BOLERO
Kunstenaars dag in Arnhem
van Partij van de Arbeid
TAXI 18000
Kort en bondig
Belangwekkende discussies
Kilo's slanker
SHERRY
w OENSDAG 2 5 MEI 1955
7
Beeldende Kunst
De letterkunde
BonKorets
Bedrijfs-voetbalcom petitie
begint op 31 Mei
Olympische middag
op het EDO-terrein
Sectie Muziek
Dagelijks leven
Aangeboden concert
Orgelbespeling op
Donderdagmiddag
Jn de Tuinzaal
Trio Hesmerg speelde
jeugdwerk van Schubert
Amateurtoneel
„Tot ons genoegen"
speelde „Maaike"
Bondige formulering
Kennemer Vrouwenkoor
met strijkkwartet
in Santpoort
Reeds 3450 auto's en
25 bussen naar Zandvoort
Voetbal in de Sportweek
Pianoleerlingen van
Peter de Kleer
Stijging ledental van
het Witte Kruis in 1954
Inlichtingen gevraagd over
„Henk" en een luitenant
Tnbreker vernielde
kleding en kleden
DRY PALE
Tentoonstelling kinder
schilderijen te Haarlem
Burgerlijke Stand
van 1 laarlem
HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
Op uitnodiging van de Culturele Com
missie van de Partij van de Arbeid waren
Dinsdag in het gebouw van de Volksuni
versiteit te Arnhem ongeveer honderd
tachtig Nederlandse kunstenaars bijeen ge
komen. Het was de vierde jaarlijkse con
ferentie, die deze Culturele Commissie or
ganiseerde waarbij zij op doeltreffende
wijze gebruikt gemaakt heeft van de er
varingen, die bij de drie voorgaande bij
eenkomsten werden opgedaan. Zo was er
in de regeling der discussies een radicale
verbetering gebracht door de deelnemers
niet meer gezamenlijk daarin te betrek
ken, maar door hen in te delen in drie
groepen: de sectie beeldende kunst, de
sectie letterkunde en de sectie muziek.
Aan de hand van een aantal stellingen, die
door de inleiders voor de drie secties wa
ren opgesteld, en die alle samen hingen
met het vraagstuk van de financiering
van de kunst, werden de besprekingen
gevoerd. Na afloop daarvan zou een sa
menvatting van de conclusies worden be
kend gemaakt.
Voor het begin van de gedachfcenwisse-
ling sprak het Kamerlid de heer Joan
Willcms ter opening van de kunstenaars-
dag een welkomstwoord. Daarna hield de
voorzitter van de Partij van de Arbeid, de
heer Evert Vermeer, een korte toespraak.
Voor de sectie Beeldende Kunst had de
heer C. A. 't Hart vijf stellingen opgesteld,
waarvan de eerste, scherp critiserend
luidde: de financiering van de beeldende
kunst in Nederland is geheel onvoldoende.
In de tweede stelling werd als de voor
naamste oorzaak daarvan de geringe be
langstelling van het Nederlandse publiek
voor de beeldende kunst genoemd. Om
ons volk een beter begrip voor deze kunst
uiting bij te brengen en ter bevordering
van groter waardering achtte de inleider
het nodig, dat bij alle vormen van onder
wijs de aesthetica tot verplicht leervak
wordt verheven. Voorts gaf hij enkele
richtlijnen ten dienste van de overheid,
zoals acsthetische verzorging van steden
en openbare gebouwen, stimulering van
en steun aan tentoonstellingen, het toeken
nen van reistoelagen en studiebeurzen, de
zorg voor atelicrruimten bij woningbouw,
het organiseren van verkooptentoonstel
lingen.
Bij de discussies werden er allerlei on
gewenste toestanden te berde gebracht.
Het teken-onderwijs op scholen werd gecri-
tiseerd. Eon aesthetische vorming van la
gere scholieren als leergang achtte men
ongewenst. Daarentegen werd die vorming-
voor de middelbare school wei nooazai<e-
lijk genoemd. De klacht werd geuit, dat
de kunstproducten te duur zijn om een
plaats te krijgen in het dagelijks leven.
Beeldende kunstenaars hebben recht op
een positie in de maatschappij. Men
kwam op voor het individualisme in de
beeldende kunst en had bezwaar tegen een
staatsdirectie daarvan. In het systeem van
opdrachten werd een gevaar gezien. Te
weinig kunstenaars, zo werd verder be
toogd, profiteren van subsidies en een een
zijdig standpunt bij aankopen door het
Rijk moet worden bestreden.
De uitgever G. A. van Oorschot maakte
voor de sectie Letterkunde tien stellingen.
De eerste luidde heel merkwaardig: „de
financiering van de uitgaven op letterkun
dig gebied is uitsluitend de taak van de
uitgever en kan nimmer de taak van de
overheid zijn." En verder werd in de stel
lingen nog over de financiering gezegd, dat
deze onlosmakelijk verbonden is met prijs
en oplage van het boek en dat zij verband
houdt met de financiële verhouding tussen
uitgever en schrijver.
