Uitgaan in Haarlem Een standbeeld voor een jongen c WESTCLOX Vijftig jaar geleden Blijf meester Opening van Bolsjoi-Ballet komt ook in Parijs altijd op tijd 3 Van dag tot dagj Publiciteit Eerste voorstelling voor Landjuweel Tweeledige expositie in Haags Gemeentemuseum ^Hoe is het ontstaand Dit woord: MOED J Kerkelijk Nieuws zelfstartende V WANNEER VEERTIG BENT.... Uit Haarlems Dagblad van 19 oktober 1906 VRIJDAG 19 OKTOBER 1956 Wanneer in de pers omtrent hoogst be langrijke aangelegenheden één of meer publikaties verschijnen, die kennelijk door riftige influisteringen zijn bevorderd, en 'vanneer er dan een onderzoek zou worden Ingesteld naar de oorsprong van dergelijke publikaties, ligt het voor de hand, dat de resultaten van dat onderzoek ook openbaar zullen worden gemaakt. Dat is in het algemeen genomen toch zeker wenselijk. Deze opmerkingen maken wy naar aanleiding van het gisteren in ons blad verschenen bericht over een onderzoek dat zou worden ingesteld naar de omstan digheden, welke hebben geleid tot de recente publikaties in een .Engels zondags blad over de kwestie Soestdijk. Uit dat be- rjcht zou men verder nog kunnen opmaken dat het niet in de bedoeling zou liggen om de resultaten van dit onderzoek openbaar te maken. Slechts de ministerraad, zo heette het verder, zou hierover worden in gelicht. Het valt nauwelijks aan te nemen, dat de ministerraad uiteindelijk dit standpunt zou willen of kunnen handhaven. Ook daar zal men toch langzamerhand wel moeten zijn gaan bemerken dat er, terecht, heel wat ontstemming heerst over een nodeloze ge heimzinnigheid en ten dele verkeerde voor lichting omtrent allerlei aangelegenheden in verband met de kwestie, die nu weer door het Engelse zondagsblad is behandeld. Trouwens, met stelligheid meent men in parlementaire en politieke kringen in Den Haag te kunnen verwachten, dat in het komende Kamerdebat naar aanleiding van de regeringsverklaring en de kabinetsfor matie ook wel een en ander te berde zal worden gebracht over de kwestie, die meer en meer ons volk zozeer is gaan beroeren. Er bestaat een goede kans dat er bij de regering op zal worden aangedrongen zo veel als maar kan voor opening van zaken zorg te dragen; dit uiteraard met inacht neming van de tact die ook in dit geval vereist is. Een triest verhaal bereikt ons via United Press. Een verhaal over een heldhaftig man, die thans zwaar gebukt onder de gevolgen van zijn herodiek in een cel zit opgesloten. Het betreft een sergeajit van de Amerikaanse mariniers, die van presi dent Eisenhower de „Congressional Medal" ontving voor buitengewone moed, tijdens gevechten in Korea betoond. De sergeant werd na zijn onderscheiding door het korps als „uithangbord" 'gebruikt en op wel zeer duidelijk Amerikaanse ma nier. Publiciteit is in de Nieuwe Wereld nog steeds een tikje belangrijker en essen tiëler dan bij ons. Een man die iets buiten gewoons verricht heeft, of iets buitenge woon geks, kan rekenen op de fanatieke bewondering van slafelijke menigten, die zich vergapen en verdromen aan de sen satie van het geval. Blijkbaar maakt deze fanatieke sensatielust zich evenzeer van het leger meester. Want de heldhaftige ser geant heeft sinds zijn decoratie geen rustig uur meer gekend. En toen een officier hem dezer dagen in het bijzijn van een groep soldaten betitelde met „onze held", sloeg onze held erop los en pleegde hij insubordi natie op het aangezicht van de officier. Waarmee hij al zijn opgekropte woede luchtte, die de dwaze verering en het publiciteitsgesol bij hem hadden opgewekt. Hij zit nu in de cel zonder sergeants strepen, maar wel met de zozeer verlangde rust om zich heen. Wellicht vindt hij het