In september kan men onder liet Noordzeekanaal door wandelen e TAXI 13.300 Twee tunnelhelften naderen elkaar Elfhonderd arbeiders goeddeels geconcentreerd op de noordelijke tunnelbouwput Wm w9M WÊÊÊm Bil MAISON „MARCEL" §4. WAKKER SLEUTEL WEG? Voorwalt-foto mm Dubbel tunnelbakken viaduct over Andersom Verlichting en betegeling Keet aan de w and elf Enig beton Sobere maar dure spoorwegtunnel ^4-ilmó va „DE SLEUTELSPECIALIST" llEEl^ESWeTSlöEEiO VOLKSWAGENVERHUUR FILM 8 en 16'mm Overveen, tel. 16012 Brieven over clubhuis van B.M.H.G. Directeurswisseling bij Heldring en Pierson Jwgezondneic Burgerlijke Stand van Haarlem ZATERDAG 16 JUNI 1956 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT HET MOMENT KOMT NADERBIJ, waarop de eerste wandelaar bij Veisen onder het Noordzeekanaal door kan lopen. Het zal geen riante tocht worden door een fraai- afgewerkte tunnel, want in september van dit jaar of daar omtrent is deze nationale oeververbinding nog lang niet aan haar finishing-touch toe, maar het kan dan toch maar. Dan zal namelijk de zuidelijke helft in de noordelijke put uit monden onder het brakke water van Amsterdams weg-naar- de-zee en hoeven de arbeiders van de Velsense tunnel- houw niet langer gebruik te maken van de ponten om aan de andere kant van het kanaal te komen. Het schiet dus op met de tunnel, De streefdatum, die Rijkswaterstaat aanhoudt, ook na twee winters en een staking, kan op ongeveer het eind- van 1957 aangehouden worden. In de anderhalf jaar tussen nu en die streefdatum ergens in de voorwinter van het volgend jaar zal de ruim tachtig meter hoge topkraan, die sinds enkele dagen met zijn slanke lijnen de Noordelijke tunnelbouwput verlevendigt echter nog vele malen om zijn as draaien en zal wellicht de giek van dit kostbare, ijle gevaarte nog wel eens gestreken moeten worden voor een herfststorm en berustend naar de diepte nijgen. De diepte, waar het werk nu aan de noordelijke oever van het kanaal met grote intensiteit voortgaat en waar alle krachten worden geconcentreerd om Velsens tunnel onder de aarde van Kennemerland en het water van het kanaal te stoppen. Dat wil niet zeggen, dat er aan de zui delijke oever geen werk meer aan de win kel is, want voorlopig kan men daar nog vooruit: het stationnetje voor Driehuis gaat daar verrijzen, de firma Nelis bouwt naarstig aan het tunneltje in Santipoorts Haigelingerweg en Vondel!aan, de weg- overspanning in de Rijksweg 9 tussen Haarlem en Velsen wordt uitgebreid met een aftakking naar het westen, waarover straks het verkeer uit Velsen niet langer over het nieuwe viaduct hoeft en in de diepte van de tunnel zelf wordt druk ge ëxperimenteerd met de verlichting. Dan is aan de zuidkant nog het venti latiegebouw, dat met zijn vier hoge en /ier lage schoorstenen de plek zal aangeven, waar voor de lucht verversing van het tunnellichaam wordt verzorgd: tot nu toe nog maar stompjes metselsteen aan de kanaaloever, straks slanke torens met een uitlopende „mond" aan de bovenzijde, waarin vijftig met betoon-omlijste gaten komen voor een be tere aanzuiging en afvoer van lucht.Geen prozaïsche betonnen pijpen, maar uit ge- kleurd-geglazuurde steentjes opgetrokken reuzen, die hun aan- en afvoer verwerken naar het hart van de tunnel, met op maai veldhoogte de venti latoren zelf. Nóg niet, want er zouden licht stenen in de schoorsteengaten kunnen vallen, die het schoepenmechanisme van de luchtverver sing zwaar zouden kunnen beschadigen. komt, gaat men in het zuiden hogerop en de pompen, die daardoor in het zuiden gemist kunnen worden, zijn geleidelijk aan nodig aan de andere kant. Van