Bij de discussies achtte men de sugges
ties van de heer Van Oorschot in de poli
tieke realiteit irreëel. In tegenstelling tot
de prijsverhoging van het boek, die de
heer Van Oorschot voorstelde (30%) acht-
ADVERTENT1E
Waarom de last van ongezonde (en vaak lelijke)
dikte nog langer met u meedragen? BonKorels
geven ti in enkele weken weer uw jeugdig slank
figuur. BonKorels werken volgens het principe
van dehydralie - veilig en snel Opgehoopt vet
smelt weg, loomheid en verstopping maken
plaats voor een opgewekt en monter gevoel -
veroverende charme straalt van u al - u is een
ander mens. Begin een nieuw leven, begin nog
vandaag met BonKorels, f. 3.30 per flacon.
VERMAGERING SDRAGEES
Nu twee afdelingen met
zes verenigingen ieder
Aangezien nog twee voetbalelftallen zijn
toegetreden tot de bedrijfsvoetbalcompetitie
SVOW 2 en 13000 is het noodzakelijk
geworden de groep van twaalf teams te
splitsen in twee afdelingen.
Deze afdelingen zijn als volgt samen
gesteld:
Afdeling A: Vermaat I; Nederland I;
SVOW I; HSM; Heeremans en Van Leuven;
Henkes.
Afdeling B: Vermaat II; Nederland II;
SVOW II; HAC; Planeta; 13000.
De competitie begint op 31 Mei. Maandag
6 Juni spelen twee keuze-elftallen op het
terrein aan de Slaperdijk. Uit deze twee
elftallen wordt een elftal spelers gekozen,
dat in het programma van de twaalfde
Haarlemse Sportweek tegen een nader aan te
wijzen tegenstander zal spelen.
Het programma voor de eerste weck luidt:
31 Mei: SVOWI—HSM (Slaperdijk); 1 Juni:
Vermaat IHenkes (Slanerdijk) en Neder
land I—Heeremans en Van Leuven (Scho
ten); Nederland IIPlaneta (Schoten); 2
Juni: Vermaat II13000 (Slaperdijk); 3 Juni:
SVOW II—HAC (Slaperdijk). Alle wed
strijden beginnen om zeven uur.
In het programma van de twaalfde Haar
lemse Sportweek wordt op Zondag 5 Juni
op het terrein van EDO een Olympische
middag gehouden. De R.K. Turnkring ver
zorgt het gymnastische gedeelte. Er staan
ook athletieknummers met goede bezetting
op het programma. Een handbalwedstrijd
9r dien Concordia en Rapiditas en de Haar-
1 _-ms luchtvaartclub geeft enkele demon
straties.
te men juist een prijsverlaging, bijvoor
beeld door een betere .commerciële tech
niek, gewenst. Men kantte zich scherp
tegen prijsvragen, waarvoor veel schrijvers
voor niets moeten werken. De stelling van
de heer Van Oorschot betreffende de hef
fing op de uitgeleende boeken van parti
culiere uitleenbibliotheken ten behoeve
van uitkeringen aan schrijvers vond in
stemming. De openbare leeszalen zouden
echter ook in die heffing betrokken moe
ten worden.
De componist Lex van Delden verscheen
voor de Sectie Muziek met zeven stellingen.
De eerste luidde: „Van een financiering
van de kunst is in Nederland geen sprake".
In de tweede stelling noemde Van Delden
„de scheppende muziek een stiefkind van
het Nederlandse kunstleven". In het hui
dige beste! is, economisch gesproken, geen
plaats voor de componist. Men zal een
andere manier van „financiering" van de
componist moeten vinden, bijvoorbeeld
door het verstrekken van overheidsbeur-
zen of stipendia. En ook door componisten
in dienst te stellen van muziekinstellingen
op het gebied van de opera, radio, orkesten,
toneel-, televisie en film.
Bij de behandeling van het vraagstuk
der financiering van de componist rees de
vraag: wie bepaalt wie scheppend kunste
naar is? Met alle eventuele fouten kan
men toch alvast beginnen met er enige
aan te wijzen. Het werd noodzakelijk ge
vonden, dat de componist nader tot het
volk zou komen (muziek voor fanfare en
harmonie, koorwerken) en dat hij zich be
wust wordt van zijn paedagogische taak.
Men moet afstand doen van het stelsel van
subsidiëring van de componist. Er moet
een mogelijkheid tot financiering komen,
een systeem dat hierin voorziet. En men
geve de componist bindende opdrachten,
want in het algemeen werkt hij beter
onder druk dan uit vrije wil. De componist
moet een erkende plaats in de samen
leving krijgen, moet genoemd worden.
De scherpe critiek op de radio-omroep
werd bij de discussies bestreden door de
heer Broeksz, die als voorzitter de sectie
Muziek leidde.
Op de namiddag hield de heer W. Jos de
Gruyter, directeur van het Museum van
Oudheden te Groningen, een belangwek
kende rede over „De kunst in het dagelijks
leven". In onze tijd, die om zijn aspecten
verrassend, maar beklemmend is, bestaat
ten aanzien van de kunst veel misverstand
en een schrijnend tekort aan begrip. De
voorwerpen uit een grijs verleden getuigen
er nog steeds van, dat kunst vroeger een
normale, vertrouwde aangelegenheid was.
Nooit waren die voorwerpen lelijk of be-
driegelijk van bedoeling. Vergelijk dat
eens met de producten uit onze „Kitsch"-
winkels en uit de zogenaamde kunstafde
lingen van de grote magazijnen, aldus
spreker.