nog niet zo'n slechte ruil. Er zijn mensen voor hun leven malende geworden van de dwaze verering, die stompzinnige mas sa's zonder ophouden in de meest opdrin gerige en irriterende vorm aan hen ken baar maakten. Het ware heldendom leeft liever in het verborgene, desnoods in de cel. Mensen die grote prestaties verrichten - or welk gebied ook moeten vaak lijdelijk de onzinnige dwaasheid der massa verering ondergaan, doch zij scheppen er zelden behagen in. We denken hierbij aan een der groten van het witte doek, Greta Gustavsson, die als de „Sfinx Garbo" de publiciteit altijd heeft getracht te ont vluchten, doch daar, blijkens haar gedra gingen, een soort schuwheidscomplex van heeft overgehouden. De grote vraag is, hoe de krijgsraad het geval van de sergear t zal beschouwen. Het afranselen van meerderen is een niet ge ring vergrijp, zelfs voor een held. Het ge brek aan tact van deze meerdere is daarbij wellicht niet zwaar genoeg om de schaal te doen overslaan in het voordeel van de man, die zijn woede tegen de domme heldenver ering niet langer kon beheersen toen hij zelf er het lijdend voorwerp van werd. De directeur van het Bolsjoi-Ballet uit Moskou, professor Michael Tsjoelaki, heeft tijdens een persconferentie in Londen mee gedeeld dat het gezelschap ook een reeks voorstellingen in de Parijse Opera zal geven. Er zijn nog geen data vastgesteld. Volgens deze zegsman zou reeds bij het bezoek van Mollet aan Moskou in prin cipe daartoe zijn besloten. Men zal zich herinneren, dat deze Russische groep reeds eerder in Parijs was, namelijk in het voor jaar van 1954, toen het optreden door de gebeurtenissen in Indochina niet doorging. Voorts zijn er „onofficiële" besprekingen over gastvoorstellingen in de Verenigde Staten gaande. Het Sadler's Wells Ballet zal op 11 no vember met twee Constellations naar Rus land vertrekken. Het repertoire voor het bezoek van dit Engelse gezelschap aan Moskou omvat dertien balletten, waar onder „Het Zwanenmeer" en „De Vuur vogel" uit het internationale en „Check mate" en „The Rake's Progress" uit het eigen repertoire. De eerste voorstelling in het kader van het Landjuweel is donderdagavond in de stadsschouwburg van Haarlem gegeven. De Rotterdamse Declamatie Club „Mutua Amicitia" trad daar aan met Arthur Miller „All my sons". De regie was in handen van Richard Flink. Zoals bekend zullen wij ons onthouden van een beoordeling der spel- prestaties, dit overlatend aan de jury, be staande uit Elise Hoomans, Karl Guttmann en Arend Hauer. Deze eerste opvoering voor het Landju weel kreeg officieel cachet door de toe spraken, welke haar voorafgingen. De wethouder van kunstzaken der gemeente Haarlem, tevens voorzitter van het comité tot herdenking van Pieter Langendijk, de heer D. A. J. Geluk verscheen namelijk voor het doek om de voorzitter van de let terlievende vereniging „J. J. Cremer", welke vereniging als gastvrouwe fungeer de, te danken voor de bereidwilligheid drie avonden af te staan voor gastvoorstellin gen der aan het Landjuweel deelnemende verenigingen. De heer Geluk betrok in die dank ook de andere Haarlemse vereni gingen, welke op deze wijze een vlotte or ganisatie hebben mogelijk gemaakt. Na tuurlijk liet hij niet na „Cremer" geluk te wensen met het jubileum, dat de vereni ging gaat vieren: het 75-jarig bestaan. Mr. J. A. P. C. Ten Bokkel, president van de gevierde letterlievende vereniging, beant woordde deze gelukwens met een compli ment aan het gemeentebestuur van Haar lem, dat het amateurtoneel zo'n warm hart toedraagt, getuige het feit, dat aan de Lan- gendijk-herdenking een toneelfestival in de vorm van een Landjuweel is verbonden. Hij drukte vervolgens