van18 gemakken voorzien ^14-^ véél beter - véél goedkoper Arinie Woud zong hoofdrol in „Orpheus" van Glück Oliepijpleiding door Canada Groupe Vocal Fritz Hoyoïs „Johez" met „De Tsarewitsj" Werk van John Piper Kilo's slanker BonKorets Kort en bondig DONDERDAG 8 NOVEMBER 1956 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 9 Haagse Kunstmaand 1956 BRIL van WEBER-^=: Schapen op postzegels Première van Nederlandse Comedie uitgesteld Filmvoorstelling door het Haags Filmmuseum Parlementair commentaar DE NIEUWSTE, MODERNSTE, STOFZUIGER JOJTON-RX* I8 en ló'mm Voorwalt-foto 0verveen;tel. 16012 Scotch tape voor recorders Crediteuren Linnaeushof spraken over verder beleid KAPITALE BELEVENIS Oosterbeekse jongen meldde zich bij Haarlemse politie ZANDVOORT Bijeenkomsten uitgesteld HAARLEMMERLIEDE Cilly Wang in Heemstede Kwikdief wordt veroordeeld tot zes maanden Tweede verkeerscursus voor Haarlemse fietsers Het tienjarig bestaan van het Neder lands-Belgisch Cultureel Verdrag wordt thans in Den Haag gevierd met manifes taties op kunstgebied, die zowel door Ne derlanders als door Belgen gegeven wor den. Men kan niet verwachten, dat alle manifestaties een zelfde niveau van ar tistieke volmaaktheid bereiken. Dat is trouwens al gebleken. Maar van de Groupe Vocal Fritz Hoyis, die dinsdagavond in „Diligentia" optrad, kan gezegd worden, dat zij voor een ver rassend hoogtepunt gezorgd heeft. Helaas was daar slechts een minimaal klein audi torium getuige van. Het kan zijn dat de internationale spanning der laatste dagen de ambitie om dit concert te bezoeken verlamd heeft. Maar ook kan de geringe belangstelling een gevolg zijn geweest van de typisch Nederlandse kat-uit-de-boom- kijkerij. Want deze „Groupe Vocal" (die in Brussel haar domicilie heeft) is hier vrijwel niet bekend, al heeft men toch reeds gelegenheid gehad met haar capaci teiten kennis te maken. Het is onder lei ding van Fritz Hoyis een voortreffelijk ensemble van zangers en zangeressen met uitstekende stemmen en prima scholing. Die scholing heeft overigens niet geleid tot individualisme, hetgeen voor een koor van zes zangeressen en zes zangers wel merkwaardig mag heten. Het is de dirigent prachtig gelukt de stemmen tot een fraai geheel te coördineren. Slechts bij een enkel werk van het omvangrijke programma het dubbelkoor „Que dis-tu, que fais-tu?" van Orlando di Lassus kwam door de ver doorgevoerde verdeling der stemmen de individualiteit daarvan te dominerend werken, vooral bij de sopranen. Het was overigens een rijke muzikale ervaring te luisteren naar de perfecte ver tolkingen van een reeks meesterwerken uit de koorlitteratuur, een reeks die qua gehalte geen inzinking vertoonde en die de verfijnde artistieke smaak van dirigent en zangers klaar demonstreerde. Voor de pauze waren het geestelijke en wereldlijke composities van beroemdheden als J. Pz. Sweelinck, Orlando di Lassus, Philippe de Monte en Cornelis Schuyt, benevens vocale muziek van minder opgevallen figuren als J. van Berchem, J. Wintelroy en Lupus Hellinc uit de zestiende eeuw. Al deze componisten staan nog dicht bij de middel eeuwse koorpolyfonie, al kondigt zich de renaissance, opvallend bijvoorbeeld in de wereldlijke werken, die dinsdagavond wer den gezongen, onmiskenbaar aan. En dat niet alleen in de muziek, maar ook in de tekst, nu eens heel ondeugend en geestig, dan weer amoureus zonder de zware smachtingen, die eigen waren aan de ro mantische poëzie. In de renaissance wist men waarlijk wat het betekende „de dag te plukken" en het leven te beleven! Het koor beheerste de middeleeuwse polyfonie voortreffelijk. Het zingen bleef evenwel niet beperkt tot een eenzijdige technische prestatie, maar het kwam op het hoge plan van bezield musiceren, dat ADVERTENTIE Expositie in Amsterdam Engeland rekent John Piper tot één zijner belangrijkste hedendaagse kunste naars. Toen