Tweede Kamer aanvaardt wettelijke adoptieregeling Agenda voor Haarlem „Continente perduto", lofzang op schoonheid van de Archipel Het New York City Ballet van George Balanchine Voor de oude dag Filmweek Arnhem Een dode bij aanrijding te Nijmegen Bioscoop „in de wolken" Wijziging van de rechterlijke organisatie Ontroerend goed Erfgenaam vermoordt zijn 66-jarige tante met bijlslagen DONDERDAG 30 JUNI 1955 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 3 schenkt Uw kapsel de kleur en glans van het haar van "sweet seventeen"! Te Gouda 85-jarige weduwe verbrand Kerkelijk Nieuws Chauffeur doorgereden HOLLAND FESTIVAL Bn 48 uur een pantalon gemaakt Lijk door trein laten overrijden Kolen prijzen gaan omhoog In ons blad van heden worden ruime uiteenzettingen gegeven over een wets ontwerp op de algemene ouderdomsver- zekering, door het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid bij de Tweede Kamer ingediend. Als het ontwerp wet wordt, zal het op 1 Januari 1957 de als tijdelijk bedoelde Noodwet Ouderdoms voorziening moeten vervangen. liet besef dat een samenleving in hagr geheel verantwoordelijk moet worden ge acht voor het welzijn van de enkeling, wordt door dit wetsontwerp duidelijker als een van overheidswege aanvaarde praktijk gedemonstreerd. Het is een belangrijke stap verder op het gebied der redelijk vereiste sociale voorzieningen, waarop de twintigste eeuwse volksgemeenschap zich heeft voort bewogen en ondanks de onvermijdelijke uitwassen, misbruiken en vergissingen r humaniteit en beschaving heeft bevorderd. Er is geen discussie van betekenis over de vraag, of de werkende gemeenschap een offer moet brengen voor diegenen, die eens tot deze werkers behoorden doch door hun leeftijd en tegen hun zin een onderhouds- beroep moeten doen op de staat. Wel echter is er eens discussie geweest overigens zonder complicaties over het probleem of het ~-an particulier, persoonlijk initiatief der jongeren moest worden overgelaten, zichzelf door besparingen te beveiligen tegen armoede in hun ouderdom, dan wel of de staat dwingend en uitsluitend de ver antwoordelijkheid der individuen zou moeten overnemen. Deze discussie is niet louter een zaak van politiek-beschouwe- lijke aard. Zij staat eigenlijk nagenoeg los van verschillen in politieke opvatting of strijdvragen tussen liberalisme, socialisme. Het is namelijk een nuchtere ervaring van de praktijk, dat individuele verantwoorde lijkheid voor eigen welzijn niet altijd en niet altijd effectief genoeg aanwezig is. „Zelfbescherming" is ook in dit opzicht enkel in de vorm van een bindende wette lijke regeling te bereiken. Daarover is men het gemakkelijk eens kunnen worden, zodat het beginsel van deze sociale nieuwigheid als een eis des tijds kan worden beschouwd. J. L. ADVERTENTIE Eén behandeling met in et o ia Dit is het lndola vignet. Vraag Uw kapper advies, V' hij is de vakman. De derde dag van de Filmweek Arnhem heeft ons dan de film gebracht, die te Cannes werd bekroond met de „Prix Spécial du Jury" en wel het reisjournaal van een Ita liaanse expeditie naar de Archipel „Continente perduto". De leider dezer expeditie graaf Leonardo Bonzi was zelf bij de vertoning aanwezig en moet zich zeker gevleid hebben gevoeld met het applaus dat eenmaal tijdens de voorstelling voor een brok pure filmkunst opklaterde, terwijl ook na de vertoning een hartelijk handgeklap zijn deel werd. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze demonstratie van appreciatie wel verdiend was, zelfs al moet ik er in alle oprechtheid meteen aan toevoegen, dat ik mijn verwachtingen niet overal zo zag vervuld als ik verhoopte. De redenen daar voor zal ik u gaarne verklaren, zeer voorzichtig overigens, want critiek zou in dit geval een onderwaardering kunnen forceren, waarmee niemand gediend is. Te snel verliest men namelijk uit het oog, dat de film het verslag is van een expeditie. Dat wil zeggen: er werd gewerkt in primitieve omstandigheden; er werd geïmproviseerd en niet alles tevoren op schrift vastgelegd; de film wilde een instructieve reportage zijn en wat zij meer werd kon men beschouwen èn als een gunst der goden èn als een gunst der muzen. Het waren beperkingen, die de ware filmmaker overwint, maar hun aanwezigheid loochenen mag men niet. Met inachtneming derhalve van al deze factoren kan men het resultaat pas naar eer en geweten beoordelen. Een korte maar felle brand heeft Woens dagavond omstreeks half twaalf de woning- van de Weduwe L. van Vliet-De Beste, aan de Noordelijke Derde Kade te Gouda, in de as gelegd. De bejaarde weduwe kwam in de vlammen om. Van de inboedel viel niets meer te redden. Over het ontstaan van de brand is men onzeker. Wel is bekend, dat de 85-jarige vrouw zeer- kouwelijk van aard was en dientengevolge zowel 's zomers als 's win ters de kachel liet branden. Haar 'onge huwde zoon, met wie zij samenwoonde, was tijdens het uitbreken van de brand niet thuis. DONDERDAG 30 JUNI Wilhelminastraat 43 a: „Wat zijn de grondslagen der Rudolf Steiner Paedago- gie?", 8.15 uur. Uutsgebouw, L. Veerstraat 16: Trancerede v. spirit, studied. „Doorgang n. h. Hogere", 8 u. Cinema Palace: .Canaris", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „The Coun try Girl", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Het moederhart spreekt", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Drie vrouwen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Verborgen moederschap", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: .Vrouwen die wij schuwen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Duel in de jungle", 14 jaar, 8 uur. Minerva: „Stro- goff", 14 jaar, 8.15 uur. VRIJDAG 1 JULI Concertgebouw: 128ste muziekschool-uit voering, Haarlems Muziek-Instituut, 7.30 uur. Minerva: „Femandel weet 't te verkopen", alle leeft., 8.15 uur. Palace: „Canaris", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.5 uur. Rembrandt: „Het schandaal", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Studio: „Huwelijksloterij", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Raspoetin", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Lido: „Het teken van de hei den", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Opstand der Maori's", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Tarzan in gevaar", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Openluchttheater, Bloemendaal: „Schan daal in Parijs", Nieuwe Rotterdamse Operet te, 8.30 uur. Eer en geweten schrijven mij voor be wonderend te getuigen van het talent der cameralieden Gianni Raffoldi, Franco Ber- netti en de man, die de montage verzorgde: Mario Serandrei. Wat aan beelden werd geschoten en aan een geregen toont hun zin voor schoonheid, hun gevoel voor spanning, hun gevoel voor levenswaarden vooral van volkeren in wier geestesgesteldheid Mj maar moeilijk door kunnen dringen. Verreweg het indrukwek kendst waren hun opnamen van de mach tige vulkanen der Archipel en de verering de Goden in hun schaduw. Prachtig van panoramische werking de rijstvelden en oerwouden van Indië en dramatisch, van een hevige emotie, de course der buffels, welke zij verfilmden, een wedstrijd tussen verschillende spannen, waarvan men in de Wild-Westfilms nog alles kan leren op het stuk van schoonheid, kracht ensnelheid. Zelden zag ik een race zo opwindend ver filmd of beter: zo mooi, zo vurig, zo ontem baar en