Agenda voor Haarlem Een onbevredigende „Faust" Uitgaven voor Sovjet-defensie met tien percent omlaag „Rekenschap" Meer processen-verbaal dan in het voorafgaande jaar Nederlandse Opera Sovjet-Unie zal vreedzame politiek jegens het Westen voortzetten Nieuw record voor Rotterdamse haven Oudejaarsavonddienst bij de N.Z.H. Radioreporter deelde bankbiljetten uit Keulse recensies over Albert de Klerk Twintigduizendste schip binnen Koningin met drie dochters naar Sankt Anton Examens Consulent benoemd voor Culturele Raad van Noordholland Tentoonstelling van rijksaankopen Bedrijfschap voor de schoenindustrie Verslag 1954 keuringsdienst van waren DINSDAG 2 7 DECEMBER 1955 Na de première van „Faust" van Gounod in 1859 wijdde Hector Berlioz een merk waardig feuilleton aan deze nieuwe opera in zijn lijfblad Le Journal des Débats, dat hij besloot met de woorden: „Faust est a coup sur le succès du lendemain" (Faust is beslist het succes van morgen). Hiermee heeft de vinnige criticus, wie het geval bij- zender moest interesseren, daar hij als com ponist hetzelfde onderwerp behandeld had, de spijker op de kop geslagen. Want de toekomst, die hij het werk van zijn jongere collega voorspelde, is na verloop van bijna een eeuw nog lang niet aan haar eindpunt gekomen, evenmin als zijn eigen „Damna tion de Faust" trouwens. Het is nog altijd zo, dat geen enkele opera-instelling uit za kelijke overweging het kasstuk, dat Gounod leverde, kan missen, want „Faust" is de volksopera bij uitnemendheid en verdient zulks te zijn om goede redenen, die blijken kunnen uit een montering, die in alle on derdelen op geraffineerde en ideale wijze verzorgd is. Wat niet wegneemt dat de on verantwoord elijkste en slordigste opvoerin gen dit werk niet kapot konden krijgen, althans uit de gunst van het grote publiek verdrijven. En hoe is er met de „Faust" tewille van de recette al niet gesold1, vooral in ons opera-arme Nederland De officiële Nederlandse Opera heeft het werk van Gounod weer eens ter hand ge nomen en het bleek Zondagavond in de volgepropte Stadsschouwburg te Amster dam opnieuw hoezeer de „Faust" nog trekt. De verwachting dat de nieuwe instudering, met Bugène Bigot als dirigent, Jean Mer- cier als regisseur en met décors en cos- tuums van Dimitri Bouchère tot' een op merkelijke opfrissing zou zijn gekomen, is echter niet in vervulling gegaan. Alleen het ballet, door Franpoise Audret ingestudeerd naar de choreografie van de Opera van Parijs, bracht de montering op het plan dat boven de middelmatigheid en routine van de rest uitstak. Het lijkt wel of de ballet kunst in Nederland het glansrijk gaat win nen van de operakunst.. Betreffende de vocale bezetting haast ik mij met bijzondere lof een uitzondering te maken voor Greet Koeman, die de partij van Marguérite op sublieme wijze vertolk te. De subtiele nuances, waaraan deze rol zo rijk is, kwamen steeds volkomen tot hun recht. Dit kan niet gezegd worden van de vertolking van de titelrol, die men als voor heen aan Frans Vroons opgedragen had. Een heldentenor in deze partij is slechts dan aanvaardbaar, indien hij in staat is in tal van lyrische passages de vereiste „schmelz" te geven, de cavatine, het „laissez-moi con- templer ton visage" en andere melodische phrasen de innige en ontroerende klank te verlenen van deze Franse romantiek. En dat vermogen mist 'rans Vroons volledig. Ik heb de tijd nog meegemaakt dat een Faust-tenor stond of viel met zijn hoge „ut de poitrine" en dat zo'n hoge c op het cul minatiepunt van de Cavatine, in kopstem gezongen, dapper zou zijn uitgefloten, waarmee de candidaat finaal van de kaart geveegd werd, want het was een criterium. Amsterdam waardeert nu zo iets nog met een open doekje! Voor de „Peter Grimes" van Frans Vroons heb ik de grootste bewondering, zijn „Faust" echter acht ik onaanvaardbaard. Wat ik relatief wel in zijn vertolking kan prijzen