Kleren maken de man
r
SPION IN BERLIJN
Kerken en steden
Agenda voor
Haarlem
maar nog geen echte speelfilm
PRIMMETJE
Rij-examcn
Korf en bondig
De radio geeft zondag
T elevisie pro gramma
De radio geeft maandag
T elevisie programma
Tribune stortte in; bouwer
krijgt f 2000,- boete
KERKELIJK LEVEN
Uitgebroken Duitser, die
fiets stal, veroordeeld
Twee maanden
gevangenisstraf
Examens
Armstrong wil toch wel
naar de Sovjet-Unie
OARAGE D E
OUT
r
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR SLIM HARRISON
„Frejo" hij lichtschip
Elhe I in moeilijkheden
Tere huid?
lt-
dag 12 OKTOBER 195 7
99
nog voor „jenny" is er een nieuwe
Nederlandse speelfilm uitgebracht, die
a* vrijdag in twee Amsterdamse bio-
Stheaters draait. Het is een film, ge
doceerd door dezelfde man, die de ver
toning van „Ciske de rat" mogelijk maak-
H S Boekman. En dan denkt men
Seliik weer aan het succes, dat „Ciske"
en buiten Nederland, ja tot in Israel toe,
{"eft gehad De heer Boekman beziet de
filmaffaire nuchter. Hij steekt er geen geld
om eraan te verliezen. Hij oordeelde het
'lijkbaar ook nuttig geen publiciteit vooraf
'n Kleren maken de man" te geven en
komt, hij er mee uit de lucht vallen,
in de geest van: „hier is de film, kijk zelf
maar" Of echter „Kleren maken de man"
het bioscooppubliek stormenderhand gaat
veroveren gelijk „Ciske" dat deed, trek ik
ernstig 'n twijfel. We hebben hier te ma
ten met een amusementsfilm, die is ge
maakt door een geroutineerd vakman - de
Duitser Georg Jacoby. Het vakmanschap
„an deze regisseur behoedt haar voor een
complete mislukking. Maar veel meer valt
niet in het voordeel van de film te zeggen.
\j is een verzameling van vele komisch
hedoelde situaties, die door hun hoeveel
heid de film de nodige afwisseling ver
schaffen. Ze heeft dus tempo, maar deze
kwaliteit ligt op het terrein van de com-
oositie van het verhaal, niet in die van het
Leid Wat er echter tegen pleit is dat van
die talloze situaties er maar weinig echt
leuk en echt origineel zijn. Daardoor krij-
„en we toch nog het gevoel dat alles recht
toe recht-aan gaat, ook al omdat sommige
types van een onverdragelijke simpel
heid zijn; een particuliere detective, die al
oo duizend meter afstand als een raar
mannetje wordt herkend, twee dieven, als
maar tuk op oneerlijk handwerk, een
pseudo gentleman, enfin, men kan ze zelf
HILVERSUM I 402 M. 8.00 NCRV. 0.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45 - 24.00 KRO.
NCRV' 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.30
Morgenwijding. 9.45 Gram. KRO: 9.30 Nieuws.
045 Gram. 9-55 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Fluit,
viool en claveclmbcl. 12.20 Apologie. 12.40 Lich
te muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath.
nieuws. 13.10 De Wadders, hoorsp. met muz. 13.30
Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Kamerork. en
<ol (In de pauze: plm. 14.35—15.05 Brabants
halfuur). 15.30 I) Gioco del Quadriglio, cantate.
1615 Sport. 10.30 Vespers. IKOR: 17.00 Jeugd
dienst. 18.00 Het geladen schip. 18.40 Catechisa
tie NCRV: 19.00 Kerkelijk nieuws. 19.05 Geeste
lijke liederen. 19.25 Tot ziens in Jeruzalem, ge
sprek KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Caroli
ne, blijspel met muz. 20.30 Act. 20.45 De gewone
man 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van
de partij?, causerie. 21.30 Sprong in het Heelal,
hoorsp. 22.10 Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der
Boeken. 22.45 Avondgebed en liturg, kal. 23.00
Nieuws. 23.15 Radio Fiih. ork. 23.50—24.00 Gram.
HILVERSUM H 298 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO.
17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevar. progr. 9.45
r-eesteüjk leven, eaus. VPRO: 10.00 Voor de kin
deren. IKOR: 10.30 Methodistische kerkdienst.
11.30 Vragenbeantwoording. AVRO: 12.00 Mili
tair orkest. 12.30 Sporlspiegel. 12.35 Lichte muz.
13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in
de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Ge-
var: progr. v. d. strijdkrachten. 14.00 Boekbespr.
