f 777 Uitgaan in Haarlem met melk meer mans Boeiende expositie van werk uit Haarlemse periode Herman Kruyder van Ver weg en lang geleden Verkenning en voorbereiding Ir. R, van Lissa Nessel wethouder van Den Haag (XPIgSS ^.Hoe is het ontstaan?^ Engelse Litteratuur Zakkenrolster tot 2 jaar veroordeeld Havenarbeider dodelijk gewond tijdens laden 't SILVER STOEPKE Canadese Vrijheids boompjes voor Wageningen Examens Gevangene wandelde de gevangenistuin uit Dit woord: KODDEBEIER Heringa Wuthrich Aan de Rivièra Dwars over de grens schijnt de zon VRIJDAG 29 APRIL 1955 Op 29 April 1935 stierf de schilder Her man Kruyder, zoals gisteren in herinne ring is gebracht. Ter herdenking van deze grote kunstenaar is in het Museum „Het Huis van Looy" een tentoonstelling inge richt, welke een overzicht geeft van zijn ontwikkeling, voorzover, die zich in Haar lem en omgeving voltrokken heeft. Een tentoonstelling, die in verscheidene op zichten belangwekkend genoemd mag wor den en die men ook van verschillende zij den benaderen kan. Steeds duidelijker wordt het, dat Her man Kruyder één van de belangrijkste, zo niet de grootste Nederlandse schilder van de eerste helft van deze eeuw is ge weest. Met Van Gogh en Mondriaan be hoort hij tot die markante Nederlandse figuren, die ook ver buiten de grenzen van ons land worden erkend als de vernieu wers der Europese schilderkunst. Uit dit standpunt gezien betekent de Haarlemse episode een "begin, zij het een begin dat de hoogste verwachtingen wekte. Overal ziet men aanduidingen die wijzen in de rich ting van zijn latere ontplooiing. Voor wie het wil zien, valt dat zelfs al te onderken nen in de zeer vroege impressionnistische, weliswaar nog geheel in het donker gam ma der Haagse school geschilderde land schappen met koeien en in de machtige stierenkop. Kruyder staat hier in wezen al ver af van een schilder als Willem Ma- ris, die van zichzelf getuigde: „Ik schilder geen koeien, ik schilder het daglicht''. Kruyder schilderde inderdaad wél die koeien. Er is al dadelijk die vaste struc tuur en ook is er al heel spoedig het in gaan op het mysterie van het dierlijke le ven, waaraan de mens ook ten dele onder worpen is en waarvan hij zich, dikwijls tevergeefs, tracht te bevrijden. Dit voert hem tot die uiterst merkwaardige schep ping „Het Grote Paradijs", waarin het eerste mensenpaar in een overwoekeren de natuur het middelpunt vormt. Zeker niet het sterkste werk van Kruyder, ook niet als men het taxeert naast werken uit dezelfde periode, is het wel een der meest typerende. Een der eerste pogingen om zichzelf te worden en zich te bevrijden van een schilderwijze, waarin hij reeds een grote hoogte had bereikt, maar die hem niet de middelen bood de verborgen krachten die in hem schuilden te verwe zenlijken. Haarlems karakter Bezien van een andere zijde echter is het vroege werk ook boeiend omdat het zo'n typisch Haarlems karakter draagt. Het sublieme „Portretje van Jo" en het „Portretje met palet" passen geheel in wat men nu nog steeds de Haarlemse school noemt, een aanduiding die direct namen als Boot en Verwey oproept. Het is deze kant van Kruyder, die ons juist in de zalen van het „Huis van Looy", zo sterk aanspreekt. In het stilleven van de schaal met appels en spiegel uit 1915 zijn beide richtingen aanwijsbaar. Het is een van de zeldzame overgangswerken, zeldzaam omdat Kruy der zich elders vrij abrupt van de oor spronkelijk ingeslagen weg afwendt, de verworvenheden van knap