610.000 ton van een over
vloedige oogst worden gesproken. Bij de
andere fruitsoorten (bessen, frambozen,
bramen, aardbeien, druiven en perziken)
werd een matige oogst van circa 45.000
ton verkregen. Dit deelde de voorzitter
van de Nederlandse Fruittelers Organi
satie ,de heer C. Boudewijn, vanochtend
tijdens de algemene vergadering van deze
uitheemse vogelsoorten, doch tevens komen 1 or»an'satie te Utrecht, mede.
vele vogelhandelaren hierop af en dan vaak ®en overvloedige oogst, aldus de heer
niet alleen om te kijken. Boudewijn, betekent evenwel voor de Ne-
bedrijf. Het jaar 1954 heeft dan ook vooi
Een commissie, samengesteld uit de heren vele fruittelers zo geen verlies dan toch
C. M. Deerenberg, G. F. Mees, A. Korver en I stellig een onbevredigende financiële uit-
Th. Geels, architect te Leiden, zal verder komst gegeven.
enkele buitenlandse oriëntatiereizen onder
nemen om studie te maken van soortgelijke
parken. Het eerst zal men een bezoek bren
gen aan het bekende vogelpark te Kopen
hagen waar men speciaal veel aandacht zal
wijden aan de winterverblijven van de
vogels, in verband met een plan dat in op
dracht door arcihtect Geels inmiddels is
ontworpen.
Des middags leidde de heer Mees de be
zoekers langs de volières met mezen, par
kieten, krokowillenwachters,, papagaaien,
neushoornvogels, toekans, kippen en wat er
verder nog allemaal achter glas of gaas in
Avifauna te zien is. Op onderhoudende
wijze vertelde hij allerlei bijzonderheden
van de vogels, waarnaar, tengevolge van
een killebries, door de kijkers huiverend
geluisterd werd.
Een uitzondering, aldus de heer Boude
wijn, geldt voor de bedrijven, die een be
langrijke hoeveelheid van de vroege appe
len- en perenrassen telen, waarvoor goede
tot behoorlijke prijzen konden worden ge
maakt. Als een van de oorzaken van de
onbevredigende gang van zaken bij het
merendeel van de Nederlandse fruitteelt-
bedrijven noemde de heer Boudewijn de
moeilijkheden bij de afzet. Het grootste
probleem voor de fruitteelt is hoe men
exportmogelijkheden verkrijgt om tegen
lonende prijzen afzet te vinden.
Als gevolg van de egalisatieregelingen
van de Europese Gemeenschap voor Ko
len en Staal zullen de prijzen voor eier
kolen na 1 Mei met 50 a 60 cent per
hectoliter stijgen.
Zwaardvis
Tonijn
Bruinvis
Blauwe
naai
Zalm
forel
Snoek
Paling
Zwemmer
Brasem
BB BBS ■■■■llllllll
■BHHIIlEd^p37
11112
HIK" 6
VASTGESTELDE SNELHEDEN
VAN VISSEN IN KM PER UUR
(Afgeronde cijfers)
Wij mensen zijn
heel wat mans op
het gebied van de
snelheid, mits wij
de techniek als
hulpmiddel heb
ben. Zonder deze
techniek echter be
tekenen wij niet
veel als het op li
chamelijke presta
ties aankomt, ver
geleken met de
dieren. Als wij het
b.v. in het water
van onze eigen
snelheid moesten
hebben zou iedere
vis ons van hart, uitlachen, want wij komen nauwelijks sneller dan 6 km. per uur
door het water en dat vinden wij dan heel wat en noemen het nog een wereldrecord.
De eerste de beste paling zwemt echter dubbel zo snel als onze beste wereldkampioen
en hoe oud wij ook zullen worden nooit zullen wij wat dat betreft ook maar aan de
prestaties van de paling kunnen tippen. Wij zijn nu eenmaal niet voor het water
gebouwd en de vissen ivel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze in het water
veel en veel sneller vooruit komen dan wij met onze beste training kunnen behalen.
Tot welke, soms verbluffende, snelheden de vissen wel in staat zijn toont u ons
grafiekje. De gemiddelde vis van onze grafiek gaat harder dan de gemiddelde brom
fiets op onze wegen. Er is zelfs een bepaald soort zwaardvis dat harder kan zwem
men dan de meeste motoren kunnen halen. Met zijn 109 km. per uur zou de zwaard
vis een wedstrijd met een gewone motor grandioos winnen.
