Investering in de diepte nodig Kort en bondig „Repelsteeltje Toon Hermans repeteert Voor U, Eva Geen hoerastemming gewenst over Zandvoortse Boulevardplannen Kunstgemeenschap en Jazzclub organiseerden een concert Ernstige aanrijding op Cruquiusweg Strawinsky, Gershwin, Milhaud Tal van auto's reden vast in de teer Vijfde Industrialisatienota Op den duur alleen plaats voor goed geschoolde arbeiders Gemeente Leiden wil Oegstgeest annexeren "jBrieven aan de redactie Amsterdamse Beurs WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1955 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Pleidooi voor belangen van paviljoen „Garni" Paviljoen „Garni" Zwemmen lichamelijk gehandicapten Alg. Invaliden Bond gaat vergaderen Laatste der wekelijkse concerten in Grote Kerk Grote opstopping op weg Haarlem-Am sterdam Huiden van de ene baas aan de andere verkocht Directeur K.N.S.M. en twee medewerkers onderscheiden 1 wee ingekomen stukken hebben de Zandvoortse raad Dinsdagavond langdurig bezig gehouden. Dat waren de brief van het bestuur van de stichting „Recreatie oord Zandvoort", die de verwezenlijking van het Boulevardplan van professor H. Th. Wijdeveld wil stimuleren en de mededeling van Gedeputeerde Staten, dat de Kroon het beroep, dat de raad had ingesteld tegen de beslissing dat de grond waarop het paviljoen „Garni" is gebouwd niet verkocht mag worden of in erfpacht uitgegeven, had verworpen. De kern van de brief van het stichtingsbestuur van „Recreatie-oord Zandvoort" hebben wij kort geleden reeds weergegeven. Het bestuur kantte zich daarin tegen de in sommige kranten verschenen uitbundige verslagen omtrent de plannen van de heer Wijdeveld. Het wees erop, dat een vereenvoudiging van deze plannen zeker verwacht moet worden en dat de realisering van het Boulevardcentrum niet alleen een kwestie is van fraaie ontwerpen, maar vooral van rentabiliteit. Verder deelde 't bestuur mede, dat het de raad tegen het einde van dit jaar een reëel werkprogramma hoont te kunnen aanbieden. De heer Lindeman (K.V.P.) betoogde naar aanleiding van die brief, dat het hoofdmotief blijkbaar was de vroegtijdige publicatie, waarop men niet blijkt te zijn gesteld. Maar spreker vroeg zich verbaasd af, waarom deze brief aan de raad was ge richt, want die heeft er helemaal niets mee te maken. De heer T a t e s (V.V.D.) was het eens met de heer Lindeman en wilde dit schrij ven zelfs afwijzen. Spreker betoogde, dat de raad zich al meer had moeten ergeren over vroegtijdige publicaties in de pers die meer negatief dan positief werken ten opzichte van de propaganda voor Zand voort. De heer W e b e r (A.Z.B.) wilde zover echter niet gaan. Volgens hem wilde de stichting de raad slechts doen weten, dat deze stichting niet achter de publicaties staat. Op verzoek van de voorzitter las daarna de gemeente-secretaris twee ont- werp-brieven voor als antwoord aan de stichting. In de eerste wordt slechts ge sproken, dat de raad als antwoord op het binnengekomen schrijven het bestuur er nog eens op zou willen wijzen, dat op 2 Januari de termijn van voorbereiding af loopt en men voor die datum rekent op een verantwoord werk-rapport. In de tweede brief werd slechts de aanhef gewijzigd en wordt begonnen met de opmerking, dat de raad verwonderd was, dit schrijven te ont vangen, terwijl de verdere inhoud onge wijzigd werd gelaten en dus eensluidend aan de eerstgelezen brief. Spontaan besloot daarop de raad, dit laatste „verwonderde" schrijven, als antwoord te verzenden. Ook de brief van Gedeputeerde Staten, dat de Kroon het door de raad ingestelde beroep betreffende verkoop van grond of vijftig-jarige erfpacht aan de eigenaren van paviljoen „Garni", waartoe de raad besloot in de vergadering van 23 Maart 1954, ongegrond verklaarde, lokte discussie uit. De heren Siegers (K.V.P.) en T a t e s (V.V.D.) konden zich deze beslissing vol komen