14.15 Clavecimbclrecital. 14.45 Portugese ont
moetingen. of: Sardientjes met groene wijn,
klankb. 15.00 Strijkkwart. 15.45 Dansmuz. 16.30
Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luis
teraars, caus. 17.15 Het platteland nu, gesprek.
VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en
sportuitsl. 18.05 Sportjourn. 18.30 Annemarieke,
hoorsp. met muziek. 19 00 Vrije VARA-Tribune.
13.30 Strijksextet. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Lichte muz. 20.35 Tante Amalia, het spook, hoor
net 21.10 Strilkork. 21.35 Cabaret. 22.15 Act. 22.30
Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Weekoverz. vergad.
v. d. Ver. Naties. 23.20 -24.00 Met de Franse slag.
BLOEMENDAAL 245 M.
9.00 en 10.30 ds. G. Toornvliet van Bloemen
dal (voorbereiding H. Avondmaal). 11.45 ds. G.
N. Lammens van Rotterdam-Oost (bandopname
van de dienst voor belangstellenden d.d. 6 okt.,
des avonds 19.30 uur). 15.30 ds. G. Toornvliet
v?n Bloemendaal.
BRUSSEL 321 M.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Anuis.-
ork. 13.110 Nieuws. 13.15 Voor de sold. 14.00 Ope
ra- er Belcantoconcert. 15.30 Gram. 16.00 Sport.
1545 Gram. 17.15 Sportuitsl on nieuws. 17.30
Gom. 17 45 Sportuitsl. 17 52 Kamermus. 18.30
Ootisd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.10 Gram. 20.00
L'if.-ork. c" solist. 21.30 Gram. ?2.00 Nieuws.
2211 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05-24.00 Dansmuz.
NTS. 20.15—21.50 Relais v. d. Duitse TV: Ma
dame Butterfly, opera.
HILVERSUM T 402 M. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
uur. 7.50 Kon woord voor d" dag. 8.00 Nieuws
'n weerber. 8,15 Sportuitsl. 8.25 Gram 9.00 Voor
de 7,iek»n. 9 30 Voor de vrouw. 9 35 Watorst. 9 40
Raak de roos 10.31 Theologische etherleergang.
11-15 Gram. 11.35 Gevar. progr. 12.25 Voor hoer
en tuinder. 12.30 Land- cn tuinb.meded 12.33
Musette-ork. 12.53 Door het kind - voor het kind,
mus. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muz. 13.45 Meis
jeskoor, 14.05 Schoolradio. 14.35 Gram. 14.45 Voor
de vrouw. 15.15 Instr. Trio. 15 40 Gram. 16.00 Bij
bellezing. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleu-
'ers. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs
ter. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee:
Grepen uit de geschiedenis van Suriname, door
JJ'. van Diik. 18.00 Orgelconc. 18.30 Sport. 18.40
Engelse les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op
de man af. 19.15 Schoolzaog. 19.35 Volk en Staat,
pus. 10.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Lichte
«R. 2045 Niet voor pubJikatie, hoorspel. 21.30
Kamermuz. 21.55 Roekbesor. 22.05 Filh. ork.. vo-
eaal ens., koor en sol. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram.
2-Un evangelisatie uitz. in de Hongaarse taal.
23.5524.00 Dagsluiting.
HILVERSUM IT 298 M. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Gvmn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Nieuwe gram. 9.10 De groenteman.
'15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00
Wem. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Voor liet platteland. 12.43
Lichte muz. 13 00 Nieuws. 13.15 Mcded. of gram.
'«O Lichte muz. 13 55 Beursber. 14.00 Voor de
Vouw. 14.45 Sopr. cn piano. 15.15 Van de hak op
«tak, wenken v. d. tuin. 15.30 Gram. 17 00 Voor
Jeugd. 17.15 Voor de padvinders. 17.25 Sport-
rnozaïek. 17.35 Voor de jeugd. 17.50 Mil. comm.
kon Nieuws. 18.15 Metropolc-ork. 13.50 Open-
tear kunstbezit. 10.00 Pianoduo. 19.30 Muzikale
19.45 Regeringsuitz.: Landb.rub.: Hoe staat
«t met onze aardappeloogst. 20.00 Nieuws. 20.05
9e Radioscoon. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. te
New York. 23.16 Act. of gram. 23.30—24.00 Front-
loge.
BRl'SSEL 324 M.
12.90 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
'2'2 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00
«noolradio, 15.45 Vlaamse liederen. 16.00 Koer-
«i. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10
wam. 17.45 Meisjeskoor. 18.00 Franse les. 18.15
wam. 18.20 Prot. uitz. 18.30 Voor de sold. 19.00
'Veuws. 19.40 Gram. 19.45 Caus. 20.00 Kamerork.