VRIJDAG 18 MAART
Stadsschouwburg: „Zaza", Toon Hermans,
8 uur. Concertgebouw: Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest m. m. v. Fania Chapiro,
piano, 8 uur. (programma-inleiding in Turn
zaal om 7.15 uur). Nassauplein 8: „Enkele
interessante moderne denkbeelden", Theoso
fische vereniging, 8 uur. Begijnhofkapel:
Youth for Christ, 8 uur. Leeuwerik: Emigra
tievoorlichtingsavond Gewestelijk Arbeids
bureau, 8 uur. Roxy: „Een killer zoekt zijn
prooi", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „lm
weissen RössT', alle leeft., 8.15 uur. Lido:
„Muiterij op de Caine", 14 jaar, 6.45 en 9.15
uur. Studio: „Muiterij op de Caine", 14 jaar
6.45 en 9.15 uur. Luxor: „De woestijn leeft"
alle leeft.. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Sa-
brina", allle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals
.,Een avontuurlijk vrouwtje", 18 jaar,
en 9.15 uur. Palace: „Désirée", 14 jaar, 8 uur
ZATERDAG 19 MAART
Stadsschouwburg: „Zaza", Toon Hermans,
8 uur. Gebouw St. Bavo: „De nieuwe ge
nieenschap", Toneelgroep Herman Bouber,
Instituut voor Arbeiders Ontwikkeling, 8
uur. Begijnhofkapel: Youth for Christ, 8 uur.
Roxy: „Twee matrozen te paard", alle leeft.,
2.30 uur. „Een killer zoekt zijn prooi", 18
ja.ar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „lm weissen
RtissT', alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido:
..Muiterij op de Caine", 14 jaar, 1.45, 4.15,
645 en 9.15 uur. „The blue lamp", 18 jaar,
23.30 uur. Studio: „Muiterij op de Caine", 14
jaar, 2.15, 6.45 en 9.15 uur. Luxor: „De woes
tijn leeft", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Rembrandt: „Sabrina". alle leeft., 2, 4.15, 7
en 9.15 uur. Frans Ilals „Een avontuurlijk
Vrouwtje", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace:
..Désirée", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
In opdracht van de Commissie Algemeen Middelbare School van de Neder-
landsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel hebben de oud-ministers
prof. dr. F. J. Th. Rutten en dr. G. Bolkestein een proeve van leerplan opgesteld
voor een vierjarige A.M.S., bestemd voor leerlingen die later verantwoordelijke
functies willen bekleden waarvoor geen academische opleiding vereist is.
De bewuste A.M.S. zou een nieuw schooltype worden en niet dingen naar een
plaats in de rangorde gymnasium—H.B.S. b en a—ULO. Zij is gedacht als een
tweejarige onderbouw (voor alle leerlingen gelijk) en een tweejarige boven
bouw. Hierbij kan een of twee jaar avond- of „part-time"-onderwijs aansluiten
voor leerlingen die na aanstelling in lagere of middelbare functies door specialis
tische vorming wensen op te klimmen tot hogere functies.
Het leerplan zou omvatten Nederlands,
moderne talen (Engels, Duits, Frans en
Spaans), geschiedenis, sociale aardrijks
kunde, samenleving en staatsbestel, wis
kunde, natuurkunde, scheikunde, biologie,
lichamelijke opvoeding, handenarbeid,
muziek, tekenen, schilderen, voordracht,
toneelspel, over een weekprogramma van
ten hoogste dertig lesuren (40 min. elk).
Het zal zoveel mogelijk uitgaan van en
aansluiten bij wat de leerlingen in hun da
gelijks leven horen en zien, van wat zij
lezen in de courant, en gericht zijn op ge
bruik van de leerstof in de samenleving
en op begrip van de hedendaagse cultuur
uitingen. Met uitzondering van Neder
lands, de moderne talen en lichamelijke
opvoeding kan voor sommige vakken al
naar de behoefte van de leerling worden
volstaan met overzichtskennis. Voor an
dere moet de kennis en kunde dan tot in
bijzonderheden gaan.