wij direct na de oorlog op de hoogte werden gesteld van hetgeen Enge land ondertussen dan toch op cultureel gebied nog had kunnen opbrengen, konden wij al met Pipers werk kennnis maken door boekjes uit de serie: The Penquin Modern Painters, waarnaar velen onzer hongerig grepen. Pipers werk is sindsdien wel tegenwoordig geweest op groepsten toonstellingen van Engelse kunst hier. Een alléén aan zijn werk gewijde tentoonstel ling, gelijk die van zijn collega's Sutherland en Nicholson in het Amsterdamse Stedelijk Museum, werd hem blijkbaar nog niet waardig geacht. Piper heel't wel eens ab stract werk gemaakt, maar doet dat allang niet meer. Sutherland werkt in zeer ab straherende zin, Nicholsons latere werk is geheel abstract te noemen. Hierin zal wel de oorzaak liggen van een nalatigheid. Het is Magdalene Sothmann in Amsterdam, die weer eens bewijst dat de kunsthandel een niet onbelangrijke culturele functie vervult door het beeld, dat we nogal eens krijgen van de hedendaagse beeldende kunst, te retoucheren.In dit geval met een expositie van werk van Piper, die tot 24 november te zien is. Dat Piper nu werkelijk tot de groten van deze tijd behoort, zou ik overigens even weinig stellig durven beweren dan dat het naar mijn smaak van Sutherland en Nicholson gezegd kan worden. Zeker is dat Piper zich dermate afhankelijk toont van het onderwerp, dat hij er niet gelijk Cézanne of Van Gogh boven uit groeit. Of om dichter in zijn buurt te blijven: de Fransman Raout Dufy, met wiens werk dat van Piper in sommige opzichten wel eens even te vergelijken is. Beiden name lijk hebben bijvoorbeeld een aanleg tot decoreren gemeen. Ook in de schriftuur, de beweging van het tekenend penseel over het vlak, toont eenzelfde voorkeur voor de effecten daarvan. Piper munt vooral uit als aquarellist en loont zich daarmee wel een typisch Engels kunstenaar. 1-Iij kent de materie van de waterverf, geniet ervan, speelt er graag mee en weet bovendien toch „uit de verf" te komen, zoals dat onder schilders heet. Dat laatste is niet geheel van Pipers olie verfschilderijen te zeggen, zeker minder dan van die van Dufy. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar de buitenkanten van steden, naar oude buitenplaatsen, naar ruïnes. Er is een voor keur voor het verrotte en het verbrokkel de. Hij plaatst dit onder een romantische belichting en doet dan wel aan de Italiaan Guardi denken. Zijn visie op de dingen is eigenlijk een traditionele. Zijn middelen zijn echter wel degelijk van deze tijd. Hij was zeer geschikt stemmingsbeelden te geven van de laatste oorlog. Het eerste werk waarmee een groter publiek hier kon kennismaken was door hem als officieel oorlogsschilder („war-painter") geschil derd. Hoe hebben ook Sutherland en de beeldhouwer-tekenaar Moore daarin uit gemunt! Het verhalende ligt de Engelsen goed en daarom is een nadere kennisma king met Pipers werk de moeite waard. Bob Buys het woord niet als een voertuig voor de klank beschouwt, maar als een integrerend bestanddeel van de totale compositie. Dit beginsel van interpretatie gaf ook aan de uitvoeringen van werken van hedendaagse Belgische en Nederlandse componisten de grote waarde. Geheel afgezonderd in deze reeks stond de Partita piccola van Lex van Delden, waarvoor van het gebruik van een tekst door de componist bewust is afgezien. Van Delden gebruikt de stem hier in instru mentale zin. Het zou verkeerd zijn te zeg gen: als instrumenten, omdat de stem toch altijd dichter bij de ziel staat dan welk instrument ook. Als zuiver muzikale pres tatie was de uitvoering van de aangenaam klinkende partita bijzonder te waarderen. Te vermelden is verder het merkwaardig geavanceerde werk „Le Tournoi" van de in 1875 geboren Belg Raymond Moulaert, het grappige „De grote hond en de kleine kat" van Diepenbrock, de stoere compositie van Marius Flothuis „Gelukkig is het