*n solist. 21.30 Amus.orkest. 22.00 Nieuws. 22.11
wnr.koor. 22.55—23.00 Nieuws.
JfARA: 20.30 Mensen, dingen, nu.. 21.00—22.00
A-biografie van een Nederlander.
tellen. Soms zijn ook die types - vooral
Johan Kaart als de detective - alleen maar
toneelfiguren of spelen ze ernaar, omdat ze
van acteren voor de camera geen kaas
hebben gegeten (Cruys Voorbergh). Soms
ook zijn de situaties in de film louter
banale klucht. Er komt te weinig echt fil
misch verbeelden aan te pas, ook al voelt
men vaak achter de dingen, waaraan men
zich nu ergert, de mogelijkheid tot een
doorstoot naar de film. Maar een goede
amusementsfilm, zoals ze was bedoeld, is
„Kleren maken de man" niet geworden.
Voor een niet gering deel kan men de
oorzaak zoeken in het gebrek aan een ori
gineel scenario. De gegevens, in „Kleren
maken de man" verwerkt, zijn niet nieuw.
Ze zijn ook niet nieuw gemaakt, niet op
een originele manier gepresenteerd. Men
zit geen moment in spanning om de ge
schiedenis van de jongemar, die een ge
stolen rok huurt en honderd en één
complicaties te lijf moet om het meisje van
zijn dromen te krijgen. Hij wordt tot in het
oneindige achtervolgd, maar hij is altijd
de sterkste. Zijn henauwenissen lijken een
originele vormgeving te krijgen als hij als
kellner gaat werken in een restaurant.
Maar op het moment dat men een komische
explosie verwacht blijft de film in het
eigenlijke avontuur steken en zoekt het in
de kluchtige nevenscène. En meteen is de
kans verspeeld. Ook de muzikale entou
rage draagt geen werkelijke waarde. Het
kwartet-Van Wood is ronduit abominabel
met zijn verengelst Nederlands, terwijl
meer dan eens de muzikale illustratie het
gesprokene onverstaanbaar maakt. Qua
spel kan men van Kees Brusse, Steye van
den Brandenburg, Annet Nieuwenhuyzen
en last but not. least Andrea Domburg in
ieder geval zeggen, dat ze begrijpen wat
de film van de acteurs vraagt. Zij geven
een fris accent aan „Kleren maken de
man", al kunnen ze dit nieuwe product
niet van de middelmatigheid verlossen.
Want dat is wel de teleurstellende conclu
sie van deze bespreking: we zijn weer
terechtgekomen in de middelmaat. De kol
der is verruild voor de klucht, grapjes gaan
weer vóór geest, alleen de gepolijste weer
gave in beelden is beter, handiger en af en
toe met waarlijk effectrijk temperament
toegepast.
P. W. Franse
De rechtbank te Assen heeft uitspraak
gedaan in de zaak tegen een aannemer uit
Enschedé, wie ten laste was gelegd, dat hij
zich schuldig had gemaakt aan grove na
latigheid, omdat hij als bouwer van een
tribune niet zou hebben gezorgd, dat het
bouwsel stevig in eikaar zat.
De aannemer had in 1953 tribunes ge
bouwd voor de TT-races. Drie kwartier
voor de finish van de race der 500 cc.-mo
toren zakte een deel van de tribune in de
s- bocht te De Haar in elkaar. Er zaten 480
toeschouwers op. Er werden 41 gewond,
waarvan een klein aantal ai-m- en been
breuken kreeg.
Bij de behandeling van deze zaak zei de
aannemer, dat het ongeval was veroorzaakt
door overbelasting, hétgeen de ofticier van
Justitie bestreed. Hij was de mening toe
gedaan, dat van overbelasting geen sprake
geweest kan zijn, omdat er een te scherpe
controle was, zodat niet-kaartenhouders
geen kans kregen om op de tribune te gaan
zitten. De aannemer werd conform de eis
tot 2000 boete veroordeeld.
ADVERTENTIE
D0U81E 20 micron
17 \te*ns «na*
Anti-magnetiscH
heeft 't voor U
de kleine zaak met de grootste keuze.
Grote Houtstraat 49 - Telefoon 20049
IN BERLIJN is zo juist een conferentie
beëindigd, die negen dagen heeft geduurd
en waarin uitvoerig is gesproken over de
kerkbouw in de steden. Belangwekkende
vragen zijn hierbij aan de orde gekomen,
bijvoorbeeld: hoe zal de kerk in de stad
der toekomst er uit zien? Zelfs heeft men
zich afgevraagd óf er eigenlijk nog wel
kerken zullen zijn in de moderne grote
stad. Dat zijn vragen, die niet alleen de
theologen en de gemeenteleden aangaan,
maar ook de stedebouwkundigen en de
architecten.
