Doelmatigheid kreeg schone gestalte in het Juliana-Ziekenhuis Vierde jaargang „Zwart en Wit" Gevoelige en kunstzinnige geest in ziekenhuis fe Terneuzen Pro-Duitse auteur poseerde voor beeld van Churchill Jeugdfilm iriiii mmmm %mm WERK. VAN HAARLEMSE ARCHITECT mm-mW a»®» at®®» 5 88S»! mmtmm sums! sags- IS®®!®! VIT HET vlakke polderland om Tcrneuzen verrijst een indruk wekkend gebouw, dat de bezoeker opvalt door zijn jorse lijn enerzijdsterwijl het anderzijds toch niet zwaar of massaal aan doet. liet is het Jüliana-Ziekenhüiseen Protestants-Christelijk streekzie kenhuis, dat gisteren door de vorstin, wier naam het mag dragen, off icieel werd geopend. Su Haarlem zelf eerlang voor de noodzaak van de bouw van een nieuw St. Elisabeths Gasthuis komt te staan - op het gemeentelijk investeringsprogramma is daartoe voor 1958 vier millioen uitgetrokken, als eerste fase van een totale raming van twintig millioen - is er alle aanleiding nader in te gaan op dit modelziekenhuis in Zeeuws-Vlaanderen, dat weliswaar veel kleiner is dan het gasthuis dat Haarlem nodig zal hebben, maar dat toch alle elementen bevat welke voor zie kt nhuisbouw representatief zijn. DE HAARLEMSE architect J. P. K 1 o o s kreeg in 1947 de op- du acht tot het ontwerpen van dit ziekenhuis. Zoals bij elke utili teitsbouw het geval is, werd de e< rste periode gewijd aan het op stellen van een programma van eisen. Twee jaar later had het ontwerp echter zijn definitieve vorm gekregen, zoals het nu ook is uitgevoerd. Het duurde tot 1951 voor met de bouw, welke in de herfst van het vorige jaar was voltooid, kon worden begonnen. Men moet daar niet te licht over denken: de grote spanne tijds welke tegenwoordig pleegt te verlopen tussen de entwerppe- riode en de eigenlijke uitvoering moet wel remmend werken op de scheppingskracht van de bouw meester en zijn medewerkers. Daar kwam in dit geval nog een bijzonder funeste factor bij: de juist uitgebroken oorlog in Korea. Van meet af hebben de architect en zijn opdrachtgevers voortdurende zorg gehad door de on oph ou de 1 i j ke prijsstijgingen Da ai bij kwam nog dat de ge- isoleerde ligging van Zeeuws- Vlaanderen speciale maatregelen eiste, zoals de vestiging bij hel bouwterrein van tijdelijke wo ningen voor de werklieden en bun gezinnen. Om in concrete cijfers uit te drukken: dit zieken huis heeft 37 mille per bed ge kost, een getal dat ongetwijfeld iedereen aan het schrikken zal maken, die het getal van twintig mille per bed in zijn hoofd heelt. Maar dat laatste omrekeningscij- fc is als elk ander globaal. Daar in zi.in niet begrepen de medische, verpleegkundige en huishoudelij ke inventaris, de verwervings kosten van het bouwterrein, de diverse onkosten en de bouw- rente, onderdelen van de reke ning welke in Terneuzen bijna een millioen hebben gevergd. Voor de bouw, de installaties, "de aanleg van wegen en tuinen, de bouwtechnische installaties, de meubilering en de stoffering als mede de directiekosten moest ruim vier millioen worden betaald. Maar voor die vijf millioen heeft men dan ooit een ziekenhuis ge kregen, dat zijn opdrachtgevers en ontwerper eert reserveerd, maar thans voor hen die een neurologische en/of psy chiatrische behandeling moeten ondergaan bestemd paviljoen en tenslotte nog een vijftal bedden voor diverse bestemmingen als isolecrkamer en zieke verpleeg sters. De grootste kamer die de derde klasse-afdeling kent telt zes bed den. Er zijn er echter ook met vier. twee en één bed (den). De laatste zijn uiteraard bestemd voor de ernstige zieken. Deze af deling is ondergebracht op de be gane grond en de eerste verdie ping. Eeneden vinden de patiënten aan interne ziekten een plaats in de onmiddellijke nabijheid van laboratorium en kamers voor röntgenologie en psysische the