„Regering niet opgewassen tegen onderwijsprobleem" I Bewogen improvisatieconcert Klein Vrouwenkoor Cantemus wekte goede verwachting Dr. van Dis over de moeilijkheden bij het middelbaar onderwijs Studentencabaret in het Pauzetheater Kloosterlingen in Zwitserland wisten het al eeuwen geleden. Vier zangkoren van één confessie N.Ph.O. met Hans Henkemans HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 Gaslicht" „Theater" met ander stuk Is de restauratie van het Haarlemse orgel van Cavaillé Coll noodzakelijk „Fluisterende reuzen" in mei op Schiphol Burgerlijke Stand van Haarlem WOENSDAG 2 9 JANUARI 1958 „De middelbare school is in grote moei lijkheden. Ten eerste is het aantal leer lingen sinds de oorlog, absoluut zowel als relatief, enorm toegenomen, en in de twee de plaats is er een ontstellend en nog steeds stijgend tekort aan leraren. Wan neer er niet op korte termijn maatregelen getroffen worden, om althans enigermate 'in het manco aan bevoegde leraren te voorzien, zal een en ander onvermijdelijk t.ot een catastrofale ontwikkeling leiden". Aldus in korte trekken de kern van een inleiding over „De middelbare school in het Nederland van nu", die de rector van het Coornhert-lvceum, dr. L. M. van Dis dinsdagmiddag tijdens een lunch voor de leden van het departement Haarlem dei- Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel uitsprak. Dr. Van Dis had daar bij eerst gewezen op de dubbele functie van de middelbare school als instituut voor de overdracht van cultuur en als se- leetiebedrijf voor het maatschappelijke leven en er in dit verband dc aandacht op gevestigd dat de school in zijn huidige vorm, gehandicapt door een topzwaar en op vele punten verouderd leerprogramma, aan geen van deze beide taken meer op bevredigende wijze kan voldoen. Steeds meer leerlingen Wat de sterk gestegen animo in brede bevolkingslagen voor een middelbare schoolopleiding betreft, gaf de rector van het Coornhertlyceum als voorbeeld de vol gende cijfers: in 11)30 bezochten nog slechts 45.000 jongelui de middelbare scholen in Nederland, ofwel 'li percent van de go- hele leeftijdsgroep van 12 tot 19 jaar. In 1954 was dit gestegen tot 98.000 (6.6 per cent) en omtrent 1960 moet er volgens voorzichtige prognoses op zeker 165.000 v.h.m.o.-Ieerlingen gerekend worden. Dit op zichzelf verheugende verschijnsel be wijst, dat er merkwaardige verschuivingen in ons volksleven aan de gang zijn, die doen verwachten dat ons maatschappe lijke kader over een jaar of vijftien uit geheel andere volksgroepen gerecruteerd zal worden dan voor de laatste oorlog. De moeilijkheid is evenwel, dat men de enorme aanwas van toekomstig kader op de middelbare scholen niet op bevredigen de wijze op kan vangen. Cultuurover dracht kan bijvoorbeeld slechts 't beoogde effect sorteren als zij geschiedt voor be trekkelijk kleine groepen van leerlingen in persoonlijk contact met een geschikte le raar. Worden de groepen te omvangrijk, of zijn geschikte leerkrachten schaars (en dat is allebei helaas in steeds stijgende mate 't geval) dan kan deze culturele vor ming niet slagen. Nu reeds is met zeker heid te voorspellen, dat het v.h.m.o. om streeks 1960 met een tekort van 3200 le raren (een derde van de totale, dan ver eiste sterkte van het docentenkorps) zal moeten rekenen, tenzij er zo spoedig mo gelijk bijzondere maatregelen getroffen worden, ook in de materiële sfeer. Niet alleen de toekomst van de middelbare school, maar ook het peil van het ge hele academische onderwijs staat hierbij op het spel, zo zei dr. Van Dis, en dat juist in een tijdsbestek, dat aan de kwaliteit en de prestaties van de academici hogere eisen dan ooit gesteld worden. Mooie rapporten Onder de betrokkenen bij het m.o., zo verklaarde de rector verder, heerst de mening, dat de overheid niet opgewassen is tegen de moeilijkheden bjj het onder wijs; een mening, die haar neerslag ge vonden heeft in het november