ZE VEN DA GEN HAARLEM GEVEL OM HALS GEBRACHT VICTORIE '"Brieven aan de redactie TWEE SOLO-BLAZERS KUNSTENAAR VAKMAN JAN VAN DER PIGGE Wat ze kunnen tekenen kan ik in glas buigen Tirolers in Haarlem mm WÊIÊÊÊÊ 19 cent SIGAAR Marius Ruysink: musicus met een baardje en een technische knobbel Vao rneosee eo diogeo onder de Damiaatjes Bij „Caecilia" Partij van de Arbeid hield bijeenkomst met oude leden Wegens diefstal 8 maanden geëist tegen timmerman Beroep uit roeping NICO VAN SCHAGEN ZONEN Gierstr. 42 - Haarlem - tel17768 Russisch vlootbezoek aan Rotterdam Alarminstallatie in Frans Halsmuseum Invalidenwagenfonds te Amsterdam opgericht PatateS'frites cultuur Haarlems Lied Boeke(n)rij Cursus esthetische vorming jongeren gesloten Anderhalf jaar geëist tegen jeugdige metselaar Minister Suurhoff opende inrichting voor gestoorde kinderen Poeder en gas alle kleuren Engel Excelsior VRIJDAG 1 JUNI 1956 Het Koninklijk Mannenkoor „Caecilia" js verleden zomer te gast bij de zangver eniging „Mühlau" te Innsbruck in Tirol geweest. Naar loffelijk gebruik werden nu de rollen omgekeerd: de zangers uit Inns bruck kwamen naar Haarlem om twee avonden achtereen in combinatie een con cert te geven in de gemeentelijke concert zaal: donderdag de traditionele uitvoering voor de Ouden van Dagen, en vrijdag voor het gewone publiek, dat rijkelijk van be langstelling blijk gaf. Het werd in letterlijke zin een bonte avond van dingen, die men ieder apart kan waarderen, doch die niet bij elkaar horen. pe twintig leden van „Mühlau" vormen, onder leiding van Otto Radier, een zeer verdienstelijk jodelkoor, met een paar be dreven jodelzangers. Hun repertoire bleek zeer omvangrijk en hun ijver om het pu bliek daarvan te laten genieten onuit puttelijk .Of men echter tien dan wel twintig van die Tirolerliedjes met jodel- refrein hoort, het maakt weinig uit, want ze zijn allemaal op dezelfde wijze in el kaar gezet er kunnen ten hoogste eens wat grapjes bij komen of verdubbelingen van jodelpartijen. Men kon respect hebben voor de wijze waarop de amateurs van „Mühlau" deze amusementskunst be oefenen. De boerenkapel „Die lustig'n Innthaler" was meegekomen om met enige nummer tjes dansmuziek het programma te rekken. Bovendien werd het publiek in opgewon den stemming gebracht door een paar dansnummers met begeleiding van accor deon. Dit alles sloot vrijwel goed' bij elkaar aan. Maar na het afscheid van de Tirolers moest Anton de Beer, volgens programma, een werk van César F-ranck gaan vertolken op het orgel van Cavaülé Coll en er was heel wat moed voor nodig om daar in een cabaretsfeer aan te beginnen. Maar De Beer bracht die moed op en aldus werd, zo goed en zo kwaad als het ging, de sfeer voorbereid, waarin Hoogerwerf zijn Cae- cilianen het machtige en gevoelsrijke „Trösterin Musi'k" van Bruckner kon laten klinken. Een zelfde onverenigbare tegenstelling ais die welke het besluit van de avond bracht, had' ook in het begin van de avond het programma een bont karakter gegeven. „Caecilia1" zong toen drie strofen van Mo- zarts „Bundeslied" (het pseudo-volkslied van Oostenrijk), twee van het Wilhelmus, twee van „O Isis" uit „De Toverfluit" en tweemaal „Ej, hoTy, hory" van Kricka, wat met het oog op de te voorziene lange duur van het concert van alle nummers een couplet te veel was. Daarna namen de Tirolers bezit van het terrein en wel zo danig, dat men het hen van harte moest gunnen. Men had het daarbij best kunnen laten. JOS. DE KLERK Bejaarden pro blew en De federatie Haarlem van de Partij van de Arbeid had bejaarden uitgenodigd voor een bijeenkomst, die donderdagmiddag in „De Leeuwerik" is