rapie. De eerste verdieping is be stemd voor de chirurgische pa tiënten. Daar bevinden zich dan ook de twee grote en een kleine operatiekamers met voorberei- dingsvert rekken. De kraam afdeling- bevindt zich op de derde étage. Twee kamers (met eik twee bedden) worden steeds gescheiden door de baby kamer, waarop men dus telkens vier wiegen aantreft. De architect wilde op deze wijze het contact tussen moeder en kind ook in de kraamtijd en „zeufs" in een zie kenhuis zo intiem mogelijk maken. Op de babykamer kunnen de moe ders tevens profiteren van een klein balcon. Deze opzet is nieuw voor Ne derland in Frankrijk werden op deze wijze de laatst jaren reeds .•neer kraa maf delingen ontworpen, hetgeen de heer KIoos onbekend was en werd dan ook door het Bouwcentrum in zijn voorlichten de documentatie overgenomen. KENMERKEND voor de kin derafdeling op de vierde verdie ping zijn de ruimte speelterrassen, welke beveiligd zijn met wanden van spiegeldraadglas. Een aparte vleugel herbergt da polikliniek met behandelruimten voor een hele reeks specialisten. In het souterrain bevinden zich de „technische" dienstruimten, zoals de wasserij. Tenslotte is er een zusterhuis met ruim zestig één persoons kamers, waarvan zeven tien een eigen balcon hebben. De verpleegsters kunnen er genieten van een ruim uitzicht over de Schelde, in het bijzonder op het beschutte dakterras, waarop zij kunnen zonnebaden. INTUSSEN IS met deze sum miere opsomming het wezen van dit gebouw niet benaderd, hetgeen toch het belangrijkste is, wat er van een architectonische schep ping valt te zeggen. Men kan de essentie van het Juliana-Ziekenhuis te Terneuzen met twee woorden omschrijven het is compact en geconcentreerd. Maar daarmee is men er nog niet. Men zou net zo goed kunnen con stateren, dat het 33.883 kubieke meter ombouwde ruimte om val, dat het een betonskelet heeft en dat de gevels bestaan uit geel grijze klinkers en betonelementen. Daarmee zijn uiterlijke kenmer ken aangetoond. Maar het inner lijk van dit gebouw werd bepaald HET Juliana-Ziekenhuis bevat honderdzesenveertig bedden, waar van zeventig in de derde klasse, vijftien in de eerste en tweede klhsse, veertien op de kraamafde- Jing, vijftien op de kinderafdeling, vierentwintig in een oorspronke lijk voor tuberculose-patiënten ge- Getekend grapje ziit „The Daily Herald' De Zuidzijde van het beddenhuis. De begane grond en de eerste ver dieping zijn over de breedte van vier zalen op consoles uitgebouwd, omdat hierin drie bedden achter elkaar geplaatst zijn. Deze voor sprong is gebruikt voor de bal- cons van de klassekamers op de tweede verdieping. Achter de log gia's van de derde verdieping lig gen de babykamers in de kraam afdeling. De terrassen van de kin derafdeling op de. vierde verdie ping zijn afgeschermd met spie geldraadglas. Op het dak het zonnebad met berging dekstoelen en aansluitend op het trappenhuis rechts, dat toegang geeft tot het zusterhuis. Rechts van het zuster huis een gedeelte van het pavil joen. Links van de dichte lijten- schacht de doktorenkamer. De auteur Gerard Hamilton, die in beide wereldoorlogen in Enge land achter slot en grendel heeft gezeten wegens pro-Duitse activi teit, heeft, naar de Daily Express onthulde, als model gediend voor het Churchill-standbeeld. Toen Churchill dit ter ore kwam, vroeg hij of er niet iemand anders had kunnen worden uitgekozen. Hamilton heeft precies hetzelfde figuur als Churchill en loopt ook iets voorover. Hij poseerde meer dan zestig keer voor de beeldhouwer in soortgelijke kleren als Chur chill gewoonlijk draagt. Het model werd gebruikt om Churchill's lichaam af te beelden ,maar diende uiteraard niet als voorbeeld voor zijn hoofd. De beeldhouwer, die uit zijn land gevlucht is, verklaarde dat hij niets van