is zijn duidelijke dictie, hoewel en kele vocalen te open liggen voor het Franse idioom. Dit punt aanrakend staan we voor het hachelijke probleem van de taal in onze Nederlandse Opera. Dit klemt het meest voor wat het Frans betreft en dan voorna melijk voor de mannelijke vertolkers. „Faust" in het Frans goed, uitstekend zelfs, indien men het werk maar behoorlijk kan bezetten. Doch dat blijkt maar steeds niet te lukken. De Méfisto van Siemen Jongsma wordt zelfs een toppunt van dwaasheid door zijn onverstaanbaar ge brabbel. Daar kunnen geen Franse regis seurs en dirigent iets aan veranderen. Zij kunnen alleen maar constateren dat het onmogelijk is. Frans werk naar de eis uit te voeren met vertolkers, die er, op een De verwachting, in het begin van dit jaar reeds uitgesproken, is eerder dan men dacht werkelijkheid geworden: de Rotter damse haven heeft in 1955 haar 20.000ste binnenkomende schip kunnen noteren, een cijfer dat niet eerder bereikt werd. Het schip, dat Zaterdag als 20.000ste werd genoteerd is de 7374 brt. metende ms „La Plata" van Zweedse nationaliteit, toe behorende aan de „Rederi Aktie Bolaget Nord Stjernan Axel Axelson Johnson" te Stockholm, de „Johnsonline". Het schip kwam van Buenos Aires via Antwerpen. Kapitein is Holme. Hedenmorgen is het feit feestelijk ge vierd. Het bestuur van de stichting „Ha- venbelangen" bracht een bezoek aan boord en de gezagvoerder ontving een geschenk. Daarna vond er op het stadhuis een offi ciële ontvangst plaats. DINSDAG 27 DECEMBER Frans Hals: „Tot het bittere einde", 18 j., 7 en 9.15 uur. Luxor: „De prairie verdwijnt", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Jalouzie", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Het dal der koningen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Oh, Rosalinda", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: Toneelgezelschap Johan Kaart met „Polasch en Perlemoer met va- cantie", 8.15 uur. Studio: „To Paris with love", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „De duvelstoejager", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Stadsschouwburg: 20 uur, Abonn.voor stelling door het Rotterdamse Toneel van „Indringers". WOENSDAG 28 DECEMBER Frans Hals: „Tot het bittere einde", 18 j„ 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De prairie ver dwijnt", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „De Koninklijke reis", 10 en 11.30 uur en „Jalouzie", 14 jaar, 3, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Kleine kameraden", alle leeft., 2.30 uur en „Het dal der koningen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Oh, Rosalinda", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: Circus „Harlekijn", 2 uur en „Knock on Wood", alle leeft., 8.15 uur. Studio: „To Paris with love", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „De duvelstoejager", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Gebouw Sint Bavo: 14 uur, Kindercircus „Lamberta". Stadsschouwburg: 20 uur. Abonn.voorstelling door de Haagse Comedie van ,,'t Is nooit te laat". Concert gebouw, 20.15 uur: Concert door het Resi dentie Vrouwenkoor en het Kunstmaand Orkest o. 1. v. Arthur Orobio de Castro, m. m. v. de sopraan Irma Kolassi en Rosa Spier, harp. Greet Koeman en Frans Vroons in de hoofdrollen van „Faust" van Gounod. enkele uitzondering na, de finesses niet van kunnen aanvoelen. De consequentie ligt voor de hand, zij is de erkenning van een doodgewone realiteit: het werk verto nen ofwel met een geselecteerde bezetting die tegen de specifieke moeilijkheden op gewassen is, ofwel in een bruikbare verta ling in de moedertaal, hetgeen voor een volksopera als „Faust" uiteraard nog zijn voordelen heeft. In het laatste geval zou het nog maar net precies zijn als overal el ders ter wereld, behalve in Nederland, waar men op dit punt maar al te vaak boven zijn stand leeft. JOS. DE