gehouden, waarop on derwerpen aan de orde kwamen waarmee de bezoekers te maken hebben. Uit het aantal vragen over de nieuwe ouderdoms wet bleek hun grote belangstelling voor de problemen'van de oude dag. Na ingeleid te zijn door de federatie voorzitter, de heer W. F. Happé, heeft mr. Th. J. A. M. van Lier, lid van de Tweede Kamer, gesproken over de ouderdomswet. Hij merkte op, dat een belangrijke ver betering tot stand komt maar de toestand voor bejaarden zal nog niet zodanig zijn, dat alle wensen vervuld zijn. Er is een recht geschapen (de noodwet-Drees is een gunst), waarover al vijftig jaar gesproken wordt. Aan minister Suurhoff is het te danken, dat een wet tot stand is gekomen. In het verleden ging het steeds over de vorm; de een was voorstander van een staatspensioen en de andere van verzeke ring. De standpunten van beide groepen zijn naar elkander gegroeid, doordat men aan dacht besteedde aan solidariteitsgedachte. De gehele bevolking valt onder de nieuwe wet. Over diverse artikelen uit de wet gaf mr. Van Lier een toelichting en hij deelde mee, waarmee de bejaarden binnenkort te maken hebben. Mevrouw H. Straalman-Kremer uit Hil versum behandelde het onderwerp „Doel matige eigen huisvesting voor bejaarden" en merkte op, dat mr. Van Lier feitelijke dingen kon vertellen, omdat er pas een wet is aangenomen. Over haar onderwerp staat nog niets positiefs vast. Daarom kon zij alleen aandacht vragen voor punten, waar voor voorzieningen getroffen dienen te worden. Over de vraagstukken lopen de meningen uiteen. Toen mevrouw Straalman langs het Hofje van Oorschot liep, dat nabij de ver gaderzaal is gelegen, werd zij getroffen door 't opschrift uit 1776: „uit liefde voor armen, voorbeeld voor rijken". Het ver schil op huisvestingsgebied is thans wel anders dan twee eeuwen geleden. Arm of rijk speelt geen rol meer en men is niet meer afhankelijk van de rijken. Vroeger was de gemiddelde leeftijd 35 tot 36 jaar en thans is het gemiddelde over de 70 jaar. Met het stijgen van de leeftijd zijn ook de problemen voor de huisvesting ge stegen. Van belang achtte spreekster het, dat met de mening van de bejaarden reke ning wordt gehouden. De een wil een te huis en de ander geeft de voorkeur aan een eigen huis; getracht moet worden het de bejaarden naar de zin te maken en ze zo lang mogelijk in eigen omgeving te laten. Vervolgens besprak mevrouw Straalman bet probleem van warm eten. Meestal is het niet gebruiken van warm eten niet het gevolg van armoede. De bejaarde is ge neigd te zeggen „het warme eten is voor mij niet nodig, ik red me wel". Dat is jammer, want de bejaarden dienen aan dacht te besteden aan doelmatige voeding. Van belang is het organiseren van een dienst, waardoor eten thuis bezorgd wordt. Dat geschiedt in Haarlem. Tenslotte pleitte mevrouw Straalman voor het bouwen van woningen, zoals in Staphorst bestaan, waarin grootouders, ouders en kinderen wonen. Zij zeide wel te weten, dat het samenwonen in vele ge vallen geen hemel op aarde is. Het is ech ter een grote zegen, als kinderen voor moe der en vader kunnen zorgen, als deze oud worden. Het bejaardenvraagstuk heeft vele kan ten en het is noodzakelijk dat de overheid steun verleent, waardoor bejaarden ver zekerd worden van een menswaardig be staan. Op deze bijeenkomst verleende mejuf frouw Fraenkel (piano) medewerking. Voor de Haarlemse rechtbank stond donderdagmorgen een 37-jarige timmer man terecht, die ervan verdacht werd in oktober van het vorig jaar een filmpro jector, die onbeheerd bij een auto stond, te hebben meegenomen. De officier van Ju stitie, mr. G. W. F. van der Valk