tekenaar be wust afwijst en met potlood op doodge woon papier, zonder gebruik te maken van enige routine, bijna als een kind dat stamelend begint te spreken, gaat tekenen. Hec zijn op deze tentoonstelling vooral de vele krabbeltjes en tekeningetjes, die ons in hun directheid de weg wijzen die Herman Kruyder gegaan is. Zo is bijvoor beeld in het kleine ontwerpschetsje voor het zojuist genoemde „grote Paradijs" de latere Kruyder al veel duidelijker herken baar dan in het voltooide schilderij. In 1917 schildert Kruyder weer een Paradijs en wordt het duidelijk dat zich een beslissende verandering in hem vol trokken heeft. De kleur heeft zich bevrijd uit de hiërarchie der bruin-gouden en sombere, zwart-groene overheersing. Ook de lijnen en de volumen eisen hun rechten op, maar het voornaamste is dat de geest, met al zijn innerlijke tegenspraak en dua lisme, een uitweg heeft gevonden. De ten toonstelling in het Huis van Looy" toont wel aan, dat de Heemsteedse en Benne- broekse tijd niet uitsluitend als een periode ADVERTENTIE >XxXOOCOOOCOCCOC)CCOO^COCCOCCCCOOOCOCCOCyXOX>3COOCXXXX»l Gouden Herenzegelringen vanaf ƒ29.75 Gouden Damesringen vanaf ƒ19.50 Alléén Grote Houtstr. 49 - Tel. 20049 - Haarlem DE KLEINE ZAAK MET DE GROOTSTE KEUZE. 2o^»=OCO<XX>DOOa>X>300MCOOOOOD»XÖOOOOCOOCOCOCCOC>OC10aX Zes Canadese ahornboompjes zullen van daag per vliegtuig uit Montreal naar Ne derland worden gestuurd. Ze zullen geplant worden te Wageningen, waar de Canadese generaal Charles Foulkes tien jaar geleden de overgave van 30.000 Duitsers geaccep teerd heeft. De boompjes worden vervoerd per KLM. Het toestel zal Vrijdagochtend op Schiphol arriveren. De boompjes zijn ter beschikking gesteld door Jacques Rousseau, directeur van de afdeling beplanting in Montreal. Foulkes, die op het ogenblik voorzitter van de commissie van stafchefs is, is door Wageningen ereburger gemaakt, als bewijs van erkentelijkheid voor het aandeel dat de Canadese legers in de bevrijding van Nederland hebben gehad. Rotterdam. (Klinisch hoger onderwijs). Geslaagd voor het semi-arts examen: mej. M. B. Cats, Leeuwarden en W. L. Schouten, Apeldoorn, J. N. Schaap, Alkmaar, N. J. J. de Lima, Den Haag. A. van der Spek, Rot terdam, A. J. van den Hoorn, Dordrecht en H .M. van Praag te Schiedam. Geslaagd voor het arts-examen: G. A. A. Olthuis, Borne, H. de Beus, Zaandijk, R. Bekendam, Nijmegen, L. C. Vogel, Utrecht, M. A. Linthorst, Borne, J. P. Kruyt, Aerden- hout en W. de Fijter te Eethen. van verkenning en voorbereiding mag be schouwd worden. Schilderijen als „De vrouw" (met het oranje-rode jakje) en „Bloeiende Mei doorn met huisje" behoren zeker tot Kruy- ders schoonste werken. Enkele hiaten Hoeveel completer zou deze tentoonstel ling zijn geweest, indien de inrichters ook „De Varkensdoder" (zich bevindend in het Van Abbemuseum te Eindhoven) hadden kunnen lenen. Dit toch is een der hoofd werken uit Kruyders Bennebroekse tijd, waarin hij de destructieve krachten, die hem van binnenuit bedreigden en die hem op momenten van zwakte tijdelijk zouden overmeesteren, symbolisch wist uit te drukken. Ook mist de bezoeker enige wer ken uit deze periode uit Haarlems parti culier bezit, die wél op de Kruyder-ten- toonstelling van 1953 in Amsterdam te zien waren, zoals „het lange dorp". Ondanks deze hiaten geeft de tentoon stelling een indrukwekkend beeld van de eerste episode van Herman Kruyders ont wikkeling. De weg, die hij volgde, werd door hem in eenzaamheid