met ITiollc meer mans Verticale eenheid Oordeel van CNV over herderlijk schrijven der Synode Mevrouw Bouman beschuldigt getuige Swartj es van meineed Saarcommissie geeft Parijs en Bonn een waarschuwing Nederlandse dame uit Nice al 3 weken vermist Een vergissing is menselijk, zegt de officier van justitie met getuige Accoord moet nagekomen worden hoe. de volksstemming ook mag uitvallen Duits Wehrmachtskader moeilijker te krijgen Ouderdoms- en inva- liditeitsaftrek Schelmen en schelden B. J. Kerkhof overleden MEKOG gaat niet in Noorwegen kalium procuderen N. W. Gonijn overleden Kerkelijk Nieuws Belastingverlaging ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1955 Wie in een stille, zonnige dorpsstraat omtrent het middaguur een laag winkeltje van-alles binnentreedt om er een ver snapering te kopen, hoort het slingerende belletje boven zijn hoofd als een alarmklok voor de winkelier, die ergens in de achter kamer temidden van gedempte geluiden van kinderstemmen doende is. De bel hangt reeds weer minutenlang stil, doch niemand komt om de klant te bedienen en deze roept, ter vriendelijke aansporing: „Volluk!" Wie in zijn vacantie in Frankrijk is ver zeild geraakt en daar, in een van die typische, door de zomer gestoofde en be stofte dorpjes wat Gauloise-sigaretten wil aanschaffen in een scheefgezakt winkeltje met „tabac" op de geroeste plaat boven de deur, moet niet wanneer er na zijn bin nentreden niemand komt opdagen „Peuple" roepen. Want dat zou door dit ingesluimerde dorpje als het sein tot een nieuwe Franse revolutie kunnen worden verstaan met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. In ieder geval zou deze uitroep niet worden begrepen als de wens om te worden bediend met sigaretten. Zo ziet men, hoezeer de taal bij een volk hoort en met hoevele begripseigen com plicaties zij verweven is in het geestelijke stramien van dat volk zo ziet men, door dit simpele voorbeeld, dat taal en volk elkanders synoniemen zijn en elkanders grenzen trekken in het leven. Evenmin als men domweg door vertalen met vreemden kan spreken, kunnen men sen van dezelfde binding worden verstrooid tussen anderen zonder dat wrijvingen en misverstanden het gevolg zijn. Het is niet zo, dat mensen bij elkander horen omdat zij dezelfde taal spreken doch zij spreken dezelfde taal omdat zij elkander reeds woordeloos verstaan en genegen zijn, waarderen en met zichzelf hebben verbonden in een eenheid van be staan, een groep, een natie soms. Er wordt in onze dagen gedroomd van één wereld, één volk, één enorme eenheid in denkbeelden en strevingen, gericht en bevorderd door één regiem. Wie deze droom als zijn ideaal tot inspiratie van zijn arbeid heeft gemaakt, moge bedenken dat niet de eenheid de mensen maakt, doch dat de mensen deze eenheid in zich moeten voelen groeien tot een natuurlijke band, die zich uit in hun woorden, hun daden en hun verlangen. Het is een verbazingwek kend vei-schijnsel, dat in de eeuwenlange geschiedenis der mensheid grote geesten zich op dit punt zo schromelijk hebben kunnen vergissen. Zij hebben grenzen uit gewist en nieuwe getrokken zij hebben mensengroepen bijeengedreven in grotere eenheden en daarbij gezegd: ge hoort bij elkander. Veel bloed is later gevloeid door de wor steling der bijeengedrevenen om zich van elkander los te maken. Zij waren ver schillend van innerlijk, zozeer zelfs dat zij elkanders vijanden werden door hun eenheid. „Volluk" kan men vertalen door „Peuple." En daarmee richt men de weg der verwarring en het misverstand naar de bloedige strijd der geschiedenis terug, die altijd weer opvlamde als hij de lucht der herwonnen vrijheid kreeg toegevoerd. De grote blokken der