N.V. DE HOÜTWERF HET JONGENSEILAND STAD DES LEVEN r De moderne Vrijmetselarij en wat zij nastreeft KLINGDECOR Agenda voor Haarlem De negen Muzen r Kort en bondig 7 Jubileumboek van het tweehonderdjarige „Grootoosten" onthult vele geheimen Maartensdijk en Maarssen op 22 mei naar de stembus Zacht en sportief Museum-kamerorkest vijftien jaar Examens Kerkelijk Nieuws ONS VERVOLGVERHAAL v DOOR JOSEPH L. EINANDBR y VEKBNGTAPIJT DONDERDAG 7 MAART 1957 (Van redacteur) SEN TYPISCH kenmerk van de Vrijmetselarij is, dat zij niet aan de weg 'unmert. Bijgevolg is het voor buitenstaanders vrij moeilijk, een juist beeld te krijgen van wat er in deze broederschap leeft, wat haar doelstellingen zijn en op welke wijze zij die nastreeft. Vooral geldt dit voor de eredienst in de tempels en loges: een samenstel van symbolen en rituele handelingen, waar- 'ver de vrijmetselaars zelfs tegenover zijn naaste verwanten het 'stilzwijgen bewaart. Waarom al die „geheimzinnigheid"? In het jubileumboek, uitgegeven ter ge legenheid van het tweehonderdjarig be slaan der Orde van Vrijmetselaren onder het Groot-Oosten der Nederlanden (van welks verschijning wij begin dezer week melding maakten) zegt de Grootmeester der Orde, ir. C. M. R. Davidson, daarover het volgende: „Het was mijn grootvader die mij de weg wees naar de Vrijmetselarij. Niet dat hij mij er veel over verteld heeft. Later heb ik begrepen dat dit niet gebeurde omdat die Vrijmetselarij zo geheimzinnig is, maar om dat het even moeilijk is over de belevenis- magon - nader: „Het is reeds geruime tijd geleden dat de vrijmetselaar „vrijdenker" genoemd mocht worden. Die tijd is voorbij. Niemand zal nu de diep-religieuze inhoud der vrijmetselarij in Nederland, zoals deze beleefd, beleden en uitgedragen wordt, kunnen ontkennen, al zal ieder van haar leden dat op eigen wijze moeten en mogen doen. Wij erkennen niet alleen een recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid, maar ook het recht om dat, wat men van deze waarheid gevonden meent te hebben, op eigen wijze tot uitdrukking te brengen." Daarom is er dan ook geen algemeen gel- sen in de „loge" te spreken, als over de dende formule te vinden van wat de vrij- ontroering in de concertzaal of de schoon heidservaring bij het lezen van een mees terwerk. Evenmin als men muziek aan anderen duidelijk kan maken door erover te spreken, evenmin is het mogelijk, het wezen der Vrijmetselarij alleen door woor den aan anderen te verklaren. Men moet de ritualen van de Vrijmetselarij zelf mee beleven, de sfeer, die in de loge heerst, zelf meevoelen. Zelfs als men die ritualen laat 'azen door niet-ingewijden, ontgaat hen de diepe ontroering die daarvan uitgaat, wan neer zij in hun volle schoonheid in de nagonnieke tempel worden uitgevoerd." Eredienst Symboliek en ritueel spelen inderdaad -en belangrijke rol in de bijeenkomsten der rijmetselaarsloges. Elders in het gedenk boek getuigt prof. dr. J. Kistenmaker daar van: „De natuur spreekt in symbolentaal, evenals de vrijmetselaar. Het symbool is de meest-beknopte uitdrukkingsvorm voor alles wat wij met onze intelligentie slechts kunnen vermoeden: voor al wat wij door intuïtie aanvoelen en weten. Elke mens, elke onderzoeker, tracht de zin van deze symbolen te doorgronden. Hij kan er even wel niet meer uithalen, dan hij er, over eenkomstig zijn graad van ontwikkeling, in kan leggen. Door gezamenlijke arbeid in gelijkgestemde groepen is het mogelijk, die graad van ontwikkeling sneller op