Hogere ambtenaren uitten hun salarisgrieven IV Vijf auto's in botsing op Rijksweg nabij Ypenburg Den Haag eerde Andersen „De Zeewolf" van Ed. Hoornik onder regie van Ton Lutz 7 Zij gaan „met alle oirbare middelen" vechten voor verbetering Felle brand in Haagse uitgeverij Twee dodenvele gewonden Andersen-herdenkingen in 70 landen Twee motorongelukken, twee doden Nederlandse Comedie KLM bestelt tien Douglas DC-7C's Geneviève Fath met unieke collectie in Amsterdam Russische orthodoxe kerk telt 20.000 parochies Zestigjarige man door trein doodgereden Nederlands Ballet en Haagse Comedie Waarom spelen zoveel trainers juist met rackets? J w Dr. Schouten over de A.R. politiek MAANDAG 4 APRIL 1955 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT In de grote zaal van het Haagse „Ami- citia" is Zaterdag in een buitengewone vergadering van de Centrale van Hogere Rijksambtenaren gehouden om zich er over te beraden welke weg moet worden gevolgd om een betere salariëring te ver werven. Het bleek tijdens de vergadering dat alle ambtenaren niets voelen voor het aan vankelijke voorstel dat inhield dat de leden van de centrale zich in het vervolg uit sluitend zullen bepalen tot de strikte uit oefening van het door hen aanvaarde ambt, voorzover dit binnen de officiële geldende werktijd uitvoerbaar is en voor zolang verder gaande salarisverbeteringen zullen uitblijven. Zeven afgevaardigden van tot de cen trale behorende verenigingen de cen trale omvat mee dan veertig verenigingen voerden het woord. Twee van hen dienden moties in. Deze werden samengevoegd en aan het einde van de vergadering aangenomen. De uiteindelijke motie houat in dat de verenigingsraad van de Centrale van Ho gere Rijktsambtenaren in hoge mate be treurt dat de regering de rechtvaardige verlangens van de rijksambtenaren tot nu toe heeft afgewezen waardoor onder hen grote verhitting en teleurstelling zijn ont staan. De raad draagt het bestuur in vol ver trouwen op met alle oirbare middelen te blijven streven naar een noodzakelijke verbetering der salarissen. Voorts wordt in de motie gezegd dat de behandeling van het salarisbeleid in het bestaande georganiseerd overleg niet aan redelijke eisen voldoet, aangezien de re geringsdelegatie gebonden is aan de in structies, welke haar krachtens gezags verhouding worden opgelegd. Bovendien, aldus de motie, bemoeilijkt de opzet van het georganiseerd overleg, waarin de andere partners overwegend be langen hebben te behartigen van andere categorieën ambtenaren, blijkens de in de laatste jaren opgedane ervaringen, spe ciaal de behandeling van de salariëring van de hogere ambtenaren in ernstige mate. De centrale dringt er bij het bestuur met de grootste klem op aan te overwegen welke stappen gedaan kunnen worden om een doeltreffend overleg te bereiken, waarbij wordt gedacht aan de figuur, die op dit punt bestaat voor de officieren van land-, lucht- en zeemacht. Geen Iangzaam-aan-actie Herhaaldelijk gaven de vele aanwezigen met applaus en voetgetrappel blijk van instemming met de woorden van de spie kers. De voorzitter van de centrale, de heer A. F. Boergema zeide in zijn openings woord dat het in de oproep voor de ver gadering gedane voorstel, zich te beperken tot een strikt formele uitoefening van het ambt, voor zover dat binnen de officieel- geldende werktijd uitvoerbaar is, door sommigen verkeerd begrepen of uitgelegd is: „Van een „langzaam-aan-actie" is ab soluut geen sprake, noch van een model actie of van lijdelijk verzet''. P.T.T.-ers hielden loonconferentie De bond van Nederlands P.T.T.