politieke machten op de wereld moeten wel met de kunst matige lijm van dwang en vrees bijeenge houden worden. De kleinste eenheden van mensen de gezinnen ontstaan en handhaven zich op de natuurlijke basis van wederzijds gewaardeerde en voor ieder onmisbare genegenheid, die dezelfde ge voelswaarde aan dezelfde woorden geeft. Soms echter spreekt een vreemdeling van verre het woord, dat elders wordt be grepen. Het is dan alsof een nieuwe band geweven is, die een nieuw gezin heeft gevormd. Een reusachtig gezin van mensen die, ook al worden zij door duizenden kilometers gescheiden, plotseling ontdekken bij elkander te horen over alle grenzen heen. Misschien is het dit, wat onder wereldeenheid wordt verstaan. Het lijkt niet nuttig noch reëel om zichtbare grenzen om grotere gemeenschappen te trekken, wanneer deze gemeenschappen niet reeds tevoren zichzelf hebben gevormd in de harten der mensen. Men ziet het ontstaan van zulk wijd en verticaal verband tussen mensen van zeer verschillend ras, geloof, en van verschil lende nationaliteit. Vruchtbaarder en hech ter blijkt dit verband dan dat, wat op kunstmatige wijze door verdragen en over eenkomsten tussen naties wordt gelegd. De eenheid van Europa en evenzeer de Atlan tische eenheid, hoezeer zij beiden ook op bepaalde gebieden des levens zich opdrin gen, zullen wellicht toch nog moeten worden voorafgegaan door deze verticale, individuele begripsvorming, vooraleer zij vruchtbaar kunnen werken. Het ontbreken van deze begripsvorming zou situaties kunnen doen ontstaan als die, waaronder een kleine eenheid als de Bel gische natie lijdt: twee volksaarden, twee' talen, twee elkander niet verdragende groe peringen die bijeengehouden worden door politieke perken doch eigenlijk reeds bezig zijn zich van elkander los te worstelen. Het is duidelijk dat de twee Belgische volks delen, de Vlamingen en de Walen, slechts vruchtbaar met elkander zullen samen werken indien zij'tevoren van elkander los geweekt zijn. Eenheid is een simpel begrip, doch een gecompliceerd gegeven. Samen voegen is eenvoudig, doch functionele samenwerking des te moeilijker. Men heeft daarvan in Europa reeds eeuwenlang het bittere voorbeeld gezien. Men heeft er wellicht te eenvoudig over gedacht. J. L. Het verbondsbestuur en de verbondsraad van het Christelijk Nationaal Vakverbond hebben zich uitvoerig beraden over het herderlijk schrijven van de Generale Sy node der Nederlandse Hei-vormde Kerk. De conclusies van dat beraad zijn in een artikel in „De Gids" van 27 Augustus weer gegeven. Daarin wordt onder meer gezegd dat het herderlijk schrijven noch binnen noch buiten de Nederlandse Hervormde Kerk met onverdeelde instemming is be groet. Daarentegen is in andere, vooral socialistische kring het herderlijk schrijven met dankbaarheid ontvangen. De eerste opmerking van het C.N.V. is, dat in het herderlijk schrijven wèl de stel ling wordt geponeerd, dat de oplossingen van de vorige eeuw thans ontoereikend zijn, maar dat ieder bewijs voor de juist heid van deze stelling ontbreekt. Inplaats daarvan wordt verwezen naar ontwikke lingen die echter volgens het C.N.V. eerder op het tegendeel van de juistheid der stel ling duiden. De vraag rijst namelijk, aldus het C.N.V., of de ontwikkelingen, die het herderlijk schrijven op economisch en sociaal gebied constateert, en met name de samenwerking tussen werkgevers en werknemers in Ne derland, denkbaar zijn zónder het bestaan en het voortbestaan van de Christelijk-so- ciale beweging. Wat zou er, zo wordt ge vraagd, van de samenwerking tussen werk gevers en werknemers terecht gekomen zijn als er niet een felle strijd gevoerd was zowel tegen het liberalisme als tegen het