Uitgaan in Haarlem
7
g.m. oord TELEViSIE-R
Is ons hoger onderwijs
niet efficiënt genoeg?
DE LAATSTE TOAST
J
MERLIJN EN DE WONDERBESSEN
4
Betaling
abonnementsgeld
per giro
Viering van de vijfde mei
Japanse prenten in het
Rijksmuseum
De winkelsluiting op
kerstavond
Examens
GRUNDIG
Prof. Bergman trekt vergelijkingen met
Amerikaans systeem
Specialisatie troef
VERVOLGVERHAAL
DOOR JAKOB JAKOBI
Nederlanders lid van
Duitse auteurskring
Agenda voor Haarlem
VRIJDAG 21 DECEMBER 1956
TONEEL EN DANS
Vrijdag: 21 december. Stadsschouwburg', 20
uur: Het Nieuw Nederlands Toneelgezel
schap geeft onder regie van Frits van Dijk
een voorstelling van het blijspel „Julia"
van Somerset Maugham en Guy Bolton.
Medewerkenden zijn onder anderen Rie
Gilhuys, Ellen de Thouars, Frits van Dijk,
Johan Gobau en Bob Verstraete.
Zondag 23 december, Concertgebouw, 19 uur:
De dans- en balletgroep van mevrouw To
Venema geeft een uitvoering.
Zaterdag 22 december, Stadsschouwburg, 20
uur: De toneelgroep „Puck" speelt onder
regie van Egbert van Paridon het blijspel
„De knecht van twee meesters" van Carlo
Goldoni met onder anderen Karin Haage,
Tine de Vries, Paul Storm, Wim van den
Heuvel, Eric van den Donk en Egbert van
Paridon.
Dinsdag 25 december, Stadsschouwburg,
19.30 uur: De Nederlandse Comedie geeft
een voorstelling van „Ivanov" van Anton
P. Tsjechov onder regie van professor
Pjotr Sjarow in de vertaling van Charles
B. Timmer. Han Bentz van den Berg ver
tolkt Ivanov. Verder wordt onder meer
medewerking verleend door Mimi Boes-
nach, Sigrid Koetse, Lous Hensen, Johan
Fiolet, Clara Vischer, Bert van der Lin
den, Wim van Sierenberg, Paul Huf, Henk
Rigters en André van den Heuvel. Decors
zijn ontworpen door Metten Koornstra,
kostuums door mevrouw Roland Holst.
Woensdag 26 december, Stadsschouwburg,
20 uur: De Haagse Comedie speelt „Zuid
zee Zeepbel", 'n blijspel van Noel Coward.
Cees Laseur heeft de regie. Medewerken
den zijn onder meer Elisabeth Andersen,
Cees Laseur, Gijsbert Tersteegh en Coen
Flink.
Donderdag 27 december, Minervatheater,
20.15 uur: Het gezelschap Johan Kaart
geeft een voorstelling van „Potasch en
Perlemoer met vakantie" met onder an
deren Johan Kaart en Johan Boskamp.
Vrijdag, 28 december, Stadsschouwburg, 20
uur: De Nederlandse Comedie speelt het
blijspel „Home sweet home" van Paul
Osborn onder regie van Ank van der Moer
met onder meer Mimi Boesnach, Mien
Duymaervan Twist, Mien van Kerck-
hoven—Kling (als gast), Johan Fiolet,
Joan Remmelts en Ko Arnoldi.
MUZIEK
Vrijdag 21 december, Concertgebouw, 19.30
uur: De heer Paul Chr. van Westering
houdt een inleiding bij het concert, dat
door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest zal wórden gegeven.
Vrijdag 21 december. Concertgebouw, 20
uur: Het Noordhollands Philharmonisch
Orkest geeft onder leiding van Jan Epen-
huysen een uitvoering van de opera
compositie „Khovanstjina" van Moussorgs-
ky, de Vierde Symfonie van Bruckner en
het Vioolconcert in g van Prokovjev,
waarin Stanley Weiner als solist optreedt.
