m K p e ra es Riviervismarkt 7 - Tel. 17690 foVlUrf de (Beste Bromfiets „Publieke hartstocht meester van zaak Jungschlaeger" Nederlandse orde van Advocaten TAXI 13.300 Exposities in het Stedelijk Museum te Amsterdam Aaf en Herman Bouber werden in Haarlem gehuldigd Het Berini adres is Fa J DE GRAAF MUI Radio Moors Toestand „Ecuador" kritiek - niet hopeloos Feest rond het boek SLOT DEFECT? Koersfluctuaties van 27 februari-2 maart Beperkte groep „De Zeester Concertgebouw-Orkest in het nieuwe seizoen Chansonnier Brassens naar Scheveningen Predikantsnamen in hout Oecumenische raad „Zeemansvrouwen' Brief aan zaakgelastigde van Indonesië in Den Haag VOLKSWAGEN VERHUUR Examens Medische verzorging tijdens het weekeinde Wijziging subsidieregeling pootvis wegens de vorst Turk met averij in Rotterdam binnengesleept Eduard Flipse gehuldigd Marijke van Raephorst over: Amsterdamse Beurs ZATERDAG 3 MAART 195 6 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COIJRAN'I 8 Het Stedelijk Museum te Amsterdam ex poseert tot 14 maart werk van de Cata laanse schilder Joan Miró. Miró werd in 1893 te Barcelona geboren en heeft in deze stad de Academie van Schone Kunsten bezocht. Hij trok in 1919 naar Parijs en kwam in de groep van vrienden rond Picasso terecht. Kubistische tendensen vertoonden zich al eerder in zijn werk, zoals blijkt uit een hier geëxposeerd vrouwenportret Een landschap „Het spoor" heeft decoratieve facetten. Door een enigs zins decoratief kubisme wordt het „Stil leven met konijn" gekenmerkt, als het andere werk kurkdroog en voor mij alles behalve innemend. Van 1921 zien we een „Spaanse danseres" in een kinderlijk aan doende vereenvoudiging, om het vriende lijk te zeggen. En als men het met mij kinderachtig vindt, dienen we te bedenken dat dit een overgangswerk is naar de kort daarop volgende ontplooiing van Miró's zo eigen wijze van zeggen, die wel ingedeeld wordt bij het surrealisme. In 1923 kwam Miró namelijk in contact met de surrea listen, zonder (zoals de catalogus zegt) evenwel officieel deel uit te maken van hun beweging. Zeker past hij niet bij hen, die met ouderwetse nauwkeurigheid beel den uit het onderbewustzijn, uit dromen, schilderen en juist door die realistische nauwkeurigheid verbazen konden met hun zo vreemde onderwerpen. Voor dezen is het schilderen het'reproduceren van het in droom of anderszins onderbewust ver meend geziene. Miró schept als het ware rechtstreeks uit het onderbewustzijn. Het moet gezegd worden: hij is meer schilder, of graficus als men wil, die denkt in vorm, kleur en lijn, in tegenstelling met andere surrealisten, die eigenlijk naar de fotografie neigen. Het behoeft niet uitgesloten te zijn, dat men contact met dit uit het onderbewuste, dit intuïtief gemaakte werk heeft. De in ternationale roem van Miró wijst hier toch wel op. Ik heb er even weinig contact mee als met het meer realistische kubistische van het begin. Het is me al even droog. Slechts enkele keren streelt men een zekere kleurgevoeligheid. Spanning in de arabes ken zie ik zeker in dit werk, waarmee er kend wordt, dat hier een persoonlijkheid iets te zeggen heeft. Miró's kunst is er ook één van tekens, maar ik versta ze niet. Ze hebben de charmes, maar niet alle, van de ons evenzeer onverstaanbare tekens van primitieve volken, wier cultuur te lang achter de onze ligt. Ik kan voelen voor de humor, waarmee een Miró zijn signatuur gebruikt als onderdeel van een schilderij. Maar ik moet bekennen geen contact te hebben met dit spel van