Engeland gaat sombere
Pinksterdagen tegemoet
Amerikaan Berl Senofsky won
Concours Koningin Elisabeth
Agenda voor
Haarlem
Spoorwegstaking te middernacht
vrijwel niet te vermijden
€cfit?{edet
Drie weken hechtenis
voor de chauffeur
Zeven geslaagden aan
de Toneelschool
Spreiding van vacantie
is noodzakelijk
Zeldzame liederenavond
Cora Canne Meyer
O1
AVe
„Bijna teveel beelden",
verzucht prof. Esser
De E-55 op Zondag
ZATERDAG 28 MEI 1955
3
CfratiS
'otibeteeteK
Meisje overreden door bus
Examens
Sigrid Koetse kreeg prys
van uitmuntendheid
Kunstmaand Amsterdam
Zó boeiend is nu
PANORAMA
Sonsbeek 55 geopend
(Van onze correspondent in Londen)
Tenzij er vanmorgen nog een oplossing
wordt gevonden, zal om middernacht de
Pinksterstaking van de treinmachinisten
en stokers ingaan. Gisteravond stonden
aan de stations al eindeloze rijen van rei
zigers, die het zekere voor het onzekere
namen en ondanks het slechte weer naar
de badplaatsen vertrokken. Zullen zij de
volgende week per trein kunnen terug
keren?
De bond van locomotief personeel ver
wierp gisteren een aanbod van de minister
van Arbeid tot benoeming van een ver
zoeningscommissie. Dit aanbod is volgens
de bond te laat gek,omen.
De oproep tot de staking, die nu onver
mijdelijk lijkt, is gericht tot 65.000 man
locomotief personeel. Het dispuut gaat
over de traditionele loonmarge van de
machinisten en stokers, welke door ge
harrewar tussen hun bond en de algemene
unie van spoorwegpersoneel in het ge
drang is gekomen. Er dreigt thans een ab
solute chaos in het land. Alles zal wor
den gedaan om het vervoer van levens
middelen, medicamenten, brandstoffen en
post in stand te houden.
De spoorwegdirectie is bereid over de
grieven van het personeel te onderhande
len, maar niet zolang de dreiging met sta
king voortduurt. Nadat er al voor Kerst
mis en Pasen met staking was gedreigd, is
thans het hoogtepunt van het conflict be
reikt. Inwilliging van de verlangens van
het locomotiefpersoneel zou een volledi
ge ontreddering van de loonstructuur te-
ADVERTENT1E
Een portemonnaie van echt
leder zegt eigenlijk genoeg.
Leder wil zeggen soliditeit
en U behoeft beslist geen
vakman te zijn orn het mooie
rundbox van deze portemon-
naies te kunnen waarderen.
Lederen portemonnaies met
twee geldvakken voor zilver
en een portefeuille voor het
papiergeld, ideaal als Moe
ders huishoudportemonnaie
en in Vaders achterzak.
En dat niet alleen, voor de
zelfde prijs, nog geen drie
gulden, ontvangt U er gra
tis bij, een moderne plastic,
gelaste dus onverwoestbare
portefeuille, zowel voor pa-
pier- als zilvergeld.
En dat is maar een enkele
van de vele aanbiedingen die
de leden van de postorder-,
club regelmatig per post per
soonlijk krijgen toegezonden.
Bestel (en word daardoor,
evenals tienduizenden ande
ren, lid van onze postorder
club) deze echt lederen por
temonnaie, waarbij U gratis
een zwarte-lak
plastic porte-
feuille krijgt toe-
gezonden, voor
WINKELCENTRUM BINNENWEG
TEL. K 1800 - 117680 R'DAM
Het Amsterdamse gerechtshof heeft
de 52-jarige chauffeur H. M. uit
Utrecht veroordeeld tot drie weken hech
tenis, Tegen hem was deze straf plus ont
zegging uit de rijbevoegdheid voor de tijd
van drie maanden geëist.