dynamisch. Het open doekje be tekende een ontlading van de opgewekte spanningen. Het was een juiste honorering en een op dat moment oorbare. Er waren nog meer fragmenten die zo'n welsprekende getuigenis van waardering verdienden. De schoonheid van de Archi pel werd in deze film met eerbied en liefde gezien en vastgelegd met ogen, cue nun- kerden om haar op het celluloid als het ware te mogen herinneren. Dat is de ware instelling van de filmer-op-reportage. Het is daarom jammer, dat de film deze indrukwekkende beelden afwisselde met het wedervaren van de leden der expe ditie zelf. De verhoudingen raken op die manier in het gedrang, omdat wij wel met hun ogen, maar niet hen zelf willen en hoeven zien. Een tweede, minder gelukkige, omstan digheid is de onophoudelijke stroom van commentaar," die het beeld vergezelt en ae evenmin aflatende muziek, die nog te wei nig zwijgt. Beide overstemmen het beeld of proberen het, zonder er gelukkig in te slagen, want de toeschouwer verzet zich uit alle macht: hij wil schouwen, niet horen. Dat de commentator te vaak sim plistische verklaringen uitdeelt over in heemse gebruiken, die wij toch niet een- twee-drie kunnen begrijpen en wier my sterieuze verschijningsvorm juist het beeld bezielt, omdat het ons des te sterker intri geert is een volgende zwakheid, die men in „Continente perduto" moet aanwijzen. Een weliswaar vergeeflijke zwakheid, want, zo kan men redeneren! als intrigeert wat wordt ontdekt, zal men naarstig de verklaring zoeken en ze vol trots open- Ned. Herv. Kerk Beroepen te Veen L. Brasser te Voort huizen. Aangenomen naar de Prot. Kerk van In donesië A. Weiland te Beemster. Beroepen te Waddinxveen (2de pred.pl.) J. v. Rootselaar te Wijk bij Heusden. Geref. Kerken Bedankt voor Nijkerk (vac. C. H. Appelo) J. Verlare te 's-Gravenzande. Beroepen te Apeldoorn (vac.-C. de Bruyn) L J. Boeyinga te 's-Gravenzande. Te Zonnemaire 'J. Snoey, cand. te Waddinx veen. Geref. Kerken ond. art. 31 KO. Beroepen te Gouda K. Drost te Veendam. Geref. Gemeenten Beroepen te Wageningen en te Middel- harnis A. Elshout, cand. te Rotterdam. baren. Ik laat deze overweging dan ook voor zichzelf spreken en ding verder op de film niet af. Continénte perduto duurt niet lang: iets meer dan een uur. Wie de film ziet zou dat niet zeggen. Ze lijkt veel langer. Ze is in breedbeeld en kleuren opgenomen en het effect is heel mooi. Ook dat kan ons respect voor de makers afdwingen. Voor de filmliefhebbers valt er evenzeer in te ge nieten als voor wie alleen maar zijn geeste lijke honger naar verre landen en verre volken wil bevredigen. Ik zou zeggen: ont houdt de film wanneer ze straks in rou latie komt en oordeel zelf of ze u geschikt lijkt. De Filmweek werd er in geen geval door ontsierd. Het Congres Film en Jeugd, dat gisteren te Arnhem werd gehouden, leverde geen noemenswaardige besluiten op. P. W. FRANSE In de St. Annastraat te Nijmegen is 's nachts een ongeveer 36-jarige man door een auto aangereden en zo zwaar gewond dat hij enige uren later in het Canisius- ziekenhuis is overleden. De politie, die kort daarna ter plaatse was, vond enkele stukken van een voorruit van een auto. Bovendien werd een lucifers doosje gevonden waarop de naam van een café in Nijmegen voorkwam. Ter plaatse werden informaties in gewonnen. Het bleek, dat daar een auto rijder uit Gennep was geweest. De politie heeft vervolgens nasporingen gedaan. Zij trof deze chauffeur in de omgeving van de Piasmolen, in een der café's die des nachts voor chauffeurs zijn geopend. De man is in arrest genomen onder verdenking een aan rijding te hebben veroorzaakt en geen hulp te hebben geboden. Hij verklaarde dat hij op de terugweg naar Gennep