te voe ren dan de mens alleen vermag. Dergelijke groepsarbeid gebeurt onder meer in de wetenschappelijke laboratoria. Zij gebeurt ook in de Vrijmetselaarsloges. Beide groe pen vullen elkaar op prachtige wijze aan." Intuïtie en rede Hier wordt een van de centrale punten in de gedachtenwereld van de Vrijmetse larij aangeroerd: de intuïtie als tegenwicht èn als pendant van het koel-wetenschap- pelijke denken; het mede-betrekken van het „gevoel", de ethiek en alle andere humanitaire waarden, de mens ingeschapen in de rede. Dat is het uitgangspunt van de gesprekken in de loges, van het ideaal dei- vrijmetselaars, elkander en zichzelf op te voeden in de „hoogste levenskunst", van heel hun streven „naar ontwikkeling van al die eigenschappen van geest en gemoed, die de mens en de mensheid kunnen op voeren naar een hoger geestelijk en zedelijk peil", zoals artikel twee van hun grondwet het uitdrukt. „Deze drang om een beter, geestelijk rijker mens te worden," aldus ir. Davidson, .sluimert in het diepste wezen van ieder mens. Dit vormt de verklaring voor het feit dat men in de loges een- voudigen en geestelijk-groten naast elkaar vindt. Musici als Haydn, Mozart, Liszt, Pijper en Sibelius, schrijvers als Goethe, Lessing, Scott en Van Lennep, beeldhou wers zoals Thorwaldsen, staatslieden als Washington, Churchill en Stresemann wa- "en met hart en ziel vrijmetselaars. De- Ifde sfeer en dezelfde broederband vindt yen in loges in totaal verschillende landen. ":i bleven evenzeer behouden in Indonesië, aar de Nederlandse Vrijmetselarij onge oord en in hoog aanzien rustig voortgaat 'et haar werk, in nauwe samenwerking ■et de loges van Indonesiërs." Religieuze inhoud Ook omtrent de verhouding van de Vrij metselarij tot de godsdienst heerst nog veel misverstand. Velen geloven dat zij a- •eligjeus is. maar dat geldt stellig niet meer ••oor de huidige magonnerie. „De waarheid, ■he de vrijmetselaar zoekt", zegt prof. mr. Zeijlemaker in het gedenkboek, „is het -°nfrale nunt van alle godsdiensten. Maar boewël de Vrijmetselarij de realiteit van '"tceen zij aanduidt als de ..Opperbouw meester van het Heelal" onvoorwaardelijk aanvaardt, heeft zij geen geloofsvoorstel ling en nog veel minder een geloofsleer, omdat dit haar terrein niet is. Zijn geloofs voorstelling moet ieder mens zich, naar haar mening, zelf vormen. ^En elders in het boek preciseert ds. E. F. '"ildervank - predikant èn overtuigd ADVERTENTIE Ik ben weer dank zij trots op mijn keuken. tie enige goede plasticplaat. Zie onze Stand Voorjaarsbeurs. Kampersingel 20-24 - Tel. 11932 PPILOOG VAN BAYLE-HERDENKING Burgemeester mr. G. E. van Walsum "an Rotterdam heeft een album met foto's "m de onder auspiciën van het historisch nootschap „Roterodamum" gehouden evre Bayle-hcrdenking gezonden aan 'ouard Massat, burgemeester van het ■rp Carla-Ba.yle (Ariège), de geboorte- 'aats van de Franse wijsgeer. Naar aan- 'iding daarvan is de gemeenteraad van "la-Bayle in een speciale zitting bijeen komen. Er is een motie aangenomen, aarin dank wordt gebracht voor het eer- '-toon aan Pierre Bayle ter gelegenheid '"•n het feit, dat hij tweehonderdvijftig mr geleden overleed. metselaar onder godsdienst verstaat - en daarom ook is het onderwerp godsdienstige vraagstukken uitgesloten van de discussies der leden in de loge-bijeenkomsten: om dogmatieke en sektarische haken en ogen te vermijden. Dat is religieuze verdraag zaamheid in haar beste en vruchtbaarste vorm en dat is tevens de verklaring