„TEXTIELSE NIEUWE" NIEUWE DESSINS VOOR MODERNE GORDIJNSTOF Voor de UCOUM CAMELLIA msmI Uo-alfaal itt Tlalifó, ITALIAANSE mÈÊrn Erbij VAN KNOOPJES TOT EN MET GORDIJNSTOF mm GRIEKS GEVRAAGD zomercollecties ■graMBN sgROHMP i ZATERDAG 1 FEBRUARI 1958 EEN ROMANTISCHE SCHOOL zeemeerminnen tussen glinsterende netten ver welkomt de argeloze bezoeker bij het betreden van het R.A.I. Gebouw te Amster dam. Na deze spectaculaire entree bevinden we ons al gauw tussen de stands van de 7e F.T.G. Beurs (Federatie Textiel Grossiers Beurs), die van 27 tot 31 januari onder de naam „Textielse Nieuwe" is gehouden. Nieuwtjes, die u deze zomer in de winkels zult willen kopen, hebben de deel nemende grossiers bijeengebracht voor hun klanten, de detaillisten. Of het nu een simpel knoopje is of een decoratieve gordijnstof dat alles was er te vinden. Een heel kleine greep uit deze verscheidenheid hebben wij voor u genoteerd. Eerst wat kleingoed? De modeknoop is fors en heeft veelal een glad oppervlak met een enigszins mat uiterlijk. De materialen hiervoor zijn polyester of echt parelmoer. Een nouveauté is de muntknoop, soms met een Romeins kopje, omgeven door een groenig geoxideerde rand. Brede ceintuurs zijn in de mode; metalen schakelbanden maken trouwens ook furore. Kleine boordjes van witte kant om op jurkjes en truitjes te dragen zien er allerliefst uit. Van nylon velvet maakt men thans jarretelles, die soepel, en niet kil aanvoelen en niet kunnen breken. Ragfijne nylons in allerlei pasteltinten kunt u uitzoeken, passend bij de kleur van uw japon, jas of schoenen. Spaanse El Greco shawls het materiaal is niet van natuurzijde te onderscheiden zijn voorzien van artistieke dessins in prachtige halftinten. Het fond is eerst met vijf tinten bewerkt en daarop drukt men dan het dessin, dat in een kleurenrijkdom van tien tot zestien nuances te voorschijn komt. Dromerige voorstellingen kunt u erop aantreffen, maar men is toch ook de actuele kant uitgegaan, bijvoorbeeld met „De reis om de wereld in 80 dagen". Wist u al, dat sinds kort gordijnstoffen en dekens in hetzelfde dessin worden ver vaardigd om uw slaapkamer in stijl te houden? Bij een firma, die onlangs een prijs vraag had uitgeschreven voor leerlingen van academies om dessins voor gordijn stoffen te ontwerpen, waren de bekroonde ontwerpen, in fraaie kleuren op zware katoenen weefsels uitgevoerd, tentoongesteld. Voor het moderne interieur vormen zij een artistiek verantwoorde decoratie, soms in abstracte, soms in meer geometrische figuren en in gedurfde kleurencombinaties als blauw met groen, rood met grijs of aantrekkelijk bijeengevoegde halftinten van lila, paarsblauw en grijs. Een geheel nieuwe bekleding, toegepast op een zwart metalen stoeltje, is die van dieprode Helanca, een nylon-mousse, dat in veerkracht niet onderdoet voor de schuimplastic vulling eronder. IN STOFFEN BRACHT MEN de zo en vogue zijnde structuurweefsels en ook katoen in satin fotoscopedruk, bedrukt met vruchtmotieven, waarin je zo zou willen bijten. Van kranten gevouwen puntzakjes bevatten trosjes druiven of diep oranje mandarijnen. Wie gek is met filmsterren kan deze zomer een rok dragen, voorzien van toneel- en filmscènes in kleur en daartussenin zwart-wit portretten. Geborduurde blousestof in kleuren is er nu in een menging van 69n/n terylene met 31 °/o wol of van 100% terylene. In driedemensionale dessins vooi-gedrukte rokbanen afkomstig uit Amerika, waarvan vier stuks tot een rok zijn om te toveren, kunnen