vorig jaar verschenen „Zwartboek voor het v.h.m.o." van de Raad van Leraren, dat „in rustige agressiviteit getuigt van het falen en de onmacht van onze regering om een onder- wijswetgeving vast te leggen, die onze tijd Drie leden van het Amsterdamse Stu- ientencabaret, dat zoveel succes heeft ge oogst in Hyprokriterion, op de tentoon stelling „Het Atoom" en dat zelfs naar Amerika is geweest, traden dinsdag op in het Pauzetheater in de Rembrandtbio- scoop, mogelijk hun laatste verschijning als zodanig in de openbaarheid, want de maatschappij eist nu eenmaal haar rech ten. Levendig herinner ik mij nog de on handigheid van hun debuut in het belen dende perceel, in welk programma voor de leden van „Teisterbant" enkele num mers voorkwamen, die ook ditkeer werden uitgevoerd. Toen was het niet meer dan een wel erg studentikoze belofte' en nu. ik aarzel het te schrijven, nu hebben deze intelligente amateurs, mede door de opge dane ervaring en door hun rustige zeker heid, een half uur lang (of eigenlijk kort) kleinkunst geboden van een gehalte, dat men bij de professionele ensembles zelden aantreft. Hiermee wil ik geenszins be weren, dat het naar de vorm beter zou zijn. Integendeel, het is zelfs zo dat de drang naar imitatie, die tot de beste pres taties leidde, ook de navolging van illus tere voorbeelden heeft meegebracht. Wat ik bedoel en met vreugde heb vernomen, is het eigen geluid, met beheerste kracht voorgedragen, de doorgaans mannelijke taal. Die fikse kernachtigheid betekende een verademing na zoveel met raffinement uitgespeelde flauwe aardigheden, die men gewoonlijk als geestige delicatesse krijgt gepresenteerd. In de beste ogenblikken luisterde men niet alleen geamuseerd, maar hoorde men er ook van op. Dank zij deze studenten werd men bij benadering iu aanraking gebracht met de traditie van het Nederlandse levenslied, zoals die door zulke uiteenlopende figuren als Louis Da vids, Pisuisse, Speenhoff en Dirk Witte is geschapen. Vooral aan conferencier en tekstschrij ver Hans van den Bergh is deze eigen stijl G danken. Een voortreffelijke medewer- ;er had hij aan Peter Lohr, die excelleerde zijn germanistische lezing over mario netten. De reeds befaamde „Gysbreght"- urodie besloot deze kleine maar krach- ge voorstelling. De volgende week is er mr een bijzondere gebeurtenis: dan ver hit het jonge toneelspelersechtpaar ■like Sikkema en Jurg Molenaar de één ter „Dorpsvrijage" van George Bernard law, die in een andere bezetting ook op -t programma ter opening van de Boe- euweek 1958 voorkomt. David Koning nodig heeft". „Ik constateer", zo voegde de heer Van Dis hieraan toe, dat alle naoor logse ministers van O., K. en W. er niet in geslaagd zijn, voor ons land tc worden wat Thorbecke was, toen hjj in een lyd van grote structurele veranderingen dc ontwikkeling van de school in het middel punt stelde. Er zijn rapporten die prachtig zijn als diagnoses van onze armoede (on der anderen het overladingsrapport). Men kan dus niet zeggen, dat er niets gedaan is, maar wel kan men constateren dat dc politieke constellatie dc voor de hand lig gende verwerkelijking van vele plannen blijkbaar verhinderd heeft. Een derde factor, die mede-verantwoor delijk gesteld wordt voor de spanningen rond de middelbare school is, aldus dr. Van Dis, de speciale structuur van de tegenwoordige jeugd, die echter naar zijn mening wel anders, maar zeker niet slech ter is dan die van de vooroorlogse jaren. Velen werken integendeel harder en geestdriftiger aan hun schoolse taken en aan hun liefhebberijen dan wij, ouderen, in onze jeugd ooit gedaan hebben. En als men daarbij in aanmerking neemt, dat de jongelui van thans opgroeien in een maat schappij vol onzekerheden en paradoxen, en dat velen bovendien van hun vijftien de jaar af niet minder dan vijf vreemde talen plus een fikse portie wiskunde voor geworpen krijgen, dan kan het ons. om met de Utrechtse