Polygoon bezit thans eigen kleurenontwikkelmachine TRAFFIC Muggebeten DEBRAIINE Agenda voor Haarlem George Szell dirigeerde werk van Sibelius GRAVEN Improvisatieconcert door drie „Zilveren Tulp "-winnaars Laboratorium uitgebreid 'T SILVER STOEPKE 'T SILVER STOEPKE Jeanne Marguillard gaf orgelconcert 7 Vandalen in Eutopia Jongeman in IJmuiden verdronken Spoorwegverkeer over Moerdijkbrug hersteld Kerkelijk Nieuws Bekroonde koraalvoorspelen uitgevoerd HOLLAND FESTIVAL HOLLAND FESTIVAL Examens Dame ernstig gewond bij autobotsing De feilloos gestopte sigaret met de volle Virginia smaak Ruim 40.000 toeschouwers bij draaiorgelfeest in Vondelpark VRIJDAG 15 JULI 1955 Met een korte en meer gemoedelijke dan officiële plechtigheid heeft Polygoon Donderdagmiddag het nieuwe kleuren- en chemisch laboratorium in gebruik ge nomen, dat het als eerste Nederlandse filmproducent in staat stelt kleurenfilms in eigen studio te vervaardigen. Er is zo het een en ander aan deze ingebruik neming vooraf gegaan. Het laboratorium aan de Koudenhorn te Haarlem moest ingrijpend worden verbouwd. Ruim 9000 uren vereiste de verbouwing. De opbouw en installatie van de kleurenontwikkel machine vergde nog eens 2400 uren. Drie honderd meter pijpleidingen werden ge legd. Zeker 550 meter electrische kabel en 450 meter electrisch draad zijn verwerki. Maar nu beschikt men dan ook over een machine, die het de Nederlandse filmers mogelijk maakt geheel onafhankelijk van het buitenland kleurenfilms zelf te ont wikkelen en af te leveren. Zowel het hoofd van de afdeling Kunst zaken van het ministerie van O. K. en W. dr. J. Hulsker als de directeur van de Ne derlandse Bioscoop Bond de heer J. G. Bos man stelden dat met voldoening vast in de toespraken, welke zij voor de ingebruik neming hielden. Dr. Hulsker wees op de creatieve mogelijkheid van de kleurtoe- passing voor de filmer, uitgaande van enige persoonlijke herinneringen. De heer Bosman verdiepte zich in de ontwikke lingsgang van de kleurtoepassing in de film en juichte het toe, dat Nederland op dit gebied geen achterstand meer heeft. Mr. J. M. Landré, directeur van Polygoon mocht zich dan ook verzekerd weten van het meeleven van overheid en bioscoop bedrijf, een meeleven, dat hopelijk voor zover daartoe de mogelijkheden strek ken zal resulteren in een voldoende aantal opdrachten om de exploitatie van de nieuwe machine even succesvol als ren dabel te maken. Dr. Hulsker stelde de machine in ge bruik. Het was in feite een symbolische handeling, want de eerste producten van Polygoons kleurenontwikkelmachine zijn inmiddels al verschenen. Toonders „Moon- glow", die in de Filmweek Arnhem een speciale vermelding verwierf, is bij Poly goon ontwikkeld. Tijdens die Filmweek verscheen ook een journaal in kleuren. De bijval, die beide producties verwierven, gold zeer zeker ook de kleur en daarmee was reeds Polygoon gecomplimenteerd vooraleer het nieuws over deze nieuwe mogelijkheden van het bedrijf aan het Spaarne genoegzaam bekend was. De werking der ontwikkelmachine te verklaren is geen gemakkelijke zaak. In zijn eenvoudigste vorm komt het hierop neer, dat de filmstrook vanuit de ont wikkelingskamer door een aantal baden wordt geleid, die voor de kleuren onge wenste stoffen afscheiden, waarna in de droogkast nog eens de statische lading van de film kan afvloeien en het aantrekken ADVERTENTIE KOEKOEKKLOKKEN met volledig slagwerk vanaf 28.