de elfhonderd arbeiders, die nu bui ten de „voorposten" in Driehuis en Bever wijk aan de verwezenlijking van de Vel sense tunnels werken, is het merendeel samengetrokken op het kardinale punt aan de Noordkant. Er wordt cotinu beton ge stort en elke dag groeit er meer betonnen goot aan de reeds 525 meter lange gesloten afritten van de spoortunnel er moeten nog 300 meter in de aarde worden gelegd. Dan heeft men de zuidkant te pakken, op «ifiülip f: mm***. NR iliïi?:1' f-»i» En dan nog de af- voerwegen naar en van de tunnel voor het verkeer langs het kanaal richting Amsterdam. Een half „klaverblad" zal met behulp van een dub bel viaduct over de tunnelbakken heen :orgen voor het „glad- Ie" af- en aanvoeren van het verkeer op het punt,' waar de autotunnel boven de grond is gekomen. Het levert allemaal nog werk op, veel werk zelfs. Maar het meeste moet toch aan de overkant van het kanaal worden ver zet, waar de tunnelbouw voorlopig nog als een dubbele open geul in de aarde ligt ge bed. Waar duizenden kubieke meter beton uit de molen vloeien om de vloer van het noordelijke ventilatiegebouw te storten en waar dit 50 meter hoge gebouw voor de ventilatie gefundeerd moet worden op minus 20 meter. Hier is nog de totale grootsheid van dit werk te zien: wat Amsterdamse Ballast en Rijkswaterstaat aan de Zuidoever ai diep onder het zand en het kanaalwater weg staken, ligt hier als een reusachtig spiegel beeld open en bloot. De enorme topkraan Nederlands grootste, vers uit Duitsland gehaald zet zijn vrachten staal en hout neer bij de vloer van het ventilatiegebouw, die er zo gauw mogelijk „in" moet liggen. Want van het tijdig gereedkomen van dit ondergrondse en weer met acht schoor stenen boven de aarde uitrijzende gebouw hangt eigenlijk het op tijd klaarkomen van die hele tunnel af. Men begon er daarom plompverloren midden in de tunnelput mee: éérst dat ventilatiegebouw, de rest komt wel. De rest komt ook wel. Met rappe schre den zelfs. Want uit het noorden vreet zich de tunnel steeds dieper naar het Noordzee kanaal toe. Er wordt hier net andersom ge werkt als aan de zuidkant en dat heeft zijn reden: naarmate men in het noorden dieper Deze topkraan, de hoogste, die in Nederland te vinden is, heeft zichzelf opgetrokken. Het gevaarte lag aanvankelijk naast zijn geballaste wagen in het zand, compleet met de bijna veertig meter lange giek en kwam met behulp van de door eigen kracht aangedreven tuien daarna in enkele uren statig overeind. Er komt waarschijnlijk dezer dagen nog een tweede bij. een dag in september. Van de autotunnel hoeft „slechts" de noordelijke helft van de gesloten bak gemaakt te worden. Het fortissimo van de arbeidszang stijgt dus op uit de put van de noordelijke oever, het klinkt piano in de catacomben van de tunnelbouw zuid. Daar, waar de ruiten van het betonnen rasterwerk over de naar de diepste duisternis aflopende tunnel een re gelmatig en diffuus licht doorlaten en dus hun nut ten volle bewijzen staan bordjes met een pijltje naar boven en daaronder: Pas op! Er kan hier namelijk van alles door de gaten van het rasterwerk naar be- 3COOOOOCOCCC Het heeft al enige malen een niet ge- 8 ringe verbazing gewekt, dat de ivitte bouwkeet van de Amsterdamse Ballast- maatschappij, de hoofduitvoerster van 3 de Velsense tunnel, plotseling van de g zuidelijke naar de noordelijke oever van 3 het Noordzeekanaal leek te zijn ver- o huisd. Zij, die het werk in Velsen niet 0 van dichtbij hebben gevolgd, vroegen •1 zich menigmaal af, of de keet wellicht 3 verrold, herbouwd of verplaatst was. 3 Maar de keet staat nog op precies de- 3 zelfde