I SCHOUS A. v.d. Bogaard Rijwielhuis „WILHELM" Henk Reedijk Politie troonde geslaagden mee met pauken en trompetten Zestien koren in Concertgebouw Een onvergetelijke „Falstaff Verkeersdiploma's uitgereikt Heerlijk morgentje in Rembrandt-theater auto-rijden LEIDSEVAART 270 Tel. 18530 Emmy van Eden speelde in Openluchttheater Balletleerlingen van Maud Kool In „Holland Festival Opera verenigde Italianen nSimplex-fiets LANDMEIER MAANDAG 2 JULI 1956 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Jeugdtoernooi Aurora Werken van Belgische en Nederlandse componisten Excursie naar Openluchtmuseum 3 versnellingsnaaf met terugtraprem STURMEY ARCHER 3n Naam in Naven Raadslid maakte excuses aan burgemeester „Haarlem" oppermachtig bij jeugd-meerkampen Goede dag voor HHC in de softbalcompetitie Goede resultaten van Gita en „Haarlem" Scholieren zijn goed op slag in honkbaltoernooi Cricket in de H.C.B. FESTIVAL Kampioenschappen van Kring Haarlem K.N.Z.B. M. JANSEN Patrouillevlet in gebruik bij reddingsbrigade Burgerlijke Stand van Haarlem Onder de vele geslaagden die er in dit jaargetijde rondlopen is altijd een categb- rie, die met pauken en trompetten door de stad gevoerd wordt. Dat zijn de geslaagden voor de verkeersexamens. Vanmorgen trok de eerste afdeling gediplomeerde school kinderen, achthonderd jongens en meisjes sterk, door de Grote Houtstraat naar het Rembrandt-theater, waar de diploma's uit- gerikt. werden. Zij werden voorafgegaan door het muziekkorps van de Haarlemse gemeentepolitie onder leiding van de heer L. D. Beumer, zodat zij tenminste flink de aandacht trokken. Achter hen in de Houtstraat volgde het verkeer, een beetje eerbiedig en voorzichtig, met onderdrukt motorgebrom, want ook musicerende politie blijft politie. Het korps stelde zich vervol gens dwars in de Smedestraat op om de lange rij geslaagden langs zich heen te laten trekken, de bioscoop in, ook alweer onder schetterende feestmuziek. Zo dromden de kinderen het theater binnen, dat zij rij na rij van voren naar achteren vulden, hetgeen tot gevolg had dat een stel ginnegappende jochies zich lui kon uitstrekken in de frontloge. Er kwam eerst een welkomswoord van de heer A. M. M. van Loon, voorzitter van de Vereniging voor Veilig Verkeer in Haar lem en omstreken, die er zijn vreugde over uitsprak, dat men na de verkeersexamens ook de gerustheid had, dat de jongelui niet alleen in theorie maar ook in praktijk hun vaardigheid hadden moeten tonen. „Het gaat hier immers om iets wat in je latere leven verschrikkelijk belangrijk zal blij ven", zei hij. „Natuurlijk zijn geschiedenis en aardrijkskunde bijvoorbeeld belangrijke vakken, maar och, als je daar eens een fout mee maakt, dan heeft dat niet zulke ernstige gevolgen voor jezelf als een fout in het verkeer kan hebben. Laat staan dat je zegt dat Johan van Oldenbarneveld van de toren van Schaffelaar sprong, niet waar?" (Stormachtig gelach). „Dat is na tuurlijk niet zo best, maar wanneer je iets belangrijks in het verkeer vergeet, dan kan dat nog véél erger zijn", aldus de heer Van Loon. Vijfentwintig uitblinkers Zoals eerder is bericht namen dit jaar 82 scholen met 2660 candidaten deel aan de verkeersexamens en slaagden er 2434 jongelui voor, zodat ongeveer negen per cent werd afgewezen. Er waren 23 bijzon der goed geslaagden bij die allemaal een wimpel van de politie verdienden en twee uitzonderlijk goeden, die twéé loffelijke aantekeningen van de politie kregen en behalve de wimpel ook een embleem op de mouw. Dat waren Eric Kruyt en Otto C. Spaargaren van de Floraschool. Deze uit blinkers werden allemaal op het toneel ge roepen en werden luid toegejuicht door de anderen. Toen verscheen de heer L. J. van Meche- !en, hoofd van de Wethouder Westerveld- school op de planken, om nog een paar lied jes aan de menigte te ontlokken en of schoon hier en daar het verlangen naar het filmprogramma zózeer leefde, dat al het voorafgaande tot ballast werd