Het is in dit verband van betekenis, dat
bij het ontwerpen van de grote internatio
nale bouwtentoonstclling in Berlijn, de In-,
terbau, wel architecten, stedebouwkundi
gen, doktoren, psychologen en paedagogen
geraadpleegd zijn, maar de zielszorger is
er niet aan te pas gekomen. Het is trou
wens ook bekend, dat er in Duitsland
plannen bestaan ten aanzien van nieuwe
steden en nieuwe stadswijken, waarin geen
kerken geprojecteerd zijn. Intussen is toch
het grootste deel van de stedebouwers en
burgerlijke gemeenten overtuigd van de
noodzaak van kerkbouw in de stad der
toekomst. De Berlijnse conferentie werd
daarom gehouden om te overdenken hoe
de kerk haar geestelijke eisen op moderne,
zichtbare wijze naar buiten kan dragen,
waarbij dan niet als vanzelfsprekend aan
genomen werd wat vele eeuwen lang een
vanzelfsprekendheid was, dat iedere ge
meente voorzien zal zijn van een godshuis.
Het staat in ieder geval vast, dat het kerk
gebouw in de stad van morgen niet meer
het beheersende element zal vormen. In
vorige eeuwen bepaalde de kerk het stads
beeld. Geleidelijk zijn er andere hoge
bouwwerken verrezen: het raadhuis, later
het theater en in de negentiende eeuw
de fabrieksschoorsteen. Heden ten dage
verdringt de moderne hoogbouw van de
industrie, de levensverzekeringsgebouwen
en de banken de kerk meer en meer. Het
lijkt wel of de levensverzekering, de be
veiliging van het aardse leven, voor de
mens van heden het allerbelangrijkst is.
IN ONZE TIJD moet wel begrepen wor
den, zo zei men in Berlijn, dat de tijd van
de representatieve uitbeelding van het
christelijk geloof in grote kerken eens en
voor altijd voorbij is. De kerk kan en wil
niet meer concurreren met de „wereldse"
gebouwen. Het zou voorbarig zijn daaruit
de gevolgtrekking te maken, dat de kerk
hiermee een voorrangspositie Drijs geefl.
Ook ten tijde van het oer-christcndom wa
ren er in Home reeds machtige wereldlijke
gebouwen, die intussen reeds lang vergaan
zijn. De christelijke boodschap is echter
gebleven. Wanneer dus de zichtbare plaats
van de kerk in de stad van morgen be
scheidener en eenvoudiger zal zijn, daar
om behoeft dat nog niets te zeggen van
do. innerliike waadde van de kerk en haar
standvastigheid. Van meer b.e'ang schiint
ens de vraart of en in hoeverre de kerk
haar geestelijke waarde tegenover nieuwe
gemeenschapsvorm kan handhaven en
verder de vraag, of zij ook niet in haar
bouwvormen rekening moet houden met
de nieuwe levensvoorwaarden.
De spreker die deze opmerkingen
maakte, doelde, wat het laatste betreft,
onder andere op de „bedrijfsgemeente"
zoals deze in midden-Duitsland meer en
meer alle functies aan zich probeert te
trekken, die tot nu toe de kerkelijke ge
meente vervulde: van de zorg voor de
kinderen on de kleuterschool tot aan de
culturele activiteiten van velerlei soort.
Zal de kerk deze ontwikkeling krachtig
tegemoet kunnen en moeten treden? Is de
kerk in staat deze beweging op te vangen?
Een Hamburgse architect heeft gespro
ken over het „Kirchen-Insel", het kerk-
eiland, het eiland van de naastenliefde, i
Eiland te zijn noemde deze architect hot
belangrijkste kenteken van de kerk in de
stad van de toekomst. Dit kerkeiland moer
de mensen een nieuwe „stiltezone" in het.
leven schenken. KerkeHanden moeten al
les omvatten: de uitnodigende gezellig
heid. de hnln aan zieken en noo^'Adenden.
de brug tof de jeugd, tof de naaste en de
buren, de onen deur van het Godshuis.
DE KERK zal deze gedachte van het
gemeentecentrum, het kerkeiland. meer
en meer moeten betrekken in haar plan
nen. Wel zal zij daarbij het gevaar van
een nieuw kerkelijk isolement tegenkomen,
maar het is niet de bedoeling, dat er in
deze eilanden gezwegen wordt, maar dat
zij plaatsen voor inkeer zullen zijn, voor
stilte en ontmoeting, toevluchtsoorden voor
de gejaagde mens in het leven van de
grote stad, eilanden van waaruit steeds
weer bruggen worden gelegd naar de hui
zenzee van de stad. Als de kerk zo haar
taak ziet, zal zij ook de bouwstijl vinden,
die in het beeld van vandaag past.