Aan de ene kant heeft onze tijd nega
tieve prestaties als nooit te voren opge
leverd. Aan de andere kant zijn cultuur en
kunst nimmer, actiever gepropageerd. Toch
is deze activiteit nog niet genoeg. Te vaak
wordt meer de uiterlijke dan de innerlijke
kant geraakt. De kunst is nog te® zeer een
aparte grootheid, die het dagelijkse leven
nog niet voldoende vermocht te door
dringen. De leuze „kunst aan het volk" is
eigenlijk bedenkelijk, omdat men aan het
verkeerde einde begint. Men moet werken
van onder-op en van binnen-uit, opdat
een werkelijke kunstzin zal opbloeien in
brede lagen van ons volk. Men moet zich
hoeden voor aesthetische dictatuur, die
leidt tot massa-suggestie en massa-hypnose.
Voor de kunstwaardering is het inscha
kelen van de zelfwerkzaamheid van het
grootste belang. De schooljeugd moet daar
bij betrokken worden. Zij moet zich vrij
kunnen uiten in lijn, kleur, klank en be
wegingen, zo vervolgde spreker. Maar ook
de volwassenen moet men op allerlei wij
zen tot deze activiteit opwekken. Kunst
moet beoefend worden met een van gevoel
en geest vervulde techniek en met de toe
voeging van een volledige menselijkheid.
De afstand tussen leven en kunst zal klei
ner moeten worden en „kunst voor het
volk" worden „kunst door het volk".
Naar gewoonte werden de deelnemers
aan deze kunstenaarsdag vergast op een
concert, dat door de VARA werd aange
boden. Hieraan werd medewerking ver
leend door de pianiste Maria Stroo, de pia
nist Sas Bunge en dooi Thom Kelling,
radiozanger en guitarist. Maria Stroo en
Sas Bunge brachten een programma van
Nederlandse muziek, vierhandige klavier
werken. Van Hugo Godron vertolkten zij
een reeks „Miniaturen" ongecompli
ceerde, niet diepgaande, bevattelijke mu
ziek, waarmede de componist zijn bedre
venheid in het toepassen van interessante
harmonieën, ostinate begeleidingen, melo
dische formules en in het aanwenden van
volksliedachtige thematiek en rhythmiek
gul demonstreerde.
Met de omvangrijke Suite van Herman
Strategier met haar opvallende muzikale
kernachtigheid, haar vaak sterke zegging,
haar polyphone structuur, felheid en
geestigheid (een paar kostelijke knipoogjes
naar de Muze van Felix Mendelssohn!)
werd weer een geheel ander artistiek be
ginsel geopenbaard.
Voor Maria Stroo en Sas Bunge was de
vertolking van beide werken een taak, die
zij met voortreffelijke technische beheer
sing en muzikaal konden volbrengen. En
Thom Kelling had van zijn kant even wei
nig moeite om door onopgesmukte, sympa
thieke voordracht de aanwezigen een tijd
lang gezellig bezig te houden met allerlei
sentimentele en grappige liedjes uit het
verre Zuid-Amerika.
P. ZWAANSWIJK
Het programma der orgelbespeling in de
Grote Kerk te Haarlem op Donderdagmiddag
van 3 tot 4 uur door George Robert luidt:
1. Preludium en Fuga C gr. t., J. S. Bach;
2. Partite diverse sopra: „Christ, der du bist
der helle Tag", J. S .Bach; 3. Concert d kl. t.
(Allegro moderato, Air. Adagio, Fuga), G
F. Handel; 4a. Koraalvoorspelen a. Allein
Gott in der Höh sei Ehr, b. Alles ist an
Gottes Sagen, c. Aus tiefer Not, Max Reger;
5. Zesde Sonate (Choral-Variaties, Fuga.
Andante (Finale), F. Mendelssohn Bar-
tholdy.
Onder auspiciën van „De Vrienden van
het N.Ph.O." concerteerde Dinsdagavond
het Trio Hesmerg in de tuinzaal van het
Gemeentelijk Concertgebouw.
Het programma begon met hef eersite
Trio (Es grote terts) van Beethoven, een
van de drie trio's waarmee de jonge mees
ter als componist zijn intrede deed in het
Weense muziekleven, namelijk in de salons
van vorst Lichnowsky. Het was weer eens
een genot dit jonge maar rijpe werk te
horen.
Vervolgens verrasten Ans Bouter, Jan
Hesmerg en Eduard Biele met een pétil-
lante verklanking van een ons onbekende
compositie van Schubert. Dit eendelige
stuk, dat onder de titel „Trio-Sonate" werd
uitgevoerd, is enkele jaren geleden in de
stadsbibliotheek te Wenen ontdekt. Het
handschrift was gedateerd 1812. Schubert
was toen vijftien jaar, maakte nog deel uit
van de Sangerknaben en woonde dienten
gevolge nog in het Konvikt. Het komt mij
voor, dat de onderhavige Trio-Sonate een
compositie-proeve van de geniale knaap is,
namelijk een eerste deel van een gepro
jecteerd meerdelig Trio, dat verder onaf
gewerkt gebleven is. De titel Trio-Sonate
zai wel niet van Schubert zelf stammen.
Wat er van zij, het stuk dwingt althans
als werk van een vijftienjarige het
grootste respect af. Wij kunnen het zien
als een stellige belofte, die later glansrijk
in vervulling is gegaan. Met dat al was cle
kennismaking met dit jeugdwerk zeer in
teressant.