-personeel, die niet in het georganiseerd overleg is op genomen, heeft Zaterdag in Utrecht een landelijke loonconferentie gehouden over de salarisvoorstellen voor het overheidsperso neel. De toegezegde loonsverhoging werd onvoldoende geacht. Aan de ministerraad werd een telegram gezonden, waarin de mening wordt uitge sproken, dat de staking van het overheids personeel in Amsterdam had leunen worden voorkomen wanneer „onze eis van tien pro cent en honderd gulden ineens was inge willigd". Voorts is een telegram verzonden aan de vergadering van de centrale voor hogere rijksambtenaren in Den Haag, waarin de bereidheid wordt uitgesproken de activiteit van de centrale te ondersteunen. Voor een exclusief gezelschap van Fran se en Nederlandse autoriteiten, modedes kundigen en ontwerpers hebben de manne quins van het beroemde modehuis Fath dit weekeinde in het Amstelhótel te Am sterdam de nieuwste collectie lente- en zo- mermode, nog niet eerder buiten Frankrijk gebracht, vertoond. Zoals men weet wordt het modehuis na het overlijden van Jaques F th geleid door zijn vrouw Geneviève, oie de faam continueert. Onder haar leiding werken vier ontwerpers, die anoniem blijven en de chef van de ateliers Men is er werkelijk voortreffelijk in ge slaagd een collectie te brengen, die aan de top staat. Wat Geneviève brengt is hyper- vrouwelijk en doet de natuurlijke verhou dingen van het vrouwenfiguur geen ge weld aan. Haar modellen zijn op twee wezenlijk verschillende silhouetten afgestemd: „la ligne chalumeau" of herdersfluitliin en de lijn van de „zwevende wijdte" ofwel „rampleur suspendue". De eerste, vooral toegepast bij deux-pièdes, is slank als een riet met een enkel horizontaal effect, zoals zakjes of een incrustatie, die aan een cein tuur doet denken. De tweede volgt de lijn van het lichaam tot. de heupen ze vertoont een zekere verwantschap aan Fath's vroegere sweaterstijl en springt dan in de breedte wijd uit, terwijl de grens meestal wordt geaccentueerd door een horizontale band of ingewerkte cein tuur, waaraan losse uiteinden zitten, die opzij of op de rug worden geknoopt. Het was allemaal jeugd en charme wat aan deze collectie opviel en dit werd voor al gemanifesteerd door de details, kraagjes manchetten, smalle biesjes van wit piqué als garnering van pakjes en jurken, fijne geslingerde draperieën bij sluike jurkjes van jersey, soepele wollen stof of zijden imprimé, grote kragen van witte quipure- kant en organdi in een décolleté. Behalve tinten als marine met wit, zwart en vison, troffen ons de nuances van geel, waaron der een stralende warme okerkleur. Na de pauze gingen onze ogen te gast aan bostbare cocktail- en avondtoiletten, onder andere van satin duc'nesse, van een weergaloze distinctie, soms door wijde flu welen mantels gecompleteerd. Veel van deze toileten met schouderbanden en V- vormig rugdécolleté, waren voor een groot gedeelte met glinsterende kraaltjes, pail letten en steentjes geborduurd. Hierbij werden lange handschoenen, tot over de elleboog reikend en van hetzelfde ma teriaal als de japon, gedragen. Fraaie sieraden, op de juiste plaats aangebracht, verhoogden het accent van de lijn. Het viel ons op, dat er heel wat grote hoeden en clochemodellen waren. Zelfs in de pauze konden de mannequins niet op vernaai komen. Toen gingen zij langs de vele tafeltjes met kleine flesjes parfum een combinatie van verkoop en collecte, waarvan de gehele opbrengst be stemd was voor het Koningin Wilheknina Fonds. T. R. In de smalle Hartogstraat in de Haagse binnenstad is Zondagmiddag brand ont staan in de bovenverdieping van het kan toor en magazijn van de uitgeverij Van Stockum. Het vuur was zo hevig, dat in en kele minuten reeds het houtwerk van de voorgevel van het pakhuis aan de overkant vlam vatte. De Haagse brandweer rukte met groot materiaal in zeer korte tijd aan. De smalle straat maakte het bijna ondoen lijk, de grote auto-ladderwagen bij het brandende pand te krijgen, doch na veel manoeuvreren gelukte dit tenslotte. Toen kon men het vuur ook van de dakzijde af aanpakken. De rookontwikkeling was zeer groot. Vele brandweerlieden