hoogleraar prof. W. A. P. Smit te spreken, alleen maar verbazen over de resultaten die zij,'dit alles ten spijt, bereiken. Een oplossing voor de móeste van deze moeilijkheden zag dr. Van Dis in het des tijds door minister Rutten voorgestane, doch om politieke redenen tenslotte toch weer getorpedeerde reorganisatieplan met één algemene middelbare school met vier jarige cursus als praktijkschool, en daar naast een pre-universitaire school welker leerprogram geheel gericht is op de voor bereiding tot het hoger onderwijs. Deze laatste school zou dan wellicht „moei lijker" zijn dan de huidige gymnasiale op leiding, maar voor de top van de school jeugd, die deze school bezoeken zou. kan dal nauwelijks een bezwaar zijn. In West- Duitsland en ook in België, zo besloot dr. Van Dis, is men ons in dit opzicht al ver vooruit: een beschamend, maar onmisken baar feit. Ontspanning. De afdeling Heemstede van de Algemene Bond van Ouden van Dagen houdt donderdag 6 februari een ont spanningsavond in gebouw „Nieuw Ber kenrode" aan de Herenweg. Het program ma wordt verzorgd door het gezelschap „Musicorda" uit Haarlem. Voor deze avond heeft het bestuur ook alle leden van de Heemsteedse gemeenteraad met hun dames uitgenodigd. Het allerbeste voor de huid... naar het oer-oude recept van de monniken van St. Bernhard. door de beroemde St. Bernhard-honden uitgedragen naar verongelukte bergbeklimmers Oorspronkelijk bereid om de menselijke huid te beschermen tegen de invloeden van het barre bergklimaat... ook het beste gebleken in het wisselvallige Nederlandse klimaat... Een heilzame, diep in de huid doordringende zalf met een ongeëvenaarde geneeskracht. Beschermt gave huid, geneest en verkoelt ruwe en verwonde huid. Zwitsal Balsem - 't allerbeste voor Uw huidZwitsal Balsem geeft snelle genezing bijruwe huid en ruwe lippen winterhanden en wintervoeten schrammen en ontvellingen brandwondjes snij- en schaafwondjes brand- en voetblaren. Uw apotheker of drogist heeft een gratis doosje Zwitsal Balsem voor U als U bij inlevering van deze bon 2 zakjes afwas- baar Zwitsaplast wond- verband (wat ieder gezin altijd hebben moet koop! 25 ct per zakje. Voor wie de heilzame werking van Zwitsal Balsem nog niet kennen jy Patrick Hamilton's Victoriaanse thriller .Gaslicht" staat nog altijd in eer. goede reuk. Ditmaal heeft do r.-k. toneelvereni ging „St. Genesius" er haar krachten op beproefd. De kleine rolbezetting bood de gelegenheid tot een concentratie van al hel sterke speltalent, waarover St. Genesius beschikte. Dat het niet gering was, is wel in de voorstelling van dinsdagavond ge bleken. Men moet zo'n stuk spelen met die melodramatische versterking, welke er nu net de „sjeu" aan geeft. De geheimzinnig heid, de spanning, de langzaam groeiende verdenking en tenslotte de benauwende vraag of het drama bij zijn ontknoping nog tot een gelukkig einde zal voeren, het is allemaal heel fijntjes opgehangen aan het Victoriaanse decor. Dat dwingt tot beper king. Men zal, al spelend, de maat niet licht overschrijden, omdat het klimaat, door het milieu geschapen, geen overdrijving gedoogt. We belanden niet op het niveau van „De twee wezen" of „De Klokkenluider van de Notre Dame". Binnen de naargees tige beslotenheid van een sombere kamer in een herenhuis, de flakkerende schadu wen bij het gaslicht, de noodlotssfeer dei- krankzinnigheid, ontwikkelen zich de ge beurtenissen, waaraan de spelers vorm gaan geven. Om die vorm draait alles. Beschikken zij over voldoende persoonlijke stijl, dan is er honderd percent kans dat zo'n voorstelling niet in het water valt. Het hangt dan van de regie af, of een beeld wordt geschapen, waarin alle persoonlijke facetten fonkelend geslepen worden en het licht weerkaatsen, dat erop geworpen wordt. Jan Kraakman mag een compliment niet worden onthouden voor de wijze waarop hij met de troeven der spelcapaciteiten van zijn acteurs in handen een spel op