Haarlemse politierechter
De Haarlemse politierechter, mr. J. P.
Petersen, heeft vrijdag een 22-jarige Duit
ser veroordeeld tot twee maanden gevan
genisstraf wegens diefstal van een dames
fiets. De Duitser behoorde tot de vijf ge
vangenen, die op donderdag 1 augustus uit
de strafgevangenis in Scheveningen waren
ontvlucht. Met een andere ontvluchte Duit
ser had de man zich, zoals bekend, enkele
dagen schuil kunnen houden totdat op 5
augustus het einde van hun korte vrijheid
kwam. De ontvluchte Duitser ontvreemdde
op zondag 4 augustus 's avonds laat aan de
Hillegommeraijk bij Nieuw-Vennep een
damesrijwiel, met de bedoeling dat hij en
de andere gevluchte gevangene daarmee
naar de grens zouden uitwijken. Toen hij
op de bewuste zondagavond zonder licht
door Nieuw-Vennep reed, kreeg de politie
argwaan en achtervolgde de fietsers, waar
na dezen de fiets aan de wegkant achter
lieten. De Duitser heeft gemeend, dat hij
niet wegens diefstal kon worden vervolgd,
maar dat hem jov-riding ten laste moest
worden gelegd. „Ik kan het echter geen
plezierritje noemen, als je door de politie
wordt opgejaagd", merkte de officier van
Justitie, mr. dr. R. W. H. Pitlo, ter zitting
van de politierechter op. Hij eiste vier
maanden gevangenisstraf. De raadsman,
mr. R. K. P. Kalbfleisch, vroeg begrip voor
de omstandigheden, waaronder de ont
vluchte Duitser de diefstal heeft gepleegd.
Hij kon echter de rechter niet doen gelo
ven, dat de Duitser, als hij eenmaal de
grens zou hebben bereikt, de fiets naar
Nieuw-Vennep zou hebben teruggestuurd.
De Duitser, die anderhalf jaar had uit te
zitten, ziet zijn straftijd dus met twee
maanden verlengd.
Een 21-jarige los-arbeider uit Berlijn-
Spandau heeft op 9 september in IJmui-
den, toen hij daar tijdelijk als circus-arbei
der werkte, onder invloed van sterke drank
uit een geparkeerd staande auto een regen
jas gestolen. Hij heeft steeds volgehouden,
dat hij zich niet kon herinneren, op welke
wijze hij aan de regenjas was gekomen.
Tegen hem eiste de officier drie maan
den gevangenisstraf. De raadsvrouwe, mr.
H. S. J. M. Felhoen Kraal-Otto, vroeg een
gevangenisstraf gelijk aan het voorarrest.
De rechter legde echter een gevangenis
straf van vier weken op.
Amsterdam. Gemeente Universiteit. Bevorderd
tot doctor in de geneeskunde op proefschrift
getiteld: „Electronen microscopisch onderzoek
ten behoeve van cytologie en histologie" de heer
A. van den Hooff. geboren te Amsterdam. Doc-
toraa'examen theologie: N. A. van Uchelen, Am
sterdam.
Lang geleden werd er eens 'n jongetje geboren, dat zó erg klein was, dat het ge
makkelijk in de hand van zijn vader kon. Och, ochwat 'n pieperig klein hum
meltje was hij.
Maar al was hij zo klein, toch hielden zijn vader en moeder en zijn broertje daarom
niet minder van hem. Ze noemden hem Primmetje; en omdat een gewone wieg
voor hem veel te groot was. sliep hij in een klomp. 1-2
De bekende Amerikaanse negertrompet
tist Louis Armstrong heeft zich nu toch be
reid verklaard onder auspiciën van het
Amerikaanse ministerie van Buitenlandse
Zaken een tournee door de Sovjet-Unie te
maken. Armstrong heeft enkele weken ge
leden naar aanleiding van gebeurtenissen
in Little Rock te kennen gegeven niet naar
Rusland te zullen gaan uit protest tegen
de houding van de regering. Het verzoek
een tournee te maken door de Sovjet-Unie
was afkomstig van het ministerie van Bui
tenlandse Zaken, waar Armstrong wordt
beschouwd als de meest succesrijke, onof
ficiële „goodwill-ambassadeur" van de Ver
enigde Staten. Armstrong gaat nu maar wel
want „them cats over there is just like cats
anywhere. I'll blow and make 'em happy",
waarbij men moet weten, dat met „cats"
jazzliefhebbers worden bedoeld. Armstrong
was overigens ook enthousiast over het be
sluit van president Eisenhower om federale
troepen naar Little Rock te sturen. De
schuld aan het gebeurde weet hij aan „on
wetende blanken, zoals gouverneur Fau-
bus".