bewandeld. De verwantschap tussen de kunst van Kruy der en het Vlaamse en Duitse expressi onisme is een onderwerp van aparte stu die, waarvan het uitgangspunt de ontstel tenis over de wereldschokkende gebeurte nissen van 1914 en de intuïtieve voorge voelens der Europese kunstenaars zal moe ten zijn. Dat Kruyder in zijn betrekkelijk isole ment te Bennebi'oek deze geestelijke tril lingen wist op te vangen, bewijst wel dat hij over een buitengewoon scherp gesteld instrument met uiterst gevoelige antennes beschikte. Vandaar dat de boodschap, die hij uitzond, zo'n grote actieradius heeft gehad. OTTO B. DE KAT ,De Haan" - tekening Herman Kruycler. door Een gedetineerde in de strafgevangenis aan de Pompstationsweg te Scheveningen is Donderdagmiddag op enkele meters af stand van een bewaker rustig naar buiten gewandeld. Men heeft tot nu toe geen spoor van de man kunnen ontdekken. Omstreeks drie uur was de 29-jarige ge detineerde C. G. M. uit Utrecht samen met een medegevangene onder toezicht van een bewaker aan het werk in het tuintje van de gevangenis. Het hekje stond open, want met een kruiwagen moest telkens afval uit de tuin naar buiten worden ge bracht. Toen de bewaker met de andere gedetineerde bezig was bloembollen te po ten greep M. de kruiwagen, reed die naar buiten en kwam niet terug. M. had reeds bijna zijn gevangenisstraf van ongeveer een jaar wegens diefstal uit gezeten. Op 29 Mei zou hij ter beschikking van de regering wordën gesteld. De gemeenteraad van Den Haag heeft Donderdagavond, na drie stemmingen, ir. R. C.' A. F. J. van Lissa Nessel, het enige KNP-lid van de raad, tot wethouder ge kozen, als opvolger van ir. L. J. M. Feber. Bij de eerste vrije stemming kreeg ir. Van Lissa Nessel 14 stemmen, mr. H. Schtir- mann (KVP) 13 stemmen en dr. B. van den Tempel (PvdA) 16 stemmen. Dr. Van den Tempel was wegens ziekte en een der wethouders wegens een reis door de Verenigde Staten afwezig. Daar door bedroeg het totale aantal stemmen nu 43. De tweede vrije stemming had pre cies dezelfde uitslag als de eerste. De der de stemming, waarbij slechts kon worden gekozen tussen ir. Van Lissa Nessel en dr. Van den Tempel leverde voor het KNP- raadslid 26 en voor het PvdA-raadslid 16 stemmen op. De beide candidaten mochten zelf niet stemmen. Ir. Van Lissa Nessel verklaarde dat hij in principe de benoeming aannam. Omdat hij ambtenaar is moet hij machtiging van de Kroon verkrijgen om op non-actief ge steld te kunnen worden. Tot zolang wenste hij de benoeming in beraad te houden. ADVERTENTIE De zachte Virginia in het voorname doosje 80 cent in ceïïophaan Vindt U de nieuwe State Express 777 ook zo heerlijk Vroeger was koddebeier wellicht de officiële naam yan de jachtopziener, thans zit er een minachtende gevoels waarde in het woord, al bezigt men het hier en daar nog wel voor: veldwachter ten plattelande. Een kodde is een knots, een knuppel. Vroeger noemde men iemand die heel lang en mager was, ook: een kodde. Wij zouden hem met precies dezelfde beeldspraak een bo nenstaak noemen. Met het woord beier heeft men lang in de knoop gezeten. Dat het verwant zou zijn met een oud werkwoord, dat dragen betekende en waarvan ons werkwoord baren is afgeleid, is op grond van de klinker heel onwaar schijnlijk. Men ziet er nu een werk woord beien in dat: slaan betekent en dat dialectisch nog yoorkomt. De kod debeier is dus: hij die met de knots \^slaat. Wegens het gevorderde peulvruchten seizoen is men er in vele