Hamilton's verleden wist. Indien dat wel het geval ware geweest, zou hij hem zeker niet hebben verzocht te poseren. W11 De kinderafdeling op de hoogste verdieping is omgeven door speel terrassen, welke door wanden van draadspiegelglas zijn beveiligd. De foto is, evenals de overige illustraties van dit artikel van J. Versnel. doordat de architect een schone gestalte wist te geven aan doel matigheid en constructiemiddelen. Juist door de consequente verbin ding van deze twee alles-overheer- sende elementen kreeg het Julia na-Ziekenhuis zijn ook aesthetisch imponerende gestalte, welke van een onopzettelijke eenvoud is. Pa radoxaal geformuleerd kan men zeggen, dat het functionalisme hier een klassieke vorm- kreeg. Een dergelijk resultaat wordt echter slechts bereikt na vele uren van vooraf-denken. Architect Kloos heeft er heel wat gesprek ken opzitten met deskundigen op velerlei terrein, met de genees heer-directeur dr. H. A. Boland vooral, maar ook met patiënten. Van de laatsten leerde hij de er gernis der geluidshinder in vele ziekenhuizen kennen en aan de voorkoming daarvan zijn dan ook heel wat gedachten eerst en ab- sorptiematerialen later gewijd. EEN ANDER PUNT, waaraan men bijzondere aandacht heeft ge- (Zie verder pagina .7) ke verbonden zijn aan de produc tie en vertoning van kinderfilms. Op de algemene vergadering der UNESCO in December 1954 te Montevideo werd het besluit ge nomen om in het najaar van 1955 een bijeenkomst te houden var, gedelegeerden van de internatio nale filmorganisaties en van en kele internationale lichamen, die zich met de jeugd bezig houden, teninde tot het bedoelde interna tionale bureau voor de kinder film te komen. De verder door het filmbedrijf wenselijk geachte bijeenkomst van deskundigen heeft einde Mei en begin Juni te Luxemburg plaats gehad op ini tiatief van het bestuur der „Fra- ternité Mondiale" te Genève. De UNESCO was bij de inter nationale ontmoeting, die vijf ciagen duurde en waarvoor het aantal genodigden tot veertig was beperkt, vertegenwoordigd. Het bleek, dat men dank zij de bijeen komsten-van-deskundigen, die in de voorafgaande jaren hadden plaats gehad, alsmede het te Pa- rij? in Februari 1955 gehouden „wereldcongres der filmologic" te Luxemburg in staat was tot dui delijke richtlijnen voor onderzoek en organisatie inzake kinderfilm te geraken. De psychologische as pecten van het vraagstuk zowel als de technische (öe se'ectie van films, de organisatie van de voor stellingen, de overheidsfaciütei- ten en dergelijke), alsmede de sociale werden dan ook behan deld met volle zin voor de prac- tische bruikbaarheid vaij de te trekken conclusies. Verder werd voldaan aan de te Locarno door het internationale filmbedrijf eveneens geuite wens, dat van wege de niet tot het bedrijf be horende experts op het gc-bied van film en jeugd een internationaal centrum zal ontstaan, dat kan voldoen aan de samenwerking met het (door de UNESCO) tot stand te brengen, hierbovenge- noemde internationale bureau voor de jeugdfilm. Voor Nederland waren lot deze conferentie uitgenodigd dr. J. M. L. Peters (directeur der Nederlandse Onderwijsfilm en adviseur van 't Nederlands Film instituut) en de heer J. Pront, voorzitter van het instituut „Film en Jeugd". „WILHELM TELL" IN HET FRIES De -Friese toneellitteratuur Is verrijkt met een vertaling, die de auteur Marten Sikkema (pseudo niem voor drs. G. A. Gezelle Meerburg,wetenschappelijk hoofd assistent der Fryske Akademy te Leeuwarden) heeft gemaakt van het drama „Wilhelm Teil" \an Friedrich von Schiller. Het stuk, dat een bezetting van ongeveer zestig personen vraagt, zal zijn première beleven in 't openlucht theater te Beesterzwaag op „Mienskipsded" 9 Juli, de jaar lijkse culturele manifestatie in de gemeente