KLERK Hedenmoi-gen is Koningin Juliana met de prinsessen Beatrix, Irene en Margriet per koninklijke trein uit Baarn vertrokken naar de wintersportplaats Sankt Anton in Oostenrijk. Prins Bernhard nam in de trein af scheid van zijn echtgenote en kinderen. De Koningin nam ook afscheid van de stationschef van Baarn, de heer Nap, die voor de laatste maal de koninklijke trein „affloot", daar hij benoemd is tot hoofd controleur in Groningen. Nijmegen. Doctoraal examen Rechten: J. H. A. M. Loeff, Den Bosch; F. F. van Schaik, Arnhem; L. H. W. Regout, Meerssen; E. K. Paulusma, Harlingen; A. J. M. Hupperts; Gulpen; H. W. I. Kuntjens, Tegelen; mej. V. M. M. Th. Stoopman, Nijmegen. Doctoraal examen Klassieken: J. D. Bernhardt, Almelo. Doctoraal examen Politieke en Soc. Weten schappen: R. G. Deibel. Candidaatsexamen Klassieken: H. J. H. Mooren, Nijmegen. In 1954 werden dus 301 processen-ver baal opgemaakt, in het jaar daarvoor 210. Dat de resultaten in 1954 ongunstiger wa ren moet ten dele worden toegeschreven aan gebrek aan voldoende geschoold per soneel en aan een grotere nonchalance. Naar aanleiding van de inspectei werden er 1682 waarschuwingen gegeven, waarvan er 761 betrekking hadden op hygiëne. Het laboratoriumonderzoek leidde tot 1516 waarschuwingen. Kermissen De inspecties op markten en kermissen vonden ook dit jaar voortgang. Al ziet men ook hier geleidelijk verbeteringen op hy giënisch gebied tot stand komen, regelma tig nauwlettend toezicht blijft voortdurend noodzakelijk. Bij de inspecties van winkels werden herhaaldelijk vernieuwingen, die meestal ook verbeteringen waren, geconstateerd. Bij nieuwe inrichting wordt vaak een dankbaar gebruik gemaakt van de door keurmeesters gegeven adviezen. De controle op het alcoholgehalte van oude en jonge jenever werd onverminderd voortgezet. Herhaaldelijk werd in café's en Zoals de laatste jaren gebruikelijk is voert de N.Z.H. op Oudejaarsavond (Zaterdag 31 December) slechtis een beperkt aantal ritten uit. Wij laten hieronder een beknopt over zicht volgen van de diensten die worden gereden. Tramlijn AmsterdamZandvoort Van Haarlem naar Zandvoort normaal tot 21.14, daarna 22.14, 23.14 en 0.14. Van Haarlem naar Amsterdam normaal tot 20.55, daarna 21.55, 22.55, 23.55. Van Zandvoort naar Haarlem normaal tot 20.35, daarna 21.05, 21.35, 22,35, 23,35, 0.35 (deze dienst rijdt tot remise Leidsevaart). Buslijn HaarlemLeiden Van Haai-lem naar Leiden normaal tot 21.40, daarna 23.00, 23.40, 0.05. Van Leiden naar Haarlem normaal tot 21.50, daarna 22.30, 22,50 en 0.15. Buslijn HaarlemIJmuiden Van Haarlem naar IJmuiden normaal tot 21.00, daarna 22.00, 23.00 en 0.00 Van IJmuiden naar Haarlem normaal tot 21.30, daarna 22.30, 23.30 en 0.30 (deze bus rijdt niet verder dan garage Soendaplein) Buslijnen HaarlemNoord wijk KatwijkDen Haag Van Haarlem via De Zilk normaal tot 19.00, daarna 20.00, 21.00, 22.00, O.OO (Deze bus rijdt tot Noordwijk aan Zee). Van Haarlem via De Glip en bollenstreek: normaal tot 19.15, daarna 20.30 en 23.15 (Deze diensten rijden alle niet verder dan Noordwijk aan Zee). Van Noordwijk aan Zee via De Zilk nor maal tot 20.30, daarna, 21.00, 23.00 en 0.20. Van Noordwijk aan Zee via de bollen streek en De Glip: normaal tot 20.00, daarna 21.45 en 0.00. Deze diensten passeren te 20.48, 22.33 en 0.48 De Glip. Stadsnet Haarlem De diensten worden volgens dienstregeling uitgevoerd tot het eerste tijdstip, dat in deze opsomming wordt genoemd. Lijn 1. Vondelweg v: 21.00, 21.18, 21.36, 22.30, 23.18, 0.00. Javalaan v: 20.57, 21.21, 21.45, 22.03, 22.33, 23.15, 0.05, 0.45 a. Lijn 3. Heemstede v: 20.56, 21.08 b 21.20 b, 21.32, 22.08, 22.44, 23.20, 23.56, 0.32 b. Bloemendaal v: 20.56. 21.08 b, 21.20 b 21.32, 22.08, 22.44. 23.20, 23.56. Lijn 4. Overveen v: 20.56, 21.08 b 21.20 b 21.32, 21.56, 22.32, 22.56, 23.32, 23.56, 0.32 b. Planetenlaan v: 21.02, 21.26, 22.02. 22.26. 