Rijkswaterstaat doet aanslag op laatste ongerepte duinbos aan Hollands kust met melk meer mans! Natuurschoon opgeofferd aan zuinigheid en haast Agenda voor Haarlem Geharrewar over de financiën George, markies de Cuevas Podium Huis te Vogelenzang hijst alarmvlag j Vogelenzang Kern van de zaak: Het programma Machtig protest nodig Examens Een actieve maecenas vertelt Na voorstellingen van zijn ballet in Amsterdam Romeo en Juliavan Berlioz in Parijs j Het Grand Ballet du Marquis de Cuevas j NEDERLANDSE CONFECTIE Voorproefje van herfst en winter ROVER Fatachou naar Arnhem ZATERDAG 14 MEI 1955 EEN PAAR WEKEN geleden is personeel van de Rijkswaterstaat begonnen dwars door het duinbos achter het „Huis te Vogelenzang" een tracé te markeren met onaanzienlijke paaltjes. Een ingenieur is daar bij de eigenaar van het land goed toestemming voor komen vragen. „Het heeft nog niets te betekenen", zei hij, „maar ik zou graag zien, dat U de pers niet waarschuwt". Dat heeft jhr. Barnaatt dan ook niet gedaan, maar wel heeft hij zich gewend tot de Contact commissie voor Natuur- en Landschapsbescherming. Want de paaltjes, die men bij een wandeling door het bos ternauwernood opmerkt, geven het tracé aan van de Noord-Zuidverbinding Den Haag—Velser tunnel ten Westen van Haar lem, zoals Rijkswaterstaat dat wenst. Dat project is namelijk heel wat goedkoper dan het door de streekplancommissie voor Zuid-Kennemerland ont worpen plan, waarbij de nieuwe weg vlak langs de spoorlijn Haarlem—Leiden zou worden aangelegd. Financieel inderdaad heel wat goedkoper, maar uit een oogpunt van natuurbe scherming, recreatie en cultuur zal er onherstelbare schade worden toegebracht aan het enig overgebleven duinbos in de kuststrook tussen Den Helder en Den Haag. In natuurbeschermingskringen is men ken in Haarlem en omgeving. Het is ook dan ook door dit plan, dat uit de lucht is komen vallen, omdat de Rijkswaterstaat zich onttrokken heeft aan elk overleg met de daartoe aangewezen instantie - de Com missie voor het Westen des lands van de Rijksdienst voor het nationale plan - in het geweer gekomen. Een eerste resultaat daarvan waren de vragen welke het Twee de Kamerlid jhr. mr. M. van der Goes van Naters de vorige week over deze aangele genheid heeft gesteld. Een tweede gevolg de persexcursie wel ke Vrijdag door de Contactcommissie voor Natuur- en Landschapsbescherming naar I het „Huis te Vogelenzang" werd gehouden. Daarbij was ook aanwezig de bekende na tuuronderzoeker dr. A. F. J. Portielje, die het voornemen van Rijkswaterstaat „wei nig minder dan een ramp" noemde. Echte wouden vindt men in Westelijk Nederland immers niet meer, behalve juist het duin bos achter het „Huis te Vogelenzang", dat uitmunt door een zeldzame plantengroei en een uitgebreide vogelstand. Zo vindt men er vele met varens begroeide stam men, een manshoog bos van adelaarsva rens, velden van wilde primula's, lelietjes van-dalen en zelfs heksenkruid onder hoog opgaand geboomte, een waar kathedraal woud van beuken, eiken en kastanjes, waarvan sommige een omvang van meer dan vijf meter bereiken. Het is dan ook niet zo, dat de voorgeno- vien doorsnijding van dit landgoed van 260 hectaren, waarvan 160 bunder bos, slechts opoffering van een aantal bomen en strui ken zou betekenen, waarbij Rijkswaterstaat verzachtend opmerkt, dat men voor het tracé van de autosnelweg zoveel mogelijk de open plekken heeft gekozen. Afgezien nog van het feit, dat de breedte van de „doorbraak" hier en daar zelfs tach tig meter schijnt te bedragen, kan ieder een begrijpen, dat juist de sfeer van het gehele bos, als ondeelbaar complex, ver minkt wordt door een verkeersweg met al het gedruis en alle stank welke daarmee gepaard gaan. De rust is weg voor de acht- tot tien duizend natuurliefhebbers, die hier elk jaar voor een dubbeltje per dag ontspan ning en frisse lucht komen zoeken en de vele vogels, de hazen, de nog overgebleven