Bouman, eiste mede met het oog op het strafblad van de verdachte waarop niet minder dan elf veroordelingen voorkomen, een gevan genisstraf voor de tijd van acht maanden met aftrek van voorarrest. Een 34-jarige koopman hoorde wegens schuldheling drie weken tegen zich eisen omdat hij had ge tracht de projector aan de man te brengen en tegen een caféhoudster die honderd gulden voor het apparaat had betaald werd vijftig gulden boete geëist. ADVERTENTIE LOCOMOTIEF RUDGE SIMPLEX RIJWIELEN Het Sovjet-Russische smaldeel, dal op 20 juli voor een bezoek aan ons land in Rot terdam zal aankomen, zal bestaan uit een kruiser en twee torpedobootjagers. De kruiser is de „Sverdlov" de torpedoboot jagers zijn de „Serditiyi" en de „Surovyi". B. en W. van Haarlem delen de gemeen teraad mee, dat gebleken is, dat het sys teem van bewaking van de verzamelingen van het Frans Halsmuseum ten aanzien van diefstal verbetering behoeft. Zoals men weet was het in december van het vorige jaar mogelijk dat een zilveren plooi- schotel en een klein schilderstuk spoorloos uit het museum verdwenen. Deze vermis- derneming van alarm-installaties heeft than sing is tot nu toe niet opgehelderd. Een onderneming van alarm-installaties heeft thans een aanbieding gedaan. Volgens des kundigen zal de aangeboden installatie de grootst mogelijke beveiliging waarborgen tegen inbraak en insluiting. De kosten be dragen f 9500. B. en W. vragen de raad dit bedrag beschikbaar te stellen. De stichting ,Het Algemene Nederlandse Invalidenwagenfonds" (HANIF) heeft in tegenwoordigheid van de Amsterdamse wethouder voor Gezondheid en Zieken huiswezen, de heer A. In 't Veld, in een der lokalen van „Ons Huis" in de Nova Zemblastraat in Amsterdam haar installa tievergadering gehouden. Naar ruwe schatting zijn er circa vijf duizend wagens nodig voor alle in Neder land daarvoor in aanmerking komende in validen. Daar de kosten van een wagen op vierhonderd gulden worden geraamd is met deze hele actie een bedrag van twee miljoen gulden gemoeid. Volgens een me dedeling van de penningmeester is de to tale kasinhoud op het ogenblik nog slechts f 189.45. Teneinde dit bedrag te vergroten wil men allereerst de hulp van de grote bedrijven inroepen. vertrouwen de toekomst tege moet. Een abonné stuurt ons de volgende hartekreet, die wij als zodanig laten volgen: „Velen zullen zich met mij niet weinig hebben geërgerd aan de manier waarop zondag morgen uren lang de rust is verstoord door honderden mo toren, waarop men zich naai de races te Zandvoort spoedde. Men was getuige van een soort collectieve waanzin! Men denkt Zandvoort er „bovenop" te halen, maar men degradeert het plaatsje alleen maar tot een stijlloze „motor- en pata- tes-frites-cultuur". Ik gun ieder graag zijn ge noegens, maar moet het motor- gedaver beslist 's zondagsmor gens dwars door Haarlem en Heemstede heen? En is opheffing der maxi mum-snelheid binnen de ge meente wel wijs beleid? Het is nu zo geworden dat men door de gekken - op-motoren zelfs op de stoepen niet meer veilig is, want de een heeft nog meer haast dan de ander. Men regelt zo graag tegenwoordig, maar wat geregeld dient te worden, dat regelt men niet". De uitslag van het Haarlems Lied zal in „Zeven Dagen Haarlem" van volgende week worden gepubliceerd. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken die 11 juni voor de uitlening beschikbaar ko men. Romans: Van Aerde, Vogel zon der nest; Eising, De pioniers: Hey- ward. Porgy en Bess; McLean, Zr. Ms. Ulysses; Wouk, Marjorie; Ja- meson, The black laurel; Ray mond, The lord ol" Wensley; Peis- son, Gens de mer; Simenon, Un crime en Hollande. Populair wetenschappelijke boe ken: Inleiding In de psychologie: Bakker, Jezus in de Islam; Den Hollander, Nederzettingsvormen en -problemen in de groote Hongaar- sche laagvlakte; Ten Have: Speel films in de belevingswereld van jeugdigen; Jackson, Nooit meer ziek 7.yn; Ganzevoort, De auto en zijn baas; Bandreeordingstechniek; Smit, Tuinieren voor beginners; Fetter, De priesterroman in een gesaeeulariseerde wereld: Aafjes, De blinde harpenaar; Jonckheere, Van zee tot schelp; Lange en Hir- mer, De cultuur van Egypte: Vos kuil, De arbeid in de kunst: Brook. Companion to opera; Van Egeraat, Apulië, het witte Italië; Laver, Children's fashion in the nineteentli century; Der Kinderen-Besier, Spelevaart der mode (Leeszaal); De kleine gids voor de Nederland se sociale verzekering, 1955 (Inl.). Moderne Jeugd Raad liet in Haarlem proef cursus houden In ,,'t Baken" aan de Bakenessergracht in Haarlem is donderdag de sluitingsavond gehouden van de cursus esthetische vor ming van jongeren, uitgaande van de Mo derne Jeugd Raad. Deze had op een confe rentie in Vierhouten in december van het vorige jaar besloten, in een aantal plaatsen in ons land dit jaar een experimentele cursus op het gebied van de esthetische vorming van jongeren te laten houden on der leiding van kunstenaars, aangesloten bij de Nederlandse federatie van Kunste naars. Haarlem behoorde tot de proefplaat- sen: veertien weken lang, iedere donder dagavond is een groepje jongeren in ,,'t Baken" bijeengekomen om zich te bekwa men in het tekenen, verven en boetseren. Deze cursussen die tevens gehouden wor den in Rotterdam, Amsterdam, Arnhem, Groningen, Leiden, Deventer, Dordrecht en Enschedé, worden onder meer gesubsi dieerd door de Moderne Jeugd Raad, de Centrale Arbeiders Verzekeringsbank en het Prins Bernhardfonds voor culturele doeleinden. De Haarlemse cursus werd gevolgd door zestien leden van de A.J.C., Jonge Strijd en de jongerenorganisatie van het Instituut voor Arbeidersontwikkeling. Op het pro gramma stond het vervaardigen van houts kooltekeningen, vetkrijttekeningen, pastel en verftekeningen, pentekeningen en scheurwerk, linoleumsnijden, vingerverven, boetseren en het vervaardigen van poppen uit koperdraad en krantenpapier. Aan het begin van iedere avond werd het betref fende onderwerp in het kort ingeleid dooi de Amsterdamse schilder F. Aldenberg, die de leiding heeft van deze cursus, waarna de jongens en meisjes aan de slag konden gaan, niet gebonden aan voorbeelden, maar geheel volgens de methode van vrije expressie. De laatste cursusavond was gewijd aan het vervaardigen van wandschilderingen. Alle werkstukken van deze cursus zullen binnenkort in een der zalen van ,,'t Baken" tentoongesteld worden. Deze cursussen bevinden zich nog slechts in een experimenteel stadium. Tijdens een nieuwe conferentie van de Moderne Jeugd Raad zullen de resultaten, die in de negen'* plaatsen bereikt zijn, besproken worden, waarna men zal besluiten, de cursussen al dan niet voort te zetten. Wat Haarlem be treft, kan men nu reeds van een succes spreken. Men stelt zich voor, wanneer de cursussen geprolongeerd worden, ook be werking van metaal en beeldhouwen in het programma op te nemen. ADVERTENTIE Een wonder van techniek! Voor de roker een openbaring! SIGARENHANDEL Grote Houtstraat 81 - Haarlem Specialiteit: EIKEN MERKEN De officier van Justitie bij de Haarlemse rechtbank, mr. G. W. F. van der Valk Bouman, eiste donderdag tegen een 22- jarige metselaar die door middel van een inbraak in een kantoor van een aannemer een schrijfmachine had gestolen een ge vangenisstraf voor de tijd van