gere kend, gaven al die kelen nog heel wat geluid bij hel zingen van de liedjes „Nu vlagt de lente", „Wie met ons wil naar buiten gaan" (waar overigens niemand op dat moment veel voor gevoeld zal hebben) en „Hertog Jan". Toen begon dan eindelijk het filmpro gramma - een reeks kleurige en korte filmpjes, waarvoor de jongetjes in de frontloge hun houding van voorname lui heid prijsgaven en geboeid voorover gingen zitten. En in de gang wachtten twee grote kratten met koek en een overvloed van chocolademelk, zoveel hoofden zoveel kop pen. De B.B. toonde zich een goede buur van de politie door haar projectie- en geluids films spontaan voor deze gelegenheid ter beschikking te stellen. Hiermee zijn lang alle geslaagden nog niet beloond. Er volgen nóg drie van deze bijeenkomsten. Goede organisatie van de vereniging „Aurora" zorgde voor een vlotte afwerking van het jeugdkorfbaltoernooi. In de eerste afdeling legde Haarlem beslag op de eer ste prijs, nadat strafworpen Oosthoek had den uitgeschakeld. De resultaten van de afdeling waren: Haarlem—Oosthoek 00; Oosterkwartier— Aurora 2—0; Oosthoek—Aurora 2—0; Oos terkwartierHaarlem 02; Aurora—Haar lem 02; OosthoekOosterkwartier 10. In de tweede afdeling eindigde ZKC op de eerste plaats, tweede werd DSV en der de Watervliet. Sport Vereent werd winnaar van de derde afdeling, Oosterkwartier werd tweede en Aurora derde. Orgelconcert door Piet Kee Dinsdagavond 3 juli speelt Piet Kee op het orgel van de Grote of St. Bavokerk te Haar lem werken van Nederlandse en Belgische componisten. Het programma luidt: Prelu dium en fuga, Cor Kee; Bewerking van het Valeriuslied „Hoe gx~oot, O Heer en hoe ver vaarlijk, G. v. d. Graaf: Passacaglia, H. Andriessen; Fuga. K. F. Hurlebusch; Echo, G. Scronx; Variaties over „Est ce Mars", J. P. Sweelinck; Verset en Fuga in e, A. van den Kerckhoven; Prière op. 37, J. Jongen; Passacaglia en fuga, Fl. Peeters. ADVERTENTIE ADVERTENTIE Rustig en correct leert U bij GEDIPL. INSTRUCTEUR Privé les in de nieuwste Ford Taunus 6.per vol uur. GRATIS VAN EN NAAR HUIS In het door een warme zomerzon be schenen Openluchttheater te Bloemendaal heeft men zondagmiddag naar pianospel van de Haarlemse pianiste Emmy van Eden kunnen luisteren. Het programma, dat voor deze klaviervoordracht was samengesteld, werd ingegeven door de overweging, dat met een uiteraard zeer heterogeen auditorium rekening moest worden gehouden. Zo bevatte het lijstje der uit te voeren composities zeer bevatte lijke muziek, maar toch niet zo goedkoop, dat deze middag geen niveau kon houden. Het programma vermeldde althans onder meer de namen Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Grieg en Debussy. Verborgen opgesteld in een van de ge bouwen van het theater, in gezelschap van een gewillige microfoon, heeft Emmy van Eden de muziek gespeeld, warm van uit drukking en gevoelig van toon, al zal deze toon door luidsprekervertolking wat ver vormd zijn geweest. Maar dit bleek van geen storende invloed op de meditatie, die de toehoorder begon bij het horen van de muziek en bij het aanschouwen van de weelderige natuurpracht van het theater: de omringende bomen en het struikgewas en de rustig voortzwemmende of dartel- opspringende goudkarpers in de theater vijver. Al was er dan geen direct contact met de pianiste, toch heeft men door applaus uitdrukking gegeven aan zijn dankbaar heid jegens Emmy van Eden voor de „stille ure" met muziek op de achtergrond in het onvolprezen paradijs in de duinen. P. ZWAANSWIJK De oudheidkundige vereniging „Oud HeemstedeBennebroek" heeft zaterdag middag één van haar gebruikelijke excur sies onernomen, waarvoor zich ruim tach tig dames en heren als deelnemers hadden aangemeld. Het reisdoel was ditmaal het Openluchtmuseum bij Anrhem, waar de leden nu eens niet werden rondgeleid, doch geheel naar eigen inzicht de bezienswaar digheden mochten bekijken. Toch heeft het hun niet aan deskundige uitleg ontbroken, want bij elke interessante expositie was een gids aanwezig, die steeds de gewenste explicatie verschafte. Aldus namen de le den met de grootste belangstelling kennis van de diverse folkloristische inzendingen: zoals boerderij-interieurs, klederdrachten en een complete boerenbruiloft. ''///////////////////////////z//t Attentie l Sturmey Archer Gears Holland N.V. is nu gevestigd Nassaukade 387, Amsterdam, zodat een vlotte service voor dit beroemde fabrikaat in heel Nederland f is verzekerd. Ter viering van haar dertigjarig bestaan had de r.