over Grave was gereden. In dat geval zou hij niet ovei de St. Annastraat zijn gekomen. Zijn auto was echter wel beschadigd. Met een „lichtkanon" van 94.000.000 kaars kunnen lichtreclames tegen een wolkendek op een hoogte van acht tot tien kilometer worden geprojecteerd. Een Zwitser, ir. G. Andreoli heeft, nadat hij er zestien jaar aan had gedokterd, een appa raat vervaardigd waarmede een lichtbun del ter sterkte van 38 vuurtorens of 20 zoeklichten tezamen kan worden gepro duceerd. Dit toestel, dat de vorm heeft gekregen van een raket is aangekocht door een Nederlandse reclame-maat schappij, die er nu een tournée mee gaat maken door de Beneluxlanden. ADVERTENTIE (Van onze parlementaire redacteur) Zonder hoofdelijke stemming verenigde de Tweede Kamer zich gisteren met het adoptie-wetsontwerp, nadat er nog door een zonder hoofdelijke stemming aange nomen amendement-Van Rijckevorsel (KVP) een kleine technische verbetering in het wetsvoorstel was aangebracht. De heer Van Rijckevorsel had verklaard, tenslotte toch te zullen voorstemmen, ondanks zijn teleurstelling over de verwer ping van zijn wijzigingsvoorstel, dat moge lijk wilde maken, dat de 23-jarige zonder zeggenschap van de rechter kan besluiten de adoptie op te heffen. De rest van de middag ging heen met algemene beschouwingen over het wets ontwerp tot wijziging in de rechterlijke organisatie, waarna vervolgens het wets ontwerp op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag aan de orde kwam. Eerstvermeld voorstel wil in de eerste plaats de grondslagen leggen voor een nieuwe structuur van het open baar ministerie bij de rechtbanken en de kantongerechten. Verder beoogt het voor stel mogelijkheden te openen voor een doeltreffender opleiding van de griffie of ten parkette te werk gestelde jonge juris ten. Dank zij het wetsontwerp zal er een permanent college van advies inzake de rechterlijke organisatie komen, bestaande uit tenminste elf en ten hoogste vijftien door de Kroon te benoemen leden. De Kamer hield zich bezig met de oplei ding, de benoeming en de promotie van leden der rechterlijke macht. Jkvr. mr. Wttewaal van Stoetwegen (C.H.), mejuffrouw mr. Tendeloo (P. v. d. A.), mr. Van den Heuvel (KVP), prof. dr. Lemaire (KNP), mr. Verkerk (A.R.), prof. mr. Oud (WD) en tenslotte, als enige niet- jurist, de heer Gortzak (CPN), spraken over deze aangelegenheden. Laatstgenoem de had het over het volgens hem nog steeds waarneembare verschijnsel van klasse- justitie. Bij degenen, die het hadden over de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht, was prof. Oud (VVD), die uiteen zette, dat voor inbreuk op die onafhanke lijkheid bij de benoemingen geen gevaar bestaat. Hij bepleitte voorts het te scheppen college van advies door de Hoge Raad te laten benoemen. Als adviescollege wilde hij het bij de benoemingen inschakelen. Minister Donker zal vandaag de sprekers beantwoorden. Voorzitter Kortenhorst zei aan het begin van de vergadering, dat hij wilde proberen de Kamer reeds volgende week Vrijdag met vacantie te laten gaan. Daartoe zou het dan nodig zijn de huurverhogings- en belastingverlagings-ontwerpen vóór 11 Juli afgehandeld te krijgen. Dat zou niet alleen een aantal avondvergaderingen ver eisen, maar bovendien de afgevaardigden nopen buitengewoon vlug verschillende andere eveneens nog vóór het zomerrecès aan te nemen wetsvoorstellen onder de hamer te doen doorgaan. Onder die voor stellen zijn er, die de aanwezigheid zullen vereisen van afgevaardigden, die de vol gende week een taak op internationaal par lementair gebied in het buitenland hebben te vervullen. Van die zijde heeft dan ook de voorzitter reeds bezwaar te horen ge kregen tegen