Bij de methode wordt zoveel mogelijk
ingeschakeld: zelfwerkzaamheid, indivi
dualisering, groepswerk, culturele vor
ming, zakelijkheid, beschaafde omgangs
vormen, het onderkennen en ontleden
van vraagstukken en naar het leggen van
verband tussen de te onderwijzen vak
ken. Doordat voor het geschetste onder
wijs nog geen leerboeken bestaan zou aan
een realisering van de plannen een drie
maanden lange voorbereiding (in discus
sievorm) van de leerkrachten dienen voor
af te gaan.
ADVERTENTIE
Purist mal - hitark'.tn iri. i::.::
OFFICIëLE' VERKOOP S1KKENS. LAKKEN
KWASTEN - PENSELEN
PLAMUURMESSEN
Er zijn allerlei woorden pluis: de
stofnaam, afgeleid van het Franse pe-
luche, dat ook in ons pluche voortleeft,
Voorts pluis in de zin van: vlokje, ve
zeltje, donsje. En tenslotte is er pluis
als bijvoeglijk naamwoord in de bete
kenis: zuiver, schoon, netjes, zindelijk,
vers, onbedorven, rein, onschuldig,
braaf, te vertrouwen. Houd u pluis van
zonden zei men vroeger. Of: dit meisje
is i-ein en pluis. Wij kennen het woord
alleen in ontkennend gebruik en wel
in de uitdrukking: het is niet pluis voor:
het is niet in orde, niet zoals het hoort,
er is onraad, er schuilt iets achter, het
is onveilig, enz. Dit woord pluis hoort
bij het werkwoord pluizen en wil
eigenlijk zeggen: geplukt, kaal, schoon
gemaakt en vandaar: zuiver, in orde.
Een oude schrijver geeft de verklaring:
„Hij is niet pluis, hij deugd niet veel,
hij is niet bequaam om gepluisd te wor
den". Zo wordt het woord ook nu nog
verklaard.
TONEEL EN DANS
Vrijdag 18 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toon Hermans met zijn tweede Ballot
programma „Zaza". Voornaamste medewer
kenden: Janine le Roy, Mieke Last, Ineke
van Zweden, Fred Rombouts en Frans
Reynders. Aan de vleugels: Harrie Broek
huizen en Govert van Oest. Costuums en
décors: Johan Greter.
Zaterdag 19 Maart, Stadsschouwburg, 14.15
uur: Het Scapino Ballet onder leiding van
mevrouw Hans Snoek geeft een uitvoe
ring voor de Algemene Nederlandse Gra
fische Bond. Balletmeester: Jean Rebel.
Aan de vleugel: Luctor Ponse.
Zaterdag 19 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toon Hermans presenteert zijn tweede
Ballot-programma „Zaza". Voor voor
naamste medewerkenden: zie Vrijdag 13
Maart.
Zondag 20 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het nieuwe Ballot-programma „Zaza" van
Toon Hermans. Zie onder Vrijdag.
Maandag 21 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Abonnementsvoorstelling van „Sabrina"
van Samuel Taylor door de Toneelgroep
„Theater" onder regie van Ko Arnoldi. Met
Mieke Verstraete, Hetty Beck. Kees Brusse,
Ko Arnoldi. Joh. Walhain en Lies Fran
ken. Vertaling: 'Nel Bergmans—Withaar,
décor: Friso Wiegersma.
Dinsdag 22 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Toneelgroep „Theater" geeft onder
regie van Ko Arnoldi een opvoering van
„Sabrina" van Samuel Taylor. Voor bijzon
derheden: zie Maandag 21 Maart. Des mid
dags 14 uur matinée voor de Nederlandse
Vereniging van Huisvrouwen.
Woensdag 23 Maart, Stadsschouwburg, 20.15
uur: Voordrachtavond door Georgette
Hagedoorn voor de Haarlemse Kunstge
meenschap. Aan de vleugel: Pierre Ver-
donck. Het programma vermeldt een nieu
we keuze uit haar internationaal réper
toire van chansons.
Donderdag 24 Maart. Minervatheater, 20.15
uur: „Het Kamertoneel" uit Brussel voert
voor de Heemsteedse Kunstkring op het
blijspel „Quoat-Quoat" van Jacques Audi-
berti, onder regie van Kris Betz. Verta
ling: Edward Lear, décor: Huib van
Hellem. Met Anne Helm, Denise Hacke,
Griet van Dyck, Bert van Goidsenhoven en
Bert Jonker in de voornaamste rollen.