indenken, omdat Garni voor de eventuele bouw van het Boulevardcentrum een beletsel zou zijn. Toch meenden beide sprekers zich de tolk van alle raadsleden te weten, door te blijven verklaren, dat hier rechten waren aan de kant van „Garni" en dat daarom het vraagstuk van de schadeloosstelling bij eventuele onteige ning een punt van overweging diende te zijn. Beide sprekers vroegen de aandacht van het college om te zijner tijd deze af faire tot genoegen van alle raadsleden op te lossen. De heer Weber (Algemeen Zandvoorts Belang) vroeg tenslotte nog, wat de houding van B. en W. zou zijn, als straks nog eens blijken mocht, dat „Garni" toch een permanent karakter droeg, omdat volgens spreker deze mogelijkheid nog vol strekt niet uitgesloten was, waarop de voorzitter antwoordde, dat het college hierop zal terugkomen, wanneer de zaak urgent wordt. Op zijn voorstel werd daarna het ingekomen schrijven van de heer J. Bluijs, eigenaar van het paviljoen, hou dende het verzoek om in het nieuw te sluiten huurcontract een clausule op te nemen, waarin bij een eventuele verwijde ring van paviljoen Garni bepaalde factoren tot uitdrukking komen, om prae-advies in handen van B. en W. gesteld. Een brief van de heer J. Smit te Zand voort, eigenaar van een garagebedrijf aan de Parallelweg, om hem grond toe te wij zen voor de bouw van een garage aan de Burgemeester Engelbertsstraat, werd voor de heren Weber (A.Z.B.), T a t e s (V.V.D.) en G o s e n (A.R.) aanleiding, met klem voor de belangen van de heer Smit te pleiten, omdat deze gedoemd is te verdwij nen, wanneer het Boulevardcentrum en het saneringsplan tot uitvoering komen. Wet houder Kerk man en de voorzitter verdedigden met kracht het beleid van B. en W. mede naar aanleiding van een over deze kwestie door de verkavelings ambtenaar uitgebracht rapport, waarmede tenslotte de sprekers zich accoord konden verklaren. Het onder auspiciën van de afdeling Haarlem en omstreken van de Algemene Nederlandse Invaliden Bond tot stand ge komen medisch zwemmen van lichamelijk gehandicapten, dat geregeld op de Maan dagavonden tussen 5.30 en 7 uur plaats heeft in het Sportfondsenbad te Haarlem, zal met ingang van Vrijdag 14 October een uitbreiding ondergaan. Met ingang van deze datum zal het ook mogelijk zijn in het Stoop's Bad te Over- veen aan de zwemoefeningen deel te nemen, mits men zich tijdig in verbinding stelt met het secretariaat: Koninginneweg 46 rd., Haarlem. Ten behoeve van het zwemmen van lichamelijk gehandicapte personen zijn bo vendien goed bruikbare auto- en motorbin nenbanden nodig. De Bond hoopt zelfs, dat medelevende Haarlemmers hiervoor zullen zorgen. De afdeling Haarlem en omstreken van de Algemene Nederlandse Invaliden Bond, houdt op Vrijdag 7 October haar jaarlijkse algemene ledenvergadering in het gebouw van de Vereniging van Vrijzinnig Her vormden aan de Vestestraat 1 te Haarlem, des avonds om 7.30 uur. Behalve het officiële gedeelte bevat het programma een gevarieerd optreden van een mandoline-ensemble, goochelaar en een sportinstructiefilmpje. Op de Cruquiusweg, net binnen de ge meente Heemstede, is gistermiddag om streeks vijf uur de 27-jarige automobilist G. J. van K. uit Hoofddorp in aanrijding gekomen met de zevenjarige G. F. de Wit uit Heemstede, die de weg overstak zonder op het verkeer te letten. De jongen werd ernstig gewond naar het Diaconessenhuis vervoerd. Hij kreeg een schedelbasisfrac- tuur, een snede op de rechterwang en enkele gebroken ribben. De heer Van K. reed met zijn wagen met een snelheid van ongeveer zestig kilometer per uur over de Kruisweg in de richting van Heemstede. Bij de Cruquiusbrug ver minderde hij vaart omdat daar een file auto's stond, met de voorzijden naar Hoofd dorp gekeerd. Plotseling kwam achter een van de auto's een jongetje te voorschijn, die kennelijk een bal, die naar de andere kant van de weg was