Opsterland. De regie wordt gevoerd door mej. Aafje Top en de heetr Joham Lauxstermarm uit Amsterdam. HET driemaandelijks tijdschrift „Zwart en Wit" is de lezers van ons blad niet onbekend, want er werd al enige keren over deze pe riodiek verschijnende uitgave wel ke alleen tekeningen bevat, met waardering geschreven. Uit het 'laatste nummer, dat twee kwar talen omvat en dus aanzienlijk omvangrijker is dan de andere, worden hier weer eens twee teke- nigen gereproduceerd, één van Henk Broer, die de laatste jaren, mede door de uitgaven van „Zwart en Wit" als illustratief tekenaar bekendheid gekregen heeft en één van Max Velthuys uit Den Haag. Een andere reden om nog eens uw aandacht op het blad te ves tigen is het feit dat „Zwart en Wit" dit najaar zijn eerste lus trum inet een tentoonstelling uiteraard alleen van tekeningen, in het Stedelijk Museum te Am- (Vervolg van pagina 4) wijd, is de ontvangst en de „ver werking" der bezoekers. Zij kre gen een afzonderlijke ingang, waar zij kunnen wachten tot het bezoekuur begint in een eenvou dige maar geriefelijke hal, waar aan een kiosk nog gelegenheid bestaat fruit en andere bewijzen van toewijding aan de patiënten te kopen. Vervolgens bereiken zij direct de trap welke hen op de verdiepingen in de onmiddellijke nabijheid van de ziekenkamers brengt, zodat elk overbodig geloop door lange gangen wordt verme den, hetgeen voor de bezoekers meer tijd aan het bed van hun re laties en voor het personeel min der schoonmaken van de gangen en gemakkelijker controle bete kent. Dezelfde aangeboren zin voor efficiency treft men ook aan bij toegang, ligging en indeling der dienstruimten in het souterrain. In combinatie met de oprit tot de hoofdingang werd hier een dyna misch aspect verkregen, een dyna miek- welke trouwens ook spreekt uit de subtiele wijze waarop het gehele complex „geleed" is. gen van ziekenhuizen in Gouda, Kampen en Apeldoorn, hetgeen hel bewijs moge vormen, dat ook anderen door geest en vakman schap welkê in Terneuzen tot uit drukking kwamen, geïmponeerd zijn geraakt. J. H. B. HEEFT DE architect dan al leen maar oog gehad voor techni sche détails? Wie gevoel heeft voor de veelzijdige kleurschake ringen in het interieur weet wel anders. En ook de kleurreproduc- ties achter glas verraden een even kunstzinnige als gevoelige geest. In vele vertrekken kan men wer ken aantreffen van Van Gogh, Gauguin. Chagall en Picasso. Liefdevolle toewijding spreekt, vooral ook uit hel met grote zorg ontworpen mortuarium, een stijl vol laatste verblijfplaats in ronde vorm. waar een pergola in een halve cirkel als het ware de scheidslijn en overgang van leven en dood markeert. ZO VORMT het Juliana-Zie kenhuis van J. P. Kloos de bekro ning van een langdurig rijpings proces. Zelf vindt hij het nog niet vol maalt. Enige détails zou hij verstilder hebben gewenst. Wat dat betreft krijgt: hij volop gele genheid zich te revancheren, al lereerst in Almelo, waar een door hem ontworpen ziekenhuis met ongeveer driehonderdvijftig bed den thans bestedingsklaar is, en dan in Groningen, waarvoor de ontwerpen ook gereed zijn. Daarnaast bereikten deze Haar- - lent se architect nog opdrachten voor uitbreidingen en verbouwin- De hoofdingang, gezien van de verdiepte dienstweg. Rechts onder het perron de fietsenbergplaats. In de verte ziet men het over- bouwde Zusterhuis op kolommen. Daaronder is de ingang van het Ketelhuis: de auto's rijden daar ter plaatse over de cokesbunker, welke van stortluiken is voorzien. Halverwege de dienstweg komt men langs de ingang voor de huis houdelijke dienst, waar tegenover de bergplaats voor brandbare vloeistoffen in het massief van de oprit is ingebouwd. De hoofdingang zelf bestaat uit twee delen. Het linkergedeelte met het tochtportaal wordt ge bruikt