konijnen en het enkele hert, dat hier nog vrij rondloopt, zullen elders een goed heen komen moeten zoeken, naar de aangren zende duinen van de Amsterdamse Water leiding bijvoorbeeld. Daarom is het zaak, dat alle instanties, die over deze zaak nog iets te zeggen heb ben zich verenigen in een machtig protest tegen de plannen van Rijkswaterstaat. Dit klemt te meer, omdat bijvoorbeeld de streekplancommissie voor Zuid-Kennemer land een geheel andere opvatting van haar taak heeft en de Noord-Zuidverbinding (in Haarlem en omgeving beter bekend als Westelijke randweg) heeft geprojecteerd langs de spoorlijn om zo veel mogelijk be langen te sparen. Het is niet te ontkennen, dat dat tracé duurder van uitvoering wordt, ook al met het oog op de aansluitende wer- CCCCCCCOC03COOCOCCOCX>CCCCa» Het „Huis te Vogelenzang" werd in het 3 laatst van de 13e eeuw voor Graaf Flo- K ris V als jachthuis gesticht. In 1383 werd j het door Albert van Beieren geschonken aan Reinout, Heer van Br ederode. In x de 17e eeuw lag het oude gebouw in 3 puin, doch kort daarna werd het her- bouwd. g Het kwam in bezit van de familie An il drioli Hartsinclc en Jan van Marselis, die het ana het eind van de 18e eeuw 3 verkocht aan Jonkheer Willem Philip Barnaart van Bergen, burgemeester van 3 Haarlem. 8 Het huis werd door hem aanmerkelijk 3 verbeterd en als zomerverblijf bestemd. 3 Veel bomen werden er aangeplant, het 3 grote perk van 't Huis werd aangelegd. '3 Sinds 1794 is hel landgoed belangrijkif s uitgebreid door aankoop van boerderijen k en omliggende gronden. Het omvat thans 8 260 hectaren tvaarvan 100 hectaren 8 bouw- en grasland. 8 Sinds 1934 is het landgoed opengesteld voor het publiek. Jaarlijks genieten 8 a 10.000 mensen van 't natmirschoon. Ge- 8 durende de oorlogsjaren werd veel'A schade aan het hout aangericht vooral door de aanleg van een V I-startbaan 8 - op Londen gericht - en het kappenP, van honderden vijftigjarige stammen g door de bezetters. Met veel moeite en zorg is getracht het 8 bos weer te herstellen. Ook dit jaar wer- 8 den weer duizend bomen geplant. <8 Gelukkig staan er nog heal veel mooie 6 bomen, die meer dan driehonderd jaar g oud zijn. De vele vogels zorgen er voor dat „Vo- g gelenzang" haar naam eer aan doet. 8 waar, dat de aanleg van de door de streek plancommissie gedachte weg meer tijd zal vergen. En Rijkswaterstaat heeft haast: zij moet, na alle critiek op het uitblijven van verbindingswegen van voldoende capaci teit, aansluitende op de Velser tunnel, laten zien, dat het rustig optimisme van haar staf, „dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen", gerechtvaardigd is geweest. Nu heeft Rijkswaterstaat een machtig wapen in handen: de financiën. De betrok ken provincies en gemeenten hebben im mers al meer dan eens laten weten, dat zij er niet aan denken grote bedragen te fourneren voor de aanleg van een verbin ding welke in de eerste plaats een natio naal en in veel mindere mate een regionaal of een communaal belang dient. Aan de andere kant heeft bijvoorbeeld een stad als Haarlem er belang bij, dat niet al het doorgaande zware vrachtvervoer van en naar de Velser tunnel door zijn binnenstad wordt geperst. Het rijk wil wel een aan zienlijk deel in de kosten van de Weste lijke randweg bijdragen, doch op voor waarde dat dan ook het tracé wordt ge volgd, dat het zelf voorstaat en dat het goedkoopste is. Voor zover men thans kan nagaan zal de nieuwe autosnelweg echter gaan bestaan uit een reeks aaneengescha kelde afsnijdingen van bestaande wegen, zodat ook uit verkeersoogpunt bedenkin gen tegen deze plannen zijn aan te voeren. Het zware loofbos bij het „Huis te Vogelen zang" bijvoorbeeld wordt opgeofferd aan een afsnijding van de Vogelenzangseweg, welke bij De Zilk begint en ter hoogte van de ingang van de Amsterdamse Waterlei ding eindigt. Daarom kan men instemmen met de in de vragen van het Kamerlid Van der Goes van Naters