vormen, kleuren, lijnen en tekens, dat me nerveus maakt, vooral in de hal vóór de tentoonstelling. Anders is dat met de enkele plastieken, een op zichzelf rustiger kunst. Gelijk bij heel oude beeldjes, de vrouw symboli serend, herkent men hier een zoeken naar het essentiële, het voor Miró essentiële dan. kaanse schilderessen uit hier werk in te zenden. Amerika is een groot land en het zijn er nogal wat, die hier exposeren. Daar geen enkele met een groep vertegenwoor digd is, moet men het doen met een in druk van het geheel. Ik ontkom dan niet aan de indruk, dat velen onkunde handig verstoppen achter aangeleerde en overge nomen maniertjes en dat daar, waar van een zekere academische knapheid nog ge sproken kan worden, er maar weinig ont roert Tot 12 maart exposeren voorts in de Nieuwe Vleugel van het museum twee ver enigingen „De Zeester" is een vereniging van alléén vrouwen. Zij exposeerden in Haarlem al enige keren. Vermoedelijk was de voornaamste bedoeling bij de oprichting tot een niet te grote vereniging te komen, die de leden een ruimere expositiegelegen heid zou bieden. Als iets zeer speciaal vrouwelijks viel het geheel nooit zozeer op. Kwalitatief zag ik betere exposities van „De Zeester" dan deze, waarvan dan enkele figuren als Maaike Braat. Agnes van de Brandeler, Ruth Fischer, Dini Hen driks en vooral Rie Pluim, voor mij een nieuwelinge, nu dan toch weer opvallend werk ten toon stellen. Mooi, sterk en ge zond van kleur, het werk van de laatste! Men nodigde een groot aantal Ameri- ADVERTENT1E Ook het Nederlands Kunstenaarsgenoot schap is een beperkte groep, van hen, die het niet vermochten haantje de voorste te spelen of dat niet wensten. Het begin, jaren geleden, was nogal mat maar door het uitnodigen van nieuwe leden wist men de kwaliteit op te voeren van het geheel. Vergeleken bij vorige exposities is deze niet beter. Men dient op zijn hoede te zijn in deze groep. Uiteraard is het werk van de Hagenaar Kees Andrea een belangrijke toevoeging, zoals ook dat van die „moderne primitief" Kamerlingh Onnes uit Delft en van de geestige dierenschilder C. Timmer uit Rotterdam. Van Theo Swagemakers, wiens pretentie loze aquarel me zeer bijzonder aantrok, moet een portret genoemd worden, temeer nu ik toevallig weet hoe moeilijk de op gave was die het aantrekkelijke model stelde. Knap is zo'n in haar beweging stop pende vrouwenfiguur van Maks' Spaans danspaar. Sterk is Altinks „Meergezicht". De in Frankrijk wonende R. Stuivinga, vertegenwoordigd met een goed landschap, zal tot nu toe velen onbekend zijn ge weest. Er is te waarderen werk van Van Gulik en Van Dam, er zijn goede teke ningen van Van Zweden. BOB BUYS Het maartnummer van het Amsterdamse Concertgebouwnieuws „Preludium" bevat als voorlopige aankondiging van het jubi leumseizoen 19561957 op 1 september is Eduard van Beinum vijfentwintig jaar aan het Concertgebouworkest verbonden dat veertien concerten door de jubilerende eerste dirigent zullen worden geleid. Deze „zullen de stempel dragen van diens bij zondere belangstelling voor Haydn, Mo zart, Schubert, voor de Nederlanders, voor Bruckner, Debussy en Ravel". Voorts wordt in herinnering gebracht dat de als jubileumopdrachten gecompo neerde werken van Sem Dresden, Hans Henkemans en Hans Kox hun première in dit seizoen zullen beleven. Als gastdirigenten zijn Eugene Ormandy, Erich Leinsdorf, Otto Klemperer en als nieuwe figuur Carlo Maria Giulini, diri gent van de Scala te Milaan, uitgenodigd. De assistent-dirigent van het orkest, Henri