Vrijdag 21 december, Zandvoort, 20 uur: In
de Hervormde Kerk neemt de Haarlemse
altzangeres Annie Woud als onderdeel van
haar laatste tournee deel aan .een uit
voering van kerstmuziek door het Her
vormd Kerkkoor in Zandvoort onder lei
ding van Herman Dees. Annie Woud
zingt zeventiende-eeuwse kerstliederen
van Joh. W. Franck en liederen van L. de
Vocht, Dvorsjak en Handel. Het koor
zingt onder meer een kerstcantate van
Buxtehude. Het Heemsteeds Strijkkwartet
verleent instrumentale medewerking.
Maandag 24 december. Grote Markt, 15.30
16.30 uur: Stadsbeiaardicr Arie Peters be
speelt het carrillon van de Grote Kerk.
Woensdag 26 december, Concertgebouw,
14.30 uur: Het Haarlems Gemengd Koor
geeft ondei leiding van Jan Booda een
uitvoering van het Weihnachts-Oratorium
en het Magnificat van Johann Sebastian
Bach, waaraan medewerking wordt ver
leend door het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest en de solisten Bep van Zut-
phen, sopraan, Aafje Heynis, alt, Meta
Helmes, mezzo-sopraan, Han le Fèvre,
tenor en Herman Hülsmann, bas. Emmy
van Eden begeleidt aan de vleugel en
Klaas Bolt bespeelt het orgel.
Vrijdag 28 december, Grote Kerk, 11.30
12.30 uur: Stadsbeiaardier Arie Peters be
speelt het carillon. Het programma ver
meldt onder meer werk van Locatelli,
Beethoven, Bach en Couperin.
DIVERSEN
Meeshal: Iedere zaterdag en zondag in
december van 20 tot 02 uur caféconcert
door het ensemble André Molier. Vrijdag
21 december geopend van 20 tot 01 uur.
Zondag 23 december, Aerdenhout, 20 uur:
Het marionettentheater „La Condola" van
Jacques Vernout zal aan de Havikweg in
Aerdenhout in het troepenhuis van de
padvinders een opvoering geven van
„Scrooge en Marley" naar het verhaal van
Charles Dickens. Van deze opvoering
wordt een herhaling gegeven op 24 decem
ber (14 en 20 uur), 26 december (20 uur)
en 27 en 28 december (14 en 20 uur).
AMATEURTONEEL
Vrijdag 21 december, Minervatheater, 20 uur:
De gymnasiale vereniging „Amicitia
Juncti" speelt twee éénakters van Anton
P. Tsjechov, „De inbreker en het meisje"
en „Het aanzoek".
Donderdag 27 december, Stadsschouwburg,
20 uur: De Centrale Johez Vereniging
geeft een opvoering van „Wie is Henry
Jones".
FILMVOORSTELLINGEN
Lidotheater: Zaterdag 23.30 uur vertoning
van River of no return" met Robert
Mitchem en Marilyn Monroe. Zondag
ochtend 11 uur vertoning van „Czardas-
fürstin" met Marika Rökk en Johan
Heesters.
Cinema Palace: Zondagochtend 11 uur ver-
>occcco:»ocoax>xco^cooccocoocoocooccccooccoococcaxxx>
U kunt het Uzelf gemakkelijk maken
door het abonnementsgeld voor hel
volgende kwartaal te voldoen op
onze postgirorekening no. 273107 ten
name van Haarlems Dagblad. U
bespaart daarmee incassokosten en
vermijdt geloop aan de deur.
Het te gireren bedrag is f 7,15, post-
abonnés f 7,65.
U kunt het ons gemakkelijk maken
door Uw giro-opdracht te verzenden
vóór het eind van de maand. Wij
behoeven dan geen kwitanties uit te
zenden.
Voor automatische girobetalingen
(het allergemakkelijkste) zijn formu
lieren op aanvraag gaarne ter be
schikking. In dit geval dient men
wel voor voldoende saldo op de
giro-rekening zorg te dragen.
DE ADMINISTRATIE
toning van de Deense film „Zo begint
het leven.
Studiotheater: Zondagochtend en tweede
kerstdag 11 uur vertoning van „De levens
roman van Richard Tauber".
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
vertoning van „Het verloren continent".
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Vrüdag 21 december, het Nut, 20 uur: Con
tactavond van het Humanistisch Verbond
in Haarlem en omgeving, waarop dr. H.
Jansen zal spreken over „De kerstmythe".