gerold, wilde halen. De heer Van K. kon een aanrijding niet meer voorkomen en botste met de voor zijde van zijn wagen tegen de jongen. Het slachtoffertje werd naar het Diaconessen- huis in Haarlem vervoerd. De Heemsteedse politie maakte proces-verbaal op. George Robert speelt werken van J. S. Bach BINNENLAND S. Veldmeüer. De heer S. Veldmeijer, hoofd van de afdeling Wegvervoer van het Directoraat-Generaal van het Verkeer, te vens belast met de functie van rijkshoofd inspecteur van het Verkeer voor Overheids diensten, zal met ingang van 1 October de rijksdienst verlaten. Voor het platteland. Zondag 2 October opent minister Mansholt een serie uitzen dingen via de V-P.R.O.-microfoon onder de verzamelnaam „Het platteland nu". Deze uitzendingen konden tot stand komen door de samenwerking tussen het ministerie van Landbouw en plattelands-experts enerzijds, en de leiding van de V.P.R.O. anderzijds. Damesbeurs. De heer J. van Zwijn- drecht, wethouder van Onderwijs en Kun sten van Den Haag, heeft als loco-burge meester de 73ste Damesbeurs op Houtrust geopend. Beverrat. Bij het lichten van paling fuiken aan de Maas trof een visser in een der netten een beverrat aan, die niet min der dan 20 pond woog. Het dier werd on schadelijk gemaakt. Het is de eerste bever rat, die in Noord-Limburg op de Maas werd aangetroffen. Dr. J. Schoneveld. Aan de protestantse theologische faculteit te Brussel is tot hoog leraar voor de oud-testamentische vakken benoemd dr. J. Schoneveld uit Den Haag. Dr. Schoneveld heeft zijn benoeming aan genomen. De Zandvoortse raad heeft zijn nestor, de heer C. Siegers, Dinsdagavond gehuldigd wegens zijn veertigjarig lidmaatschap van de vroedschap. Om zijn verdiensten te eren werd hem de zilveren legpenning van de gemeente Zandvoort toegekend. Op de foto ziet men de overhandiging daarvan door loco-burgemeester W. van der Werff. De in samenwerking door de Haarlemse Kunstgemeenschap en de Haarlemse Jazz club georganiseerde muziekavond, die Dinsdag onder leiding van Marinus Adam door het Noordhollands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw verzorgd werd, had kennnelijk het karakter van een demonstratie. Het ging er om aan te tonen hoe sommige elementen van de jazz invloed hebben uitgeoefend op de sym- phonische muziek. De musicoloog Casper Höweler was er bij genodigd om zijn licht over deze kwestie te laten schijnen. Deze ging in zijn beschouwing terug tot' Dvorak, die - vóór er ooit van jazz sprake was - negermuziek in zijn Symphonie en in zijn Strijkkwartet in F te pas bracht. Höweler haalde ook de „Golliwogg's Cake walk" (1908) uit „Children's Corner" van Debussy aan, als een vroege adaptatie van een Amerikaans populair danswijsje in de Europese muziek. Doch dit is alle maal voorgeschiedenis, want de invasie van de jazz begon pas na de eerste we reldoorlog en vond in het ontredderde Europa, waar de jeugd geneigd was alle oude cultuurwaarden af te zweren, een vruchtbare bodem tot een betrekkelijke assimilatie. De nieuwe Amerikaanse amu sementsmuziek vond er als eerste „adap- teur" Igor Strawinsky, die in die periode zich sterk interesseerde voor allerhande vormen van vulgaire kermismuziek, zoals hij zich voorheen aan de Russische volks muziek gewijd had. Het leek toen of Stra winsky zich een aesthetiek van het banale schiep. Zijn kameleon-natuur moest ook deze phase doormaken. Het eerste resul taat van het contact met de jazz was ..Ragtime" voor elf instrumenten. Wij heb ben dit product deze avond gehoord: een parodie op de jazz, daar is alles mee ge zegd. Vervolgens werden wij in contact ge bracht met muziek van George Gershwin, de geniale dilettant, zoals Höweler hem noemde, die beproefd heeft een sympho- nische jazz-muziek te creëren. Met deze blanke Amerikaan was het een totaal an der geval dan met de Europese compo nisten, die hun exotismen ook eens uit „the