tafel legde, dat de schouwburg niet licht zal vergeten. Hij deed dat spel verlopen in de juiste dosering van alle elementen, welke erin waren voorbehouden. Tot zijn be schikking stond een nerveus gevoelige en overspannen mrs. Manningham in de per soon van Corry Boonman. Zij was werke lijk bijzonder goed op dreef, favoriete van het publiek, dat in haar zijn heldin wilde zien en pas tot beleven door meeleven komt. Een sterke marqué, zeer wel aan vaardbaar, was Harry van Stigt als de verdorven echtgenoot. De wrekende ge rechtigheid. door politie-inspecteur Rough ten tonele gevoerd, kreeg het volle pond in de creatie van Theo Krouwels, die er een rondborstig en voortvarend man van maakte. In de bijrollen speelden Riet Poel geest a.g en Lies Bakker een goede partij mee De eerste als trouwhartige huishoud ster. de laatste als een ijdel en innemend dienstertje. P. W. Franse De Arnhemse toneelgroep „Theater" zal niet, zoals aanvankelijk is aangekondigd, op zaterdag 1 en zondag 2 februari in de Haarlemse Stadsschouwburg voorstellingen geven van de klucht „Grote hanzen en kale halzen" van Eduardo Scarpetta, maar in de plaats hiervan twee keer „De prins en de showgirl" van Terence Rattigan opvoeren. Deze wijziging houdt verband met ziekte bij de genoemde toneelgroep. Het orgel in de gemeentelijke Concert zaal te Haarlem heeft het de stadsorganls- ten Albert de Klerk en Piet Kee dinsdag avond bij het improvisatieconcert niet ge makkelijk gemaakt Tijdens de uitvoering van het eerste werk een cyclus van vier orgelstukken van Louis Coupérin door Albert de Klerk, begon het zich te ver zetten met een koppig doorklinkende a, die zelfs met deskundig ingrijpen niet weg te krijgen was. Iemand maakte zich niet zonder reden bezorgd over een soort, in strumentale „A"-griep, maar anderen kwamen .op de gedachte, dat het orgel met zijn klinkend protest de aandacht van zijn beheerders had willen vestigen op de nood zaak van een grondige restauratie, waar voor het nu hoog tijd zou zijn geworden. Blijkbaar geldt voor restauratie van het orgel van Cavaillé Coll een periode van zeventien jaar. Want nadat het op 14 ok tober 1924 in gebruik genomen was, moest het voor herstel in 1941 onder handen genomen worden. Nu schrijven wij 1958 en het lijkt weer zo ver te zijn! Piet Kee en Albert de Klerk konden er voor de pauze van dit concert niet aan denken met hun improvisaties over een zelfde opgegeven thema te beginnen. Al- bert de Klerk redde de situatie door de trouwe trawant van het orgel: het zwarte „concertgebouw"-vleugellje in te schake len. Het leende gewillig zijn bejaarde sna ren voor een improvisatie, die misschien wel door de spanning van het ogenblik tintelde van musiceervreugde. De pauze werd een periode voor grondig onderzoek. De experts kwamen tot de diagnose: membra&nbreuk in de koppelin gen. Dit betekende dat het orgel alleen te bespelen was met gescheiden manualen en oedaal. In de solistenkamer is toen een krijgsraad gehouden en het besluit geno men het orgel, ondanks zijn semi-invalide toestand, te bespelen. Die bespeling werd een stoutmoedig meesterstuk van beide organisten. Weliswaar was bet af en toe merkbaar, dat zij geremd werden in het klankenbetoog, dat zij hoont en ie voeren. Maar wat zij wilden zeggen kwam ten slotte toch in een veelheid klankenkleu- ren, die de gescheiden registergroepen tot verrukking der toehoorders mogelijk maakten. Door de voortreffelijke improvisatie kunst, die men hier demonstreerde, werd het koppige orgel getemd, eerst door Piet Kee, die op een thema van mejuffrouw A. Bakker uit Utrecht een Preludium en fuga maakte, klaar en doorzichtig door een strak-thematische behandeling. Albert dp Klerk gaf daarna aan hetzelfde thema een lyrisch aceent door een frappant melodi sche vormgeving, gecombineerd met een rijkdom van harmonische tinten. Met een thema van Yme G. Visser uit Francker improviseerde Piet Kee een treffende