droegen rook- maskers. Omstreeks half drie reeds had men de brand onder de knie. De kantoor inventaris en een grote voorraad boeken en papier moesten op straat geworpen worden, voordat men het smeulende vuur in de mu ren en plafonds van het oude pand meester kon worden. De zeer aanzienlijke schade wordt vermoedelijk door verzekering ge- I dekt. De oorzaak van de brand is nog niet vastgesteld. ADVERTENTIE Cycloïde De Cycloïde-trapas en naven geven 70% wrijving besparing I Alleen bij SIMPLEX Twee auto's hebben Zondagavond om half tien op de rijksweg RotterdamDen Haag een gecompliceerd ongeluk veroor zaakt, waarbij vier Nederlandse en een Belgische auto betrokken werden. Twee personen werden hierbij gedood en ver schillende anderen ernstig gewond. Beide auto's reden met ongeveer 60 km snelheid op het middengedeelte der rijbaan recht op elkaar in en werden naar de weg gedeelten waarop zij aanvankelijk hadden gereden, weggeslingerd. Daar ramden zij andere wagens uit de files van beide zijden, of werden van achteren aangereden. Tot heden zijn twee doden geborgen: de 31-jarige A. Veldhoen van de Statenweg uit Rotterdam en de 19-jarige mej. Van Heusden van de Middenweg in Amsterdam die in het Hippolytusgesticht te Delft aan de bekomen verwondingen overleed. In ditzelfde gesticht werden nog drie ern stig gewonden opgenomen. Twee andere personen hebben vandaar, na verbonden te zijn, huiswaarts kunnen keren. In het Oud en Nieuw Gasthuis te Delft werden opge nomen drie ernstig gewonden en in het ziekenhuis Zuidwal te Den Haag een veer tienjarig meisje, dochtertje van een dei- ernstig gekwetsten die in het Hippolytus gesticht te Delft is ondergebracht. De Belgische wagen werd door de ter zijde geworpen auto uit zijn file geramd, doch de inzittenden van deze auto schijnen er nog vrij goed afgekomen te zijn. Een hunner trachtte tenminste een uur later alweer een lift te krijgen in de richting België. Van de twee auto's die recht op elkaar ingereden waren,bleken motor en bestuurs. cabine vrijwel geheel vernield te zijn. De rijbaan was bezaaid met glasscherven. De ambulance van Rijswijk en de G.G.D. van Delft en Voorburg verzorgden en transpor teerden de slachtoffers. Eerste hulp was verleend door employés van het vliegveld Ypenburg. Kraanwagens versleepten de autowrakken en de verkeerspolitie van Rijswijk had de handen vol om uit de wir war van getroffen wagens wijs te worden en het op dat moment zeer drukke verkeer op de rijksweg in goede banen te leiden. Namen der gewonden In het Hippolytusgesticht te Delft wer den opgenomen: de 58-jarige P. Westerveld uit Rotterdam en de 28-jarige mej. N. Wes terveld, eveneens uit Rotterdam, die beiden een shock hadden bekomen en diverse hoofdwonden; benevens een ernstig gewon de vrouw, die nog niet kon worden gehoord en waarvan de naam vannacht niet bekend was. De 46-jarige J. Westerveld uit Rotter dam en de 55-jarige mevrouw J. Wester- veld-Kool, echtgenote van P. Westerveld, konden na daar verbonden te zijn, huis waarts keren. In het Oud- en Nieuw-Gasthuis te Delft werd opgenomen de 53-jarige heer Gelder blom uit Rotterdam. Hij heeft twee gebro ken benen en een gebroken arm. Zijn veer tienjarig dochtertje, dat naast hem in de bestuurscabine had gezeten, was door een burgerauto, die assistentie verleende, over gebracht naar het ziekenhuis Zuidwal in Den Haag. Het meisje, dat een zware her senschudding had bekomen, maar deson danks steeds naar haar vader vroeg, is in gelicht over diens opname te Delft. Verder werden in het Oud- en Nieuw-Gasthuis op genomen de 52-jarige mevrouw Convirius uit Rotterdam, die een gebroken elleboog en vrij ernstig rugletsel heeft opgelopen en de 61-jarige Margaretha van Kersen uit Rotterdam, die hoofdwonden, een heup- fractuur, een gebroken bovenbeen en een gebroken enkel kreeg. Na de botsing schijnt