far West" gingen halen. Hij zat midden in het jazz-bedrijf en had bovendien geen klassiek verleden. Zijn cultuur zat vast aan het onderwerp dat hij wilde verede len. Hij werkte dus in tegenovergestelde richting en we kunnen aannemen dat hij het met eerlijke opzet deed. Dat hetgeen hij bereikte in zijn „Rhapsodie in blue" en in zijn Pianoconcert in F, dat we deze avond te horen kregen met Naum Sluszny bereikt worden langs de weg van het ex periment, het eeuwige vallen en opstaan om een schitterend einddoel te bereiken. Ondertussen zijn wij deze avond getuige geweest van een brillante reproductie van het pianoconcert en ik wil niet verhelen dat er passages in voorkomen die werke lijk treffend zijn en reeds de volrijpe Gershwin verraden. In het bijzonder is dit het geval bij de inleiding van het tweede deel: Naum Sluszny heeft zijn lang niet eenvoudige solopartij overtuigend ver tolkt. Wat Adam met het orkest presteer de verdient mede hoge lof. Daarna werden van Milhaud het ballet „La Création du monde" en de muziek bij de farce ,,Le boeuf sur le toit" van Coc- teau ten gehore gebracht. De invloed van de jazz en van de Braziliaanse volksmu ziek op deze werken is niet gering. Doch er is onderscheid te maken. Het eerste is het werk van een geraffineerd zoeker naar nieuwe mogelijkheden. Het tweede echter is, zoals zijn biograaf Boris de Schloezer terecht opmerkt, van de Milhaud die wil amuseren en soms zeer aggressief, vulgair en opschepperig doet. „La Création du monde" is ondanks de parodistische opzet een werk vol lyrische schoonheid, vol fijne karakteristiek en verrassende kleur: het werk daarenboven van een vakman en van een veelzijdig ontwikkeld kunstenaar, dat hiermede het experiment van Gershwin di rect in de schaduw zet. Hier zijn wij bij de echte muziek: de wisselwerking van blank en zwart hindert niet meer. Alle respect voor de executanten, inzon'derheid voor de dirigent Marinus Adam, die de taak van zijn door ziekte verhinderde collega Ver- hey overnam. Maar het leek niet dat zulks onvoorbereid gebeurde. Hoe dit zij, het was knap. JOS. DÈ KLERK Op een pas geteerd gedeelte van de Rijks weg AmsterdamHaarlem tussen de meest Westelijke toegangsweg naar het Tuindorp Slotermeer en de Hoofdweg, zyn heden morgen talryke automobilisten in grote verlegenheid geraakt, zo vernamen wij van uit Amsterdam komende automobilisten. Dinsdag is deze weg opnieuw geteerd, maar de laag bitumen is naar het schijnt gaan loslaten,waardoor de autobanden door een dikke brei moesten ploegen en tenslotte vastliepen. De talrijke automobilisten, die hedenmorgen op deze drukke weg zijn ge strand, toonden zich zeer verontwaardigd en hebben klachten ingediend bij verschil lende verkeersbonden. Zij eisen een ver goeding van de schade aan banden en car rosserieën. Grote Amerikaanse limousines waren na dit teerbad geheel besmeurd. De politie moest het verkeer langs de berm- strook dirigeren, waardoor een grote ver traging niet kon worden voorkomen. Bij de Halfwegse garagehouders meldden zich in middels zeer vele automobilisten om hun banden te doen reinigen. Zowel een inge nieur van het arrondissement Haarlem van de Rijkswaterstaat, als de chef van het Afdelingsbureau West van de Amsterdamse politie hebben ter plaatse een onderzoek ingesteld. Zij waren bij het ter perse gaan van dit nummer daarvan nog niet terug gekeerd. Nader vernamen wij, dat door de voort- dürende regenbuien het „onmogelyk" was onafgebroken verder te werken, waardoor de teerlaag niet onmiddellyk met grind werd toegedekt. Bovendien werd geëxperi menteerd met een dikkere teersoort, welke een grotere kleefkracht eigen is. Daarin zijn vooral zware vrachtauto's vastgelopen. Het verkeer werd ook via de Burge meester De Vlugtlaan omgeleid. Zouter verdiende 15.000 aan ongeoorloofd handeltje De 40-jarige huidenzouter G. G. W. M. uit Enschedé hoorde voor