pas- sacaglia en tenslotte bekroonde Albert de Klerk dit bewogen improvisatieconcert met een reeks variaties op een thema van de organist E. Gervais uit. Lisse, waarvan de grandioze slotclimax deed vergeten, dat hiervoor niet gebruik kon worden ge maakt van gecombineerde klavieren. De toehoorders, terecht beseffend hoe groot, de prestaties waren, die hier werden geleverd, beloonden beide organisten met warme bijval. F. Zwaanswijk De Bristol Britannia, het nieuwste ver keersvliegtuig met schroefturbinemotoren. dat tot de grootste en snelste verkcerstoe- s teil en ter wereld wordt gerekend, zal in de komende zomer ook op Schiphol ver schijnen. Deze bijna 38 meter lange en 11 meter hoge machine wordt, door de Cana dian Pacific Airlines, die van Amsterdam uit over de noordpool naar Vancouver vliegt, vermoedelijk in mei op dit traject in dienst gesteld. Deze vliegtuigen maken bijzonder weinig lawaai, waaraan ze de bijnaam „Fluisterende Reus" te danken hebben. Zij hebben vier Bristol Proteus schroefturbinemotoren, die tezamen een vermogen hebben van 16.480 paardekrach- ten. De spanwijdte van de vleugels is ruim 43 meter, de kruissnelheid 652 km per rur. ADVERTENTIE Wij demonstreren elke vrijdagavond van 79 uur met de nieuwste AUDIUM hoortoestellen in een der zalen van Café-Restaurant Brinkmann. Grote Markt AUDIUM N.V. AMSTERDAM Mr. Opticien J. GRIT Gouda - ZwUndrccht - IJmuiden In IJMUIDEN gevestigd: Kennemerlaan 92 - Telefoon K2550-5072 De Haarlemse christelijk gereformeerde zangvereniging „Luctor et Emergo" was dinsdagavond de gast vrouwe van drie zus terverenigingen van dezelfde confessie, ïe weten de zangkoren „Chrizanlo" uit Am sterdam onder leiding van de heer F. Jan sen en „Alles ter ere Gods" uit Leiden met als dirigent de heer J. Arnoldus, benevens „Wijdt Hem uw lied" uit Nieuw-Vennep, dirigent de heer C. Bokhorst. Elk koor kwam met een eigen program ma van geestelijke liederen, alle stammend uit een vertrouwde, behoudende muziek- sfeer, waardoor een bijzondere ontvanke lijkheid bij de talrijke geestverwanten, die op deze zangavond tegenwoordig waren, verwacht kon worden. Het optreden der koren had natuurlijk in de eerste plaats een religieuze betekenis. Maar daarnaast kreeg deze muziekavond een bijzondere waarde door de mogelijkheid, die geboden werd eigen prestaties te vergelijken met die van anderen en op grond van die in drukken te werken aan de verbetering van eigen zang. Men zou dergelijke zangavon den daarom tot een traditie moeten maken. Met de eigenlijke uitvoeringen werd oo deze avond laat begonnen, zodat in dit verslag een bespreking over de voordrach ten van het Leidse en het Haarlemse koor niet kan gegeven worden, daar mijn aan wezigheid elders gevergd werd. „Chrizanto" begon als eerste koor met twee werkjes van Welmers en Bortnianski, waarin veel klokkenklankimitaties voor kwamen en verder met het overbekende „O Herder Israels" van dezelfde compo nist. Voor een klein koor als dit Amster damse ensemble, bestaande uit achttien ongeschoolde stemmen, waarvan twaa.f vrouwelijke, is het gevaarlijk naar uiter sten in nuancering te streven. Dat werd met de „open" stemklank bij geluidsexpan- In het Minerva Theater gaf het Noord hollands Philharmonisch Orkest onder lei ding van Henri Arends het eerste abonne mentsconcert in een serie van drie, in samenwerking met de Heemsteedse Kunst kring georganiseerd. Dit. concert kreeg een bijzonder cachet door het tweevoudig op treden van de pianist. Hans Henkemans, die zich vóór de pauze liet horen als solist in het Pianoconcert in A (K.V. 488) van Mo zart en die de tweede helft van de avond opende met het Rondo K.V. 386 van de zelfde componist. Henkemans' pianistisch talent is. mede door de langzamerhand vrij talrijke grammofoonopnamen die er van hem in omloop zijn, voldoende bekend. Zijn instrumentale capaciteiten dienen hem steeds om gestalte te geven aan wat er opbloeit