socialisme? Voorts wordt geconstateerd dat het her derlijk schrijven, wanneer het spreekt over de vervulling van allerlei zakelijke op drachten, onderscheid maakt tussen een meest onmiddellijk" en een „minder on middellijk" uitwerken van godsdienstige en zedelijke waarden. Tegen deze gedachten moet, naar het oordeel van het C.N.V. nadrukkelijk be zwaar worden gemaakt. Er zijn geen le vensgebieden, waar het geloof meer, en le vensgebieden, waar het geloof minder in vloed oefent of behoort te oefenen. Ten aanzien van de passage, waarin de synode zegt te begrijpen en te billijken dat in de vorige eeuw als verzet tegen de ver lichte dictatuur van het toenmalige libera lisme organisaties op confessionele grond slag gevormd werden, vraagt het C.N.V. of er wel veel verschil bestaat tussen „de verlichte dictatuur van het liberalisme" en de geesteshouding van het „isme" van déze eeuw, het socialisme, en of het verzet daar tegen niet reeds thans evenzeer moet wor den begrepen en „gebillijkt". De Christelijke vakbeweging kan het waarderen, dat de synode uitspreekt dat van het Christelijke organisatiewezen „een bewarende en kerstenende invloed" kan uitgaan. Wel betreurt zij het, dat de synode klaarblijkelijk alleen doelt op het persoon lijk en het kerkelijk leven, maar over de kerstenende invloed in de maatschappij zwijgt. Gegriefd acht de Christelijke vakbewe ging zich echter wanneer het herderlijk- schrijven de „algemene" organisatie stelt tegenover de christelijke. De synode kan, aldus het C.N.V., wanneer zij op sociaal- economisch gebied de „algemene" organi satie stelt tegenover de. Christelijke,, daar mee niets anders bedoelen dan het N.V.V. Hoewel het N.V.V. zich met de naam „al gemene" vakbeweging siert, behoort noch mag de kerk, naar het oordeel van het C.N.V., deze uit propagandistische motie ven geboren benamingen overnemen, want het N.V.V. is niet algemeen. Het N.V.V. is socialistisch of zo men wil democra tisch socialistisch. De Christelijke vakbeweging spreekt als haar overtuiging uit, dat de kerk geroepen De 88-jarige in Nederland geboren me vrouw Catherine Dupuy, die op 4 Augustus de trein naar Amsterdam nam, wordt sinds die dag vermist en aan de politie in ge heel Frankrijk is verzocht scherp naar de oude dame uit te kijken. Mevrouw Dupuy, die in Amsterdam ge boren is en wier meisjesnaam Catherine Marie Hahn is, werd op die dag door haar echtgenoot naar het station in Nice ge bracht, waar zij de trein naar Amsterdam nam, waar zij haar familie op wilde zoeken. Behalve haar bagage had zij 20.000 francs en 380 gulden in kleine bankbiljet ten bij zich, en verder nog een bedrag van 500.000 francs. Op 5 Augustus werd de heer Dupuy uit Parijs opgebeld door iemand van het po litiebureau in de Rue Jean Boudin al thans dat verstond de heer Dupuy. De on bekende aan de andere kant van de lijn aeelde de heer Dupuy mee, dat zijn echtge note de nacht op het politiebureau had doorgebracht nadat zij een aanval van ge heugenverlies had gekregen. De eveneens bejaarde heer Dupuy nam onmiddellijk de trein naar Parijs, waar hij wel de Rue Jean Boudin vond, maar geen politiebureau. Na lang en vruchteloos zoe ken in de Franse hoofdstad keerde de heer Dupuy naar Nice terug, van waaruit hij de familie van zijn vrouw in Amsterdam bel de, die hem echter vertelde, dat zij me vrouw Dupuy niet gezien hadden. is te verkondigen, dat niet alleen de grond slag en de norm van het persoonlijk han delen, maar ook de grondslag en norm van het handelen van organisaties moeten be antwoorden aan de eis van Gods woord. Het C.N.V. heeft oog voor het gevaar dat kerk en Christelijke vakorganisatie ver eenzelvigd worden. Met betrekking tot