ADVERTENTIE
Voor de zoveelste maal gezakt
Dit examen wordt veel eenvoudiger met de
automatische koppeling van RENAULT.
Meerprijs slechts 275.
Bovendien op alle RENAULT-producten
6 maanden garantie, zowel onderdelen als
arbeidsloon, ongeacht bet gelopen aantal KM.
Vraagt nadere inlichtingen bij
ADVERTENTIE
VOL KLEUREN!
Liefst 160 pagina's! Deze week o.a.
Libelle sprak met twee Moeders
van het Jaar.
Is uw babysitter tevreden over u?
De 12e Herenmodebeurs bewees het:
een „Heer in Holland" is onder
geen hoedje te vangen!
Libelle, Nassauplein .«arlem
V.
28. In orde.
Ga nu maar, het is half twee. Miss Morelli
wacht achter het huis in dat stille laantje. We zullen
op je wachten om je mee te nemen.
Is er een alarmsein?
Eén stoot op de claxon in geval van gevaar, twee
stoten als het werkelijk benauwd wordt. En dat be
tekent dan dat jij je eventueel een uitweg moet schie
ten om ons te bereiken, OK?!
OK.
Ik doe het portier open en loop langzaam weg, nan-
den in de zakken. Kurt en Carter zullen me stellig
nakijken. Het is zelfs heel goed mogelijk dat er in de
tuin handlangers van miss Morelli verborgen zitten,
die mijn doen en laten nauwkeurig volgen. Het is dus
bepaald geen geschikt ogenblik om te doen of ik gek
CLangzaam loop ik langs dc heg. Een twee, drie elek
trische lichtmasten en ik ben voor de villa Romarin.
Alles is rustig. Er brandt geen licht. Er staat een
auto voor de stoep en verderop in het verlaten oprij -
laantje staat nog een wagen, waarschijnlijk van onze
politieman.
Ik gooi mijn sigaret op de grond, nadat ik er een
klein lichtcirkeltje mee beschreven heb. Voor Kurt is
dat het teken dat ik over de muur van de buurman ga
springen. De scheiding tussen de tuinen van de buur
man en van villa Romarin bestaat uit een paar houten
paaltjes met prikkeldraad en dat is dus een hindernis
die ik zonder moeite neem.
Daar loop ik dan op het grondgebied van Jean-
Francois Lelong. Nu begint het werk inderdaad.
Eigenlijk ben ik op bekend terrein en ik loop direct
naar het raam, dat uitkijkt op de tuin links van het
huis. Het is het keukenraam. Het moet bijzonder mak
kelijk open gaan.
Op de cementen vensterbank leunend, maak ik met
een bijzonder handig geconstrueerd breekijzer de
raamkozijnen kapot. De Russische technici zijn in dat
soort dingen bijzonder bedreven blijkbaar, want met
dit apparaatje in de hand is het een koud kunstje de
ramen vaneen te krijgen. Ik wip naar binnen en sta in
een pikdonkere keuken.
Miin hand tast naar de muur en daarna naar een gas-
comfoor, het eerste van een serie voorwerpen, die ik nu
van buiten ken. Een „niet volgens schema geplaatste
ROMAN VAN SLIM HARRISON
(vertaald uit het Frans)
stoel houdt me even op.
Mijn schoenen met speciale rubberzolen maken geen
enkel geluid, maar dan ook geen enkel.
Daar ligt de hall, ik voel het meer dan ik het zie. Met
mijn rechterhand zoek ik de elektrische leiding. Ik heb
hem. Een speciaal mesje snijdt het beschermlaagje van
hout weg en als de elektrische draden bloot liggen, vol
tooit een scherp pincet het werk. Zo, de alarminstallatie
is tenminste uitgeschakeld. Ik slaak een zucht van ver
lichting.
Vlak vóór me ligt de kamer. Ik wacht een tijdje voor
dat ik mijn hand op de deurknop leg. Ik moet lachen
om het gesnurk van iemand die ligt te slapen. Lelong
slaapt, des te beter. De deur is niet eens op slot en het is
dus kinderspel die open te drukken. Maar plotse
ling denk ik: waar is die knaap van de politie?! Zijn
wagen stond voor het huis. Hij zal dus ergens in huis
zijn en waarschijnlijk niet slapen, daar kun je op re
kenen.