zijn plotselinge neiging om een wel uitzonderlijke snelle eindspurt in te zetten. Het New York City Ballet, onder artis tieke leiding van George Balanchine, neemt thans voor de tweede keer aan het Holland Festival deel, nu ook in Amster dam een serie voorstellingen gevend, die Woensdagavond in de binnen enkele uren uitverkochte Stadsschouwburg begon. Er zal in de komende dagen ruimschoots ge legenheid bestaan de soms inderdaad tot wonderen in staat zijnde kwaliteiten van het gezelschap en meer nog de eigenaar dige, allesoverheersende figuur van de ge- noemde choreograaf nader te bespreken. Vandaag moet ik met enkele aan tekeningen volstaan. Ter opening van het programma was „Serenade" op de gelijknamige compo sitie in C voor strijkorkest van Tsjaikofs- ky gekozen, het eerste werk dat Balan chine (een Rus van origine) in Amerika maakte en dat in 1947 ook in het réper toire van de Parijse Opera is opgenomen. Had hij hier alleen maar mee willen be wijzen, dat eenvoud het kenmerk van het ware is, dan reeds zou hij volledig zijn geslaagd. Het is evenmin een zuiver „ab stract" als een verhalend ballet. De be wegingen (er zijn vier delen) vloeien voort uit emotionele situaties, waarvan de stemming door de aldus vrij vertaalde muziek wordt bepaald. Iedereen kan in deze evoluties van zachtblauwe figuren tegen een donkerblauw achterdoek iets anders zien, net als bij de bekende test met de inktvlekken, maar niemand zal bij dit suggestieve, telkens van aspect wis selende spel onbewogen blijven. Tanaquil Leclercq, Melissa Hayden en Nicholas Ma- gallanes waren de voornaamste solisten in de wel zeer levende tableaux, fantastische aaneenschakelingen van vrolijkheid en melancholie. Deze „Serenade" is een mees terwerk. Grotere tegenstelling dan met het slot nummer van deze avond, de „Western Symphony" op muziek van Hershy Kay, die hiertoe allerlei cowboysongs en Ame rikaanse volksliedjes bewerkte, is haast niet denkbaar. Het is een vermakelijke combinatie van klassieke passen, soms tot in het lachwekkende overdreven, met folk lore uit Texas een divertissement in revuestijl, waarin gemakkelijk allerlei pa rodistische elementen te herkennen zijn en waarin Balanchine (met name in het Andante) even vrijmoedig een loopje neemt met zijn eigen balletconstructies als (speciaal in het Scherzo) met de zwierige uitbundigheid vaa Massine uit de dertiger jaren. Het kostelijkste deel was naar mijn mening het Adagio, waarin spelender wijze enkele romantische drakerigheden werden onthuld misschien ook, omdat dit door Melissa Hayden zo fenomenaal werd vertolkt. Een tweede sensatie was het optreden van Jacques d'Amboise in de wervelende finale. Een fraaie sprong van Andrê Eglevsky het hier niet vertoonde ballet „A la Frangaix". Ofschoon na zoveel jaren verblijf in deze streek van steden en polders, en van rech te brede wegen zonder zijpa den, de herinnering aan een ruig, knoestig land van den nen, hei en stuivende zand vlakten is vervaagd als de voetstap in een duinpan, is het beeld van een dorpje daar ginds scherp in mijn geheugen gebleven. Een moment-opname van harde, duurzame contras ten, helder als de lucht op Paasmorgen. Het is een beeld van de Zondag, de dag waarop het leven tussen de lelijke roestige gevels lijkt stil te staan rondom de ook al niet mooie dorpskerk met haar potsier lijke toren. Een Zondagmorgen met opgepoetste witte wolken, die als statige juffers voortzei- len langs het nevelig blauw en statige juffers in zwart© bombazijn en kant, die als wolken voortzeilen langs de wegen, naar de kerk. En daarboven de film van mijn geheugen is een geluids film vooral de vallende klanken der klokken, die om hoog en omlaag tuimelen