23.02, 23.26, 0.02. Lijn 5. Vondelweg: vertrek laatste rit naar Amsterdamse Buurt 22.00. Amsterdamse Buurt: Vertrek laatste rit naar Vondelweg 22.00. Bovendien 22.08, 22.15, 22.23, 22.30, 22.38 tot Soendaplein. Lijn 6. Station. Vertrek laatste rit naar de Ruyterplein 21.05. de Ruyterplein: Vertrek laatste rit naar Station 21.29. Lijn 7. Station: Vertrek laatste rit naar Spaamdam 21.30. Spaamdam: Vertrek laatste rit naar Station 21.55. Lijn 8. Station v: 21.30, 22.30, 23.30, 0.14. Santpoort v: 22.00, 23.00, 0.00. a. Tot garage Soendaplein. b. Tot Haarlem Station. restaurants jenever aangetroffen met een alcoholgehalte, dat aanmerkelijk beneden de 35 lag. Naar aanleiding hiervan wer den twintig processen-verbaal opgemaakt. In de monsters azijn, die door winkeliers uit sterke azijnzuuroplossingen waren be reid, werd herhaaldelijk minder dan 4 azijnzuur gevonden. In zes gevallen was het gehalte zoveel te laag, dat een proces verbaal moest worden opgemaakt. Brood Bij 2018 inspecties van bakkerijen wer den 36.979 broden gewogen. Dit leidde er toe, dat 826 broden werden meegenomen voor een nader onderzoek in het laborato rium. Er werden 67 processen-verbaal op gemaakt, 54 wegens een te laag droge-stof- gehalte en de overige voor melkbrood, dat te weinig melkbestanddelen bevatte. Bij amandelspeculaas, die vrijwel geen amandelen bevatte, werd na een waar schuwing de naam veranderd in specu laas. In „caramels met volle melk" bleek in het geheel geen melk aanwezig te zijn, zo dat in dit geval proces-verbaal werd opge maakt. Op sinaasappelen werd soms een synthe- MOSKOU (Reuter/A.F.P.) De Sov jet-Unie zal haar defensieuitgaven in 1956 met ongeveer tien percent verminderen om een grotere ontwikkeling op het gebied van economie en cultuur mogelijk te maken. Dit heeft de minister van Financiën, Zverev, op de opennigsvergadering van het Sovjet-parlement bekendgemaakt. Ook voor zware industrie en landbouw zal iets minder worden uitgegeven. Meer zal daar entegen worden besteed voor woningbouw en voor een productieverhoging van enkele verbruiksgoederen. Westelijke waarnemers merken bij de rede van Zverev de afwezigheid van „sabelgeklctter" op. Zij menen, dat de Sovjet-Unie haar politiek van vreedzaam naast elkaar bestaan en onderhandelingen met het Westen zal voortzetten. Zverev zei, dat de vermindering van de militaire uitgaven betekent, dat de Sovjet- Unie niet met woorden, maar met daden werkt voor vermindering van de interna tionale spanning. Zij zal blijven streven naar vei-sterking van het internationale vertrouwen en persoonlijk contact tussen regeringshoofden. Westelijke waarnemers zeggen, dat de vermindering van defensie-uitgaven waar schijnlijk niet zo groot is als zij lijkt, ge zien de algemene verlaging van de groot- liandelsprijzen, die de minister heeft aan gekondigd. Zverev zei ook, dat de zware industrie zal worden uitgebreid ondanks de iets lagere post op de begroting. De investering in de woningbouw zal met veertien percent worden verhoogd, waardoor de woonruimte met achttien percent kan worden vergroot. In 1956 zullen meer stoffen, schoenen, huishoudelijke artikelen, meubelen, tele visietoestellen, horloges en naaimachines worden gemaakt. De 1347 afgevaardigden kwamen in ge meenschappelijke zitting van de beide kamers der Opperste Sovjet, de Raad van de Unie en de Raad der Nationaliteiten, bijeen in het Kremlin. Premier Boelganin, eerste partij-secretaris Kroesjtsjev en de andere leiders kregen een ovatie, toen zij het podium betraden en hun zetels onder een standbeeld van Lenin innamen.. Na de opening van de vergadering door de voorzitter, Volkov, werd de door de „raad der ouden" opgestelde agenda goed gekeurd: 1. de begroting voor 1956 en een verslag over het resultaat van de begroting van 1954; 2. ratificatie van de decreten van het presidium der Opperste Sovjet, die sedert de vorige vergadering