de Nederlandse Hervormde Kerk lijkt dit ge vaar uiterst gering. De Christelijke vakbe weging vraagt zich echter af, of in de hui dige situatie niet een ander gevaar dreigt, namelijk dat vele socialisten, die de „gees telijke fundering" van hun maatschappe lijke idealen hebben zien wankelen, nu als laatste middel om deze oude idealen te kunnen handhaven aanvaarden, dat an deren die idealen „christelijk" funderen. Zij accepteren het christendom dus niet als doel, doch als middel voor hun strevingen. De kerk mag niet toelaten, dat thans op deze wijze het Evangelie gebruikt wordt voor partijpolitieke en vakorganisatorische propaganda en geen andere functie vervult dan „religieuze wijding" van de idealen ener groep, aldus het C.N V. In Bilthoven is overleden de heer B. J. Kerkhof, president-commissaris van de Koninklijke Maatschappij Wegenbouw N.V. te Utrecht.. Hij werd in 1879 in Wisch (G.) geboren. Achtereenvolgens was hij bouw kundig opzichter, technisch ambtenaar van rijkswaterstaat en directeur van de N.V. stoomwalsenbedrijf H. Boesewinkel te Zut- phen. Hij richtte verscheidene bedrijven op, namelijk in 1921 de N.V. Bitumenweg, in 1922 de N.V. Maatschappij Wegenbouw, in 1930 de Koudasphalt N.V. te Utrecht en in 1937 de handelsmaatschappij De Keerkring N.V. te Utrecht. Van al deze bedrijven was hij directeur. De heer Kerkhof is voorts voorzitter geweest van de Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers en van de Stichting Bevordering Wegenbouw. Hij schreef onder meer een boek over practi- sche hydrometrie, een waterbouwkundig vragenboek, een boek getiteld „Wegen bouw", waarvan de zesde druk in 1952 ver scheen, en een werk over „Asphalt- en Teerwegen". Dit laatste werd vertaald in het Duits, het Italiaans en het Pools. De Norsk Hydro heeft bekend gemaakt dat men het Nederlandse plan om in Noor wegen een fabriek te bouwen voor de pro ductie van kalium uit zeewater of zoutop lossingen heeft laten varen. De Norsk Hy dro heeft in samenwerking met de MEKOG een werkmethode voor deze productie ge vonden. Gebleken is echter dat deze voor de omstandigheden in Noorwegen onge schikt was. Thans wordt de mogelijkheid onderzocht van toepassing van deze me thode in andere landen, zo deelde Norsk Hydro nog mede. Te Schiedam is op 68-jarige leeftijd overleden de heer N. W. Conijn, vooritter van de raad van beheer der N.V. Werf Gusto te Schiedam. De heer Conijn was gedurende bijna 45 jaar aan dit bedrijf verbonden. Hij was in de metaalindustrie een bekende figuur en vervulde verschei dene bestuursfuncties van vereniging en organisaties in de scheepsbouw. Ned. Herv. Kerk Beroepen bij de Duitse Evang. Kerk in Rijnland, H. Cramer te Oostzaan, die dit beroep ook aannam. Aangenomen naar Leerdam, K. Ooms te Andel (N.Br.). Bedankt voor Aalst, W. Hennekeler, cand. te Nijkerk. Benoemd tot vic te Berlijn (Ned. Gem.) E. R. Langevoort, cand. te Voorburg. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Mussel, T. Brienen, cand. te Werkendam, die dit beroep ook aannam en bedankte voor Biezelinge, Emmen, Nijme gen, Rijnsburg, Steenwijk en voor Wor- merveer. Geref. gemeenten Beroepen te Yerseke H. Ligtenberg te Rot.terdam-W.; te Paterson (U.S.A.), M. Heerschap te Letbridge (U.S.A.) (voorheen te Wageningen), die bedankte voor Sheboygar. Mevrouw Bouman heeft gisteren in de zaak Jungschlaeger voor het landgerecht te Djakarta aan getuige Swartjes de vraag gesteld hoe het kwam, dat Baden werd gearresteerd, kort nadat getuige tegenover de politie diens naam had genoemd. Ge tuige antwoordde hierop, dat hij Baden er niet heeft „bij gelapt". Integendeel, Ba den had de politie al alles van de Neder lands-Indische Guerilla