gevallen toe over gegaan de peulvruchten van de binnenlandse oogst drastisch in prijs te verlagen. Ook de import-bruine bonen en -capucijners delen in deze prijsverlaging. Er zijn de laatste tijd weinig Engelse romans verschenen, die om hun goede ge halte verdienen besproken te worden. Daardoor is er gelegenheid iets te zeggen over romans uit de lagere regionen, te meer nu er juist twee representatieve werken van de alledaagse soort onge vraagd herwaarts zijn gezonden, misschien wel omdat zij de afzenders aangepast leken aan de Nederlandse smaak. Het boek „The Flute of Asoka" van Roy Forster, verschenen bij E.yre Spottis- woode te Londen, komt uit de afdeling avonturen en kranige gevoelens. Het is oorlog een Engelse ingenieur die altijd in India gewoond heeft maar in 1939 juist met verlof was, wordt in het gezelschap van een makker naar India teruggestuurd op het spoor van een geheimzinnig Indisch leger, dat bestemd is om ter wille van de vrijheid van India de Britse strategie in het verre oosten in de war te sturen. Zij komen er achter hoe het zit met het ge heime leger: aan het hoofd ervan staat een Duitse dame genaamd Elsa Fauhry, die overigens niets met de nationaal- socialisten te maken heeft. Roy Forster vermijdt botsingen met de na-oorlogse Britse politiek: er is een Duitse generaal, die wél het nationaal-socialisme vertegen woordigt, afgevaardigd om madame Fauh ry bij te staan, maar natuurlijk ten bate van de Duitse zaak. Wat de Engelsen dan ook komen saboteren is niet de vrijheid van India, maar de poging om die te ver wezenlijken op een ogenblik dat het land alleen in handen zou kunnen vallen van Duitsland en Japan. Alles komt terecht en de Engelse ingenieur wint er een flinke en mooie Amerikaanse vrouw bij, die de meeste van zijn avonturen met hem heeft doorgemaakt, maar die hij pas tegen het eind gekust heeft, omdat het hem tevoren niet verantwoord leek. Een merkwaardigheid van boeken van deze soort is dat de hoofdpersonen zelden of nooit enige verwondering ondervinden over al het verbazende en angstwekkende dat hen overkomt. De soldaat die geen angst kent, is allang geen gangbaar type meer. De Engelse ingenieur, die dit ver haal zelf geacht wordt te vertellen, gunt er zichzelf verscheidene zware aanvallen van, maar verder blijft hij onbewogen, behalve door een liefde die op iedere reis route had kunnen voorkomen. En de lezer wordt tenslotte minder gefrappeerd door zijn moed als geheim agent dan door zijn ongevoeligheid voor indrukken als rap porteur. Oerwoud, slangen, tempels, flui ten, niets leidt hem ook maar een ogen blik van zijn opdracht af en nog minder van de gezonde beginselen die met zijn rechtschapen natuur vergroeid zijn. Pas als zijn hart opspringt bij het zien van tien gemitrailleerde Japanners, worden wij herinnerd aan het bestaan van authen tieke gewaarwordingen. Overigens preseh- teert hij dat zelf ook al weer als een soort rechtschapenheid. Men moet wel verzot zijn op aftreksels van het werk van Rud- yard Kipling om door de gezindheid van deze ingenieur niet gehinderd te worden: de avonturen worden bijna ongedaan ge maakt door zijn onvertogen platte „wel denkendheid". En wat het Amerikaanse meisje betreft, dat steeds gereed staat om eraan te herinneren dat niemand geheel slecht is, zij is aan hem gewaagd. Madame de Mainlenon Het enige waar een boek als dat van Roy Forster eigenlijk voor kan dienen, is om te laten zien hoeveel geringer de toch ook niet te onderschatten