Armoede van Zuid-India gaat schuil onder weelde van groen In Louisiana is doorbraak der rassenscheiding mogelijk lm bed Onder de vloek van het verleden Aartsbisschop Rummel ontmoet tegenstand Zending en missie brachten hygiëne en ontwikkeling Overloper „Amerikaanse vliegtuigen boven de Sovjet-Unie" Culturele betrekkingen DuitslandIsrael Vonnis van twee jaar voor verduistering van 60.000 Eden beantwoordt de brief van Boelganin Omyl Hèt middel tegen muggen motten vliegen de OMYL spuitbus van ORGANON bevat 7 insectendoders Heringa Wathrich BLIKSEMAFLEIDERS Arthur Miller wegens belediging gedagvaard WOENSDAG 11 JULI 195 6 KASHMIR L JAMMU /•ïf ia j J0£tW/ L, PRADESH RAJASTMAN AJM£R\ B/HAR VINDHVA^* PRADESH OHAOPUH V t O A R BH A OR/SS A ÏSAURAHGABM HYDERABAD 'C£Yl«N (Van een speciale verslaggever) DE HOGE ZANDDUIN aan Kaap Comorin, de zuidelijkste punt van India, staat vol men sen. Tientallen Indiërs, vrouwen in kleurige sari's, mannen in hagelwitte dhoti's, een Ame rikaan, behangen met fototoestellen. Allen staan met het gezicht naar het westen, waar de zon de horizon raakt en met tropische snelheid wegzinkt in het water van da Arabische Zee. De Indiërs groeten haar met de handen tegen elkaar voor het gezicht geheven. Er is even het schimmenspel van palmen en vissersbootjes te gen een helrode achtergrond. Dan valt snel de duisternis. De volgende morgen, precies twaalf uur la ter, staat een kleine, stille clrom met het gezicht naar het, oosten achter het kleine vissersdorp een paar honderd meter verderop om de zon uit de zee te zien verrijzen: uit de Golf van Bengalen. Drie machtige zeeën treffen elkaar hier: uit het zuiden spoelt de Indische Oceaan tegen Kaap Comorin. Een reis door India is een reis door ver schillende werelden, zo luidde de eerste zin van deze reeks artikelen. Na de dorre vlakten van het noorden met hun rossig stof is het zuiden van India een wereld vol verkwikkend groen. De treinreis dwars door de staat Madras naar deze zuidpunt is één verrukking. De rails trek ken hun spoor door een overdaad van groen. Zij klimmen tot hoog in de bergen en de trein raakt bijkans bekneld tussen het groen van de cocos- palmen, de bananebomen en het oerwoud vol apen en bloesems en bloemen. Zij leiden weer omlaag langs diepe groene valleien naar de vlakte en het blijft groen. De bamboehutten staan verscholen onder het groen, de talloze kreken met de riet-overdekte slanke scheepjes zijn met groen overwelfd. Dit land is één over schaduwde tuin. De mensen zijn donkerder van huid, de vrouwen nog kleuriger gekleed. Men ziet in de palmtuinen olifanten met kleine, naakte jongetjes: Saboe uit de film. Dit land maakt een paradijselijke indruk. Kreken tussen de palmen Coöperatie op het land Men krijgt er begrip voor de Hollandse generaal Delannoy, die hier in het begin van de achttiende eeuw met zijn Com pagnie-troepen werd verslagen en liever dan verslagen naar huis te gaan, overliep naar de Indische vorst. Hij werd de stra teeg-vestingbouwer en leidde een prinse lijk bestaan. Zijn keurig onderhouden graf vindt men niet ver van Kaap Comorin in de resten van een Hollands aandoend kerkje en als men hier tussen de zeer don kere bevolking telkens een opvallend lich te huidskleur opmerkt, dwalen de gedach ten onwillekeurig naar de rijk versierde grafsteen, waaronder die zonder twijfel ondernemende Nederlander begraven ligt. Maar daarmee overschat men hem toch zeker. DELANNOY is niet de enige blanke ge weest, die hier een bestaan heeft gevonden. Dit is de