Stijlvolle Rembrandtherdenking de Leidse Pieterskerk in Uitgaan in Haarlem Een „nieuwe Hitler" in Alabama /"Hoe is het ontstaan?^ Vijftig jaar geleden Dr. Kortenhorst antwoordt de critici van het monument-plan Onder de vloek van het verleden Bezoek aan het hoofdkwartier van de „Führer 3 Gevaar van het herdenken j( moderne Agenda voor Haarlem Realisme en fantasie Klassiek en modern Rembrandt-cantate Nieuwe aanwijzingen in de ontvoeringszaak- Weinberger Alabastine Russische klacht bij de UNO-Veiligheidsraad Roemenië demobiliseert Dit woord: ZA TERDAG Uit Haarlems Dagblad van 13 juli 1906 VRIJDAG 13 JULI 1956 Van een verslaggever Is het wel mogelijk, nodig en passend, Rembrandt door een monument te eren? Is het niet voldoende, zo is in vele toonaarden geroepen, hem den volke te tonen in zijn werken? De Stichting Rembrandtherdenking 1956 heeft deze vraag nauwkeurig en ernstig onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat de Rern- brandtgedachte in ons volk een nieuwe impuls moet ontvangen. Het is haar vaste overtuiging dat het mogelijk moet zijn, door een kunstzinnige creatie van clit tijdperk een briljant eerbetooon aan Rembrandt te brengen. Zou echter alleen aan de beeldhouwkunst als een assepoester de toegang tot de hoge hallen der Rembrandtwaardering moeten worden ontzegd? Werkt de teleur stelling over de Rembrandtbeelden uit het verleden nog na of is de plastische kunst niet bij machte aan grote persoonlijkheden en grote gedachten gestalte te geven? Grieken en Romeinen hebben zich gewaagd aan het uitbeelden zelfs van goden en halfgoden, Rodin schiep monumenten voor De Balzac en Victor Hugo; Cézanne kreeg zijn beeld gelijk Debussy, Bourdelle bracht door zijn werk hulde aan Beethoven; Ingres aan Mickiewicz; in ons eigen land ver rezen monumenten voor Frans Hals, Jeroen Bosch, Toorop.... zou dan het thans levend beeldhouwersgeslacht openlijk in gebreke gesteld moeten worden? Door deze vraag met volle overtuiging ontkennend te beantwoorden, achten wij het een dankbare taak op te komen voor de eer der thans levende kunstenaars. Ik doe daarom een dringend beroep op het Nederlandse volk, aan onze stichting de middelen te verschaffen om nog in dit Rembrandtjaar het bewijs te leveren dat de fakkel der beschaving niet is geblust". Met deze woorden besloot de voorzitter van de genoemde stichting, dr. L. G. Kor tenhorst gistermiddag de plechtige Rem brandtherdenking in de Pieterskerk te Leiden, in welke stad de grootmeester der Nederlandse schilderkunst voor 350 jaar het levenslicht zag. Zijn betoog was een ondubbelzinnig antwoord aan de velen die het met de plannen tot een Rembrandt- monument niet eens waren, maar de woor den van dr. Kortenhorst belichaamden te vens een niet mis te verstaan verwijt aan het adres van de regering die, naar hij zei, „een aanvraag om steun uit de staats kas had afgewezen en zich ook verder van alle medewerking afzijdig heeft gehou den". „Achteraf echter", aldus deze spre ker, „zijn wij verheugd ons financierings plan te hebben moeten grondvesten op het brede vlak van vele kleine bijdragen uit het volk zelf". De herdenkingsbijeenkomst in de fraaie oude Pieterskerk, die onder meer werd bij gewoond door verschillende ministers, en de voltallige senaat van de Leidse Uni versiteit droeg overigens een even sober als waardig karakter. „Het Leidse gemeentebe stuur heeft blijk gegeven van een voor treffelijk inzicht", zo getuigde dr. Korten horst in zijn openingsrede, „door Rem brandt zonder ophef en straatrumoer te huldigen". Hij herinnerde in dit verband aan een andere Rembrandt-herdenking in de sleutelstad, vijftig jaar geleden, toen de „hoogtepunten" bestonden uit kermisver maak en verkleedpartijen, en een brood dronken menigte