nog een motor rijder op de auto's te zijn ingereden. Zijn verwondingen schijnen niet levensgevaar lijk te zijn. Mülheirp, (Reuter) Metropoliet Nikolai van Kroetizy en Colomna, die eveneens hoofd is van de afdeling buitenlandse be trekkingen van de Russische Grieks-Ka tholieke kerk, heeft te Mülheim tegenover Evangelische journalisten verklaard, dat er thans 20.000 parochies en 35.000 priesters in de Russische kerk zijn. Het aantal ge lovigen kon hij slechts ruw schatten op „vele tientallen millioencn". Er zijn zestig conventen en dertig kloosters en er is geen gebrek aan jonge lieden, die een geestelijk ambt willen bekleden. Er zijn twee religieuze hogescholen en acht seminaries en vele diocesane instel lingen. Aan de academie van Leningrad worden cursussen gegeven met twee maal in het jaar examens. Metropoliet Nikolai voegde er aan toe, dat de staat de kerk niet steunt. Hij bevindt zich in West- Duitsland op een tegenbezoek van het be zoek van de predikant Martin Niemöller aan Moskou. Over de gehele wereld wordt vandaag de Deense sprookjesdichter Hans Christian Andersen herdacht die 150 jaar geleden werd geboren in Odense. Andersen, in zijn tijd gevierd door vorsten, beschouwde zich zelf meer als een groot romanschrijver dan als een sprookjesdichter, maar zijn sprookjes hebben hem wereldberoemd ge maakt en zijn romans zijn in het vergeet boek geraakt. Het middelpunt van de herdenkingen is ongetwijfeld Odense, het Deense stadje waar Andersera 150 jaar geleden als zoon van een schoenmaker werd geboren. Daar zal koning Frederik van Denemarken zich vandaag voor de radio in het Engels tot de gehele wereld richten. Odense eert Andersen, ereburger van de stad, met de opening van een nieuw stad huis. Na de radiotoespraak van de koning zal de Britse acteur Michael Redgrave twee sprookjes van Andersen voordragen. Het Deense koningspaar, leden van het corps diplomatique, de Deense regering en prominente figuren uit de wereld van kunst en wetenschap zullen vanavond in de schouwburg van Odense de galaopvoe ring bijwonen van een toneelbewerking van Finn Methling van Anderser.s verhaal de schaduw. In Kopenhagen, jarenlang Andersens woonplaats, is het graf van Andersen ge tooid met bloemen. Ruim 5000 schoolkin deren zijn uitgenodigd voor een groot An- dersen-feest in het stadhuis. In alle scho len in Denemarken zullen de leerkrach ten vandaag op school sprookjes van An dersen voorlezen en feestelijkheden op kleine schaal organiseren; In 70 landen herdenkt men vandaag Andersen,ongeveer 270 radiozenders over de gehele wereld zenden Andersen-pro- gramma's uit en 80 bibliotheken hebben Andersen-tentoonstellingen ingericht. Ter gelegenheid van de herdenking zijn her drukken van Andersens werken in 12 talen verschenen. Zaterdagmiddag reed de 22-jarige fa brieksarbeider A. Lammers uit Budel in Soerendonk (gemeente Maarheeze) met zijn motor in een bocht tegen een telefoon paal. Hij stierf onderweg naar het zieken huis. In een bocht in de Rijksweg tussen Ede- en Otterlo is Zondagmiddag een ongeluk gebeurd, dat de 49-jarige werkmeester H. A. Eras uit Utrecht het leven gekost heeft. Vermoedelijk is deze in de bocht met zijn motor van de weg afgeraakt. De voetsteun van de motor kwam daar bij in aanraking met een in de berm lig gende gekapte boom waardoor de motor omsloeg. Een passerende automobilist vond het stoffelijk overschot van E., onder zijn motor liggend en met een grote hoofd wond. Vermoedelijk is hij op slag dood geweest. Zondagmiddag omstreeks drie uur is 100 meter voorbij de overweg te Meerssen bij Valkenburg een man door een electrische trein Heerlen-Maastricht aangereden en vrijwel op slag gedood. De identiteit van het ongeveer zestigjarige slachtoffer is nog niet vastgesteld. Waarschijnlijk is hij af komstig uit Maastricht. Blijkens oogge tuigen was de man onder