Vrijdag 21 december, Brinkmann, 20 uur:
Propaganda-feestavond van de Haarlemse
afdeling der Nederlandse Handelsreizigers
Vereniging.
Vrijdag 21 december, gebouw „Irene", 20 uur:
De afdeling Overveen van de Nederlandse
Christen Vrouwenbond houdt een kerst-
wijdingsavond.
Vrijdag 21 december, gebouw St. Bavo, 14
uur: Voor de Katholieke Bond van Bejaar.
den en Gepensioneerden wordt een bijeen
komst gehouden waarop kerstliederen zul
len worden gezongen, een viertal films
worden vertoond en waarop de heer P. van
Zijp een kerstrede zal uitspreken.
Zaterdag 22 december, Concertgebouw, 19.30
uur: Het Leger des Heils biedt bejaarden
een kerstfeest aan.
Woensdag 26 december, Concertgebouw. 20
uur: Het Nederlands Theaterbureau ver
zorgt een bonte avond waaraan onder meer
medewerking wordt verleend door Johnny
Jordaan, tante Leen. Willy Vervoort en de
Kilima Hawaians.
TENTOONSTELLINGEN
Galerie Espace: Tot en met 23 december
wordt werk geëxposeerd van Bryen,
Childs, Corneille, Jeremy Gentilly, Friso
Holt, Lataster. Kaiko, Moti. Krisna Reddy,
Velery Thornton, Clerté. Nina Negri. Poest
Clement, Shirley Reddy, Nono Reinhold
en Zanartu. De expositie is dagelijks ge
opend van 11 tot 17 uur.
Huis Van Looy: Tot en met 6 januari de ex
positie „De stille glans der gouden eeuw".
De tentoonstelling van manuscripten, boe
ken. prenten en curiosa, betrekking heb
bend op Willem Bilderdijk en zijn kring,
die van 14 december tot en met 6 januari
zou worden gehouden, is uitgesteld tot 12
januari en zal duren tot 1 februari. De
tentoonstelling is dagelijks geopend van
1012.30 en van 13.30\1 uur. 's Zondags
van 1417 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don
derdags van 10—12.30 uur en van 13.30—17
uur en zondags van 1417 uur. Kerstdagen
gesloten.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel
ling van werken uit de Haarlemmse School
van de zestiende eeuw tot heden. Onder
meer de meesterwerken van Frans Hals.
Het museum is geopend op werkdagen van
10—15 uur dagelijks en zondags van 13—15
uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen on
der meer van Rembrandt, Michel Aangelo,
Claude Lorrain. Geopend op iedere werk
dag (behalve maandag van 1115 uur) en
de eerste zondag van iedere maand van
1315 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 79: Mid
deleeuwse en latere schilderijen, sculptu
ren, paramenten, kantwerk, handschriften
en munten. Geopend op werkdagen, be
halve maandag van 10—17 uur, des zon
dags van 1316 uur.
Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op
werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging
onder geleide uitsluitend op aanvrage voor
groepen van tenminste vijftien personen.
Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17:
Het museum is geopend van maandag tot
en met zaterdag van 9—12 en van 14—16
uur.
Cruquiusmuseum. Heemstede: Wegens her
stellingswerkzaamheden tot 17 januari ge
sloten.
„Munniks": Van 22 tot 28 december houdt de
kunstkring „De Acht" in de bovenzaal van
het restaurant een expositie van werk van
In antwoord op vragen over de viering
van 5 mei heeft minister-president dr.
Drees gisteren in de Tweede Kamer mede
gedeeld, dat er volgend jaar geen moeilijk
heden zullen zijn omdat 5 mei op zondag
valt. Over het vrijaf geven op 5 mei wil hij
overleg blijven plegen met het bedrijfs
leven. Hij verwacht, dat er in de toekomst
nog enige uitbreiding zal kunnen worden
gegeven aan het aantal vrije dagen, waar
bij dan ook rekening kan worden gehouden
met de viering van 5 mei.
In het Prentenkabinet van het Rijksmu
seum in Amsterdam worden tot 31 januari
Japanse prenten uit de achttiende en ne
gentiende eeuw en Hollandse tekeningen
uit de achttiende eeuw uit de verzameling
van het Prentenkabinet geëxposeerd. Het
Prentenkabinet heeft de unieke collectie
van tweehonderddertig Japanse prenten,
die de periode eind zeventiende eeuw
midden negentiende eeuw omvat, uit de
verzameling Lieftink kunnen aankopen.