tot laat in de nacht schreeuwend door straten en stegen hoste. Desondanks vroeg de eerste inleider, prof. dr. H. van de Waal, zich af of het ook zon der gehos en kermisjool wel mogelijk is, Rembrandt op adequate wijze te herden ken. „Wij maken niet de fout die Amster dam beging toen het in 1852 een gietijzeren pop plaatste onlangs in een afzichtelijke mock-turtle-kleur overgeschilderd om onze grote schilder te „eren". Maar wel dreigt een ander gevaar dat strikt genomen groter is. Steeds groter scharen nemen be wust deel aan onze herdenkingen en dat ADVERTENTIE VRIJDAG 13 JULI Vleeshal. Tijdens tentoonstelling „Vijf eeuwen toneel", vertoning der film „Jeanne d' Are", 8.15 uur. Luxor: „Carosel Napole- tano", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: "Dunja", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: •Phfft", 18 jaar, 7 en 9.155 uur. Lido: „Mijn "aan de test-piloot", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „De misdaad van kapitein Stuart", 7 p'i 9.15 uur. Palace: „Zo lang er lieve meis- 18S zjjn", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: -Chaplin's kolderparade", alle leeft., 7 en U5 uur. Minerva: „Lucky me", alle leeft., 3.15 uur. ZATERDAG 14 JULI Vleeshal: Tijdens tentoonstelling „Vijf ■euwen toneel", vertoning der film „Jeanne Arc", 8.15 uur. Luxor: „Carosello Napole- ano", alle leeft., 2, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: Dunja". 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: •Mijn mar de testpiloot", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en uur. Studio: „Phffft", 18 jaar, 2, 7 en '5 uur. Roxy: „De misdaad van kapitein 'Uiart", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace: J° lans er lieve meisjes zijn", alle leeft., Al 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Chaplin's ^(lei-parade", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. ",0rv.i: ..Lucky me" alle leeft., 2.30, 7 en b uur. Openluchttheater: Concert door mannen koren uit de provincie, S uur. achten wij een winst. Intussen echter zou hiervan een funeste invloed uitgaan wan neer dit contact met de kunst uit het ver leden zou leiden tot een generaliserend afwijzen van alle hedendaagse kunst. Het exposeren van Rembrandts werk zou een dergelijke terugslag kunnen hebben ten aanzien van de hedendaagse kunstenaars en niets zou minder in overeenstemming zijn met Rembrandts geest". Sprekend over onze houding tot Rem brandt in vergelijking^ tot die van vorige geslachten concludeerde prof. Van de Waal dat „onze knevels, onze dassen en onze idealen minder en minder Rembrandtiek geworden zijn, zoals ook onze wereld steeds minder schilderachtig in de romantische zin van dat woord wordt. Er zijn in onze interieurs geen draperieën meer en geen bewust onderhouden vage contouren. Enig clair-obscuur dulden wij eigenlijk niet meer maar hebben wij ons ook verder van Rembrandt verwijderd? Ik meen van niet: wij hebben alleen andere kwaliteiten in zijn werk ontdekt. Rembrandt als tove naar, het is een aanlokkelijk beeld voor de kunstenaar die eerst zijn omgeving uitdos te met al wat hij aan exotische praal kon vinden en die later met de hartstocht van een alchimist de schoonheid vond in het nederigste en het meest verworpene. De schoonheid in Rembrandts kunst dat voelt ieder intuïtief is door het lijden heen gegaan. Zij vindt haar fundament in berusting en liefde. Maar ook hier is de liefde de meeste. Daarom behoort hij, on danks de schijn van het tegendeel, bij hen die volgens Paulus' woord „gasten en vreemd'ëlhïgeri op dèl'dy?ae""Wifeh: Eri als' wij hem in deze zin herdenken dan kan ook het minst-adequate .herdenken zinvol worden". Prof. dr. H. G. Beyen, sprekend over drie belangrijke facetten van