Organisatie (NIGO) willen vertellen. Als getuige opmerkt, dat de NIGO werd versmolten met de „Darul Islam" (Dl) en de „Bambu Runtjing" zegt hij op een vraag van de officier van jus titie, dat dit zijn eigen mening is. „Voor dien schoten de organisaties elkaar dood, terwijl er daarna geen onderlinge gevech ten meer waren". De verdedigster zegt uit een en ander op te maken dat het alle maal enorme onzin is. De rechter merkt op, dat zij deze mening beter voor het pleidooi kan bewaren. Mevrouw Bouman verklaart nog een staaltje te willen noemen van de onzin, die getuige bij zijn verklaringen haalt: „Ge tuige zegt in een van de processen-ver baal, dat de rechterhand van president Su karno ook lid van de NIGO was". Getuige: „Ik bedoelde dat Baden had gezegd, dat Kartosuwirjo (leider van de Dl) eens de rechterhand van Sukarno was geweest". De verdedigster citeert voorts uit het proces-verbaal, dat getuige volgens zijn mededelingen eens met Baden in de ber gen is voorgesteld aan een bende van 150 man, onder wie 40 Nederlanders. Getuige: „Ik heb mij vergist, dit is niet waar". De rechter leest deze passage uit het vooronderzoek voor, waarop getuige ver klaart, dat het toch waar is. Mevrouw Bouman: „Gisteren heeft ge tuige drie keer onder ede verklaard, dat hij slechts een keer met Baden op stap is geweest". Getuige: „Ik zit al vier jaar in de „boei" en kan niet meer een heel boekdeel ont houden. Een mens kan zich wel eens ver gissen". ADVERTENTIE mMll^ NEEM PER MAN DRIEKWART KAN Publicatie Nederlands Zulvelburoou 'i Gravenhage 28 SAARBRÜCKEN (Reuter/ANP) De West-Europese commissie voor toezicht op de volksstemming in het Saargebied zal de Franse en West-Duitse regeringen mee delen, dat verklaringen volgens welke de afscheiding van het Saargebied van Duits land nooit zou worden aanvaard terecht of ten onrechte in strijd zijn met het Saaraccoord. De commissie heeft een groot aantal klachten van verschillende pro- Duitse partijen in 't Saargebied besproken. De West-Duitse Christelijke-Democrati- sche Unie heeft er nog eens haar teleur stelling over uitgesproken, dat het accent van de volksstemming geheel en al ver schoven is. Zij stelt voor deze ontwikke ling echter niet de Duitse partijen verant woordelijk, doch zij beweert „dat na jaren lange onderdrukking der vrije menings uiting de wijdverbreide afwijzing van de huidige minister-president en diens metho den blijkbaar lucht krijgt." De ontwikke ling in het Saargebied is voor de West- Duitse CDU als een verrassing gekomen, aangezien zij er niet op had gerekend, dat haar nieuwgestichte zusterpartij in het Saargebied tegen het statuut zou pleiten. In Bonn heef gaandeweg het vertrouwen veld gewonnen, dat de controle op boven- partijdige wijze wordt uitgeoefend. Met een zekere voldoening heeft men er kennis van genomen, dat de commissie de Saarlandse hegering heeft verzocht, de onpartijdigheid van de door haar gecontroleerde radio- omroep strikt in acht te nemen. De com missie heeft voorts de mening uitgesproken, dat een officieuze Parijse verklaring .vol gens welke afwijzing van het statuut hand having van de oude toestand in het Saar- Met het s.s. „Bonaire" vertrok Vrijdagmorgen een detachement van de Koninklijke Landmacht naar Suriname. In totaal vertrokken er 46 man, onder wie vier officieren. gebied zou betekenen, de perken der niet- inmenging is te buiten gegaan. Eenzelfde mening heeft de commissie overigens ook geuit over de verklaring van de West- Duitse minister Von Merkatz, geen Duitse regering ooit een afscheiding van het Saar land van Duitsland zal toelaten. Von Mer katz heeft overigens ontkend iets derge lijks te hebben gezegd. BONN (Van de A.N.P.