-k. gemengde zangvereniging „St. Caecilia" te Haarlem een concours uitge schreven, waarvoor niet minder dan dertig dameskoren, mannenkoren en gemengde koren hadden ingeschreven. Zondagmiddag had het eerste gedeelte van dit „zangfesti val" plaats, dat onder auspiciën staat van de R.-K. Bond van Zangverenigingen in Noord- en Zuid-Holland en dat aanstaande zondag in het gemeentelijk Concertgebouw zal worden voortgezet. De jury bestond uit de heren Frans van Amersvoort, Jos. de Klerk en Louis Toebosch. In een korte toelichting op de jury-rap porten stelde eerstgenoemde met voldoe ning vast, dat uit de samenstelling der deelnemende koren blijkt dat er ook onder jongeren nog veel belangstelling voor koor zang bestaat, dit in tegenstelling tot mede delingen van de Maatschappij van Toon kunst, waar heel wat dirigenten werken met koren van een gemldclèlde léèftijd van omstreeks vijftig jaar. Het zou interessant zijn de oorzaken van deze nogal uiteen lopende waarnemingen na te gaan, waarin zowel het „levensbeschouwelijke" als het maatschappelijke en regionale element een rol spelen. Hoe het zij, men kon zich verheugen over de goede keuze van werken, meestal geput uit de klassieke polyfonie of uit het reper toire van moderne liedbewerkingen. En niet minder over de goede koorklank, het zuivere begrip voor ritmiek en de muzika liteit van' verenigingen uit plaatsen die menige lezer (en ondergetekende) alleen met behulp van de kaart zou weten te loka liseren. Daarnaast kon men het met de jury eens zijn dat veel koren meer aan dacht zouden moeten besteden aan de stemvorming.Waarschijnlijk was het manco op dit punt de oorzaak van onzuiverheden en waren deze niet te wijten aan een ge brek aan trefzekerheid. Deze laatste factor vormde namelijk vrijwel steeds een gunstig element in de vertolkingen. En dat een verplicht werk als „De Raadselridder" van Kees Kef enkele keren moeilijkheden in dit opzicht gaf, is niet te zwaar aan te reke nen, want menig beroepskoor zou daar nog een kluifje aan hebben. Daarentegen leek mij af en toe bepaald te weinig zorg be steed aan de uitspraak: het in het Duits gezongen „Jungfrau dein schön Geslalt" van Hassler had ik liever in een Neder landse vertaling gehoord en bij „O Heiland open wijd de poort" van Brahms kon ik niet horen of er in de oorspronkelijke taal of in het Nederlands gezongen werd! Het is eigenlijk principieel onjuist bij een dergelijke demonstratie van amateurisme in de goede zin, dat men de muziek beoefent omdat men haar liefheeft na men te noemen. Dat in eigen kring door middel van een concours van tijd tot tijd een maatstaf wordt geboden en aan de hand daarvan een rangorde gesteld door een competente jury, zal zeker stimulerend werken. Deprimerend voor de lager-geklas- seerden zou het echter kunnen zijn de namen der eerste prijswinnaars te publi ceren. Daarom maak ik slechts één uitzon dering en wel voor „Zang en Vriendschap" uit Opmeer, omdat dit koor mijns inziens ten onrechte door de jury slechts een derde prijs kreeg toegewezen en wel naar ik aanneem op grond van een zeer duide lijke ontsporing, die echter zeer goed her steld werd. De wijze waarop dit koor daar na nog met werkelijke verve „Het Kwe zelken" in de bewerking van Badings zong, had de doorslag naar een gunstiger beoor deling moeten geven. En dit des te meer daar dit een van de weinige voordrachten was die, ook door de keuze