MUZIEK
Vrijdag 18 Maart. Concertgebouw, 20 uur:
Onder leiding van Marinus Adam vindt
het achtste concert van de serie V plaats,
met medewerking van de pianiste Fania
ChaDiro. Uitgevoerd worden „Watei--
music" van Handel, Pianoconcert van
VELE ONDERSCHEIDINGEN zijn reeds de. Amerikaanse film „On the water
front" ten deel gevallen en naar men kan verwachten komen er nog meer bij.
Terecht? Zeer zeker, want wie de film heeft gezien zal erkennen, dat zij prach
tige episodes bevat van zuiver filmkunstig gehalte. Vooral de scènes tussen
Marlon Brando en Eva Marie Saint, hoofdrolspelers in „On the waterfront"
munten uit door hun bijzondere gevoeligheid, hun fijnzinnige expressie, de
ontroerende tederheid, die er vorm in heeft gekregen. Ik geloof dat de film zich
juist hierdoor zo onderscheidt. Zij maakt subtiele roerselen waarneembaar, zij
tekent de ontwikkeling van twee karakters, die elkaar vinden in het wonder van
de ontmoeting der liefde. Hier vindt men dan ook de hoogtepunten in „On the
waterfront".
MARLON BRANDO SPEELT in de film
een ex-bokser, nu havenwerker, die geheel
wordt beïnvloed door de leiders van zijn
vakbeweging. Zij exploiteren de New
Yorkse haven. Die leiders zijn niet meer of
minder dan gangsters. De arbeiders moe
ten betalen om. te kunnen werken. Ze
worden door de tyrannieke heren gedwon
gen uit de lading der schepen te stelen.
Wie de verdenking op zich laadt dat hij
van deze practijken rapport wil uitbren
gen aan een speciale commissie (inge
steld om de misdaad in de haven te be
strijden) wordt onherroepelijk „koud" ge
maakt. Brando handelt in opdracht van
de gangsters, wanneer hij meewerkt aan
de moord op een vriend, met welke moord
de film begint. Langzaam zien we bij hem
het besef ontwaken van wat hij eigenlijk
wel doet. Met lichaam en ziel heeft hij
zich aan het schurkental verkocht. Hij
lijkt een achterlijke jongen. Hij groeit ge
leidelijk naar de ontplooiing van zijn
geestelijke krachten. Hij komt tot een ver
stands- en gevoelsleven, dat voor ons al
len normaal, maar voor hem afwezig bleek.
Dan bi-engt de film het meisje in het spel:
de zuster van de vriend, aan wiens ontij
dige dood hij al beseft hij het niet
debet is. De twee jonge mensen krijgen
elkander lief. Intussen is de pastoor van
het havenkwartier begonnen met zijn
strijd tegen onrecht en willekeur. Zijn in
vloed en die van het meisje ruimen de
laatste hinderpalen uit de weg. De ex-
bokser wordt de grootste vijand van de
gangsters en in de beslissende eindfase
wint hij de strijd, al gaat het ten koste
van bloed. Het is dat bloed, dat de film,
die als een apotheose bedoelt te eindigen,
naar mijn smaak ontsiert. Wanneer men
de kreupel geslagen Brando met zijn af
schuwwekkend masker over het doek ziet
wankelen zegt het u niet veel meer, dat hij
hiermee alle arbeiders mee krijgt. Dat ze
hem zijn strijd in zijn eentje laten uitvech
ten is ook al onwaarschijnlijk. Maar al is
dat slot dan niet sterk? wat er aan vooraf-
Gangster en havenarbeider in discussie.
gaat is het wel en maakt „On the water
front" tot een grote gebeurtenis.
HET IS TROUWENS niet allemaal
fictie wat men ziet. Inderdaad waren er
toestanden als de hier geschetste in het
New Yoi-kse havenbedrijf en het hoeft dan
ook niemand te verbazen, dat er haast
geen producer was, die het aandurfde deze
film voor zijn rekening te nemen. Mis
schien heeft dat ï-egisseur Elia Kazan ge
ïnspireerd tot zijn uitnemende prestatie
en sloeg het enthousiasme over op zijn
volgelingen. Het i-esultaat is in ieder ge
val voortreffelijk. De groei naar volwaar
digheid van de ex-bokser wordt door
Brando even meesterlijk in houding, ge
baar en mimiek getekend als Kazan het
met zijn camera doet. De ontluikende lief
de tussen de jonge man en het vriendin
netje uit zijn schooljaren krijgt een onge
ëvenaarde verbeelding door de wijze,
waarop van hun gezichten iedere emotie
wordt weergegeven, terwijl ze telkens van
uit een andere hoek worden benaderd.