land" met zijn schrijnende actualiteit, de gees tige reeks zoölogische typeringen van Jean Absil (geboren 1893) en de gevarieerde tweede serie „Spreuken en citaten" van Géza Frid, wijze lessen over het algemeen, waarbij de componist echter de hatelijk heid aan het adres van de dilettant maar moest schrappen. Hij zelf kan toch ook niet buiten de belangstelling van die dilet tant! Bijzonder goed gekozen was het slot. een aangrijpend gedichtje van Guido Ge- zelle vol diepe zin: „Leert verdragen, zonder klagen, wie gij zijt. Die verdraagt, schoon gejaagd, wint den strijd." Het kleine aantal toehoorders toonde zich uiterst dankbaar voor hetgeen het Brusselse koor had geschonken. Het kreeg nog een toegift: „Daar was een wuf, die spon" in de bewerking van Sem Dresden. P. Zwaansioijh Ter gelegenheid van het feit dat het volgend jaar 75 jaar geleden is dat Nieuw Zeeland voor het eerst schapen exporteerde naar Engeland, geeft de Nieuwzeelandse P.T.T. twee postzegels uit. Op de foto ziet men de postzegel van 8 pence die een lam, een modern koelschip en de „Dunedin", het Britse zeilschip dat in 1882 de eerste schapen naar Engeland bracht, toont. De Nederlandse Comedie heeft zo deelt zij mede besloten de première van Usti nov's „Romanoff en Juliana" voor enige tijd uit te stéllen. In verband mét dé tragische gebeurtenissen in Hongarije meent de direc tie, dat het op het ogenblik niet juist zou zijn een stuk ten tonele te brengen, waarin op badinerende wijze onder meer een persiflage wordt gegeven op de verhoudingen tussen de diplomatieke vertegenwoordigers van twee grote mogendheden De stichting Haags Filmmuseum heeft ook haar deel bijgedragen tot de viering van het tienjarig bestaan van het Belgisch-Neder lands Akkoord. Zij gaf dinsdagavond in het Gemeente museum in Den Haag een tweetal filmvoor stellingen, waarvoor het programma bestond uit een Belgische en een Nederlandse film. De vertoning van de Belgische film „Meeuwen sterven in de haven" betekende de première voor Nederland, een speelfilm, die in 1955 in België voor het eerst werd gedraaid. Zij werd vervaardigd door drie jonge Belgische cineasten, Rik Knijpers, Ivo Michiels en Roland Verhavert. De Ne derlander Blansjaar had de leiding der foto grafie. De film werd op amusante wijze in geleid door Ivo Michiels, die de moeilijk heden schetste, welke men moest overwin nen alvorens een financiële basis was gelegd en die er bij do overschrijding van de Bel gisch-Nederlandse grens bestonden. I-Iij be pleitte een inniger samengaan van de Neder landse en Belgische filmers, opdat, door een groter afzetgebied, de economische moge lijkheden worden geschapen voor een eigen Nederlandse en Belgische filmproduktie. Later werd de documentaire van Bert Haan stra, „Strijd zonder einde", vertoond, de kleurenfilm die vorig jaar tijdens de film- week in Arnhem werd bekroond. Deze film. avond, waarvoor terecht grote waardering bestond, werd met een enkel woord ingeleid door de voorzitter van het Haags Film museum. de heer P. van der Valk. (Van onze parlementaire redacteur) Het eerste optreden van de nieuwe mi nister van Financiën in 's lands vergader zaal, waarin hij voordien als financieel deskundige van de fractie van de Partij van de Arbeid zitting had, mag in menig opzicht geslaagd genoemd worden, welis waar waren zijn uiteenzettingen gespeend van geestige opmerkingen, die in de be togen van zijn voorganger, minister van de Kieft, nooit ontbraken, maar niettemin vond ook hij bij de kamerleden een aan dachtig gehoor. Hij bleek doordrongen te zijn van, het besef, dat hij als minister van Financiën in een kabinet van gemengde politieke samenstelling niet zozeer eigen politieke stokpaardjes kan berijden, maar terdege rekening moet houden met de op vattingen van andere politieke richtingen dan de zijne. Toen hij de moeilijkheden had geschetst die zich tengevolge