van het werk, In ons verslag van de donderdagmiddag gehouden vergadering van de Heemsteedse gemeenteraad hebben wij er melding van gemaakt, dat de heer Reijnders veront schuldigingen aanbood aan het College voor zijn in de vergadering van 15 maart ge maakte opmerkingen aan het adres van B. en W. Men zal zich wellicht herinneren, dat de heer Reijnders in die vergadering, waar in het ging om de voorziening in het door het overlijden van wethouder Disselkoen ontstane vacature, enige scherpe, grievend klinkende opmerkingen maakte over het beleid van de toen wegens ziekte afwezige burgemeester. Hieruit volgt, dat zijn ver ontschuldigingen in de laatste raadsverga dering alleen de burgemeester en niet het College golden. Daarmee is deze voor alle partijen onaangenome kwestie, ook naar het oordeel van de burgemeester, uit de wereld. getuigden van de durf om levenslust en humor te brengen en die daarin volledig slaagden. Doch ook afgezien hiervan was deze vreedzame wedijver tevens het bewijs van de toewijding waarmee op het platteland gezongen wordt en van de kundigheid van veel plaatselijke koordirigenten. - A propos wist u dathet aantal koorleden in ge heel Nederland groter is dan het aantal mensen dat actief aan de voetbalsport deelneemt? SAS BUNGE. zOver 't algemeen liet de door zacht weer begunstigde uitvoering door leerlingen van de Balletschool Maud Kool in Bloemen- daals Openluchttheater, die zaterdagavond plaats had voor een grote schare van wel willende belangstellenden, een prettige in druk achter. Zoals ik al eerder heb ge schreven kan men de waarde van een bal letopleiding uiteraard alleen beoordelen naar aanleiding van de uiteindelijk be reikte resultaten voor zover het de beoefe ning van de danskunst als beroep betreft. Maar de meeste kinderen volgen de lessen uit gewone liefhebberij, als een plezierige vorm van vrijetijdsbesteding of als een middel om de lichamelijke conditie te ver beteren. En voor diegenen in het bijzonder lijkt de thans toegepaste methode van de Royal Academy of Dancing, waarvan Maud Kool als eerste en tot dusver enige in ons land „advanced teacher" is, aantrekkelijke mogelijkheden te bieden. In zekere zin namelijk is dit Engelse studieplan, waaruit talrijke demonstraties werden gegeven, bij wijze van compromis ontstaan. De waarde daarvan kan ik bij deze eer ste kennismaking niet beoordelen. Langs allerlei wegen zijn er elementen uit de „vrije" dans, uit de pantomime en de fol klore in terecht gekomen. Over de nood zaak daarvan, in een zo vroeg stadium der ontwikkeling van de kinderen, zou men kunnen twisten. Ik hou niet zo erg van dat werken op expressie voor er een voldoende technische ondergrond is gelegd. Zulke be- wustmakingsprocessen als het nu vertoonde „van-rots-tot-plant-tot-dier-tot-mens" zijn aan de erfenis van Stanislavski ontleend en het lijkt mij een tot een interessante discussie aanleiding gevende vraag in hoe verre de danskunst daarbij gebaat kan zijn. Maar ik heb werkelijk met veel genoegen gekeken naar die onderdelen, waarin een duidelijke spelsituatie ontwikkeld werd, waarbij trouwens ook grote verschillen in aanleg en muzikaliteit aan het licht kwamen. Speciaal in het eerste gedeelte van de avond werden er geen hoge eisen aan tech nische verworvenheden gesteld, ook niet in de choreografische verwerking van een be trekkelijk eenvoudige aaneenschakeling van traditionele passen. Stellig zou aan de zorgvuldige afwerking, het strekken voor al, meer aandacht kunnen worden besteed. Voorzichtigheid met het laten dansen van zo op het oog erg jonge kinderen op de teenspits lijkt geboden. De aardigste num mers vond ik de gemimeerde scènetjes en „Peter Pan op zoek naar zijn schaduw". Na de pauze kwam men meer in de balletsfeer terecht, zij het een nog zeer elementaire. Bij de meest gevorderde leerlingen viel een gebrek aan snelheid op bij het vele dat er te waarderen was. De on-Spaanse „jota" leek nergens