— Grote Houtstraat 49 - Tel. 20049 - Haarlem De kleine zaak met de grootste keuze VRIJDAG 15 JULI Rembrandt: „De aanslag op Hitier", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: Vacantiepro- gramma, 10.30 uur. „Gek op mannen", alle leeft., 7 en 9 uur. Luxor: Montagne's Jeugd- variété, 10.30 uur en „Lach en vergeet", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Dit gebeurde op 20 Juli 1944", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Three for the show", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Roxy: „De verlaten wigwam", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Minerva: „De 5 Sulli- vans", alle leeft., 8.15 uur. Cinema Palace: „Rear Window", 2de week, 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Vleeshal, Grote Markt: Tentoonstel ling „Madame", van 10 tot 17.30 uur. Open luchttheater, Bloemendaal, 20.30 uur: Spaans dansensemble Susana en José. ZATERDAG 16 JULI Rembrandt: „De aanslag op Hitler's 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Studio: Vacan- tieprogramma, 10.30 uur en „Gek op man nen", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: Montagne's Jeugd variété, 10.30 uur en „Lach en vergeet", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Dit gebeurde op 20 Juli 1944", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: .Three for the show", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Roxy: „De verlaten wigwam", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De 5 Sulli- vans", alle leeft.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Rear Window", 2de week, 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Vleeshal, Grote Markt: Tentoonstelling „Madame" van 10 tot 17.30 uur en van 19 tot 22 uur. Openluchttheater, Bloemendaal, 14.30 uur: Extra kindervoor stelling van „Panda", door Anneke Elro en haar Sprookjes Gezelschap. Openluchtthea ter, Bloemendaal, 20.30 uur: Spaans dans ensemble Susana en José. De kleurenontwikkelmachine. Op de voor grond de droogkast. Daarachter de baden, waar doorheen de filmstrook loopt. van stofdeeltjes wordt voorkomen. Een in gewikkelde thermostatische apparatuur zorgt ervoor dat de diverse baden steeds nauwkeurig dezelfde temperatuur hebben, hetgeen bij kleurontwikkeling van het grootste belang is. Voor de chemische con trole van de baden is een analytisch labo ratorium opgericht, waar alle vier uur alle baden worden geanalyseerd. Ieder uur doorloopt een sensitometerwig het gehele ontwikkelingsprocédé in de machine. De ontwikkelde filmgedeelten worden door gemeten op kleurdichtheid in ieder van de drie lagen. Daaruit wordt de bereikte ge voeligheid en het contrast van ieder van de kleurlagen bepaald. De chemische sa menstelling van de baden wordt constant gehouden door regelmatige toevoeging van aanvoerbaden. Hiervoor zijn opgesteld 6 aanvullingspompen en 6 doseringsaggre gaten, die volautomatisch worden bediend. De totale vloeistofopslag in de pompkamer bedraagt 3600 liter. Een staf van acht laboranten draagt er zorg voor, dat de kleurenfilms van Polygoon beantwoorden aan de gestelde normen. Alle gegevens worden grafisch op een controle-bord aangegeven, zodat de werking van het procédé in de ontwikkel machine op ieder moment wordt overzien en achteraf de omstandigheden, waarbij werd ontwikkeld, voor iedere meter film kunnen worden nagegaan. Hetgeen alles behalve een kleinigheid is, wanneer men weet, dat de capaciteit der machine 300 tot 600 meter filmstrook per uur bedraagt en de filmsoort zowel 16 als 35 mm kan zijn. Meer dan deze cijfers zeggen echter de producten, die de machine levert. Het tijd perk van experimenteren loopt ten einde. Reeds is bewezen" d&if de bij Polygoon ge maakte kleurenfilm de vergelijking met het buitenland glansrijk'' -kan doorstaan. Voor de Nederlandse