Meer dan vijf minuten blijf ik staan waar ik ben,
onbeweeglijk, tot ik kramp in mijn kuiten krijg. Dan
ben ik gerustgesteld en loop verder de kamer in. Het bed
is linkslinksIk houd dus links aan, kruip op
mijn knieën, adem bijna niet meer. .Hij snurkt bijna
tegen mijn gezicht aan. Lelong slaapt vast. Mijn ogen,
die een beetje gewend zijn aan de duisternis, raden on
geveer waar hij ligt. Een sterke zweetlucht dringt tot
me door. Lelong slaapt met ontbloot bovenlichaam, de
dekens reiken amper tot zijn schouders.
Heel langzaam beweegt mijn hand zich over de de
ken. Zij raakt de huid van Lelong. Die beweegt zich
even, onmerkbaar bijna.
Zweetdruppels rollen over mijn wangen omlaag. Nooit
ben ik zo intens en gespannen met iets bezig geweest.
Dan krijg ik tussen duim en wijsvinger het zijden
koordje te pakken waar de sleutel van de brandkast
aan bevestigd is. Met een scheermesje snijd ik het door
en pak de sleutel beet, die nog warm is, omdat ze voort
durend tegen de huid van Lelong aan gelegen heeft.
Het zwaarste karwei is achter de rug. Met moeite sta
ik op. Mijn ledematen zijn als verlamd en mijn voeten
weigeren even elke dienst.
Een blik op mijn horloge vertelt dat ik er meer dan
een kwartier over gedaan heb om Lelong de sleutel af
handig te maken en toch is die tijd krankzinnig snel
voorbij gegaan.
De aangrenzende kamer is de salon en daar staat,
achter een tafeltje, de brandkast. Heel langzaam loop
ik er heen, heel voorzichtig.
De brandkast staat op haar plaats. Ik zet voorzichtig
het tafeltje opzij, want daar heb ik last van.
Mijn vingers tasten naar de combinatie en voorzichtig
draai ik de letters die ik van buiten heb geleerd. Maar
zonder succes.
Zal de operatie nu toch nog mislukken? Nee, dat kan
toch niet! Ik steek het sleuteltje weer in het slot en begin
nog eens met de woorden van vier letters PAPA
ARTS!!!
Het klinkt misschien vreemd, maar die sleutelwoor
den helpen je dikwijls op weg de goede combinatie te
vinden. Bij ARTS heb ik goed gegokt, het slot begint
te klikken. Ik draai de A, de schijf loopt terug. Ik
draai de R, de schijft loopt terug. Hij Stokt bij de T.
maar met een ijzeren sleutel forceer ik het slot. Het
geeft toe.
Ik weet niet of ik door dat resultaat een seconde
buiten westen ben geweest, maar even zie ik een hel
rood schijnsel voor mijn og n. Het zal de opwinding
wel zijnik doe de deur open.
Het is nog steeds stikdonker. Op de tast zoek ik
naar papieren. Envelop na envelop kom ik tegen. Wel
ke is de goede? Waar ligt die?
Plotseling blijf ik stofstijf staan. Een zachte en
kalme stem klinkt achter mij opeen stem die de
volgende zin uitspreekt: „De zon schijnt altijd".
Een regenton met ijskoud water in mijn nek zou geen
groter effect gehad kunnen hebben. Deze zin is het
wachtwoord, dat onze spionnen in Berlijn onder elkaar
gebruiken.
De jonge vrouw die zojuist de woorden „De zon schijnt
altijd" heeft uitgesproken, is dus een spion van Smith.
Ik heb geen tijd meer verder te denken, want ik hoor
haar stem opnieuw:
Alles is in orde. Ik had Lelong een slaapmiddeltje
laten opdrinken. Smith heeft me gevraagd deze envelop
aan u te geven. Er zitten valse documenten in voor de
Russen. De echte zal ik uit de brandkast halen.
(Wordt vervolgd)
Afscheidscollege. Op 23 oktober zal
prof. dr. G. Gonggrijp in de Nederlandse
Economische Hogeschool te Rotterdam zijn
afscheidscollege geven. Prof. Gonggrijp
werd in 1926 benoemd tot buitengewoon
hoogleraar in de koloniale economie, waar
na in 1939 zijn benoeming tot gewoon
hoogleraar volgde. Na de oorlog is zijn
leeropdracht veranderd in „Oosterse econo
mie en economische geschiedenis van Indo
nesië". In 1956 werd hem emeritaat ver
leend, doch gedurende de cursus 1956/1957
gaf hij nog college tijdens de afwezigheid
van prof. dr. J. Tinbergen.