de draad op de spoorbaan gekropen. Dit werd hem nood lottig. Amnestie in Hongarije De Hongaarse regering heeft ter gelegen heid van de tiende bevrijdingsviering een beperkte „individuele amnestie" aangekon digd voor personen, die geen vooraanstaan de rol gespeeld hebben in de regering van voor de communistische. Binnen deze be perking zal zij van toepassing kunnen zijn op personen, die „misdaden tegen de staat hebben begaan zonder vijandelijke bedoe lingen of op personen, die onder invloed van propaganda stonden, evenals voor per sonen wier straffen minder dan een jaar zijn." Een en ander geldt ook voor Hon garen, „die in het buitenland leven". Onder de weidse titel „Nederland eert Hans Christian Andersen" werd op Zater dag 2 April onder auspiciën van het Haags Cultureel Centrum in de Koninklijke Schouwburg een bijzonder programma uit gevoerd ter herdenking van de anderhalve eeuw geleden plaats gehad hebbende ge boorte van de onsterfelijke Deense sprook jesdichter, dat Zondagmiddag werd her haald. In beide gevallen was de belang stelling niet erg groot. De geringe opkomst van het publiek wijst geenszins op een te kort aan waardering, natuurlijk niet. Men eert een verteller als Andersen nu een maal het best door zijn verhalen voor te lezen, het liefst in de intieme kring van het gezin waar ze voor bestemd zijn. Het dient nergens toe om op dit thema verder te borduren, maar in dit geval is wel ge bleken. dat de thuisblijvers niet helemaal ongelijk hadden. De toegangsprijzen voor de goede rangen waren trouwens niet ge ring. Het begon met een gelet op het vol gende veel te lange inleiding door de schrijver Antoon Coolen, die opmerkte dat men bij Andersens eerste bezoek aan Ne derland (in 1847) al had kunnen vaststel len, dat er weliswaar een sterke begeerte naar roem in hem leefde, doch dat een diepe deemoed een even wezenlijk deel van zijn persoonlijkheid uitmaakte. Verder wees hij op de eigenaardigheid, dat in An dersens sprookjes „het wonder voortkomt uit de natuurlijke werkelijkheid: gewone dingen, aangeraakt door een dichterlijke verbeelding". Op de gala-avond werd door mevrouw T. Kirchheiner-Galatius afge- zante voor Nederland van „Det Danske Selskap" nog een slotwoord gesproken, dat bij de „gewone" matinée achterwege bleef, evenals het optreden van Freddy Albeck, die Zaterdag een paar „chan sons" van zijn beroemde landgenoot zong. Enige leden van de Haagse Comedie droegen of lazen sprookjes voor, doorgaans niet onaardig, maar over het algemeen zonder het laten meetrillen van enige ondertoon. Als men werkelijk „Nederland" Andersen had willen laten eren, dan zou men de op dit gebied unieke Cruys Voor- bergh hebben moeten uitnodigen. Van de thans medewerkenden mocht ongetwijfeld Gijsbert Tersteeg (met „Het verliefde paar") de meeste aanspraak op waar dering maken. Tot geboeid luisteren wist Paul Steenbergen met het prachtige ver haal „De Nachtegaal" te dwingen. Verde: verschenen Myra Ward, Ida Wasserman. Annet Nieuwenhuyzen en Jan Retèl tei tonele, tegen leuke verzetstukken var Guus Korrubel en onder voortreffelijl sfeergevende belichting. Pim Dikkers ei Luc Lutz, die ook de verbindende tekste' spraken, verdienen hulde voor de verzorg de mise-en-scène. Was dit nu geen geschikte gelegenheic. geweest om de Nederlandse Opera tot een reprise van „De Varkenshoeder" van Jar Mul en Harry Prenen te bewegen? In plaats daarvan kreeg Sonia Gaskell de op dracht een ballet te maken op bijzonde: oninteressante muziek van de Deense com ponist Finn Höffding voor het sprookje „Het is heus waar". Deze geschiedenis var wat men zou kunnen noemen „sensatie- journalistiek in het kippenhok" is boven dien al heel moeilijk in bewegingstaal ove~ te brengen. Het verhalende deel bleef dai ook erg onduidelijk, maar dat neemt nie weg dat er wel het een en ander te waar deren viel, met