Als derde programmanummer bracht
men opus 27 van Séza Frid, het Trio, dat
het ensemble ook verleden jaar speelde in
de Vleeshal en waarvan wij toen onze me
ning gezegd hebben. Deze steeds onder
broken fuga wemelt van originele effecten,
die geen geringe eisen stellen aan de execu
tanten. Men kon hen nageven dat er ernstig
op gewerkt was en dat het resultaat hier
van buitengewoon veel voldoening schonk.
De componist, die (naar hij ons meedeelde)
zijn Trio nu voor het eerst hoorde zonder
zelf bij de uitvoering betrokken te zijn, had
veel lof voor de vertolking.
Tenslotte speelde het drietal het Trio in
d van Mendelssohn, dat, al moge het gro
tendeels verbleekt zijn, toch ook passages
bevat die nog steeds boeien. Vooral het
Scherzo laat Mendelssohn op zijn best
horen. Wat de uitvoering betreft zullen de
heren Hesmerg en Biele het ongetwijfeld
voor lief nemen, dat ik de pianiste Ans
Bouter een extra compliment geef voor
haar brillante vertolkingen. Overigens ver
dienen ook de violist en de cellist bijzon
dere lof voor hun wakkere musiceergeesl
en hun ernstige studie, waarvoor zij de
schaars toegewezen tijd, die een belang
rijke orkest-functie van hun vergt, veil
hebben.
JOS. DE KLERK.
In de feestzaal van het gebouw Sint Bavo
voerde Dinsdagavond de toneelvereniging
„Tot ons genoegen" onder regie van L.
Beek het stuk „Maaike" van Rosita Peters
op voor de Algemene Bond van Ouden van
Dagen. Deze voorstelling zal voor velen
vanavond herhaald worden. „Tot ons ge
noegen" heeft ongetwijfeld een bevredigen
de opvoering gegeven, waar ook met
volle interesse naar gekeken en geluisterd
werd. Een geluidsinstallatie maakte het ge
sproken woord op het toneel trouwens ook
voor de achterste rijen van deze zaal, die
een zeer slechte acoustiek bezit, goed ver
staanbaar. In zoverre heeft deze avond dan
v/el aan zijn doel beantwoord, ai blijft de
vraag waarom men voor een ontspannings
avond van ouden van dagen juist dit „spel
van de zeekant", zwaar met droeve ge
beurtenissen en tragiek geladen, heeft ge
kozen.
Beschouwt men de geleverde spelpresta-
ties wat nader, dan zijn enkele critische
opmerkingen zeker gerechtvaardigd. „Tot
ons genoegen" heeft met „Maaike" een niet
geringe opdracht op zich genomen. Het
stuk toont vier bedrijven lang de huis
kamer van schipper Garm Paap, in een
havenplaatsje „ergens" langs de kust. Via
de gesprekken van verscheidene personen
in deze sobere woonruimte verneemt men
een reeks van droeve lotgevallen, uit het
verleden en het heden, die indrukwekkend
genoeg is om meer dan één toneelstuk aan
te wijden. Schipper Garm heeft jaren ge
leden tengevolge van een schipbreuk zijn
vrouw en twee kinderen verloren. Zijn
jongste zoon. Koos, verliest nu eveneens
het leven, bij een (overigens geslaagde)
poging het schip van zijn vader in brand te
steken. Aan het eind moet deze door het
noodlot zwaar getroffen schipper nog ver
nemen dat zijn pleegdochter en oogappel,
Maaike, de dochter van zijn gehate broer
Leendert is. Hierom zijn nog andere ver
halen gesponnen, bijvoorbeeld dat van de
matroos Sjoert Feitsema, die achteraf blijkt
de zoon van een machtige scheepsbouwer
te zijn. Het stuk besluit echter met een
„happy end", waarbij Sjoert en Maaike,
Garm en Gretha, een bekoorlijke buur
vrouw, elkaar vinden.
Wat het spel betreft: de excecutanten zijn
er niet in geslaagd dit stuk de juiste sfeer
te verlenen. Het bleef allemaal nogal aan
de oppervlakte, terwijl ook een gebrek aan
vaart en soepelheid van spelen zich demon
streerde. De min of meer tragische figuur
van schipper Garm werd door C. van Dalen
niet helemaal uitgespeeld. Ook Ans Vos in
de titelrol gaf niet alles van wat deze rol
had kunnen zijn en J. Suyk, als haar ma
troos Sjoert, bleef beneden de maat. P.
Troost gaf ongetwijfeld een goede en vaak
rake typering van de oude visser Dries
Schelvis. Resumerend kan men constateren
dat er in deze groep goede kwaliteiten
schuilen (sommige scènes getuigden hier
van ontegenzeggelijk). Een straffere regie
zal er haar voordeel mee kunnen doen.
H. S.
Het is mij gebleken, dat de bondige for
mulering van mijn verontwaardiging over
de opvoering van „Spel met het noodlot"
door de vereniging „Het Voetlicht" in mijn
toneelbespreking van Maandag j.l. de in
druk heeft gewekt als zou de verantwoor
delijkheid voor het slechte peil dezer op
voering uitsluitend op rekening komen van
regisseur Frans van Emmerik. Dal is on
juist. Beter ware het te concluderen, dat
de heer Van Emmerik helaas zijn talenten
aan een hopeloze onderneming heeft ver
spild. Zijn gewraakte uitlating over „een
grote knoeiboel" behoudt inmiddels haar
waarde. P. W. FRANSE
Toen de jonge Adolf Hasse zich in 1722
bij Nicolo Porpora en Alessandro Scarlatti
in Napels als compositieleerling meldde,
volgde hij daarmee het voorbeeld van zo
vele van zijn Duitse landgenoten in de
zeventiende en achttiende eeuw, die in
Italië gingen studeren, om daar aan de
bron der Italiaanse muziek hel geheim van
haar volmaakte vormschoonheid deelachtig
le worden.