filmproductie is de betekenis daarvan niet te onderschatten. Haar opbloei is een beperking ontnomen, die meetelt. En Polygoon is weer meer up to date. ADVERTENTIE REIS PORTEFEUILLE WEKKERS vanaf 18.50 Grote Houtstraat 49 - Tel. 20049 - Haarlem De kleine zaak met de grootste keuze Versieringen, die ter gelegenheid van „Eutopia" in Arnhem zijn aangebracht, hebben het moeten ontgelden. Onbeken den hebben acht grote maskers en poppen ernstig beschadigd. Voorts zijn twaalf grote maskers gestolen. Een beeldje van een bekend Brussels manneke, speciaal voor „Eutopia" vervaardigd, heeft het eveneens moeten ontgelden en is stuk ge slagen. Gisteravond omstreeks 10 uur werd tus sen de pieren van IJmuiden een herenfiets gevonden met wat kleren, zodat er een on geluk werd vermoed. Vanmorgen om 5 uur spoelde op het strand bij de Zuidpier het stoffelijk over schot aan van de vermiste: het was de 27- jarige ongehuwde fabrieksarbeider W. A. Thiessens, die in IJmuiden in pension was, maar die in Eindhoven zijn vaste verblijf plaats heeft. De jongeman is in de avonduren gaan baden, al was bekend, dat zijn lichame lijke toestand d'it in feite niet verantwoord maakte. Het stoffelijk overschot is overge bracht naar het hoofdbureau van politie. De door het spoorwegongeval gestremde treinenloop over de Moerdijkbrug is Don derdagavond om kwart over zeven her steld. Toen namelijk was de beschadigde Oostelijke baan weer in zoverre gerepa reerd, dat de treinen er met een kalme vaart over konden rijden. De dienst Weg en Werken van de Nederlandse Spoorwe gen is nog druk bezig om de baan defini tief te herstellen en ook wordt er hard ge werkt om de over enkele tientallen meters vernielde of zwaar beschadigde Westelijke baan in orde te brengen. Van de ravage, die het spoorwegongeval veroorzaakt had, is niet veel meer te bespeuren. Ned. Herv. Kerk Beroepen, te Lopik: C. Treure te Eder- veen; te Brakel: K. Exalto, cand. te Lin- schoten. Bedankt, voor Veenendaal (5e pred.pl.): C. A. Korevaar te Rotterdlam. Aangenomen de benoeming tot geestelijk verzorger der Nederlanders in Davos: M. J. Top te Bergeijk. Geref. Kerken De classis Almelo heeft praep. geëxama- neerd en beroepbaar verklaard de heer T. Kamper te Wierden, cand. aan de V.U., die zich terstond beroepbaar stelt. De classis Hilversum heeft praep. ge ëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer TI. J. Heynen te Hilversum. Chr. Geref. Kerken Bedankt voor Veenedaal W. F. Laman te Rotterdam. Beroepen te Biezelinge: T. Brienen, cand. te Werkendam. Op de vijfde openbare manifestatie van het vijfde Haarlemse orgelconcours impro viseerden Piet Kee, Anton Heiller en Louis Toebosch, de drie winnaars van „De Zil veren Tulp" in de loop der jaren. Het was ditkeer geen wed strijd en men deed goed het idéé hier aan verre van zich af te zetten om de tot gelding komende persoonlijkheid van elk der drie improvisators vrijelijk op zich te laten inwerken. Piet Kee, die het spits afbeet, liet zich herkennen aan zijn openheid en zijn zin voor het brillante effect en voor virtuoze allure. Wanneer hij daarvan even afstapt, voelt men de potentie verzwakken. Maar hij hervindt gauw zijn natuurlijk élan en tenslotte wordt het een triomf van het spontane musiceren. Anton Heiller maakte het zich niet ge makkelijk met zijn Passacaglia en Fuga op twee door Louis Toebosch verstrekte the ma's. Hij openbaarde zich als een meester lijk architect met muzikale bouwstof, de vrijheid riemend om het Passacaglia-thema een paar keer van de bas naar de discant te laten verhuizen, of een onderbreking te wagen met een eigen gevonden