De chauffeur bestuurde op 23 September
van het vorige jaar een bus van de NBM
en had in de Voorstraat te Utrecht een
aanrijding met het 16-jarige Utrechtse
meisje Marie Slotboom, dat met haar fiets
onder de bus kwam en aan de gevolgen
overleed.
weeg brengen. De kwestie van de loon-
marges is een ingewikkeld probleem waar
van de oplossing nog bemoeilijkt wordt
door de vijandschap tussen de twee vak
bonden, die eikaars regelingen niet wil
len erkennen.
De spoorwegdirectie heeft vandaag in
de locomotievendepöts felgedrukte affiches
laten aanbrengen, waarin de rampzalige
gevolgen van een staking voor het land
worden afgeschilderd en waarin een aller
laatste beroep op de machinisten wordt
gedaan om aan het werk te blijven. De
nationale unie van spoorwegpersoneel
heeft haar leden opgeroepen geen steun te
verlenen aan de staking.
Havenstaking voortgezet
In Liverpool hebben de stakende haven
arbeiders de aanbeveling van hun eigen
bestuursleden om het werk te hervatten en
naar andere' middelen ter oplossing van
het conflict te zoeken, van de hand gewe
zen. De Londense leden van deze bond na
men later een overeenkomstig besluit. In
Manchester spraken 500 van 1370 leden
van deze bond zich voor een voortzetting
van de staking uit.
's Gravenhage. Kweekschool Haagsch Ge
nootschap. Eind-examen: de dames M. Blom,
I. Felix, A. Fransz, W. Haizebroek, A. C. Hud-
zenga en de heer J. Harms.
Delft. Candadaatsexamen voor civiel-
ingenieur: H. J. Muzerie, Amsterdam. Can-
didaatsexamen voor werktuigkundig inge
nieur: C. A. Razoux Schultz. 's Gravenhage
en A. M. van Sehayk, Breda. Ingenieurs
examen voor scheepsbouwkundig ingenieur:
J. B. Ebling, Amsterdam en J. W. Maingay,
Rotterdam. Ingenieurs-examen voor mijn
ingenieur: H. P. H. Grijns, Heerlen, A.
Vermeij, Schiedam en G. Wiechers (met lof),
Heemstede.
Groningen. Doctoraal examen tandheel
kunde (2e ged.): H. A. D. Kertiens, Tilburg:
J. J. Stienstra, Groningen; H. B. Vos, Haren.
Doctoraal examen letteren en wijsbegeerte
(Engels): A. J. H. Duynstee, Groningen.
Amsterdam. (Gem. Universiteit). Gepro
moveerd bot doctor in de geneeskunde de
heer A. A. Pit. internist en rheumatoloog te
Amsterdam, op een proefschrift getiteld
„Zóne-electrophorese bij collageenziekten".
Haarlem. Rijkskweekschool. Aan de Rijks
kweekschool te Haarlem zijn voor het eind
examen geslaagd de dames: W. Kroskinski
te Haarlem. A. de Kruif te Haarlem. M. G.
Visser te Schiermonnikoog. T. de Vries te
Santpoort en de heer R. Otto te Haarlem.
In Gmunden aan de Traunsee in het
Salzkammergut wordt jaarlijks een bloemen
corso op het meer gehouden. Dit corso van
feestelijk versierde boten wordt aangevoerd
door een bloemenzwaan, die in Juni de Rijn
van Schaffhausen tot Nederland zal afdalen,
om de Gmundener zomerfeesten meer be
kendheid te geven. Deze met meer dan 20.000
plastic-kunstbloemen versierde zwaan zal
14 Juni in Nijmegen, 15 Juni in Rotterdam en
16 Jund via Delft in Den Haag arriveren.
Het wrak van de Nederlandse oorlogsbodem. „Brederode", die in het jaar 1658
tijdens een zeeslag met de Zweedse Marine in Scandinavische wateren zonk, en
waarvan sindsdien reeds diverse overblijfselen werden opgehaald, is nu gelocaliseerd
door een expeditie. De eerste stukken van het wrak, dat men zal trachten te recon
strueren, zijn reeds naar de oppervlakte gehaald door de Deense duiker Jan Uhre,
die door de Nederlandse regering speciaal met het bergen van het wrak is belast.