hoek, waar Britten, Fransen, Por tugezen en Nederlanders hun factorijen hebben gevestigd en hebben gepoogd te koloniseren. Zending en missie hebben er gewerkt en werken er nog en zij hebben hun stempel op het land gedrukt. Er zijn veel christenen en er zijn veel kerken, die zo uit een Franse provincieplaats schijnen te zijn overgeplaatst en die in dit oosterse landschap de ogen pijn doen met hun af schrikwekkende lelijkheid. Er zijn ook van oudsher veel scholen. In Travancore-Cochin kan bijna zestig per cent van de bevolking lezen en schrijven. Van de kinderen tussen vijf en tien jaar gaat 95 percent naar school. De boer en de ambachtsman, die zelf hebben leren lezen en schrijven, hechten er grote waarde aan hun kinderen meer te laten leren. Als het enigszins kan, sturen zij hen naar een mid delbare school. Een ander gevolg van zending- en mis siewerk: de gezondheidstoestand is hier aanzienlijk beter dan in de rest van India. De bevolking is begrip van hygiëne bijge bracht. Het is opvallend dat als men een glas water krijgt aangeboden, ook bij een voudige lieden, het glas met een doekje is afgedekt. De onvermijdelijke cashewnoten, die men in heel India van morgen tot avond krijgt aangeboden", zijn hier keurig verpakt. Zulke kleinigheden zijn de maat, waaraan men de ontwikkeling kan meten. En hiermee, zo zou men kunnen denken, is een juist beeld van deze groene hoek van India getekend. Als hier de „ontwikkeling op het leesplankje" achter de rug is, moet het land rijp zijn om te oogsten. Men kan er van verzekerd zijn, dat het zo n i e t is. Dit is nu eenpiaal een land van de problemen. Juist deze hoek toont hoe ingewikkeld die problemen wel zijn en hoe veel omvattend de taak is, waarvoor men hier is gesteld. In zekere zin vormt Travan core-Cochin een duidelijke waarschuwing en wel deze: dat het leesplankje tot niets leidt als het slechts doel, maar geen middel is; dat iedere stap voorwaarts op de weg der ontwikkeling zinloos is als er geen tweede, derde en vierde stap op volgt. Dit groene land is even arm als de rest van India. Het bewoonbare deel is vieren eenhalf maal zo dicht bevolkt als Neder land. Dorpen zijn er niet, de hele staat be staat als het ware uit één dorp, of liever: uit één grote, met bamboehutten volge bouwde tuin. Voor tien miljoen mensen zijn er zegge en schrijve twaalfduizend hectaren cultuurgrond. In Nederland zijn er ruim twee miljoen hectaren, maar wat zou er van ons terecht komen als wij het alleen van land- en tuinbouw moesten hebben? Welnu, in Travancore-Cochin moet men het daarvan hebben, want de industrie staat er nog in de kinderschoe nen. De landbouw staat er bovendien nog op een laag peil: de oogsten zijn mager, de melkgift van de buffels is laag, het vee is zwak. Men begrijpt wat dit wil zeggen: er heerst moordende werkloosheid en nijpende Op deze kaart, die ontleend is aan de Indiase Times, is de verdeling van India in zestien sta ten in tekening gebracht zoals de regering te Nieuw Delhi zich die voorstelt. Met stippellij nen zijn de gebieden aangegeven die onder het centrale bestuur moeten blijven. Het valt op dat de Portugese kolonie Goa en het gebied Kasjmir en Djammoe, dat Pakistan India tot voor de Veiligheidsraad betwist, vol gens deze kaart tot India wordt gerekend en dat enkele der Franse factorijen, die sinds lang aan India zijn overgedragen, afzonderlijk staan vermeld. - \y armoede. Maar niet de gelaten en deemoe dig gedragen armoede van andere delen van India. Hier is de godsdienst aangetast, die