-correspondent) Sedert de West-Duitse Bondsraad het mes heeft gezet in de voor toekomstige Duitse soldaten voorziene salarissen, is de animo der vroegere officieren om weer in dienst te gaan kennelijk afgenomen. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie verklaarde, dat al bijna tweehon derd sollicitanten zich hebben terugge trokken. Alles bijeen heeft het ministerie thans 152.000 candidaat-vrijwilligers ingeschre ven, een aantal dat lang niet voldoende geacht wordt om de bestaande plannen voor de opstelling van het kader uit te voeren. Dit kader zal rond 150.000 man moeteh omvatten. Men rekent er echter op, dat een zeer groot deel der candidaten niet geschikt zal worden bevonden. Het minis terie klaagt er bij voortduring over, dat juist de meest geschikte oud-officieren de minste lust gevoelen om terug te komen. Dezer dagen is een vertrouwelijk rapport van een der hoge beambten van het minis terie bekend geworden, waarin deze tanende lust wordt toegeschreven aan de campagne, die door de Bonsddag en Bonds raad' is gevoerd voor een scherpe civiele controle op het leger. De beambte heeft daarbij ook critiek geleverd op een com missie uit de Bondsdag, die onlangs een bezoek aan de Verenigde Staten heeft ge bracht en zich daarbij voornamelijk voor de parlementaire controle op het leger heeft geïnteresseerd. Dit alles heeft er volgens het aan minister Blank voorgelegde rapport toe geleid, dat goede jonge oud-officieren in toenemende mate hun interesse voor een nieuwe militaire functie verliezen. Onlangs is het ministerie er van beschuldigd, dat het om een voldoende aantal vrijwilligers bijeen te krijgen een sterke pressie zou hebben uitgeoefend op gepensionneerde officieren en daarbij zelfs met inhouden van penisoen zou hebben gedreigd. Van de zijde van het ministerie wordt echter ont kend, dat znlk een methode zou zijn toege past. Weekdbonnè's die zich in de vacantie ons blad laten nazenden wordt drin gend verzocht het abonnementsgeld voor de gehele vacantietijd vóóruit aan de bezorgtrr te betalen. DE ADMINISTRATIE xococo^rcocccocaxcxx In de Staatscourant zijn wegens de jong ste belastingverlagingen, een aantal uit voeringsbeschikkingen van de staatssecre taris van Financiën gepubliceerd. Van 1 September af kunnen werknemers en ge pensionneerde werknemers, die 65 jaar of ouder dan wel invalide zijn, in bepaalde gevallen vermindering van loonbelasting krijgen door middel van een aftrek op het loon van f 52 per maand of f 12 per week. Voor de ouderdomsaftrek komen in aan merking werknemers van 65 jaar of ouder, mits zij of gehuwd zijn (en niet duurzaam gescheiden van hun echtgenoot leven) of recht hebben op kinderaftrek. Voor de invaliditeitsaftrek komen in aan merking invalide werknemers, die jonger zijn dan 65 jaar, mits zij of in de hoogste tariefgroep (groep 18) vallen, of gehuwd zijn (en niet duurzaam gescheiden van hun echtgenoot leven), of recht hebben op kin deraftrek. Een werknemer wordt als invalide be schouwd indien hij tengevolge van ziekte of gebreken vermoedelijk in het eerstko mende jaar minder dan 1/3 zal kunnen verdienen van hetgeen met hem vergelijk bare gezonde werknemers kunnen verdie nen. De aanspraak op ouderdoms- of invali diteitsaftrek wordt beoordeeld naar de toe stand op de eerste dag van elk kwartaal. Of een werknemer per 1 September 1955 recht heeft op ouderdoms- of invaliditeits aftrek wordt dus beoordeeld naar de toe stand op 1 Juli 1955. Een werknemer, wiens huwelijk door overlijden of echtscheiding is ontbonden of die duurzaam gescheiden is gaan leven, wordt voor de loonbelasting nog gedurende het overige gedeelte van het jaar als ge huwd of als niet duurzaam