vervatte wens, dat over dit wegtracé geen beslissing wordt genomen zonder dat de nationale en provinciale pla nologische organen in de gelegenheid zijn geweest zich daarover uit te spreken. Dit alleraardigste boerderijtje ligt thans nog verscholen in het bos bij het „Huis te Vogelenzang". Wanneer de waterstaats plannen verwezenlijkt worden, komt het aan de nieuwe Noord-Zuidsnelverkeersweg te liggen. Nog een stap verder en het wordt getransformeerd in een tankstation. Na de excursie naar het Kuis te Vogelen zang hebben wij ons verdiept in de voor geschiedenis van de totstandkoming van het gewraakte nieuwe tracé van de Noord- Zuidverbinding (Westelijke randweg)- Daarbij is ons gebleken, dat dit traject is ontworpen naar een suggestie van de hoofd ingenieur-directeur van de Provincial Waterstaat. Rijkswaterstaat, heeft zich wel daarachter geschaard voornamelijk uit financiële overwegingen maar zou zich naar alle waarschijnlijkheid ook met een ander provinciaal plan accoord hebben ver klaard. Gedeputeerde Staten zouden, naar onze inlichtingen, zich aanvankelijk sterk hebben uitgesproken voor de gedachte van de srteekplancommissie Zuid-Kennemer land: aanleg van een weg parallel aan de spoorlijn. Deze weg wordt echter vier mil- lioen gulden duurder dan het thans aanbe volen plan. Men spaart dan echter niet al leen het toch al schaarse bosterrein in deze omgeving, maar men verkrijgt ook een betere verkeersweg. Bovendien wordt door aanleg van een weg vlak naast de spoorlijn de smalle kuststrook niet nogmaals door een Noord-Zuidweg er lopen er zoveel verkaveld. Nu de provincie blijkbaar teleurgesteld is in de financiële bijdrage van het rijk in de aanlegkosten of omge keerd het rijk in die van de provincie, schijnt men van oordeel te zijn, dat nu maar het goedkoopste project moet worden ge kozen. Voorshands schijnt men te willen be ginnen met een aanleg tot de Zandvoortse- laan, waarbij men van de Boekenrodeweg een doorbraak naar die laan zou moeten maken, waarvoor onder meer een school gesloopt zou dienen te worden. Over de rest van het tracé van Aerdcnhout tot Haarlem (Delftlaan) vaart men volledig in de mist. Het plan van de streekplan- commisse had de verdienste, dat de Weste lijke randweg ook voor Haarlem nog be tekenis zou krijgen, zoals dat ook met de door haar geprojecteerde Oostelijke rand weg (door de Waarderpolder) het geval zou zijn. Bij het rijk schijnt een voorkeur te bestaan om zowel de Westelijke als de Oostelijke weg verder van Haarlem aan te leggen, zodat de betekenis van die ver bindingen voor Haarlem geringer wordt, temeer omdat de omwegen zo groot wor- Amsterdam. Vrije Universiteit. Doctoraal examen theologie ds. H. Rabbers, Wartena. Candidaatsexamen theologie D. Paschier, Utrecht, J. Vlaardingerbroek, Losduinen en M. C. Kersten, Den Haag. Groningen. Artsexamen (le ged.) T. Jongsma en v Wilkler Prins, beiden te Groningen en L. M. Israels te Amsterdam. Bevorderd tot arts zijn P. E. Joosting, Gro- 8xoxocccoK>o^«x\^cocmr>oDDcococcco^Dso»coccccoDoc.^5 1 ningen en D. Spoelstra, Langweer (Fr.). den, dat het autoverkeer er de voorkeur aan zal geven toch de route door Haarlem te kiezen. Tenslotte dient nog te worden opgemerkt, dat dergelijke verder van Haarlem gelegen snelwegen ook langere dwai'sverbindingen gaan vergen, zodat het project in totaal veel duurder wordt dan nodig is. Intussen kan geconstateerd worden, dat men thans, op nog geen anderhalf jaar af stand van de voorgenomen opening van de Velser tunnel, ten aanzien van de aanslui tende wegen nog niet verder is gekomen dan geharrewar over de trace's en de financiën. ADVERTENTIE NEEM PER MAN DRIEKWART KAN Publicotle Nederlands Zuivelbuieou, 's Grovenhoge Op een persconferentie in het Doelen Hotel in Amsterdam heb ik gisteren kennis gemaakt met de Marquis de Cuevas, wiens Grand Ballet volgende week Maandag een reeks voorstellingen in het Theater Carré komt geven. En