de troost bood van uitzicht op een beter bestaan in een volgende zielsverhuizing. Hier is bovendien een half-intellectuelen- dom gekweekt dat met schoolse kennis een maatschappij is ingestuurd, waar die kennis geen gelegenheid krijgt te rijpen. Geen groter gevaar dan onrijpe kennis, gepaard aan lediggang in armoede. Uit dit half-in- teilectuelendom zijn vele communistische leiders voortgekomen, die dertig percent van de kiezers achter zich hebben gehad. Dit.aantal meelopers is snel aan het dalen, maar niettemin is het nog aanzienlijk. Dit paradijs is een paradijs vol zorgen. OOK HIER is het grote ontwikkelings plan voor de gemeenschappen doorgedron gen, maar hier laat het zich van een andere kant zien. Lanabouwverbetering is ook hier nodig, Alleen de zorg voor onderwijs en hygiëne is weggevallen. Voor ailes gaat het om werk, lonend werk voor lege handen. Het programma toont hier zijn soepelheid, zijn aanpassingsmogelijkheden. Het slaat de eerste stadia van zijn routinewerk over en grijpt in de feitelijke toestand van dit ogenblik in. Dat zal over vijf of tien jaar ook elders in India moeten gebeuren, al hoopt men, dat daar de verschillende fasen van de ontwikkeling soepeler in elkaar zullen overglijden. De oplossing van de grootste moeilijk heden is hier nog meer dan elders: in dustrialisatie. Er zijn in de laatste jaren een chemische fabriek en een kunstmest- fabriek verrezen. Maar tegelijkertijd moet de bevolking voor een belangrijk deel in dustrie-rijp worden gemaakt zonder dat er industrieën voorhanden zijn om de ge schoolden op te vangen. De twee „com munity project"-blokken leggen het hier op aan. Er verrijzen technische scholen, waar ambachten worden onderwezen; er zijn af delingen voor machinebankwerkerij, sme derij, gieterij en houtbewerking. Arme leerlingen kunnen een vergoeding krijgen van twintig roepies (zestien gulden) per maand, zodat het gezin hun inkomsten niet behoeft te missen. Als de leerlingen de school verlaten krijgen ze een stel gereed schap mee, dat ze in hun leertijd zelf heb ben vervaardigd. Eventueel krijgen ze een draaibank op een huurkoopovereenkomst. In vier tot vijf jaar kunnen ze d'ie zelf verdienen. Maar ook hier geldt, dat dit onderwijs geen doel op zich moet zijn, maar middel om iets te bereiken. De jongens met hun vaardigheid en wat gereedschap terugstu ren naar hun dorp en het er bij laten zou alleen maar nieuwe problemen scheppen. De nog maar net beginnende industrie kan ze niet helemaal opnemen. Het antwoord op de hier rijzende vragen luidt weer: coö peratie. Seden en timmerlieden vormen coöpera ties voor de vervaardiging en verkoop van veel gevraagde artikelen. Om een voor beeld te noemen: de gezondheidsdienst van Travancore-Cochin verspreidt op grote schaal een nieuw soort pomp. Deze pompen worden door. de coöperatie vervaardigd. Ieder der leden maakt een bepaald onder deel. De machine wordt in de coöperatieve werkplaats gemonteerd. Zo maken de coö peraties spinnewielen, tuingereedschap, speelgoed, meubelen, zelfs elektrische klok ken en ventilators. In één zo'n coöperatie staat een driewielig autootje, dat geheel door de leden is vervaardigd. Het is ge maakt voor een tentoonstelling, maar men overweegt het in serie te kunnen fabri ceren. Eens, als de industrie opbloeit en deze vaklieden de plaats krijgen, die hun toekomt. Het is nog lang niet zover, maar de grondslag wordt er voor gelegd. Voorlopig verrichten de geschoolde ambachtslieden nuttige huisarbeid, die enerzijds bijver dienste is en