voor het feit, dat men in de Vrijmetselarij aan hangers van vrijwel alle godsdiensten ont moet, die hier, naar hun eigen verklarin gen, levensverrijking in geestelijke zin ge vonden hebben. Strijdgevoel en inhoud Niet alleen op hoog-geestelijk niveau echter oefenen de vrijmetselaars zich in de levenskunst: ook in de dingen-van-alledag streven zij naar meer mildheid en ver draagzaamheid, gepaard gaande - en dit is in deze tijd van vervlakking zeer belang rijk - met een zeker stijlgevoel en met eerbied voor de levende traditie. Een be kend Nederlands journalist getuigt daar over: „het eerste wat mij opviel toen ik werd ingewijd, was het ordenend karakter van de ritualen en symbolen der Vrijmet selarij, maar vooral ook van haar gebrui ken en van de broederlijke omgang. Door de „vormelijkheid" van de bijeenkomsten kwam ik tot groter hoffelijkheid en groter eerbied voor anderen. Sommige conventies zijn boordevol geestelijke rijkdom en lei den ongemerkt tot groter innerlijke en uiterlijke beschaving. De Vrijmetselarij en haar grondwet hebben mij voortdurend dieper doordrongen van de verlossende betekenis van arbeid en plichtsvervulling. Het nakomen van een gegeven woord, de bereidheid tot aanpakken en het plichts getrouw vervullen van de vrijwillig aan vaarde taak, vormen een kostbaar stuk opvoeding dat de vrijmetselarij voor haar jonge beoefenaren in petto heeft." Symbolen als helpers Om tenslotte nog even op de symbolen terug te keren: de Vrijmetselarij kent er vele. Bovenaan in de rangorde staat de „Opperbouwmeester van het Heelal" (een term die samenhangt met de conceptie van het universum als een tempel, waaraan allen meebouwen). Zinnebeeld van de hoogste harmonie is de cirkel met de punt in het midden dat zowel de volmaakte structuur van de macrocosmos - bijvoor beeld de orde der melkwegstelsels - als die van het allerkleinste - het atoom - kan voorstellen. Voorts zijn er talrijke sym bolen, aan de bouwkunde ontleend: kubus en driehoeken, winkelhaak, passers en gra denboog, troffel en hamer. Alle vervullen zij een bepaalde functie in de ritualen der broederschap, maar nimmer zijn zij doel- in-zichzelf. Zij hebben slechts tot taak, de vrijmetselaars voortdurend te herinneren aan hun vrijwillig-aanvaarde verplichting om gezamenlijk voort te bouwen aan een betere wereld en een betere mensheid, on geveer op de manier - om het heel populair te zeggen - waarop een slagzin of handels merk ons steeds weer stimuleert om een bepaald produkt te kopen. Dat is het hele „geheim" van de bijeenkomsten in loge en tempel: geen ideëel gedweep met mystieke figuren, maar integendeel: een zeer reëele gemeenschappelijke beoefening der „hoog ste levenskunst", gericht op de geestelijke en morele verheffing van individu èn samenleving. Schenking De heer G. J. van Heek jr. in Enschedé heeft twee door Jacob Come» lisz Verspronck (15971662) geschilderde portretten (man en vrouw) ten geschenke aangeboden aan de Staat der Nederlanden, ter plaatsing in het Rijksmuseum Twenthe in Enschedé. De staatssecretaris van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft deze schenking aanvaard Schater in New York. Dezer dagen is onder auspiciën van het Comité voor Nederlandse Muziek in New York, waar in zitting hebben Bernard Wagenaar, Julius I-Ieijman, Paul F. Sanders en Max Tak, bekendgemaakt, dat op 9 maart ter gelegenheid van de Dirk Schaferherden- king een radio-uitzending zal worden ge wijd aan Schafers Sonate inaugurale voor