Uit deze nieuwe collectie wordt nu een
kleine selectie van ongeveer vijftig stuks
tentoongesteld, onder meer van Masanobu
en Haru Obu.
In de grote zaal worden de Hollandse te
keningen, een keuze uit de achttiende-
eeuwse verzameling geëxposeerd. Er is
werk van onder meer Jacob de Wit, Jacob
Catz, Cornelis Troost en Reynier Vinkeles.
Redding uit zee. De bemanning van het
Nederlands schip „Plancius" heeft donder
dag bij het Oostzee-eiland Wisby de piloot
van een Zweeds sportvliegtuig, gered, die in
zee was gestort.
Ook vandaag treft men weer een re
productie aan van een fragment van
een der meesterwerken uit het Frans
Halsmuseum te Haarlem. Daarmee zij
de aandacht gevestigd op onze prijs
vraag „Speurtocht naar schilderijen".
De volledige opgave met omschrijving
en voorwaarden kan men vinden in
„Erbij" van jongstleden zaterdag. De
termijn van inzending loopt tot
5 januari.
leden. Deze omvat onder meer schilder-
rijen, aquarellen en tekeningen. De expo
sitie is geopend van 13 tot 15 uur dagelijks.
Op 22, 23, 25 en 26 december ook 's avonds
van 19 tot 21 uur.
Gebouw „Domi": De postduivenvereniging
„De Snelvliegcr" houdt zaterdag en zondag
haar jaarlijkse tentoonstelling. Er zullen
ongeveer driehonderd vogels te zien zijn. kende hij al van
De commissie van overleg der midden-
standsvakcentralen, waarin samenwerken
de Christelijke Middenstandsbond, de Ko
ninklijke Nederlandse Middenstandsbond
en de Nederlandse Katholieke Midden
standsbond heeft tot de bij deze drie or
ganisaties aangesloten bedrijven het ver
zoek gericht, indien dit geen al te grote
bezwaren ontmoet, geen gebruik te maken
van de mogelijkheid om op 24 december
de winkels langer dan tot 18 uur open te
houden. Dit verzoek is gedaan mede om
de voorbereiding van de viering van het
kerstfeest voor het personeel te verge
makkelijken.
Nijmegen. Kandidaatsexamen psychologie:
mej. M. Th. L. Smets, Roosteren; A. M. J.
van Muiken. Eijsden; J. B. Winarno, Nijme
gen; J. J. M. Bouwmeesters, Goor. Docto
raal examen kunstgeschiedenis: H. J. A. M.
van Haaren, Amsterdam. Kandidaatsexamen
geschieddenis: H. J. van Xanten, Herpen.
Amsterdam (Gem. Universiteit). Geslaagd
voor het doctoraal examen Franse taal en
letterkunde J. P. Verhoeff te Haarlem.
Met Merlijn was het anders gesteldKoning Bardowijn was hem heel dankbaar
voor de hulp, die hij betoond had bij het bevrijden van de koning uit de macht van
de boze Morabix.
Die dankbaarheid toonde de koning ook; hij zei, dat Merlijn mocht wensen, wat hij
wilde. Maar Merlijn schudde het hoofd.
„Ik wil geen beloning, majesteit!" zei hij. „Ik ben blij, dat ik Morabix heb kunnen
overwinnen. En verder heb ik niets nodig: ik heb mijn toverboek, waarmee ik alle
zieke mensen kan genezen!" 137-138
ADVERTENTIE
- u 4rio RADIO TELEVISIE - GRAMd
Grote Houtstraat 108 Tel. 13046
RADIO TELEVISIE - GRAMOFOONSPECIA LISTEN
PHILIPS
(Van een redacteur)
TUSSEN het hoger onderwijs in ons land
en dat der Verenigde Staten bestaan vele
principiële verschillen. Een vergelijking
daarvan valt volgens velen - en vooral
volgens de academici - in vrijwel elk op
zicht ten gunste van Nederland uit. Ande
ren echter zijn daar niet zo zeker van.