op, maar overigens kreeg men, zoals reeds gezegd werd, een gunstige indruk. Jan Rosekrans bespeelde de piano in het groen. DAVID KONING. In Zaandam werden gisteren Jeugd- meerkampen gehouden, waarbij vooral Haarlem heel goed voor de dag is ge komen. In alle drie categorieën, wisten „Haarlem"-atleten op de eerste plaats be slag te leggen. Joacim won bij de A-junio ren met 17 punten. Zijn beste prestatie verrichtte hij ongetwijfeld bij het hoog springen, weik nummer hij won met 1.70 meter. Zijn overige prestaties waren kogel 10.05 m., discuswerpen 34.22 m, 100 m 12 sec. en 800 m 2 min. 22.4 sec. Vissers won verrassend bij de B-junioren. Een overwinning, die hij vooral te danken had aan zijn goede 600 m in 1 min. 33.1 sec., terwijl van Steenbergen gezegd kan worden, dat hij juist aan zijn minder goede 600 m zijn derde plaats te wijten had, want zijn overige verrichtingen waren alle beter dan die van de winnaar. Vooral zijn 6.25 m bij het vèrspringen mag gezien worden. Doch dit alles bleek toch niet voldoende om Vissers van de eerste plaats te verdrin gen, die tot 53 punten kwam, Steenbergen 51 punten. De C-junioren zorgden voor een prach tig „Haarlem" succes. Van Rijswijk won hier met 53 punten, hetgeen maar een halve punt meer was dan zijn clubgenoten A. Joacim en Mascini. Zowei 't kogelstoten als de 60 m won Van Rijswijk met respec tievelijk 12.46 m en in 8 sec., doch bij het hoogspringen moest hij in Mascini zijn meerdere erkennen. Deze won met de uit stekende sprong van 1.58 m. Van Rijswijk kwam tot een hoogte van 1.43 m. Bij de meisjes kwam vooral Atmodes uitstekend voor de dag in de categorie A- meisjes. Samen met mejuffrouw De Heer van de vereniging Beemster bezetten mejuf frouw Segerius en mejuffrouw Vermeeren de eerste plaats in deze groep met 2214 punten. Mejuffrouw Segerius bezette bij het hoogspringen de eerste plaats met 1.30 meter, terwijl mejuffrouw Vermeeren de eerste plaatsen opeiste bij het vèrspringen met 4.35 en op de 80 m met 11.6 sec. Op dit laatste nummer werd mejuffrouw Segerius tweede in 11.8 sec. Dezelfde plaats was voor mejuffrouw Segerius bij het kogelstoten met 9.65 m, terwijl mejufrouw Vermeeren hier derde werd met 9.32 m. Mejuffrouw Bergering werd bij de B-meisjes vierde met 34 pun ten. Haar prestaties waren: hoogspringen 1.2514 m, vèrspringen 4.13 m, kogelstoten 9.04 m, 80 m 11.7 sec. Landskampioen HCK is er niet in ge slaagd de belangrijke ontmoeting tegen HHC te winnen in de softbalcompetitie, zodat het er thans wel naar uitziet dat de titel dit jaar wederom bij HHC zal terecht komen, te meer nu Schoten tegen Pinguins met een nederlaag genoegen moest nemen, mjdat de Schoten-ploeg reeds eerder overtuigend won van het gepromoveerde TYBB. De belangrijke wedstrijd tussen WGA en Sportclub Haarlem moest vrijdag in Am sterdam worden afgelast, nadat de Haarlem se dames reeds een 3—1 voorsprong hadden genomen, De uitslagen waren: Eerste klasse: SC Haarlem—Pinguins 6—11; TYBB—Schoten 3—14; HCK—HHC 3—4. Tweede klasse: HCK 2—RCH 19—2; SC Haarlem 2ABC 10—7; CatchersSchoten 2 9—1; TIW—HHC 2 1—5; HCK 3—OWO 1—20. Derde klasse: THBEHS 157; Pinguins 3—HCK 5 13—3; SC Haarlem 3—EDO 2 2—20; HCK 4—Schoten 3 5—4; EDO 3—RCH 2 94; Rooswijk 2HHC 3 124. Vierde klasse: DSS—DIO 2 7—4. Hellas hield gisteren in Utrecht nationale atletiekwedstrijden, waaraan ook Gita en Haarlem deelnamen. Bij het kogelstoten verraste mejuffrouw Koelemy met een uit stekende stoot van 9.54 m, waarmede zè de eerste plaats voor zich opeiste, hetgeen voor een debutant ongetwijfeld een uitstekende prestatie genoemd mag worden. Mejuffrouw Van Egmond won het dis cuswerpen C met een worp van 28.19 m, terwijl mevrouw v. d. MeulenVan Eg- mond voor de derde overwinning zorgde door de 200 m D te winnen in 29 sec. Mej. Braafhart won het hoogspringen D met 1.30 m. Mejuffrouw Gieske bereikte dezelf de hoogte, maar moest toch genoegen nemen met de 4e plaats, wegens meerdere afsprongen. De „Haarlem"-afvaardiging was wat minder succesvol, al wisten ook zij toch wel enkele aardige successen te boeken. Lagendijk kwam in 24.4 sec. tot een tweede plaats op het nummer 200 m C. terwijl Jansen een derde plaats voor zich opeiste op het nummer 1500 m B. Zijn tijd was 4 min. 15.8 sec. en hoewel de baan zeer zeker niet best genoemd kon worden vrij rul is deze tijd voor hem matig te noemen. Zijn lopen maakte dan ook een wat ver moeide indruk. De rulle baan stond ook de poging van Verra in de weg om op de 5000 m onder de 15 minuten te komen. Toen ook nog bleek, dat er geen tegenstand van betekenis voor hem was, was zijn poging tot mislukking gedoemd. Hij won de race in 15 min. 21.4 sec., waarmede hij ruim 50 seconden eer der finishte, dan Muurlink (AAC) die tweede werd. Er viel nog een eerste plaats voor Haar lem te noteren. Met 39.98 m won Van Deu ren het discurwerpen. De jaarlijkse honkbal-toernooiwedstrijden van de leerlingen van middelbare scholen uit Haarlem en naaste omgeving brachten ook deze week weer enkele grote uitslagen. Jammer was het zonder twijfel dat enkele teams verstek lieten gaan. De bekerhouder (Klaas de Vriesschool) schijnt ook dit jaar weer goede kansen te bezitten, want nadat verleden week reeds een grote 121 overwinning werd behaald tegen het Christelijk lyceum (121), maakte de ploeg van de EDO-werper Peters het nu wel heel erg door het Triniteitslyceum met niet minder dan 211 te kloppen. De uitslagen waren de afgelopen week: Coornhert lyceum 2Dreefschool 121; Lo- rentzlyceumCoornhertlyceum 43; HBS B HBS A 05 (regl.); Klaas de Vriesschool Triniteitslyceum 211. Deze week, namelijk woensdagmiddag van af 14.15 uur worden op het gemeentelijk sportterrein aan de Schalkwijkerweg de hal ve finalewedstrijden gespeeld, waarvoor het programma luidt: 14.15 uur: Coornhertlyceum 2HBS A. 14.31 uur: Lorentzlyc.—KI. de Vriesschool. De uitslagen van de voor de HCB-compe- titie.gespeelde wedsrtijden zijn: BMHC 2Haarlem 3. Gewonnen door Haarlem met 98 runs. Haarlem: 170/8, P. Lammerts van Bueren 64, G. Strik 18, Mr. K. van Giffen 20, G. Boot 18. J. Sporenburg 15, Ph. Schouw 645, P. Doelwijt 134, H. Rig- bers 1—37. BMHC 72, P. Doelwijt 11, H. Rig- bers 10, G. Koningsveld 11, Ph. Schouw 16, R. Thon 1—28, F. Lanting 4—14, G. Strik 19. G. Goossens 216. CVHW 2—CVHW 3. Gewonnen door CVHW 3 met 37 runs. CVHW 3: 91, C. Aronds 17, H. Lokman 33, G. van Langelaar jr. 11. G. Zeeuwe 223, F. Vogelsang 225, G. van Langelaar Sr. 1—16, Th. Kuenen 3—10. CVHW 2: 54, G. Zeeuwe 20, A. van Loenen 10, Th. Kuenen 15, C. Aronds 421, H. Lok man 3—19, D. de Vos 1—12. Een mijner interessantste ervaringen op 't gebied der opera was, ongeveer vier jaar geleden, een confrontatie met „Parsifal" en „Falstaff" dag na dag. Het gebeurde op de terugreis van Zuid-Frankrijk na een va kantie. De Opera van Bordeaux had ons niets te bieden dan „Les cloches de Corne- ville" en daar bedankten wij voor. Te Pa rijs konden wij kiezen tussen „La Bohème" of niets. Wij kozen het laatste. In Brussel, onze volgende étappe, was de schouwburg gesloten, doch te Antwerpen troffen wij het, dat op zaterdagavond „Parisifal" en zondag „Falstaff" werd uitgevoerd. Deze zeldzame gelegenheid om de artistieke testamenten van de twee opera-genieën der negentiende eeuw vlak na elkaar te horen, lieten wij ons natuurlijk niet ont gaan. De grootst denkbare tegenstelling werd ons bij die manifestaties geboden: na een oneindig Adagio een Allegro giocoso, na de quasi mystieke reflectie van „Parsi fal" de realiteit en de humor van „Fal staff" en na de zwaartillende Germaanse ernst van Wagner de bevrijdende lach van Verdi en diens romaanse levenswijsheid. Maar in beide gevallen de muzikale voor naamheid en vindingskracht van het genie. Merkwaardige parallel van twee verschil lend geaarde kunstenaarscarrières, uit lopend in een ultieme daad, die de contro verse enerzijds verwijdde en anderzijds op hief. Want wat Verdi