ondeugden zijn van Pamela Hills onlangs bij Chatto Windus te Londen verschenen nieuwste roman. „Shadow of Palaces" gaat over het leven van Madame de Maintenon, de god vruchtige dame met wie Lodewijk XIV getrouwd is, toen hij de ijdelheid van het vertier zijner jonge jaren had ingezien. „Mademoiselle trok haar neus op voor de lucht van afval in de Faubourg Sainte- Anne, maar zij beloofde dat zij op Fran coises receptie zou komen", is een repre sentatieve zin uit deze tekst, want alles is hier sfeer. Een dame van het ancien ré gime, die snuffelt tegen straatvuil, wat kon historischer zijn? Tegenwoordig ligt er immers geen vuil meer op de straten en als het anders was zou een ware dame, wel verre van haar neus op te trekken, terstond zitting nemen in een desnoods door haarzelf op te luchten comité. In zoverre is alles goed en wel, maar Miss Hill vat haar historische verplich tingen te zwaar op en maakt op iedere pagina opnieuw sfeer, met Franse woor den, Parijse straatnamen, kaarsen, nonnen, TONEEL EN DANS Dagelijks, zolder Frans Halsmuseum: Voor stellingen door de samenwerkende mario- nettentheaters van Don en Ly Vermeire en Feike Boschma. Avondvoorstellingen om 20 en 21.30 uur. Kindervoorstellingen op Woensdag en Zondag om 14 en 15.30 uur. Zaterdag 30 April, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie speelt „De Zee wolf" van Ed. Hoornik onder regie van Ton Lutz. Met Mimi Boesnach, Ina van Faassen, Joan Remmelts, Ton* Lutz, Ph. la Chapelle, Maxim Hamel en anderen. Décor van Nicolaas Wijnberg. Zondag 1 Mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Herhaling van „De Zeewolf" van Ed. Hoornik door de Nederlandse Comedie onder regie van Ton Lutz. Maandag 2 Mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Abonnementsvoorstelling van het Rotter dams Toneel dat onder regie van Eric van Ingen „Thee en sympathie" van Robert Anderson opvoert. De vertaling is van Marie-Sophie Nathusius. Met Lia Dorana, Hans Croiset, Jan Teulings en anderen. Décor: Lucas Wensing. MUZIEK Zondag 1 Mei, Teylers Museum, 15 uur: Piet Halsema bespeelt het 31-toons orgel. Het programma vermeldt werken van Samuel Scheidt, Johann Pachelbel, J. J. Fro ber ger, Georg Böhm, Frans Xaver Marsch- hauser, P. Ph. Telemann en Dietrich Bux- tehude. Maandag 2 Mei, Grote Kerk, 15.30 uur: Ge durende een uur bespeling van het carillon van de Grote Kerk door Arie Peters, stadsbeiaardier, die men ook kan beluisteren op Vrijdag van 11.3012.30 uur. Dinsdag 3 Mei, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Noordhollands Philhar- monisch Orkest onder leiding van Toon Verhey met solistische medewerking van de pianist Eduardo del Pueyo. Uitgevoerd wordt een Beethoven-programma: Ouver ture „Egmont"; het Vijfde Pianoconcert en de Zevende Symphonie. I Dinsdag 3 Mei, Grote Kerk, 20 uur: Orgel bespeling door George Robert, die werken uitvoert van Sweelinck. Scheidt, Bach, De Klerk, Langlais, Messiaen cn Dupré. Donderdag 5 Mei, Grote Kerk, 15 uur: Orgel bespeling door George Robert, die werken uitvoert van Sweelinck, V. d. Sigtenhorst Meyer, Anthon van. der Horst, Emest W. Mulder, Johan Wagenaar en H. Andidessen. DIVERSEN Iedere avoiid. Vleeshal, 20.30 rur: Bienve- nido; optreden van het Zuid-Amerikaanse orkest „Los Companeros" met zang van Sanny Vally. ADVERTENTIE Haarlem Vrijdag 29 April, Stadsschouwburg, 20 uur: Ter gelegenheid van Koninginnedag speelt de letterlievende vereniging „J. J. Cremer" onder auspiciën van