episode, wanneer de structuur gevaar liep in een schoolse formule vast te lopen. Zijn contra- puntisch combinatievermogen bleek echter vooral in de Fuga, waarin hij het thema Gemeten met maatstaven der program ma-compositiekunst kon het eerste gedeelte van het programma van het concert, dat Donderdag door het Concertgebouw-Orkest te Amsterdam in het Holland Festival werd gegeven, moeilijk geslaagd van samenstel ling genoemd worden. Want tussen de Symphonische Proloog van Henk Badings, die als eerste uit te voeren werk was ge kozen en het Pianoconcert in F (K.V. 459) van W. A. Mozart, dat daarop volgde, ligt chronologisch en stilistisch en ook naar de geestelijke inhoud beschouwd, een gapende kloof, die niet te overbruggen" is. De Sym phonische Proloog met zijn romantische, tragische accenten, met zijn klankstuwin gen naar imponerende hoogtepunten, zijn levendige, veelkleurige instrumentatie en zijn pompeuze Bruckneriaanse climaxen en contrasterende ver- r ebbingen naar ver- stillingszönes, was allerminst geschikt om de toehoorders in de tropische zaal ontvankelijk te ma ken voor de verfijnde, broze muziek van Mozart's concert. In de Symphonische Proloog, die ter ge legenheid van het honderdjarig bestaan van de „Wiener Philharmonie" in opdracht werd geschreven, is de sterke persoonlijk heid van Badings slechts matig tot uitdruk king gekomen. Wel spreken zijn vakman schap en zijn zin voor doeltreffende instru mentatie uit dit gelegenheidswerk, waarvan de reprise toch beter achterwege had kunnen blijven. De dirigent George Szell, die de leiding van dit festivalconcert in handen had, besteedde alle zorg aan de uitvoering van Bading's werk en verleende daaraan een sterke spanning. En daarna stond het auditorium voor de taak zich in te stellen op het concert van Mozart, dat door de pianiste Clara Haskil vertolkt zou worden. Lange tijd heeft dit werk niet tot de gangbaarste pianoconcer ten van de Salzburger meester behoord, een verwaarlozing, die niet gerechtvaardigd was. Want ook dit concert bereikt de hoog ste regionen van gesublimeerde muziek, al klinken daarbij de tonen van een smarte lijke weemoed en van een felle opstandig heid. Clara Haskil speelde het concert, on danks de tegenwerkende, de vleugeltoetsen glad makende warmte, met buitengewone beheersing. Zij tekende de ranke structuur met een verfijnde precisie en gaf aan haar voordracht de innig bewogen eenvoud van uitdrukking, maar ook de sprankeling van levendige blijheid. Afgezien van enig klankoverwicht hield George Szell met grote beheersing de be geleiding in dezelfde geest. Voor de uit drukkingsreserve, betracht bij de bege leiding van het pianoconcert, kreeg George Szell een onbeperkte compensa tie bij de uitvoering van de Tweede Sym- phonie opus 43 van Jean Sibelius na de pauze. Het Nederlandse publiek wordt met muziek van deze nationale Finse componist niet overvoerd en over het al gemeen staat het wat onwennig tegenover de werken van deze meester, met het symphonische gedicht „Finlandia" als uit zondering. Maar die houding zou spoedig veranderen, wanneer er regelmatig een artistieke propaganda gevoerd zou wor den op de wijze zoals George Szell dit ge daan heeft. Sibelius zelf heeft zich niet beijverd in zijn muziek een tegemoetkomend gebaar tot de toehoorder te maken. Sterk en beheerst bleef hij zichzelf en deed geen consessies met gangbare melodische for mules of conventionele harmonische ont wikkelingen. Ook in deze Tweede Sym- phonie heerst de spanning van het on verwachte, dat zich als in een rhapsodi- sche opeenvolging manifesteert, wat toch geen beletsel