van de hoogconjunctuur voordoen, was het ken merkend, dat hij op de voorgrond plaatste de hoop te koesteren, dat men een oplos sing zou vinden „in een geest van gezamen lijk overleg". Deze gedachten kwam ver derop in zijn rede meer dan eens terug. Met speciale nadruk gaf hij de Kamer de verzekering dat er geen sprake van is, dat hij bepaalde, speciaal door hem en zijn politieke vrienden gekoesterde beginselen thans wenst door te drijven. Kortom, over de „oude plunje" van het Kamerlid Hofstra behoefde men zich niet ongerust te maken, want minister Hofstra zal een financieel beleid voeren, dat overeenstemt met de politiek van het kabinet als zodanig. Van daar dat hij de aansporing van zijn partij genoot ir. Vondeling, het niet door leningen te dekken tekort van 500 miljoen gulden weg te werken met behulp van belasting verhogingen, van de hand wees. Vast staat in elk geval, dat de regering mét de Kamer inflatoire financiering beslist afwijst. Mi nister Hofstra maakte verder duidelijk, waarom thans een verdere rentestijging geenszins een deugdelijk middel zou zijn om de krapheid op de kapitaalmarkt te overwinnen. Het is begrijpelijk, dat over de middelen ter oplossing van de financiële problemen niet alle afgevaardigden precies eender denken als de minister van Finan ciën:. Dit neemt niet weg, dat ook zij die het niet met hem eens zijn, in elk geval in zoverre in hem vertrouwen kunnen stellen, dat hij duidelijk toonde te beseffen hoe zeer het gewenst en nodig is, ook op finan cieel gebied, met de verscheidenheid in ons volk rekening te houden. Daarvan uit gaande wil hij streven naar bevordering van eenheid in verscheidenheid. Algemene weekmarkt Oud-Schoten De algemene weekmarkt in Oud- Y hoten te Haarlem zal gedurende de wintermaanden van 10 november tot 1 april in verband met de snel invallende duisternis en de slechte straatverlichting om half vijf worden be ëindigd. ADVERTENTIE De Haarlemse operette-vereniging „Jo hez" moet ongetwijfeld zeker van zichzelf geweest zijn, toen zij de operette „De Tsa rewitsj" van Franz Léhar voor een opvoe ring in studie nam. Het is voor dilettanten een extra veel en zware eisen stellend the aterstuk. De moeilijkheden liggen niet alleen op het gebied van de muziek en van de uitbeelding der rollen, waartoe deze operette in tegenstelling tot andere spelen van het luchtige genre ruimschoorts kan sen biedt. Zij liggen ook daar, waar het gaat om het karakter van het werk te be palen en te behouden. Want aan de regis seur, die zich van zijn taak bewust is, dringt zich al heel spoedig de vraag op: waar moet het zwaartepunt bij een opvoe ring gelegd worden in het komische of in het ernstige element? De laatstgenoemde uitbeeldingsfactor kan in „De Tsarewitsj" van een sterk dominerende kracht worden. Ik herinner mij althans opvoeringen van de operette, die meer aan een serieuze opera deden denken dan aan de groep van ongecompliceerde, van vrolijkheid en scherts doortrokken muzikale toneelwer ken, waarbij Léhar zijn schepping toch bewust heeft ondergebracht. Het mag daarom als een grote verdien ste van regisseur Jan Voogt vermeld wor den, dat hij voor de verhouding van ernst en luim voor de opvoering die woensdag avond door „Johez" in de Haarlemse Stads schouwburg gegeven werd, zo'n voortreffe lijk evenwicht heeft weten te vinden. „De Tsarewitsj" ging niet onder in een over maat van versomberende ernst, maar kon zichzelf blijven en zich handhaven als een echte operette, waarbij men uitbundig ple zier kan hebben bij allerlei aantrekkelijke taferelen, maar waarbij toch ook ruimte gelaten werd aan een stukje levenstragiek, ADVERTENTIE De commissie van crediteuren van de Lin naeushof te Bcnnebroek heeft woensdag ver gaderd ten einde te spreken over de verdere gang van zaken met betrekking tot de bloe mentuin. Besloten is een brief aan alle cre diteuren te