Arends, zal een aandeel hebben in de lei ding der abonnementsconcerten. Als solisten worden genoemd de pia nisten Hans Henkemans, Denis Matthews, Pietro Scarpini, Arthur Rubinstein, de vio listen Jan Damen, Arthur Grumiaux, Je- hudi Menuhin, Isaac Stern, de violoncellist Tibor de Machula, de zangeressen Nan Merriman, Elisabeth Schwarzkopf en de zanger Ernst Haefliger. De Parijse chansonnier en tekstdichter Georges Brassens zal op vrijdag 23 maart in ons land optreden. Hij werkt mee in een programma, dat op die datum wordt gegeven in de Kurzaal te Scheveningen, tezamen met de chansonnière Catherine Sauvage, het komische kwintet van imita toren „Les Cinq Pères", de karikaturist Bugette, de Baskische zanger René-Louis Lafforgue en de humorist Marcel Cornelis. Ook betaling in overleg Kleverparkweg 2A - Haarlem - Tel. 11757 VOOR „BERIN 1" MEUBELEN BEKLEDING- EN GORDIJNSTOFFEN BETIMMERINGEN BEHANGEN EN STOFFEREN NIEUWE SPIEGELSTRAAT 34-40 AMSTERDAM TEL. 33641 Bord in Remonstrantse kerk Toen enige jaren geleden ir. K. J. Hon- dius nog deel uitmaakte van de kerkeraad der remonstrants-gereformeerde gemeente te Haarlem, stelde hij voor om in de kerk een predikantenbord aan te brengen, waar op de namen van de vaste predikanten zouden moeten worden opgetekend. Dit voorstel viel in goede aarde, maar de vraag was, hoe dat moest en wie daarmee zou belast worden. Het antwoord gaf de heer Hondius zelf: ik zal het zelf wel ma ken. En toen toog hij in vrije avonduren aan het werk. Het resultaat, aldus ver meldt het Remonstrantenblad, is een prachtig monument geworden van ver leden, heden en toekomst van de dienst in de gemeente, waar de dienaars voorbij gaan en vergeten worden, maar de dienst voortgaat. Nu houdt dit bord de namen vast. Het is een kloek eikenhouten paneel met een lijst er overheen, waar het op schrift op staat en het gekleurde embleem van de remonstrantse broederschap en het wapen van de stad Haarlem. De eerste naam der vaste predikanten is Paschier de Fijne, de laatsten die der tegenwoordige predikanten. Maar het bijzondere is het geweldige kunstige precisiewerk, dat hierachter steekt. De heer Hondius heeft namelijk alle letters met de hand gesneden en heeft daarmee getoond, dat hij een artistieke gave bezit gepaard aan kundig handwerk. De onthulling van het bord is bepaald op zondag 11 maart na afloop van de dienst. Ds. J. J. van Hille treedt volgende week af als voorzitter van de Oecumenische raad van Haarlem en omgeving. Hij zal worden opgevolgd door ds. W. M. van Asperen, hervormd predikant ADVERTENTIE Overal agenten „Ze hebben jullie ereburgers van Am sterdam gemaakt, maar ik had jullie liever een eigen theater in het hart van de hoofdstad gegund!" Dat zei de acteur en regisseur Wim Paauw vrijdagavond na afloop van de voorstelling van „Zeemans vrouwen" in de Haarlemse Schouwburg tegen het echtpaar Aaf en Herman Bouber tijdens de huldiging ter ere van hun gou den toneel jubileum. En daarmee sloot hij aan bij wat dr. P. H. Schroder eerder had opgemerkt: „Toen in 1945 er een officieel Volkstoneel verscheen, maar zonder de Boubers, was dat een verschrikkelijke fout!" Deze spreker vroeg zich af, waarom de arbeiderskampen zo bevoorrecht wor den, dat zij de Boubers wel te zien krijgen in tegenstelling tot de vaste schouwburg bezoekers en waarom deze rasartiesten geen plaats in de abonnementenseries hadden. Dr. Schroder gaf gevolg aan een verzoek van de door ziekte verhinderde oud-criti cus J. B. Schuil om Aaf Bouber hartelijk te omhelzen