de voorzitter der Rotterdamse Club de verzekering op het hart, dat hij een aandachtig auditorium zou vinden, aan welke geruststelling de zaal de bevestiging verbond van een sterk meeleven met wat op het toneel werd ge boden. Zo kreeg de eerste vertoning voor het Landjuweel een sfeerrijke en zinvollle entourage. ADVERTENTIE De Jacob Marisstichting zal met mede werking van de Haagse dienst voor Schone Kunsten van 14 december tot 27 januari in het Gemeentemuseum te Den Haag een tentoonstelling houden van werk van Paul Citroen. Het is de bedoeling van de stich ting om Haagse kunstenaars in de gele genheid te stellen in het Gemeentemuseum te exposeren. Een daartoe samengestelde jury heeft de keus voor deze eerste ten toonstelling laten vallen op het tekenwerk van Paul Citroen. Tegelijk met deze ten toonstelling zal een expositie worden ge houden van werk van de Amerikaanse fo tograaf Peter Fink. Moed is een oud Germaans woord dat vroeger een veel wijdere betekenis had dan thans. Men verstond er elke ge moedsbeweging onder en het woord: stemming geeft het dus het beste weer. In zegswijzen als: het was mij bang te moede en: in arren moede is die oude betekenis bewaard gebleven. Ook in de zin van: verbolgenheid, drift, woede kwam het woord voor. Men zeide bij voorbeeld: zijn moed aan iemand koe len. Dat men onder: hoge moed, hoog moed, trots verstond, is duidelijk. Thans is de gewone betekenis: onver schrokkenheid. Men spreekt van: moed scheppen, moed houden, de moed op geven, verliezen of laten zakken, moed geven of inspreken, de moed benemen enz. Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Dorkwerd en Wierum (Gr.): P. W. Martijn, vic. te Joure; naar Anna Paulowna (toez.): J. Korpershoek, vic. te Overschie, die bedankte voor IJzen- dijke. Evang. Luth. Kerk Aangenomen naar Ede: A. Burghoorn te Edam. ADVERTENTIE over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten Zij schenken de rust tot herstel TONEEL EN DANS Vrijdag 19 oktober, Stadsschouwburg, 10.30 en 14.30 uur: De „Jonge Comedie" geeft voor de lagere scholen twee opvoeringen van „Keerlen Ontwaek". Dit spel rond Floris de Vijfde werd geschreven door Cees Pijpers, de regie is van Jan Grefe. Tot de optredenden behoren Ellen Durieux, Erna Luteyn, Marja Brugman, Leo Verwey, Harry Emmeloo, Hans Bollandt en Wim Wagter. Zaterdag 20 oktober, Stadsschouwburg, 19.30 uur: De Nederlandse Comedie speelt „Ivanov" van Anton P. Tsjechov onder regie van prof. Pjotr Sjarov in een verta ling van Charles B. Timmer. In dit stuk spelen achttien acteurs en actrices. De voornaamste rollen worden vertolkt door Johan Fiolet, Han Bentz van den Berg, Sigrid Koetse, Lous Hensen, Mimi Boes- nach, Paul Huf en Henk Rigters. Zaterdag 20 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Het toneelgezelschap „Johan Kaart" speelt voor de federatie Haarlem van de P. v. d. A. het blijspel „Potasch en Perlemoer met vakantie". De voorstelling is besloten. Zaterdag 20 oktober. Minerva theater, 20.45 uur: Televisie-uitzending door de K.R.O. van het eerste Krocodilprogramma in dit seizoen. Medewerkenden aan het program ma zijn Moris en Mitch, Robert Ripa, No- berte. The Nelson Brothers. Wim Lier en Lies van Altena. Muzikale begeleiding wordt verzorgd door het K.R.O.