anderhalf jaar door te brengen in de jeugdgevangenis te Zutphen. De verdediger, mr. J. H. Junge, vroeg een clementere straf. Donderdag is het „Hendrik van Boeijen- oord" - inrichting voor Gestoorde Kinderen van de stichting Ned. Herv. Inrichtingen voor Geestelijk Hulpbehoevenden officieel door de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer J. G. Suur hoff, geopend. De inrichting, die bedoeld is voor het opnemen van ongeveer driehonderd de biele en imbeciele kinderen uit de drie noordelijke provinciën, werkt al ongeveer een half jaar en er zijn dan ook reeds on geveer 125 patiëntjes, die geen plaats kon den vinden op een BLO-school, in het ge zin of de maatschappij, opgenomen. (Verkort weergegeven) Voorrangswegen. Op het Houtplein te Haarlem ziet men vaak een opeenhoping van voertuigen welke in lange files wach ten om van rechts komend verkeer voor te laten gaan. Het gevolg hiervan is dat er 6 a 7 politieagenten het verkeer ter plaatse moeten regelen zonder nochtans een schijn van kans te hebben om het verkeer vloeiend te kunnen afwerken. Mag ik de volgende suggestie eens voorleggen? Indien men nü het Houtplein naderende een bord ziet staan met het opschrift „Rondver- keer heeft voorrang" of „Pleinverkeer heeft voorrang." Dit houdt dan in dat daar ter plaatse het verkeer van links in feite voorrang heeft. In het kort komt het hier op neer, dat men nu individueel de ge legenheid kan benutten om het plein op te rijden, om gewaarborgd door het opschrift „Pleinverkeer heeft voorrang" zijn weg over het plein te vervolgen, zonder te moeten stilstaan voor verkeer van rechts. Een andere mijns inziens verkeerde voor rangsregeling op de hoek van de Emma- brug en de Leidsevaart, waar de tram van links komende, een voorrangsweg oprij dende, voorrang heeft! Hetzelfde doet zich voor indien de tram aan het rangeren is op de Leidsevaart. Ook daar is sprake van voorrangsweg. Vooral bij avond is de situatie daar zeer gevaarlijk, want bij het rangeren gebeurt het vaak dat de tram tegen de rijrichting van het weggedeelte in achteruit rijdt, dus met hst achterlicht naar voren en de koplampen naar achte ren. Het enige waarschuwingsbord op deze plaats betreft het slipgevaar. Een stop licht met de woorden „Let od tram" lijkt mij juister. S. De solo's, die de heren Marius Ruysink en Ad Joppe blazen, liggen even ver uiteen als de klanken van hun namen. Ruvsink, de fluitist die per 1 september het Noordhollands Phil- harmonisch orkest gaat verlaten, is een klassiek musicus. Joppe blaast op moderne wijs: hij blaast letters en figuren voor lichtreclames, het eerst opvallende verschijnsel van een moderne stad bij avond. Zij hebben niets meer met elkaar gemeen, dan het feit dat zij beiden hun beroep blazend uitoefenen. Een vergelijking in artistieke kwaliteiten zou te ver gezocht zijn, al moeten we bekennen getroffen te zijn geweest door de artisticiteit waarmee Ad Joppe uit een holle glazen buis wonderlijk sierlijke figuurtjes wist te blazen. In het verleden van de beide heren is echter niet het blazen het hoedje waar beiden onder te vangen zijn, maar de techniek. Fluitist Ruysink was vroeger namelijk elektrotechnicus voor liften. Glasblazer Joppe was monteur. Men zou zelfs overeenkomsten in hun adres sen kunnen zoeken; de heer Ruysink woont namelijk in de straat, genoemd naar de pianiste componiste Henriëtte Bosmans. Maar laten we dat niet doen, want de heer Joppe woont in deKerkhofstraat. Men kan bij het zoeken naar overeenkomsten ver verdwaald raken. Hoewel we soms werkelijk verbaasd zijn, in hoeveel punten nauwelijks vergelijkbare mensen met elkaar