en Herman Bouber de hand te schudden, hieraan toevoegend: „Zij mag dan geen kat op een heet zinken dak zijn en hij geen keizer van Amerika,, als zij vroeger in de toch niet zo fraaie Plan tage Schouwburg speelden, ging heel Am sterdam ernaar kijken. En heus, men is die oprechte Jordaanstukken nog niet ver geten". Dat dit geen loze woorden waren, bleek wel toen mevrouw Marguérite Cou perus in het vuur van haar toespraak „Nou tabé danbegon te zingen en de hele zaal met haar instemde, zodat Herman Bouber stond te klappen van dankbaarheid. Zij allen boden bloemen en geschenken aan. Als eerste had Haarlems wethouder van Onderwijs en Kunstzaken, die de hele voor stelling bijwoonde hoewel het gisteren zijn verjaardag was, het woord gevoerd. De heer D. J. A. Geluk vestigde er de aan dacht op, dat het een jubileum betrof en geen afscheid: „Wij huldigen u midden in uw werk, dat de bijzondere verdienste heeft grote groepen van de bevolking, die anders zelden, in de schouwburg komen, met het waarachtige toneel in aanraking te brengen. Wij hopen dat u nog vele jaren het publiek zult laten lachen en huilen". De Toneelvereniging heeft een ereschuld van het voormalig Nederlands Volkstoneel, waarvan het een voortzetting is, goedge maakt door het organiseren van deze jubileumtournee met „Zeemansvrouwen" van Herman Bouber, die dit dertig jaar geleden geschreven stuk zelf regisseerde. Het lijkt mij overbodig nogmaals de lof van deze terecht veelgeprezen dramatise ring van een brok echt Amsterdams volks leven te zingen. Maar ik wil toch graag de manier in herinnering roepen, waarop niemand minder dan de dichter Martinus Nijhoff dat in 1928 in het voorname letter kundige tijdschrift „De Gids" heeft ge daan. Deze schreef namelijk, dat bij de kerstviering aan het slot de herders van Bethlehem dieper werkelijkheid voor hem waren dan ooit tevoren. Het is de kunst van Bouber, zo verklaarde hij, om uit ver sleten gemeenplaatsen gouden waarheden te maken. Met die formule kan men het ook in 1956 eens zijn, want de glans is nog steeds niet gedoofd. Boubers werk, als toneelspeler en als In de pauze van de vrijdag gegeven voor stelling van „Zeemansvrouwen" ontving de directeur van de Haarlemse Schouw burg het jubilerende echtpaar, de mede- spelende leden van De Toneelvereniging en het huldigingscomité in de gerestau reerde stemkamer. Op de foto ziet men Aaf en Herman Bouber, in de costuums van hun rolfiguren, in gesprek met Wim Paauw, terwijl wethouder D. J. A. Geluk en dr. P. H. Schroder (links) belangstellend toehoren. toneelschrijver, draagt het kenmerk der eenvoudige oprechtheid. Ik herinner mij een gesprek bij een vorig jubileum, toen wij het over „De Jantjes" hadden, waar voor Louis Davids en Margie Morris de teksten en de muziek van de liedjes lever den, waarvan hij zei: „Ach, het waren wat pretentieloze schetsenHet is inder daad geen grote kunst, die omvangrijke verzameling volksstukken van hem. Maar bij zo'n niet eens volmaakte opvoering als nu van „Zeemansvrouwen" wordt men toch gepakt door de levendigheid van dit brok onvervalste romantiek. In dit spel van simpele tafrelen met hun snelle wisselingen van sentiment, waarbij de humor ruim schoots vertegenwoordigd is, moge de af stand van hart naar lippen slechts kort zijn, de toon blijft behalve authentiek ook kern achtig en zuiver. Nooit heeft Herman Bouber de belang rijkste rollen voor zichzelf gekozen. Ook nu stelde hij zich, bij een jubileum nota bene, met een bescheiden aandeel tevreden. Zijn „Dronken