De foto toont Uhre in actie tijdens het omlaagbrengen van materieel voor de
bergingswerkzaamheden.
Zeven candidaten zijn geslaagd voor het
dezer dagen gehouden eindexamen van de
Academie voor Dramatische Kunst „De
Toneelschool" te Amsterdam, dat in het
Nieuwe de la Martheater heeft plaats ge
had. De namen van de nieuwe aanwinsten
voor de Nederlandse toneelgezelschappen
zijn: Sigrid Koetse, Maria de Booy, Rita
Maréchal, Jobs van Zuylen, Bas ten Baten
burg, Broes Hartman, benevens Erik Vos,
die als eerste het diploma voor de B-afde-
ling (regie en dramaturgie) verwierf. De
beide eerstgenoemde actrices wonen te
Aerdenhout.
Sigrid Koetse heeft bovendien als eerste
de Top Naeff-prijs gekregen. Dit is een
prijs voor uitmuntendheid, die wordt uit
gekeerd wanneer de gelegenheid zich voor
doet uit de rente van een legaat van de
schrijfster, naar wie hij genoemd is. Hier
bij verdient het opmerking dat de leiding
van de Toneelschool reeds vorig jaar be
sloten heeft de vermelding „cum laude"
niet meer toe te kennen.
De diploma's zullen worden uitgereikt na
afloop van het zogenaamde „openbare
eindexamen" op Zaterdagmiddag 4 Juni in
de Amsterdamse Stadsschouwburg door
W. Ph. Pos, die bovendien de engagemen
ten van de zojuist afgestudeerden bekend
zal maken. Deze voorstelling wordt her
haald in de Haarlemse Schouwburg op
Dinsdagavond 7 Juni en aangenomen mag
worden, dat er ditkeer gezien de uitslag
grote belangstelling voor zal bestaan.
Bovendien is het programma zeer aan
trekkelijk. Het vermeldt voor de pauze het
eerste bedrijf van „Antigone" door Jean
Anouilh, het' tweede bedrijf van „Oom
Waanja" door Anton P. Tsjechor en een
deel van het eerste bedrijf van „Nora, een
Poppenhuis" van Henrik Ibsen. Na de
pauze volgt een gedeelte uit het eerste be
drijf van „The Playboy of the Western
World" (De Held van het Westen) van
John Millington Synge onder regie van
Erik Vos, een scène tussen Rosalind en Or
lando uit „As you like it" van Shakespeare
en tenslotte de laatste éénacter uit de
cyclus „Anatole" van Schnitzler.
In aansluiting hierop kan nog worden
medegedeeld, dat voor het eerst, officiële
eindexamens aan de Toneelacademie te
Maastricht zijn gehouden. De Toneelcoör
dinatie had als leden van de examencom
missie hiervoor Ida Wasserman, Frits van
Dijk én Jacques Snoek aangewezen. Alle
candidaten zijn geslaagd. Hun namen lui
den: Betsy Smeets uit E.vsden, Riky Ver
heugen uit Eindhoven, Ria Vroemen uit
Beek en Ansel van Melis, eveneens uit
Eindhoven.
Het Centraal Werkcomité heeft voor dit
jaar weer een advies uitgebracht betref-
fede het nemen van de vacanties voor ver
schillende delen van ons land. voor de
collectief sluitende bedrijven. De .directies
van de niet-collectief-sluitende bedrijven
zijn verzocht om de mensen zonder school
gaande kinderen vóór half Juli of na half
Augustus vacantie te laten nemen.
Deze adviezen voor een vacantieverde-
ling zijn van belang omdat ieder van ons
recht heeft op rust en ontspanning. Maar
van werkelijke rust kan in ons overbevolkt
landje weinig terecht komen als een ieder
in dezelfde weken met vacantie gaat. Dan
is alles overvol en is het met de werkelijke
rust gedaan. Deze „overbevolking" in de
vacantieweken komt omdat bijna ieder
een in de laatste weken van Juli en de eer
ste weken van Augustus met vacantie gaat.