redding uit de ergste armoede betekent, en die anderzijds de enige bron van inkomsten is en dus de dreigende hon ger van de deur houdt. Het is nog niet veel, maar het is iets, dat tastbaarder is dan de loze beloften der communisten. Met het welslagen van dit ontwikkelingswerk daalt ook de communistische aanhang. WASHINGTON (Un. Press) De Sovjet- Unie heeft de Verenigde Staten ervan be schuldigd, dat Amerikaanse militaire vlieg tuigen het Russische luchtruim hebben geschonden. Het protest werd ingediend door de Rus sische ambassadeur, Georgi Zaroebin, die zich gedurende tien minuten onderhield met Foster Dulles, de Amerikaanse minis ter van Buitenlandse Zaken. De ambassa deur had een tolk bij zich. Zaroebin beschuldigt er de Verenigde Staten van, dat Amerikaanse vliegtuigen op 4, 5 en 9 juli het Russisch luchtruim hebben geschonden. Volgens Zaroebin vlo gen Amerikaanse militaire vliegtuigen op de genoemde data Rusland tot een afstand van 320 km binnen. Voorts zouden sommige Amerikaanse militaire vliegtuigen gedu rende tweeëneenhalf uur boven het grond gebied van de Sovjet-Unie hebben gevlo gen. Als plaatsen waar de Amerikaanse vlieg tuigen zoudep zijn gesignaleerd, noemde Zaroebin de omgeving van Minsk, Pinsk, Brest, Kaliningrad, Baranovichi, Vilna en Kaunas in Letland. Verzoenende woorden voorzitter wereldorganisatie nazi-slachtoffers BERLIJN (United Press) De voorzit ter van de wereldorganisatie van nazi slachtoffers, Louis Horowitz uit Tel Aviv, heeft in Berlijn verzoenende woorden ge sproken. In een ontmoeting met de auto riteiten van West-Berlijn onder leiding van dr. H. Siewert, die burgemeester pro fessor Suhr wegens diens vakantie ver ving, verklaarde Horowitz, dat de organi satie het verleden wenst te vergeten en culturele banden met Duitsland wil aan knopen. „Het doel van mijn bezoek aan Duits land is het tot stand brengen van cultu rele betrekkingen tussen Berlijn en Tel Aviv en tussen Duitsland en Israel. Ik vraag de steun van de Berlijnse senaat en het Duitse volk voor dat streven", aldus Horowitz. Dr. Siewert verklaarde namens het stadsbestuur, dat de overheid iedere me dewerking zal geven. Berlijn, zo zeide Sie wert, is door het grootmoedig aanbod van de organisatie diep geroerd. De pogingen, die West-Berlijn gedaan heeft om schade vergoedingen te geven aan de Joden zijn in het algemeen succesvol geweest, aldus Siewert, doch dat alles is slechts een drup pel in de zee van ellende die Duitsland de Joden heeft aangedaan. De rechtbank te 's-Gravenhage heeft de 39-jarige boekhouder C. van B. wegens verduistering veroordeeld tot een gevan genisstraf van twee jaar, met aftrek van voorarrest. B.. kwam op lraugustus .van Let .vorig, jaar als boekhouder in dienst van een modemagazijn in de Haagse binnenstad en verduisterde in een half jaar ruim f 60.000. De officier van Justitie had een gevangenisstraf van twee jaar en zes maanden geëist. LONDEN (Reuter) De Britse premier, Eden, heeft maarschalk Boelganin in antwoord op diens brief van juni mee gedeeld, dat hij de individuele ontwape ning door de volkeren „nuttig", maar op zichzelf genomen niet voldoende acht om de internationale veiligheid te bevorderen. Voor dit laatste is het noodzakelijk, aldus Eden, dat de ontwapening plaats heeft bij een internationale overeenkomst, die voor ziet in een doelmatige controle en inspec tie en afdoende beschermingsmaatregelen tegen onverwachte aanvallen. De westerse mogendheden hebben gedurende de afge lopen tien jaar aanhoudend pogingen ge daan om