Zonder iets te willen afdingen op de in
derdaad voortreffelijke kwaliteit van ons
eigen universitaire onderwijs, zijn zij toch
van oordeel, dat het Amerikaanse systeem
in bepaalde opzichten grote voordelen
biedt en vooral efficiënter is.
Een van de „andersdenkenden" is prof.
dr. R. A. M. Bergman, de directeur van
de afdeling Culturele en Physische An-
thrologie van het Koninklijk Instituut voor
de Tropen in Amsterdam. Prof. Bergman,
vorige week teruggekeerd van een reis
door de Verenigde Staten, heeft daar ge
durende drie maanden studie gemaakt van
het leven en werken aan diverse middel
grote en kleine universiteiten, onder an
dere in Richmond, Winston Salem, Phoe
nix; Tucson, Albuquerque en San Diego.
De typisch-Amerikaanse „monstercom
plexen" als Yale en Columbia University
vroegere studiereizen.
Een feestelijke sigaar-
in goud gevat
Zo fijn als de kwaliteit is, zo fraai is de
pakking: goudcellofaan rond élke sigaar!
Een sigaar voor feestelijke gebeurtenissen
en voor gebeurtenissen
die U tot een feest wilt maken!
31 ct., in dozen van 10 stuks
Deze laatsten zijn particuliere instellingen
die naar Nederlandse begrippen over fan-
colleges overboord gezet kunnen worden,
naar Amerikaans voorbeeld.
VOOR zijn eigen vak. de anthropologie,
constateerde prof. Bergman in Amerika
allerwegen een stijgende belangstelling. In
ons land is de anthropologie als studie
richting nog min of meer een stiefkindje
in de waarderingsscala der studenten,
maar in de Verenigde Staten worden de
colleges in „menskunde" de laatste jaren
zeer druk bezocht, omdat de maatschap
pelijke perspectieven van het vak daar
tegenwoordig zeer goed zijn. sinds het
Amerikaanse bedrijfsleven ontdekt heeft,
dat anthropologen de aangewezen mensen
zijn om leiding te geven aan de human
relations: het werk der „ziele-ingenieurs".
tastische fondsen beschikken. Dit -stelt hun die de verhouding tussen patroons
..öiWcv. faw fa* oL\
in staat, vrijwel ongelimiteerd studenten
huizen. instituten, collegezalen en labora
toria bij te bouwen, deze in te richten met
de nieuwste apparaturen en hulpmiddelen,
terwijl zij bovendien veelvuldig kostbare
wetenschapnel ijke expedities uitrusten en
uitzenden. De kleinere instellingen - en
vooral de „state universities", die in hoofd
zaak van overheidssubsidies afhankelijk
zijn - moeten uit veel bescheidener mid
delen putten en golden vroeger dan ook -
misschien niet altijd ten onrechte - als
een soort van „tweederangs" universitei
ten Tegenwoordig echter kan het peil van
het onderwijs ook daar in het algemeen
de toets der kritiek met glans doorstaan.
Een zeer belangrijk verschil met het
hoger onderwijs in Nederland is de ten-
denz tot steeds verdergaande specialise
ring. Tn ons land moet en zal iedere zich-
zeif-respecterende uniye,rsiteit alle' facul
teiten omvatten: in de Nieuwe Wereld be
palen tal van hoger onderwijsinstellingen
zich tot het onderwijs voor een enkele
studierichting, waarvoor zij dan ook de
beste snecialisten als docenten kunnen
aantrekken. Veelal worden ook de ver-
oliehte bijvakken tot het uiterste minimum
benerkt. zodat de studenten hun aandacht
geheel op het eens-gekozen specialisme
kunnen concentreren. Hetzelfde verschiin-
spi doet zich voor ten aanzien van de mid
delbare scholen: bij ons wordt b.v. de
hbs-er omwille van een zo breedmogelijke
algemene ontwikkeling belast met een
massa extra-leerstof, die hij na zijn eind
examen waarschiinliik nooit meer aan
kijkt: in de „states" daarentegen begint
het zich richten naar de praktijk, en daar
mee de specialisatie van de leerling, al op
de „high schools".