uit. het innige contact tussen hem en de muziek. Zijn aandacht voor het klein ste detail is af te lezen aan de uiterste zorgvuldigheid, die soms bijna breekbaar heid wordt, waarmee hij zijn aanslag op de klank afstemt. Zodoende krijgt de luis teraar een bijzonder gaaf en als het ware „schoongewassen" beeld van de muziek. De kleuren hiervan doen mij sterk denken aan die in Mozarts tijd nogal gangbare feestkostuums, die men „domino's" noemt. Henkemans' spel heeft de eigenaardige wit-zwart werking van zijn speeltuig, maar dan met een groot aantal schakeringen van krijs daartussen. De totaal-indruk is strengheid gepaard aan verfijning. Een dergelijke karakteristieke musiceer trail t komt eigenlijk alleen tot haar recht bij samenwerking met een ensemble, dat ge heel met dezelfde intenties geleid wordt en speelt iets dat bij een samenwerking ad hoe als met het N. Ph. O. uiteraard niet te verwachten was. Dit neemt niet weg, dat Henri Arends zeker zorg aan de begelei dingen besteed had. Het. bijzonder zuivere spel van de houtblazers in het pianoconcert verdient afzonderlijk genoemd te worden. Terecht betrok de solist dan ook met na druk het orkest en zijn dirigent in hot applaus Arends en de zijnen hadden de avond geopend met een uitvoering van de derde Suite (in D) van Bach, een herhaling van de hier reeds besproken uitvoering op het concert van vrijdag jongstleden. Ook thans leek mij de ouverture niet geheel uit de verf gekomen, zeer mooi was echter de vertolking van het bekende „Air" en vol verve werden de drie dansstukken ge speeld. De avond werd besloten met de vijfde symfonie van Schubert, een voor huisgebruik bestemde muziek, die mijns inziens hier en daar niet van huisbakken heid is vrij te pleiten, al is de onmisken bare eigen toon van de componist er reeds in te horen. De uitvoering was goed voor bereid, al kon ze mij niet van de waarde van het stuk overtuigen. Sas Bun ge Het onder leiding van Frits Mondriaan gevormde klein vrouwenkoor „Cantemus" gaf dinsdagavond in de Begijnhofkapel te Haarlem zijn eerste uitvoering en het kon zich daarbij verheugen op een grote be langstelling. Frits Mondriaan heeft reeds voorheen met 't damesensemble „Noi Otto" vaak blijk gegeven, dat hij er slag van heeft om met goed vrouwelijk klankmate riaal om te springen, het lenig en pétillant te laten klinken en het tot een homogeen geheel samen te smelten. Bovendien kar. men respect hebben voor zijn smaak, niet alleen voor de keuze van de nummers, doch ook voor wat betreft zijn stijlbegrip en interpretatiekunst. En wat hij dan met amateuristische krachten bereikt getuigt van een voorbeeldige werklust en van een sterk suggestief vermogen, dat zijn over tuiging overdraagt op zijn executanten. Met dat al maakt hij het zichzelf en zijn executanten niet gemakkelijk. Het programma werd ingezet met een miscompositie van Michael Haydn, voor drie solostemmen, vrouwenkoor en strij kers, hier gereduceerd tot een trio, door Jan Hoeben, Herman Slrieder en Mieke Smalhout-Van der Veer uitgevoerd. Dit werk, dat wij voorheen al eens van „Aer- denhouts Vrouwenkoor-' hoorden, is een typische schakel in de evolutie van de concertante miscompositie. Qua stijl staat het eigenlijk nog dichter bij Fux (1600 1747) dan bij Josef Haydn, de beroemde sies wel bewezen. Overigens viel het stre ven naar uitdrukking te waarderen, even als de solozang van een der koorleden. In tegenstelling tot „Chrizanto" ver zekerde ..Wijdt Hem uw lied" zich van een harmoniumbegeleiding voor de vertolkin gen. Voor net behoud van de zuiverheid bleek dit geen waarborg. Ik heb mij afge vraagd waarom men het kerkorgel niet ingeschakeld had om steun te verlenen. Maar misschien zou men het ook eens kunnen wagen zonder begeleiding te zin gen. Met een koor van de afmeting van dit Nieuw-'Vennepse met zijn betrekkelijk vele jeugdige stemmen moet dit toch mogelijk zijn. De dirigent zocht veel te