Rembrandts kunst, vestigde allereerst de aandacht op de schijnbare paradox in het werk van de meester: diens radicaal realisme aan de ene, en zijn breed-gevleugelde fantasie aan de andere kant. „Rembrandt aanvaardt de werkelijkheid in zijn alledaagsheid, in zijn nederigheid en zelfs in zijn platte huisbak kenheid", zo zei hij, „doch terzelfdertijd is alles in zijn werk fantastisch en niet ge heel „van deze wereld". Zijn schamele bedelaars, direct naar de natuur getekend, zijn niet slechts met vod den, doch tevens met een verbeeldingrijke sfeer omkleed. Zijn koningen en aartsva ders anderzijds herinneren vaak aan de Hollandse huiskamer. De verzuchting is meer dan eens geuit, dat Rembrandts kunst nooit „voornaam", is. Rembrandt schildert steeds weer zich zelf en zijn naasten en hij flatteert daarbij allesbehalve; maar verfraait hij zichzelf en de zijnen, zoals bekend, met rijke, meest Oosterse hoofddeksels en gewaden. Hij verkleedt voortdurend, en verplaatst alles daardoor in het rijk van zijn eigen verbeel ding. Daarom juist is Rembrandts kunst zo machtig: door de vanzelfsprekendheid van de paradox, die zijn kunst in zich bergt. Een paradox, die wortelt in de grote, even eens in hogere wijsheid tot waarheid om te smeden paradox, die ons leven beheerst: de gelijktijdige heerschappij van lichaam en geest, de aardsheid en de verhevenheid van de mens. Of men Rembrandt in alle opzichten klassiek wil noemen of niet: wij zijn allen geneigd hem het erepredicaat: „van alle tijden" op de borst te hechten. En daarmee lijkt dan de vraag: „Is Rembrandt mo dern?" reeds bij voorbaat beantwoord. Maar de term „van alle tijden" is een misleidend etiket. Het antwoord op de vraag naar Rembrandts geestelijke en aesthetische verwantschap met onze tijd, zegt niets over de waarde van zijn kunst. Omdat wij mogelijkerwijs anders zijn, is Rembrandt niet minder. Als hij „uit de tijd" zou zijn, zou dit eerder voor ons een reden tot ongerustheid over ons zelf zijn. Rembrandts intense belangstelling echter voor de werkelijkheid, zijn innig meeleven vooral met de misdeelde mens, congrueren met de beste strevingen in onze maat schappij. Hij is modern in psychisch-culturele, helaas voor ons minder in artistieke zin. Bepaalde groepen van moderne kun stenaars immers trekken zich gaarne terug in het heilige huisje van hun eigen per soonlijkheid en vluchten vaak in de irreali teit van de on-figuurlijke kunst. Rembrandt zou voor het huidige artistieke geslacht een genezer kunnen zijn van hard cynisme en bitter pessimisme: Rembrandt, die vertederd in gedachten de mensheid omarmt, zoals Beethoven in zijn innigste momenten. Plato beminde als klassieke Griek en als abstracte denker het volle licht, het stra lend licht der eeuwigheid. Daarin slechts werd hem de hogere waarheid geopen baard. „Het vuur in de grot" (van de be roemde vergelijking) is voor hem van lager orde. Rembrandts toverachtig licht is anders: het heeft iets bovenaards, iets eeuwigs, maar het is mild. Bij hem vindt het ware Licht onmiddellijk zijn toegang tot de duistere grot des levens. En hij hield niet slechts van het licht, hij had ook de scha duwen lief, die het eeuwige licht werpt; de schaduwen van deze wereld, die hij niet missen kon. Het hemels Licht koestert de donkere aarde: dat is zijn Christelijke visie. Dat is het ook wat ons naar Rembrandts werken toetrekt, wat hem niet zozeer „mo dern" als wel nabij en toch „vol eeuwig heid" doet zijn. Leden van Leidse koren zongen hierna met solistische medewerking van de alt Annie Hermes en de bariton Leo Ketelaars en begeleid door het Residentie-orkest, de speciaal voor deze herdenking gecompo neerde Rembrandt-cantate van Herman Strategies De tekst van dit soms pastoraal- lyrische, soms