Het is even ontroerend als verbluf
fend wat met een kleine detailaandui
ding het trillen van de mond, een
schichtige oogopslag wordt gesugge
reerd. Eva Marie Saint, die voor het eerst
een filmrol speelde, geeft blijk van haar
sterk geëmotioneei-de persoonlijkheid, met
veel talent begiftigd. Zij doet even denken
aan Ann Tod, maar is nog genuanceer
der, nog karakteristieker voor de camera.
Een dankbaar spelobject voor haar regis
seur, maar ook een begaafd speelster, die
meer geeft dan men voor mogelijk mocht
houden. De gangsters in het verhaal krij
gen de vereiste statuur. Ze doen mij altijd
een beetje te schurkachtig aan, maar het
zijn in de werke
lijkheid nu een
maal ook geen
„lekkere jongens".
De pastoor ten
slotte wordt heel
sober en sterk op
het innerlijk ge
richt voor de ca
mera gebi'acht
zonder een grein
tje overdrijving.
Ook hier weer een
figuur die xjiet al
leen naar zijn
boordje wordt be
keken.
BEWONDERT
men de regie en
de opmerkelijke
acteui-sprestaties
dan zal men toch
ook nog aandacht
moeten hebben
voor de manier,
waarop de film
van alle haar ten
dienste staande
middelen gebruik
bijvoorbeeld, de
een gegeven mo-
maakt: de belichting
keuze van plaats. Op
ment ziet men px-icstcr en meisje in ge
sprek. Wij zien hen tegen een schutting
beiden op borsthoogte. Door de belichting
is hun beeld zo geconcentreerd en de con
centratie door dat beeld zo sterk, dat men
het niet meer vergeet. En neem dan ook
eens het ogenblik, waarop de ex-bokser
aan het meisje zijn aandeel in de moord
onthult. Een stoomfluit blaast. We hóren
geen woord. We zién slechts zijn wanhopig
betoog en haar reactie. Ware filmkunst,
waarin het beeld alles zegt wat nodig is!
Ja, u moet haar gaan zien deze film. Ze
is hard, maar mooi. Ze toont aan hoe wij
het ideaal van de filmkunst dichter bena
deren. Ze is een daad van durf en een
artistieke daad. Om beiden verheugend.
City en Flora-theater in Amsterdam zijn
vandaag met haar vertoning begonnen.
P. W. FRANSE
Schumann, „Petite Symphonie Concer
tante" van Frank Martin en „Fantasie"
van Lekeu.
Zaterdag 19 Maart, Oranjeplein 9, 20 uur:
Voor de afdeling Haarlem van de Ko
ninklijke Nederlandse Toonkunstenaars
Vereniging voeren mevrouw L. Voren
kampLangerveld, viool en mejuffrouw
A. Schoen, piano, werken uit van Bach,
Prokofief, Bloch, Henriëtte Bosmans en
Turina.
Maandag 21 Maart, Grote Markt, 15.30 uur:
Gedurende een uur bespeling van het
carillon van de Grote Kerk, door Arie
Peters, stadsbeiaardier, die men ook kan
beluistei-en op Vrijdag van 11.3012.30 uur.
Maandag 21 Maart, Tuinzaal Concertge
bouw, 20 uur: Het Haarlems Operakoor
„11 Trovatore" geeft onder leiding van
Gosse Kroese een opera- en operette-con
cert voor de Vrijzinnig Christelijke Jeugd-
centrale Haarlem. Met solistische medewer
king van Thea Smit, Elisabeth de Blank,
Abe Hoekstra, Gerard Kruithof en Gerard
Di-oog. Aan de vleugel: Rie Vring—Ser-
vaas.
Dinsdag 22 Maart, Frans Halsmuseum, 20 uur:
In de Renaissancezaal geeft het vocaal
dames-ensemble „Noi Otto" onder leiding
van Frits Mondriaan een concert met
medewei-king van Frans Vester, fluit, Lo-
x-enzo Pappolo, viool, Anna van 't Oever,
sopraan, Truus Mondriaan, alt en Berta
Bonset, piano.