om maar meteen aan alle onzekerheid een einde te maken: Ro- sella Hightower, gehuwd met de costuum- ontwerper Jean Robier, komt niet mee. Zij is weliswaar terug uit Amerika, waar zij enkele maanden geleden het leven schonk aan een dochter.... doch zij verwacht thans een tweede baby. George, markies de Cuevas stamt in rechte lijn af van Koning Alfons de Derde van Portugal, die regeerde van 1248 tot 1279. Dat kan hij met documenten bewij zen. Maar belangrijker is het misschien te weten, dat hij in 1927 in het huwelijk trad met Margaret Strong, een kleindochter van John D. Rockefeller, want het is mede aan haar vermogen te danken, dat hij thans als de laatste grote maecenas van de dans kunst kan fungeren. „Donderdag", zo ver telde hij, „heb ik een brief aan de ANTA in New York geschreven om te vragen of ze mij niet willen vergeten bij hun sub sidiepolitiek. De ANTA is.namelijk de or ganisatie, die zich onder meer ten doel stelt orkesten en toneelgezelschappen, bal letten en opera's uit Amerika naar Europa te zenden als culturele veiligheidsmaat regel tegen de toenemende Russische in vloed. Men is daar twee jaar geleden mee begonnen. Met overheidsgelden. Maar ik doe precies hetzelfde al elf jaar en uit eigen middelen!" Inderdaad, sinds de Markies de Cuevas zijn in 1944 te New York gevormde Ballet International verenigde met het Nouveau Balfet de Monte Carlo heeft dit gezelschap onder zijn naam vier werelddelen (alleen Australië werd nooit bezocht) doorgereisd, geeft in Theater Carré te Amsterdam j tien voorstellingen. Het programma voor j de avonden van 16, 17, 20 en 22 Mei i bestaat uit: „Les Sylphides" van Fokine op muziek van Chopin, Idyllevan Skibine op muziek van Frangois Serrette i naar een gegeven van Alwyne Camble, die ook de décors en costuums ontwierp, het duet „Arlequinade" naar Petipa op jj muziek van Drigo en „De gevangene van j de Kaukasus" op de Gayané-muziek van 1 Katsjatoerian. Op 18, 19 en 21 Mei worden ten tonele l J gevoerd: „Dessins pour les six" van John Taras op het Trio in a van Tsjai- kofsky, dan „Achilles" met décors van Pellerin en costuums van Abdelkader j Ferrah, de pas-de-trois uit „Paquita" op muziek van Minkus in de choreografie van Balanchine en tenslotte Del Amor j y de la Muerte" van Ana Ricarda op j muziek van Granados. m Er zijn drie matinées (op 19, 22 en 23 Mei) met: Les Sylphides, Achilles, Idylle en Del Amor y de la Muerte, waarna j men het gezelschap nog op 24 Mei in j Rotterdam en op 25, 26 en 27 Mei in Den j Haag kan zien. De begeleiding is toe- vertrouwd aan het Rotterdams Kamer- orkest met André Girard als dirigent en Sonia Stein als pianosoliste. 2 m De eerste solisten zijn: Marjorie Tall- chief, Jacqueline Moreau, Ana Ricarda, Genia Melikova, Belinda Wright, Denise i Bourgeois, George Skibine, Serge Golo- vine, Wladimir Skouratoff. Het was al weer herfst bij de Amsterdamse con- fectionnairs, die naar aan een show voor de pers or- zevenachtste jassen trois-pièces getoond. en De lipje hier en daar gaven de verschillende creaties een eigen allure. Er waren ook kleuren waren kersenrood, leiding van de 16de Am- veel aangesloten jassen. Een beige, grijs en blauw. Van sterdamse „Fashion Week" zwart wijd jasje over een de nieuwe stoffen dienen nauwe rok was gevoerd speciaal vermeld te worden ganiseerden, waar speciaal met luipaard en een mouw japonnen werden getoond, loos bontvest fungeerde als blouse. Hier zagen we ook een beige cashmir mantel, Daarna kwamen op een rondgang langs de toon- kamers ook de mantels aan de beurt. Trekken we een verge lijking, dan winnen de mantels van de Nederland se confectie het glorieus van de japonnen, zowel door perfecte coupe als door originaliteit. Aanstaande winter zullen kraag diende tevens tot capuchon. Bont speelde ook in an dere collecties voor gar nering en voering een er weer veel wijdgerokte grote rol. Ruime persianer jurkjes met plooirokken of