overeenstemmen, kan men er lelijk door in de war raken. Je houdt ze gewoon niet meer uit elkaar. Men gaat mensen groeten, die andere mensen zijn. Laatst kwamen we voorbij een aanplakbiljet met een goedmoedig glimlachende heer op leeftijd. Verdraaid, dachten we, dat zijn we zelf. Drees vergeve het ons: hij ziet eruit als een alom vergeven cl man; een man waarin het nauwelijks vergelijkbare tot overeenstemming kan geraken. Hij zou toch geen goede lijsttrekker zijn voor Zeven Dagen Haarlem; die hangen van tegenstel lingen aan elkaar! De heer Ruysink verlaat Haarlem niet graag. Hij houdt van de stad en van het orkest, waarin hij tien jaar eerste fluitist is geweest. In het Utrechts Stedelijk Orkest maakten de druk ke concertdiensten het wenselijk, dat de taak van eerste solo fluitist door twee musici zou worden vervuld. De heer Ruy sink is nu aangesteld naast Piet van de Hurk in gelijke func tie. Te drukke werkzaamheden remmen een artistieke ont plooiing en de taakverdeling in het U.S.O. gaf dan ook voor Ruysïn'k de clotirsfag T-ïaarlem fe verlaten. Nu'kan hij zich meer wijden aan solo-concerten en aan duo-uitvoeringen met de pianiste Anneke Uittenbosch. de toenmalige H.O.V. te gaan spelen. Wie zich herinnert hoe de musici in die tijd gesalarieerd werden er is uit die tijd nog steedis een grondige soli dariteit tussen de orkestleden overgebleven, zegt Ruysink! en tevens kan vermoeden dat er in de liftenbouw meer ver diend werd, kan nagaan hoe zeer Ruysink door het musi ceren bezield moet zijn ge weest. Het is geen beroep voor hem maar roeping; hoezeer men dit cliché ook zou willen vermijden: bij Ruysink komt het toch weer tevoorschijn. Al koos hij de muziek, het technisch prutsen zit hem nog in de vingers. Niet dat hij met een strijkstok geluid uit zijn fluit zou proberen te halen, maar hij heeft wel een zeil jacht in elkaar getimmerd uit zo'n wrakke hoop hout, dat hij het schip „Phoen-ix" heeft ge noemd. „Al een vat, kist of krat op het water gehad'" moet hij nu dikwijls horen. Wie Ruysink heeft zien spe len bij het N.Ph.O., hoog ge zeten achter in het midden, heeft ongetwijfeld de indruk, dat hij een lange man is. Hij is echter klein en als hij een B-voet aan zijn fluit doet, zijn instrument en bespeler als de zijden van een rechthoek. Hij is echter niet kleiner dan zijn vrouw, die haar artistieke kwaliteiten toonde als potten bakster, zij het onder haar meisjesnaam Roos van der Heyden. Zij kan zeggen: „Voorwaar, bij de baard van de fluitist". Die baard bracht Ruysink op een anecdote. Bij zijn sollicitatie bij de H.O.V. vroeg iemand hem: „Waarom heeft u een baard". Dat is nu niet de beste manier om een nerveuze sollicitant op zijn ge mak te stellen. De cellist B. Hart Nibbrig kwam Ruysink echter te hulp. Hij keek de vragensteller lang aan en vroeg toen: „Die das van u, waarom draagt u een das?" Wij hebben de fluitist toen maar niet meer gevraagd waarom hij een baard heeft. Zijn baard is er trouwens een van de goede soort. Je hebt baarden, die tegen iemands gezicht aangegroeid schijnen, omdat ze er niet bij horen. Die van Ruysink komt echter van binnen uit; het is een goe de baard. Dezer dagen hebben we een tijdelijk doorkijkje laten zien van de Gedempte Oudegrachl op de Grote Kerk. De bouw val, welke drie jaar de bin nenstad heeft ontsierd als zwarte herinnering aan de brand, die het huis van dokter Van der Eist verwoestte, is nu verdwenen. Van die ruïne heb ben w>e zonder hartzeer af scheid genomen, maar velen hebben met ons tot hun schrik gezien, dat ook het bescheiden halsgeveltje tussen het vroe gere doktershuis en de trotse trapgevels van