piano. „Wie was Rembrandt?" Zaterdag 23 maart zal in het gebouw van het tekengenootschap „Pictura" in Dordrecht een documentaire tentoonstelling „Wie was Rembrandt" worden geopend. Deze expositie is tot stand gekomen met steun van het ministerie van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen en is tot en met 14 april geopend. „De mode bespot". In het museum Van Gijn in Dordrecht wordt voor onbepaalde tijd een tentoonstelling gehouden onder het motto „De mode bespot". Men heeft voor de expositie gepuf uit de tekeningen en platencollecties van het museum en vooral gebruik gemaakt van Franse en Engelse kleurengravures en litho's, die een karikaturaal beeld geven van de mode in de achttiende en negentiende eeuw. Becldhouwtentoonslelling, In samen werking met het bestuur van de Neder landse Kunststichting in Amsterdam zal het gemeentebestuur van Nijmegen deze zomer van 6 juli tot 5 augustus in het Valkhof werken van Nederlandse beeld houwers exposeren. Grenswijzigingen maken raads verkiezingen noodzakelijk De grenswijzigingen, waarbij de gemeen ten Westbroek en Tienhoven in Maarssen en Maartensdijk opgaan, moeten er in de laatste twee gemeenten verkiezingen voor de gemeenteraad worden gehouden. Dit zal gebeuren op 22 mei. Maartensdijk wordt uitgebreid met Achttienhoven, met het noordelijke deel van Westbroek en met het nooderlijkste puntje van Tienhoven. Het aantal inwoners van Maartensdijk stijgt van ongeveer vijfduizend tot 6200. Het krijgt er ongeveer 650 kiezers bij. Daar door stijgt het aantal raadsleden van elf tot dertien. De raadssamenstelling is thans 3 P.vd.A., 2 V.V.D., 2 A.R., 2 S.G.P., 1 C.H.U. en 1 K.V.P. Maarssen krijgt het grootste deel van de gemeente Tienhoven erbij, alsmede het zui delijke deel van Westbroek. Het aantal in woners zal met ongeveer 1300 stijgen tot ongeveer 10.840 en het aantal kiezers met ongeveer 650. Het aantal raadsleden stijgt van dertien tot vijftien. De raadssamenstel ling is thans 3 K.V.P.3 P.v.d.A., 3 C.H.U., 2 A.R., 1 Gemeentebelangen en 1 Onaf hankelijk Protestants Christelijk. TOOROP IN BOYMANS In het museum Boymans in Rotterdam is thans naast het schilderij „Drie generaties" van Charley Toorop, waarop zij de portret ten van zichzelf, haar vader Jan Toorop en haar zoon, de schilder Edy Fernhout, uitbeeldde, het door John Radecker ge beeldhouwde en in brons gegoten masker van Jan Toorop te zien. Het schilderij werd in 1951 door de stichting Erasmus aan het museum geschonken. Het brons is ook een schenking van deze stichting. Radecker maakte het als voorstudie van het Toorop- monument in Den Haag. ADVERTENTIE vol fascinerende bekoring, ideaal gezelschap altijd en overal. CONSTANTE KWAT.TTETT De sigaret voor het goede leven Rick, Bunkie en Oepoetie hadden vakantie, hoera! En niet alleen daarom waren ze in een opgewonden stemminger was nog iels meer. Oom Tripje had ze beloofd, dat ze deze keer iets heel bizonders zouden beleven. „Luister, jongens", zei hij. „Ik heb een aardig plannetje voor jullie; kom hier, dan zal ik je vertellen, wat het is!" Nieuwsgierig stonden ze om oom Tripje heen... 1-2 (ADVERTENTIE) RENAULT bestelauto's 300 kg, 1000 kg en 1500 kg. Geheel ontworpen op praktijk. Laadruimte tot 9 m3. Prijzen geheel compleet resp. ƒ4190—, 6900.