plissé en al dan niet met of biberette kragen zagen wij dragen op rulle en fijne verlaagde taille worden tweeds, ocelet, vos en wolf gedragen. De deux-pièces op effen mohair weefsels. is nog steeds favoriet en heeft ook het komende sei zoen een kort schootje. Tweed en wevenit blij- je van de stof van de jas dragen. Ook waren er veel charmante kleine bontgar neringen als kraagjes, boordjes, biezen langs het De lijn van de mantels jasje en een bijpassend blijft op de A-variatie na bontmofje. Dit deed soms sluik, met nog veel grote, een beetje Russisch aan. ven ons eveneens trouw; de cocktailstoffen worden hoe langer hoe meer ver vangen door effen rayon. maar nu meestal gedra peerde kragen, een laag ingezette of aangeknipte mouw en blinde sluiting. Stikselgarneringen, grote zakken, martingales, lage ronde rugceintuurs en een mohair met persey achter kant en glacé en ondulé weefsels. Vlotte regenhoedjes ver- gevoerd met nerz-keeltjes vangen de capuchons. Ko- stukjes van een paar mende winter zullen in de centimeter groot, waarvan étalages givrine regenjas- er honderden aan elkaar sen van nylon en rayon te zijn gezet).--De grote bont- pronk staan. Met recht mogen wij trots zijn op een geheel Nederlands product: de leren en suède jasjes on der andere in gezel en antilope. De export hier van is zeer groot. Een prachtige kleur oranje rood viel ons bijzonder op. Pasteltinten waren er in afwasbaar leer. Rest ons nog de hoed jes. De vaak baretachtige modellen, die op één ooi- worden gedragen, kregen we te zien in changeant melusine met alle gloed van een pauwestaart erin en haarvilt met relief van velours. Gezellig zijn de geruwde jersey mutsen in ocelot print, die je, al naar de luim het je ingeeft, op je hoofd kunt draperen. Volgende winter zullen ze zeker veel succes hebben. Belinda Wright en Serge Golovine in de pas de deux „Arlequinade" in een choreo grafie naar Marius Petipa op muziek van Drigo bij het grand Ballet du Marquis de Cuevas. vrijwel overal een hernieuwd enthousias me voor de klassieke danskunst kwekend. In de laatste acht jaar heeft men bijna driehonderdduizend kilometer afgelegd. Bij dit vierde bezoek aan Nederland staat er, behalve een keuze uit het bekende réper toire en uit de nieuws aanwinsten, één be langrijke noviteit op het programma: „Achilles" op muziek van Frangois de la Rochefoucauld en in choreografie van George Skibine, waarvoor de Markies zelf het libretto uitwerkte. Iemand vroeg of ook het gegeven van hem was. Fijntjes glimlachend antwoordde hij: „Nee, dat is van Homerus" eigenlijk zei hij: Cho- merus, zoals hij ook het Engels, waarvan hij zich bediende, met een Spaans accént liet klinken. Nederland krijgt aldus „Achilles" waarvan de première plaats had op 12 Maart in Cannes nog eerder te zien dan Parijs, waar men nog tot October geduld moet hebben. Maar voor die tijd staat de Franse hoofdstad wel iets heel anders van de Markies te wachten. Nee, geen bal zoals aan het meer van Chiberta, dat heel Euro pa in opschudding bracht. Maar wel een bijzonder evenement. Met een merkwaar-' dige mengeling van aristocratische trots en kinderlijke voldoening vertelde hij daar over het volgende: „Men heeft mij uitgenodigd de artistieke leiding op mij te nemen van de eerste in tegrale opvoering van „Romeo en Julia" van Hector Berlioz als opera. De voorstel lingen hebben plaats op de binnenhof van het oudste en mooiste gedeelte van het Louvre, in de openlucht dus, met het to neel tegen de muur van het Pavilion de l'Horloge, van 28 Juni tot Onafhankelijk heidsdag, zes in totaal. Per keer laat men tienduizend toeschouwers toe. Het wordt een geweldige onderneming. Het hele bal let werkt eraan mee, voor het bal bij de Capulets en de veldslagen. Prachtige scènes worden dat. Skibine en Taras helpen mij, met Skouratoff, bij de choreografie en mise-en-scène. De vocale solisten zijn be kende zangers en zangeressen, maar niet van