Lodewijk" was niettemin een typering, tot in alle détails spelenderwijze verantwoord, die men zich heugen zal. Welk een zeldzaam begaafde actrice in haar genre Aaf Bouber is, toonde zij met haar creatie van de even vrolijke als goedhar tige wasvrouw, ook al een bijrol! Het zal wel niemand verbazen dat het van de andere medewerkenden juist Heddy Bou ber was, die zich als de stotterende penose jongen het meest onderscheidde. Bé Schenk, Mary Smitshuysen en Floor Koen moeten eveneens met waardering worden genoemd, al miste men enigszins het hier onmisbare element van volkomen echtheid. Cor van Rijn als de knappe profiteur en Ad van Gessel als de grootmoedige zeeman waren evenmin de ideale figuren, maar zorgden alleszins voldoende voor de ge wenste tegenstelling van zwart en wit. Jobs van Zuylen, pas van de Toneelschool, vervulde als Leen de Bruin haar eerste hoofdrol, een zeer moeilijke opgave, temeer omdat zij allerminst de gedroomde ver schijning hiervoor was, waarvan zij zich bevredigend kweet, al verviel zij in mo menten van gevoelsontlading nogal eens in een te beschaafde toon. Als geheel was het een hartverwarmende opvoering. Wie de door het wegblijven geleden schade wil in halen, kan daarvoor op dinsdag 13 maart in het Minerva Theater te Heemstede terecht. DAVID KONING ADVERTENTIE van ouds bekend - Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM De Algemene Raad van de Nederlandse Orde van Advocaten heeft zich met een schrijven inzake het proces Jungschlaeger tot de zaakgelastigde van Indonesië ge wend. Het schrijven, dat ondertekend is door de deken van de Raad mr. P. W. van Doorne en de secretaris jhr. mr. H. de Ra- nitz, luidt als volgt: „Met grote bezorgdheid heeft de Neder landse Orde van Advocaten de procedure te Djakarta tegen de verdachte Jung schlaeger gevolgd. Hoe moedig en volhar dend de verdediging van de verdachte door zijn tegenwoordige raadsvrouwe ook is ge voerd, de Nederlandse balie is desondanks geschokt door het feit dat aan de verdach te niet is vergund zich te doen bijstaan door een raadsman die deze verdediging had kunnen voeren niet slechts onbelem merd door enige afhankelijkheid of kwets baarheid van zijn persoon, doch tevens met alle scholing van een ervaren advocaat. Nu de procedure door het reouisitoir van het Openbaar Ministerie een dramatische climax heeft bereikt zien wij het als onze plicht een dringend beroep te doen op u, hoogedelgestrenge heer. en uw hoge rege ring. De zaak Jungschlaeger is ver setre den buiten het kader van een gewone, zij het ernstige strafzaak. Onmiskenbaar heeft een publieke hartstocht zich van de zaak meester gemaakt. Openlijk wordt in het bijzijn van de rechter het hoofd van de verdachte geëist door een publiek dat on mogelijk van de mérites der zaak en van het uitvoerige feitenmateriaal kennis kan dra gen en wordt de verdedigster door datzelf de publiek bespuwd. Een afschnweliike druk wordt aldus uitgeoefend on de rech ter, die als unus in deze zaak zijn vonnis zal moeten vellen. Het is om bovenstaande redenen dat de Nederlandse Orde van Advocaten in dit hoogst ernstige uur een dringend beroep op uw hoge regering doet om alle maatre gelen te treffen waardoor het verwijt i wordt verrieden d.at aan de verdachte j Jungschlaeger zelfs in de pleidooien' een onbelemmerde verdediging door een er varen en geheel onafhankelijke advocaat ADVERTENTIE GARAGE: TWIJNDERSLAAN 35 Utrecht. Geslaagd voor het Kandidaats examen Geneeskunde: mej. J. E. van de Held, Bilthoven; J. P. C