de rechtbank te Almelo een jaar en zes maanden ge vangenisstraf tegen zich eisen wegens diefstal van huiden, die toebehoorden aan de Amsterdamse Huidenclub. Hij was vertegenwoordiger van de Am sterdamse Huidenclub. maar tevens in dienst van een Enschedése handelaar in huiden. M. behoefde niets anders te doen dan de huiden van het ene lokaal in het slachthuis te Enschedé te verslepen naar het andere, want het ene lokaal behoorde toe aan de Amsterdamse Huidenclub en het tweede aan zijn andere werkgever. Hij verdiende op deze manier f 15.000. De Amsterdamse Huidenclub oefende niet de minste controle op zijn transacties. Hij sleepte in ongeveer twaalf maanden ruim 500 huiden van de Amsterdamse Huidenclub naar het andere lokaal en ver kocht ze aan zijn patroon. Deze stond eveneens terecht wegens het zonder deugdelijk onderzoek naar de her komst kopen van de huiden. De handelaar zei, dat M. hem had verteld de huiden van loonslachters en van slagers, die zelf slachten, te hebben gekregen. De officier van justitie eiste tegen deze handelaar twee maanden voorwaardelijk en een boete van f 1000. De rechtbank zal op 14 October uitspraak doen. De minister van Economische Zaken heeft een vijfde Industrialisatienota aan de Tweede Kamer gezonden. De vierde Industrialisatienota kwam uit eind Maart 1953. Hierin was een raming opgenomen van de gewenste omvang der industrialisatie in het tijdvak 1952-1957. De thans verschenen vijfde nota geeft een beeld van de werkelijke ontwikkeling, die gedurende de eerste helft van deze periode heeft plaats gevonden. Een van de belangrijkste conclusies, waartoe deze nota komt, is dat in de hui dige omstandigheden de kwalitatieve kant van de industrialisatie bijzonder belangrijk is. Er moet bijzondere aandacht gewijd worden aan het maken van kwalitatief hoogstaande producten om de concurrentie kracht van onze industrie op de internatio nale markt te versterken. De minister vat de voornaamste conclu sies als volgt samen: Het laat zich aanzien, dat de taakstelling jmn het in de vorige nota opgenomen tweede industrialisatie schema zal worden overschreden.Men moet deze taakstelling zien als een minimum en niet tevens als een maximum. Vroeger is bij de taakstellingen vooral gedacht aan de investeringen in de breedte, hetgeen nodig was om een bepaald aantal arbeiders meer aan het werk te kunnen zetten. In toenemende mate moet het ac cent echter komen te liggen op de inves teringen in de diepte (meer kapitaal per arbeider) en op de vergroting van de kwa liteit van de investeringen, waardoor het weerstandsvermogen van ons industriële apparaat in de internationale concurrentie strijd wordt versterkt Hierdoor kan effi ciënter worden geproduceerd en kunnen goederen worden gemaakt, waarvoor een kapitaal-intensieve productie beslist nodig is. Alle investeringen in de diepte brengen bovendien weer extra-investeringen mede, omdat zij arbeiders uitschakelen, waarvoor weer elders geïnvesteerd moet worden. Dit alles maakt, dat de taakstellingen een minimum vormen. Daar beneden blij ven betekent armoede en stagnatie. Om onze positie tegenover jonge opkomende industrielanden te behouden, moeten wij yy Onder auspiciën van de commissie ter bevordering van de aesthetische vorming der lagere-schooljeugd geeft het Nieuw Jeugdtoneel uit 's-Gravenhage deze week een zestal voorstellingen in de Haarlemse Schouwburg van het door E. de Coningh bewerkte sprookje „Repelsteeltje". Het is een bijzonder aardige vertoning. Zelden of nooit ziet men een zich speciaal tot kinderen richtend gezelschap optreden, dat zulk echt toneel te bieden heeft. Deze bewerking werd speciaal voor openlucht- theatèrs gemaakt en dat is duidelijk te merken: de gehele geschiedenis speelt zich af op de boerderij, waar het meisje woont, dat zo lichfSfeardig beweert goud uit stro te kunnen spinnen.. en tegen welke prijs zij