zenden, waarin nadere mede delingen over het toekomstig beleid zullen worden gedaan. Nader vernemen wij, dat de Linnaeushof naar verwachting volgend jaar weer zal worden opengesteld. Ingewijden menen, dat thans van een faillissement geen sprake meer is. Het financieel beleid zal woruen gesaneerd en daartoe is een accountantson derzoek ingesteld ,dooj\de acc.ouptant yan^d^, qrediteuren, in samenwerking met dé 'ac countant vén de bloementuin Hangende dit onderzoek kunnen geen nadere mededelin gen worden gedaan. De onder leiding van Marinus Adam staande verenigingen symfonie-orkest „Haerlem" en Haarlems operakoor „II Trovatore" gaven woensdagavond in de gemeentelijke Concertzaal een gecombi neerde uitvoering, die het Haarlemse pu bliek nog eens in de gelegenheid stelde onze gereputeerde altzangeres Annie Woud, die zoals men weet dit jaar haar loopbaan wenst te besluiten, nog eens te horen in een van haar dankbaarste partijen, de titelrol van de opera „Orpheus" van Ch. W. von Gluck. Voor een goed amateur-symfonie-orkest en voor een operakoor, dat in het genre dat het wil dienen naar iets bijzonders tracht, is een uitvoering in concertvorm van „Or pheus" een dankbare opgave. De eisen die Gluck aan het orkest stelt, bleken niet boven de krachten van „Haerlem" te lig gen. De geringe fouten, die gemaakt wer den, betroffen niet eens moeilijke passages: het waren vergissingen zonder meer. Er stonden moeilijke dingen tegenover, die knap gerealiseerd werden. Het strijkorkest bleek technisch en qua klank van bijzonder goed gehalte. En toen de blazers behoorlijk 1 op temperatuur waren, leverden ook zij In het heuvelachtige landschap van Saskatchewan in Canada worden tractoren gebruikt bij het leggen van een gelast stalen oliepijpleiding. Als de buis eenmaal is gelegd zal er een machine langs rijden, die voor het schoonmaken en het aanbrengen van de grondverf zorgt, daarna wordt de leiding gelakt en bedekt mei een laag glas-fiber en isolerend papier om aantasting tegen te gaan. Opnieuw zullen dan deze zware trekkers in actie komen om de buis te laten zakken in de mechanisch gegraven sleuf. voortreffelijk werk. En voor „II Trovatore" bood het werk een geschikte gelegenheid om zich te trainen in een voorname koor stijl, waarvan het melodieuze karakter zeer aantrekkelijk is voor de zangers. Bovendien heeft het koor in dit werk (dat een hervor ming van de operastijl inluidde) een ac tieve rol; het treeds zelfstandig op en be oefent samenzang, die zich in wezen niet onderscheidt van het oratorium. In menig opzicht was bij de uitvoering van de koren een streven merkbaar om met lenige stern- vorming aan de eisen van deze fraaie mu ziek te voldoen. Zo zal het ensemble groeien naar klankevenwicht, beheersing van timbre, nuance en expressie. De toon- zuiverheid was reeds zeer te prijzen, even als de trefzekerheid. Het mocht een ware tractatie heten Annie Woud in de kapitale castratenrol te horen. Ik heb in mijn leven al heel wat opvoeringen van de „Orpheus" bijgewoond, maar een treffender vocale prestatie van de hoofdrol als die van onze meester-zan- geres op deze avond, kan ik mij niet her inneren. Haar volumineus orgaan straalde in volle kracht en kleurige frisheid. En bij een machtige beheersing van dat zeldzaam warme geluid bleef de toonzuiverheid on gerept. Van het begin van haar carrière is mij gebleken, dat de melodieuze en nobel- pathetische operamuziek van Gluck zeld zaam voor Annie Woud geschikt was. En ik heb vroeger wel eens gedacht, dat uit haar het type van een klassieke opera-tragé dienne zou kunnen groeien en vermoedde in haar reeds in hoogste instantie een Wagner-vertolkster, die in Bayreuth furore zou maken, ook al omdat haar stemomvang dit destijds mogelijk maakte. Zij heeft deze richting in haar carrière bewust gewei gerd in te slaan, hoewel haar de kans ge boden werd. Maar nu ze vaarwel