Moore, Roggel; O. van de Peppel, Zutphen; G. Schenk, Den Haag; mej. E. Tijmes, Utrecht. Doctoraal examen Geneeskunde: B. van Gelder, Hengelo (O.); A. H. van de Hor, Utrecht; K. Oudkerk, Hilversum, G. Paauw, De Bilt; H. J. Stoutjesdijk, Apeldoorn; H. Verbeek, Gouda. Doctoraal examen Rechtswetenschappen: P. J. G. M. S. Steenberghe, Tilburg. HAARLEM: Artsen: Boodschappendienst firma J. Ma thot, Grote Houtstraat 39, telefoon 11990. Apotheken: Apotheek Van Rijn, Kleine Houtweg 15. tel. 10539; firma L. G. Loo- meyer en Zn.. Zijlweg 34, tel. 12495; Scho- terbos-apotheek. Rijksstraatweg 19. tel. 25711; Nolf's Apotheek, Kruisstraat 26. tel. 11174. BLOEMENDAAL: Artsen: dokter C. Eenhoorn, Bloemendaal- seweg 17. Bloemendaal, tel. 25589. Overveen: dokter D. K. Heeringa, Mili- tairenweg 18, Overveen, telefoon 24480. Aerdenhout: dokter A. W. Mellema, Spie- gelenburghlaan 20, Aerdenhout, tel. 27888. Wijkverpleegsters: zuster J. van Dijk. Bloemendaalseweg 307, Overveen. telefoon 12698, b.g.g. 14424 en zuster H. J. G. Lugt- hart, Anielierenlaan 5, Aerdenhout, tele foon 26876. Apotheken: Bloemendaalse Apotheek (mej. J. M. E. Reijers), Bloemendaalseweg 85, Bloemendaal. telefoon 22181; Apotheek De Wilde, Broekbergenlaan 42, Santpoort-dorp, telefoon 02560-8284 en Apotheek Schotsman, Binnenweg 206, Heemstede, telefoon 38320. HEEMSTEDE: Artsen: Dr. L. Wijnberg, Beethovenlaan 36, telefoon 35734 en dr. J. J. van Luin, Bron- steeweg 76. telefoon 34445. Wijkverpleging: zr. L. Dudok van Heel, Jac. de Witstraat 9. telefoon 34673. Apotheken: Apotheek Schotsman. Binnen weg 206. telefoon 38320. ZANDVOORT: Artsen: Dr. H. K. van Es, Kostverloren- straat 4. telefoon 2058. Wijkverpleegsters: Zr. J. B. Hogenbosch. Wilhelminaweg 19, telefoon 2306. Apotheken (zondag): De Zandvoortse Apo theek, J. J. L. A. Wijnne, Haltestraat 8, telefoon 2389. Tot 2 uur geopend, daarna uitsluitend voor noodgevallen; Apotheek M. J. Kerkhoven-Nieuwenhuis, Zeestraat 71, telefoon 3073. Tot 6 uur geopend, daarna uitsluitend voor noodgevallen. LISSE: Artsen: dokter H. A. Holl, Veldhorststraat 50, telefoon 3155. BENNEBROEK: Arts: Dr P. v. Aalst. Rijksstraatweg 53, telefoon 02502-300. HILLEGOM: Artsen: dokter Hooper, Stationsweg 2, tele foon 5417. HAARLEMMERMEER: Hoofddorp: dokter Nanninga. telefoon 6220. Nieuw-Vennep: dokter Van der Weg, tele foon 280. Badhoevedorp: dokter Van Glabbeek. niet zou worden vergund en om al haar macht en gezag in de weegschaal te wer pen, opdat deze strafzaak een einde moge vinden waarvan nooit kan worden gezegd dat het door hartstochten of politiek is be ïnvloed. Met het oog op de zeer spoed eisende aard van deze aangelegenheid, verzoeken wij u, hoogedelgestrenge heer, uw hoge regering telegrafisch van de in houd van dit schrijven in kennis te stellen". De organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij heeft naar aanleiding van de afgelopen vorstperiode, enige wijziging gebracht in de subsidieregeling voor han- delspootvis. De termijn voor uitzetting van voorn en brasem is verlengd tot en met 6 april. Voor de overige vissoorten, welke onder de regeling vallen blijft de termijn ongewijzigd (voor baars en snoekbaars tot en met 17 maart en voor zeelt tot en met 30 juni). Voorts wordt tot uiterlijk 15 maart gele genheid gegeven tot aanvragen, via de technisch opzieners der visserijen, van sub sidie voor uitzetting van voorn en brasem, en wel voor de viswateren, waar in de afgelopen vorstperiode in ernstige maie winterschade aan de visstand is toege bracht. De