Mag men echter de jonge mensen in hun
middelbare schooljaren op deze wiize we)
beroven van de vele mogelijkheden tot
culturele vorming en persoonlijkheidsont
plooiing. die in al die bijvakken belichaamd
zijn? Die vraag, men weet het. is ook een
twistappel bij het gesprek over de onder
wijsvernieuwing in ons land. Maar bij het
hoger onderwijs - dat is de vaste overtui
ging van prof. Bergman - zou er veelal
hest wat ballast aan bijvakken en neven-
A
22 Met bijzonder grote aandacht bestudeerde commissa-
ris Muck het rapport van het politie-laboratorium,
dat het carbonpapier uit Albertz' bureau onderzocht had.
Het waren vier velletjes geweest, die alle vrij veel ge
bruikt waren. Nagenoeg vijfennegentig percent van het
schrift was niet meer leesbaar, het resterende deel be
stond hoofdzakelijk uit fragmenten van woorden. Het la
boratorium had er een lijst van gemaakt. „Uw re" stond
bovenaan, en daaronder „lasten", „waaronder" alles
zonder enige betekenis, uit hun verband gerukte woor
den en lettergroepen. „Tot" stond ergens anders en toen
„18 febru", een datum.
Muck dacht na. Hij had weliswaar de correspondentie
van Albertz reeds doorgekeken, maar nog niet minutieus
onderzocht. De moordenaar moest naar iets speciaals
gezocht hebben, maar Muck had er geen idee van, wat
dit geweest kon zijn. Plotseling kreeg hij een idee. Het
was vrij waarschijnlijk, dat Albertz deze vier velletjes
carbon gebruikt had voor zijn laatste correspondentie.
Zou men de doorslagen kunnen vinden, waarop de
woordfragmenten voorkwamen, dan zou dat misschien
een spoor opleveren.
Plotseling sprong Muck overeind. De 18de februari!
Dat hij daar niet eerder aan gedacht had! Dat was de
dag, waarop Irmgard Christensen vennoord werd, de
dag, waarop de Amthors hun verjaardag vierden! De
18de februari!
Natuurlijk, dat was het! Zorgvuldig bestudeerde Muck
het velletje carbon. „18 febr" stond niet bovenaan: het
was dus geen datum-regel. Het stond ergens middenin
de brief.
Muck rukte de deur naar het kantoortje naast zijn
heiligdom open.
Dickhoff, kom eens!
Inspecteur Dickhoff was de rechterhand van Muck en
hij riep steeds zijn hulp in, wanneer het ging om moei
zame, minuscule onderzoekingen. Dickhoff was als het
ware een soort criminalogische ambtenaar. Hij zag er
uit als een spitsmuis en was er zeer trots op, dat hij de
lastigste gevallen steeds door monnikenwerk wist op te
lossen.
Dickhoff, ik heb hier wat voor je, zei Muck opge
wekt. In Albertz's flat vind je tenminste tien ordners
met doorslagen van brieven. Zou je de brieven willen
opzoeken, waarin deze woordfragmenten voorkomen? Je
moet speciaal letten op de brief, waarin deze datum
Vertaald uit het Duits Copyright: Cosmopress, Génève
Oorspr. titel: „Toen de champagne werd geserveerd"
kijk, hier, de 18de februari voorkomt. Hoe lang zou je
daarvoor nodig hebben?
Dat kan ik moeilijk zeggen, commissaris.
Haast je in ieder geval zoveel mogelijk.
Natuurlijk.
En nu heb ik wat belangrijks te doen. Het is vijf
uur, de heren zullen dus wel thuis zijn.
Dr. Anton Faber, arts, las Muck en drukte op de bel.
Spreekuur van negen tot elf en van drie tot vijf uur, be
halve woensdag en zaterdag, las Muck verder.
Een keurig dienstmeisje deed open.
Kan ik de dokter even spreken?
Dan moet u morgenochtend op het spreekuur
komen.
Ik wilde hem privé spreken.
Dan heeft u niet veel geluk. Hij maakt op het
ogenblik visites.
Is mevrouw dan soms thuis?
Ik zal even kijken.
Vijf minuten later stond Muck in de woonkamer. Zijn
eerste indruk was, dat mevrouw Faber er typisch als
een doktersvrouw uitzag: binnen een afstand van twee
meter van haar zou ongetwijfeld iedere bacterie van
angst in elkaar kruipen en wegvluchten.
