Uitgaan in Haarlem Groen &Co HET JONGENSEILAND SPOEL OM die melkfles! r 't Zit vast vaster met VELPAFIH DE BUIT BINNEN Agenda voor Haarlem „Een leger van gehouwen steen overdramatisering van het begrip „verzet" in de beeldhouwkunst Korl en bondig J VRIJDAG 29 MAART 1957 TONEEL EN DANS MUZIEK DIVERSEN Centrale Verwarming Pow-R-Matic Oliebranders TENTOONSTELLINGEN Prinses Wilhelmina bezocht Pulchri Studio Eduard Flipse krijgt Franse onderscheiding Dodelijk ongeval berecht Kerkelijk Nieuws BAUHAUS BEHANG BAKKER-BEHANG Overvallers veroordeeld Jongeman mishandelde zijn vader Half vol water, schudden maar: Twee seconden en 't is klaar 1 ONS VERVOLGVERHAAL DOOR MARK CROSS N Expositie van Duitse kunstschatten in Arnhem ZEEMLEER DROG. „BOONACKER" Opdracht voor een muzikale komedie Eisenhower bespreekt zijn vervanging met Congres Zaterdag 30 maart. Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep „Theater" geeft onder regie van Elise Hoomans een voorstelling van „Het bezoek van de oude dame" van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürren- matt, waaraan onder meer medewerking wordt verleend door Willy Haak, Richard Flink, Gerard Hartkamp en Frans van der Linigen. Zondag 31 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep „Theater" geeft een her haling van „Het bezoek van de oude dame" van Friedrich Dürrenmatt. Behalve de bovengenoemden, verlenen medewer king Henk Schaer, Wim Kouwenhoven en Jan Staal. De décors werden ontworpen door Jacques Snoek. Woensdag 3 april Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft onder regie van Ton Lutz de eerste van drie achter eenvolgende abonnementsvoorstellingen van „Het lied van de moordenaar", een nieuw stuk van de zevenentwintigjarige Vlaamse schrijver Hugo Claus Donderdag 4 april. Stadsschouwburg, 20 u.: Het Rotterdams Toneel geeft de tweede abonnementsvoorstelling van „Het lied van de moordenaar" door Hugo Claus, waaraan onder meer medewerking wordt verleend door Pim Dikkers, Ann Hase- kamp, Henny Orri, Ton Lutz, Steye van Brandenburg, Wim van don Brink, Jan Lemaire, Pieter Lutz en John Leddy. Vrijdag 5 april. Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft de derde abonnementsvoorstelling van „Het lied van de moordenaar" onder regie van Ton Lutz met als voornaamste medewerkenden Pim Dikkers en Ann Hasekamp. De décors werden ontworpen door Nicolaas Wijn berg. Vrijdag 29 maart, Concertgebouw, 20 uur: Het symfonieorkest. „Haerlem" geeft met medewerking van het Haarlems operakoor „II Trovatore" en de violist Jean Louis Stuurop onder leiding van Marinus Adam een uitvoering van werken van Boïeldieu, Fauré, Mendelssohn en Svendsen. Zondag 31 maart, Bakenesserkerk, 19 uur: In de dienst, die wordt voorgegaan door ds. Van Asperen, geeft het Haarlems? Bach Ensemble onder leiding van George Robert een uitvoering van de cantate 106. de zogenaamde „Actus Tragicus" van Johann Sebastian Bach. Maandag 1 april, Grote Markt, 15.3016.30 uur: De stadsbeiaardier Arie Peters be speelt het carillon van de Grote Kerk. Dinsdag 2 april, Concertgebouw, 19.30 uur: De heer Paul Ohr. van Westering houdt een inleiding bij het concert, dat het Noord hollands Philharmonisch Orkest zal geven. Dinsdag 2 april, Concertgebouw. 20.15 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Henri Arends het laatste concert in de serie D. De Franse violist Pierre Doukan verleent solistische medewerking. Het programma vermeldt de Vierde Symfonie en het Vioolconcert van Brahms. Woensdag 3 april. Concertgebouw, 9.30 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft onder leiding van Marinus Adam een concert voor de lagere school. Het pro gramma vermeldt het menuet uit „Eine kleine Nachtmusik" van Mozart, twee delen uit de Peer Gynt Suite nr. 1 van Grieg en drie delen uit de Notenkraker- suite van Tsjaikofsky. Een inleiding bij deze muziek wordt gehouden door