Vrijdag 25 Maart, Concertgebouw, 20 uur:
Het Symphonie-orkest „Haerlem" voert
onder leiding van Marinus Adam uit de
ouverture „Anacréon" van Cherubini, de
Serenade voor strijkorkest van Elgar. het
Pianoconcert in G moll van F. Mendels
sohn Bartholdy en de Eerste Symphonie
van Niels W. Gade. Soliste is Helène Hub-
beling, piano.
TENTOONSTELILNGEN
Huis Van Looy: Schilderijen, aquarellen en
etsen van Jan Poortenaar. Geopend op
werkdagen van 1012.30 en van 13.3017
uur. des Zondags van 14—17 uur. Opening
op Zaterdagmiddag 19 Maart om 15.15 uur.
Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon
huis van schilder-schrijver Jacobus van
Looy is te bezichtigen op Dondeirdagen
van 10—12 en van 14—17 uur. Op Zon
dagen alleen van 1417 uur.
Frans Halsmuseum. Groepportretten van
Frans Hals en expositie van nieuwe aan
winsten uit de Recuperatie. Geopend van
1016 uur en Zondags van 1316 uur.
Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's
(Bijbelse voorstellingen). Geopend op
aanvraag.
Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden cn overzicht
overstromingsramp Februari 1953.
Treslong, Hillegom: Van 1321 Maart expo
sitie van werken van de schilder Nico G.
Berkhout.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg 102: Col
lages, schilderijen en beeldhouwwerken
van Anni Apol, Dirk Oudes en Marijke
Visser. Geopend op werkdagen van 1017
uur.
't Huis met de Kogel, Spekstraat 12: Van 19
Maart af tentoonstelling van schilderijen
van F. A. Mooy uit Laren, ter gelegenheid
van diens zeventigste verjaardag. Op werk
dagen geopend van 1018 uur.
DIVERSEN
Vrijdag 18 Maart, aula Kennemer Lyceum,
20 uur: Filmvoorstelling van het Muzen-
forum te Bloemendaal. Vei'toond woi-den
„The stage coach driver and the girl",
„Conspriracy in Kyoto", „Figures in a
landscape" en „„Safety last".
Vrijdag 18 Maart, Tuinzaal Concertgebouw,
19.15 uur: Onder auspiciën van de vereni
ging „Vrienden van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest bespreekt Paul
Chr. van Westering de werken, die het
N. Ph. O. daarna in de grote zaal zal uit
voeren.
Vrijdag 18 Maart, Nassauplein 8, 20 uur:
Voo'- de Theosofische Vereniging spreekt
ir. F. Niemöller over „Enkele interessante
moderne denkbeelden".
Zaterdag 19 Maart, Teylers Stichting, Spaar-
ne 16, 14.45 uur: Laatste van drie lezingen
over „Natuurkunde van de zee" door pro
fessor dr. P. Groen, adjunct-directeur van
het K.N.M.I. te De Bilt.
Zaterdag 19 Maart, „Domi", Overveen, 20
uur: Cabaret-revue onder regie van Jan
van Hemert voor „Buurtvereniging Het
Ramplaankwartier" met bal na.
Zaterdag 19 Maart, gebouw St. Bavo, 20 uur:
Voor het Instituut voor Arbeidersontwik
keling speelt de Toneelgroep Herman Bou
ber „De nieuwe gemeenschap" van Aaron
Hoffman, onder regie van Herman Bouber.
Zaterdag 19 Maart, Lidotheater, 23.30 uur:
Bijzondere voorstelling van de film „The
blue lamp" met Dirk Bogarde en Peggy
Evans.
Zondag 20 Maart, Lidotheater, 11 uur: Bij
zondere voorstelling van Charley Chap
lin's „Grote parade".
Zondag 20 Maart, Rembrandttheater, 11 uur:
„Dombo en de Vevervallei". Een Walt
Disney-programma.
Zondag 20 Maart, Studiotheater, 11 uur: Bij
zondere filmvoorstelling van Verdi's opera
„Rigoletto".
Maandag 21 Maart, Brinkmann, 20 uur: Voor
de werkgroep Kennemerland van de
Archaeologische werkgemeenschap voor
Westelijk Nederland houdt dr. P. J. R.
Modderman een lezing met lichtbeelden
over „Een 5000 jaar oud dorp te Sittard".