-orkest „Cascade" onder leiding van Johnny Om- bach. In dit programma wordt tevens het televisiespel „Kwist wel, kwast niet" op genomen. Zondag 21 oktober. Concertgebouw, 20 uur: Het toneelgezelschap „Johan Kaart" speelt voor de federatie Haarlem van de P. v. d. A. „Potasch en Perlemoer" met vakantie. Met Johan Kaart en Johan Boskamp in de titelrollen. Zondag 21 oktober, Stadsschouwburg, 19.30 uur: De Nederlandse Comedie geeft een tweede voorstelling van „Ivanov", van Tsjechov (zie zaterdag). Maandag 22 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Het toneelgezelschap „Johan Kaart" geeft een voorstelling van het blijspel „De vier Mullers". Donderdag 25 oktober, Stadsschouwburg, ADVERTENTIE 10.30 en 14.30 uur: De „Jonge Comedie" geeft voor de lagere scholen twee voor stellingen van „Keerlen Ontwaeck". (zie Vrijdag). Vrijdag 26 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep „Puck" geeft een voor stelling van „Cycloon 3 antwoordt niet". Deze voorstelling geschiedt onder auspi ciën van „Geloof en Wetenschap" en is besloten (zie: Geloof en Wetenschap). Woensdag 24 oktober, Minervatheater, 20.15 uur: Voor de Heemsteedse Kunstkring treedt op Charlotte Kohier met „Het Bal" van Irene Nemirovsky in de vertaling van J. W. F. Werumeus Buning. MUZIEK Vrijdag 19 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Het N. Ph. O. geeft een concert voor de schooljeugd. Gespeeld zal worden „Pré lude du déluge" van Camille Saint Saëns. de „Variations symphonique?" van César Franck (met Willem Andriessen als solist) en de ouverture „Le roi d'Ys" van Eduard Lalo. Het concert staat onder leiding van Marinus Adam. Deze geeft ook een toe lichting. Zondag 21 oktober, Linnaeushof. 15 uur: De muziekkapel De Alpenjagers treedt op als Tyrolerkapel en als de boerenkapel „De Hooischelf". Maandag 22 oktober, Grote Kerk, 15.3016.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Maandag 22 oktober, Concertgebouw, 20 uur: De Poolse pianist Jan Smeterling geeft een recital. Het programma vermeldt wer ken van Chopin, waai-onder enkele balla des, de Sonate opus 58 en het Scherzo nr. 1. Dit is het eerste concert in de meester- serie. Maandag 22 oktober, Concertgebouw, 20 uur: T r gelegenheid van het honderdjarig be staan van de vereniging „Weten en Wer ken" in Haarlem wordt een feestavond gegeven, aangeboden door het gemeente bestuur van Haarlem. Aan deze avond zul len medewerken de organist Albert de Klerk, de sopraan Corry Bijster en de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend schap". Dinsdag 23 oktober, Concertgebouw, 19.30 uur: De heer Paul Chr. van Westering houdt een inleiding bij het concert, dat door het N. Ph. O. wordt gegeven. Dinsdag 23 rktober, Concertgebouw, 20.15 uur: Het N. Ph. O. geeft onder leiding van Marinus Adam een uitvoering van de Symfonie van Ditter von Dittershoff, het Vioolconcert in e van Joh. Seb. Bach, een fantasie voor viool en orkest van Suk en „Uit bossen en beemden van Bohemen" van Smetana. Solist is de violist Ricardo Odnoposoff. Woensdag 24 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: Het nieuwe operagezelschap „Forum" geefl een uitvoering van „De Parelvissers" van Bizet. Dirigent is Gustav Fülleborn. De regie heeft Paul Pella. Medewerkenden Op een pleintje in de Bair- ro Alto de hoge wijk van Lissabon staat een monu ment. Het is een wit stenen zuil, waarin een ronde bron zen placque is aangebracht. De beeltenis van Eduardo Coelho, fundador do Diario de Noticias, 18351889, is in de steen uitgehouwen en we begrijpen hieruit, dat hij in zijn tijd de thans grootste krant van Portugal, de Dia rio de Noticias, heeft opge richt. Dit dagblad, dat per week zeker veertig pagina's meer geeft dan welke Neder landse krant ook. is de spreekbuis van de regering en daarom zal men er tever geefs in zoeken naar de ver melding: Este numero foi visado pela Comisao de Cen- sura, dit nummer is door de censuurcommissie nageke ken. Dat regeltje, een beetje weggestopt, maar alleen al door zijn aanwezigheid een doorn in het oog van de rechtgeaarde journalist, vindt