juichend-epische gelegen heidsstuk is door de componist in samen werking met Jan Engelman, samengesteld uit oorkonden en levensbeschrijvingen van Rembrandts tijdgenoten. Tenslotte sprak de Franse Rembrandt- kenner René Huyge, honorair hoofdconser vator van het Louvre-museum in Parijs, over „Rembrandt et la vie intérieure", waarin hij de meester schilderde als expo nent van het geestelijk leven van zijn tijd en als een der eerste waarlijk grote kun stenaars die brak met, de oude collectieve geestelijke waarden zoals die vooral door de katholieken beleden werden. Inplaats daarvan daalde Rembrandt in zichzelf af om in het diepst van zijn ziel de eeuwige waarheden te toetsen aan zijn eigen levens- en schoonheidsidealen. Hij dwong zichzelf aldus, zijn eigen weg te scheppen en zijn kunst nog te verdiepen en te vergeeste lijken toen de periode van zijn grootste wereldse roem ten einde liep. NEW YORK (Reuter) Agenten van het federale bureau van onderzoek en plaatselijke detectives hebben donderdag nieuwe aanwijzingen onderzocht in de ont voeringszaak van de kleine Peter Wein berger. Het betrof hier een diepgaand on derzoek naar de mogelijke motieven van wraak. De politie heeft donderdag bekend gemaakt, dat het briefje, waarin om een losprijs van 2000 dollar werd gevraagd, getekend was: „uw babyzitter". Mevrouw Weinberger verklaarde, dat zij nooit een babyzitter, doch slechts kindermeisjes en dienstmeisjes had gehad. De politie van San Diego in Californië is bezig met het onderzoek van een bericht, dat een „zenuwachtige en slordig geklede vrouw" met een kind donderdag per vlieg tuig in San Diego is aangekomen en daar na vergezeld van een man per auto is ver trokken. Volgens dit bericht liet zij het voedingsvoorschrift voor de baby, twee recepten en wat voedsel in een mandje achter. Saragat vraagt ontslag ROME (AFP) Saragat, de leider van de democratisch-socialistische partij in Italië en vice-premier, heeft ontslag uit laatstgenoemde functie gevraagd om zich volledig te kunnen wijden aan de leiding van zijn partij. ADVERTENTIE voor: Pleisterwerk en reparatie. Verbetering van houtoppervlakken. Bijwerken van buitenwerk. Het repareren van tegelwerk. Gebruik als rawlplug Steeds meer kom ik tot de blijde overtui ging dat het een zegen voor de mensheid en de journalisten is, dat allerlei, totaal onbe tekenende figuren de kunst verstaan de aandacht op zich te vestigen. Want wan neer de mensheid zich alleen maar zou in teresseren voor dames en heren die wer kelijk van enige betekenis zijn, zouden de meeste levens alle verrukking en opwin ding ontberen: schouwburgen, concert zalen, studio's en vele krantenkolommen zouden verreweg het grootste deel van de tijd leeg staan en de kleine-stukjes-schrij vers zouden zich aan ogenschijnlijk nutti ger arbeid moeten wijden. Voor die laatste categorie een ellende. Zij deugen nergens anders voor. Ik stel mij voor dat ik woning teller zou kunnen zijn; maar niet veel meer dan dat. Zo kom ik er steeds meer toe, te geloven dat de niet-eens-middelmatige mens mits hij onvoldoende zelfkennis en voldoende overschatting bezit, het zoutende zout in de pap der samenleving is. iedere dag dat ik al mijn kranten open sla is er wel weer de een of andere kwibus of kwiba, die overnacht als een schitteren de ster aan het firmament is opgeschoten. Is het niet een Parijse kapper, die, als visa gist, komt vertellen, dat iedere lelijke vrouw mooi kan worden, dan is het wel een juffrouw die een liedje zó verrukkelijk voor de microfoon heeft gebracht, dat de twintigste eeuw voor haar vocalistische be vrediging, op héar heur goede hoop mag vestigen. En is het zulk een juffrouw niet, dan is er zeker wel een meneer, die gis teren nog schuil ging in de