geworden is voor een sterk gesloten samenhang. Voor George Szell had de symphonie geen geheimen. Elk de tail kende hij en wist hij te plaatsen in het geheel, een machtige synthese van geladen muziek, die, gebracht in een rijk geschakeerde instrumentatie, een groots getuigenis werd voor het genie van de bij na negentigjarige componist. Sibelius is een Fin en in zijn muziek wil men gaarne een symbool zien van het Finse volk en zijn land. George Szell heeft echter deze symphonie uit deze nationale beperking opgeheven en gebracht op een algemeen menselijk niveau. En daardoor kon deze uitvoering ook het Amsterdam se auditorium tot begrip en tot grote geestdrift brengen. P. ZWAANSWIJK Op 14 Juli slaagden de volgende candada- ten voor het Mulo-examen. De dames T. de Wit, D. Keulen, P. B. Hoogkamer, J. H. H. Veen, M. C. Brandt, C. Kollewijn, C. Klaas- sen, A. W. ter Haak, H. Kuijt, E. Vlug, H. Klaver, A. Wassink, G. A. Stoeltie, A. van Zalinge, T. G. Zwart, L. S. Kempen, A. C. v. d. Schriek, J. P. Bronto, allen uit Haar lem; R. C. T. Roos uit Haarlemmermeer; J. M. W. Paternostre uit Zandvoort; N. M. Cle ment, C. J. Helmus, L. Buurman en G. M. F. Warner, allen uit Lisse; A. Meijer uit Sant poort. Bovendien behaalde mejuffrouw L. W. de Vries uit Velsen het middenstands diploma. De heren R. T. P. van Hei-waarde, Soelaart, E. P. A. v. d. Hoven, allen uit Haarlem; P. de Vreugd uit Hillegom; L. Sloof uit Hoofd dorp; E. K. Braay uit Bloemendaal; A. Nieuwstraten uit Noordwijkerhout; C. Ben schop en A. Lugtigheit beiden uit Sassen- heim. Aan de Middelbaar Technische School, Dongestraat, Amsterdam, slaagde voor het examen afdeling weg- en waterbouwkunde de heer I. Konings, uit Haarlem. Voor het examen mechanische technologie slaagden de heren E. C. David Richard uit Haarlem, P. E. van Heeren uit Spaarndam en C. Naaktgeboren uit Velsen. ook in spiegelbeeld ontwikkelde, zinrijke episodes aanbracht, gefokt uit motieven van de tweede helft van het thema, de the ma's van Passacaglia en Fuga met elkaar combinerende om dan uiteindelijk, via een brillante cadens, hymnisch te besluiten met wat daartoe uit de gegevens bruikbaar was. Louis Toebosch improviseerde op een ca- pricieus thema van Heiller, dat hij in lichte tinten een giocoso-karakter wist te geven. Een aardige vondst was het op een eigen koraalachtig stramien te gaan borduren met motieven van het geestige gegeven. De lichte karakteristiek bleef gehandhaafd, ook bij een vrije interpretatie van het the ma. Maar daar kon het niet bij blijven; er kwam gang in en de improvisator stuwde voort tot hij met het grillige thema een grillige fuga waagde. Het werd een knappe realisatie. Na een opmerkelijk stretto volg de een effectrijke cadens (aartsvader Bach zou zo iets ook niet versmaad hebben) en na de slotaccoorden van de coda was onze indruk dat we een kapitaal werkstuk ge hoord hadden, logisch en met smaak ont wikkeld uit de gegeven kern. De betekenis en de voorname waarde van de improvisatiekunst is deze avond door de drie laureaten, ieder op eigen wijze, schit terend aangetoond. Als resultaat van het Haarlemse initiatief mocht het een apo théose heten. De vier koraalvoorspelen, die bekroond werden in de internationale wedstrijd voor orgelcompositie, uitgeschreven door de commissie van het Haarlemse Orgelcon cours, werden daarna door Piet Kee en Louis Toebosch ten gehore gebracht. Het laatst gespeelde werk: „Aus tiefster Not" van Henry W. Kaufmann uit Boston (Ver enigde Staten), bleek in de verklanking een tegenvaller te zijn. Het bescheiden stukje van Gerrit van der Graaff uit Arnhem (op het „Hoe groot, o Heer") maakte een goede indruk. „Lasst uns erfreuen herzlich sehr" van Josef Friedrich Doppelbaur uit Wels in Oostenrijk en vooral „O heiligste Drei- faltigkeit" van Hermann Schroder uit Keu len, dat met de eerste prijs 250) be kroond werd, gaven blijk van levendige muziekgeest en van practische kijk op wat „des orgels is". Hiermede is dus het Haarlemse impro visatie-concours in dit eerste lustrum jaar besloten. Doch ondertussen is de Zomer- Academie voor organisten begonnen, die tot 30 Juli duurt. Haarlem wordt stilaan maar zeker een centrum van internationale orgelcultuur. JOS. DE KLERK. Op de Cannenburgerbrug te Vaassen zijn Donderdag twee auto's met elkaar in bot sing gekomen. Mevrouw L. Z. uit Amster dam, die met haar echtgenoot in de beim van de weg zat, werd tengevolge van deze botsing zeer ernstig gewond; zij is in zorg wekkende toestand naar het Julianazieken- huis te Vaassen overgebracht. Na de botsing kantelde een van de wa gens gedeeltelijk en schoot vervolgens over de langs de kant van de weg zittende vacantiegangers het kanaal in. Mevrouw Z. kreeg daarbij een hevige klap van de auto. Haar echtgenoot kwam met de schrik vrij; ook de beide auto-bestuurders liepen nagenoeg geen letsel op. ADVERTENTIE De ongekende hitte in Stockholm stelde het verkeer voor vreemde problemen. Waar moet je als automobilist nu stoppen als je bij zo'n streep belandt De gemeentelijke orgelbespeling, die tij dens de vacantie van de stadsorganist door buitenlandse organisten waargenomen wordt, werd Donderdagmiddag door Jeanne Marguillard uit Besangon verzorgd. Het spel dezer jeugdige organiste was er kennelijk op gericht de rijkdom aan mix turen, die het orgel van Christiaan Müller nog bezit, na al wat er in de vorige eeuw aan veranderd is, zo gunstig mogelijk aan te wenden. Het markeerde de tendenz om de romantische imitatie-timbres te ver mijden, voor zover deze op het instrument voorhanden zijn en alleen de autonome orgelklank waardig te exploiteren. Behou dens in „Trumpet and air" van Purcell maakte zij zelfs een zuinig gebruik van tongwerken, welke overigens tot de Franse traditie behoren. Zeer kenmerkend voor de moderne renaissance van het orgelklank karakter was de fraai-gestyleerde vertol king, die Jeanne Marguillard liet horen van Dialogue in d van Nicolas de Grigny, waarin tongwerk en vulstemmen als mar kante contrasten tegenover elkaar stonden. Het was jammer, dat wegens tijdgebrek Prelude en Fuga in b van Bach kwam te vervallen: wij hadden voor dit kapitale stuk wel wat anders willen missen, zelfs de twee koraalvoorspelen „Schmücke dich, o liebe Seele" en „Komm, Gott Schöpfer, heiliger Geist" van dezelfde meester, waar van de eerste wat onregelmatig verliep in de versiering van de cornet-melodie. Aardig geregistreerd maakte de inter pretatie van „Antienne en musette" van Georges Migot een goede indruk. Van de waarde van „Apparition de l'Eglise éter- nelle" van Messiaen kon de organiste ons niet overtuigen, wel daarentegen van de sobere liturgische préludes van Gaston Li- taize. Als geheel een vrij vlotte prestatie op een vreemd instrument. Gelukkig kon zij rekenen op de secure hulp van de handige registrator Henk Lasschuit. JOS DE KLERK Altijd wordt er van alles bij iedereen opgegraven, maar bij mij nooit eris. In Texas steken ze een spade in de grond en de olie-millioenen spuiten eruit. Maar dit bedoel ik niet. Ik bedoel het cultureler. Overal resten van oude Romeinse ves tingwerken, overal mummies, overal etrus- kische vazen, baskische beelden, Griekse munten. Soms zelfs wel de trouwring, die boer De Jong