in de klokkestoel. De klanken, die door de morgenlucht ravotten als stoeiende kinderen en er gens achter de hoeve van boer Die-en-Die verdwijnen, omdat de wind toevallig in zijn rich ting staat. Merkwaardig is, dat de ge vlekte gele haan op de toren die klanken altijd verbaasd nakijkt, wat ook wel aan de wind zal liggen. Het is alsof er op deze dorpse Zondagmor gen vreemd en geheim achter bossen en bomen gezongen wordt maar het zijn slechts de weerkaatste klokkentonen en men komt geen witte enge len tegen, zoals men verwach ten zou. De wijdgebeende boe ren kan men geen engelen noemen, bovendien zijn zij in het zwart en zij vervelen zich een uur in het kerkportaal, waarna zij zich twee uren uit stekend amuseren in „De Drie Zwaantjes". Als zij tegen tweeën naar huis gaan, zich stijf rechtop verbazend over het feit dat zij nu zes of negen zwaantjes zien buiten hangen boven de rinkelende gelagka merdeur, hebben ook de klok ken hun stem verloren; doch tegen drieën zijn ze er weer, fris, onvermoeid, wartaal zin gend en met overslaande ge luiden verkondigend dat het nog steeds en nu volop Zondag is. Het heeft jaren geduurd, voordat ik achter dat gebeier een man ontdekte, die er mee te maken had. Het proza van dat Zondagse klokkespel is voor de romanticus een zwe vend gebeuren, dat niet aan de aardse aarde vast kan zitten en' zeker niet uit mensenhan den komen kan. Klokken zijn wezens, zij ontwaken in de Zondagochtend met vrolijke voornemens en springen over elkander heen uit pure vreug de. Geen mensenhanden. Maar iet bleken handen als kolen schoppen te zijn. Een hand als een kolenschop, nog steeds, doch gerimpeld en verdroogd als muf perkament. Zesennegentig jaar en nog steeds klokkenluider. Nog steeds, op Zondagmor gen, grijpt hij het vezelige ;ouw, dat als een dode slang n het woud der portaalpilaren hangt. Hij heeft dat al sinds 1880 of daaromtrent gedaan en terwijl de touwen versleten en werden vernieuwd, bleven zijn handen dezelfde. He: is een vak, een ambacht, een be roep, waarover de zingende klokken niets vertellen. Op de Zondagmorgen bestaat hij niet, dan zijn er alleen de wolken, de klokketonen en c*e stilte daartussen-in. En door de week bestaat' hij nog minder. Hij is een negatief in de film der herinnering. Het is een merkwaardige gedachte, dat een mens zijn leven lang aan klokkenluiden genoeg kan hebben en daarbij dan nog zolang in leven kan blijven. Terwijl dictatoren stegen en vielen, koningen ge kroond werden en afstand deden, jongetjes grote mannen werden en failliet gingen, meisjes moeder en grootmoe der werden, oorlogen uitbra ken en doofden in een mod derige vrede; terwijl dit alles aan een eindeloze keten van Zondagmorgens door het leven werd getrokken, bleven de eeltige handen een louw han teren en klanken strooien in de richting van de wind. Het was een werk, dat nooit ophield en nooit zichtbaar werd. Er bleef niets van over en er groeide niets uit, er werd niets opgebouwd en zelfs niets vernietigd. De man, als ver lengstuk van het klokketouw, was een werktuig der nutte loosheid. Hij deerde niemand, hij hielp niemand. En toch heb ik nu, bij een hernieuwd be zoek aan zijn dorp op Zondag morgen, zijn doodsvijand ont moet. Het was in de ijle stilte van het al te vroege uur, in de rie ten stoelen voor „De Drie Zwaantjes", die er een bordes bijgekregen hebben. Met twee man op een gans leeg bordes gezeten, moet men een praatje maken. De andere was een makelaar in onroerende goe deren, die zijn leven lang op het dorp aan het ruilverkave- lén was geweest zonder uit de knoop te komen. Wellicht had hij er een hard gemoed door gekregen. Men kan ook niet van ieder mens verlangen, dat hij de Zondagmorgen