anonimiteit, doch die hedenmorgen in alle vroegte, bij het ontwaken der mensheid, als maker van een mannetje alle denkbare contracten bij zijn ochtendpost kreeg aangeboden. Het is oorverdovend en duizelingwek kend hoeveel bijzondere lieden in alle tak ken van menselijke bedrijvigheid gaarne en gul beroep op onze genegen belangstel ling komen doen. Zij vinden niet alleen liedjes en mannetjes en oorverdovende zegeningen voor het hogere leven naar de geest uit; doch zij verschijnen ook op de markten der wereld met bevrijdende pro- dukten die ons door de knieën doen gaan van verrukking: verpakte soepen die „ein delijk" een eind maken aan tot nu toe kna gend huisvrouwenleed; schoonheidsmidde len die „eindelijk" uw dochter in staat zullen stellen met kans op goed gevolg de prins harer dromen na te jagen; desodo- rantia die „eindelijk" een eind zullen ma ken aan de teisterende onzekerheid of moeders geuren vaders zenuwen aan de rand van de familiale afgrond zullen bren gen. Iedere dag is er iets nieuws, iets geniaals, iets eindelijks en iets heerlijks. Iedere dag komt de grote verrassing in de vorm van een liedje, een boek, een record, een soep of een anti-transpiratie-middel. De piassen van hoog tot laag: van de com mercie tot de kunst; van het ambtelijke tot het chemische de piassen zorgen ervoor dat onze blijde verwondering actief blijft. Eren wij de piassen. ELIAS NEW YORK, (United Press) De Sov jet-Unie heeft bij de Veiligheidsraad der UNO officieel geprotesteerd tegen de vluchten van Amerikaanse militaire vlieg tuigen boven Russisch grondgebied. Het Russische protest was vervat in een brief gericht aan de voorzitter van de Vei ligheidsraad en bestemd voor alle leden. De Russische klacht vraagt geen activi teit van de raad, maar vestigt er slechts de aandacht op, dat als er geen eind komt aan dergelijke grensschendingen, zeker een bijeenkomst van de Veiligheidsraad zal worden gevraagd voor een formele klacht jegens de Verenigde Staten. Eerder deze week protesteerde Zaroebin, de Russische ambassadeur in Washington bij minister Dulles over recente vluchten van Amerikaanse militaire vliegtuigen bo ven Russisch gebied. LONDEN (United Press) Volgens het Roemeense nieuwsagentschap „Agerpress" in Boekarest zal Roemenië zijn leger ge deeltelijk demobiliseren. De radioverklaring waarin dit werd medegedeeld luidde: „dat gezien de resul taten die bereikt werden in het vermin deren van de internationale spanningen de raad van ministers van de Roemeense Volksrepubliek, in het kader van de vre despolitiek, besloten heeft om de gewapen de strijdkrachten van de Roemeense volks republiek te verminderen". De juiste aantallen zullen volgens Ager press later bekend gemaakt worden. Het is bekend geworden dat Roemenië 20.000 man wenst te demobiliseren op 1 september. Het woord zaterdag is half ontleend aan en half vertaald uit het Latijnse: Saturni dies, de dag aan de god Satur- nus gewijd. Hetzelfde ziet men in het Engelse Saturday. Merkwaardig zijn daar tegenover het Duitse Samstag, het Franse samedi en het Hongaarse szombat. Deze woorden zijn afkomstig van het Griekse sambaton uit sabbaton, dat uit het Hebreeuwse schabbath stamt en voortleeft in het internationale woord: sabbat, in het Nederlands-Joods ook: ysjabbes. TONEEL EN DANS Zondag 15 juli en woensdag 18 juli, Open luchttheater Bloemendaal, 2.30 uur: Het negerballet van Kéita Fodéba, bestaande uit vierentwintig dansers. Mise-en-scènce van Kéita Fodéba. decors van Mme Cals. Woensdag 18 juli, Vleeshal. 