Het uit 1728 daterende „Miserere" voor
vrouwenkoor, soli, strijkkwartet en orgel,
dat hij componeerde voor het Conservatorio
degli Incurabili, waar hij sinds 1727 kapel
meester was, legt er getuigenis van af, hoe
zeer hij zich de stijl en de melodiek van
zijn leermeester, vooral die van Scarlatti,
had eigen gemaakt. Het is een gave com
positie, die het Italiaanse vorm evenwicht
aan de gevoelsdiepte der Noordelijker vol
ken paart en die daardoor zowel verrukken
als ontroeren kan. Dat de in de achttiende
eeuw zo gevierde Hasse later met zovele
van zijn collega's in het vergeetboek raak
te, is te verklaren door het opkomen van de
genieën Haydn, Mozart en Beethoven, die
alle aandacht tot zich trokken. Hierin
schuilt tegenover meesters als Hasse eigen
lijk een onverdiende miskenning, want
juist de zogenaamde „petits maitres" zijn
het, die meer dan de boven en buiten hun
tijd staande genieën het stijlkarakter van
een periode plegen te bepalen.
Een woord van dank dus aan Annie
Schoen, de vakkundige leidster van het
Kennemer Vrouwenkoor, dat zij Hasse uit
het muziekgeschiedenisboek weer eens naar
het podium bracht. Het Dinsdagavond in
de Hervormde Kerk te Santpoort-Dorp
uitgevoerde programma werd daardoor
alleen al naar een hoger niveau geheven.
Zi.; dirigeerde het werk met vaste hand,
zodat het koor zich, na een ietwat bevangen
begin, spoedig hervond, zich vrij kon laten
gaan en warm en welluidend zong. Annie
Schoen vertolkte zelf de sopraansoli en ze
deed dit met opmerkelijk stijlgevoel. Haar
bel canto klonk uit boven de andere solis
ten, de mezzo-sopraan Co HalsemaJans-
son en de alt Leny KooningPool, hoewel
deze beiden op zichzelf beschouwd verdien
stelijk werk leveren.
Het Miserere van Hasse schonk zonder
twijfel de diepste indrukken van de avond.
Hiervoor had Leny KooningPool in Psalm
114, een alt-solo van de (ook veel te weinig
bekende) zeventiende-eeuwer Andreas
Hsmmerschmidt blijk gegeven een cons
ciëntieuze musiciënne te zijn, wier stem
alleen nog aan glans en sonoriteit mag
winnen.
De organist Albert de Groot, die bij
Hasse en Hammerschmidt de begeleiding in
handen had, heeft korte tijd geleden zijn
studies met onderscheiding beëindigd. Hij
opende het concert op originele wijze,
namelijk met een improvisatie. Hij maakte
het zich daarbij niet makkelijk, want hij
improviseerde streng meerstemmig en ge
bruikte daarbij een moeilijk en onhandel
baar thema. Hij werd gehinderd door het
stugge orgel, dat hem belette die glans aan
zijn spel te geven, die het op een beter in
strument zeker zou gehad hebben. Toch
hoorde men, dat hier een te waarderen
kunstenaar bezig was, die men gaarne
vaker zal willen horen.
Na de pauze werd het programma bon
ter. De Franse charme was vertegenwoor
digd door een „Ronde du erépuscule" voor
vrouwenkoor, solo en piano van Cécile
Chaminade en daarna door vier frisse be
werkingen van volksliedjes van Emile
JaquesDalcroze, waarin de jonge, open
stemmen van het Kennemer meisjeskoor
het zeer goed deden.
Het Dumky-trio van Dvorak viel in dit
vocale concert wel een beetje uit de toon,
maar het gaf de violiste Lida Langerveld
gelegenheid, zich van haar beste zijde te
laten horen. Ze kon hier haar temperament,
dat haar in gebondener muziek wel eens
parten speelt, de vrije loop laten, want
deze compositie, gebaseerd op de bliksem
snelle stemmingswisselingen der Tsjechi
sche volkskunst, vraagt om een capricieuze
manier van spelen. De beide andere vertol
kers, Annie Schoen (die een even begaafd
pianiste als zangeres is) en de cellist Bob
van Marken speelden hun partij voortref
felijk. Zonder aan hun prestaties iets te
kort te willen doen, mag men toch consta
teren, dat Lida Langerveld de gevoelssfeer
van het werk het meest benaderde.