onder gaat als een feest. De ruisende stilte werd plots aarzelend gestoord door een stamelende bronzen stem, die na onsamenhangend gemom pel uitbarstte in een jubelende zang. Een tweede stem meng de zich daarbij, en de twee klokken kaatsten hun accoor- den naar elkander toe in een dartel spel van riskante mate loosheid. De man op het bordes werd bleek van woede. Later vernam ik, dat hij iedere Zondagmorgen bleek van woede werd. „Daar heb je hem weer," gromde hij gebogen. „Tiental len beste brave mensen ster ven in hun jeugd of in de bloei van hun leven. Maar deze el lendeling, deze booswicht, is al zesennegentig en ziet eruit alsof hij honderdveertig zal worden." De booswicht, onzichtbaar ander de toren, niet-bestaand, een negatief, luidde lustig ioor. „Sinds mensenheugenis ram meit hij mij iedere Zondag morgen wakker zonder reden. Wat heb ik met zijn klokken te maken? En waarom moest mijn grootvader een huis kopen pal onder de toren?" Zo is er zelfs in de kleine wereld van een dorpse Zon dagmorgen wrevel en vijand schap, ergernis en haat. De makelaar in onroerend goed, niet het minst ontroerd door het tweestemmig accoord in een harmonieuze Zondagoch tend, zal er misschien tien jaar eerder door dood gaan. En de vreemdeling, deze stille plaats bezoekend, schept er nieuwe levensvreugde in. Maar ik kan het me inden ken: Tweeduizend Zondagmor gens vol bronzen lawaai en dan in een huis zo vlak onder de toren. En daarmee is het hoge woord eruit; Romantiek is een ontroerend goed, doch teveel is altijd te veel. J. L. Men zou de laatstgenoemde danser voor een nieuwe Eglevsky gehouden hebben, als men niet vlak daarvoor Eglevsky zelf had gezien, stekende in een grootsere vorm dan ooit tevoren. Terecht viel hem een ware ovatie ten deel na zijn solovariatie in het Sylvia-duet op muziek van Delibes, waar in hij zijn adembenemende virtuositeit (niemand draait zulke pirouettes noch springt met zoveel rustige elasticiteit) verenigde met een onvergelijkbare no blesse. Een dergelijke pas-de-deux mag dan aan het stuntwerk van een circus herinneren, zo uitgevoerd heeft het adel tegelijkertijd. Naast hem kon Maria Tall- chief zich moeilijk handhaven. Met haar net iets te korte bewegingen is zij geen zuivere klassieke ballerina. Bijzonder fraai waren echter de scherpe accenten in het pizzicato. Het aangekondigde programma heeft enige wijzigingen ondergaan. Zo krijgt men hedenavond „The Cage" van Jerome Robbins in plaats van „Four Tempera ments" te zien en kwam gisteren de „Schotse Symphonie" op drie van de vier delen uit het gelijknamige werk van Felix Mendelssohn ter vervanging van „La Valse" voor het voetlicht. Dit dunkt mij een der zwakste werken van Balanchine: kennelijk is de bij het bezoek aan Edin burgh opgedane inspiratie niet toereikend geweest. De beoogde zinspeling op „La Sylphide" het eerste romantische ballet, dat eveneens verondersteld werd zich in Schotland af te spelen ging voor een groot deel verloren. Het gebruik van al lerlei Schotse passen, in het bijzonder voor de ensembles maar ook voor de solisten, was erg vernuftig zonder bijster interes sant te zijn. Zowel Patricia Wilde als Diana Adams konden zich hierin echter onder scheiden en verwierven veel dank van het publiek. Het décor was van Horace Armi- stead, dat van „Western Symphony" van John Boyt en in alle gevallen zorgde Jean Rosenthal voor de feilloos afgewogen be lichting. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest stond onder leiding van Leon Barzin. Dit waren enkele notities na het weer zien met dit miraculeus getrainde ensem ble, vitaal als geen ander, met een attaque zoals men die nergens ontmoet, dat in de komende dagen nog heel wat stof voor deze danskroniek zal leveren. DAVID KONING ADVERTENTIE De firma Douma. Gen. Cronjéstraat 40-44, heeft een nieuwe afdeling geopend, waardoor zij in staat is, binnen 2 x 24 uur een pantalon naar maat te maken. Keuze uit 12 verschil lende kleuren, van 38.tot 54. De 66-jarige mevr. M. de J. uit Culem- borg, wier lijk Dinsdagmorgen op de spoor lijn UtrechtGouda tussen de rails is ge vonden, blijkt om het leven te zijn ge bracht door haar neef, N. J. de J. uit Apeldoorn, die na een zeer langduirig ver hoor een volledige bekentenis heeft afge legd tegenover mr. H. v. d. Roemer, substi tuut-officier van Justitie te Rotterdam, die het onderzoek in deze zaak heeft geleid. De J. zegt zijn daad te hebben gepleegd in zijn eigen woning te Apeldoorn, waar hij de oude dame met bijlslagen zou hebben gedood. In de nacht van Zondag op Maan dag is hij per auto van Apeldoorn naar Culemborg gereden, waar hij om twee uur aankwam. Daar vertelde hij aan zijn tante, dat zijn vrouw, op wie de oude dame erg gesteld was, ernstig ziek was en zo wist hij haar mee te lokken (zelf is De J. een volle neeef van het slachtoffer). Langs een grote omweg, via Utrecht, Amersfoort, opnieuw Utrecht, Zeist en Arnhem, reed hij met haar naar Apeldoorn. Zijn vrouw en kinderen waren in het Westen des lands, zodat zijn woning te Apeldoorn leeg stond. Daar volvoerde hij met een bijl zijn ver schrikkelijke daad. In de nacht van Maandag op Dinsdag is hij met het in een deken gewikkelde lijk weer per auto gaan zwerven. Omstreeks twee uur 'snachts kwam hij bij een over weg in de gemeente Reeuwijk, nabij de grens van Gouda, waar een stille landweg de spoorlijn GoudaWoerden kruist. Daar haalde hij het lijk uit de deken en legde het tussen de rails. Het moordwapen schijnt hij bij Culemborg in het water te hebben gegooid. De J., die bij zijn verhoor geen teken van berouw toonde, was de enige erfge naam van zijn niet onbemiddelde tante. Geldzucht is hoogstwaarschijnlijk het mo tief voor zijn daad geweest. Hij zal aan de officier van Justitie te Zutphen worden overgegeven. De prijzen van huisbrandkolen (o.a. anthraciet en eierkolen) zullen vermoede lijk in Juli met gemiddeld 20 cent per hl worden verhoogd. In September van dit jaar is wederom een prijsstijging te ver wachten. Met uitzondering van enkele soorten die nu reeds op winterniveau wor den gebracht, zal de prijsstijging circa 30 cent per hl bedragen, voor eierkolen zelfs 40 cent. Een en ander is een gevolg van Neder lands toetreding tot de Kolen en Staal Ge meenschap. De Nederlandse prijzen voor huisbrandkolen worden thans opgetrokken naar het niveau van de bij de K.S.G. aan gesloten landen. De Nederlandse consument heeft jarenlang kunnen profiteren van een regeringsprijzenregeling middels het egali satiefonds, waarbij door de regering mil- lioenen werden bijgepast om de kolen- prijzen kunstmatig laag te houden. Nederland heeft via een overgangs periode de gelegenheid gekregen de kolen- prijzen aan te passen aan het niveau van de K.S.G. Geleidelijk aan werden de kolen- prijzen vrijgelaten, totdat ten slotte ook de subsidie op de eierkolen kwam te verval len. De prijsstijgingen zijn echter niet al leen het gevolg van de toetreding van ons land tot de K.S.G., maar ook van de sterk gestegen productiekosten van de Neder landse mijnen (hogere lonen voor de mijn werkers en hoge investeringskosten). In ons land zijn de kolenprijzen echter, ook na de op handen zijnde verhogingen, glo baal genomen nog lager dan in het buiten land; dit is te danken aan de nog vrij lage transportkosten in ons land en de effieiente organisatie van de détailhandel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 5