name het goed gestelde aandeel van Jaap Flier als de haan om wie alles begonnen is. Hans Orbaan ont wierp de costuums. Een merkwaardige keuze niettemin en dan te bedenken, dat Jean Rebel voor het Scapino Ballet zo'n geslaagde versie van „De prinses op de erwt" maakte. Waarom men dit sprook je wel en het thans uitgevoerde niet in het programma liet afdrukken, is een an der raadsel. Het Nederlands Ballet gaf na de pauze nog een première, namelijk van een groot divertissement, ingestudeerd door John Taras, die onlangs als balletmeester naai de groep van de Markies de Cuevas is teruggekeerd, zijnde een bloemlezing uit „La belle au bois dormant" (Doornroosje) van Tsjaikofsky naar de oorspronkelijke choreografie van Marius Petipa uit 1890. De geblesseerde Willy de la Bye moest hierin (als de fee Sering) door Maryska Doom vervangen worden. Met uitzondering van de in stralende vorm zijnde Linda Manez als Prinses Aurora en Jaap Flier als haar partner vertoonden de hierin op- tredenden zoveel blijken van onzekerheid en onevenwichtigheid door overwerktheid, dat men het gevoel had een onbescheiden indringer bij een repetitie te zijn. Als ooit iets onrijp was voor vertoning in het open baar, dan wel deze spectaculaire suite van populaire fragmenten uit een sprookjes ballet, dat overigens niets met Andersen te maken heeft, waarvan men in de naaste toekomst echter ongetwijfeld veel genoe gen zal beleven. Te zijner tijd zal ik er gaarne uitvoeriger op terugkomen, waarbij ik meer reden tot waardering hoop te vinden. Thans rest mij nog slechts op te merken, dat de be geleiding was toevertrouwd aan het door Peter Rester gedirigeerde Rotterdams Ka- erorkest, waarvan ik werkelijk niet heb kunnen constateren of het uit beroeps musici bestaat. Op de gala-avond gaven de Deense gezant en de Nederlandse mi nister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen van hun belangstelling blijk. Alle bezoekers kregen een boekje aange boden met zes sprookjes van Andersen in Engelse vertaling. DAVID KONING ADVERTENTIE Zij weten als vakmensen lijk dat PINGUÏN hun de hoogste waarde voor hun geld geeft. „De Zeewolf" waarvan de Nederland- se"comedie jongstleden Zaterdag in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg de pre mière gaf is het derde avondvullende toneelstuk van Ed. Hoornik, wiens eerste ling „De Bezoeker" door hetzelfde gezel schap ten doop werd gehouden. Tussen deze twee werken is „Kaïns geslacht ont staan, waarmee de Haagse Comedie half Mei de Kunstmaand Amsterdam zal ope nen. Het thans vertoonde spel is dus naai de rangorde van ontstaan het laatste en neemt ten opzichte van 's dichters andere proeven van dramatische kunst een emgs- zins aparte plaats in. zonder dat nu bepaald van een nieuwe ontwikkeling gesproken kan worden. Zijn elders namelijk de optre dende figuren tot op zekere hoogite af?split singen van de persoonlijkheid van de auteur, hier is een poging gedaan het ob- iectiveringsproces veel verder dooi te oe ren. Onderdeel daarvan is stellig tevens de plaatsbepaling; een strandje aan de Mid dellandse Zee, hetgeen overigens niet be tekent, dat er een Franse geest m dei (ook talrijkere) deelnemers aan de handel mg zou zijn gevaren. Zeker in deze opvoering waren het Hollanders met vacantie Het is niet onmogelijk, dat Hoornik zie hiermede toch op de goede weg bevindt Zijn persoonlijkheid spreekt zich per slot van rekening het volledigst uit ini zijnl vei zen: een binnen het „anecdotische gevan gen lyriek. Maar als men mensen op he. toneel loslaat om deze een «gein bestaan te laten leiden, dan moeten ze tenminsteiets te zeggen hebben, althans uitdrukking geven aan een bepaald levensgevoel- In De Zeewolf" blijft alles tezeer in het vage. de emoties komen nergens vandaan en lo pen op niets uit. De mensen hebben hun illusies, hun dromen van het prekende