Vrouwen en meisjes verenigden zich tot
een groot koor voor het laatste nummer, de
Zonnestraal-Cantate van Catharina van
Rennes, een werk, dat eigenlijk te bestoft
en oudbakken is om nog op een programma
te mogen voorkomen. Maar de dames van
het koor hadden zichtbaar behagen in dit
stuk. PIERRE VERDONCK
ADVERTENTIE
Sterf och/ Bond zonder Naam
Tot Dinsdag 24 Mei waren er bij de
Bond zonder Naam voor de grote stertocht
naar Zandvoort reeds 3450 auto's en 25
autobussen geregistreerd, waarin ongeveer
vijftienduizend mensen uit alle delen van
het land naar de badplaats zullen worden
vervoerd. Alle auto's komen op de bou
levard en de parkeerterreinen in Zand
voort tezamen en er zijn door de politie in
Zandvoort, Heemstede. Bloemendaal,
Haarlem en Plillegom reeds maatregelen
getroffen om alles perfect te doen verlo
pen.
Een groot aantal scholen is ingericht
voor het klaarmaken van 45.000 broodjes
en duizend vrijwillige krachten zullen zor
gen voor het functionneren van allerlei
diensten.
Aan het middagprogramma dat onder
meer verzorgd wordt in het Krelagehuis.
net Concertgebouw, de Stadsschouwburg
in Haarlem, het Minervalheater in Heem
stede, het Monopoletheater en in vijf grote
tenten in Zandvoort, zullen ongeveer twee
honderd artisten medewerken.
Driemaal in de komende sportweek kun
nen de voetbal liefhebbers hun hart opha
len. Op Maandag 6 Juni vindt op het ter
rein van Schoten een wedstrijd plaats tus
sen de vertegenwoordigende jeug'dploegen
van Haarlem en Den Haag. Vrijdag 10 Juni
spelen de B elftallen van Haarlem en Den
Haag op het EDO-terrein een wedstrijd en
op de sluitingsavond zal de wedstrijd
Haarlem-Amsterdam worden gespeeld.
M uziekschool
Acht leerlingen, die op de Haarlemse
Muziekschool van „Toonkunst" les hebben
van de pianist Peter de Kleer, brachten
Dinsdagavond voor veel belangstellenden
een interessant programma tot uitvoering
van barokmuziek en klassieke, romantische
en moderne pianowerken.
Een der leerlingen had al een heel om
vangrijke laak met de vertolking van het
Preluda en Fuga in D van J. S. Bach
Wohltemperiertesklavier Band I), de So
nate opus 10 no. 1 van L. van Beethoven,
het Intermezzo opus 117 no. 1 van de
Rhapsodie in g van Joh. Brahms, de Pa
vane pour une Infante défunle van M.
Ravel en drie Etudes van Ton de Leeuw
gekregen. Begrijpelijkerwijs was er aan
vankelijk enige emotionele spanning die
in evenwicht gebracht moest worden. Maar
toen die innerlijke rust gevonden was, ont
popte deze jongeman zich als een muzi
kale natuur, die ten aanzien van tech
nische bedrevenheid al aanmerkelijke vor
deringen heeft gemaakt. Opvallend was in
zijn spel de klankdifferenlialie, een eigen
schap, die men trouwens ook bij de andere
leerlingen van Peter de Kleer kan op
merken.
Zo bijvoorbeeld bij de jeugdige pianiste,
die de romantiek van een „Lied ohne
Worle" van Mendelssohn en de Prelude in
c van Chopin bracht in een gave vertol
king. De jonge pianist, die Guajira van
Longas speelde, gaf blijk van zelfvertrou
wen bij zijn melodisch verzorgde voor
dracht. Het klonk nogal stevig deze „Hoch-
zeitstag auf Troldhangen" van Grieg in de
uitvoering van een der leerlingen, maar
suggestief was deze in elk geval.
Aantrekkelijke muziek bleek „La me-
neuse de tortues d'or" van Jacg. Ibert te
zijn en even aantrekkelijk was de voor
dracht die er van werd gegeven. Ook een
andere leerling kwam met muziek van
Ibert („La cage de cristal" en „A giddy
girl") behoorlijk voor de dag.
Vier Hongaarse Dansen van Bartök
brachten de Hongaarse folklore naderbij
met een vertolking, waarvoor het karakte
ristieke rubato met smaak werd toegepast.
En ten slotte vermeld ik nog de rhyth-
misch toch altijd weer verraderlijke Ara
besque in E van Debussy, waarvan een
leerlinge een toegewijde uitvoering gaf.
P. ZWAANSWIJK
In het jaarverslag van de afdeling Haar
lem van de Noordhollandse Vereniging
„Het Witte Kruis" wordt meegedeeld dat
het aantal leden op 31 December bedroeg
7850 (31 December 1953: 7234). Het aan
tal door de wijkverpleegsters afgelegde
bezoeken was als volgt: zuster Baarbé
6288 bezoeken in 338 gezinnen; zuster
Dogterom 6200 in 273 gezinnen; zuster
Muller 5360 bezoeken in 265 gezinnen;
zuster Teders 2753 bezoeken in 144 gezin
nen: zuster Snoeck Henkemans 5476 be
zoeken in 268 gezinnen. Het totaal be
droeg 26.077 bezoeken in 1288 gezinnen.
Aan zuster Snoeck Henkemans is met in
gang van 1 Januari 1955 eervol ontslag
verleend en in haar plaats is benoemd
zuster T. Pijlman.
Uit de magazijnen werd ter leen ver
strekt 2130 artikelen, waarvan uit dat aan
de Nieuwe Gracht 1065, uit dat aan het
Soendaplein 1036 en uit dat aan de Ka-
merlingh Onnesstraat 29.