men wel op de voorpagina van de Diario de Lisboa, dat de naam heeft een zekere op positie te voeren en in het verleden nogal eens op de fi guurlijke vingers is getikt. Eduardo Coelho, een man met waardige bakkebaardjes, ziet er zeer ernstig uit, maar hij kijkt niet onwelwillend. Hij heeft in het leven iets bereikt, waarop hij trots kan zijn en niemand zal hem dan ook zijn monument misgun nen. Daar hij en profile is afgebeeld, mist zijn blik de gene, die er veel toe heeft begedragen zijn krant groot te maken. Enkele meters voor hem staat op een apart voetstukje het levensgrote beeld van de Portugese kran tenjongen in volle actie. Hij heeft haast, zoals gewoon lijk: zijn blote linkervoet rust op de piëdestal, zijn rechter is van de grond. In zijn -linkerhand draagt hij enkele losse kranten; de zware tas met de voorraad heeft hij rechts stevig om klemd. Hij zou met zijn half lange nauwe broek en aan de hals open buis zó uit het leven van nu kunnen zijn ge stapt. Het dagelijks bestaan is vaak schrijnend hard voor de bewoners van zuidelijke landen. Portugal maakt daar op geen uitzondering, ook al valt niet te ontkennen, dat vooral na de tweede wereld oorlog grote verbeteringen tot stand zijn gekomen. Maar Lissabon loopt nog vol klei ne jongetjes, die tot het mid dernachtelijk uur de terras sen en café's afstropen. Zij verkopen kranten en tijd schriften of maken met roe rende ijver van stoffige en besmeurde schoenen blinken de spiegels. En een van deze knaapjes staat in brons voor de deftige Eduardo Coelho. Hij hoort er volledig bij, daarvan getuigt het keurige hekje, dat het hele monu ment omsluit. Ik heb er lang bij stilge staan, getroffen door de fijngevoeligheid van deze hulde. Plichtsgetrouw no teerde ik de gegevens van de man, die als eei-ste in de directeurskamer van de Dia rio de Noticias heeft geze ten, maar als ik tevens geen foto van de placque had ge maakt, zou ik zijn gezicht al lang vergeten zijn-. De kran tenjongen ken ik voor altijd. Ik heb hem immers bezig gezien., die avond toen ik na een goed diner een kopje koffie dronk op een terrasje aan het plein Restoradores. Het is het uur, dat de theaters uit-gaan en het ge goede deel van, Lissabon zich naar de nachtclubs be geeft. Het parkeerterrein in het midden van het plein is stampvol. Ettelijke tramlij nen komen hier samen en elke minuut spuwt een gil lend door de bochten schu rende wagen tientallen men sen in het centrum uit. Tk let niet op de elegante da mes, die op naaldhakjes voorttrippelen in een japon van Balanciaga of De Gi- venehy, omdat ik geboeid de verrichtingen gadesla van een krantenjongen» Hij zal niet ouder dan elf, twaalf jaar zijn en is klein van stuk, zelfs als ik erbij in aan merking neem, dat dit deel van de Lissabonse bevolking door chronische ondervoe ding geen kans krijgt flink uit de kluiten te schieten. Wanneer een tram volgela den vertrekt, slingert hij zich, een flink pak kranten onder de arm, handig op het achterbalkon, loopt de wa gen door in de poging zijn lectuur te slijten en springt er van het voorbalkon weer af. De snelheid is dan al aan zienlijk geworden. Een ge vaarlijk bedrijf, dat boven dien weinig lonend blijkt te zijn- In,tussen vergeet hij het terras niet. Af en toe rent hij, tussen het afwerken van twee trams door, gejaagd langs de stoeltjes en duwt de koffieslurpers een avond blad onder de neus. Bij mij blijft hij wat langer staan. Zijn onfeilbare blik heeft de vreemdeling ontdekt misschien een rijke Ameri cano? „Een mooi tijdschrift, ex cellencia?" vraagt hij. Hij grijnst en zijn witte tanden blikkeren in zijn groezelig gezicht. Ik schud mijn hoofd, maar net niet definitief genoeg. De