Llari- nus Adam en mejuffrouw A. Michielsen, consulente voor muziekonderwijs bij het lager onderwijs. Woensdag 3 april, Concertgebouw, 20 uur: Leerlingen van de Muziekshool tot bevor dering der Toonkunst geven onder leiding van Marinus Adam een uitvoering. Het programma vermeldt werk van Vierdonck, Bach, Haydn, Beethoven en Schubert. Donderdag 4 april, Concertgebouw, 20 uur: In de populaire pianistenserie geeft George van Renesse als laatste een recital. Het programma bestaat uit werken van Schubert. VOLKSUNIVERSITEIT Donderdag 4 april, Sionskerk, 20 uur: Aafje Top draagt het verhaal „Kostbaar gif" van Mary Webb voor. BOEKENWEEK Zaterdag 30 maart, Vleeshal, 20 uur: De let terkundige dr. Victor E. van Vriesland spreekt over „Persoonlijke herinneringen aan de schrijvers van '30". Maandag 1 april, Vleeshal, 20 uur: Eveneens ter gelegenheid van de Boekenweek 1957 wordt een forumavond gehouden onder voorzitterschap van drs. H. W. M. van Run. Deelnemers z ijn Harriët Laurye, mejuf frouw mr. M. Wijnstroom, Gabriël Smit en G. A. van Oorschot. Woensdag 3 april, Vleeshal, 20 uur: Het pop pentheater „De kleine wereld" onder lei ding van Jan Nelissen geeft di? vertolking van „Het boek Esther" en „Het Hilde- brandtmonument op pad" (Dit laatste een spel van de dichter H. L. Prenen). Donderdag 4 april. Vleeshal, 20 uur: Pater P. J. Suasso de Lima de Prado W.P. spreekt over „Luipaardmannen en slangendansers in de greep van het oerwoud". Er wordt tevens een film vertoond over de Pyg meeën. FILMVOORSTELLINGEN Rembrandtthater: Zondagochtend 11 uur ver toning van de Italiaanse film „Het ver loren continent". Cinema Palace: Zondagochtend 10.30 uur vertoning van „A star is bom" met Judy Garland en James Mason. Studiothater: Zondagochtend 11 uur verto ning van de film „Hans Christian Ander sen" met Danny Kaye en „Zizi" Jeanmaire. ADVERTENTIE BLOEMENDAAL TELEFOON 22143 Willy Haak en Richard Flink in „Het bezoek van oude dame", waarvan de toneelgroep „Theater" zowel zaterdag als zondag een voorstelling geeft. Lidotheatcr: Zondagochtend 11 uur verte ring van „Desirée" met Jean Simmons en Marlon Brando. ANDERE BIJEENKOMSTEN Vrijdag 29 maart, Nassauplein 8. om 20 uur: Voor de leden van de Theosofische Ver eniging spreekt mevrouw G. M. Dunnewolt Hard af Segerstad over „De Edda". Vrijdag 29 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Leerlingen van de HBS-B geven een op voering van „Meisjeslyceum" van Ladislas Fodor onder regie van Henk Bakker. Vrijdag 29 maart, Kleine Brinkman, 20 uur: Voor de leden van de Nationale Partij spreekt dr. W. K. H. Feuilletau de Bruyn over „De strijd om het Suezkanaal". Vrijdag 29 maart, Brinkmann, 20 uur: Pater Piron O.E.S.A. houdt een voordracht van het zestiende-eeuwse allegorisch spel „Elckerlyc". Zondag 31 maart, gebouw St. Bavo, 14 uur: Het kinderkoor „De kleine stem" geeft onder hiding van W. Post een operette uitvoering. I-iet programma vermeldt „Een vakantiegeval" en „De sneeuwkoningin". Zondag 31 maart. Concertgebouw. 14.30 uur: Het Leidse Kindertoneel geeft een opvoe ring van „Bulletje en Bonestaak". Zondag 31 maart, Kleine Houtweg, 14 uur: In de gymnastiekzaal aan die Kleine Hout weg 47 organiseert de Haarlemse Volks- dansfederatie een dansbijeenkomsf. Maandag 1 april, Stadsschouwburg, 19.45 u.: Het dilettanten operettegezelschap „Diogé" geeft een uitvoering van „De Geisha" van Sydney Jones. Maandag 1 april, Brinkmann, 20 uur: Voor de leden van de Vereniging Haerlem spreekt mejuffrouw dr. G. H. Kurtz, archi varis van de gemeente Haarlem, over „Taak en betekenis van de archiefdienst". Dinsdag 2 april, Stadsschouwburg. 