in Februari van dit jaar zijn afgekondigd; 3. de uitwis seling van delegaties met parlementen van andere landen; 4. het verslag van de reis van Boelganin en Kroesjtsjev naar India, Birma en Afghanistan. tische ldeursthof aangetroffen, welke de vruchten een fraaier uiterlijk wil verlenen dan zij van nature bezitten. Van de 482 monsters, die bij jams, limo nades, vruchtensappen en dergelijke geno men werden, voldeden er 68 nit aan de eisen, die gesteld worden wat aanduiding en/of hoeveelheid betreft. In totaal werden 19 veehouders geverba liseerd wegens het niet voldoen aan de eisen in het Melkbesluit gesteld en wel 3 voor watertoevoeging, 2 voor vuile melk en de overigen voor een te hoog bacteriënge- halte van de melk. Een partij nootmuscaat bleek zo schim melig, dat procesverbaal niet achterwege kon blijven. Hetzelfde was het geval bij kaneel, die veel te veel zand bevatte en een te laag gehalte aan vluchtige oliën bezat. Buisjes met gemalen kruidnagelen hadden aanmerkelijk minder inhoud dan het etiket vermeldde. Een monster „peper" dat voor een lage prijs werd aangeboden, bleek uit een „peperextract" en glucose te bestaan. In de hallen van het Staatsvissershaven- bedrijf werden dit jaar 76.043.917 kilogram zeevis aangevoerd. Bij onderzoek werden 111.933 kilogram aan de handel onttrokken wegens ondeugdelijke kwaliteit. Deze vis werd tot vismeel verwerkt. Vlees Dat een degdelijke controle op vlees en vleeswaren niet overbodig is, blijkt wel uit het feit, dat in totaal 160 onkeugdelijke monsters werden aangetroffen en 94 pro- sessenverbaal opgemaakt. Van de 119 monsters water, welke in het verslagjaar werden getrokken, voldeden er 62 niet geheel aan de eisen. Bij onderzoek van kosmetische artikelen bleek, dat sommige soorten „eishampooo's" in het geheel geen eibestanddelen bevatten. In een monster „eishampoo met brande wijn" bleek noch ei, noch brandewijn aan wezig te zijn. Er werden in het verslagjaar 111 monde linge en schriftelijke klachten van consu menten ontvangen, waarbij in 72 gevallen een monster werd ingezonden. In 36 geval len werden in deze monsters afwijkingen geconstateerd. Van de overige 39 klachten bleken er 20 gegrond. De vergadering werd ook bijgewoond door de maarschalken Zjoekov, Bagramian en Boedienni. Voorts waren aanwezig de ambassadeurs van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië en de Franse zaakgelas tigde in Moskou. Batig saldo Minister Zverev deelde mede, dat de be groting voor 1956 voorziet in ontvangsten tot een totaal bedrag van 591.900 millioen roebel en uitgaven van 568.800 millioen roebel, een batig saldo dus van 23.100 mil lioen roebel. Zverev zei, dat er kernener giecentrales in aanbouw zijn van vijftig tot honderdduizend kw. De defensie-uitgaven voor 1956 zijn geraamd op 102.500 millioen roebel zijn, waarvan 161.200 millioen be- De totale toewijzing voor de nationale economie in 1956 zal ongeveer 347 millioen roebelz ijn, waarvan 161.200 millioen be stemd is voor sociale en culturele aange legenheden. Zverev deelde verder mede, dat het ambtenaren-apparaat verminderd is met 750.000 geëmployeerden in 1954 en 1955 als onderdeel van het streven ter ver mindering van de bux-eaucratie. Perzisch Mohammed Saed, de leider van een Per zische parlementaire delegatie, die de Sov jet-Unie bezoekt, sprak als eerste niet- communistische buitenlandse parlementa riër de Opperste Sovjet toe. Hij sprak Per zisch, hoewel hij Russisch kent. Hij zei te hopen, dat afgevaardigden der Sovjet volken contact opnemen met de vertegen woordigers van het Perzische volk en dat zij zich zullen overtuigen van de vriend schappelijke gevoelens der Perzen jegens de Sovjet-Unie. Saed werd na zijn rede hartelijk toegejuicht. Critiek De vice-voorzitter van de afvaardiging van de Opperste Sovjet naar de 44-e con ferentie van de Interparlementaire Unie, die in Augustus in Helsinki is