een dergelijke overeenkomst te sluiten. Eden acht een afzonderlijke bestudering van Boelganins voorstellen met betrek king tot Duitsland niet uitvoerbaar. Om een werkelijke ontspanning bij de volkeren van West-Europa teweeg te brengen is het noodzakelijk, dat de bestaande waarborgen voor hun veiligheid gehandhaafd blijven, zo vervolgde de Britse premier. Hij besloot met de opmerking, dat de eenwording van Duitsland een werkelijke vooruitgang in deze mogelijk zou maken. ADVERTENTIE Eén druk op de knop, en de Omyl-spuitbus verspreidt een fijne onbrandbare nevel, die insecten, larven, eieren en poppen totaal verdelgt 1 Verfrist de atmosfeer. DE GROOTSTE SPUITBUS VOOR HET MINSTE GELD ORGANON-OSS Het is een bijzondere onbijzondere zaak wanneer één mannetje van zoveel duizend miljoen mannetjes op aarde één week aan de werkzaamheid der mensheid onttrokken is geweest, omdat de dokter vond dat hij in bed moest blijven. Alleen voor dat ene mannetje zelf is het een nogal curieuze er varing dat de zon desondanks opkomt zij het na een veel langere dan normale nacht en dat de zee, naar vriendelijke be zoekers hem mededeelden, is blijven ruisen. Het is ook raar dat zo plotseling alle dingen een ander aspect krijgen: valer, slapper en zonder herkenbaar aangezicht. Ge trekt in deze hollandse zomer de dekens hoog op en wat er allemaal geschiedt in de wereld blijft ononthuld in de onopen- gevouwen krant. In een normaal buiten- beds leven is het verschijnen van de krant altijd weer een moment in de eeuwigheid. Een leven binnenbeds kent alleen de on verdeelde eeuwigheid, zonder verleden, heden en toekomst. Ge zweeft daar per soonlijk boven in een vaag, diffuus licht. Als er ergens in dit zwevende verschijnsel geen pijn was, zou het niet eens een lichaam zijn. Nooit meer werken, denkt ge dan. Die vreemde, onwezenlijke gedachte komt bij u op 's nachts om kwart over drie. Een vaasje violen op het tafeltje naast bed staart u met vierentwintig vreemde, hele maal menselijke bloemengezichtjes aan. Wanneer ge nu zo maar rustig liggen blijft, zullen er altijd wel aardige mensen komen met een pannetje soep, een schaaltje appel moes, een stuk brood. Vader Drees is er ook nog. Ik heb niet op hem gestemd, maar een vader bekommert zich daar niet om, hij doet wat zijn hand te doen vindt en hij vergoedt kwaad met goed. Ik weet zeker dat Vader Drees zorgt voor een pannetje soep als ik blijf liggen. Hij zal het zelf komen brengen. Ondanks zijn zorgen.Vader Willem heeft veel zorgen. Zijn zorgen waren, tot voor kort en in distantie, ook de mijne. Nu is zijn zorg mij een zorg. Dat is niet aardig. Maar onder de dekens gelden de oude normen niet meer. De staatsbur gerlijke medeverantwoordelijkheid is weg gevloeid. Om kwart over drie 's nachts doet een geheel kabinet er niets meer aan toe. Misschien staat vader nu, op z'n blote voe ten, in z'n keukentje soep te koken. Heel voorzichtig. Magere soep moet het zijn. Ik zie hem staan roeren. Het pannetje naast hem. Een aardige man in een niet eens meer zo nieuwe kamerjas. Ik word er verdrietig van. Ik had op hèm moeten stemmen. De violen kijken alleen maar. Zij geven geen antwoord. ELIAS. ADVERTENTIE HAARLEM De commissie voor „on-Amerkaanse ac tiviteiten" uit het Amerikaanse huis van Afgevaardigden heeft besloten de toneel schrijver Arthur Miller te doen dagvaarden wegens belediging van het Congres. Miller had geweigerd de namen op te geven van schrijvers, tevens leden van de communis tische partij, met wie hij in 1939 of 1940 een