19.45 uur: Het dilettanten operettegezelschap „Diogé" herhaalt een uitvoering van „De Geisha" van Sydney Jones. Dinsdag 2 april, gebouw St. Bavo, 20 uUr: Onder auspiciën van de Haarlemse Boek handel houdt de actrice Enn.v Mols—De Leeuwe een voordracht als moeder De Wit uit het radiohoorspel over de gelijknamige familie. De schrijver Jan de Vries geeft hierbij een indruk van de totstandkoming. Woensdag 3 april, Concertgebouw, 20 uur: Het vrouwenkoor Z.I.G.E.A. geeft onder leiding van Rie Vring—Servaas een uit voering, waaraan wordt medegewerkt door mejuffrouw Berth e Davelaar, piano. On der meer wordt uitgevoerd de „Missa in honorum" van de Haarlemse componist Tom de Vries. Donderdag 4 april, Concertgebouw, 20 uur: Het Gewestelijk Arbeidsbureau verzorgt weer een voorlichtingsavond voor emi granten. Vrijdag 5 april, Jeugdhuis Bloemendaal, 20 uur: Onder auspiciën van een boekhandel spreekt dr. A. Melchior over de Congo. Vrijdag 5 april. Concertgebouw, 20 uur: Voor de leden van de Nederlandse Reisvereni- ging wordt een vertoning gegeven van de film „Het. lied van Kaprun" over de wor steling tussen techniek en natuurkracht in het hooggebergte van Oostenrijk. Vrijdag 5 april, Minervatheatcr, 20.15 uur: Voor de leden van de Heemsteedse Kunst kring leest de schrijver Simon Carmiggelt voor uit eigen werk. Vrijdag 5 april, ,,'t Nut", 20 uur: Voor de leden van het Humanistisch Verbond wordt een discussie gehouden over het onderwerp „Vrijheid een probleem". Ge spreksleider is de heer W. Donker. Galerie Espace. Tot 6 april wordt een ex positie gehouden voornamelijk van schil derijen van Joop Sanders. Drze schilder emigreerde in 1923 naar de Verenigde Staten, waar hij zich in New York vestigde. Hij is een der oprichters van de „Club", het centrum van de abstracte expressio nisten in New York. Prinses Wilhelmina heeft donderdag een bezoek gebracht aan de tentoonstelling van schilderwerken van mevrouw Roelofs- Blackman, die tot en met zondag in Pul chri Studio in Den Haag wordt gehouden. Zij onderhield zich geruime tijd met de tachtigjarige schilderes, die van 1920 tot 1936 lerares is geweest van koningin Juli ana. Van de vader van mevrouw Roelofs- Blackman heeft prinses Wilhelmina zelf nog les gehad. Zij bracht voor de eerste keer na de oorlog een bezoek aan Pulchri Studio en kocht op deze tentoonstelling de bloemschildering „Wilde roosjes", die me vrouw Roelofs-Blackman verleden jaar maakte. De president van de Franse republiek heeft de dirigent van het Rotterdamse Philharmonisch Orkest Eduard Flipse be noemd tot Officier in het Legioen van Eer. Deze onderscheiding is de dirigent donder dag officieel medegedeeld op een ont vangst te zijner ere ten huize van de Franse consul-generaal. De garagehouder J. A. J. te Eindhoven is door de rechtbank te 's-Hertogenbosch veroordeeld tot twee maanden gevange nisstraf met aftrek van voorarrest, en twee jaar ontzegging van rijbevoegdheid. Op 14 maart stond hij terecht wegens het door roekeloos rijden veroorzaken van een aan rijding met dodelijke afloop op de Bla- themseweg te Eindhoven. De officier van Justitie eiste toen tegen hem drie maanden gevangenisstraf met aftrek en een jaar in trekking van het rijbewijs. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Stellendam H. J. Smit te Genderen. Bedankt voor Ridderkerk C. Treure te Ederveen. Geref. Kerken Beroepen te Monnikendam D. N. Wou ters, kand. te Dordrecht; te Scherpenzeel (Geld.) P. W. van der Veen te Broek onder Akkerwoude. ADVERTENTIE Zéér exclusief Ook leverbaar via uw behanger. ALLééNVERKOOP Gen. Cronjéstraat 135 Telefoon 11657 Haarlem Huis Van Looy: Tot 15 april wordt een ex positie gehouden onder de titel „Honderd jaar archiefdienst. 18571957". Het museum is dagelijks geopend van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur, op zondagen van 14 tot 17 uur. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don derdags van 1012.30 uur en van 13.30 17 uur en zondags van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel ling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer de meesterwerken van Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 10 tot 16 uur en zondags van 1316 uur. In april geopend tot 17 uur en op zon en feestdagen van 13 tot 17 uur. Teylermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen onder meer van Rembrandt. Michelangelo, Claude Lorrain. Geopend op iedere werk dag (behalve maandag) van 1117 uur en de eerste zondag van iedere maand van 13—17 uur. Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Mid deleeuwse en latere schilderijen, sculptu ren, paramenten, kantwerk, handschriften en munten. Geopend op werkdagen, be halve maandag van 1017 uur, des zon dags van 1316 uur. Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging onder geleide uitsluitend op aanvrage '"-or groepen van tenminste vijftien personen. Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17: Het museum is geopend van maandag tot en met zaterdag van 912 en van 1418 uur. Cruquiusmuseum, Heemstede Historische stoommachines. Dagelijks geopend van 912.30 en van 13.3016 uur. De rechtbank te Breda heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen de drie overval lers van boerenleenbanken te Biest-Hout- akker, Wijk en Wijk-en-Aalburg. De Rot terdammer B. II. werd veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf met aftrek en een voorwaardelijke terbeschikkingstelling van de regering. De eis was zes jaar. De Pool A. S. uit Breda kreeg twee jaar met aftrek, de eis was vijf jaar en de Bredanaar P. S. kreeg vijf jaar met aftrek en ter beschik kingstelling van de regering. De eis tegen de laatste verdachte was acht jaar. De rechtbank te 's-Gravenhage heeft de 26-jarige betonvlechter L. T. uit Delft ver oordeeld tot een gevangenisstraf van een jaar met aftrek van voorarrest, omdat deze jongeman zijn vader ernstig had mishan deld. Op zeven oktober van het vorige jaar kwam de vader, tegen wie de zoon reeds „Ik heb je!", schreeuwde Rick, en hij liet zich uit de boom zakken, waarin hij ge klommen was en zich muisstil had gehouden. Bunkie hoorde de stem en hij schrok. Maar toen was het al te laat om weg te jaren een wrok koesterde, bij hem op be- lopen... Rick sprong bijna boven op hem en toen pakte hij Bunkie zo stevig vast, dat die zich niet meer kon verroeren. „Dat had je niet gedacht, hè, Indiaan?!", lachte cowboy Rick. „Zo, nou is hel mijn beurt, nou ben jij mijn gevangenekom maar mee!" Dat was een tegenvaller voor zijn vijand. Bunkie keek sip, maar hij moest wel mee. 39-40 zoek. In de loop van de avond ontstak de zoon in toorn en sloeg, stompte en schopte zijn vader. De officier van Justitie had tegen T. een gevangenisstraf van drie jaar met aftrek van voorarrest gerequireerd. ADVERTENTIE In de week van 3 tot 10 mei zal vermoe delijk een nieuwe Nederlandse documen taire in de bioscopen worden gebracht on der de titel „Een leger van gehouwen steen". Deze film werd gemaakt door de Amsterdamse cineast Theo van Haren No- man in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en heeft betrekking op het verzet, wil daar van een afspiegeling zijn in steen, woord en muziek, maar voornamelijk in steen, in beelden, die na de oorlog door Nederlandse beeldhouwers werden gemaakt en op ver scheidene plaatsen in ons land een gebeur tenis in herinnering houden of de plaats van in de oorlog gevallen Nederlanders innemen. Er is een keuze gemaakt uit werk van Mari Andriessen, Carasso, Couzijn, Eecen, Grégoire, Van den Hof, Kneulman, Leeser, Mendes da Costa, Radecker (niet zijn nationaal monument), Reyers, Schal ier, Stauthamer en Verbon. Als niet-Ne- derlander is Zadkine aan dit lijstje toege voegd, omdat zijn beeld voor Rotterdam bijvoox'beeld niet kan worden weggelaten als een overzicht moet worden gegeven van „ons verzet in de beeldhouwkunst". De film laat de beelden zien in een „ver haal", dat wordt gevormd door een voor dracht van Ton Lutz van verzetsverzen van Jan Campert, Sem Davids, Anthonie Donker, Clara