gescheiden aan gemerkt. De werknemer of pensioentrek- kende boven de 65 jaar, die in het eerste halfjaar van 1955 weduwnaar of weduwe is geworden .heeft dus recht op de aftrek voor de loonbelasting tot het einde van 1955. In overleg met de Sociale Verzekerings raad zijn de vaste bedragen voor de waar dering van kost en inwoning uit dienstbe trekking herzien. Deze herziening houdt verband met de omstandigheid, dat reeds vele jaren lang ondanks de stijging van het prijspeil de normen op het oude peil zijn gehandhaafd. Nu sedert de laatste vaststelling de prijzen van voedingsmidde len met ruim 30 pet. en de huren met ruim 40 pet. zijn gestegen is het, ook uit een oogpunt van een gelijke fiscale behande ling, niet langer verantwoord de te lage waarderingen te bestendigen. Voor enkele categorieën van werknemers zoals zeelieden, schippers en vissers gelden bijzondere normen, die eveneens zijn ver hoogd. Aangezien in het bijzondere loon belastingtarief voor huispersoneel de be loningen in natura zijn verdisconteerd, is de hogere waardering van deze beloningen rechtstreeks in het nieuwe tarief verwerkt. Voor de inkomstenbelasting is de af schrijving op woonhuizen, die niet beho ren tot het bedrijfs- of beroepsvermogen van de belastingplichtige, met ingang van 1955 verhoogd van 10 pet. tot 15 pet. van de huurwaarde. Mevrouw Bouman: „Dan heeft de ge tuige gisteren meineed gepleegd. Ik kan begrijpen, dat getuige niet alle leugens kan onthouden, maar de ware feiten kan hij toch onmogelijk zijn vergeten". De officier: „Als de getuige iets vergeet en nadat hy er aan is herinnerd het wel weer weet en er kent, dan kan dat niet als meineed gel den". Mevrouw Bouman: „Ik vroeg ook geen vervolging wegens meineed, maar ik ben zo vrij er bij te blijven, dat het meineed is". De zitting werd ook bijgewoond door vertegenwoordigers van de Amerikaanse ambassade in Djakarta. Leugens De verdedigster heeft Donderdag ge tuige Manoppo gevraagd waarom hij vroeger verzwegen had, dat hij destijds door de krijgsraad van de KNIL veroor deeld was tot 3% jaar gevangenisstraf we gens oplichting van drie Chinezen en ver duistering van een schrijfmachine. Manop- no legt uit, dat hij de misdrijven inder tijd „ten behoeve van de republiek Indo nesië" heeft gepleegd. Hij had zijn straf ook niet hoeven uit te zitten, maar werd kort na de souvereiniteitsoverdracht in vrijheid gesteld. „Ik was een slachtoffer van de Australische kliek". De rechter ha mert hem af. Manoppo meende de rech ter te moeten waarschuwen tegen de men taliteiten van de Nederlanders „die altijd gelogen hebben". Mevrouw Bouman pro testeerde tegen deze „propaganda in de rechtszaal". Getuige merkt op: „Ik heb het zelf meegemaakt". De rechter hamert weer af. Jungschlaeger vroeg daarna of getuige eveneens bij zijn verklaringen blijft, neer gelegd in een geheim rapport, dat door de officier van justitie op een vorige besloten zitting werd voorgelezen. Het ging toen over een door Manoppo afgeluisterd ge sprek in het gebouw van de KPM, waarbij behalve Jungschlaeger, ook de heren De Koe van de KPM, Moquette van de Han delsbank van Helsdingen, Van Konijnen burg van de GIA en nog drie anderen aanwezig zouden zijn geweest. Getuige blijft hier bij, maar kan niet meer alles „in kleuren en geuren" vertellen. Het ging over Nieuw Guinea, schepen naar Ambon, en over mensen illegaal naar en van Irian brengen. Jungschlaeger: „hij liegt". Ge tuige: „Dat zal nog blijken". De blonde melkcontroleur had een ver keersovertreding op zijn geweten, maar dat was niet de reden, waarom hij Vrijdag voor de Haarlemse kadi moest verschijnen. Zelfs niet, omdat hij na zijn euveldaad doorgereden was op het aanroepen