plaats als toen de eerste dragline c 3 een hap uit de grond bij het kanaal g nam. Alleen is het kanaal omgelegd, 1 Waar nu het water staat en de schepen voorbijstomen, werd de ronde bouw- kuip geheid, waarin de allereerste tun nelmoten aan de zuidkant werden ge maakt en waar nu de tunnelbouwers van het noorden uit het kanaal naderen was vroeger water. xcccozoeooc<xcoyxxnoooocococQCCCooxccco2yxccooccacc<> CCCCCCCCCCCOCCOCCCCOCOOOCOCC/CCOOCOCCCO Hoe snel de tunnelbouw in Velsen de laatste jaren aan intensiteit gewonnen 8 heeft blijkt wellicht het sprekendst uit de hoeveelheden beton, die er verwerkt 8 werden. In 1953 en 1954 samen werd er 8 ongeveer 100.000 kubieke meter beton gestort. In 1955 alleen echter óók 8 100.000 ton en voor 1956 zal weer een zelfde hoeveelheid aan de aarde worden 8 toevertrouwd. De rest van de 320.000 0 kubieke meter beton, die de tunnel in 8 totaal vergt, zal er in 1957 worden in- f 1 gestopt. En dan zijn de werken van Verstoep en van Nelis daar nog niet o eens bijgerekend8 Q o xx>ocoooooocoocoooocooocoooocoooooc>ooooooooccoooooooocx>o neden komen, want overal wordt nog ge werkt. Alleen al de afwerking van het tun- nellichaam is een probleem schilderen van binnen en in welke kleur of betegelen? Betegelen heeft de nadelen van de kost baarheid, maar het voordeel van het ge ringe onderhoud en ergens in die lange betonnen slurf worden dan ook proefjes genomen met stukken geverfde en stukken betegelde betonwand. Tenslotte hoeft men zelfs voor een tunnel het geld niet over de balk te gooien. De verlichting in de autotunnel is al aan alle kanten geprobeerd en de lichtschermen bleken goed te voldoen: zij vangen de over gang tussen de dichte tunnelbak en de open bak prachtig op. Men heeft er van de kant van de Rijkswaterstaat daarom zoveel aan dacht voor, omdat het wegverkeer tenslotte samengesteld is uit individueel reagerende mensen, die niet al te zeer mogen schrik ken bij de overgang van licht naar donker en andersom. Voor de spoorwegtunnel, die overigens ook een mooie duit kost, om dat hij veel langer wordt, maar tegelijker tijd ver-uit de soberste met zijn grauw- betonnen muren, komt dit vraagstuk niet eens kijken een trein zal, ook al schrikt de wagenvoerder lichtelijk, daardoor geen bokkesprongen gaan maken. De tunnel vordert en Rijkswaterstaat is tevreden. Nog staat een enorm machine- en autopark in de zandgrond van Kenne merland en graaft zich steeds dieper naar het diepste punt van het kanaal toe. Nog varen, hoog boven de betonwerkers, de ponten hun heen-en-weertje en nog den dert de trein over de spoorbrug. Het heeft de langste tijd geduurd, want uit het noorden nadert een tweeledige betonnen slang een punt ergens onder het Noordzee kanaal, waar twee dichtgestopte tunnel- monden wachten op „aansluiting". En het gaat vlug met kranen van 80 meter, de zwaarste bulldozers en 1100 arbeiders. J. F. ADVERTENTIE SALON DE COIFFURE MODERNE COIFFURES Permanent ticdc 12.50 Ged. Oude Gracht 98 - Telefoon 20837 De eerste twee particuliere auto's hebben de betonnen rijweg van de Velser tunnel onder hun banden gevoeld. Het verkeer kan dus binnen. Maar het kan nog niet doorrijden - aan het eind van het donkere gat houdt een zware afdich ting ze tegen (en droog), want daar moet straks de andere helft van de tunnel bouw uit het noorden aansluiten. De lichtschermen boven dit gedeelte van de tunnelbak hebben hun waarde reeds bij proeven bewezen: zij maken de overgang tussen licht en donker en andersom geleidelijk en daardoor minder gevaarlijk voor de bestuurder. In de noordelijke tunnelbouwput heerst op het ogenblik grote bedrijvigheid als gevolg van het feit, dat alle krach ten hier worden geconcentreerd, teneinde de tunnel eind 1957 gereed te hebben. Deze overzichtsfoto geeft een fraai beeld van de imposante bouwput-noord. WÊÊEMi&WfB: &"W M W „The Man with the golden arm" (R e m- b randt). Wij moeten eerlijk bekennen dat deze Amerikaanse film een belevenis apart is, die dat willen wij voorop stel len zeker de volle aandacht verdient. Het is een eerlijke film, die de bioscoopbe zoekers de waarheid onder ogen wil bren gen ook al is die waarheid dan nog zo hard. De waarheid over het gebruik van verdovende middelen en de gevolgen er van bij haar gebruikers. In zekere zin is het ook een gedurfde film, omdat een on derwerp als het genoemde bij filmcensors altijd al met wat gereserveerdheid wordt begroet. Waarbij wij ons haasten te zeg gen, dat Otto Preminger zeker niet de eerste de beste in Amerika er in ge slaagd is een rolprent te brengen die ner gens stotend is en nergens de perken te buiten gaat. De man met de „gouden" arm is Frank Sinatra, een aan verdovende middelen verslaafde die na een kuur als genezen in zijn stad terugkeert. Zijn „gouden" arm, die vóór de kuur in dienst stond van een beroepsgokker, voor wie Frank de kaar- tendeler was, heeft zich in het herstellings oord bekwaamd in het drummen en dus lijkt de toekomst verzekerd. Maar het gaat anders. Frank's vrouw Zosh inva lide geworden tijdens een auto-ongeluk, waaraan Frank schuld droeg heeft al leen maar aandacht voor haar eigen ge breken en maakt zijn leven verre van aan genaam in de toch al armelijke omgeving waarin zij moeten leven. Frank vervalt weer in de oude zwakheid. Hij raakt weer in de greep van de handelaar in verdoven de middelen, en schudt weer de kaarten voor de beroepsgokker. Het kwaad grijpt om zich heen en Frank is in een minimum aan tijd weer hard op weg door het slaafs gebruik van verdovende middelen een menselijk wrak te worden. De camera slaat bij de verfilming van het dagelijks leven geen detail van belang over. Preminger sleurt zijn kijkers als het ware mee met die zwakke mens die geen weerstand kan bieden aan de verleidingen, die het leven kan bieden. Hij prent zijn kijkers de fu neste invloed van de verdovende midde len in op een meedogenloze wijze. Hij laat geen enkele ruimte over tussen begrip voor het slachtoffer en zijn onvoorwaarde lijke veroordeling, maar stelt zonder meer het probleem. En eigenlijk ook de oplos sing er van. De oplossing, die hij laat zien als één die steunt op begrip en hulp van anderen en taai doorzetten van het slacht offer zelf. Geen happy-ending dus ter wil le van de stemming en de „nasmaak" van de kijker. De film is een belevenis apart, schreven wij. Niet alleen door haar eerlijke inhoud, die nergens met vals sentiment goedkope sentimenten teweeg brengt, maar vooral ook door de vertolking van de hoofdrol door Frank Sinatra, die voortreffelijk ter zijde wordt gestaan door Eleanor Parker zijn met zelfmedelijden vervulde vrouw, die geen middel onbeproefd laat haar man aan zich te binden en Kim Novak, het meisje Molly met wier hulp hij weer zich zelf wordt. Er is verder een kostelijke bij rol van een uiterst vreemd mannetje, dat met Sinatra door dik en dun gaat. E. K. ADVERTENTIE LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493 m m mm m n; bankrovers en de lieftallige kroeghoudster gegrepen en zonder pardon opgehangen. Op het laatste moment komt er echter een ge heimzinnige vreemdeling tussenbeide, die althans Joan van de strop weet te redden. Wie nog steeds niet genoeg heeft van dit soort afgekloven ruigheden, hij ga Johnny Guitar aanschouwen. Voor ons was de enige attractie het weerzien met Joan Crawford, nog altijd een betoverende vrouw en een prima actrice, maar stellig een veel te geciviliseerd type om in deze rauwe rol te kunnen overtuigen. H.C. De baas in huis, (Minerva) Een dier geestige verzinsels, waarin de tyran- nieke vader in het ootje wordt genomen. Charles Laughton is zo'n vader ten voeten uit. Zijn belevenissen moogt ge niet missen. Hij komt er net zo bekaaid af als men hem toewenst. Van een heel andere orde is „De levensroman van Richard Tauber", welke film van maandag af wordt ingezet. Veel zang en een tikje sentimentaliteit. Fr. De liefdesroman van een koningin, (C i- nema Palace) Ernest Marischka maakte een romantisch gekruide en vaak heel aardige film uit het goede Oostenrijk van voor de eerste wereldoorlog. De hoofd rollen spelen een lief gravinnetje en de jonge Oostenrijkse troonopvolger. De his torische entourage en de costuums zorgen er met een rijk portie natuurschoon voor dat het oog veel geniet. Echt een film voor wie nu eens zijn zorgen wil vergeten met pretentieloze maar onderhoudende ver strooiing, waaraan alleen het einde abrupt komt. Fr. ADVERTENTIE GARAGE: TWIJNDERSLAAN 35 Johnny Guitar (Lido). Een nieuwe „super-Western" in kleuren, vervaardigd naar het aloude, maar zo langzamerhand wel erg afgezaagde recept. Een décoratief ex-barmeisje (Joan Crawford) is via een nogal bewogen carrière in de liefde in goede doen geraakt en heeft zich een „sa loon gekocht in het hart van New Mexi co, waar een aantal grootgrondbezitters alle macht in handen heeft. Als zij deze heren tart door gemene zaak te maken met de „spoorwegpartij", raken de poppen aan het dansen en al gauw gaan dan de „sixshooters" spreken. Als een viertal stamgasten van haar café de plaatselijke bank leegrooft, wordt ook zij van mede plichtigheid verdacht, gedwongen te vluch ten, waarop de landheren, aangevoerd door een bizonder wraakzuchtige amazone het recht in eigen handen nemen. Na een wilde „posse" (achtervolging) worden een der Het zwarte dossier, (Studio) Reeds in „Erbij" besproken. Een speelse film naar de vorm, een ernstige en spitse film naar de inhoud, van de Franse regisseur André Cayatte. Met de lotgevallen van een jong rechter-commissaris stelt hij het probleem der eerlijkheid in de justitionele praktijken aan de orde. Voor wie van deze problema tiek houdt een boeiend gegeven, dat met een aantal karakters van ongemene allure een levendig steekspel wordt van een strij der voor het recht tegen willekeur en pro vocatie. Fr. Les enfants du Paradis, (Lux or) Nog altijd blijft deze film van een onge woon aantrekkelijk karakter. Er wordt wel eens beweerd dat de filmwetten er met voeten in worden getreden. Men moet toe geven dat het toneel er de film in belaagt, Dat neemt niet weg dat men doordringt tot in de huid der personages en hun lief en leed als aan den lijve ondergaat. Een fraai specimen van de Franse cinematografische kunst dat de weinigen, die het niet zagen, alsnog moeten aanschouwen. Het zwaard der Saracenen, (Roxy) Te vuur en te zwaard wordt ook nu weer in deze Renaissance-kleurenfilm gestreden voor het recht van de zwakke. Dat er heel wat met de haren wordt bijgesleept en vooral het einde van de film een verza meling is van korte taferelen, waarin men allerlei gebeurtenissen probeert te ver werken, is een zwak, dat men de regisseur en draaiboekschrijver dient aan te wrijven. Romantisch aangelegde personen, die niet tegen een vechtpartij opzien, hebben hier echter een kolfje naar hun hand. Zij kun nen van maandag af nog een aantal „Gang sters zonder genade" aan het werk zien. „Ivan, de witte duivel" (Frans H al s). Een Italiaanse verfilming van een roman tisch verhaal, waarbij niets aan het toeval is overgelaten. In die zin dat de toeschou wer kan genieten van alle elementen, die zulk een romantisch verhaal populair ma ken, als daar zijn: een stoere en knappe held, een prinses om door hem te worden bemind, een schurk, die de prinses in zijn macht heeft, en verder hevige duels met floret en degen. En dat alles in fraaie kleu ren. Echte romantiek moet in het verleden spelen en zo worden we bij dit verhaal verplaatst naar zo'n zeventig jaar geleden, toen een knappe Kozakkenkapitein van zijn regering opdracht kreeg om met een troepje soldaten in Turkije een schat terug te halen, die de Emir van Erzeroem in zijn bezit heeft. Onderweg ontmoet de kapitein een vrouw, die later prinses Jasmijn, de toekomstige vrouw van de verraderlijke Emir, blijkt te zijn. Heel wat avonturen moeten beleefd worden en even zo vele gevechten geleverd, alvorens de kapitein de lieftallige Jasmijn als zijn bruid naar Rusland kan voeren. Voor de liefhebbers van romantiek geeft deze film alles wat zij maar kunnen wen sen en er zij hieraan toegevoegd dat de film zeker niet tot de slechtste in haar gen re behoort. F. D. ADVERTENTIE. Vergroten van 6x6 op 9x9 25 ct. Het voorstel van B. en W. aan de ge meenteraad van Bloemendaal, om een kre diet beschikbaar te stellen voor uitbreiding van het clublokaal van de hockeyclub E.M.H.C., dat in de vorige vergadering van de raad aangehouden is, staat niet op de agenda van de bijeenkomst van donder dag 21 juni. Wel wordt op de agenda mee gedeeld, dat ingekomen is een brief van de heer W. Kramer, oud-lid van B.M.H.C. De inhoud hiervan hebben wij in ons blad van vrijdag vermeld. B. en W. stellen de raad voor deze brief aan te houden tot een vol gende vergadering. De brief van een zevental ouders is ook bij de raad binnengekomen; voorgesteld wordt deze voor kennisgeving aan te nemen. De heer J. Hogenbirk, directeur van het kantoor Haarlem van Heldring en Piei'son heeft ontslag verzocht om gezondheidsre denen. Dit ontslag is hem op de meest eer volle wijze verleend. De heer Hogenbirk heeft deze directeurs functie 25 jaar lang vervuld. Voor de over neming door Heldring en Pierson was hij reeds vele jaren verbonden aan Brink man N.V. In de heer Hogenbirk heeft een zeer bekende en geachte figuur in de Haar lemse bankwereld afscheid genomen van zijn taak. Als zijn opvolger is met ingang van 1 juli a.s. benoemd de heer A. F. L. Gre gory, die reeds jaren werkzaam is in het Haarlemse kantoor van Heldring en Pier son. ADVERTENTIE th\ Imp. A.P.K. - A'dam -Tel. 44978 HAARLEM, 15 juni 1956 GEHUWD: 15 juni: J. Vinke en M. M. Zonneveld. BEVALLEN van een zoon: 12 juni: M. J. C. Verbeek-Huijgen; 14 juni: C. A. Schave- maker-de Jong; E. W. Vorstenbosch-Brink- hof; B. C. Somers-van Voorst; H. J. A. Tim- mers-Westerveld; G. Koppen-van den Berg; C. E. Bottelier-vanAlphen; 15 juni: H. Har tendorp-van Haren; E. J. Souverein-Leon- hardt; J. Chr. Turkenburg-ten Barge. BEVALLEN van een dochter: 14 juni: Th. Poort van Ingen-Borghols; 15 juni: G. Hesseling-Bouwknègt. OVERLEDEN: 13 juni: M. de Wit-Schnie- dewind, 33 j., Hazepaterslaan; E. H. H. Mar tens, 64 j., Wagenweg- 14 juni: J. B. Schrein- ders, 44 j., Burgwal; N. Heijblo 76 j., Rus tenburgerlaan; M. G. J. Pieters, 3 j., Krit- zingerstraat; W. H. Damman, 82 j., Populier straat; A. S. Chr. Robert-Jonker, 73 j„ Kleine Houtweg; M. P. Hoogeduin, 3 m., Kamper laan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 9