door degenen, die te voet het gebouw ingaan, dus ook door op te nemen patiënten. Binnen komend vindt men links de por tiersloge, die op de Administra tie-afdeling aansluit. Het rechter gedeelte van de hoofdingang biedt onder de luifel een beschutte ruimte, waar de ambulance-auto achteruit wordt geplaatst. Door de ingangsdeur aldaar bereikt men het ontvangstportaal. Rechts van de hoofdingang bevinden zich de kamer van de geneesheer-direc teur en vervolgens de polikliniek. Gp de eerste verdieping ziet men de ramen van de operatieafdeling. De wachthal voor het patiënten- bezoek. Rechts het buffet, waar briefkaarten, vruchten, versnape ringen en dergelijke kunnen wor den gekocht. Buiten de links zichtbare buitendeuren liggen voetroosters. Tussen deze buiten deuren en die welke rechts toe gang geven tot het trappenhuis, liggen rubberrlngmatten en cocos- matten. De vloer is met basal- tinetegels belegd. sterdam zal vieren. De vele mede werkers van „Zwart en Wit" zijn niet, zoals u misschien zoudt den ken uitsluitend grafici of teke naars. Veel van de gereproduceer de tekeningen zijn van de hand van schilders en dragen daarvan ook de eigenaardige kenmerken. Welke evolutie de kunst ook mag ondergaan, één ding zal wel nooit veranderen en dat is de noodzaak en behoefte om te teke nen die iedere generatie van kun stenaars opnieuw ondergaat. Al tekenende verkent de beeldende kunstenaar de hem omgevende wereld en ontgint daarmee tevens zijn eigen visie. Tekenend door dringt hij niet alleen de werke lijkheid buiten hem, maar leert hij ook zich zelf en zijn eigen mo gelijkheden en begrenzingen beter kennen. Dit aftasten van twee gebieden, buiten en binnen ons, is steeds opnieuw een boeiend spel. En de resultaten, die dit weerspiegelen, vormen door alle cultuurperioden heen een menselijk document van onschatbare waarde. Een tijd schrift, dat zich tot taak stelt een greep te doen uit dit materiaal van de thans levende kunstenaars, doet daarmee dan ook een in vele opzichten goed werk. Het kan er ook toe bijdragen dat de tekening als illustratie of opgenomen in advertenties, zo als wij dat onlangs tot onze vreugde zagen meer populair wordt. De gewoonte om een teke ning van een bekende kunstenaar te reproduceren als blikvanger voor een adverterende firma, die daarmee tevens haar goede smaak demonstreert, bestaat in Dene marken al zeer lang en maakt het doorbladeren van de adver tentiepagina's ook tot een artis tiek genoegen, hetgeen men bij ons niet altijd kan zeggen. „Zwart en Wit" laat regelma tig zien dat Nederland een groot aantal knappe tekenaars bezit, die het ook niet aan spiritualiteit mankeert. Het uitstekend ver zorgde blad verdient daarom be langstelling in ruime kring. OTTO B. DÉ KAT Tijdens het verleden zomer te Locarno gehouden festival kwa men onder auspician der UNESCO vertegenwoordigers van het in ternationale filmbedrijf bijeen om besprekingen te voeren over de productie, de distributie en de vertoning van specieal voor c;e jeugd bestemde films. In een uitvoerige resolutie werd duidelijk te kennen gegeven, dat het filmbedrijf zich niet alleen dient maar ook wenst bezig te houden met deze materie. Er wei den aanbevelingen en aanwijzin gen dienaangaande opgesteld. Een beroep op de UNESCO werd ge daan om een werkgroep in het leven te roepen om deze te Lo carno begonnen practische arbeid voort te zetten en aldus te komen tot een permanente internatio nale samenwerking ten behoeve van de kinderfilm en haar ver toning. Tegelijkertijd werd de wenselijkheid uitgesproken, dat ten behoeve van het filmbedrijf een conferentie zou plaats hebben van deskundigen met het doel de psychologische en paedagogische vraagstukken te bestuderen, wel-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 16