sleepboot Holland, die de laatste zeven opvarenden van de „Ecuador" van de reddingboot „Brandaris" had overge nomen, heeft de schipbreukelingen op Ter schelling aan land gezet. Kapitein Persson van de „Ecuador" was nogal triest gestemd. Veertig jaar gevaren en geen spatje gehacL.En.nu opeens dit en het is zo'n mooi' sterk schip. Overigens meent de gezagvoerder, dat de „Ecuador" nog niet verloren is.' HeT'schip kan tegen heel wat stootjes. De deskundigen van de firma Doeksen zijn ook van mening, dat de Zweed nog wel te redden valt. Op het ogenblik wordt de sleepboot „Stortemelk" beladen met pompen en slangen, waarmee men wil proberen de ruimen van de „Ecuador" leeg te pompen. Uit Harlingen zullen de lichters komen, waarop men een deel van de lading hoopt te kunnen overbrengen, zodat het schip hoger komt te liggen. Maar bij het weer van dit ogenblik valt niet te werken. Daar om moet op beter weer worden gewacht, als de „Ecuador" het ten minste iuthoudt. Het Turkse s.s. „Mardin," metende 8.077 b.r.t. en eigendom van Hasin Mardin te Istanbul, heeft door de jongste storm in de Noordzee ernstige schade opgelopen, onder andere aan de ketels. Met slagzij is het schip door de sleepboten „Maas", „Gele zee" en „Waterweg" van L. Smit en Co's internationale sleepdienst voorgaats opge pikt. Het is de Nieuwe Waterweg binnen gesleept met bestemming Maashaven Rot terdam. De zestigste verjaardag van Eduard Flipse, de dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, is vrijdag in de Rotterdamse Schouwburg enigszins offi cieel gevierd. De Zesde Syfmonie van Bruckner, waarvan de eerste uitvoering in Nederland in 1936 onder leiding van Flipse werd gegeven, besloot het laatste concert van een abonnementsserie. Het langdurige applaus was nog niet verstild, toen de burgemeester van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum, verscheen op het met bloemen en palmen versierde podium. Er werd een reproduktie van het nog on voltooide portret van Flipse aangedragen, dat geschilderd wordt door Jan Sluyters en bestemd zal zijn voor het komende con certgebouw te Rotterdam, zoals de burge meester zei. Onder auspiciën van boekhandel J. M. de Wit werd ter gelegenheid van de Boe kenweek 1956 in het Jeugdhuis aan de Donkere Laan te Bloemendaal vrijdag avond een litteraire avond gehouden, waar Marijke van Raephorst sprak over „Feest rond het boek". Zij begon haar causerie met in het kort de geschiedenis van de boekenweek in Nederland in herinnering te brengen. Hoe in 1930 eerst een boekendag werd gehou den en hoe die boekendag in 1932 is uit gegroeid tot de langzamerhand traditioneel geworden boekenweek, zoals wij die thans nog kennen. „Juist hierom willen wij ons in het voorjaar overgeven aan de vreugde om het boek". Hierbij uit zich vaak een groot verlangen: de jeugd verlangt naar het „grote mensen"-boek en de volwasse nen lezen graag nog eens een pittig jon gensboek. Daarom wilde mevrouw Van Raephorst deze avond laten staan in het teken van het verlangen. Hierbij ging zij uit „van de keuze van de gemiddelde man, de gemiddelde vrouw, eventuele verlan gens van het dier en algemeen menselijke wensen". Deze voorbeelden werden op charmante wijze geïllustreerd met het voordragen van enkele stukken proza en poëzie. Zo werd het liefdesverlangen van de man aangetoond met enige liefdes poëzie van de oude Egyptenaren, die Ber- tus Aafjes op zijn reizen door Egypte had verzameld en die nu in zijn bundel „De blinde harpenaar" voorkomt. Men hoorde hieruit „hoe