deel van geluk zo zou men de indruk van deze weemoedige comedie hunnen sa menvatten. Het onbevredigende daaivar. Ï3> ik pas tijdens de voorstelling ervaren. Enkele maanden geleden heb ik deschrij ver zijn tekst horen voorlezen en toen ben ik er werkelijk door getroffen geweest Misschien omdat hij de personen zijn eigen adem inblies en onder controle hield. In het theater bleek echter duidelijk de span ning te gering om er maar liefst tien (al thans acht) wezens zodanig mee te voeden, dat ze op eigen benen konden staan. Deze conclusie is mede een gevolg le. wel: ik beschouw hem allerminst als de veroorzaker van de teieurstellmg de regie van Ton Lutz, die blijkbaar in de waar' verkeerde met een soort Nederland se Tsjechov te doen te hebben en dienten gevolge soms stilten in acht liet nemen, die vaak accentueerden wat te weinig eigenlijke betekenis had om deze nadruk te kunnen verdragen. Het tempo was bo vendien te gedrukt. Slechts het eerste be drijf was bijzonder goed opgebouwd, maar bij het derde, ook in manuscript het zwak ste, leek zijn greep totaal te zijn verzwakt. Ernstiger handicap kwam voort uit fouten bij de rolbezetting, waarvan de keuze van Ina van Faassen voor de verleidelijke Ame rikaanse wel de grootste was. Hier had een oudere actrice met meer ervaring en meer overwicht moeten staan. De vreemde boch ten in haar slappe houding ïllusti eerden als het ware dat zij geen raad wist met deze alles beheersende en uitlokkende vei- SCVande andere medespelenden was Mimi Boesnach als de exploitante van de strand tent de meest Hollandse, maar Z1J de®Jd tenminste het tussen de mee, zodat men waar ijk belangstelling voelde voor deze Marie diesterk aan Ma thilde in „Zwarte engelen van Francois Mauriac doet denken) met haar dooi mo derlijke gevoelens bepaalde liefde voor haar neef. Als laatstgenoemde had Maxim Hamel het erg moeilijk, doordat er van Ina van Faassen als zijn voornaamste tegen speelster te weinig uitging om zijn houding aannemelijk te maken. Hij was ook helemaal het gezochte type, maar wat hij er desondanks van maakte verdient be wondering. Joan Remmelts had st^rk® ogenblikken als de visser-echtgenoot, al zal wel niemand hebben gelooid dat hij wer kelijk een zeewolf heeft gevangen zijn misschien onder invloed van Hemingway ontstane verhaal ten spijt. Bij de laatste opmerking van deze dromer yjm „witte leeuwen aan de kust van Afrika weid men opeens aan Eliot herinnerd, wiens denkbeelden over dramatische poezie stel lig in niet geringe mate door Hoornik wor den gedeeld. Toch heeft de versificatie bij hem een Ina van Faassen en regisseur Ton Lutz in\ „De Zeewolf" van Ed. Hoornik. andere functie. Een bindende, vormgeven de kracht is er zeker niet aan te danken. Er gaat een geheel andere werking van uit: het actualiseren van vroegere ervaringen cn van voorgevoelens. Deze lyrische alleen spraken in gez'elschap vormen de treffend ste momenten (de associatie met het uit breken van de oorlog bijvoorbeeld, onge veer in dezelfde trant als in de aan Nijhoff opgedragen gedichtencyclus over hetzelfde onderwerp) zonder dat zij strikt genomen met de handeling samenhangen. Ook de op zichzelf geslaagde monoloog van de notaris is te weinig essentieel om de aan wezigheid van deze notabele figuur te rechtvaardigen, hoe kostelijk Philippe la Chapelle hem overigens typeerde. Een ge lukkige vondst daarentegen was de zonder linge ezeldrijver Napoleon, waarmee Onno Molenkamp veel hartelijke hilariteit ver wekte. Ton Lutz droeg zelf een zwierige min naar bij, alleen net niet vulgair genoeg, vooral prijzenswaardig in het gedeelte voor de pauze van dictie en plastiek. Toch is het jammer, dat Fons Rademakers deze rol niet heeft willen spelen. Hedda van der Linde tenslotte bracht als het schel- penmeisje Anita zoveel natuurlijkheid mee als men verwachten mocht. Het décor