zesendertig jaar geleden bij het bieten-bouwen verloren heeft. Overal wordt altijd van alles opgegraven, maar bij mij nooit iets. Men moet maar pech heb ben. Het enige wat ik nog zou willen, is iets opgraven, want ik geloof dat dit nog een van de heel zeldzame echt-romantische ervaringen is, die de moderne mens kan hebben. Dat is ook het mooie van de grond. Van oer-moeder Aarde, die zich wel aan seizoenen doch nooit aan modieuze nukken stoort. Zij behoudt haar kleur, ook al schrijft de mode oranje-met-een-streepje- lila voor. Zij behoudt haar geur, ook al zijn Diorama en Miss Dior du bon ton. Doch als iedere vrouw verbergt zij verrassende ge heimen voor ons, die zij pas prijs geeft als zij de tijd daarvoor gekomen acht. Alles wat b o v e n de grond bezienswaar dig is op de ganse aarde, is nu wel uit en ter na beschreven en gefotografeerd. Zo kunnen de toren van Pisa, de Rocky Moun tains en de Citadel van Cap Haïtiën op hun gunstigst herkenningswaarde voor ons hebben. Zij kunnen, op hun gunstigst, be antwoorden aan de verwachting, die wij op de foto's van het reisbureau hebben ge steld, maar helemaal verrassing kunnen zij nooit meer zijn. Het toerisme heeft zich van de gehele wereld meester gemaakt en dat is het begin van het einde. Het toerisme vreet zich zelf op. Het zorgt er ijverig voor, dat niets ons meer helemaal verrassen kan. Opgraven is nog het enige. Op drie meter diepte in uw voortuintje een etruskische vaas vinden is romantischer dan op tien duizend kilometer van dit voortuintje het natuurtafereel herkennen, dat u op het fol dertje, bij de foto, is beloofd. Er komt in ieder mannenleven een ogen blik, dat de glimlach op het gelaat van een Griekse godin, raadselachtiger en opwin dender is, dan die op het gezicht van de bovenaardse Miesje of Pluisje. Op die glimlach wacht ik. Zal ooit m ij n voortuintje zijn geheimen prijsgeven? Ik graaf maar en graaf maar. Overal alles. Bij mij nooit iets ELIAS. ADVERTENTIE De Koning van België heeft de heer E. H. van der Beugel, directeur-generaal voor het economisch en militair hulpprogramma, benoemd tot grootofficier in de Orde van Leopold IL Niet krabben, dat veroorzaakti infecties! Geen jeuk en geen lp7 zwelling bij snel gebruik van f het beroemde huidgeneesmiddel Dit is de zaal in het Palais des Nations in Genève, waar de Grote Vier zullen confereren. Veertien draaiorgels hebben Donderdag avond in het verlichte Vondelpark deelge nomen aan een groot draaiorgelspelcon- cours. De voorzitter van de landelijke „Kring van draaiorgelvrienden", mr. Rom- ke de Waard, verklaarde de historische en soms bizarre namen van de instrumenten en leidde de muzieknummers in voor de vele tienduizenden toeschouwers. Een ijverige jury, bestaande uit talrijke pro minente figuren uit de hoofdstad, waar deerde het uiterlijk van de orgels en de muziek en keurde nauwkeurig welke dei- veertien orgels op 31 Augustus de Amster damse kleuren zullen verdedigen op het landelijke draaiorgelconcours in Utrecht. Ver over twaalven kon de jury de uit slag pas bekend maken. De eerste prijs was voor „Het Mondorgel", de tweede prijs voor „De Kameel" en de derde prijs voor „De Barometer". Naar een schatting van de politie waren ruim veertigduizend Amsterdammers en talloze buitenlandse gasten getuigen van dit orgelfeest. Herten, die plotseling de rijweg over steken, veroorzaken nog al eens een aan rijding. Bij Arnhem is dat weer het geval geweest, ditmaal op de Amsterdamseweg waar een motorrijder een hert aanreed. De man liep een hoofdwond op, het hert vond de dood.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 7