weinig de echte liefdeslyriek in de loop der eeuwen veranderd is qua in houd en uitdrukkingskracht". Het manne lijk verlangen naar het vaderschap werd toegelicht door het lezen van een hoofd stuk uit Brantligt's „Dagboek voor Ber- theke", het plotselinge hevige verlangen dat de man vaak heeft naar de ruimte, de vrijheid, het avontuur met enige citaten uit De Saint-Exupéry's „Nachtvlucht". Ook het humoristische element werd door Marijke van Raephorst niet vergeten, getuige het interview met een honderd jarige uit „Kopstukken" van Godfried Bomans. Vrouwelijke verlangens Hetzelfde patroon volgde mevrouw Van Raephorst bij de beschrijving van de vrou welijke verlangens: zoals het verlangen naar de prille jeugd, toegelicht door enige fragmenten uit Hannie Michaelis' „Klein voorspel", waaronder „Children's corner", dat muzikaal geïllustreerd werd met het gelijknamige pianowerk van Debussy. Het verlangen naar de -zeventienjarige leeftijd bleek bij nader inzien toch niet altijd alleen maar een blijmoedige kant te hebben: Annie M. G. Schmidt bewees het in één van haar „Impressie"-boekjes. Uit Ina van der Beugels „Snufje van dat" werd een fragment voorgelezen dat het plotselinge verlangen van de vrouw naar romantiek reliëf gaf en waarbij een dege lijke Nederlandse huisvrouw met haar man en enige vrienden een onvergetelijke avond in een Spaans cabaret te Madrid beleeft. Als antwoord op de conflicten in ons leven poogt Ann Lindbergh een na denken over eigen levenspatroon te geven, zoals dat verschenen is in haar boek „Ge schenk van de zee". Het dier Over het verlangen van het dier heeft de dichteres Harriet Laurey enige gedich ten geschreven, waarvan werden voorge dragen „De oester" en „De slak". Het alge meen menselijke verlangen is door Hen- riëtte van Eyk beschreven in haar koste lijke boekje „Truus, de nachtmerrie". Ook heerst hier het verlangen iets te begrijpen van de wereld om ons heen: de benade ring van de andere rassen. Ter illustratie dienden enige fragmen ten uit „Tranen over Johannesburg" van Alan Paton en „De priester, en de moor denaar" van de Siamees Oelah. Ook uit het boek „Tienduizend dingen" van Maria Dermofit werd gelezen. Met deze algemeen menselijke problemen heslnot Marijke van Raenhorst haar causerie, die ons in vogel vlucht. kennis deed maken met verschil lende aspecten van de litteratuur, die af wisselend ernstig en humoristisch, poëtisch en verhalend waren en die met recht de titel droegen „Feest rond het boek". ADVERTENTIE „DE S L E U T E l S P E C I A L I S T" LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493 Alg. Kunstzijde Unie Van Berkels Patent Van Gelder Zonen Kon. Ned. Hoogovens Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Kon. Petroleum Holland-Amerika Lijn Kon. Ned. Stoomboot Mij. Ned. Scheepvaart Unie Van Ommeren Amsterdam Rubber H.V.A Ver. Deli Maatschappijen 3-3l/2°/o Ned. '47 3°/o Invest, cert. Ned 3% Ned. 1962/64 Omzetten (nominaal): Laagste koers vrijdag 2 maart '56 Hoogste koers (laatste tijdvak) 315 325 324'/2 1 84V4 186'/a 186'/2 270V4 2733/4 273V2 307 310 310 318 338 338 326 339 338V3 341 3673/4 3673/s 649 680 679V4 197 207 2007/s 200 2123/4 203 1 94VÏ 199VÏ 1983/4 262'/j 270 270 102 111 102'/Ï 127 134 128 130«/2 138 1313/4 983/4 99'/8 98,8/i« 983/4 99V8 99 99V8 997/ia 995/i« ex 10 dividend ex 10 dividend Vorige week (def.):Aandelen 9.166.583 Deze week (voorl.):Aandelen 10.447.643.— Obligaties 9.981.549.— Obligaties 10.632.651.—

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 10