— en 6900.Laag brandstofverbruik. GARAGE DEN HOUT Dezer dagen bestaat het Haags Museum- Kamerorkest, dat onder leiding staat van Dirk J- Balfoort, vijftien jaar. Dit jubileum zal gevierd worden met een concert op dinsdagavond 12 maart in „Diligentia" in Den Haag, waaraan wordt medegewerkt door Joachim Röntgen en Froukje Giltay viool, Lous Goossens violoncel- en Elisa beth Honsbeek piano. Er zullen onder meer twee aan het orkest opgedragen werken worden uitgevoerd. Het Haags Museum- Kamerorkest werd in 1942 opgericht met het doel de door Daniël Frangois Scheur leer verzamelde werken, die sinds 1933 in het Haags Gemeentemuseum zijn onder gebracht, uit te voeren. Met hetzelfde doel werd in 1948 het Haags Museum-Kamer koor opgericht. Scheurleer was een Haag se bankier, wiens belangstelling voor de muziekgeschiedenis door nasporingen een grote hoeveelheid in zijn tijd nog onbeken de partituren opleverde van vooral zeven tiende- en achttiende-eeuwse componisten. Scheurleer leefde van 1855 tot 1927. Het kamerorkest vertolkte gedurende zijn be staan in het geheel 280 werken waaronder 63 symfonieën. TONEELSCHRIJFWEDSTRIJD VAN „GRUNNEGER GENOOTSCHAP" De laatste algemene vergadering van de landelijke vereniging „Gmniheger Genoot schap" (voorheen algemene vereniging „Grunner") is besloten een wedstrijd te houden voor het schrijven van een toneel stuk in de Groninger volkstaal. De toneel stukken moeten bestaan uit tenminste drie en ten hoogste vier bedrijven. Het aantal 'speleï's''mag variëren van vijf "tot twaalf. De stukken mogen niet eerder zijn ge speeld, gedrukt of op andere wijze ver spreid- Drie stukken zullen worden be kroond met geldprijzen. Inzendingen moe ten geschieden voor 16 juli aan het ge nootschap in Den Haag, Bentinckstraat 31. LEIDEN: Kandidaatsexamen 1 wis- en na tuurkunde: J. F. Lapre. Leiden. Doctoraal examen geologie: D. Boschma, Leiden. Doc toraalexamen scheikunde: H. P. G. A. I. van Nifekerk, Sassenheim. Ned. Hcrv. Kerk Beroepbaarstelling: De heer H. de Jonge, vicaris te Overschie, is beroepbaar. Be noemd tot voorganger van het Vrijz. Prot. Verbond te Breda: H. N. Bierman, voorg. Ned. Prot. Bond te Voorburg, die deze be noeming ook aannam. Geref. Kerken Beroepen te Leeuwarden (7e pred.pl.): H. v. Benthem te Wieringerwerf; te Oude water: J. Banga te Vleuten-De Meern (U.). Aangenomen naar Minnertsga (Fr.): E. Ha verkamp, kand. te Grootegast, die bedankte voor Hasselt. Bedankt voor Klazienaveen (2de pred.pl.): G. M. W. Steen te Mark nesse (N.O.P.). Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Vrouwenpolder: J. Strating, kand. te 's Gravenhage; te Nieuwer-Amstel B. J. F. Schoep, kand. te 's Gravenhage. PO Doch natuurlijk stond de onveiligheid op de eerste plaats. Men concludeerde verder, dat deze grote onveiligheid niet alleen te wijten was aan de grotere hoe veelheden en snelheden van de verkeersmiddelen, doch ook aan de toenemende nervositeit en dus incapabiliteit der bestuurders. Het is dus een wisselwerking, die op een vicieuze cirkel gaat lijken. Een strengere medische keu ring voor rijbewijzen werd zeer noodzakelijk geacht. Doch bij deze en dergelijke voorzieningen werd alge- meeen een voorafgaande, drastische hervorming van het verkeerswezen als noodzakelijk beschouwd. Opsluiting van moordende verkeersmiddelen als auto's en motoren in een eigen rijbaan, die nergens de looproutes der voet gangers doorsnijdt, kwam iedereen logisch voor." „De oplossing van Life City -verd dus vorig jaar reeds door de artsen van Pittsburgh toegejuicht?" „Zeer zeker. Zoals overal elders, trouwens." „Dr. Flowerson, hoe kwam u in aanraking met dr. Mal- loway?" „Ik schreef hem, nadat hij per televisie