wil zeggen aan haar levenstaak als concertzangeres, moest deze avond nog eens blijken welk een prachtige verhouding er tussen de geest van Gluck's muziek en het talent en de stemmiddelen van Annie Woud bestaat. Het is waar, ook op ander gebied heeft zij terecht lauweren kunnen oogsten, maar de natuurlijke coïncidentie waarop ik hier boven doelde, trad op deze opera-avond zo frappant aan de dag, dat ik mij weer kon inleven in de dagen van weleer, toen ik Annie Woud in mijn verbeelding zag zege vieren als klassieke tragédienne. Zij vond in de sopraan Nelly Groeneveld een zeer verdienstelijke partner als Euri- dice en beider duo in het laatste bedrijf was een van de glanspunten van de avond. De sopraan Tonny Verschoor vervulde de rol van Amor zeer behoorlijk. Zo kon dirigent Adam, die het omvangrijke ensemble vast in de hand hield, na afloop op een goed resultaat van zijn niet lichte of ongevaar lijke taak terugzien. Een ruime bloemenhulde, waarbij Annie Woud uiteraard extra bedacht werd, be sloot deze opera-avond op feestelijke, gulle wijze. dat de toeschouwers een ogenblik stil kon doen zijn. „Johez" heeft in Tiny van Zuthem een uitstekende kracht. Zij wist aan de grote rol van Sonja karakter te geven en alle graden van bewogenheid, die deze figuur typeren, bijzonder goed, meermalen zelfs aangrij pend tot uitdrukking te brengen. Ook haar zang kon ruim voldoening geven. De hoofd rolvertolker Paul Steenbakker heeft ver dienstelijk wek gedaan. Zijn spel had de kracht van overtuiging en zijn zingen bleef beschaafd en zuiver van klank. Slechts had ik van hem nog meer vorstelijke houding en gebaren willen zien en in de woorden keus en dictie een aristocratischer accent willen horen. Daarin was Simon Verstraten, die een waardige en ook levendige uitbeel ding gaf van de Grootvorst, meer thuis. Henk van Brinkom heeft veel vrolijkheid gebracht met zijn spel als Iwan en Corry Hooft bleef met haar pittige typering van diens vrouw Massja als een echte bazige, jaloerse haaibaai op eenzelfde niveau van vermakelijkheid. En dan denk ik ook direct aan Jan Timan, die als de vechtlustige Berdoio kostelijk was. Het tafereeltje van deze drie laatstgenoemde spelers in het derde bedrijf was werkelijk onbetaalbaar. Dan waren er nog enige kleinere rollen, zoals die van de minister-president door Koos Weeteling, die goed werden gespeeld. Een compliment komt het ballet toe voor de geslaagde dans-intermezzi (1001- Nacht!) en in het bijzonder de leiders Hennv Meyers en Jan van Hemert. die uit blonken in solodansen. Over de koren kan men tevreden zijn. alsmede over het goede orkest, dat aan de dirigent Johan van 't Vlie de volle medewerking verleende om de opvoering te doen slagen. Kostuums en decors lieten weinig wensen onbevre digd en het was begrijpelijk, dat de tal rijke toehoorders, waaronder de voltallige directie van de n.v. Grafische Bedrijven Joh. Enschedé en Zonen, de spelers, de dirigent en de regisseur warm toejuichten voor hetgeen zij tot stand hadden gebracht. Van die waardering getuigde ook de voor zitter van de Centrale „Johez"-vereniging de heer W. van Da al en. in een slotwoord, waarin hij ook de .voorzitter van de ope rette-vereniging, de heer C. Zwart, betrok. P. Zwoanswijk Hij zon twee fietsen in Utrecht en At)istordm bWfbVn iv eg genomen s -Si -ui ivn Woensdagavond heeft zich aan het politie posthuis Oost aan de Amsterdamsevaart te Haarlem een veertienjarige jongen gemeld, die afkomstig was uit een inrichting in Oosterbeek. 