Eggink, Jan Engelman, K. R. H. de Josselin de Jong, Nico Oosterbeek, M. Mok en Muus Jacobse. Een regel uit het gedicht „5 mei 1945" van Muus Jacobse is tot titel van de film gemaakt. Op cle achter grond hoort men muziek van Robert Hep- pener en één keer klinkt de sonore, prach tige bariton van Hans Krieg in een Joods lied. Theo van Haren Noman is uitgegaan van het idee met een film te laten zien hoe de Nederlandse beeldhouwers samen vorm hebben gegeven aan het begrip „ver zet". De opdracht, die hij daartoe heeft aangenomen, liet hem helemaal vrij in de verwerking en van die vrijheid heeft hij persoonlijk en met piëteit tegenover het onderwerp gebruik gemaakt. Het is een film geworden met wat men noemt knap camerawerk. Van Haren Noman is er in geslaagd in ongeveer twintig minuten te tonen, dat de Nederlandse beeldhouwers de begrippen „verzet" en „oorlogsjaren" heel verschillend hebben geïnterpreteerd. Men ziet schrik, angst, verwarring, strijdlust, kracht, dood, ontsteltenis, droefheid, troost, berusting en nieuwe kracht. Pas op. Ziet men dat werkelijk? Men weet, dat de begrippen „verzet" en „oor logsjaren" door deze begrippen worden onderverdeeld. Is een cineast in een film van ongeveer twintig minuten in staat die onderverdeling te treffen, kan hij in die beperkte tijd al die begrippen afzonderlijk even kernachtig waar maken als de beel den dat doen? Hij kan dat misschien, als hij zich bewust is, dat hij niets hoeft waar te maken, dat zijn camera alleen het oog is, dat een al bestaande expressie moet registreren. Hij kan zijn objecten van alle kanten filmen, in die zin, dat hij de beelden helemaal laat zien. Maar hij ontkent de eigen, absolute expressieve kracht van de beelden als hij verschillende „posities" in de opeenvolging vertraagt of versnelt om daarmee bijvoorbeeld dynamiek of berus ting te suggereren. Van Haren Noman is zich niet voldoende bewust geweest van de eigen uitdrukking in zijn objecten en heeft kennelijk ook gemeend, dat de dramatiek van heet begrip verzet onbegrensd is, dat de piëteit hem gebood zijn onderwerp extra te dramatiseren. Hoewel sommige beelden afzonderlijk indrukwekkend zijn vinden wij de film als geheel onbevredigend. Eigenlijk stond Van Haren Noman voor een ondankbare cn een bijna onuitvoer bare taak, want de begrippen, die wij hier boven in een rijtje hebben opgesomd en onvermijdelijk met het begrip „verzet" zijn verbonden, zijn ieder afzonderlijk auto noom en voor hen, die het verzet als een werkelijk begrip kennen, te geladen dan dat zij in een snelle opeenvolging van beel den kunnen worden beseft. Die begrippen worden wel gesuggereerd, maar daarmee beantwoordt de film naar ons oordeel niet aan het doel het verzet in onze beeldhouw kunst'te tekenen. Een overdramatisering wordt bovendien geaccentueerd door de voordracht van ver zetsverzen. Tori Lutz 'doet dat heel sober, maar de verzen zijn evenals de beelden ieder afzonderlijk absoluut expressief. Aan de zin ervan wordt te kort gedaan als zij omwille van een „verhaal" in een reeks worden samengevoegd en dan bovendien nog worden gebruikt als illustratief mate riaal. Twee absolute waarden kunnen el kaar hier onmogelijk illustreren. Als zij toch, zoals in deze film, ten dienste van elkaar zijn samengebracht, is de waarde van beide onderschat. De veronderstelling, dat iémand het vermogen bezit zijn aan dacht gelijkelijk te verdelen over hetgeen hij ziet en hoort zonder iets te missen van de wezenlijke geladenheid ervan, zou ab surd zijn. Zou voor deze film misschien ook verzetsmuziek zijn gebruikt als die voorhanden was geweest? Na het zien van deze documentaire konden wij niet de nei ging onderdrukken haar te associëren met „cultuur" in de onwerkelijke zin van het woord. Het geheel is door overspanning wat bloedeloos geworden, Johan Voskuil De eerste druiven. Aan de veiling te Huissen, Overbetuwe, zijn