Gaat u toch zitten, zei ze met een licht buitenlands
accent. Ik moet u overigens zeggen, dat ik het niet
prettig vind, dat de politie bij mij thuis komt. Hadden
wij het gesprek niet beter op uw bureau kunnen voeren?
Daar zijn wij nu al wel aan gewend.
Het spijt mij, zei Muck en ging zitten. Iets in het
gezicht van deze elegante en broze vrouw beviel hem
niet. De ogen waren te groot en op de jukbeenderen
stonden verdacht rode vlekken. Desondanks waren haar
gelaatstrekken wel niet mooi, maar toch zeer bekoorlijk.
Een volle, rode mond verraadde veel over haar innerlijk
leven.
Verder zou het mij veel liever zijn, als mijn man
bij dit gesprek aanwezig was. Als ik aan mijnheer Kötter
denk, dan voel ik mij nauwelijks veilig voor Verras
singen.
Ik moet nu eenmaal mijn plicht doen!
Hij keek even naar mevrouw Faber. Haar bewegingen
waren nerveus en aan haar linker arm rinkelde voort
durend een zware armband. Morphine? Een smachtend
verlangen naar avontuurtjes?
Nu, zei hij tenslotte, toen mevrouw Faber eindelijk
was gaan zitten, veel weet ik al, maar ik zou graag
nog wat bijzonderheden horen. Op de avond, vóórdat
Albertz vermoord werd, was hij dus nog bij u op bezoek.
Hoe laat is hij weggegaan?
Dat heb ik u al verteld. Ongeveer elf uur.
Heeft hij een taxi genomen?
Dat weet ik niet. In ieder geval niet hier vlak voor
huis. Mijn man heeft hem uitgelaten. Hij is gaan lopen
Dus om elf uur.
Muck maakte enkele aantekeningen.
Om één uur werd hij vermoord. Heeft mijnheer
Albertz soms nog gezegd, dat hij nog ergens anders heen
moest?
Daarvan weet ik niets. Maar misschien heeft hij
mijn man nog iets verteld.
Kwam mijnheer Albertz vaker bij u op bezoek?
Mevrouw Faber keek de commissaris enigszins on
zeker aan.
Eigenlijk.eh.niet, zei ze tenslotte aarzelend
En nu wat heel anders, mevrouw Faber, zei Muck.
Zoudt u zich nog kunnen herinneren naast wie u ge-
•taan heeft, toen op het verjaardagsfeestje van de Am-
"••<5 de champagne werd rondgedeeld?
Mevrouw Faber keek verrast op.
Nee, dat weet ik niet meer precies. Ik geloof naast
mijn man.
Het gehele gezelschap stond in een kring rond de
tafel. Weet u nog waar mijnheer Albertz stond?
Ik geloof naast mijnheer Busch. Maar ik kan mij
daarin ook vergissen. Ik herinner mij eigenlijk alleen
nog de kus, die de Amthors elkaar gegeven hebben.
Wat voor gevoel kreeg u, toen die kus gegeven
werd?
Mevrouw Faber begon te lachen.
U stelt typische vragen. Misschien dacht ik er wel
aan, hoe goed het huwelijk van de Amthors was.
Nu ja, 't is wel goed. Weet u soms wie Thussy is?
Thussy? Nee, daar heb ik geen idee van. Misschien
wel een van de vele vriendinnetjes van Albertz.
Hoe komt u zo op Albertz?
(Wordt vervolgd).
en
werknemers, en tussen de werknemers
onderling, in de bedrijven verbeteren moe
ten.
PRETTIGE ervaringen en vruchtbare
nieuwe ideeën heeft prof. Bergman ten
slotte opgedaan bij zijn bezoek aan vele
nnfhropologische musea in de Verenigde
Staten. Inplaats van de gebruikelijke mu
seumverlichting past men daar thans voor
diorama's en volkenkundige groepen veel
al effectbelichting met spotlights en der
gelijke toe. om zo'n voorstelling te drama
tiseren. Het resultaat - met echt-Ameri-
kaanse efficiency geregistreerd - was een
verdubbeling van het museumbezoek en
een veel langere „kijktijd per tafereel per
bezoeker" bij dergelijke geglamoriseerde
stands.