1-Iij vertelde de politie een ver haal, volgens welk hij dinsdagavond met een vriendje uit de inrichting ontsnapt zou zijn. Zij zouden beiden naar Venendaal gelopen zijn, waar zij woensdagmorgen met uit de inrichting ontvreemd geld (ongeveer 7.50) twee buskaartjes naar Utrecht ge nomen zouden hebben. Daar zouden de jongens twee fietsen hebben ontvreemd en naar Amsterdam zijn gefietst. In Amster dam zijn de jongens uit elkaar gegaan, waarbij de ene knaap een vriend ging op zoeken. Volgens zijn zeggen was de gesto len fiets na dit bezoek verdwenen, waarna hij een andere fiets heeft weggenomen, waarmee hij naar Haarlem was gereden. De politie heeft de jongen nachtverblijf gegeven en de kinderpolitie zal naar zijn verhaal een onderzoek instellen. ADVERTENTIE Waarom de last van ongezonde (en vaak lelijke) dikte nog langer met u meedragen? BonKorets geven u in enkele weken weer uw jeugdig slank figuur. Na de maaltijd een dragee met een slokje water - en u verliest ponden per week. BonKorets werken volgens het principe van dehydratie - eenvoudig en snel. Opgehoopt vet smelt weg. geen loomheid en verstopping meer. Veroverende charme straalt van u af. U voelt u weer opgewekt en monter! Begin een nieuw leven - begin nog vandaag met BonKorets. 3.30 per flacon. VERMAGERINGSDRAGEES Het bestuur van de commissie voor huis houdelijke en gezinsvoorlichting te Zand- voort heeft met het oog op de deze week plaats gehad hebbende ernstige internatio nale gebeurtenissen besloten, de aangekon digde lezing van mevrouw dr. E. den Har- tog-Ricardo over „De verzorging van het gezonde en zieke kind", welke op vrijdag 9 november in hotel Keur zou worden ge houden, niet te laten doorgaan, doch deze bijeenkomst voorlopig uit te stellen tot januari. Om dezelfde reden wordt ook de bazaar van de hervormde kerk, die op 6, 7 en 8 november zou worden gehouden uitgesteld, voorlopig tot een nader te bepalen datum vóór de komende Sint Nicolaasdag. BURGERLIJKE STAND HAARLEM EN OMGEVING Aanrijding. Dinsdagmiddag omstreeks kwart over drie is een achtjarig jongetje uit Haarlem op de Zijlvest bij de Raaksbrug door een personenauto aangereden, doordat hij zonder op het verkeer te letten de rijbaan overstak. De jongen werd enige meters op de bumper meegenomen en viel toen op het wegdek. Met een gebroken beentje in de linkerknie is hij naar de Deo vervoerd. Geslipt. Een 54-jarige winkelier uit Haarlem is woensdagmiddag omstreeks twaalf uur met zijn motorfiets geslipt over afgevallen bladeren op de Wilhelminalaan in d« bocht bij Dreefzicht. De man kwam te vallen en is met schaafwonden aan hoofd en linkerknie ter observatie opgenomen in het Diaconessenhuis. In tramrails geslipt. Een twaalfjarig schoolmeisje uit Zwanenburg is woensdag middag omstreeks kwart over twaalf met haar fiets geslipt in de tramrails bij de remise van de N.Z.H. op de Leidsevaart te Haarlem. Zij kwam juist voor een haar achleroprijdende auto te vallen. De bestuur der van deze wagen wist door krachtig rem men een aanrijding te voorkomen. Door de val liep het meisje schaafwonden aan ge zicht en benen op en is ter observatie in het Diaconessenhuis opgenomen. Ned. Christen-vrouwenbond. Op de maandelijkse bijeenkomst van de Neder landse Christenvrouwenbond te Bennebroek, die vrijdaagvond om acht uur in „Rehoboth" zal worden gehouden, spreekt ds. D. J. Roos uit Haarlem over het onderwerp: „De hemel is ook niet alles Plantenleven. Voor de leden van de af- delin Bennebroek en omstreken van de Kon. Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde houdt hedenavond in „Oud Berg en Dal" de heer J. Bakker een inleiding over het plantenleven in de Oostenrijkse Alpen. De lezing wordt toegelicht met kleu rendia's. Tbc-kerstzegels. In het bericht over de verkoop van kerstzegels ten bate van de tuberculose-bestrijding was een verkeerd telefoonnummer opgegeven voor bestelling van zegels. Het nummer luidt: 14705. Stadsevangelisatie. De heer A. de Vries zal op zondag 11 november in het gebouw der Stads Evangelisatie aan de Lange He renstraat te Haarlem spreken over „Wat gaat er gebeuren in het Midden-Oosten en wat is de toekomst van Israël?". Adri Pape (zang) verleent medewerking. Jeugdconcert. Het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest zal door deelneming aan een hulpactie voor het noodlijdende Hon gaarse volk niet het avondconcert voor Haarlemse scholieren kunnen geven op vrij dag 16 november. Dit is uitgesteld tot don derdagavond 29 november. Het middagcon cert gaat op 16 november normaal door. Zij, die op 29 november verhinderd zijn, kunnen het middagconcert op 16 november bij wonen. Het weerzien met Cilly Wang is altijd weer een bijzonder genoegen, zelfs als haar programma, zoals gisteren in het Minerva- theater, voor een deel uit oude vertrouwde nummers bestaat. Sommige van haar dans- parodieën zij zelf noemt ze metamor fosen zijn trouwens pas naar waarde te schatten, als men ze meer dan een keer gezien heeft. Dat geldt bijvoorbeeld voor „Fröhliches Erwachen auf dem Lande", een groteske pastorale, waarin Cilly Wang's manipulaties met een ogenrollende kunst koe zoveel aandacht voor de technische trucage opeisen, dat men nauwelijks aan een evaluatie van de eventuele artistieke verdiensten toekomt, die in dit nummer overigens gering zijn. Veel stei-ker spreekt haar bijzondere ko mische talent in nummers als „De schilder in zijn atelier", ook een oude bekende, waarin zij zonder kunstmiddelen en met heel eenvoudige mimische symbolen een bijzondere expressieve uitbeelding geeft van de emoties van een kunstenaar die „met de materie worstelt". Bijzonder in de smaak viel en terecht „De vier tem peramenten", waarin Cilly, respectievelijk het flegmatieke type, de melancholicus, de „sanguine" genieter en de cholerische mens uitbeeldt. Vooral de zelfgenoegzame, lui zich rekkende monstervis, zinnebeeld van de flegmaticus, was uitermate suggestief; zij herinnerde ons, overigens heel irrele vant, met haar griezelig-traag bewegen aan de nachtmerrie-achtige mens-rups uit Kaf ka's „Gedaanteverwisseling". Waar Cilly Wang haar toevlucht neemt tot extra hoofden, armen en benen, komen haar verrichtingen dikwijls niet zo ver bo ven het peil van goede Buziau-achtige i-e- vuestunts uit. Een gunstige uitzondering hierop vormde „Werelatournooi 19....?", een kostelijke persiflage van de koude oor log tussen Oost en West. Twee clowneske figuurtjes, worstelend om het bezit van de wereldbol in een karikaturaal spiegelge vecht, waarin tal van aardige vondsten te genieten vielen. De costuums waren over het algemeen weer zeer origineel, de be geleiding was voorbeeldig. H. Croesen GEBOREN: Danielle Monique, d. van F. Dersjant en M. H. G. Seitner; Theodorus Cornelis Maria, z. van G. C. Brouwer en E. A. C. Zandvliet; Pieter, z. van A. C. de Regt en A. Kortenoeven. ONDERTROUWD: Th. J. Lankhorst en Th. J. A. Poelen; C. H. Broekmeulen en. M. Kassing. GETROUWD: A. C. Kelder en A. J. Hee- ren; H. van Steenbergen en M. H. A. van Heijningen. OVERLEDEN: C. A. M. Vernooij, 70 j., Jos. ae Klerk echtgenote van H. Lijs; J. P. de Heij, 60 j. De Haarlemse rechtbank heeft een 52- jarige loswerkman-schoonmaker te Haarlem, die ten nadele van de MEKOG te Velsen kwik had verduisterd en waarvoor hij een bedrag van zestig gulden had ontvangen, veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf met aftrek, waarvan twee maanden voor waardelijk en een proeftijd van drie jaar. De officier van Justitie had acht maanden gevangenisstraf en vier voorwaardelijk, een proeftijd van drie jaar en onder toezicht- stelling van de reclassering geëist. Op veler verzoek zal de Haarlemse ver eniging van bromfietsberijders „De Spaarne- brommers" een tweede „verkeerscursus" voor bromfietsers en wielrijders organiseren. De eerste avond van deze nieuwe cursus, die evenals de vorige onder leiding zal staan van de heer J. van Zijl, inspecteur van het Verbond voor Veilig Verkeer en instructeur bij de reserve-gemeentepolitie. is vastgesteld op vrijdag 9 november in de aula van de HBS-B aan de Zijlvest te Haarlem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 13