op bijna tachtigjarige leeftijd met zijn muzikale komedie „Fal staff" bereikte, was niet alleen de glorieuze bekroning van zijn eigen levenswerk, maar ook dat van een hele eeuw evolutie, die uitgaande van Mo zart hem langs HOT T ANFï A verwarrende om- nWl>L/i-viNU wegen weer na derde. Het Wag- nerianisme had hier zijn tegenpool gevonden op een plan waar men het niet verwacht zou hebben, zeker van Verdi niet, wiens pathos en melodramatiek plaats maakte voor een geraffineerde spiritualiteit, maar zulks met behoud van de beste eigenschappen van de doorgewinterde muziekdramaturg, voor vormden en wiens melodieuze inventie en vormden en wiens melodieuze niventie en karakteristieke thematiek ongerept hun kracht behielden, maar dan met een artis tieke reserve die nergens toegaf aan de eisen van een gemakzuchtig operapubliek. Verdi schreef zijn „Falstaff" trouwens voor zichzelf en als zodanig kon hij alles wagen, zelfs het hanteren van de meest abstracte muziekvormen, als de canon en zelfs de fuga, die gevoed door een spran kelende spiritualiteit een ongekend element toevoegde aan de dramatische muziek. De fijnbesnaarde dichter-componist Arigo Boito, die Verdi reeds aan het sterke li bretto van „Otello" geholpen had, was ook de geestelijke vader van deze reïncarnatie van Shakespeare's Falstaff-figuur. Een wisselwerkring die zegenrijk geweest is. Zij schonk bovendien aan Verdi de kans goedmoedig wraak te nemen op het wan- succes dat hij eens in zijn carrière gekend had op het gebied der komische opera, toen zijn „Un giorno di regno" uitgefloten werd, wat genoeg was om verder af te zien van het genre. „Falstaff" zou dit goed maken, niet op de geijkte manier la Ros sini, maar zo origineel mogelijk: a la Verdi en dit dan doorademd met de levenswijs heid van een nog steeds vitale grijsheid, die overtuigend zijn psychologische erva ringen kon samenvatten in een slotfuga op de tekst „Tutto nel mondo burla. L'uom nato burlone" (alles in de wereld is maar een scherts. De mens wordt ge boren als grappenmaker). Een dubbele intrige: de potsierlijk dikke, berooide en steeds verliefde Falstaff, die er bij herhaling tussen genomen wordt, want tegen spitsvondige vrouwenlisten is hij niet opgewassen en de liefdesidylle van het jonge paar Nannetta en Fenton dat ook met list zijn doel bereikt als derde ele ment: de door jaloersheid geplaagde echt genoot Ford, die in zijn verbeelding de smadelijke hoorntjes op zijn hoofd voelt groeien alles bij elkaar een weefsel van, weliswaar gechargeerde, maar levensechte toneelstof, die met Verdi's muzikale com mentaar alle gevoelsgamma's doorloopt en steeds op hoogspanning zich ontwikkelt, naast en door elkaar. Het wordt een conse quent voorschrijdend spel, waarin het bel canto niet om zichzelve, maar om zijn dienende functie een taak heeft, maar dan ook weer steeds in een vorm die afhanke lijk is van de actie, want alles is hier spel, ook het reusachtige aandeel van het orkest dat elk gebaar tekent en wijsgerig lacht en jokt om al de dwaasheid, die zich daar op het toneel afspeelt. Met dat al is Verdi's „Falstaff" een van de moeilijkst te realiseren opgaven. Zonder restrictie kan gezegd worden, dat de Ita liaanse artiesten, die onder de geraffineer de muzikale directie van Carlo Maria Giu- lini en onder de niet minder briljante en spirituele regie van Franco Zeffirelli, deze geniale muzikale komedie hier in het Hol land Festival uitvoeren (alvorens haar in Een mooie zomeravond, behoorlijk zwem water en een groot aantal deelneemsters en deelnemers hebben de zwemwedstrijden, die zaterdagavond in het natuurbad „Velserend" werden gehouden, goed doen slagen. De 400 meter vrije slag heren gaf een spannende strijd te zien tussen Kobes (VZV) en Geurt- sen (HPC)Op de laatste 50 meter leverden de zwemmers een felle strijd waarbij Kobes zegevierde door juist voor Geurtsen te finishen. De uitslagen zijn: 50 meter vrije slag meisjes: 1. J. Pels (VZV) 33.4 sec.; 2. N. Goedhart (Haarlem) en M. Fuykschot (HVGB) die ieder 34,9 sec. lieten noteren. 