Daarom geeft het comité een advies waar
door het wil bevorderen dat men de data
voor de vacanties in verschillende delen
van ons land gaat verspreiden zodat een
opeenhoping van vacantiegangers wordt
voorkomen. Wanneer men de vacanties
niet gaat spreiden en dus vrijwel geheel
Nederland op de laatste week van Juli en
de eerste weken van Augustus met vacan
tie blijft gaan zal dit zeker moeilijkheden
opleveren. De directeur van een grote ver
voersonderneming heeft reeds medege
deeld dat het in de vacantieseizoenen mis
zal lopen als men de vacanties niet gaat
spreiden over verschillende weken. Er is
geen enkele onderneming die zich zoveel
bussen kan aanschaffen dat men het va-
cantievervoer kan verwerken als dit in en
kele weken wordt geconcentereerd. Over
volle bussen, trams en treinen zijn dan
niet meer te voorkomen. Dergelijke moei
lijkheden doen zich ook voor bij de hotels
als bijna iedereen tegelijk met vacantie wil.
En er gaan heel wat Nederlanders op reis,
want het is gebleken uit een onderzoek
naar de vacantiebesteding. Van de bijna
4 millioen werkenden van 19 jaar en ouder
gaat tijdens de vacantie bijna de helft op
reis. Deze aantallen onderstrepen wel dui
delijk de noodzaak van de vacantiesprei-
ding. Op het kaartje is te zien hoe het co
mité zich deze spreiding gedacht heeft.
Het eerste vluchtelingengezin uit Triëst,
dat door de actie „Een Ton voor Triëst" het
vorige jaar in staat was gesteld naar Neder
land te komen, is naar Canada geëmigreerd.
Het is de familie Orlovskl, waarvan de heer
Orlovski na drie maanden verpleging in een
sanatorium in Januari j.l. genezen werd ver
klaard. Zijn echtgenote werkte gedurende
die tijl in een fabriek en het gezin heeft zich
ingescheept aan boord van „De Grote Beer".
De Wereldraad van Kerken had deze emi
gratie voorbereid.
Onder grote belangstelling gaf de jonge
zangeres Cora Canne Meyer, van de Neder
landse Opera, voor de „Kunstmaand Am
sterdam" in de Bachzaal een liederenavond,
die mede belangrijk werd door de creatie
van twee cyclussen van Nederlandse com
ponisten: Marius Fiothuis en Rudolf Escher.
Van de eerste was het een reeks neger
liederen onder de samenvattende titel
„Negro lament" van Lan.gston Hughes,
die spreken van de langdurige strijd van
de Amerikaanse negers tegen onderdruk
king en uitbuiting, maar ook van hun
tederheid en hun geloof in een rechtvaar
dige toekomst. Fiothuis componeerde deze
„blues" voor' altstem, altsaxofoon en piano
en slaagde erin een diepmenselijk accent te
leggen in deze lyriek en met behoud van
zijn karakter de „blue"-stijl een. artistieke
voornaamheid tc geven. De componist, die
de gave der melodie bezit, gunstig voor de
zangstem weet te schrijven en bovendien
de zo vaak op ordinaire wijze misbruikte
saxofoon aanwendt op een nobele manier,
heeft met deze cyclus een aangrijpend
werkstuk geleverd, boeiend in zijn wisse
lende stemmingen, die zowel de nostalgieke
sfeer van de nachtkroeg oproepen, als de
meelijdende toon bij het zien van een ar
me negerin, alsmede de dreigende opwin
ding van de te lang geplaagde zwarte. Het
lijkt allemaal vrij eenvoudig, omdat het zo
direct aanspreekt, maar dit is geen bezwaar
om het als grote kunst te taxeren. De im
pressie in het lied „Tz-oubled women"
verkregen met enkel zangstem en saxofoon
is wel bijzonder treffend. Te zeggen dat
Cora Canne Meyer het werk van Fiothuis
met fraaie stem en gedegen zangkunst ver
tolkte, zou betrekkelijk weinig betekenen,
want het was vooral de door inleving ge
wonnen overtuiging, dat haar interpretatie
klankkleur en sentiment gaf en het geheel
vocaal op een zo hoog niveau bracht. En
Kees Verschoor, die de saxofoonpartij
speelde, wedijverde met de zangeres om de
zingende ziel van de neger op zijn instru
ment tot uitdrukking te brengen. Boven
dien was er de pianist Luctor Ponse, van
wie men niet anders kan venvachten dan
een meesterlijke interpretatie.