de Opéra, want die is heel jaloers en beledigd, dat wij met dit evenement zijn belast. Het heeft in alle Amerikaanse kran ten gestaan!" De Markies, in Chili geboren, is in 1940 Amerikaans staatsburger geworden en dat hoewel hij in Parijs woont gebleven. Ook zijn ballet is Amerikaans, geregi streerd in Albany, al bestaat het voor het grootste deel uit Europeanen, waaronder talrijke nakomelingen van Russische emi granten, zoals de nieuwe soliste Genia Melikova bijvoorbeeld, om ons -tot een voor Nederland onbekende naam te be perken. Dat verklaart de rechtmatigheid van zijn verzoek aan de ANTA om ook hem te gedenken. „Zelfs als de zalen iedere avond uitverkocht zijn, moet er nog geld bij zo'n groot ballet als het onze met een geweldig apparaat van dansers en tech- Wanneer ik een nieuw nummer van het letterkundig tijdschrift Podium ontvang spring ik d'aar als een begerige tijger op af; als ik bloed ruik word ik vraatzuchtig. Ik heb nu het Aprilnummer naar mijn hol gesleurd' en het met huid' en haar opgevre ten. Het was een smakelijke hap. Eerst heb ik genoten van de verklaring zwart-op-wit door niemand mihder dan de lieer Bead Schierbeek zelf, dat deze heer tegen de politiek is en dat hij niet weet of zijn geweten hem „in het vervolg ieder manifest, al lijkt het nog zo mooi" zal laten ondertekenen. Een naar ogenblik voor de politiek. In hetzelfde Podium lees ik, pagina's verder, dat de heer L. Th. Lehmann niet zo leuk over die zelfde heer Schierbeek denkt: .over het algemeen maakt alles wat ik van hem lees een grauwe vormloze mdruk; het is als het eten van kilo's aard- appelen zonder zout, als het over de was lijn hangen van een nat laken, honderd meter lang." (De heer Schierbeek door de zijdeur af.) Des heren W. F. Hermans' oordeel over de heer A. Morriën: „over dit heupwiegend proza schijnt voortdurend een langdradig zonnetje; de langdradigheid dankt hij aan Kafka, de seniele belustheid, die hij voor erotiek houdt, geheel aan zichzelf." Een opmerkinkje van de heer Hermans over de heer Morriën is ook dit: „Hans Lo dei zen was een door hem ontdekte debutant, die, altijd goed bij kas en van auto met eigen chauffeur voorzien, Adriaan menigmaal tracteerde." Er staat veel moderne poëzie op dit Podium (van Elburg, Koster en Lucebert), doch enige bladzijden verder schrijft Hans van Straten: „Niets is zozeer aan bederf onderhevig als moderne poëzie." Overigens verklaart de heer Harry Mu- lisch dat de heer Simon Vinkenoog „een afhankelijke en aan het ooi-deel van derden verslingerde stakkerd" is en noemt de heer Sybren Polet Hendrik de Vries „een vol komen schertsfiguur" die men wel moet „onderscheiden van een Hoornik", welke Hoorn ik evenwel enkele pagina's tevoren door Hermans „een likkepot" wordt ge noemd. Kortom: het is allemaal nogal verwar rend en het biedt weinig zekerheden. De enige zekerheid is dat „de reuk van het lauwe mensenbloed dat over dit Podium stroomt, overgeurd wordt door die van spruitjes". ELIAS. ADVERTENTIE Uw agent in Haarlem en Omstreken GARAGE PARKLAAN Parklaan 26 - Haarlem Tel. 14163 In de halsopening kan men onder zo'n grote wijkende bontkraag dan een los bef- Bont kan men tegen woordig in alle kleuren verven. In het buitenland is er zelfs wel belangstel ling voor een helblauwe bontkraag of -mantel. Er werden ons heel wat Voor het Arnhemse zomerevenement „Eutopi" van 15 Juni tot 16 Augustus heeft men de chansonnière Patachou uit Parijs weten te engageren. Zij zal op de dag van de opening van „Eutopi" door Arnhem rijden in een open calèche met acht paar den en die dag ook in Arnhem optreden. Voorts zijn de organisatoren er in geslaagd een echte Londense tweedi&ksbus naar Arn hem te laten komen. ZATERDAG 14 MEI Stadsschouwburg: „De barbier van Se- villa", Rotterdams Toneel, 8 uur. Palace: „Ich tanze mit Dir in den Himmel hinein", 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: ,.On the water front", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. „Huis der vergelding", 13 jaar, 23.30 uur. Studio: „Een dag om nooit te vergeten", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Drum beat", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Hongaarse rhapsodie', 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: ,.A star is boni", 14 jaar, 2 en 3 uur. Frans Kals: „Leven in de brouwerij", alle leeft.