conferentie had bijgewoond. (Van onze correspondent in Washington) AARTSBISSCHOP JOSEPH RUMMEL van New Orleans heeft openlijk verklaard dat rassenscheiding immoreel en zondig is. Deze 79-jarige, bijna blinde, aarts bisschop, is de hoogste katholieke autoriteit in het zuiden van de Verenigde Staten. Dat betekent niet zo heel veel, want het zuiden is in het algemeen protestant. In Louisiana echter vindt men een sterke concentratie van katholieken, want New Orleans en omgeving zijn in het verleden Spaans en Frans geweest. Voor Louisiana is daarom het woord van Rummel wel degelijk van belang. Men kan in het alge meen zeggen dat de slaverny van het verleden voor deze gebieden een vloek heeft betekend, waar men nog steeds niet van is verlost. Maar de historische factor, dat New Orleans en Lafayette van oudsher een sterk katholieke inslag hebben gehad, kan thans een der zegeningen van het verleden blijken: wanneer Rummel opvolgers zal hebben, die zijn traditie voortzetten, zal er in zuid-Louisiana een geleidelijke „doorbraak" mogelijk zijn, die het gehele „slavernij-gebied" ten goede kan komen. De staat Louisiana telt ongeveer twee en een half miljoen inwoners. In het zui den van de staat, in de streek van New Orleans en Lafayette, is verreweg de sterk ste concentratie van katholieken. De 900.000 roomsen in dat gebied zouden een aan zienlijke invloed kunnen hebben op de rassenkwestie aldaar, zij zouden de weg kunnen wijzen, die de rest van het zuiden zou kunnen volgen. Het is echter nog lang niet zo ver, dat de gehele katholieke bevolkingsgroep medewerkt met aartsbisschop Rummel in zijn pogingen om christelijke naastenliefde tegenover de negers in de praktijk te brengen. Integendeel. Rummel moge dan een bisschops- of herdersstaf in de hand houden, zijn gemeenteleden zijn allerminst goedige schapen, die zijn leiding zonder meer volgen. Toen de aartsbisschop pro clameerde dat rassenscheiding immoreel en zondig was, sloeg vele blanke katho lieken de schrik om het hart, omdat zij begonnen te vrezen, dat er op de katho lieke scholen voor blanke kinderen thans ook kleine negers en negerinnetjes toe gelaten zouden worden. Onmiddellijk wer den er actie-comité's van leken georgani seerd, waarin verzet tegen Rummel tot uitdrukking werd gebracht. Zelfs is het enkele malen voorgekomen dat Rummel door de menigte met „boe's" ontvangen werd bij officiële gelegenheden. Dit verzet tegen zijn herderlijk gezag liet Rummel echter niet zonder meer toe. Hij beval dat dergelijke actie-comité's ont bonden moesten worden en hij heeft lei ders van het verzet zoals advocaat Wagner, gedreigd met excommunicatie. Ook deze Wagner de leider dus van het katholieke verzet tegen de aartsbis schop heb ik een bezoek gebracht. Hij is een fel man, maar toch nog gematigd in vergelijking met leiders van niet-ka- tholieke „citizens councils", die eveneens ageren tegen integratie van de negergroep. Wagner geeft toe, dat de blanken in het verleden fouten hebben gemaakt tegen over de negers. Aan net gedrag van de blanken is het ten dele te wijten, dat thans de negers ver achter zijn in ont wikkeling, hygiëne, moraal enz. Blanke moeilijkheden Hier is wel het moment gekomen om in deze serie artikelen aandacht te vra gen voor de moeilijkheden waar de blan ken zich in Amerika voor zien gesteld. Hel is zo gemakkelijk voor een buiten staander, die in zijn eigen land dergelijke problemen niet kent, een oordeel te vellen over de houding van het merendeel der blanken. Het is zo gemakkelijk om hun de