De nieuwe 'afdeling van „Het Witte
Kruis", de kinderhygiëne, begon haar acti
viteit in de maand Februari 1954 met het
overnemen van een aantal bureaux. Het
aantal zittingert bedroeg 135 en het aantal
bezoeken aan het bureau 2056. Gezien de
resultaten in het eerste jaar is het bestuur
van mening, dat deze tak van gezond
heidszorg door haar ook naar andere
stadswijken moet worden uitgebreid. Ge
tracht zal worden in Haarlem-Oost een
localiteit te vinden om daar een kleuter
en zuigelingenbureau te stichten.
In het kraamcentrum werden 770 kraam
vrouwen geholpen,
Hoewel de plannen voor de bouw van
een nieuw badhuis met wijkgebouw in de
stadswijk ten Noorden van de Jan Gijzen-
vaart gereed liggen kon met de bouw hier
van nog niet worden begonnen. Het terrein
is nog niet ontruimd en de vereiste ver
gunningen zijn nog niet verkregen.
In de vier badhuizen zijn 252.976 baden
genomen (in 1953 239.785). Het aantal is
dus met 13.181 vooruit gegaan: de vooruit
gang is een gevolg van de instelling van
de kinderbaden.
Wegens de op 22 Maart te Tilburg ge
pleegde moord op de 24-jarige Corrie
Theeuwes de in December en Januari j.l.
als kinderverzorgster werkzaam was bij
een familie in Heemstede verzoekt de com
missaris van politie hoofd van de justitiële
dienst, te Haarlem, namens zijn ambtge
noot te Tilburg, te worden bekend ge
maakt met de identiteit van: a. zekere
..Henk", die aan dat meisje meermalen
brieven heeft gezonden, die te Haarlem
ter post zijn besteld. Deze persoon is in
genoemde periode ook meermalen door het
meisje opgebeld, waarbij zij verbinding
met „Henk" vroeg; b. een luitenant, die in
of omstreeks December 1954 omgang met
genoemd meisje heeft gehad.
Voor het geven van inlichtingen wordt
men verzocht zich te willen melden bij de
afdeling recherche van de gemeentepolitie
te Haarlem.
Bewoners van een woning in het cen-
'mm van Haarlem zijn Dinsdagmorgen
'ot een onaangename ontdekking gekomen.
Mantels, waaronder een bontmantel en las
sen. die aan de kapstok op de overloop hin
gen waren met een scherp voorwerp (ver
moedelijk een mes) vernield en kleden en
stoelen in de woonkamer waren eveneens
met een scherp voorwerp bewerkt. Dan
waren kasten en een dressoir overhoop ge
haald. Vermist werd uit een damestas, die
op de tafel lag. een bedrag van 300.
De Haarlemse recherche heeft een onder
zoek ingesteld en is tot de conclusie geko
men. dat men via een plat dak door een
ongesloten deur aan de achterzijde in de
woning is gekomen. In het huis stond ook
een geldkistje met enkele duizenden gul
dens en sieraden. Dat heeft men niet ge
vonden.
EINDEXAMENS RIJKSKWEEKSCHOOL
HAARLEM
Geslaagd de dames: T. Delzenne te Haar
lem: B. Groen te Aerdenhout; K. P. J. Gall
te Heemstede; E. Hos te Haarlem; H. Jansen
te Haarlem.
BINNENLAND
Amsterdam. Gemeente Universiteit. Can-
didaatsexamen psychologie mej. W. E. Fibbe,
Haarlem en de heer G. H. J. Driemen,
Amsterdam. Candidaatsexamen Frans: mej.
M. J. Harmsen, Amsterdam en mej. E. Kroes,
Haarlem en voor het candidaatsexamen
Spaans mej. J. B. Bosdriesz, Amsterdam.
Het m.s. „Tabian" van de Mij. Neder
land. dat zoals bekend is Zondag j.l. in de
Perzische Golf in aanvaring is gekomen met
een Italiaanse tanker, is Dinsdagavond om
zes uur Nederlandse tijd. gesleept door de
Nederlandse sleepboot „Loire" veilig ge
meerd in Bahrein aan de Perzische Golf. De
brand aan boord is bedwongen. Men zal
trachten in Bahrein een deel van de lading
uit het schip te halen, waardoor de machines
weër zullen kunnen werken. Daarna zal de
„Tabian" met behulp van de sleepboot een
haven opzoeken, waar de noodreparaties
kunnen worden verricht.
De 18 kilome'er lange spoorlijn Gouda
Alphen aan de Rijn wordt geëlektrificeerd.
In het naiaar zal een begin worden gemaakt
met het plaatsen van de bovenleidingsporta
len en de aanleg van de leidingen. Met in
gang van de zomerdienstregeling 1956 zal
op deze lijn met electrische treinen kunnen
worden gereden. De lijn GoudaAlphen aan
de Rijn. is de enige SDOorliin die in de rand
stand Hohond nog niet eeëlèctrificeerd is.
Het 309 ton metende Nederlandse kust
vaartuig ..Urmaio" dat in de nacht van 17 op
18 Mei bij Noord-Goodwin aan de Engelse
kust is westrand, is Dinsdag omstreeks zes
uur in Nederland teruggelfgerd. Het werd
gesleeot door de ..Blankenburg".