van Nicolaas Wijnberg was gedeeltelijk zeer goed, maar die ongelukkige rotsblokken kan men de volgende keer beter helemaal weglaten. Ondanks aller inspanning is er bij deze vertoning aan „De Zeewolf" niets toegevoegd, dat men bij lezing (het stuk is dezer dagen bij Em. Querido te Amster dam in een voortreffelijke uitgave met een omslagtekening van Nona Lichtveld verschenen) al niet wist. En dat is in laat ste instantie te wijten aan een tekort aan vorifigevende kracht bii de auteur. En trouwens: met los zand is het moeilijk ber gen bouwen. DAVID KONING Zaterdagmiddag heeft dr. J. Schouten, voorzitter van de AR Tweede Kamerfrac tie, in Amsterdam voor de Anti Revolu- tionnaire Kamerkieskringcentrale Haar lem een rede uitgesproken, waarin hij on der meer betoogde, dat integratie nage streefd moet worden, waar deze nodig blijkt, als de volken hun taak niet meer zelfstandig kunnen verrichten. „Op be paalde gebieden moet men tot integratie komen", aldus dr. Schouten, „om grotere markten te scheppen, waardoor de belem meringen voor de goederenruil zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen". Dr. Schouten constateerde vérder, dat de verhouding tussen het kabinet en de volksvertegenwoordiging de laatste maan den een zekere wijziging heeft ondergaan. Hij noemde in dit opzicht het vastlopen van de behandeling van het ontwerp-ge- zondheidswet, de televisie-nota en de rati ficatie van het verdrag omtrent gelijk waardige beloning voor gelijkwaardige arbeid van mannen en vrouwen. Ook de verhoudingen van de politieke partijen zijn volgens de A.R. woordvoerder de laatste tijd anders komen te liggen dan vroeger. „Men ziet gelukkig weer, dat de politieke verschillen zich niet uitsluitend beperken tot détails, doch dat men te ma ken heeft met zekere algemene politieke inzichten, die verband houden met de be trekking tussen het Christelijk geloof en het politieke optreden", zei hij. Voorts achtte hij het voorlopig verslag over het ontwerp huurwet in deze vorm beslist on aanvaardbaar. Ten aanzien van de ouder domsvoorziening sprak de AR-leider als zijn mening uit, dat een definitieve rege ling zich niet mag beperken tot hen die in loondienst zijn. Het is voor vele kleine zelfstandigen in deze tijd niet meer mogelijk, zelf voor hun oude dag te zorgen. Door de vermindering van de koopkracht van het geld zijn ook de vergeten groepen ontstaan van spaarza me lieden, die voor de oorlog een kapi taaltje hebben vergaderd om een onbe zorgde oude dag te hebben, doch daarvan nu niet kunnen leven. Socialisten en liberalen menen, dat een politieke partij de vragen omtrent de op dracht, die God aan de mens heeft gege ven, niet in de politiek mag betrekken, maar de Anti-Revolutionnair is overtuigd, dat overheid en volk beide geroepen zijn Gods naam te verheerlijken". AmsterdamNew York nonstop met deze vliegtuigen mogelijk Tien Douglas DC-7C vliegtuigen zullen aan de luchtvloot van de KLM worden toe gevoegd. Deze bestelling is vandaag ge plaatst. De toestellen zullen in de periode van April t.m. Juli 1957 door de Douglasfa- brieken te Santa Monica (Californië) wor den afgeleverd. De DC-7C beschikt over vier Wright „Turbo-compound" motoren. Het zeer comfortabele vliegtuig heeft een kruis snelheid van 550 km per uur. Het maxi mum startgewicht bedraagt 63.100 kg en het kan in de toeristenldasuitvoering 78, en uitgerust met „sleepairs" met lounge, 38 passagiers vervoeren. Het kan 8200 kg betalende lading transporteren en heeft een zeer groot vliegbereik waardoor het met maximale lading bijv. de afstand AmsterdamNew York zonder tussen landing kan afleggen. De DC-7C beschikt >ver een vrachtruim met een inhoud van 6.4 kubieke meter. Met deze order is een bedrag van onge veer f 120.000.000,(inclusief reserve onderdelen) gemoeid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 7