gehouden, de minister van Cultuur, Mikhailov, lever de felle critiek op de Amerikaanse afge vaardigden naar de conferentie in Helsinki, die zich hadden verzet tegen toelating van communistisch-China. Hij veroordeelde het dreigement van de Amerikaanse dele gatie, dat zij de conferentie verlaten zou, als communistisch-China toegelaten zou worden. Op Tweede Kerstdag heeft radioverslag gever Tom Schreurs, toen hij 's avonds op het Leidseplein in Amsterdam aan voorbij gangers bankbiljetten van tien gulden aan het aanpraten was, nog al wat rumoer ver oorzaakt. Via een verborgen microfoon en een kleine zender gingen zijn belevenissen de aether in. Op de courses in Hilversum was vrouwe Förturia hem gunstig geweest, zo zei hij, en op deze Kerstavond wilde hij ook anderen in de wirisf doen delen. Een Engels echtpaar had onmiddellijk deze stunt door. Maar een politie-agent, die via een telefoontje van een taxichauf feur naar het hoofdbureau van politie door de wachtcommandant van het bureau Leid seplein er op uit was gestuurd om pools hoogte te nemen, trad op vriendelijke doch besliste wijze als „spelbreker" op. De reporter werd uitgenodigd mee naar het bureau te gaan. Later op de avond kon den de luisteraars deze gang naar en het bezoek aan het bureau horen. Met opzet waren bankbiljetten gekozen die de datum 4 Maart 1949 droegen, waar van, zoals bekend, ook valse exemplaren in omloop zijn. Voor alle zekerheid werd het laatste exemplaar dat de verslaggever nog bij zich had door de politie op zijn echtheid gecontroleerd. Met een compli ment voor het correcte optreden van de agenten en een pluim voor het gevoel voor humor op het bureau besloot de verslag gever het tweede deel van zijn reportage. Naar aanleiding van een onlangs door Albert de Klerk gegeven orgelconcert in het Klarenbachhaus te Keulen, schreef de criticus van de „Kölner Stadtanzeiger" on der meer: „Uit de Hollandse stad Haarlem, die door haar internationale orgelconcour sen en compositiewedstrijden nog pas ge leden van zich deed spreken, kwam dit keer Albert de Klerk: een even technisch volmaakt als muzikaal geestrijk organist. Zijn spel werd gekenmerkt door correct heid zonder droog formalisme en door levendigheid, zonder maar enigszins de re latieve grenzen van het precieuze rhythme te overschrijden. Zijn registratie verraadde een volkomen kennis van het mooie orgel van het Klarenbachhaus, als ook een uit gelezen smaak". Na gewezen te hebben op de voornaamste instructieve betekenis van het programma, dat zowel werk uit de vroege barok als van de modernen bevatte, sprak hij bewonderend over de vindingrijke potentie in het ontwikkelen van polyfone vormen en over het geraffineerde gevoel voor klankkleur, die Albert de Klerk de monstreerde in een improvisatie op een Ad- ventslied. Ten slotte noemde hij de Haar lemse organist „een geheel in onze tijd staande musicus". De „Kölnische Rundschau" schrijft over hetzelfde concert onder meer: „Reeds uit de samenstelling van het programma bleek duidelijk met hoeveel liefde en kunde men in Nederland de orgelkunst hoog houdt en beoefent. Het spel van de kunstenaar (in de keuze van zijn klankkleuren vooral ge richt op de verduidelijking van de archi tectuur, en in de keuze van zijn tempi ge heel op de klaarheid van het détail) toonde ons hoe terecht van het Hollandse orgelspel roep en roem uitgaan. Het dagelijks bestuur van de Culturele Raad van Noordholland heeft uit honderd sollicitanten mr. H. van Ree te Amstel veen benoemd tot consulent. De benoeming geschiedde voorlopig voor de tijd van één jaar. Het algemeen bestuur van de raad werd aangevuld door de benoeming van mr. H. J. Wytema, burgemeester van Alk maar en van de heer R. Graafsma, be stuurslid van de Velser Gemeenschap. Eind vorig jaar heeft men onder de naam „Rekenschap" in het museum Het Prinsen hof te Delft een zo volledig mogelijk over zicht