20.15 en 21.30 uur: Elise Hoomans spreekt „Over Regie" in het intieme theater op de tentoonstelling „Vijf eeuwen toneel". MUZIEK Vrijdag 13 juli. Concertgebouw, 20.00 uur: Als onderdeel van het Internationaal Orgelconcours in het Holland Festival geeft het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Toon Verhey een concert waaraan medewerking wordt ver leend door Corry Bijster, sopraan, Annie Hei-mes, alt, Paul Hameleers, tenor en David Ï-Tollestelle, bas. Het orgel wordt be speeld door Albert de Klerk. Vrijdag 13 juli. Muziekschool, 20.00 uur: Leerlingen van Leendert Huges en Piet Vincent (Muziekschool van Toonkunst) geven een uitvoering met werken onder meer van Scarlatti, Joh. Seb. Bach, Beet hoven. Mendelssohn, Pierné en Orthel. Zaterdag 14 juli, Openluchtheater Bloemen daal, 20.00 uur: Zanguitvoering te geven door de mannenkoren „Zang en Vriend schap" uit Haarlem, „Orpheus" uit Alk maar, „Proza en Poëzie" uit Haarlem, „Kunst en Arbeid" uit Amsterdam, „Zand- voorts Mannenkoor" en „Mannenkoor Krommenie". In totaal werken vierhon derdnegen zangers mee. Dinsdag 11 juli, Grote Kark, 20.0021.00 uur: Orgelconcert door P:°t Kee. Het program ma vermeldt werken van Sweelinck, Böhm, Joh. Seb. Bach, Stanley en Anton v. d. Horst. Donderdag 19 juli, Grote Kerk, 19.0020.00 cocccccocccccco:ccccoccccocccccc g Onze Amerikaanse correspondent kwam '6 bij zijn rondreis door R de zuidelijke Ameri- R kaanse staten in Ala- barna, waar hij een exponent van de ras- senhaat ontmoette. In j 8 het kader van zijn X artikelenreeks over de R 6 positie der negers in R Amerika vertelt hij 8 iets van deze merk- 8' waardige figuur. >coccocoaooooooooc»3 .ooooooóöooo HET IS NIET WAARSCHIJNLIJK, dat de nieuwe Hitler, die in de staat Alabama is opgestaan, het ver brengen zal in Amerika, maar plaatselijk heeft de man toch succes. Zjjn naam is Ace Carter. Reeds drie jaar geleden probeerde hjj een leidersrol te spelen, maar toen kreeg hjj weinig bjjval. Er is echter veel veranderd in de zuid-oost hoek van Amerika sedert het opperste gerechtshof, ruim twee jaar geleden, verklaarde, dat rasscheiding (o.a. op scholen) in strjjd was met de Grondwet. Vele blanken gevoelden zich sedertdien bedreigd in hun superieure positie en sommige negers kregen meer moed op werkeljjke gelijkstelling van hun ras. (Ven onze correspondent in Washington) Toen in de afgelopen herfst Autherine Lucy, een negermeisje, zich liet inschrij ven op de universiteit van Tuscaloosa, ont stonden daar relletjes en werden er stenen gegooid naar de auto waarin zij arriveerde. De gemoederen in Alabama kwamen hevig in beroering en sedert dat moment heeft Ace Carter veel meer succes. In de stad Birmingham, het industriële centrum van Alabama, hadden verschei dene verstandige en, in de rassenkwestie, gematigde mensen, mij veel slechts ver teld over de nieuwe Hitier. Het leek mij niettemin goed om uit zijn eigen mond zijn theorieën te vernemen en daartoe heb ik de man opgezocht in het hoofdkwartier, dat hij met behulp van een paar stevige jongemannen juist aan het inrichten was. Carter was namelijk bezig zijn cen trum te vestigen in een bioscoopgebouw, aan de westzijde van Birmingham. In de zaal kan hij bijeenkomsten houden met de afgevaardigden van wel 70 „burger-raden" (Citizens Councils), die deze „führer" in het noorden van de staat Alabama in het leven heeft geroepen. Op de bovenverdie ping krijgt hij z.ijn kantoor. Toen ik de vestibule van de ex-bioscoop binnenkwam, zat Ace Carter achter het loket, waar kort geleden nog een juffrouw kaartjes zat te verkopen. Carter is een stevige man van dertig jaar, zijn haar is dik en donker en zijn kledij, op die middag, was zo onoffi cieel mogelijk: een broek en een open sporthemd. Kennelijk schrikt het Carter niet af om de leider te zijn van een ruw soort lieden. De jonge kerels, die in de bioscoop bezig waren, zagen eruit als weldoorvoede SS- ers. Aan de rel in Tuscaloosa dankt Carter een deel van zijn