Rudolf Escher schreef zijn cyclus „Chants
du désir" op teksten, van de Renaissance-
dichteres Louis Labé, „la belle Cordière"
bijgenaamd. Hij koos uit haar oeuvre vier
sonnetten, die een interessante lectuur vor
men. De verzen zijn niet van expressieve
lyriek gespeend, maar deze resulteert uit
te verstandelijke betogen om als synthese
direct aan te spreken. Echte lierdichters
sparen ons dit teveel aan analyse. Waar
mee ik maar zeggen wil, dat Escher een
zware taak ondernam met het verklanken
van deze interessante verzen. Want het is
een hele toer om muzikaal te blijven boeien
in een zo langgerekt betoog. Het moet
Escher echter nagegeven worden, dat hij
de prosodie met goed gevolg een muzikale
gestalte gaf, zijn climax en effectrijk be
rekende en contrasterende stemmingen be
reikte door verschillend aanwenden van de
begeleidende piano-partij. Voor de zangeres
betekenden deze „Chants du désir" een
buitengewoon zware opgave, waaraan zij
echter op magistrale wijze voldeed. Het
klankkarakter van Cora Cannle Meyer's
stem is typisch dat van een alt, doch haar
makkelijk aansprekende hoogte en haar
uitgebreide „tessitura" maken dat zij de
taak van de dramatische sopraan met goed
gevolg kan overnemen. Dit kwam haar te
pas in het werk van Escher.
Verrukkelijk zangkunst demonstreerde
zij in zeven liederen van Hugo Wolf en in
de „Fètes galantes" en „Promenoir des deux
amants" van Debussy. Vooral wist zij te
verbazen door een soepele hoogte, door teer
uitgesponnen tonen en door het wekken
van delicate impressies. Aan deze hoog
begaafde zangeres en tevens aan haar
meesterlijke begeleider Luctor Ponse, en
niet te vergeten ook aan de saxofonist
Kees Verschoor, dankte men een zeldzame
liederenavond.
JOS. DE KLERK.
ADVERTENTIE
XP
Na een beraadslaging van meer dan
twee uur heeft de jury van het Internatio
nale Vioolconcours Koningin Elisabeth
hedennacht de Amerikaan Berl Senofsky
tot winnaar van deze moeilijkste aller
vioolwedstrijden uitgeroepen. Hij verwerft
hiermede de gouden médaille en een geld
prijs ten bedrage van honderdvijftigdui
zend Belgische francs. Tweede werd de
Rus Julian Sitkovetsky, een leerling van
David Oistrakh. die de gouden médaille
van de Belgische regering, alsmede een
geldprijs van honderdduizend francs ont
vangt. De rangorde der andere finalisten
is: Pierre Doukan (Frankrijk), mevr. Dor-
feuilleBoussinot (Frankrijk), Victor Pi-
caizen (Sovjet-Unie), Albert Lysy (Argen
tinië), mej. Marine Iaschvili (Sovjet-Unie),
mej. Tessa Robbins (Frankrijk), Luben
Yordanoff (statenloos), Clemens-René
Quatacker (Belgie), Igor Politkowsky
(Sovjet-Unie) en Marcel Debot (België).