gistermorgen de eerste druiven, aangevoerd door kweker P. van Dort. De prijs bedroeg 18.60 per kilo. Afscheid rechterpresident. Mr. J. van Vollenhoven heeft in een plechtige zitting afscheid genomen als president van de rechtbank te Rotterdam. Mr. Van Vollenho ven is benoemd tot president van de belas tingkamer van het hof te Arnhem. Tevens werd als zijn opvolger geïnstalleerd mr. J. Overwater. die reeds bijna 25 jaar aan de rechtbank te Rotterdam verbonden is. Tot vice-president werd benoemd mr. Ch. J. En schedé, rechter, eveneens te Rotterdam. Amerikaanse ambassadeur. De Ameri kaanse senaat beeft de benoeming van Phi lip Young tot ambassadeur van Amerika in Nederland bekrachtigd. Minister Helders naar de West. De mi nister van Zaken Overzee, mr. G. Ph. Hel ders, is donderdag van Schiphol vertrokken voor een bezoek aan Suriname en de Ne derlandse Antillen. Het betreft een bezoek ter kennismaking en oriëntatie. Hij heeft voorheen deze rijksdelen nog niet bezocht. Minister Helders' reisplan wordt samenge steld in Suriname en de Antillen. Hij is voornemens op vrijdag 19 april in Neder land terug te keren. Bloeiende boomgaarden. In het zuide lijk gedeelte van de provincie Utrecht (Wijk bij Duurstede, IJssclstein, Vreeswijk, Hou ten en omgeving) beginnen de fruitbomen te bloeien De pruimenbomen staan nu al in bloei. Bij aanhoudend zacht weer wordt verwacht dat de volgende week ook appels en peren in volle bloei staan. ADVERTENTIE ADVERTENTIE vlekvrije koudlijm van CETA BEVER Het schoon verleden" Op 6 juli zal in het Gemeentemuseum Arnhem een grote zomertentoonstelling be ginnen, die tot 16 september zal duren. Het is een bijzondere gebeurtenis, dat in Neder land een keuze van de belangrijkste kunst schatten te zien zal zijn van het Kunstge- werbemuseum in Keulen. Dit museum werd in de oorlog vernield, de kunstschat ten bleven behouden. Een nieuw museum gebouw is er in Keulen nog niet. Het zal dan ook de eerste keer zijn, dat een zo uit voerige keuze uit dit kostbare museumbezit na de oorlog getoond zal worden. Deze ten toonstelling onder de titel „Het Schoon Verleden", zal opgebouwd worden uit drie perioden: renaissance, barok en rococo. IV „Wat aardig van u om zelf te komen, juffrouw Wrayne", riep Sheila uit. „Uw rechercheurs zijn binnen en toen ze tweemaal drie keer hoorden bellen, zeiden ze, dat u er was. Zijn we niet net een belegerde vesting? Ik kan er maar niet aan wennen. Gelukkig heb ik geen bezoek meer gehad sinds we elkaar ontmoet ten. Erg prettig, dat er nu twee mannen in huis zijn, dan kunnen tante en ik tenminste rustig slapen. Maar kom binnen, dan kunnen we een kopje thee gebruiken. Hier is tante, die u dolgraag wil ontmoeten". „Dat is dan wederkerig", antwoordde Daphne, terwijl ze haar hand uitstrekte om de nogal lange, ernstig kij kende oudere dame te begroeten, die juist de kamer bin nenkwam, gevolgd door een reusachtige zwarte hond ter grootte van een jong kalf. „Zo, is dat nu Farao? Kom eens hier, Farao, dan kunnen we goede maatjes met el kaar worden!" Zowel Sheila als haar tante herinnerden zich die eerste ontmoeting tussen Daphne en Farao nog lang daarna. Zij waren er reeds lang aan gewoon de mensen bevreesd te zien terugdeinzen als zij dat kolossale dier zagen. En zelfs als hü welwillend toeliet, dat vreemden hem aaiden, toonde hij nooit anders dan grote minachting voor hen. Maar nu zagen ze tot hun verbazing, dat Daphne bij hem neerknielde en hem knuffelde als een moeder haar kind, terwijl zij voortdurend met hem praatte. Maar, wat hun nog meer verbaasde was, dat de hond vrolijk met zijn staart kwispelde en zijn neus tegen haar aandrukte, als ze hem streelde. Toen zij even later opstond en in een stoel ging zitten, kwam hij naar haar toe legde zijn reusachtige kop in haar schoot, terwijl hij nog steeds met zijn staart kwispelde als om haar te vertellen, dat zij iemand