les te lezen Maar deze blanken staan inderdaad voor een probleem. Wagner zou deze fouten ongedaan wil len maken door thans aan de negers wer kelijk gelijke behandeling te geven als aan blanken, werkelijk gelijk onderwijs dus, even goede ziekenhuizen, even goede be huizing. Dit alles echter niet samen met de blanken, doch streng gescheiden. Eerst wanneer de negers inderdaad een gelijk niveau bereikt zouden hebben (Wagner behoudt intussen zijn twijfel of zij ooit gelijk zullen worden!) dan zou men de rassenscheiding kunnen opheffen. Volgens Wagner is het hoogst ongewenst om thans blanke kinderen samen te bren gen met de negerjongens en -meisjes, die volgens hem een veel lager intellectueel, moreel en gezondheidspeil hebben. Men kan zeggen dat integratie van de scholen offers zal vragen van de blanken in het zuiden. Het is niet de fout van de negers, maar het is een feit, dat de neger bevolking in die streken op een laag niveau leeft. De cijfers over geslachts- :XXOCCOC<X>3X»OOOOCOCOOOOCO< Onze correspondent in Washington heeft een rondreis gemaakt door de zuidelijke staten van Amerika ter be- studering van het rassenprobleem. In dit derde artikel daarover wordt een gering lichtpunt zichtbaar, afkomstig uit Louisiana. ziekten en ongebruikelijk moreel gedrag mogen dan door mensen zoals Wagner overdreven worden, het blijft een feit dat invoering van gemengde scholen voor ge kleurd en blank aanvankelijk tot een ver laging van het onderwijspeil zou leiden. Vooral door het milieu waar de neger kinderen in leven, zullen velen van hen aanvankelijk moeilijk „mee" kunnen met blanke klasgenoten, die het voorrecht heb ben van geciviliseerder huiselijke om standigheden. De aartsbisschop heeft aan een commis sie van leken en geestelijken opdracht ge geven, een voorstel uit te werken omtrent integratie van de katholieke scholen. Tot dusverre is de theorie van Rummel namelijk nog niet in de praktijk gebracht. Tot dusverre bestaat de „immorele en zon dige" rassenscheiding nog voort, ook op de scholen van de katholieken. Genoemde commissie heeft het voorstel gedaan om nog in 1956 een begin te maken met wer kelijke hervormingen. De commissie zou willen zien dat op iedere school één klas gemengd zou wor den gemaakt. Geleidelijk zou men dan de rassenscheiding in de gehele school kun nen opheffen. Ieder jaar een klas erbij bijvoorbeeld. Binnenkort zal de aartsbisschop bekend maken wat hij van dit voorstel denkt. Ongetwijfeld is het in zijn geest. Het is echter nog de vraag of hij reeds dit jaar aan de suggesties van zijn com missie gevolg wil geven. Rummel is zich terdege bewust van het verzet tegen zijn streven. Hij weet dat hij uiterst geduldig te werk moet gaan, wil hij geen brokken maken. Hoe geleidelijk zijn actie ook zal zijn en zelfs wanneer hij zich thans nog slechts tot woorden zou beperken, zijn doel geeft hij niet op. Rummel moge letterlijk zeer slecht van gezicht zijn, dat doel staat hem helder voor ogen: integratie van de katholieke scholen in zijn ambtsgebied. De katholieken bezitten een sleutel positie in deze streek. De katholieke scho len in New Orleans zijn talrijk. Zou men daar de rassenscheiding afschaffen, dan moeten de openbare scholen bijna wel mee. Men moet in het zuiden van Louisiana geen radicale veranderingen verwachten, maar dank zij aartsbisschop Rummel en zijn toegewijde medewerker monseigneur Bezou, is hier althans enige vooruitgang te bespeuren Moskou beschuldigt Ontwapening

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 5