steun had verzocht voor het project Life City. Ik bood hem mijn medewerking aan, waarop de heer Galotti zich tot mij wendde met het verzoek, mijn krachten in te spannen tot genezing van iemand die hem zeer dierbaar was." „Juist. En is die genezing gelukt?" „Protest!" riep Stephenson. „Dit doet niets ter zake." Rechter Lincoln was het met hem eens. „Het spijt me," zei MacReally droogjes. „Straks zal men merken dat deze kwestie zeer nauw met de onder havige zaak in verband staat. Ik heb de patiënt van dr. Flowerson gevraagd hier te komen. Straks komen we dus op dit punt vanzelf terug." Flowerson glimlachte. Stephenson wendde zich fluis terend tot zijn assistent. „Heb je de doopceel van Flo werson gelicht?" vroeg hij. Zijn assistent knikte. „Niets op aan te merken," zei hij. „Integer, algemeen geacht, zeer kundig." „Dan ga ik niet met hem in zee", gromde Stephenson. „Hij lijkt me de sluwheid in eigen persoon." MacReally boog zich tot Flowerson over. „Dr. Flowerson, er is ons herhaaldelijk aangewreven dat we proberen de klok terug te zetten en geen begrip hebben voor de ontwikkeling van de moderne techniek. Het is mij bekend dat u niet alleen een bekwaam medi cus, doch ook een bekend filosoof bent een van de weinige filosofen die ons land nog kent. Zoudt u ons uw visie willen geven op de vraag, of de ontwikkeling van het verkeer en de daaruitvoortvloeiende situatie in ethisch opzicht te rijmen is met de filosofische opvattin gen ten aanzien van het moderne leven?" Dr. Flowerson bevochtigde zijn lippen en fronste de wenkbrauwen. Toen zei hij: „Ik doe niets liever, aange zien ik bezig ben aan een boek over deze probleemstel ling. Ik kan u zeggen dat in filosofische beschouwingen in het buitenland van de laatste jaren steeds meer tot uiting komt, dat de mensheid zich schuldig heeft ge maakt aan een fout, waartegen reeds in het oude Pom pei werd gewaarschuwd. Men heeft bij de opgravingen aldaar namelijk een muurschrift gevonden, luidend: Het kleinste kwaad wordt groot, als men het verwaarloost. Het kleine kwaad van elkander te willen voorbijstreven op het oppervlak der aarde, niet wetende dat dit opper vlak rond was en dus werkelijke vordering onmogelijk maakte, is uitgegroeid tot een navrant spel, waarbij de spelers zelfs geen achting meer voor elkanders leven hebben. Wat de mensheid verwaarloosd heeft is dit: zij heeft nagelaten, een organisatorische voorziening te tref fen die de voortbeweging gevaarloos maakte. Zij heeft de middelen ter voortbeweging geperfectioneerd, zonder zich te bekommeren om de gevolgen ervan. Zij had van het begin af acht moeten geven op de wijze, waarop het gevaar kon worden buitengesloten bij de voortbeweging. Nu heeft zij een gevaar laten groeien, dat oncontroleer baar groot is geworden. Een gevaar, dat zelfs grote groe pen mensen elkanders doodsvijanden heeft doen worden. De voortbeweging is een wapen geworden, dat door on bevoegden in een gevaarlijke sfeer voortdurend kan wor den misbruikt. Hét' is zoiets als het afschieten van een revolver in een kamer die vol is met mensen. Dat mag. Indien men althans zorgt dat men de gebruiksvoorschrif ten van de revolver in acht neemt. Als een mens zich' in' de baan van de kogel waagt, getroffen wordt, sterft noemt men dat een ongeluk. Doch het is en blijft in eer ste aanleg een misdaad. De wet tolereert misdaden, dat is mijn conclusie. Daarom worden er mensenrechten ge schonden door de wet. Door onze eigen wet. Dat is een barbaars gebrek van