het centrumcomité „Koninginnedag", „Sara Burgerhart" van regisseur Henk Bakker, naar de roman van Betje Wolf en Aagje Deken. Zaterdagavond 30 April, Lidotheatcr, 23.30 uur: Bijzondere voorstelling van de film „Export, in Blond". Zondagochtend 1 Mei, Lidotheater, 11 uur: Bijzondere voorstelling van de dans-, zang-, opera- en balletfilm „Song of Russia". Zondagochtend 1 Mei, Rebrandttheater, 11 uur: Bijzondere voorstelling van de film „Dieren strijden voor hun bestaan". Zondagochtend 1 Mei, Studiotheater, 11 uur: Bijzondere voorstelling van de film „Onder Moeders vleugels", met June Allyson en Peter Lawford. Dinsdagavond 3 Mei, restaurant „Brink- marni", 20.00 uur: De heer J. H. den Har- togh houdt voor de Archeologische Werk gemeenschap voor Westelijk Nederland, een lezing met lichtbeelden over het onderwerp „De Numismatiek als belang rijk onderdeel der archeologie". Dinsdag 3 Mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Verenigde Spelers voeren op „Engelen zonder vleugels" van Albert Husson. Donderdag 5 Mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Onder auspiciën van het centrum-comité „Koninginnedag" speelt de letterlievende vereniging „J. J. Cremer" het toneelstuk „Sara Burgerhart" van regisseur Henk Bakker, naar de roman van Betje Wolf en Aagje Deken. Donderdagochtend 5 Mei, Lidotheater, 11 uur: Bijzondere voorstelling van de film „De Invasie". TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Het interieur en de stijl kamers zijn met kaarsen verlicht van Conform de eis heeft de rechtbank te Amsterdam, die Donderdagochtend uit spraak deed, de uit Tilburg afkomstige tegenwoordig in de hoofdstad wonende 49- jarige naaister H. van B. wegens zakken rollerij 2 jaar met aftrek opgelegd. Ze was op heterdaad betrapt door re chercheurs, toen ze op 28 Februari op de markt in de Westerstraat een oud vrouw tje haar portemonnaie met 24 gulden ont rolde. De vrouw stond bij de politie als internationaal zakkenrolster bekend. Op haar strafblad stond een lange rij ver oordelingen, vanaf 1916, alle wegens zak kenrollerij. CE^ÏEALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS knechten en sierlijke toiletten. Haar ver haal is met détails behangen, zoals de dames die zij beschrijft met zijden stoffen en sieraden. De schrijfster komt er zelf van onder de invloed, zodat zij haar historische personen niet meer als naakte stervelingen kan zien, maar slechts als wezens van een half geheimzinnig uitge storven ras. Als men aanmaal deze overdaad en de verkeerde subtiliteit, die er het gevolg" van is, heeft vastgesteld, houdt men toch nog een verhaal over dat Roy Forster ruim schoots het nakijken laat. Van huis uit Frangoise d'Aubigné geheten, was de hoofdpersoon een dochter uit een ver armde Hugenootse familie. Als jong meis je werd zij op last van de koning in een Katholiek gezin ondergebracht, dat zij met haar koppige intelligentie tot wanhoop bracht en dat pas na vele jaren van haar verlost werd, toen zij met de oude en zieke schrijver Paul Scarron trouwde. Later kwam zij als gouvernante aan het hof, waar haar zedigheid in het zwart afstak tegen de wuftheid der anderen, maar waar haar uur sloeg toen Lodewijk XIV zijn ouderdom zag naderen. Al heeft Pamela Hill er een roman van gemaakt voor de afdeling sfeer en fraaie personen, zij toont ook wel een appreciatie voor de mense lijke inhoud van deze geschiedenis wie weet wat haar volgende werk nog kan op leveren. Voorlopig behoren de romans