was, die de sympathie van een nette hond vol komen verdiende. „Uw rechercheurs zijn al met hem in kennis gekomen en de verstandhouding is goed", zei Sheila. „Ik dacht, dat het enige moeite zou kosten, voordat u samen vriend schap zoudt sluiten, maar ik zie, dat ik er niet bij nodig ben". Daphne lachte, maar ging dadelijk tot de zaken over. „Vertel me nog eens nauwkeurig", zei ze, „wat er van middag is gebeurd. Het was een ingeving, dat je gevolgd zou worden, nadat je mijn bureau verlaten had. Sheila. En daarom stuurde ik twee van mijn mensen achter je aan. Wat ben ik blij, dat ik het deed. Natuurlijk heb je er wel geen bezwaar tegen als Saunders en Masterson bij ons gesprek aanwezig zijn. Want ik pleeg nooit geheimen te hebben voor mijn medewerkers. En nog iets: ik wilde ze allebei hier laten totdat ik er enig idee van heb wat er eigenlijk aan de hand is. Geen bezwaar, hoop ik? Het lijkt me veel veiliger als ze hier zijn. En je zult geen last van ze hebben". „Juffrouw Wrayne, ik kan alleen maar erg blij zijn met uw vriendelijke hulp", viel Sheila's tante nu bij, „u bent een grote steun voor ons". „Zo is het", voegde haar nichtje er aan toe, „en „Prachtig, dat is dan in orde", onderbrak Daphne de stroom van dankbetuigingen. „Ik zou hier zelf willen blijven, maar ik moet naar Londen terug, omdat ik van avond mijn vier raadgevers zal ontmoeten om de hele zaak met hen door te nemen". „Hè, wat zou ik daar graag bij willen zijn", mompelde Sheila zachtjes voor zich heen. Die middag bleef onvergetelijk voor Sheila en haar tante. Met trots vertelde het meisje later aan haar vrien dinnen, dat zij „de beroemde Daphne Wrayne en twee leden van haar staf op de thee had". Maar ze was eerlijk genoeg om er bij te zeggen, dat ze in het begin even ner veus was als wanneer ze een lid van de koninklijke fa milie op bezoek had gehad. Maar Daphne had dadelijk begrepen, dat Sheila ze nuwachtig was, toen ze met z'n vijven aan de thee zaten. Het was evenwel niet de eerste keer, dat ze iemand op z'n gemak moest stellen en dus nam ze maar dadelijk het woord. „Wil je wel geloven", begon ze, „dat zo'n gezelschap als dit mij herinnert aan de „Ronde-tafel-soupers" die mijn vier raadgevers en ik van tijd tot tijd hebben? Het is een gewoonte van ons geworden zo'n souper te houden als we er in geslaagd zijn een of andere zaak tot een op lossing te brengen en de vogeltjes achter slot en grendel hebben weten te krijgen. Dan komen we samen in een van onze schuilhoeken om er een gezellig etentje te heb ben, wij met z'n vijven. Het is een soort genootschap voor onderlinge bewondering", voegde ze er lichtelijk spot tend aan toe. Ze zag, dat ze de aandacht van Sheila en haar tante had en praatte dus vrolijk verder. „Het aardige is, dat we alles zelf doen, zelfs het koken en de afwas! En mijn vier raadgevers, ook al zijn het mannen van naam, gedragen zich bij die gelegenheden als kleine jongens. Het is overigens een strenge regel, dat er vóór de koffie met geen woord over misdaad ge rept mag worden. Want, nietwaar, lekker eten en goede wijn moeten met eei-bied behandeld worden, zoals een van ons pleegt te zeggen". „Als u het goed vindt", zei Masterson wat aarzelend, „zou ik er iets aan toe willen voegen, wat u nog vex-geten hebt, juffrouw Daphne. Ik heb namelijk horen fluisteren, dat er aan het einde van de maaltijd gewoonlijk een toast wordt uitgebracht. Mag ik die verklappen?" „Nu ja, Masterson, als je er op staatzei Daphne, zowaar een beetje verlegen, „maar ik denk niet „Maar ik denk, dat ze het zeker wel willen horen", sneed Mastex-son haar bezwaren af. „De Raadgevers, juffrouw Morstone" zei hij „vormen een genootschap, dat zijn bestaan enkel en alleen aan juffrouw Wrayne te danken heeft. En haar medewerkers van hoog tot laag weten, dat zij oneindig meer gevaren loopt dan een van ons allen, zodat u wel kunt nagaan, dat wij