In tegenstelling met het Vioolconcours
1951. waar de Russen ver boven de andere
candidaten uitstaken, was het niveau der
twaalf finalisten dit jaar ongeveer gelijk,
hetgeen de taak van de jury niet verge
makkelijkte. De voorzitter van de jury leg
de er, voordat, hij de uitslagen bekend
maakte, de nadruk op dat de candidaten,
onverschillig welke plaats zij op de rang
lijst innemen, allen beschouwd kunnen
worden als de grootste jeugdige vioolvir
tuozen van deze tijd. Koningin Elisabeth
heeft alle selectieproeven en uitvoeringen
van de finale bijgewoond.
De jury der finales bestond uit: Yehudi
Menuhin (Amerika). Oskar Back (Neder
land), David Oistrakh (Sovjet-Unie),
Philip Newman (Engeland), Ricardo Od-
noposoff (Argentinië), Maurice Raskin
(België), Zino Francescatti (Frankrijk),
Necil Akses (Turkije), Sadanori Maki (Ja
pan), Desiré Depauw (België), Alfred
ln Park Sonsbeek te Arnhem heeft de
voorzitter van de Raad voor de Kunst, mr.
dr. P. J. Witteman, Vrijdag de derde inter
nationale Sonsbeek-tentoonstelling, die en
kele honderden beeldhouwwerken omvat,
officieel geopend. Vandaag gaat de ten
toonstelling, waai-van Koningin Juliana be
schermvrouwe is, voor het publiek open.
Zij duurt tot 15 September.
Mr. Witteman merkte op, dat de beeld
houwkunst de laatste jaren de schilder
kunst in ons land schijnt te evenaren en
zelfs voorbij te streven. Hij achtte het sa
menbrengen van kunstwerken uit vele lan
den op deze tentoonstelling van groot be
lang. Sprekend ook over de rechten en
plichten van de kunstenaar, zei mr. Witte
man dat er aan de waardering van de ge
nieenschap voor de kunst nog veel ont
breekt.
Er moest man en macht aan te pas komen
om de beelden in het park Sonsbeek
te plaatsen.
Prof. Esser, voorzitter van de Nederland
se Kring van Beeldhouwers, besloot de rij
van sprekers. Hij noemde „Sonsbeek '55"
een van de mooiste collecties die ooit in
ons land zijn bijeengebracht. Anderzijds
meende hij dat,er wel ietwat teveel beelden
te zien zijn, hetgeen voor de bezoekers wel
licht verwarrend- zal werken: „Ook al zou
men drie uur door Sonsbeek zwoegen, dan
lieeft men toch nog maar dertig seconden
voor ieder beeld". Prof. Esser was niette
min erg blij met deze expositie en hoopte
dat het publiek er de les uit zal trekken,
dat een beeld een blijvende plaats in de
samenleving waard is.
Het grote gezelschap genodigden, onder
wie zich ook vele buitenlandse beeldhou
wers bevonden (oa. Zsdkine), maakte hier
op de eerste rondgang over de tentoonstel
ling.
Ook de serie beelden voor het Haarlemse
Hildebrand-monument van prof. Bronner
is hier geëxposeerd.
Pochon (Zwitserland), mevr. Yvonne As-
truc (Frankrijk) en Marcel Cuvelier (Bel
gië).
De winnaar van het concours, de Ame
rikaan Berl Senofsky, is voor de eerste
keer in Europa en heeft deelgenomen aan
de wedstrijd op aansporing van zijn vriend
Leon Fleischer, de bekende pianist, die in
1952 winnaar werd van het gelijknamige
pianoconcours. Senofsky is voornemens
zich voorlopig in Italië te vestigen. De
29-iarige Amerikaan bracht behalve het
onuitgegeven Concerto van Leroy, de So
nate in G van Debussy en het Vioolconcert
van Brahms ten gehore.
De E 55 zal op Zondag geopend zijn,
uitgezonderd de inzendingen voor de delf
stoffen, de chemie, het gas, de PTT, elec-
triciteit, spoorwegen, luchtvaart, Rijn- en
zeevaart, scheepsbouw, metaalindustrie,
bouwen, volksgezondheid, sociale flitsen,
groei en bloei van stad en land, voedsel
industrie, papier, mode en sieraad, voor
zover in de paviljoens ondergebracht,
doch men zal daar de paviljoens als
het ware glazen muren hebben, toch een
indruk kunnen krijgen van wat de ten
toonstelling in vol bedrijf weet te bieden.