succes en hij had waar dering voor de blanke schavuiten, die kortgeleden in Birmingham de neger zanger Nat King Cole van het toneel ge slagen hebben. Rassist Deze „Hitier" is niet de profeet van het Germaanse ras, maar van het Anglo-Sak- sische. Daar behoren toe: Engelsen, Ne- deidanders, Scandinaviërs, Duitsers en de „echte" Amerikanen. De Grieken en Italia nen, die in zo grote getale naar Amerika zijn geëmigreerd, waardeert hij niet erg. Hij is zelfs de mening toegedaan dat Leh man, de Joodse senator van de staat New York Italianen naar het zuiden van de Verenigde Staten wil overbrengen, tenein- einde het pure Angelsaksische ras te be derven. Anti-semietisme is deze Carter niet vreemd. Hij ziet in, dat het geen wijze tak- tiek is, om zich in het openbaar tegen de Joden uit te spreken, maar hij kwam er toch rond voor uit, dat hij de Joden als tegenstanders beschouwde. Wie lid wil worden van zijn beweging, moet verklaren te geloven in de goddelijkheid van Jezus Christuns en ook dit duidt erop, dat Carter Joden uit zijn groepen wil weren. Bijzon der gebeten is deze man natuurlijk op het opperste gerechtshof. Hij ziet de negen hoogste rechters van Amerika als gereed schap in de hand van de communisten. Die communisten willen bastaards maken van het nobele Angelsaksiche ras en het opperste gerechtshof helpt hen om de ver menging van gekleurd en blank te bevor deren.... Carter doorziet het allemaal heel helder:; rechter Frankfurter is „leer meester van Hiss" en een communist rechter Black een man van het zuiden, is links geworden, ja zelfs president Eisen hower staat onder de dezelfde gevaarlijke invloeden. Dit alles is naturlijk onzin, maar bij een vrij groot aantal simpele lie den in Noord-Alabama vindt Carter ge hoor. Naar hij mededeelde staat hij in ge regelde correspondentie met senatoren zo als Jenner, Eastland en McCarthy: soort zoekt soort! Ik heb teveel vertouwen in de geestelijke gezondheid van het Ameri kaanse volk als geheel, om te kunnen ge loven, dat Ace Carter nationaal succes zou kunnen hebben. Maar zijn ambities strek ken zich wel verder uit dan zijn staat Ala bama: half juni heeft hij twee redevoerin gen gehouden in Washington D.C. en dezer dagen sprak hij te Detroit. Tot dusverre heeft hij in Amerikaanse couranten en tijdschriften nog weinig publiciteit gekre gen. Muziek De nieuwste rage in negermuziek is op het ogenblik „Rock 'n Roll". Veel jongelui tussen de veertien en achttien zijn „wild" op deze sterk gesyncopeerde, opwindende „blues". Als een negerband deze muziek goed speelt, raakt het publiek zo opgewon den. dat het niet stil kan blijven zitten. Men gaat meedeinen en meeklappen. Soms gaan jongelui in de gangpaden dansen en na afloop werkte de opwinding soms zo lang na, dat men in de straten ruiten in ging gooien. Niet alleen Ace Carter heeft in Amerika bezwaren tegen dergelijke vertoningen, maar er zijn toch ook psycho logen, die in al die uitbundigheid een nut tige manier zien om spanning af te reage ren. Onder alle tegenstanders van „Rock 'n Roll" is Ace Carter echter wel de felste. Hij zegt te geloven, dat communisten en negers deze muziek willen gebruiken om het blanke ras te verdierlijken. Wie zijn de volgelingen van deze nieuwe Hitier? Zeker niet die jongelui tussen veertien en achttien! Ook niet veel blanken van ge goede huize. (Die hebben maatschappelijk prestige te verliezen, zegt Carter zelf). Zijn meeste volgelingen vindt hij onder blanken van de kleine middenstand. Waar lijk, de overeenkomst met Hitier (en Pou- jade) is griezelig opvallend. Een scène uit de revue van Afrikaanse folklore door de groep van Kéita Fodéba, die zaterdag en xooensdag in Bloemendaals Openluchttheater optreedt. uur: Beiaardbespeling door: de