Dinsdag 22 Maart, Cultura, 20 uur: Vertoning
van een aantal filmpjes over natuurschoon
in het buitenland voor het Instituut voor
Arbeidersontwikkeling met een toelich
ting van een reisleider van „De Vrije
Wereld".
Woensdag 23 Maart, gebouw St. Bavo, 19.30
uur: Ontspanningsavond voor de Algemene
Bond voor Ouden van dagen. Medewer
king verleent het cabaretgezelschap „De
Muze Pages".
Woensdag 23 Maart, Brinkman, Houtplein,
20 uur: Voor het Genootschap Nederland-
Engeland houdt de Britse consul-generaal
in Amsterdam een lezing over het onder
werp „Herinneringen van een consul-
generaal".
Woensdag 23 Maart. Minervatheater. 20.15
uur: Pater K. Meuwese MSC houdt een
Toon Hermans, die Vrijdag, Zaterdag en
Zondag in de Stadsschouwburg zijn nieuwe
ballotprogramma „Zaza" presenteert.
lezing met lichtbeelden over Zuid-Nieuw
Guinea.
Donderdag 24 Maart, gebouw St. Bavo, 19.30
uur: Tweede ontspanningsavond voor de
Algemene Bond voor Ouden van dagen,
met medewerking van het cabaretgezel
schap „De Muze Pages".
Vrijdag 25 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Voor de vereniging „Geloof en Weten
schap" houdt mevrouw sr. Sis Heyster
een voordracht over „De betekenis van de
intelligentie voor school en leven".
VOLKSUNIVERSITEIT
Zaterdag 19 Maart, Teylers Museum, 14.30
uur: Rondleiding door het Palaentologisch
kabinet door dr. C. O. van Regteren Al-
tena, in aansluiting op zijn lezing van 11
Maart.
Maandag 21 Maart, Frans Halsmuseum (in
gang Klein Heiligland), 20 uur: Lezing
met gekleurde lichtbeelden door ir. E. C.
M. Roderkerk over „Het voorjaar in de
Kennemerduinen".
Woensdag 23 Maart, Frans Halsmuseum (in
gang Klein Heiligland), 20 uur: Eerste van
de twee piano-avonden met toelichting,
over „Debussy en Ravel als klaviercons-
ponisten" door Willem Andi-iessen.
Donderdag 24 Maart, Koningin Emmaschool,
ingang Raafstraat, 20 uur: Lezing met
lichtbeelden en film over „Philips, e««
wereldbedrijf", door professor dr. ir. N. n.
Halberstma.
ADVERTENTIE
Een ton voor vluchtelingen
De Nederlandse vrouwen hebben tot nu
toe ongeveer honderdduizend gulden bij
eengebracht voor de vluchtelingen in het
kamp Spittal an der Drau in Oostenrijk.
Van dit bedrag is inmiddels twintigduizend
gulden besteed aan het helpen van vijf
vluchtelingen, met of zonder gezin. Voor
35 andere gevallen is hulp toegezegd, en
deze zal zeer binnenkort worden verleend.
De inzameling onder de Nederlandse
vrouwen wordt geleid door de Nederlandse
Federatie voor Vrouwelijke Vrijwillige
Hulpverlening, die dertien vrouwenorgani
saties overkoepelt met in totaal 400.000
leden.
's GRAVENHAGE. De minister
van Buitenlandsche Zaken, Melvil baron
van Lynden, heeft zijn ontslag ingediend
wegens interne moeilijkheden op zijn
depai-tement. Men had onlangs den mi
nister een mentor toegevoegd, den ge
schoolden diplomaat Von Weckerlin, die
zich weldra als een tweede minister ging
gedragen en den officieelen minister ging
beoorlogen. Hij beval den ambtenaren
ieder stuk ter parafeering aan hem, Von
Weckerlin, voor te leggen en toen mi
nister Van Lynden dit ter oore kwam,
nam hij eenvoudig alle stukken van het
departement mee naar huis, zoodat alle
afdeelingen tot nietsdoen waren gedoemd.
De minister weigerde bovendien beslui
ten te nemen. Het geheele departement
was zoodoende stopgezet.
Door persoonlijk ingrijpen van H. M. de
Koningin is aan dezen bedenkelijken
toestand een einde gemaakt. Minister Van
Lynden is heengegaan, niet om iets dat
hij gedaan heeft, maar om hetgeen hij
niet gedaan heeft. Zijn positie was gansch
onmogelijk geworden.