100 meter rugslag dames: 1. H. Band (HPC) 1 min. 21,8 sec.; 2. E. Schreuder (Haarlem) 1 min. 27,2 sec.; 3. M. Sint (DWR) 1 min 28,3 sec. 400 meter vrije slag heren: 1. J. Kobes (VZV) 5 min. 15,5 sec.: 2. W. Geurtsen (HPC) 5 min. 15,8 sec.; 3. C. Dekker (HVGB) 5 min. 31 sec. 100 meter schoolslag dames: 1. J. Spoor (DWR) 1 min. 29,6 sec.; 2. D. Turkenburg, (DWT) 1 min. 32,5 sec.; 3. G. Bruning (VZV) 1 min. 35,1 sec. 50 meter rugslag jongens: 1. J. Watertor (Haarlem) 37,5 sec.; 2. R. Ree (HPC) 37,9 seconde. 5 x 50 meter vrije slag estafette meisjes: 1. Haarlem I 3 min. 7,8 sec.; 2. DWR 3 min. 13,2 sec.; 3. HVGB II 3 min. 20,7 sec. 4 x 50 meter wisselslag estafette heren: 1. HPC 12 min. 14,6 sec.; 2. DWT 2 min. 21,6 sec.; 3. HVGB I 2 min. 23,4 sec. Fernando Corena van de Scala te Milaan als Falstaff. de Scala te Milaan te vertonen) van een kwaliteit zijn en een ensemble vormen, waardig om dit stralende hoogtepunt van Verdi's kunst te vertolken. De bariton Fer nando Coreno is wel de gedroomde Fal staff, zowel in zijn dwaasheid als in zijn reflectieve beschouwingen. De Fenton van Juan Oncina openbaart volkomen de char merende lyriek van de echte „jeune pre mier" en de Ford van Monachesi is prach tig in zijn grote soloscène als jaloers echt- genoot.De Caius van Mario Carlin loopt daar als kind van de rekening karakteristiek tussen en Gino del Signore en Enrico Cam- po, de twee schavuitige knechten van Fal staff, zijn onverbeterlijke buffofiguren. Een heerlijk dameskwartet vormen de frisse en briljante sopranen Eugenia Ratti als Nan netta, Cesy Broggini als Alice Ford, Fer nanda Cadoni als Mey Page en de sonore alt Vittoria Palombini als Dame Quickly. In de fantastische finale echt Shake- speariaans a la Midzomernachtdroom werken in het ensemble ook enige leden van Felix de Nobels Nederlands Kamerkoor mee. Dit bescheiden aandeel en ook de zeer belangrijke rol die het Residentie orkest onder Giulini vervult, is een adae- quaat Nederlands aandeel in deze overi gens complete Italiaanse topprestatie. Het geheel is een onvergetelijke manifestatie van operakunst op het hoogste plan, te be langrijker omdat „Falstaff'-opvoeringen in het operabedrijf geen dagelijkse kost zijn. JOS. DE KLERK. ADVERTENTIE ZOMERVAART 150-152 - TELEFOON 10172 Rijksstraatweg 246a - Telefoon 22604 Floresstraat 15 - Haarlem - Telefoon 16548 KROCHT 6-8 t/o Hema TEL. 10353 RIJWIELEN en HULPMOTOREN GEN. CRONJéSTRAAT 160 - TEL. 12344 MARNIXSTRAAT 45 - TELEFOON 25081 De Bloemendaalse Reddingsbrigade heeft zaterdag haar nieuwe roeivlet in gebruik genomen. De vlet, die door haar oranje-witte kleuren reeds van ver zichtbaar is, wordt door de leden van de reddingsbrigade als patrouillevaartuig gebruikt Zij is overdag gestationneerd bij het theehuis Parnassia en wordt 's avonds naar de hoofdpost van de brigade aan de kop van de Zeeweg ge- bx-acht. Zoals men zich wellicht herinnert is de aankoop van deze vlet mogelijk geweest door de steun van het Bloemendaalse ge meentebestuur. Men hoopt het vaartuig het volgend jaar met een buitenboordmotor te kunnen toerusten. HAARLEM, 30 juni 1956 ONDERTROUWD: 30 juni, A. G. J. Leurs en M. C. de Muijnck. GEHUWD: 30 juni, J. F. Wemelsfelder en G. Nolst Trenité; J. Peper en J. van der Kraan; A. Gutte en J. M. Th. Gelaudie. BEVALLEN van een zoon: 27 juni, J. Pers- sonMulder; 28 juni, M. W. GrasmanHoo- genboom; 29 juni, E. CramerBoekhoud; F. Bindels—Pasma; I. T. G. Ha jevan Royen Visée. BEVALLEN van een dochter: 29 juni, W. Tuinstravan Zomeren; A. JansenMel- chers; W. A. van LeeuwenWienk; 30 juni, E. Jongejanvan der Leer; C. G. Bexkens van der Tuijn. OVERLEDEN: 28 juni, W. Kruijt—Beezem, 75 j., Johannes de Breukstraat; 29 juni, E. E. SchulmaijerVermeulen, 74 j., 2e Hasse laarsstraat; J. Hilverda, 49 j., Kleine Hout weg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 3