van deze beide auteurs evenwel tot de groep van boeken die men niet „hoeft te lezen", ten zij als documentatie: niet over India in de laatste oorlog of Frankrijk in 1680, maar over Engeland nu. S. M. ADVERTENTIE Publicolie Ncderlondi Zuivelbu'cou, "s Grovenhoge CAGNES-SUR-MER, April. Als ooit iemand mij zou vragen een verstandig ar tikel te schrijven over het verschil tussen de Franse en Italiaanse Rivièra, zou het mij moeilijk vallen aan zijn verzoek te vol doen. Natuurlijk, er bestaat een niet onbe langrijk verschil (vooral van mening) tus sen de Italianen en de Fransen en evenzeer lussen hun respectievelijke landen. Maar dat gaat te ver daar hadden wij het niet over. Neen, alleen het verschil tussen de wederzijdse Rivièra's. En als u geen ver standig artikel vraagt, ben ik graag bereid u er alles over te vertellen. 20-22 30 uur. Nieuwe opstelling van de Goed. Wij gaan nu samen de grens over van Frans T-Tals Cnltm.r- by gelegen. Ponte San Luigi noemen de Italia nen dat, nogal eensgezind. Zodra wij de bruingebrande douaniers zijn gepasseerd, die aan een tafeltje buiten in de zon zitten te bakken, zien we dat de weg langs de kust over de eerste vijfhonderd meter is omlijnd door souvenirwinkeltjes. En cafés. Maar wacht, we zouden over een verschil praten. De weg verder langs de kust, over Ventimiglia, Bordighera en San Remo naar Genua, slingert veel en bizar, veel meer rog dan aan de andere kant van de grens. Bovendien hebben de Italianen er een on gemeen attractieve beplanting van fel- r ui kende rode bloemetjes langs gemaakt. Dat maakt een vriendelijke indruk. Vrien delijker dan de huizen langs de weg, die een weinig welvarende impressie achter laten. Dat is dus net zo als in Frankrijk behalve aan de Rivièra. De caféhouder en eigenaar van een minuscuul „ristorante" verderop vertelde ons een verhaal, dat de bewoner van Frankrijk niet vreemd voor komt, er worden vrijwat huizen gebouwd in Italië, maar zij zijn alleen voor kopers en bereidwillige betalers van ferme huren. Voor de arbeiders wordt er weinig gebouwd zei hij, nauwelijks iets. Hij zei er bij geen communist te zijn, hetgeen in dit land blijkbaar een voorwaarde is voor het voe ren van een gesprek. In Frankrijk is het dat niet. Maar in elk geval was zijn relaas oude kost voor iemand, die in Parijs steeds weer nieuwe flatgebouwen ziet verrijzen in Passy en Auteuil, de „dure" delen van de stad. Even later, in San Remo, hebben wij ge praat me: een lid van de bemanning van de „Hidalgo" die Juan heette en uit Porto Rieo kwam. Daar komt de „Hidalgo" ook vandaan en als het voor dit luxe-jacht de moeite waard is geweest helemaal van Zuid-Amerika hier naar toe te komen, dan kunnen wij ons wel even de moeite geven er vijf minuten met open mond naar te staan kijken. Als er in deze wereld luxueu zer jachten bestaan, dan moet u het mij eens komen vertellen. Voor ik het gezien heb, geloof ik er niet in. Niettemin behoort de „Hidalgo" aan een ex-Italiaan en diens matroos Juan vertelde even bereidwillig en ongevraagd als de caféhouder, dat hij wè! communist was. Al was het alleen maar om zijn werkgever, zei hij en keek haat dragend naar het verankerde paleis achter zich. Juan vertelde, dat hij op uitnodiging van San Remaanse (San Remistische?) havenarbeiders een vergadering van de lokale communistische partij had bijge woond en dat het hem alles beter georga niseerd leek dan wat hij op dit gebied in Marseille had gezien. Wij vroegen hem, of hij