onze beschaving." „Als men dus tracht dat afschieten in die kamer tg verhinderen, door de schutter een eigen vertrek met ge pantserde muren aan te wijzen, "ervult men de plicht die eigenlijk op de wetgever zou rusten, niet waar?" „Zeer juist," zei dr. Flowerson. „Protest! Protest!" riep Stephenson opspringend. „Dit gaat tevèr! Edelachtbare, de openbare aanklager sugge reert hier dat de wet der Verenigde Staten moet worden overtreden!" Rechter Lincoln knikte. „Ik moet u verzoe ken de getuige geen suggesties te doen, doch vragen te stellen," zei hij ernstig tot MacReally. „En zeker kan ik niet toestaan dat u in deze suggesties de wet oneerbiedig bejegent. Uw plicht is het. te onderzoeken of de wet ge schonden is niet, of de wet ontoereikend is. MacReally beet zich op de lippen. Hij voelde dat hij zich te zeer had laten leiden door zijn verlangen om de jury te overtuigen van de gerechtvaardigdheid der rege lingen, die in Life City waren getroffen. „Ik zal u nog een vraag stellen, dokter Flowerson," zei hij. „Wat is uw mening over de mogelijkheid om, zon der aan de traditionele verkeersregelingen iets te ver anderen en dus in aanmerking genomen dat de groei van het verkeer wordt opgevangen op de manier zoals dat totnutoe is gebeurd, de mensen van kindsbeen af zo danig op te voeden, dat het verkeersgevaar vermindert of wordt bezworen?" Dokter Flowerson had een vreemde gloed, in zijn blik, toen hij zich voorover boog en antwoordde: „Wie de mensen, en dus de kinderen op die manier zou willen opvoeden, zou er machines van moeten maken en alle levensvreugde en natuurlijke ongebondenheid moe ten uitroeien uit de kinderzielen, reeds van het moment af waarop zij in de wieg liggen. Maar ik zeg u: ondanks alle pogingen om machines te maken van mensen, zullen de babies die ter wereld komen geboren worden met de zelfde innerlijke drang naar ongebondenheid en vrijheid, met dezelfde droom over grazige weiden en een' aarde vol bloemen, en vlakten waarop zij als jonge veulens kunnen dartelen zonder levensgevaar. Zij zullen de we reld ruiken als het jonge kalf de wei ruikt van de don kere stal uit. Zij zullen geboren worden met het na tuurlijke beeld van de natuurlijke aarde in hun zielen, en zij zullen ondanks alle lessen en waarschuwingen in steeds grotere getallen argeloos onder de steeds veel- vuidiger en sneller wordende wielen der auto's worden verpletterd." (Wordt vervolgd). Subsidie voor „Humanitas". Naar aan leiding van een verzoek van het bestuur van de afdeling van de vereniging voor maat- chappelijk werk op humanistische grond slag, stellen B en W aan de gemeenteraad voor om over 1957 aan de vereniging een subsidie te verlenen van ƒ5.500.Deze uit gave staat in evenredigheid tot die, welke het sociaal charitatief centrum voor de uit voering van zijn taak krijgt. Kinderbescherming. Tot secretaris generaal van de Internationale Vereniging voor Kinderbescherming in Genève is be noemd de heer J. Mulock Houwer, directeur van de opvoedingsinstelling „Zandbergen" te Amersfoort. Bij de internationale vereni ging zijn uit veertig landen vijfenzestig ver enigingen op het gebied van kinderbescher ming aangesloten. Dc organisatie werkt nauw samen met de Unicef. Val door zolderluik. Een 57-jarige kleermaker te 's-Hertogénbosch is in een gebouw aan de Vughterstraat door een zol derluik gevallen. Hij belandde op de onge veer zes meter lager gelegen vloer van de bovenste verdieping en wel zodanig, dat hij vrijwel onmiddellijk