van een agent, die hem niet achterna kon gaan, omdat de controleur vlugger bromfietste dan de agent vermocht te trappen. Maar het feit, dat vrouwe Justitia de wenkbrau wen had doen fronsen, was pas een paar dagen later gebeurd, toen de overtreder bij de politie-agent thuis was ontboden om van deze agent te horen, hoezeer het hem had gegriefd, dat zijn lokroep langs de weg on beantwoord was gebleven. Er had namelijk altijd al iets tussen die twee gebroeid, tot in de kerkbanken en later ook wel op straat. Toen de controleur dan ook bij de agent op het matje stond en de agent zich in weinig waarderende woorden over zijn gedrag had uitgelaten, meende de contro leur te moeten vaststellen, dat de agent wel altoos met een schijnheilig gezicht kerkte, maar overigens van niet veel nut was. En hij voegde er de oprechte hoop bij, dat hij de ander nog eens uitvoerig op de weg zou kunnen beschadigen, zo uitvoerig, dat er een nieuwe agent in Krommenie nodig zou zijn. Daarvoor stond de controleur thans ach ter het hekje der beklaagden, zeggende, dat de agent begonnen was met hem voor schoft uit te maken. Als dat zo was, vond de kadi het ook niet mooi van de agent, maar zulks gaf beklaagde nog niet het recht des agenten diepste overtuiging mis prijzend in twijfel te trekken. Meneer de officier vond de ruzie vijftig gulden of twintig dagen waard en de rech ter vroeg de zondaar, of dat niet bar mee viel, want tenslotte was de agent op het moment van de belediging niet in functie, hetgeen een stuk in de boete kan schelen. De controleur achtte vijftig gulden even wel precies vijftig gulden te veel, want hij had ze niet. Troostend is hem toen toege voegd, dat hij er dan maar voor moest gaan sparen, want tenslotte was hij niet ge trouwd, was het wel? Nee. Niet getrouwd. Nou, dan rook je maar wat minder. Het vonnis viel conform en de tweede belediging van deze zitting kon worden af gehandeld. Ook stammend uit de Zaan streek, waar een reeds bejaarde Ilpendam- mer tegen een mede-arbeider bij een hout firma het woord „verrader" had gebezigd. Dat was dan weer het gevolg van een niet zo plezierige aangelegenheid bij die hout handel, waar in de loop der jaren grote hoeveelheden hout verdwenen zouden zijn, maar waar het personeel nooit iets van wist zodra de politie kwam neuzen. Tot, naar het personeel dacht, die ene arbeider doorsloeg en het complot in duigen viel. Sindsdien liep er voor de anderen een „ver rader" rond en men stak dit allerminst on der de houtstapels, zo zelfs, dat de geplaag de man naar een andere baan moest om zien. De officier vond het maar fraai. Niet alleen de fraude bij die houthandel, maar ook het feit, dat de beklaagde in het bankje der zondaren op een pepermuntje stond te kauwen. „Tegen de zenuwen" ver goelijkte de rechter gelukkig, maar -be klaagde had zich al verslikt. In ieder geval was het feit ernstig: laster is één van de ergste uitingen van de men selijke geest en als het gezamenlijke laster tegen één zondebok wordt, is het rechtuit schunnig, plaatste de officier. Dat de hout arbeider zijn collega excuses had aange boden, redde hem van een vlijmscherp re quisitoir, maar met de f75 of dertig dagen kon hij het ook nog wel doen, naar zijn ge zicht te oordelen. En de kadi kwam met een fraai voorbeeld van een belediging, die hij niet zo erg had gevonden in plaats van het kwetsende „verrader". Her woora was dermate plastisch, dat de grjffier in de lach schoot en de deurwaarder achter de hand hoestte. Veertig gulden of twintig dagen voor het schelden „en beheers je voortaan een beetje". Hetgeen de Ilpen- dammer met de hand op het hart beloofde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 5