door de hüiskabouter geholpen wordt, maakt men mee in het eerste be drijf. Het tweede speelt een jaar later, als zij inmiddels tot prinses verheven met haar eerste kindje bij haar ouders op bezoek komt. Het merkwaardige is nu, dat de schrijver en zijn alter ego de regisseur Cruys Voorbergh erin geslaagd zijn door een paar handige kunstgrepen de moeite van een décorwisseling en het laten op treden van de prins te besparen, zonder dat iemand dit wezenlijk zal hebben ge mist. De verschijning van een hofmaar schalk en de transformatie van boeren meisje tot vorstelijke verschijning in een beeldige jurk waren voldoende om de be nodigde illusie te wekken. Hulde verder voor de eenvoudige, frisse toneelaankle ding, die waarlijk een landelijk perspectief bood. Op bewonderenswaardige wijze werd er tot tweemaal toe een element van toene mende spanning in het geding gebracht, afgewisseld door veel hilariteit verwek kende kluchtscènes en woordverhaspelin gen. In Nanni Vermeer heeft het ensemble een voortreffelijke kracht voor het spelen van rollen van jonge meisjes gevonden. Charlie Nalbach was zeker naar het uiter lijk de aangewezen man voor de belicha- Drank Ik ]as jn het Haarlems Dag- ming van het kwaadaardige duveltje met b]ad over enige onrust in de stad van Za- zijn rode puntmuts. Riek Schagen als de terdag op Zondagi ook al weer door dron_ ons steeds meer op goederen van hoge kwaliteit toeleggen. Ook het onderscheid tussen autonome en geïnduceerde investeringen is van belang. In tegenstelling tot de eerstbedoelde zijn de laatste die, welke ontstaan doordat de bevolkingsuitbreiding leidt tot een grotere vraag naar Nederlandse producten, waar door onze industrie tot uitbreiding van haar capaciteit moet overgaan. De auto nome investeringen zijn zeer vaak ook in vesteringen in de diepte. Het is voor het behoud van onze positie in de wereld drin gend nodig, dat er in ruime mate autonoom wordt geïnvesteerd. Ook daarom moet de taakstelling slechts als een noodzakelijk minimum worden beschouwd. Steeds meer zullen wij ons moeten concentreren op het verder verhogen van de investeringen naar kwaliteit. De geldmiddelen hiervoor zullen wel te vinden zijn, zegt de minister. Het grote probleem hierbij is echter de scholing en vorming van wetenschappelijke onderzoe- kerse, ondernemers en vaklieden. De mi nister ziet de ontwikkeling zo, dat de on geschoolde arbeid in betekenis zal afnemen en dat op den duur alleen de goedgeschool de arbeider een plaats in het productie proces vervullen kan. Het kernprobleem van de industrialisatie is dus in de komende jaren de vorming van de mens. Onlangs hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland het gemeentebestuur van Leiden en Oegstgeest ervan in kennis ge steld, dat zij voornemens zijn tot H. M. de Koninging een verzoek te richten als bedoeld in artikel 164 der Gemeentewet, strekkende onder meer tot wijziging van de grens van de gemeenten Leiden en Oegstgeest, opdat een deel van Oegstgeest aan de gemeente Leiden zal kunnen worden toegevoegd. B. en W. van Leiden die over dit voor genomen verzoek hun gedachten hebben laten gaan, delen de raad van Leiden thans in een uitvoerig schrijven mede, dat zij over de voorstellen van Gedeputeerde Staten, die beogen circa 150 ha grondge bied van Oegstgeest bij Leiden te voegen, dankbaar zijn omdat thans de eerste wet telijk voorgeschreven stap is gedaan om Leiden uit de „bijkans wurgende greep" van zijn grenzen te verlossen. Niet vol daan zijn zij, omdat Gedeputeerde Staten aan Leiden minder toedenken, dan voor de juiste ontwikkeling van Leiden noodzake lijk is. Zij zijn van oordeel, dat een af doende oplossing van het vraagstuk van de gTens tussen Leiden en Oegstgeest pas kan worden bereikt door opheffing van de ge meente Oegstgeest, waarbij het grootste deel van die gemeente bij Leiden zou moe ten worden