nog meer internationale ervaring van communistische vergaderingen had en hij antwoordde bevestigend. Hetgeen dan waarschijnlijk een nieuwe fase betekent in de belangstellings-sferen van het interna tionale tourisme. Ik kan u verder natuurlijk vertellen over het eten in Italië, maar iedereen weet toch wei dat raviolo, spaghetti, macaroni en vermicelli daar handiger en meer worden gegeten dan in de meeste andere landen. Zeker handiger dan in Frankrijk en Hol land. Neen, als u één dag met ons mee was geweest in Italië had u ook niet veel stof kunnen verzamelen voor dat verstandige artikel. Het is wat te weinig waarschijn lijk. Maar wat doet dat er ook toe? Eén ding is precies hetzelfde aan die beide Rivièra's: de zon, de hele dag de zon. Die schijnt dwars over de grens heen, over Luigi en Louis, over Pietro en Pierre. En over ons. We hebben nog een week vacantie tegoed. A. S. H. regentenstukken van Frans Hals. Cultuur historische diorama's. Expositie van pop penhuis anno 1750 met inventaris. Het mu seum is geopend op werkdagen van 1017 uur, des Zondags van 1317; tevens des avonds van 2022.30 uur. Stadhuis: Het historische stadhuis is te be zichtigen van 917 uur, des Zaterdags van 912 uur. Bovendien elke Vrijdag- cn Zaterdagavond van 2022 uur. (Feeërieke kaarsenverlichting) Stadhuis, raadzaal: Tentoonstelling van pro ducten van vrije tijdsbesteding van het personeel van de gemeente Haarlem, ten bate van de Stichting 19401945. Opening door de burgemeester van Haarlem op Zaterdag 30 April. Geopend tot en met Zaterdag 7 Mei. Huis Van Looy: Tentoonstelling van werken van Herman Kruyder. Geopend op werk dagen van 1012.30 en van 13.3017 uur Des Zondags van 14—17 uur. Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon huis van schilder-schrijver Jacobus van Looy is te bezichtigen op Donderdagen van 1012 en van 1417 uur. Op Zondagen alleen van 1417 uur. Teylers Museum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen onder meer van Rembrandt. Michel Ange- lo. Claude Lorrain. Tentoonstelling (tot 15 Mei) van grafisch werk van Lucas van Leyden. Fossielen en mineralen, historische natuurkunde-instrumenten. Geopend op iedere werkdag behalve Maandag van 1117 uur en de eerste Zondag van iedere maand van 1317 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculp turen, paramenten, kantwerk, handschrif ten en munten. Geopend op werkdagen van 10-17 uur, des Zondags van 13-16 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Geopend op aanvraag. Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en overzicht overstromingen Februari 1953. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg 102: Ten toonstelling van aquarellen, tekeningen en ivoor-snijwerk van Anje Zijlstra en tentoonstelling van beeldhouwwerken en tekeningen van Anneek Höfte. Huis met de Kogel. Spekstraat 12: Tentoon stelling van schilderijen van J. J. Doener. Opening op Zaterdag 30 April om 15 uur. Dagelijks geopend'van 1018 uur. In het ruim van een zeeschip, dat aan de Levantkade te Amsterdam wordt ge laden, is de 54-jarige havenarbeider D. Zegerius uit Amsterdam dodelijk gewond. Hij was in het ruim bezig met het stapelen van goederen en stond op een moment gebukt toen hij een „hijs", bestaande uit een ton goederen, op het hoofd kreeg. Hij werd zwaar gewond naar het Wilhelmina- gasthuis overgebracht, waar hij na aan komst bleek te zijn overleden. NEEM PER MAN DRIEKWART KAN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 5