bereiken met klanksterkte-schakeringen. Maar dooi de overmaat, waarmede deze werden toe gepast, ontstond er onrust in de dynamische ontwikkeling. Toch heeft het koor met de meest geslaagde fragmenten laten horen tot welke hoogte het zou kunnen worden opgevoerd. Met bijzondere waardering kan ik ge wagen van de solozang van de bariton W F de Moor, een zanger, die zijn mooie stem met begrip liet klinken bij de vertolking van bekende liederen, waarbij hij met smaak door de organist Pieter de Jong werd begeleid. Voorts stond er nog een orgelsolo op het programma en declamatie door de heer N. van der Kruk uit Den Haag. Ds. D. H. Biesma uit Haarlem ging voor in gebed en leidde met een toespraak deze zangavond in. F. Zwaanswijk RÜnland. De vertegenwoordigers der gemeentebesturen van Haarlemmermeer en Aalsmeer hebben tot hoofdingelanden van Rijnland benoemd de heer G. G. Log gers te Aalsmeer. broer van de componist. Er schuilt in deze muziek een avontuurlijk durven, dat nog lang niet verebt is naar het klassieke even wicht, maar juist daarom verrassende spanningen bezit, die getuigen van de bij zondere begaafdheid van deze te weinig bekende componist. De jonge Mozart wist hem echter wel te waarderen. Veel onge woons in het werk maakt het tot een vrij lastige opgave, vooral voor de drie solisten. Dit v/aren deze avond drie jonge vocails- ten: de sopraan May Oranje, de mezzo sopraan Diny Latour en Elly Jens, alt. Wat zij presteerden was doorgaans zeer be vredigend. Alleen het Angnus Dei bleek voor een gedeelte van het solotrio te zwaar. Het koor (twaalf dames) bleek voortreffe lijk afgericht en voegde zich naar wens in het concertante geheel. Frits Mondriaan liet de gregoriaanse cantus firmus behoor lijk uitkomen. In motetten van Palestrina en Lassus was een vrij goede klankverhouding te waarderen. De mezzavoce-nuancering van het koor was in „Ronde du Crépuscule" van Chaminade bijzonder fraai. In dit werkje zong de sopraan May Oranje de solopartij zeer verdienstelijk en verder werd het bij zonder mooi door Berta van Kooten-Bon- set aan de vleugel begeleid. Een reeks a- capella-liederen van Poulenc begon met een lief in fraaie koorklank gerealiseerd stukje. In een paar andere bleken de ge vaarlijke wendingen nog niet geheel over wonnen; maar „En rentrant de l'école" en „Le hérison" werden bijzonder knap tot klinken gebracht. Met een extra bravour- stukje. een zeventiende eeuwse Rigandon, bewerkt door Frits Mondriaan, werd met succes de tendens voor virtuoze koorzang gedemonstreerd. Het resultaat van dit eerste optreden van „Cantemus" wettigt verwachtingen van een gezonde ont plooiing. Medewerking aan de uitvoering werd verleend door de bekende fluitist Frans Vester, die met onbegeleide stukken van Marin Marais, Rabindranath Tagore, Honegger en Debussy zijn technisch mees terschap en zijn voorname muzikaliteit de monstreerde en het publiek hiermee trac- teerde op een verrukkelijk luistergenot. Jos. de Klerk ONDERTROUWD: 28 jan: H. A. Kors en G. Levering: B. Talens en A. W. K. H. Vernooij; A. Bijster en H. Minke: J. Lange- raap en C. F. Vlaanderen: Th. Th. Ris en L. M. Magielse; A. J. Krokkee en H. M. Draijer; Ph. van Norden en E. C. Eichhorn. GEHUWD: 28 jan.: L. Eichhorn en J. E. de Ruiter; H. IJ. Piek en L. Wijtviiet. BEVALLEN van een Zoon: 27 jan.: E. G. E. baron van Randwijck-Wasilewski. 2 zoons: H. Beers-Van Dijken; H. E. van Oosten-Koster; Th. van Eis-Balster. BEVALLEN van* een Dochter: 25 jan.: H. J. Coule-Bos; 26 jan.: G. J. Zijl mans-Van Nes; 27 jan.: J. M. Wildschut- Dames; 28 jan.: G. Molenbroek-Scharpff; H. Sikkenk-Hofstee. OVERLEDEN: 25 jan.: F. P. Otte, 67 j. Hofdijkstraat; A. J. Loerakker, 84 j., Dol fijnstraat; 26 jan.: G. van der Velden, 26 j., Krocht; T. H. A. Gosses, 68 j., Gasthuisvest; 27 jan.: J. A. Boogh, 87 j„ De Ruijterweg; F. C. Kelderman, 77 j., Ripperdapark.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 9