Naar Suriname. Met het m.s. „Oran
jestad" is vrijdag het tweede detachement
der derde Suriname-compagnie 1957 van
de Koninklijke Landmacht uit Amsterdam
naar Suriname vertrokken. Het detache
ment van 69 man. die behoren tot het re
giment Van Heutsz, staat onder comman
do van eerste luitenant W. F. G. Weyers
uit Venlo. Het detachement is het eerste,
dat met de „Oranjestad" de reis naar de
West maakt. Dit schip heeft een speciale
accomodatie voor groepsvervoer. De mili
tairen zijn in 8- en 10-persoons hutten on
dergebracht.
Automatisering. De minister van Bin
nenlandse Zaken heeft een commissie in
gesteld voor de bestudering van het vraag
stuk van de automatisering van de rijks
administratie. Deze commissie zal onder
hoeken of en in welke omvang het mo-
lelijk en wenselijk is de rijksadministratie
te automatiseren en daarbij ook de finan
ciële, economische, administratieve, orga
nisatorische, sociale en psychologische
aspecten bestuderen.
Aangehouden. Een 26-jarige boekhou
der van een fabriek aan de Buyskade te
Amsterdam is gearresteerd wegens ver
duistering van 3.000 gulden. De man heeft
bekend. Van het geld had hij zich een mo
torfiets aangeschaft.
De sleepboot „Holland" is vrijdagmiddag
om één uur van Terschelling vertrokken
naar het 1700 ton metende Nederlandse
schip „Frejo", dat vijftien mijl ten noord
oosten van het lichtschip Elbe I met een
gebroken stuuras ligt. Reder van het schip
is de heer J. F. de Groot te Kampen.
ADVERTENTIE
i Babyderm-zeep
ZATERDAG 12 OKTOBER
Stadsschouwburg: De Nederlandse Co-
medie met „Het Ei", 20 uur. Minerva:
„Giant", 14 jaar, 20 uur. Lido: „Zeven
zwarte b.h.'s", 18 jaar, 19 en 21.15 uur.
„Aasgieren van New York", 18 jaar, 23.30
uur. Studio: „Geordie", alle leeftijden, 19
en 21.15 uur. Cinema Palace: „Vaders en
zonen", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Roxy:
„De arend van Madagascar", 14 jaar, 19
en 21.15 uur. Frans Hals: „Rit in de nacht",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor: „De zanger
uit Mexico", alle leeftijden, 19 en 21.15
uur. Rembrandt: „Het zondagskind", alle
leeftijden, 19 en 21.15 uur.
ZONDAG 13 OKTOBER
Stadsschouwburg: De Nederlandse Co-
medie met „Het Ei", 20 uur. Cultura: Ned
Ver. van Spiritisten „Harmonia" met wij
dingsmorgen, 10.30 uur. Bakenesser-
gracht 63: wijdingsdienst van het Roze-
kruisersgenootschap, 10.30 uur. Brink-
mann: H. G. Cannegieter over „Noodlot in
het mensenleven", 10.30 uur. Minerva:
„Giant", 14 jaar, 20 uur. Cinema Palace:
„Vaders en zonen", 14 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Roxy: „De arend van Mada
gascar", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Lido: „Circussterren", alle leeft., 11 uur.
„Zeven zwarte b.h.'s", 18 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Rembrandt: Kleurenfilm
over Spitsbergen door J. P. Strijbos, 11
uur. „Het zondagskind", alle leeft., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Studio: „Bij de ka-
nibalen van Nieuw-Guinea", alle leeft., 11
uur. „Geordie", alle leeft., 14, 16.15, 19 en
21.15 uur. Frans Hals: „Rit in de nacht",
14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor:
„De zanger uit Mexico", alle leeft., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur.
MAANDAG 14 OKTOBER
Stadsschouwburg: Theater met „De
prins en de showgirl", 20 uur. Zang en
Vriendschap: De Grotere Wereld met toe
spraak, 20 uur. Roxy: „Vuurdoop van een
lafaard", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Minerva: „Giant", 14 jaar, 20 uur. Lido:
„Zeven zwarte b.h.'s", 18 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Studio: „Geordie", alle
leeftijden, 14.15 19 en 21.15 uur. Cinema
Palace: „Vaders en zonen", 14 jr., 14, 16.15,
19 en 21.15 uur. Frans Hals: „Rit in de
nacht", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Luxor: „De zanger uit Mexico", alle leef
tijden, 14, 19 en 21.15 uur. Rembrandt:
„Het zondagskind", alle leeftijden, 14,
16.15 19 en 21.15 uur.