gevoegd. Eerst dan zal een har monisch en evenwichtig opgebouwde een heid ontstaan. De crèmekleurige calèche, een hofauto en elf paarden zijn met het s.s. „Baarn" van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij naar de West verscheept, waar zij dienst zullen doen bij het bezoek van Koningin Juliana en Prins Bernhard. De Koningin heeft jhr. H. van Lennep, lid van de directie der K.N.S.M., benoemd tot commandeur in de Huisorde van Oran je, de heer R W. le Poole, chef van de af deling West-Indische lijnen der K.N.S.M., tot ridder eerste klasse in deze huisorde en de heer R. Faubel, eveneens werkzaam bij de K.N.S.M., tot ridder tweede klasse in deze huisorde. Verkort weergegeven) aan schoonmaakwoede lijdende moeder en Albert van Vegten als de ogenschijnlijk berustende maar ondertussen zijn eigen ge dachten vervolgende vader vormden een prima combinatie. Piet Eelvelt was de van domheid stralende jager en Joop van dei- Donk een belachelijke trekkebeen (zo'n mallotig type kan alleen Cruys Voorbergh bedenken) van een deftige hofdignitaris. De huurlieden werden door Willy Zuide- ma en Jan Korevaar al evenzeer naar wens uitgebeeld. Inderdaad, zo moet men de jeugd berei ken: door haar te boeien met een opwin dend spel. En trouwens ik heb er ook van genoten. DAVID KONING Het programma dat de organist George als solist nog sterk de invloed verraadde Robert Donderdagmiddag 29 September van 1 hetrekkelnke vnm.nP als kunste- 15 tot 16 uur op het orgel van de Grote- of Sint Bavokerk te Haarlem ten gehore zal brengen vermeldt de volgende werken van Johann Sebastian Bach: 1. Preludium en Fuga F gr. t.; 2. Twee koraalvoorspelen: Durch Adam's Fall ist ganz verderbt; 3. Fantasie en Fuga g. kl. t.; 4. Pastorale; 5. Koraalvoorspelen: a. Das alte Jahr ver- gangen ist, b. Vater unser in Himmelreich, c. In Dir ist Freude; 6. Alia breve (pro or- gano pleno). Dit is het laatste van de wekelijkse con certen in de Grote Kerk van dit seizoen en tevens de laatste maal dat George Robert als stadsorganist het orgel in de Grote Kerk bespeelt. j van zijn betrekkelijke voming als kunste naar en van de sfeer waarin hij uiteraard verkeerde, neemt niets weg van de spon tane kracht van deze experimenten. Alleen schiep hij met deze werken een hybridisch genre, vis noch vlees. Echte jazz is beter en Rachmaninov en De Falla - die hij bij voorkeur wil nabootsen - zijn gezonder. 99 Maandagavond 3 October, om ongeveer kwart over elf, wordt via de Avro-micro- fcon een klein tipje opgelicht van de sluier, die het nieuwe cabaretprogramma van Toon Hermans reeds geruime tijd omgeeft. Dan zal namelijk het vraaggesprek woi-den uitgezonden, dat deze populare artist Dins dagmiddag tijdens de repetities in het Minerva Theater te Heemstede aan de ver slaggever Leo Capit heeft toegestaan. Een tipje van de sluier slechts, want Toon Hermans vertelt daarin juist vol doende om de nieuwsgierigheid van zijn luisteraars meer te prikkelen, dan te be vredigen. In dit interview zijn enige frag menten opgenomen uit de nieuwe éénmans- show, waarover hij slechts wenst los te laten dat deze „Voor U, Eva!" zal heten en dat hiervan Woensdag 5 October voor een Kunstkring „ergens in Nederland" de première wordt gegeven. Wel gunt hij ons reeds een voorproefje van zijn brillant ge schreven kolderlied „Karkas, de zigeuner- primas" over een „bar-barbaar, die de Zijn evenwicht zou hij pas vinden ln de mooiste vrouwen van streek strijkt." Op neger-opera „Porgy and Bess" - wat ik daarvan ken, ontwapent althans alle be denkingen omtrent de stijl die Gershwin zich uiteindelijk heeft eigen gemaakt, doodgewoon omdat hij nu niet meer op twee gedachten hinkte. Maar dat moest een onmogelijk na te vertellen manier wordt dit thema getransponeerd naar het klassieke „Sientje, la-me los." Het toeval, dat ons soms voor zulke on aangename feiten plaatst, zorgde ditmaal bij