haar allen bijzonder waarderen. En nu heb ik mij laten vertellen en ik geloof vast dat het waar is dat haar vier naaste medewerkers, haar raadgevex-s, aan het einde van de soupers steeds dezelfde toast uitbren gen: „O n ze koningin, God zegene haar". En wie met die koningin in dit geval bedoeld wordt, kunt u wel begrijpen. Ik verzeker u, juffrouw Morstone, dat wij die wens allemaal nazeggen". „Ik zou wel eens willen weten", zei Sheila nu, terwijl haar ogen schitterden, „wat vooraanstaande journalis ten uit Fleet Stx-eet zouden willen geven om zo'n souper bij te wonen!" „Dat zou inderdaad niet weinig zijn", viel Daphne haar bij. „Ik hei-inner me namelijk, dat een vermaard kran teneigenaar uit Fleet Street die een groot bewonderaar is van mijn detective-onderneming, die wens om bij zo'n souper aanwezig te zijn niet onder stoelen en banken stak, toen ik hem eens tijdens een feestelijke gelegenheid in West End ontmoette. Ja, hij noemde zelfs nauwkeurig het bedrag, dat hij er voor over had: vijfduizend gulden! Op dat ogenblik liet ik die opmei-king voor wat ze was. Maar een paar maanden later inviteerde ik hem voor een souper te mijnen huize in Maidenhead". (Wordt vervolgd). alléén de BESTE kwaliteit met LANGE levensduur. Verder alle schoonmaakartikelen, o.a. kastpapier, borstelwerk, dweilen, waterverf etc. Aanbevelend, Kleine Houtstraat 4 - Haarlem Fil. Koningsweg 2 b, Velsen-Noord. De stichting Cultuurfonds Buma heeft aan de componist Dolf van der Linden en librettist Wily van Hemert opdracht ge geven tot het vervaardigen van een muzi kale komedie. Het bestuur van de stichting heeft deze opdracht verleend omdat er naar zijn oordeel een grote lacune bestaat in ds Nederlandse muzikale produktie. WASHINGTON (AFP) President Eisenhower zal vandaag op het Witte Huis met Republikeinse en Democratische lei ders van het congres bespreken wat gebeu ren moet wanneer een Amerikaanse pre sident zijn functie niet kan uitoefenen. Deze kwestie wordt, op zijn verzoek, bestudeerd door een groep deskundigen onder leiding van de minister van Justitie. Krachtens de Amexrikaanse grondwet treedt de vice-president op wanneer de pre sident niet bij machte is zijn functie uit te oefenen. Er wordt evenwel niet in gezegd, wie uitmaakt dat zulks het geval is noch wanneer en in welke omstandighedexi de president zijn taak weer kan opvatten. VRIJDAG 29 MAART Lido: „Battle Hymn", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Luxor: „Richard III", 14 jaai\ 7.30 uur. Rem brandt: „De kapitein van Köpenick", alle leeftijden, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Kruispunt Bhowani", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Roxy: „Vergelding", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Leve de Jantjes", alle leeftijden. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Congo-despcrado's", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Nassauplein 8: Mevr. G. M. DunnewoltHard Af Segerstad over „De Edda" voor Theosofische Vereniging, 8 uur. Concertgebouw: Vioolconcexi, Men delssohn: Jean Louis Stuurop, 8 uur. Stads schouwburg: Leerlingenuitvoering H.B.S.-b met „Meisjeslyceum", 8.30 uur. ZATERDAG 30 MAART Minerva: „De man .die te veel wist", 14 j.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Battle Hymn", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Richard III", 14 jaar, 2 cn 7.30 uur. Rembrandt: „De kapitein vrn Köpenick", alle leeft., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Kruispunt Bhowani", 14 jaar, 2, 4.15. 7 en 9.15 u. Roxy: „Vergelding", 14 jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Studio: „Leve de Jantjes", alle leeftijden, 2.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: Congé-despera do's, 14 jaar. Stadsschouwburg: Theater met „Het bezoek van die oude danne", 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1957 | | pagina 6