ADVERTENTIE
Verftooplokaal NOTARISHUIS
Directeur W. N WOLTERINK
Bilderdijkstraat bij de Zijlweg
Haarlem Tel (K 25001 11928
INBOEDELVEILING 14/16 JUNI 1955
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen. Eigen afhaaldienst
ZATERDAG 28 MEI
Stadsschouwburg: „Muiterij op de Caine",
Nederlandse Comedie, 8 u. Luxor: „Apache",
14 jaar, 7 en 9-15 uur. Minerva: „Knock on
wood", alle leeft., 7 en 9-15 uur. Palace:
Heidi en -Peter", alle leeft., 7 en 9.15 uur.
Lido: „Drie matrozen in Parijs", alle leeft.,
7 en 9.15 uur. „De vogelvrijen", 18 jaar, 23.30
I uur. Studio. „Papa, mama, het dienstmeisje
en ik", 7 en 9.15 uur. Roxy: „Vlucht uit Fort
Bravo", 14 jaar, 7 en 9-15 uur. Rembrandt:
i „There's no business like show business",
alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De
tyran van Californië", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
ZONDAG 29 MEI
Stadsschouwburg: „Lessen in laster", Ne-
derl. Comedie, 8 uur. Cultura. Wijdingsmor-
i gen Ned. Ver. van Spir. „Harmonia", 10.30
I uur. Zuiderkapel: Joh. v. Oostveen, 10 uur;
ds. Visser, 5 uur; samenkomst, 3 uur, Miner-
va: „Knock on wood", alle leeft., 2, 4.15, 7 en
i 9.15 uur. Luxor: „Apache", 14 jaar, 2, 4.15, 7
I en 9.15 uur- Palace: „Heidi en Peter", alle
leeft-, 2 uur, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Drie
matrozen in Parijs", alle leeft., 2, 4.15, 7 en
I 9.15 uur. Studio: „-Papa, mama, het dienst-
meisje en ik", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Roxy: „Lassie's grote avontuur", alle leeft.,
2 en 4.15 uur; „Vlucht uit fort Bravo", 14 jaar,
7 en 9.15 uur. Rembrandt: „There's no busi
ness like showbusiness", alle leeft., 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De tyran van Ca
lifornië", 14 jaar, 2, 4.35, 7 en 9. 15 uur.
MAANDAG 30 MEI
Stadsschouwburg: „De Repetitie", Nederl.
Comedie, 8 uur. Begijnhofkapel: Herman
Zaiss Comité. 8 uur. Minerva: „Knock on
wood", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor:
„Apache", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Pa
lace: „Heidi en Peter", alle leeft., 2, 4.15, 7
en 9.15 uur. Lido: „De koppensnellers van de
Amazone", 14 jaar, 11 uur; „Drie matrozen in
Parijs", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Studio: „Papa. mama, het dienstmeisje en ik",
alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Las
sie's grote avontuur", alle leeft, 2 en 4.15 uur;
„Vlucht uit fort Bravo", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Rembrandt: ..There's no business like show
business", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9-15 uur.
Frans Hals: „De tyran van Californië", 14
jaar, 2, 4.30, 7 en 9.15 uur.
DINSDAG 31 MEI
Luxor: „Apache", 14 jaar, 2, 7 en 9-15 uur.
Minerva: „The Glenn Miller Story", alle
leeft., 2-30 en 8.15 uur. Palace: „Heidi en Pe
ter". alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido:
„Drie matrozen in Parijs", alle leeft., 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Studio: „Papa, mama, het
dienstmeisje en ik", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15
uur. Roxy: „Lassie's grote avontuur", alle
leeft., 2.30 uur; „Vlucht uit fort Bravo", 14
jaar, 8 uur. Rembrandt: „There's no business
like showbusiness", alle leeft.. 2, 4-15, 7 en
9.15 uur. Frans Hals: „Slavernij in Babyion",
18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur.