Berlijns filmfestival in tel London's Festival Ballet Kermis in de Stadsschouwburg Dorati dirigeerde Bartoks De burcht van Blauwbaard" Prijzen van een jury en van publiek „CABARET DER ONBEKENDEN" Amadeus Kwartet in Scheveningen Leerlingen van Toonkunst Geen vooruitgang in de boekverzorging Magistrale uitvoering door Concertgebouw-Orkest Rapport van commissie muziekonderwijs HOLLAND FESTIVAL Burgerlijke Stand van Haarlem Kerkelijk Nieuws Betaling jj abonnementsgeld per giro j| HOLLAND FESTIVAL Dr. Van Roijen vertrokken naar Nederland Salarissen gemeentepolitie en korps rijkspolitie Dieseltrein in brand Rhenense jongens vonden zilverschat in oude pan L A aÜKDAG 3 0 JUNI 1956 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMS. .HE COt RAM BERLIJN In vijf jaar tijds is het internationale filmfestival te Berlijn, de Berli- nale, van een bescheiden onderneming uitgegroeid tot een machtige manifestatie. In 1951 werd de eerste Berlinale georganiseerd, een festival dat in. het toen nog groten deels in puin liggende Berlijn te kampen had met allerlei materiële moeilijkheden en bovendien met gebrek aan vertrouwen in ambtelijke kringen èn in de filmwereld. Van de toen vertoonde films had een groot deel reeds overal in andere Westeuropese landen gelopen, soms zelfs jaren tevoren al. De internationale organisatie der film producenten wilde dit festival niet het recht geven op beoordeling van de films door een jury, waarvoor men een oplossing vond, die later van veel nut bleek voor de film- business: het publiek kende de prijzen toe. Nu is in dat alles verandering geko men. Autoriteiten en filmzakenlieden zijn voor de Berlinale ge wonnen. De deelne ming aan het Berlijn- se festival is zeer groot geworden: dit maal vertonen 34 landen hun films op de Berlinale en dat cijfer is des te in drukwekkender als men weet, dat de Dosteuropese landen niet tot deelneming worden uitgenodigd en dus niet vertegen woordigd zijn. Intus sen ligt het misschien in de lijn der ontwik keling dat. men in de toekomst Mie film- producerende naties van betekenis uitno digt, waardoor de Berlinale werkelijk volkomen internatio naal zou worden, wat ze nu minder is dan andere festivals. De films die nu te Ber lijn in vertoning ko men zijn alle van de produktie van 1955 en 1956; er zijn ver scheidene Europese en zelfs enkele we reldpremières bij. Waren er in de eer ste jaren slechts en kele tientallen jour nalisten: ditmaal zijn er meer dan vier honderd. De organisatie van de filmproducenten erkende deze groei in omvang en bete kenis door de Berlinale te „bevorderen": dit jaar voor het eerst mag nu ook een des kundige jury prijzen toekennen. Doordat tevens de prijstoekenning door het publiek gehandhaafd blijft, is nu de gelegenheid geboden tot het vergelijken van de smaak der deskundige juryleden met die van de gewone bioscoopbezoekers, die te Berlijn het gros van het festival publiek vormen. De jury is zeer internationaal van samen stelling; voor de speelfilms staat zij onder voorzitterschap van de beroemde Franse regisseur Marcel Carné. Het hoofd van de afdeling Kunsten van het Nederlandse de partement van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen, dr. J. Hulsker, maakt deel uit van de jury voor de documentaires. Bondsfilmprijzen uitgereikt Naar traditie is het festival begonnen met een prijsuitreiking, natuurlijk niet die voor de festivalfilms, die immers nog in verto ning moesten komen, maar voor de beste Duitse films van 1955, die prijzen verwier ven, welke het Westduitse ministerie van Buitenlandse Zaken elk jaar beschikbaar stelt. Tal van werken verwierven onder scheidingen, die uit gouden en zilveren filmbanden e.d. bestonden, benevens uit geldpremies, welke in totaal bijna een miljoen mark bedroegen! Dat cijfer toont wel aan, hoezeer men in Duitsland ernst maakt met de steun aan de filmindustrie, die zeer belangrijk voor de economie en voor het culturele aanzien van het land wordt geacht. De speelfilms „Himmel ohne Sterne" en „Teufel in Seide" verwier ven de hoogste der toegekende onderschei dingen; de acteur Wolfgang Preiss („Der 20. Juli") en de actrice Lilli Palmer („Teu fel in Seide") kregen de prijzen als de beste vertolkers van hoofdrollen. Wat nu het eigenlijke festival aangaat, tot nu toe zagen we o.a. een heel knappe Britse film: de verfilming van Shakes- peares Richard III door Laurence Olivier met hemzelf in de titelrol bleek waardig aan te sluiten bij vorige films naar Shakespeare, die deze cineast vervaardigde. Toneel- noch filmliefhebbers zullen bij een zo kunstzinnige verbinding tussen de mo gelijkheden van het toneel met die van de film het gevoel hebben, dat ze tekort zijn gedaan; Shakespeare wordt nader gebracht 'ot de grote massa der bioscoopbezoekers. Deze film is in kleuren, die bijzonder knap zijn toegepast. Van Deense zijde verraste „Kispus", een charmante filmcomedie zon der pretenties, ook al in heel fraaie kleu ren, vol onverwachte, goed-gevonden grapjes en zeer vlot gespeeld. Italië stelde met zijn eerste festivalbij- drage danig teleur: „Donne Sole" (Eenza me vrouwen) bleek ronduit een misluk king. Gelukkiger was het begin van het festival, met een film van en met Gene Kelly: „Invitation to the Dance". Alle vor men van de dans, van de ballet-pantomime ADVERTENTIE THEATERDIRECTIE roept medewerkers op om in het winterseizoen te komen tot een Bij gebleken geschiktheid optreden met groot orkest in internationaal programma. Opgaven, event, met foto's no. 2919. GEHUWD, 29 juni: Chr. Jonkman en H. •its. BEVALLEN van een zoon. 27 juni: D. H. G. •i RixelAdams, W. C. P. Stroo Cloeck >dde; 28 juni: S. W VeningsVan Teese- ■\g, G. M. Dijt—Zethof, M. A. M. Sterk— Imeest; 29 juni: H. BlomVan den Berg. BEVALLEN van een dochter, 29 juni: S. B. OsterthumWempe. OVERLEDEN, 27 juni: G. Zwan—Hasse- voort, 77 j., Kloosterstraat; 28 juni: Tj. Hel- linga, 84 j., Velserstraat. Helle Virkner een uitstekende ac trice, die te Berlijn op het festival aanwezig is met Angelo Bruun in een der scènes uit de verrassende Deense film „Kispus". tot het klassieke ballet en de moderne dramatische dans zijn in deze aantrekke lijke Amerikaanse film verwerkt. Aan trekkelijk bleek ook een Japanse film, „De Witte Slangenvrouw", ook al in prach tige kleuren. Kleurenfilm is hier troef en dat kon men tot nu toe nog niet betreuren! Run op beroemdheden In tegenstelling tot wat op andere festi vals gebruikelijk is, is het te Berlijn ge woonte, agtrices, acteurs, regisseurs, enz., die bij de 'vertoning van hun film persoon lijk aanwezig zijn. op het toneel van het theater voor te stellen aan het publiek. Op die manier heeft het zin voor de artisten, zulk een festival te bezoeken zo kunnen ze er tenminste zeker van zijn, dat ze niet on-herkend weer naar huis zullen rei zen.... Er kleeft overigens voor hen ook een nadf-el aan het systeem: veelal heb ben ze na die kennismaking met het pu bliek geen rustig ogenblik meer, want geen sport wordt hier zó fervent beoefend als de jacht op handtekeningen. JAN KOOMEN ADVERTENTIE In het naar vorm en genre zeer veelzij dige oeuvre van Wolfgang Amadeus Mo zart neemt de kamermuziek een belangrij ke plaats in. Daaronder worden ook de zesentwintig strijkkwartetten geteld, een reeks, die in de snel vervlogen jaren van zijn korte leven een steeds rijkere muzikale inhoud verkreeg en een steeds zuiverder weerspiegeling werd van zijn fijnbesnaarde menselijke natuur. Er kwam allengs een innige synthese van pure muziek en ge voelsexpressie en daarmede een volledige artistieke bekering naar de romantiek in haar hoogste geestesuiting. In Mozarts strijkkwartet valt die ontwikkeling dui delijk te constateren. Zij begon al met de zes strijkkwartetten, die hij na zijn Itali aanse reis van 1773 schreef en waarvoor hij de geniale strijkkwartetten van Hayden als een krachtige stimulans en ook als voorbeeld op zich liet inwerken. Zij mani festeerde zich overtuigend in het Strijk kwartet in d, K.V. 421, waarin de ziel van de kunstenaar de muziek tot haar taal maakt, onmis kenbaar en aan grijpend. Mozarts wezen spreekt zich in dit strijk kwartet uit in subtiele klank weliswaar, maar niettemin positief en allerminst vaag en schuchter. I Het Amadeus Kwartet, dat dit subjec- tieve kwartet donderdagavond in de Kur- j zaal te Scheveningen op een concert van het Holland Festival tot uitvoering bracht, hield de positieve kant van het werk op de achtergrond. Het liet de melodische me dedeling terugwijken terwille van een uiterst verfijnde klanksfeer, die geen en kel ogenblik verontrust werd door een spontaan, levenwekkend accent. Alle le den van het kwartet, de eerste violist Nor- bert Brainin, de tweede violist Sigmund 1 Nissel, de altviolist Peter Schidlof en de violoncellist Martin Lovett, hielden bij hun vertolking in onverbreekbare eenheid vast aan hun interpretatieprincipe van overdachte klanksubtiliteit. En dit begin sel waarborgde ontegenzeggelijk een onge repte klankgaafheid en klankschoonheid, maar de mens Mozart sprak niet uit dit I toegespitst puriteins musiceren en de ont- roering maakte plaats voor een inderdaad zeldzame klankgenieting. De ontwikkeling van het strijkkwartet bij Mozart zou tenslotte overgaan in de beoefening van een andere kamermuziek vorm: het strijkkwintet. Mozarts strijk kwintetten, die tot de laatste werken van de meester zouden gaan behoren, bereik ten een onovertroffen graad van vervolma king. Bij deze strijkkwintetten kan ook net prachtige klarinettenkwintet gevoegd worden. Twee van de strijkkwintetten: het Kwintet in Es (K.V. 614) en het Kwintet in C (K.V. 515) werd door het ensemble op de' kamermuziekuitvoering van don derdag vertolkt, waarvoor de alt-violist Cecil Aronowitz zijn medewerking ver leende. De uitvoering van deze sublieme muziek gaf geen nieuwe aspecten van de muzikale gerichtheid van deze uiterst be kwame instrumentalisten en ook nu kon men onder de indruk komen van de klank schoonheid in tal van overwogen nuances, die bij het spel werd bereikt. P. ZWAANSWIJK Imp. A.P.K. - A'dam - Tel. 44978 Voor de achtste keer na 1945 heeft de commissie voor de Collectieve propaganda van het Nederlandse Boek een jury de vijftig bestverzorgde boeken van Let jaar (1955) laten uitzoeken. Deze worden, met een aantal boeken waarvan welverzorgde onderdelen vermeldenswaard bleken te zijn, in de benedengalerij van het Stedelijk Museum te Amsterdam lot 9 juli tentoon gesteld. In het juryrapport wordt opgemerkt, dat er ook dit jaar bij de ingezonden boeken weinig zeer goed uitgevoerde en slechts enkele onberispelijk waren. Is het gemid deld niveau zeer behoorlijk, in het alge meen moet toch gezegd worden, dat er een stilstand te constateren valt, hetgeen dus een achteruitgang betekent. Blijkbaar be staat de neiging, zo vervolgt het rapport, om genoegen te nemen met eenmaal be- reikte resultaten of tot het navolgen van geijkte voorbeelden. Wellicht zijn de hoog conjunctuur, het gebrek aan tijd en aan vakmensen ook oorzaken, waardoor de uit gevers, hun medewerkers en boekprodu- centen minder nieuwe initiatieven nemen, respectievelijk minder verzorgd werk af leveren. De jury heeft de indruk, dat bij de uit gevers en boekverzorgers de belangstelling voor de interpretatieve typografie, die door haar vormgeving de inhoud van het boek wil ondersteunen, ofwel een daarbij pas sende stemming oproepen, groeiende is en dat de overheersende plaats, die de meer traditionele stijlrichting van de objectieve typografie innam, vooral bij de romans aan het afnemen is. Slechts weinig drukkerijen leveren onberispelijk werk af en ook deze bedfijven laten wel eens een steek vallen. Het is jammer, dat vaak uitstekend opge zette boeken uiteindelijk door ernstige te kortkomingen bij het drukken bedorven worden, aldus de jury. De leerlingenuitvoering van de Haar lemse Muziekschool van Toonkunst, die vrijdagavond in de Stadsschouwburg werd gegeven, was in hoofdzaak bestemd voor ballet en toneel. Slechts aan enkele zang leerlingen van de school, die onder leiding van Akke de Vries studeren, was een plaats op het programma ingeruimd. Die leer lingen kwamen goed voor de dag met het zingen van enkele aria's en liederen, waar op merkbaar gewerkt was om een gewens te, dragenda stemklank en een doorvoelde voordracht te verkrijgen. Wat in dit op zicht bijvoorbeeld door een leerlinge met liederen van Franz Schubert bereikt werd, verdient zonder twijfel een woord van waardering, waarmede ik aan de verdien stelijke indrukken, die de andere zang leerlingen gaven, niet te kort wil doen. De vocale prestaties werden voor het eerste deel van de avond een attractief intermezzo van een reeks uitvoeringen door de balletklasse onder leiding van Nel Roos, waarbij muziek van Brahms. Sjostakowitsj, Debussy, Tjaikofsky en Schumann werd bruikt, die van stimulerende invloed was geweest op het ontplooien van een ruime bewegingsfantasie, die vaak ook in over eenstemming bleek met de muzikale in houd van het ter begeleiding van de dans gekozen werk. Ik denk hierbij vooral aan de Russische „Trepak" van Tsjaikofsky en de angstdromen opwekkende dans op Alle gro barbaro van Béla Bartok. De aardige, speelse pantomime „Jorinde en Joringel" bracht alle leeftijdsgroepen van de ballet klasse op de been. Dwaallichtjes, ranke vogeltjes, koddig-lenige konijntjes en elf jes plaatsten dit kinderballet in een ka rakteristieke sprookjessfeer, welke nog versterkt werd door de bosheks, die er plezier in had onschuldige wezentjes te belagen en in de ban van een nare betove ring te brengen. Het balletje werd door enkele oudere en veel jongere leerlingen heel aantrekkelijk opgevoerd. De aan de school verbonden lerares Alie Michielsen schreef een bevattelijk en toch niet con ventionele muziek voor het ballet, met pit tige ritmiek en met een treffende melo dische vorming. En opnieuw kon men de compositorische talenten van Alie Michielsen bij de op voering van het zang- en dansspel ..Vlaam se Kermis" bewonderen. Dit bewerkte na de pauze een tijdlang uitbundige vrolijk heid met een lange reeks van komische, soms dolkomische gebeurtenissen. Het to neel van de stadsschouwburg leek met al die kramen, poppenkasten en wafelkramen op een Bruegeliaans schilderij, kleurig en levendig. Temidden van de „Vlaamse" Ned. Herv. Kerk Beroepen te Ommeren (toez.) J. de Waard, vik. te Alphen aan de Rijn. Beroepen te Koudekerk aan de Rijn W. J. A. van 't Einde te Meeren (U.). Aangenomen naar Bodegraven J. C. Ter louw te Ootterloo. Bedankt voor Gemert B. K. W. Dijkstra te I-Ieusden. Benoemd tot hulppred. te Lopik en te Polsbroek G. Broere, kand. te Oegstgeest. Geref. Kerken Aangenomen naar Oudega (W.) F. J. Bil te Amsterdam-Z. Tweetal te Alphen aan de Rijn A. T. Bes- selaar te Krabbendijke en T. Spilker te Maassluis. Geref. Kerken ond. art. 31 K.O. Beroepen te IJmuiden P. Lok te Bussum. xxcoccooooccooccccco^co^ xfj'm nrv^xxxx>:ococccccccocoo U kunt het Uzelf gemukkelijk maken door het abonnementsgeld voor het j volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no 273107 ten name van Haarlems Dagblad U bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur Het te gireren bedrag is f 6.50. post- - abonnés f 7. U kunt het ons gemakkelijk maken door Uw giro-opdruchl te verzenden j vóór het eind van de maand Wij behoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkstel zijn for- muiieren op aanvraag gaarne ter s beschikking. In dit geval dient men wel voor voldoende saldo op de giro-rekening zorg te dragen DE ADMINISTRATIE oooooocoorrro(YYyv*>GnfYv v *5 Voor de derde keer op een manifestatie van het Holland Festival dirigeerde de fameuze Hongaare dirigent Antal Dorati Bartok's „Burcht van Hertog Blauwbaard." In 1952 en in 1953 gebeurde dit in de Kur- zaal met het Residentie-Orkest, dit keer stond Dorati voor het Concertgebouw- Orkest en kon het werk gespeeld worden in de acoustisch-ideale ruimte van de Am sterdamse muziektempel. Bartok concipieerde dit werk als opera en als zodanig wordt het in Hongarije ook gegeven. Het kan echter de visuele uitbeel ding best missen want Bai'tok's zeer be wogen muziek maakt het tot een sympho- nisch drama dat men parodoxaal uitge drukt met de oren kan zien. Trouwens, de kracht van deze opera, die zich in feite tussen twee zingende personages afspeelt, schuilt minder in de actie dan in de psy chologische ontleding van het gruwelver haal en dit is geheel en "al in de muziek uitgedrukt. Het stuk speelt op de burcht van de vrouwenmoordenaar Judith is de zoveelste vrouw, die door liefde voor Blauwbaard gedreven hem volgt naar zijn luguber verblijf. Zij wil warmte en licht brengen in het sombere kasteel en eist. dat de zeven deuren, waarachter de ge heimen van de misdadiger ver borgen zijn, de een na de ander voor haar ontslo ten worden. Met een hardnekkigheid, die het onafwendbare van het fatum markeert, houdt zij vol, tot ook de zevende deur voor haar opengaat, waaruit dan de schimmen van Blauw- baard's vroegere vrouwen te voorschijn treden, die Judilh tooien als een prinses en haar meevoeren naar hun verblijf. De deur valt dicht en weer heerst volkomen duisternis om Blauwbaard, die tenslotte zijn wanhoop uitzingt; want nu zal het voor altijd nacht voor hem zijn. De psy chologische spanning en de dynamiek van dit sombere sprookje volstaan om een uur lang geboeid te luisteren. Dit alles dank zij een muziek, die op het moment van haar ontstaan, in 1911, verrassend nieuw geklonken moet hebben en die ook thans eigenlijk nog niets van haar beeldende en dwingende kracht verloren heeft. Alle factoren werkten deze avond mee om de geweldige partituur op het hoogste plan te realiseren. Dorati, die de compositie tot zijn geestelijk eigendom gemaakt heeft, kon met het Concertgebouw-Orkest het sum mum bereiken van zijn vitale her schepping. En de beide Hongaarse ver tolkers van de vocale partijen de mezzo sopraan Klara Palankay en de bas Mihaly Székely lieten het innerlijke drama van het onafwendbare lot der liefde voor ons leven met al de spanning die men daarbij mogelijk kon achten. Men hoorde twee fraaie en markante stemmen; hoofdzaak was echter hun bewogenheid die het fan tastische sprookje waar maakte en de schurkachtige Blauwbaardfiguur herschiep tot een beeld van menselijke ellende en reddeloze verlorenheid. Dorati had vóór de pauze de romantische bezieling van Sme- tana's „Vyschrad" het eerste deel van de cyclus „Mijn vaderland" door ons onvolprezen Concertgebouw-Orkest over ons laten komen. Vervolgens leidde hij de variaties over een Hongaars lied (,.De pauw is opgevlogen") die Zoltan Kodaly voor het Concertgebouw-Orkest schreef ter ge legenheid van het vijftigjarig bestaan van het orkest. Het is een vindingrijke compositie waar in het orchestrale palet meesterlijk gehan teerd is. Het bleek een kolfje naar de hand van Dorati, dit werk van zijn landgenoot met het orkest waarvoor het gedacht is, te realiseren. Zijn maatstok leek een tover staf die de instrumentale verhoudingen op onnavolgbare wijze regelde. De climax, die ten slotte met het werk van Bartok bereikt werd, markeerde ech ter, met het boeiende karakter van de com positie, de superioriteit van deze compo nist. Deze derde uitvoering op een Hol land Festival binnen het bestek van vijf jaar is geen overbodige gebleken; zij zal velen, die nog vreemd staan tegenover de kunst van Bartök, nader gebracht hebben tot deze geniale toonkunstenaar. Boven dien is de magistrale herschepping van Dorati een prestatie die als het ware wint aan overtuigingskracht bij elke hernieuw de confrontatie. JOS. DE KLERK dorpsbevolking verschenen de potsen makers, de orgeldraaiers, een complete circustroep, die kostelijke staaltjes van koorddanserij en jongleerkunst liet zien, alsmede indrukwekkende acrobatische be hendigheden. Er werd op deze kermis dap per gezongen door alle medespelers, origi nele melodieën van Alie Michielsen, die zich voor haar zangwijzen, heel conse quent, liet inspireren door het volkslied en ook door de straatroepen. Daar bereikte zij een uitstekend resultaat mede. Alie Mi chielsen beperkte zich niet tot de zang al leen. Zij schakelde ook 'n blokfluitensem ble in alsmede de piano. En met deze heel eenvoudige bezetting bleken klankeffecten mogelijk, die een gehele toneelsituatie ty peerden. Aan de opvoering deden niet alleen leerlingen mede, ook leer krachten waren van de partij en allen werkten vol ambitie en eendrachtig samen om deze Vlaamse Kermis tot een echt geslaagd feest te maken. Dit verslag over de kermis zou onvolledig worden, in dien ik de hond niet noemde, die zich op de planken, temidden van het feestelijke geroezemoes, opperbest thuis gevoelde. Na afloop van de opvoering sprak de directeur der school, de heer Piet Vincent, zijn dank uit tot allen, waarbij hij speciaal ook de pianisten noemde, waaronder de lerares Bets Nederkoorn, die met haar uit stekende begeleiding zoveel hadden bijge dragen tot het slagen van de avond. P. ZWAANSWIJK Om „moeilijkheden lussen Nederland en Amerika uit de weg te ruimen" De Nederlandse ambassadeur in Ameri ka. dr. J. van Roijen, is vrijdag met de „Nieuw Amsterdam" naar Nederland ver trokken. Voor zijn vertrek verklaarde dr. Van Roijen, dat het doel van zijn reis was be paalde moeilijkheden in de betrekkingen tussen Amerika en Nederland uit de weg te ruimen. De ambassadeur zei verklarend, dat het vooral de houding van Amerika tegenover Indonesië en de vastgelopen on derhandelingen over de KLM-route in Amerika zijn, die in Nederland ontstem ming hebben gewekt. Dr. Van Roijen deelde mede, dat hij in Nederland zal berichten, dat Amerika „niet onvriendelijk tegenover Nederland staat, in geen enkel opzicht, maar dat zij het uiterst belangrijk achten het vertrou wen der politiek niet-gebonden landen in Azië te winnen". (U.P.) De door de minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen op 27 februari 1945 ingestelde commissie onder voorzitterschap van de heer M. A. Reinalda, die tot taak had rapport uit te brengen inzake het vraagstuk van de subsidiëring van instel lingen van muziekonderwijs, in zoverre deze zich de vakopleiding van toonkunste naars ten doel stellen, alsmede inzake de erkenning van de examens van deze in stellingen, heeft op 7 juni haar taak vol tooid. De commissie is er in haar rapport van uitgegaan, dat er in het gehele land een groeiende behoefte bestaat aan beroeps musici, zowel voor de praktische muziek beoefening als voor het muziekonderwijs. Zij heeft voorts niet alleen de krachten van het hoge en hoogste niveau in haar be schouwingen betrokken, doch ook de musi ci op lagere niveaus, mede uit het gezichts punt der sociale en regionale cultuur spreiding. Na een zorgvuldige studie, mede op grond van een omvangrijk statistisch ma teriaal over de ontwikkeling gedurende de afgelopen jaren, kwam de commissie tot het inzicht dat, vooral voor de verre pro vinciale gewesten, een voorziening ten op zichte van de nodige arbeidskrachten voor het muziekonderwijs bezwaarlijk geheel kan worden verkregen via een opleiding aan een der vier erkende conservatoria. Zij zag ook de wenselijkheid van een opleiding tot bepaalde hoogten in eigen gewest. Dit bracht de commissie tot het inzicht, dat erkenning op verschillend niveau wenselijk is, zodat daardoor diverse soorten van er kende opleidingsinstituten zullen ontstaan, die verder als „schooltypen,, zullen worden aangeduid. De commissie zou drie school typen voor de opleiding van beroepsmusici willen onderscheiden: conservatorium, mu- zieklyceum en muziekschool met vakop leiding. De commissie is tot de naam „mu- zieklyceum" gekomen op historische gron den. Aan de conservatoria is de mogelijkheid aanwezig opgeleid te worden tot de hoog ste graad van uitvoerend kunstenaar. De commissie heeft zich afgevraagd of het naar het voorbeeld van het hoger onder wijs op het gebied van de beeldende kun sten wenselijk zou zijn een afzonderlijke opleiding op academisch niveau te stichten. Naar de mening van de commissie is het muziekonderwijs aan de conservatoria, zo als het thans ingericht is, te zeer afgestemd op de vorming van pedagogen. Echter dient ook de artistieke opleiding zo volmaakt mogelijk te zijn. Nu doet zich op het ogen blik de situatie voor, dat er een reorgani satie van het onderwijs aan de conserva toria gaande is. Pas nadat deze reorganisa tie haar» beslag heeft gekregen, zal het mo gelijk zijn zich een oordeel te vormen over de vraag of een academische opleiding als dan wenselijk en nodig zal zijn. Met bijzonder veel succes heeft London's Festival Ballet onder artistieke leiding van Anton Dolin vrijdagavond in de Amster damse Stadsschouwburg de eerste van een kleine reeks voorstellingen in het Holland Festival gegeven. Voor de pauze werden „Les Sylphides" met onder anderen Belin da. Wright, Marilyn Burr en Kenneth Mel ville, benevens „Eerbewijs aan een prin ses" op muziek van Stan Kenton in cho reografie van Michael Charnley, ter ge legenheid van het huwelijk van Prins Rainier van Monaco en Grace Kelly ver vaardigd, uitgevoerd. Maar het ware enthousiasme van het publiek brak pas tijdens de veertig minuten durende tweede helft van het programma los: de Etudes van Har aid Lander op muziek (naar Czer- ny) van Knudage Riisager, een verrukkelijk en fascinerend divertissement vol charme en bravour, waarin vooral Toni Lander en John Gilpin zich onderscheiden. Laatstge noemde ziet men op bijgaande foto in actie. De centrale commissie voor Georgani seerd Overleg in Ambtenarenzaken is ond- der leiding van de waarnemende voorzit ter, mr. G. H. van Herwaarden, raadadvi seur in algemene dienst bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, bijeengekomen. De commissie verenigde zich met een aan tal voorstellen, betrekking hebbende op het personeel van de gemeentepolitie en het korps rijkspolitie, namelijk de gewijzigde regeling voor de bezoldiging van dit perso neel, in hoofdzaak betrekking hebbende op inspecteurs, hoofdinspecteurs, commissaris sen, en hoofdcommissarissen van gemeen tepolitie, alsmede op de officieren der rijks politie; een nadere omschrijving van de algemene eisen, welke voor bevordering in politiedienst zijn gesteld; enkele nadere voorzieningen met betrekking tot genees kundige verzorging van politiepersoneel (vergoeding van tandheelkundige voorzie ning en voor ziekenhuis verpleging). Voorts is in deze vergadering gediscus sieerd over een regeringsvoorstel over een verhoging van de salarissen van een aan tal groepen van hogere rijksambtenaren. De discussies zullen in een volgende ver gadering van de centrale commissie wor den voortgezet. Wij komen nog uitvoerig op deze voor stelling terug na de herhaling die heden avond plaats heeft en die ook door Prinses Beatrix als onderdeel van haar eerste offi ciële bezoek aan de hoofdstad, in gezel schap van Koningin Juliana en Prins Bern- hard, wordt bijgewoond. Op de lijn 's-Hertogenbosch-Oss is gister avond een dieseltrein, kort na het vertrek uit 's-Hertogenbosch te 20.54 uur, in brand geraakt. Het vuur ontstond in het laatste deel van de motorwagen en sloeg over naar een eerste klas compartiment. Bij aankomst van de trein in Oss sloegen de vlammen reeds fel naar buiten. De ne vel-tankwagen van de gemeentelijke brandweer heeft geruime tijd werk gehad om het vuur te blussen. Er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. De materiële schade is aanzienlijk. De achtjarige zoon van de heer W. Bo- venschen te Rhenen kwam vrijdagmiddag thuis met de broekzakken vol zilveren rijksdaalders, guldens, halve guldens, kwartjes en dubbeltjes. De jongen had na melijk met zijn kornuiten op een puinhoop bij het stationsemplacement, waar gewerkt wordt aan de aanleg van de noord-zuid verbinding OssRhenenAmersfoort, een oude blauwe etenspan gevonden vol zilver geld. Vader en zoon gingen de pan samen op halen. Thuis gekomen telde de heer Boven- schen de reeds half geplunderde inhoud van de „zilverpan". Hij kwam nog tot ruim zevenhonderd gulden. Hij waarschuwde onmiddellijk de politie, die inmiddels met het onderzoek is begon nen. Ettelijke jongelui, die ook aan de schatgraverij hadden meegedaan, hebben hun buit al op het politiebureau gebracht. Het staat vast, dat het puin, waarin zich deze „dure" pan bevond, afkomstig is van een gesloopte schuur in de onder de ge meente Rhenen behorende buurtschap Achterberg, welke moest worden afgebro ken om baan te maken voor de nieuwe ver keersweg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 9