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Boem bij de luchtmacht", alle leeft., 2.30 uur; Ob sessie 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 15 MEI Stadsschouwburg: „Thee en sympathie", Rotterdams Toneel, 8 uur. Concertgebouw: „Hans en Grietje op de maan", 2.30 uur; Sterrenparade, 8 uur. Zuiderkapel: C. Van- derbreggen, 10 en 5 uur; jeugdsamenkomst, nisch en administratief personeel. En dan uur. Cultura: Ned. Ver. van Spir. Har- - l i i -ij mrvn iIA 9 A i T r moet men ook in aanmerking nemen, dat wij eigenlijk vier voorstellingen op één avond geven, met alle bijbehorende kosten van costuums, décors en de muziek niet te vergeten." En de Markies is een eigen aardige maecenas: hij stelt zijn geld niet aan anderen ter beschikking, hij is zelf de directeur en artistieke bezieler, die pro beert een eigen stijl te vinden en in ieder geval de grootst mogelijke perfectie van uitvoering te bereiken. Wat dat betreft is hij met de terugkeer van John Taras als balletmeester heel gelukkig. Zo beschouwt hij zichzelf misschien als een late voort zetter van de vorstelijke Franse traditie en tegelijk als een Stradivarius, die een vol maakt instrument wil leveren. Waarom men hem heeft uitgekozen voor de organisatie van het Parijse eeuwfeest? „Dat weet ik niet. Maar toen de prefect van de Seine mij het verzoek overbracht, heb ik gezegd dat ik er zeer door vereerd was. Er is geweldig veel voorbereidend werk te doen en daarom kan ik helaas niet in Amsterdam blijven". De activiteit van de Markies wordt belemmerd door het gipsverband, dat hij nog tot October zal moeten dragen: zeven maanden geleden werd hij door een Parijse taxi op straat aangereden, waarbij zijn rechterbeen op T. R.negen plaatsen brak. D. K. monia", 10.30 uur. Lange Heerenstraat: Con ferentie Stads-Evangelisatie, 10 en 7 uur Palace: „Ich tanze met Dir in den Himmel hmem', 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Carmen* 18 jaar, 11 uur; „On the water front 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Studio: „Mamma", alle leeft., 11 uur; „Een dag om nooit te vergeten, alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Drum beat", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Hongaarse rhapsodie", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „A star is born", 14 jaar, 1.30, 4.45 en 8 uur. Frans Hals: „Leven in de brouwerij", alle leeft., 2. 4.30. 7 en 9.15 uur. Minerva: Boem bij de luchtmacht", alle leeft., 2 en 4.15 uur; „Obsessie", 18 jaar 7 en 9.15 uur. MAANDAG 16 MEI Stadsschouwburg: Lotte Goslar en ensemble 8 uur. Brinkmann: Filmavond van Ver tot Bevord. der Bijenteelt in Nederland, 8 uur. Begijnhofkapel: Bijeenkomst Hermann Zaiss Comité, 8 uur. Zang en Vriendschap: Bijeen komst van „De grotere Wereld". 8 uur Lange Heerenstraat 6: Conferentie Stads- Evangelisatie, 3 en 7.30 uur. Palace: „Ich tanze met _Dir in den Himmel hinein",' 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „On the waterfront", 18 jaar, 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Studio: „Een dag om nooit te vergeten', alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Roxv: „Drum beat". 14 jaar, 2.30 en 8 uur. Luxor: „Hon gaarse rhapsodie", 18 jaar, 2. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „A star is born", 14 jaar, 2 en 8 uur. Frans Hals: „Leven in de brouwerij" alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: Ma dame Bovary", 18 jaar. 8.15 uur,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 5