te zien gegeven van de hedendaagse kunstwerken, aangekocht door het rijk sinds 1946. Daarna is een selectie uit dit geheel in enkele plaatsen van ons land ge- exposeerd. Tot 2 Januari deze keuze nog te zien in het museum Fodor te Amster dam. Men is aan het minsterie van Onder wijs, Kusten en Wetenschappen er zich van bewust dat deze kleine collectie geen goed beeld kan geven van wat er door het rijk sinds 1946 op dit gebied werd gedaan. Het rijk kocht al veel eerder aan of ver leende opdrachten aan kunstenaars ter versiering van Nederlandse regeringsge bouwen, hier of in het buitenland. Nadat in 1923 incidenteel een post voor opdrachten was opgevoerd, werd in 1933 voor het eerst een bedrag voor moderne beeldende kunst in de begroting opgenomen. Deze post heeft zich gehandhaafd, varieerde in hoogte van het bedrag, steeg na de oorlog en werd voor 1955 vastgesteld op 115.000. In den beginne bepaalde men zich voor namelijk tot opdrachten. Pas later kwamen de aankopen, opdat het rijk zou kunnen beschikken over een collectie van heden daagse kunstwerken, waaruit men zou kun nen putten voor het samenstellen van re presentatieve tentoonstellingen of voor de aankleding van openbare gebouwen. Een representatieve collectie stond dus het eerst voor ogen. Men is daarna echter ook werk gaan kopen als een stimulans bij kunste naars, die iets beloofden te worden. Toch blijft bij deze aankoop ook de kwaliteit het belangrijkst. Voor de aankopen werd geadviseerd door een commissie, niet samengesteld uit rege ringsambtenaren maar uit deskundigen en kunstenaars. Tot 1 November 1952 bestond zo'n commissie uit een schilder, een beeld houwer, een graficus, iemand die werk zaam was op het gebied dér gebonden kun sten, een kunstcriticus, een vertegenwoor diger van het ministerie en een voorzitter, kunstenaar of deskundige in andere zin. Na die datum kwamen er twee commissies: één voor representatieve aankopen of opdrach ten, bestaande uit museumdirecteuren en één voor stimulerende aankopen, waarin tot nu toe de schilders domineerden. Het is ondoenlijk na te gaan bij deze ten toonstelling of de veranderde samenstelling dezer commissies een voordeel was of niet. Het is trouwens over het geheel moeilijk om deze wijze van rekenschap af te leggen te beoordelen. Men kan de poging hiertoe waarderen. De belastingbetaler ziet nu waar een klein deel van zijn geld gebleven is. Het lijkt mij persoonlijk iets om niet ontevreden over te zijn. Of het beter kan is met deze gegevens, ook naar aanleiding van de Deltse tentoonstelling en de daar voor vervaardigde catalogus, niet te zeggen. Men ziet bijvoorbeeld dat de ene kunste naar wel vijf werken verkocht en een an dere slechts één. Het verschil kan een aan wijzing zijn betreffende de kwaliteiten van de artist. Misschien ook trad de tweede pas later op dan de eerste. Het is best mo gelijk dat hun werk van gelijke kwaliteit was, maar dat de eerste voor hetzelfde geld kwantitatief meer te bieden had dan de ander. Sommige kunstenaars overdrijven nogal eens wanneer het om aankopen van rijk öf gémeente- gaat. Men zal er niet licht toe overgaan af te dingen op de door de kunstenaar gevraagde prijs. Zoiets kan het rijk zich toch zeker niet permitteren. Ove rigens is mij een geval bekend, waarbij dit terecht gebeurde. Voorts is het dan ook niet onmogelijk, dat er schilders zijn, die geen werk voor aankoop beschikbaar wensten te stellen, te trots als ze misschien konden zijn hun werk door een commissie te laten beoordelen. Moge de kwaliteit van deze tentoonstel ling nu en dan voldoende zijn, de eerste indruk is die van een rammelend geheel en zo staat het dan ook met de beeldende kunst, hier en in het buitenland. Zo'n expositie zal de inrichters Emmy Rutten- Broekman en de schilder Frans Nols iedere keer wel voor grote problemen gesteld hebben. Er is hier voorts een geschikte mogelijkheid tot