EEN ANDER aardig nieuwtje zag - of
liever hoorde - prof. Bergman in twee
musea in New York en Philadelphia, waar
men bij diorama's van Indianenstammen
in één 'oerwoud ook de bijbehorende bos
geluiden beluisteren kan via een continu
geluidsbandje-zonder-einde. De museum
bezoeker kan dus niet alleen zijn oog te
gast laten gaan aan de wilde oorlogsdansen
der ten aanval trekkende Indianen, hij
wordt tegelijkertijd vergast op hun authen
tieke. bloedstollende strijdkreten èn op het
gehuil der wilde dieren op de achtergrond.
Prof. Bergman heeft dat alles goed in zijn
oor geknoopt en wil nu zelf gaan experi
menteren met dergelijke geluidseffecten
in het Tropenmuseum, waar bijvoorbeeld
de grote Indonesische pasar-groep zich
uitstekend voor een dergelijke „nasyn-
chronisatie" zou lenen.
De voorzitter van de Westduitse auteurs
kring „Die Kogge", dr. Hanns Martin El-
ster uit Düsseldorf, is dezer dagen in ons
land geweest. „Die Kogge" was reeds lang
voor 1933 een bekende kring van letter
kundigen. die aansluiting zocht in de lan
den der voormalige „Hansa", dus ook naar
Nederland en Scandinavië. Johan Fabri-
cius was erelid van deze groep. „Die Kog
ge" werd ontbonden verklaard tijdens het
Hitlerrëgiem. Na de capitulatie werd zij
weer actief en thans ruim tien jaren na de
oorlog, heeft de Duitse Kogge-president,
de criticus en essayist dr. Hanns Martin
Elster voor het eerst weer contact, met
Nederland gezocht. Hij ontmoette enige
letterkundigen in ons land. die hij voor
het lidmaatschap heeft uitgenodigd. Tot de
nieuwe Kogge-leden in Holland behoren
het „oude" erelid Johan Fabricius en de
leden prof. dr. W. J. M. A. Asselbergs (An
ton van Duinkerken), mr. Louis de Bour
bon. Antoon Coolen. Maurits Dekker, prof.
dr. N. A. Donkersloot. Pierre H. Dubois.
Willem Ensinck. Ben van Eysselsteijn,
mejuffrouw K. H. R de Josselin de Jong,
Adriaan van der Veen. Aar van de Werf
horst. de Duits schrijvende dichteres Ca
tharine Wiltens (mevrouw C. Andrée Wil-
tens) en Johan van der Woude. Het ligt
in de bedoeling een deputatie der Neder
landers uit te nodigen om als gast aan
wezig te zijn op de komende Kogge-bijeen
komst in Minden, 5 mei 1957.
VRIJDAG 21 DECEMBER
Rembrandt: „Het congres danst", alle
leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Je komt er wel
uit", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Studio: „Ger-
vaise", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „O-stand
der krokodilmensen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Cinema Palace: „Schandaal in Sorrento",
alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Mam'zelle
Nitouche", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans
Hals: „Agent der apachen", 14 jaar, 7 en 9.15
uur. Concertgebouw: Vierde concert N. Ph.
O. serie V o. 1. v. Jan van Eypenhuysen,
solist Stanley Weinet, viool, 8.15 uur. Stads
schouwburg: Nieuw Nederlands Toneelge
zelschap met „Julia", 8 uur.
ZATERDAG 22 DECEMBER
Minerva: „The Ladykillers", 14 jaar, 2.30,
7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Het congres
danst", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido:
„Je komt er wel uit", alle leeft., 2, 4.15, 7 en
9.15 uur. Studio: „Gervaise" 18 jaar, 2.15, 7
en 9.15 uur. Roxy: „Opstand der krokodil
mensen 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Cinema
Palace: „Schandaal in Sorrento", alle leeft.,
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De wereld der
stilte", alle leeft., 2 en 4.15 uur. „Mademoi
selle Nitouche", alle leeft., 7 en 9.15 uur.
Jfon"™ Ha,s: -Agent der apachen", 14 jaar,
2.30, 7 en 9.15 uur. Stadsschouwburg. Toneel
groep „Puck" met „De knecht van twee
meesters", 8 uur.