kleine psycholoog loopt door, want de volgende tram zet zich al in beweging. Uit zijn laatste blik kan ik echter op maken, dat ik nog lang niet van hem af ben,. Ik denk: waar slaapt hij vannacht? Heeft hij vandaag voldoende verdiend voor een paar droge broodjes en een bord vissoep? Wordt hij straks, doodmoe, door een liefdevolle moeder toege dekt? Vier, vijf trams komen en gaan. Hij wipt erop, springt eraf: nota bene met zijn rug naar de rijrichting! Daar draaft hij weer op me af. „Koop toch een tijdschrift van me, excellencia", vleit hij. Langs zijn mondhoeken lopen de groeven van de ontbering. Als hij eyen op zij kijkt, vormt zijn oogwit twee lichte plekjes in zijn gebruinde kop. v Natuurlijk koop ik het blad met de schreeuwend- bonte plaatjes had u me soms voor standvastiger ge houden? Ik geef hem een escudo fooi: dertien en drie- tiende cent in Hollands geld. „Muito, muito obrigado, excellencia", zegt hij en hij maakt er een buiging bij. En hij lacht, om al zijn ha gelwitte tanden heen. Een meisje gaat heupwie gend langs. Haar mascara ogen taxeren mijn maat schappelijke houding. Ik kijk langs haar heen. Mijn jonge vriend staat alweer op een achterbalkon, waar nie mand hem ziet. Hij stelt zijn leven in de waagschaal voor enkele centavos. Het meisje draagt een nylon blouse. Hij is in lompen gekleed. Het geeft me een onuitsprekelij ke voldoening te bedenken, dat voor hem in de Bairro Alto een standbeeld staat. J. F. Kemmino zijn, Cora van Doesburg, Bert Bijnen, Jan Duiveman en Johan van Haagen. Woensdag 24 oktober, Concertgebouw, 19.30 uur: De Haarlemse Bond van Muziekver enigingen geeft een „Bonds-prestatie-con- cert" waaraan wordt medegewerkt door het harmonieorkest „Crescendo" uit Spaarndam en het gelijknamige harmonie- orke. in Haarlem, de kunstkring Apollo" uit Haarlem, de r.-k. harmonie „St. Bavo" en het harmonieorkest „Haarlem". Donderdag 25 oktober, Concertgebouw, 20 uur: De organist Albert de Klerk geeft een concert. Het programma vermeldt een fantasie en een partita van Joh. Seb. Bach, een preludium van Felix Mendelssohn Bartholdy. de Pastorale opus 19 van César Franck en de Sonata Eroïca van Joseph Jongen VOLKUNIVERSITEIT Vrijdag 19 en 26 oktober, 20 uur: Dr. A. L. Constandse spreekt in het Minerva Theater over „De toekomst van Europa". Maandag 22 oktober, 20 uur: Ds. W. G. Over- bosch houdt een voordracht over „Ver houding tussen godsdienst en kunst" in het Frans Halsmuseum. Maandag 22 oktober, 20 uur: De heer L. Postma geeft zijn vierde voordracht in een boetseercursus van zes voordrachten, uit sluitend bestemd voor ingeschreven leden van de V, U. De voordrachten worden ge geven in het Coornhert-lyceum. Woensdag 24 oktober, 20 uur: De heer P. J. F. Dupuis spreekt in het Frans Halsmu seum over „Enkele medische problemen rond het huwelijk". Woensdag 24 oktober, 19.30 uur: De heer K. Schuitema geeft in het Frans Halsmuseum zijn tweede voordracht in een serie van tien lessen getiteld „Spreken in het open baar". Donderdag 25 oktober, 20 uur: In het Frans Halsmuseum spreekt prof. dr. L. v. d. Pijl over „Nieuwe visies op de plantenwereld". GELOOF EN WETENSCHAP Vrijdag 19 oktober. Stadsschouwburg, 20 uur: Optreden van de voordrachtkunstenares Ge.org.ettc .Hagedoorn en de pianist Pierre Verdonck met een internationaal program ma van chansons. Vriidag 26 oktober. Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroeop „Puck" geeft een voorstel ling van „Cycloon 3 antwoordt niet" van Jules Roy in vertaling van W. van Vee- neridaal. Regie: Cas Baas. Optredenden zijn Guus Vcrstraete, Cas Baas, Egbert van Pa ridon, Wim van den Heuvel, Jan Grefe, Tine de- Vries en Karin Haage. Maandag 22 oktober, 20 uur: In de cursus „Tussen Nijldelta en Rode Zee, slepers en baggers op de zeven zeeën" wordt in de Kroonzaal van Brinkmann een documen taire vertoond met lichtbeelden in kleuren. Cursusleider is de schrijver-cineast Anton de Leeuw. TENTOONSTELLINGEN Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend donderdags van 1012.30 uur en van 13.3017 uur en zondags van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Nieuwe opstelling van de regentenstukken van Frans Hals, expo sitie van poppenhuis anno 1750 met in ventaris. Het museum is geopend op werk dagen van 1016 uur dagelijks en zondags van 1316 uur. Tevlermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen onder meer van Rembrandt, Michel An- gelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere werkdag behalve maandag van 1115 uur en de eerste zondag van iedere maand van 1315 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculptu ren, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen van 1017 uur, des zondags van 1316 uur. Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging onder geleide uitsluitend op aanvrage voor groepen van tenminste vijftien personen. Tinliolthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17: Het museum is geopend van maandag tot en met zaterdag van 9-12 en van 14-16 uur. Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Geopend van 9—12.30 en van 13.3016 uur. Huis Van Looy: Zevende jaarlijkse tentoon stelling van werken van Jacobus van Looy. Dagelijks van 10—12.30 uur en van 13.30— 17 uur. Zondags van 1417 uur. Tot 7 ok tober geopend. Voorts een expositie van werken van de schilder en tekenaar Cor Dik tot 5 november. Cantine Conrad Stork: Zaterdag 20 oktober wordt een tentoonstelling gehouden van prijswerkstukken. Enkele personeelsleden zullen de machines demonstreren. De ten toonstelling is geopend van 14 tot 17 uur. Vishal: Tot en met woensdag 24 oktober kan men een tentoonstelling bezichtigen ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de UNESCO. De tentoonstelling is dage lijks geopend van 10 tot 17 en van 20 tot 22 uur, behalve zondag. Vleeshal: Op maandag 22 oktober wordt een tentoonstelling geopend onder de naam „Buitengewoon Onderwijs 1956". In ver scheidene stands zijn veertien vormen van het bijzonder lager onderwijs aanschouwe lijk gemaakt door middel van foto's, gra fieken, tekeningen en modellen. Dagelijks geopend, behalve zondag, van 9 tot 12, 14 tot 17 en 19 tot 22 uur. De tentoonstelling is tot 3 november te bezichtigen. DIVERSEN Vrijdag 19 oktober, 20 uur: In het gebouw van de speeltuinvereniging „Oosterkwar tier" aan de Zomervaart zal wethouder W. F. Happé spreken over het rapport van B. en W. inzake de woningbouw. Zaterdag 20 oktober, „Oud Berg en Dal", Bennebroek, 20 uur: De toneelvereniging „Onder Ons" speelt „Een schip vaart uit". Maandag 22 oktober, „De Leeuwerik", 20 uur: Bijeenkomst, georganiseerd door het Ne derlands Verbond van Middenstandsvere- nigingen. De heer M. Rademakers, voor zitter van het N. V. M. en de heer G. J. Overmars, lid van het hoofdbestuur, zul len onder meer spreken over het onder werp „Hoe vindt de middenstand compen satie voor de huurverhoging". Maandag 22 oktober, H. J. M. V., 20 uur: De zangvereniging „Ons Genoegen" en de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend schap" geven een concert. Het programma voor de pauze is geheel gewijd aan Haar lemse componisten. Dinsdag 23 oktober, 20 uur: In het gebouw van de Vrijzinnig Hervormden in de Veste- straat in Haarlem zal voor het Centrum voor Internationale lezingen ir. F. B. Carbasius Weber spreken over zijn jongste ervaringen in India. Deze