gastbeiaar- dier Henk Herzog uit Den Haag. DIVERSEN Vrijdag 13 juli en zaterdag 14 juli, Vleeshal, 20.15 uur: Vertoond wordt het cinemato grafische meesterwerk „La Passion de Jeanne d'Arc" van Carl Dreyer uit 1923. In de titelrol Falconetti. Zondag 15 juli, Rembrandtheater, 11.00 uur: Prolongatie van de Zweedse dierenfilm „Het grote avontuur". Zondag 15 juli. Lidotheater, 11.00 uur: Ver toning van de operettefilm „Rose Marie". Zondag 15 juli, Studiotheater, 11.00 uur: Vertoning van de film „De mijnen van Koning Salomo". Zondag 15 juli, Concertgebouw, 20 uur: Radio Luxemburg maakt opnamen voor een uit zending van amateurs voor de microfoon getiteld „Waag uw kans". Conferencier Bueno de Mesquita, pianist Joop de Leur. Publiek van harte welkom. Maandag 16 juli, Grote Kark, 19.00 «ur: Eerste excursie naar het carillon, Stads- beiaardier Arie Peters beklimt met belang stellenden de toren. TENTOONSTELLINGEN Grote Kerk: Fototentoonstelling van de We reldraad van Kerken. Deze tentoonstelling geeft een beeld van leven en activiteit der kerken, met name ook van de kerkelijke hulpverlening en van het aandeel van de Nederlandse kerkgenootschappen daarin en draagt het motto „Samen uit, samen thuis". Tot 16 juli. Frans Halsmuseum: Nieuwe opstelling van de regentenstukken van Frans Hals, expo- si+ie van poppenhuis anno 1750 met in ventaris. Het museum is geopend op werk dagen van 10-17 uur, des zondags van 13-17 uur. Tentoonstelling van reprodukties van Rembrandt-tekeningen. Zaterdag 14 juli ook geopend van 20.3^-22.30 uur. Interieur met kaarsen verlicht. Teylermuseum. Schild -ijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen onder meer van Rembrandt. Michel An- gelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere werkdag behalve maandag van 11-17 uur en de eerste zondag van iedere maand van 13-15 uur. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat 79: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculptu ren, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen van 10-17 uur, des zondags van 13-16 uur. Grote Kerk. Grote Markt: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 uur en op iedere vrijdagavond van 20-22 uur. Bezichtiging onder geleide op aanvraag voor groepen van tenminste vijftien personen. Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17: Het museum is geopend van maandag tot en met zaterdag van 9-12 en van 14-10 uur. Tevens elke eerste zondag van de maand van 15-17 uur. Schoterringel 117 a: Palestina-diorama's Bij belse voorstellingen. Geopend van 14 tot 17 uur. Zondags gesloten. Woonhuis Van Looy: Des zondags van 14-17 uur en donderdag van 10-12.30 en van 13.30-17 uur. Cruquiusmuseum, Heemstede. Historische stoommachines en grote maquette van Ne derland met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Geopend v„ i 9-12.30 en van 13.30-17 uur. Museum „Het Huis Van Looy": Tentoonstel ling van werken van de leden van het Genootschap „Kunst zij ons doel". Geopend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur. Zondags van 14-17 uur. Tot 16 juli. Vleeshal. Ter gelegenheid van de Pieter Langendijkherdenking wordt een tentoon stelling gehouden „Rendez-vous der Rede rijkers, vijfhonderd jaar toneel". Geopend dagelijks van 14-17 r en 's avonds van 19.3022.30 uur. Tot 2 september. Vooral de ouderen hoort men nog wel eens spreken van het hertogdom Limburg, waarmede dan de provincie Limburg wordt bedoeld. Het gebruik van den naam „hertogdom" zal voortaan echter niet meer juist zijn, aangezien de Provin ciale Staten van Limburg in hunne jong ste zitting met 26 tegen 14 stemmen heb ben besloten, den naam „hertogdom" vóór dien van Limburg officieel te doen vervallen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 5