vergelijking van reputa ties. Zo leek mij persoonlijk weer Kees Verwey één onzer sterkste figuren. Zo lijkt mij de bewondering in sommige kringen voor H. F. ten Holt toch rijkelijk overdre ven, wanneer ik diens „Interieur met ronde tafel" zie verschral» naast Johan Buning's „Rode canapé". Zo lijkt mij de schilder W. A. Oepts, hier vertegenwoordigd met een stralend en sterk „Landschap bij St. Anne" (Zuid-Frankrijk) nog steeds te wei nig hoog geschat. Een verrassing was me het nu eens don kere stilleven van Joh. Bauer-Stumpff te zien. Eén onzer gedegen schilders blijkt weer Albert Muis, die bij voorkeur in Zuid- Frankrijk werkt. Matthieu Wiegman's „Sneeuwlandschap" heeft een levendige schildering, zoals we niet altijd bij hem ontmoeten. Goed zit Piet Wiegman's portret van zijn moeder in elkaar. Opvallend aan trekkelijk van ingehouden kleur is A. C. Willink's „Drie schildpadden". Van de beeldhouwwerken trok me op deze tentoonstelling het meest aan prof. P. V. P. Semeyn Essers expressieve portret van zijn collega W. Couzijn, die zelf met zijn „Vluchtende Joden" excelleert. Bijna aan de eerste gelijkwaardige portrettisten zijn toch ook Fri Heil en Charlotte van Pallandt. Het zijn persoonlijke voorkeuren, waar van de namen me het eerst te binnen schieten. Het is ondoenlijk op alles van kwaliteit hier nader in te gaan. Er zijn nog aquarellen en tekeningen, grafiek en voor beelden van toegenaste kunst te zien,waar van ik tenslotte dan nog wil noemen een wandtapijt van prof. Charles Roelofsz. BOB BUYS. In Staatsblad no. 559 is opgenomen een Koninklijk Besluit, waarbij wordt inge steld een bedrijfschap voor de schoen-in dustrie, dat gevestigd zal zijn te Tilburg. In dit bedrijfschap zullen zijn georga niseerd de ondernemingen, waarin het be drijf van het in serie vervaardigen van schoeisel wordt uitgeoefend. Ondernemin gen, die zich uitsluitend bezighouden met de vervaardiging van schoeisel, voorzien van rubberzooi en bovenwerk van textiel, vallen niet onder het bedrijfschap. Aan het bedrijfschap is onder meer overgelaten de regeling van de aanstelling en het ont slag van personeel; de vakopleiding, om scholing en herscholing en de vaststelling van de getalsverhouding der werknemers in de ondernemingen; de verkoop-, leve- rings- en betalingsvoorwaarden en daar mede verband houdende aangelegenheden. Het besluit treedt in werking op een na der te bepalen tijdstip. Noord-Californië is getroffen door hevige overstromingen. Met helicopters wordt het reddingswerk verricht. Op de foto links heeft een helicopter een mand neergelaten, waarin een moeder met haar dochtertje de bedreigde woning ontvluchten. Op het dak wachten haar man en zoon de terugkeer van de helicopter af. Op de foto rechts een overstroomde fabriek. Uit het jaarverslag van de keuringsdienst van waren voor het gebied Haarlem over 1954 valt op te merken, dat in het verslagjaar in totaal 301 processen-verbaal wer den opgemaakt. Hiervan waren 26 het gevolg van bij inspecties opgedane ervaringen; het resterende gedeelte werd opgemaakt op grond van de bij het laboratoriumonder zoek verkregen resultaten. Door de keurmeesters werden 27.435 inspecties van win- kels, bedrijven, opslagplaatsen en vaar- en voertuigen verricht, een aantal dat vrij wel gelijk is aan dat in het voorafgaande jaar. Er werden in 1954 in totaal 16.263 monsters onderzocht en wel 10.652 melk en melkproducten, 826 brood, 638 consump tie-ijs, 3910 andere waren en 237 ingezonden monsters. Van deze monsters voldeden er 2256 (iets minder dan 14 in meerdere of mindere mate niet aan de eisen, die in de koninklijke besluiten aan waren of hun aanduidingen gesteld zijn. De belang rijkste rubrieken, waartoe de afgekeurde monsters behoorden, zijn in afdalende reeks van het aantal: melk, brood, melkproducten, consumptie-ijs en vleeswaren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 10