Het gerechtshof te Amsterdam heeft de
36-jarige V. W. W. uit Bilthoven. wegens het
met een windbuks doden van de hond van
ihr. A. van Foreest uit Maartensdijk, conform
de eis veroordeeld tot een boete van 100
gulden. Bovendien werd de civiele vordering
van de eigenaar ad 150 gulden toegewezen.
Het 700 ton. metende nassagiersschip
„Vernis" van een Noorse rederij is begin
April op de rotsen bij Plymouth gelopen en
ernstig beschadigd. In een recordtijd is het
schio hersteld on de wervan van de Neder
landse Dok en Soheepsbomvmèatschapoii te
Amsterdam. De N D. S. M. had aangeboden
het schip binnen 40 dagc-n te reoarerén. aan
welke termiin ruimschoots is voldaan.
Twee jaar gevangenisstraf heeft de
officier van justitie bii de rechtbank te
Almelo geëist tegen de 28-iarige vrouw A.
M. uit Haaksbergen, aan wie ten laste is ge
leed. dat zij kort voor 2 Januari haar pas
geboren baby heeft gedood. Het lijkie was
doo'' de 34-jarige fabrieksarbeider N. B.
hegraven. B. was kostganger van de vrouw.
Tegen hem werd vier maanden geëist.
De Koningin en Prins Bomhard hebben
evenals Prinses Wilhelmina belangrijke bii;
dragen geschonken aan de Stichting 1940-'45
voor de laatste openbare inzameling van de
stichting.
De bemanning van het in de Maashaven
te Rotterdam liggende Zweedse motorschip
„Carib" is in staking gegaan. Vermoed wordt,
dat deze staking verband houdt met de actie
van de Zweedse officieren ter koopvaardij.
De ..Carih" is eigendom van de A/B Sven
Salen te Stockholm.
HAARLEM EN OMGEVING
Snreekuur. De burgemeester van Heem
stede houdt in plaats van Vrijdag aanstaande
op D''"*dag 31 Mei spreekuur.
Veertig jaar in dienst. De heer D. de
Jong. landmeetkundig ambtenaar A te
Haarlem, hoont op 1 Juni het feit te her
denken dat hij veertig jaar geleden in dienst
bij de landmeetkundige dienst trad.
Uitvoering Baeh-ensemble. Tijdens de
avonddienst op eerste Pinksterdag, in de
Grote Kerk te Haarlem, zal door het Haar
lems Bach-ensemble. onder leiding van
George Robert, de Pinkstercantate van J. S.
Bach ten gehore worden gébracht.
Spreekuur burgemeester. De burge
meester van Haarlem, mr. O. P. F. M. Cre-
mers is verhinderd on Vrijdag 27 Mei spreek
uur te houden. Dit spreekuur is thans
gesteld op Zaterdag 23 Mei.
Bekroning. Tijdens het concours van
harmonie- en fanfarecorpsen te Zwijndrecht
heeft Arti et Religioni te Haarlem in de
fanfare-afdeling F de eerste prijs behaald
met 295 punten.
ADVERTENTIE
SHIPPED BY
PALOMINO&VÉRGARA
JEREZ PE LAFRONTERA
S PA I N
PRIJS PER FLES F 4.90
Uitsluitend verkrijgbaar bij uw
wijnhandelaar slijter
IMP. WED. G. OUD PZN CO. HAARLEM
De Zandvoortse kunstschilder Ton de
Boer, die in Haarlem en Zandvoort een
kinderschilderschool leidt, zal van Vrijdag'
3 Juni tot 11 Juni in het Vrijzinnig Protes
tantse Jeugdhuis aan de Gedempte Oude
Gracht 47 te Haarlem een tentoonstelling
houden van door zijn pupillen vervaardig
de schilderstukjes. De officiële opening zal
geschieden door de directeur van het Frans
Hals Museum, de heer H. P. Baard, op
Vrijdagavond 3 Juni. De tentoonstelling zal
op de genoemde dagen geopend zijn van
124 en van 810 uur.
HAARLEM. 24 Mei 1955
ONDERTROUWD: 23 Mei, G. F. van dei-
Beek en E. de Vos; 24 Mei, R. ter Wal en M.
C. Zoet.
GEHUWD: 24 Mei: D. Forma en N. M.
Rot; Chr. M. Vonk en W. J. Vroom; C. J.
Froeling en G. Schreuder; J. van Os en Y. C.
Delfgaauw; J. K. Munniks en L. Heems
kerk; T. van Dijk en E. H. Wasmus.
BEVALLEN van een zoon: 21 Mei, M. L,
P. van Putten—Boer; 24 Mei, J. M. Tolle
naar—Vogel.
BEVALLEN van een dochter 22 Mei, C.
Govers—Vork; 23 Mei, C. F. W. de Nie—
Schulz; C. Dammers—Tervoort: 24 Mei, C.
C. Nederstigt—Brand; S. Hortensius—de
Gelder; L. SmitKoster; H. M. J. Klooster
man -van Di li ven boden; W. A. van Uden—
Wijsbek.
OVERLEDEN: 21 Mei. G. van Eijken. 56
j.. Frans Halsstraat: M. Schaap—Heere. 76 j.,
Ripperdapark: 23 Mei. C. R. J. van Stekelen
burg. 7 j.. Wagenweg; .J. J. Blom. 43 i.. Spie
gelstraat; 24 Mei. J. Jongh—Hooman, 38 j.,
Cornelis van Noordestraat.