het passeren van het Minerva Theater vrouw, die het optreden met intensieve kenschap. Hoe kan dat nu gebeuren, als de nieuwe politiewet streng nageleefd wordt? Daarin staat, dat de café's hun bezoekers niet dronken mogen schenken. Maar de geheelonthouding staat hier vrijwel mach teloos tegenover en het is dus gewenst het politietoezicht terdege te verscherpen. Veel verkeersongelukken zijn het gevolg van dronkenschap. Het wordt hoog tijd dat er door de overheid paal en perk aan wordt gesteld. De straffen zijn veel te licht, zelfs voor het doodrijden wordt geen noemens waardige straf gegeven. Mej. E. M. VAN D. onverwacht de reportagewagen van ge noemde omroepvereniging ontdekten, die ons op het spoor bracht van het feit, dat Toon Hermans deze intieme zaal als zijn repetitielokaal heeft uitverkoren. Uiteraard was het toen onmogelijk de verleiding te weerstaan in een donker hoekje plaats te nemen en van hieruit een repeterende Toon Hermans gade te slaan. Ogenschijnlijk repeteert Toon Hermans met dezelfde concentratie, als stond hij voor een totaal-uitverkochte zaal. Voor zover wij mochten constateren, heeft hij zich gedurende de afgelopen zomermaan den intensief op zijn nieuwe programma voorbereid. Dit heeft thans het stadium van de generale repetities bereikt. Bij een pro zaïsch met papieren, lege koffiekopjes en lunchpakketten overdekte vleugel, staat Toon Hermans voor de microfoon en zingt hij met een volledige overgave liedjes, die straks ongetwijfeld een grote populariteit zullen verwerven: het kwasi-sentimentele „Susy", het reeds genoemde „Karkas, de zigeunerprimas," een kostelijke satire op de Hollandse deugdzaamheid onder de titel „Jansen ejr De Groot houden niet van bloot" en vele andere, die levensvreugde en optimisme willen bevorderen. Het publiek voor een prettige verrassing, doordat wij bestond ditmaal alleen uit zijn charmante aandacht volgt, kennelijk mede op zijn ver zoek, want hij wendt zich herhaaldelijk tot haar om advies of om naar het effect van een bepaalde intonatie of gebaar te infor meren. En wie zou veronderstellen dat een gevierde artist als Toon Hermans zich ver beven zijn omgeving verheven mocht ach ten, kan deze foutieve mening gevoegelijk herzien. Hij beschouwt de vier musici, die hem begeleiden, als artistieke compagnons. De aanwijzingen over het tempo worden op een kalme, prettige toon gegeven. Van hun kant schromen zij niet een korte op merking te plaatsen, wanneer een bepaalde passage voor verbetering vatbaar lijkt. Zonder nu direct in discussie te treden, vraagt Hermans soms: „Zullen we hier even stoppen, jongens, of vinden jullie dat een pauze uit de toon valt?" En als de be treffende passage wordt herhaald, blijkt het dat Toon wel degelijk met hun oordeel rekening heeft gehouden. Zonder preten ties en met een innemende eenvoud, zo repeteert Toon Hermans en groeit een pro gramma, dat over enige dagen voor onge twijfeld lange tijd en met succes op tournée gaat. „Voor U, Eva?". Nee meneer Her mans, stellig in niet mindere mate ook voor Adam! 3-3% Nederl.'47 3 Nedl. 1962/64 A.K.UL Calvé Delft Van Gelder Zonen K. N. Hoogovens Nederl. Ford N. Kabelfabriek gew.Philips Gloeit. pref.Philips Gloeil. Unilever Wilton Feijenoord Dordtsche Petrol. Konkl. Petroleum A'dam Rubber Floll. Amer. Lijn N. Scheepv. Unie Phs. van Ommeren H. V. A Verg. Deli Mijen. Amsterd. Bank Ned. Handel Mij. Rotterd. Bank Twentsche Bank Anaconda Copper Bethlehem Steel U. S. Steel General Motors Shell Union Tidewater Claims Philips 421425 42627 Slotkoers gisteren 100% 100 374 347 338 415 495 330 2G6% 211% 482 288 657 620% 158 236 198% 254 173% 176%, 280 243 243 243 70% 155 58% 136% 59% 30 koersen ODenings- 100-Vie 100hi* 382 347 340 418 495 330 270 211% 489 286 668 633 160 238 200 254 176% 178% 280 243 243 243 72 154 59 140 60% 30%

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 7