lezing wordt ge houden ter viering van „De dag der Ver enigde Naties". Tevens wordt er een film vertoond over de Wereldgezondheidsorga nisatie. Dinsdag 23 oktober, Stadsschouwburg, 20 uur: De geheelonthouders toneelvereni ging „Nieuw Leven" speelt „Westerman Zn." van Chr. van Bommel—Kouw en Henk Bakker. Dinsdag 23 oktober, 20 uur: Voor de Neder landse Vrouwen Elektriciteitsvereniging, afdeling Haarlem zal mevrouw N. C. Bak ker—de Ruiter spreken over „Samen bouwen". Dinsdag 23 oktober, „Rusthoek", Bloemen daal, 20 uur: Voor de Koninklijke Neder landse Vereniging voor Tuinbouw en Plantkunde zal mr. D. Hanekuyk spreken over de land- en tuinbouw van Nieuw Zee land. Woensdag 24 oktober, Concertgebouw, 20 uur: Voor de Koninklijke vereniging „Oost en West" zal ds. H. J. Teutscher spreken over „Papoea's in beweging". Donderdag 25 oktober, Zuiderkapel, 20 uur: Onder auspiciën van de Stichting tot ver kondiging van het evangelie en versprei ding van christelijke lectuur in Haarlem zal de zendeling W. Könemann een voor dracht houden getiteld: „Kruistocht in de Baliem-vallei". Hierbij worden kleuren dia's geprojekteerd. Donderdag 25 oktober, kapel Sionskerk, Haarlem-noord. 20 uur: Voor het Instituut voor Arbeidersontwikkeling zal dr. A. Melchior spreken over zijn laatste reis naar Afrika. Donderdag 25 oktober, gebouw St. Bavo, 19.30 uur: Voor de leden van de Algemene Bond voor Ouden van Dagen, afdeling Haarlem, zal een ontspanningsavond wor den gegeven. Medewerking zal worden verleend door de muziek-, zang- en to neelvereniging „Musicorda". Dirigent: Ab Douwes. Donderdag 25 oktober, Jeugdhuis, Donkere- laan, Bloemendaal, 20 uur: Voor de Bloe- mendaalse afdeling van de Nederlandse Christen Vrouwenbond zal een vertoning worden gegeven, van een film getiteld „Meer en Bos". ADVERTENTIE wekt u toch liever niet de indruk reeds de vijftig gepasseerd te zijn. Heel veel hangt het af van de regen mantel of -jas die u kiest. Kom 's kijken bij LIPPITS en kies een model dat u net zo jong maakt als u (graag) bent. Speciaalhuis Regenkleding Alle Duitsche kranten staan vol over den voorbeeldelo.ozen schelmenstreek die in de stad Köpenick volvoerd is. Een in de uniform van Pruisisch kapi tein van de garde gekleede schavuit had op een schietterrein in het Noord-Westen van Berlijn twaalf grenadiers bevolen hem onmiddellijk te volgen om een ge heime opdracht van den Keizer uit te voeren. Met den trein spoorde men naar de voorstad Köpenick, waar de „kapitein" het raadhuis liet bezetten en den burge meester gevangen nam. Hij snauwde de zen magistraat op barschen toon af en be val den grenadiers, hem op te brengen naar de hoofdwacht in. Berlijn, evenals den ontvanger, op wiens kas van 4000 mark de „kapitein" beslag legde. Hij nam vervolgens afscheid "an de grenadiers, na hen op brood en bier onthaald te hebben. Toen de optocht van den gevangen ge nomen burgemeester en ontvanger, om ringd door de krijgshaftige grenadiers, bij de hoofdwacht te Berlijn aankwam, werd pas ontdekt dat men met een gran- diozen spitsboevenstreek te doen had. De Duitsche kranten zijn het er over eens dat in de ontzaglijke belachelijk heid van het geheele voorval tegelijk als bittere pil een les zit. De schavuit heeft namelijk een zeer juisten kijk gehad op de mentaliteit van den Pruisischen sol daat, die bij het zien van een kapiteins uniform het eigen oordeel geheel verliest. Evenzoo zakken de twijfel en het zelf bewustzijn van een burgemeester voor een militaire uniform in elkaar, ofschoon, volgens ooggetuigen, de man die haar droeg er uitzag alsof hij zoo uit het tucht huis was gekomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 5