de Tademahui- zen vrijwel geruisloos hel straatbeeld heeft verlaten. We gebruiken die uitdrukking met voorbedachte rade: het gevel tje zelf, hoewel zeventiende eeuws, was niet bijster be langrijk, maar het had zijn Het vreemde van Ruysmks carrière is, dat zij aanvankelijk in de techniek lag. Hijzelf vindt dat helemaal niet vreemd: „Er zijn zoveel mu sici met een technische knob bel, Badings bijvoorbeeld". Het is natuurlijk ook niet zo vreemd, als men bedenkt dat in de kunstenaar de uitersten elkaar raken en welke liggen verder uiteen dan de concrete techniek en het abstracte mu siceren? Ruysink, die nu zes endertig jaar is, koos in ieder geval de MTS als opleiding. Als werktuigbouwkundige en elektrotechnicus kwam hij bij een liftenfabriek. Hij is nog niet helemaal uit het vak. Hij klaagde tenminste gedegen over het lift je, dat in zijn huidige woning is. „En als ik bij V. en D. in de lift zit ja, schrijf dat maar gerust op dan valt het me telkens op. dat er verkeerde kabels bij zijn, die met oogsplitsen er aan zijn gesplitst". Ter geruststel ling zij hier aan toegevoegd, dat het niet gevaarlijk is, al leen in een technisch oog blijk baar niet zo mooi.... Wij weten het niet; een technische collega van ons zit elke dag in die lift en klaagt er nooit over. Ruysink stamt uit een muzi kaal gezin uit Zaandam, waar veel en goed gemusiceerd werd. Tijdens de oorlog zette hij zijn muziekstudies voort en in 1946 nam hij het besluit de liften te laien zakken en bij De 28-jarige Ad Joppe wilde van zijn twaalfde jaar af glasblazer worden. Hij had gezien hoe de vader van een van zijn vriendjes uit gloeiend gemaakte glasbuizen de wonderlijkste figuurtjes maakte en nam toen zijn besluit. Tijdens de oorlogsjaren be kwaamde hij zichzelf en vele van de glazen figuurtjes die in de oorlogsjaren zo gretig aftrek vonden, kwamen uit zijn handen; de eendjes, de haasjes, de giraffen, de struisvogels, al die rag fijne dunne glazen dingen; het glazen speelgoed uit de oorlog. Na de oorlog was Joppe weliswaar geen vakman-glasblazer, maar het „artistieke werk" beheerste hij volkomen. Hij had ge leerd wat met glas te doen is en glasgevoelige handen gekregen. „Als je het glas in je macht hebt kun je er alles mee doen", zegt hij, „wat ze kunnen tekenen kan ik in glas buigen". Er is geen stad nu in Neder land of er hangt ergens een door Joppe vervaardige neon lichtreclame. Hij zegt zelf, met alle openhartigheid die een bekwaam vakman over zijn eigen werk pleegt te heb ben: „Ik werk vlug en daar moet ik het van hebben". Hij heeft ons tot in de let terlijke puntjes verteld, hoe zo'n lichtreclame gemaakt wordt. Het begint bij een te kening, meestal in spiegel beeld. Dan snij je een stuk glazen buis af, waarop met krijt wordt afgetekend waar het gebogen moet worden. Die buis wordt verhit en aan het eind ervan wordt een kurkje bevestigd, omdat anders de in geblazen lucht zou ontsnap pen. Dan moet er geblazen worden, heel rustig en heel constant, omdat anders de buis onder de luchtdruk zou zwel len; dat mag nu juist niet, want bij neon wordt er niet gebla zen om te vervormen, maar om de vorm vol te houden. Anders zouden er bij het bui gen knikken in het glas komen. Het blazen heeft dus slechts een dienende functie; het han denwerk is het voornaamste. Met snelle handelingen wordt het gloeiende glas verbogen tot de gewenste vorm, een let ter of een beeld. Dit buigen moet met feilloze zekerheid gebeuren, anders moet weer teruggebogen worden, gecor rigeerd enzovoorts, een werk wijze die meer tijd vergt dan de oorspronkelijke. „Je moet dat vlug en toch zeker buigen in je handen hebben, het valt niet te leren", zegt Ad Joppe, „en het blazen is meer een ge voelskwestie dan kracht". Als de tekst of het beeld voltooid is, de stukken aaneen gelast, dan moet de kleur worden aangebracht. Vroeger had men gekleurd glas, maar tegen woordig maakt men de kleu ren met gassen en poeders, een goedkopere werkwijze met bo vendien een beter resultaat. Men kan violet, rood, blauw, groen, geel, wit en rose maken met gassen en fluorescerende poeders, die in principe alle glaskleur-soorten kunnen ver vangen. Rood gas is neon, blauw gas is zeventig percent argon en dertig percent neon. Bij blauwe buizen wordt kwik toegevoegd, dat verdampend een nog scherper lichteffect geeft. De gebogen glazen buizen worden eerst steriel gemaakt, omdat anders de poeders zou den oxyderen. Met een lucht- compressor wordt een sponsje door de buis gejaagd, dat kleefstof tegen de wand duwt. Dan gaat de poeder er in die vastkleeft en worden de elec trodes ingebracht, want het ding moet toch branden ook. De met poeder bestreken en van electrodes voorziene buis wordt dan aan een hoogva- cuumpomp gesmolten, waarna via de electrodes de vuile gas sen wij noemen dat gewone lucht en leven er aardig van bij een temperatuur van 400 graden gebombardeerd wor den. Dan wordt alle lucht uit de buis gezogen waarna he- liumgas wordt ingebracht, waarmee nogmaals een bom bardement wordt uitgevoerd. Alle vuil moet verbranden, anders haalt de buis geen brandende levensduur van zeven jaar. Pas dan wordt het hele geval weer leeggezo gen afgevuld met gas en aangesloten op een transfor mator: de lichtreclame brandt. De stukken buis, die niet mo gen branden, worden eerst nog zorgvuldig afgelakt en dan is de buis voor verzending ge reed. Op deze wijze kunnen schier alle figuren worden ge maakt tot lichtvormen: haas jes, danseressen, wijzelf, mo torfietsen, bloemmotieven, Sin terklaas, brillen, fruit enzo voorts. Als u uzelf nu eens in fel oranje boven de wastafel wilt hebben, stuur dan een te keningetje van uw hoofd naar Joppe. Hij buigt u tot leven, doet er groen poeder in, pompt er rood gas bij: u staat er oranje-gekleurd op. U leeft in die vorm echter slechts zeven jaar. We staan er liever on gekleurd op. waarde als overgang naar de Tademahuizen. Want dat is de ware betekenis van de moder ne bescherming van het stads- schoon: het gaat daarbij niet om de afzonderlijke gebouwen maar vooral om hun functie in het stadsbeeld. Natuurlijk is het zeer goed mogelijk, dat in dit geval oude schoonheid door nieuwe wordt vervangen en dat hel nieuwe pand van de Middenstands bank ondanks enige eeuwen leeftijdsverschil in harmonie met zijn buren zal zijn. In dat geval heeft de architect recht op de eretitel bouwmeester en onze dank baarheid. Hetgeen niet weg neemt, dat we liever niet zien dat allerlei gevels die ons dierbaar zijn door hun pitto reske kwaliteiten op een goede morgen uit het straatbeeld ver dwenen zijn, zonder dat er een haan naar kraait. Dat het einde van woning nood en samenwoning een kwestie van veel geduld is weten helaas maar al te veel gezinnen. Maar ook aan ge schikte zakenpanden is ge brek en het „samen-zaken- doen" is ook al geen onge woon verschijnsel. Daarom kunnen we ons de huidige vreugde van de heer Engel voorstellen, die zijn naai machinehandel enige jaren lang op een boven-achterka- mer aan de Grote Houtstraat heeft gedreven met als enig uiterlijk kenteken een vitrine in een portiek. De heer Enge! heeft nu namelijk de beschik king over een „echte" winkel met een „echte" étalage, Grote TTnntctraaf 181 on viof mpf

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 9