aan de gevolgen over leed. Burgemeester van Maastricht. De bur gemeester van Maastricht, mr. W. baron Michiels van Kessenich, die vorige week ziek is geworden, is ter observatie in het ziekenhuis St. Annadal opgenomen. Boven bom geslapen. Toen dezer da- dagen de woning van de familie Montre aan de Dorpsstraat te Woensdrecht van een aan sluiting aan het waterleidingnet moest wor den voorzien ontdekte men onder de vloer een granaat van flinke afmetingen, een blindganger die bij de gevechten in 1944, onder de woning terecht moet zijn gekomen. Het projectiel is verwijderd. Zestienj'arige stal auto. Een 16-jarige Dordtse jongen heeft in de nacht van zon dag op maandag uit een garage, die hij met behulp van een ijzerzaag geopend had, een aan een arts toebehorende auto gestolen. In Eindhoven is hij, nadat hij daar een aanrij ding veroorzaakt had, aangehouden. Hij is teruggestuurd naar Dordrecht. Asdic. De Zuidafrikaanse regering heeft in Nederland drie Asdic-installaties besteld, bestemd voor het opsporen van onderzeeboten. Zij zullen worden geplaatst in drie in Engeland in aanbouw zijnde on derzeeboten. De bestelde apparatuur is de modernste ter wereld. Presentiegeld. Het gemeentebestuur van Amsterdam zal Gedeputeerde Staten van Noordihollanid verzoeken het presentie geld der raadsleden van ƒ10 tot ƒ20 per vergadering te verhogen. De raad besloot hiertoe met alleen de stemmen der commu nistische leden en twee leden der V.V.D.- fractie tegen. Deze laatsten waren van mening, dat het voorstel op een onjuist moment was ingediend. Nu ook de gemeente haar uitgaven moet beperken. De C.P.N.- fractie was ook tegen de verhoging van de salarissen der zeven wethouders van 16.500 tot ƒ20.000. ADVERTENTIE Prima 100 breed8.55 100 breed 5.95 Kruisstraat 11 Haarlem Telefoon 11491 DONDERDAG 7 MAART Minerva: „Summer madness", 18 jaar, 8.15 uur. Roxy: „Schoten in de nacht", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Boezemvrienden", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Sissi", alle leeftijden, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Een stad gaat door de hel", 18 jaar, 8 uur. Lido: „De straat der geverfde lippen", 18 j„ 7 en 9.15 uur. Luxor: „City Lights", alle leeftijden, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Bonjour Katrin", alle leeftijden. 7 en 9.15 u. Krelagehuis: Voorjaarsbeurs voor de Vrouw, 10 tot 5 en 7 tot 11 uur n.m. Concertgebouw: Tweede avond van populaire pianistenserie door Robert Weisz, 8 uur. Zuiderkapel: J. Klein Haneveld, 8 uur. Spruitenbosstraat 9: Evangelisatiedienst door G. B. Adams voor Gemeente van Christus, 8 uur. Rudolf Stei- nerschool: mr. M. Stibbe over „Is reïncar natie mogelijk?", 8.15 uur. VRIJDAG 8 MAART Minerva: „Helena van Troje", 14 jaar. 8.15 uur. Cinema Palace: „Oklahoma", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Blake helpt een handje", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: „Sissi", alle leeftijden, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor ..De blonde heks", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Lido: „Je kunt het haar niet kwalijk nemen", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Studio: Marie Antoinette", 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 u. Frans Hals: „Alarm in'de pacific", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Krelagehuis: Voorjaarsbeurs voor de Vrouw, 10 tot 5 en 7 tot 11 uur n.m.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 3