zelfs iemand, die niet naaien kan, geen moeilijkheden bezorgen. Lingerienieuwtjes, eveneens uit Amerika, zagen we in de gedaante van een aller liefste Jamaica pyama, bestaande uit een hesje in een prachtige rose met lila ruit over een rose broekje met afgebiesde pijpjes tot juist boven de knie. Ook de° zoge naamde baby-dolls waren in veel soorten en uitvoeringen vertegenwoordigd. Een nieuw materiaal, waarvan ook veel royaal met kant gegarneerde onderjurken ge maakt zijn, is een menging van nylon, katoen en dacron. Het is een geweven stof, die verrukkelijk zacht aanvoelt. Wijd uitstaande petticoats vierden op deze beurs triomfen. Ze waren er in alle mogelijke lieve pastelkleurtjes, eveneens in zachtbruin. turkoois, lila of helrood en zijn vaak met satijnen banden of met zilveren of gouden lurexgarens versierd. Nylon broekjes met een rits strookjes of bedrukt met een panterhuidje zien er bepaald opmerkelijk uit. Vooral vertederend werkt het Amerikaanse kinderondergoed: veel snoezige ruches, strookjes en doorgehaalde lintjes. Orlon truitjes en vestjes worden nu ook in streepdesslns aangeboden. Twin-sets van banlon, een synthetisch materiaal, dat niet pilt, dus niet kleine bolletjes aan de oppervlakte krijgt als men het een tijdje heeft gedragen, lijken ons zeer actueel. Voor mijnheer tenslotte lanceert men sokken in dit materiaal. Tineke Raat Camellia's werden vroeger veel meer gekweekt dan tegenwoordig en toch is het ook nu nog de moeite waard. Camellia's geven echter wel eens aanleiding tot klachten; soms laten ze plotseling de bloemknoppen vallen en dat is niet plezie rig. U kunt dat voorkomen door de plant zo veel mogelijk met rust te laten; ze heeft er een hekel aan verplaatst te wor den als ze vol knoppen zit en protesteert zelfs als ze ten opzichte van het zonlicht andersom wordt gedraaid. Zet haar ook zo, dat u niet telkens tegen de bloemknop pen aan loopt. Ze kan ook niet zo best te gen een onregelmatige temperatuur; tracht het verschil tussen dag-en nacht- temperatuur dus zo gering mogelijk te houden. De plant vindt het wel prettig in de wintermaanden met lauw water be- mtimmrrr m wmm A. Itoinim i w.mm. Wmm m#m Witte zijde en tule vormen de stof voor het klassieke gewaad, dat men op de foto hieronder ziet. Het werd ontworpen door Laad Simko voor de figuur, voorstellende de codin Pallas Athene. sproeid te worden, maar zodra de bloem knoppen de kleur doorlaten, moet u er voor zorgen dat de knoppen niet vochtig worden. Maakt u dus alleen het blad voch tig. Geef de plant voorlopig een zonnige plaats. Zit ze nu echter vol bloemknop pen, laat haar dan staan waar ze staat. Na de bloei mag ze wel verplaatst worden; in het hartje van de zomer zal men haar een weinig tegen felle zon moeten be schermen. Als ze 's zomers met pot en al in de tuin staat, kan ze de zon wel verdra gen. G. Kronidijk Eind januari is het in Partfs al voorjaar. Er worden dan immers niets anders dan voorjaarsshows gehouden. In de afgelo pen week toonden o.a. Pierre Cardin, Ni- na Ricci, Madelaine de Rauch, Jacques Heim, Jean Patou, Lucile Manquin en Alix Gres hun collectie. De „Ligne Sac" speelde, of men er nu voor of tegen is, haast bij iedere show een belangrijke rol. Het was Pierre Cai-din, die twee jaar geleden de „Ligne Sac" voor het eerst lanceerde. Deze lijn werd over het algemeen genegeerd, tot wijlen Christiaan Dior er verleden jaar mee voor de dag kwam. Pierre Cardin is één van Diors vroegere leerlingen en hij toonde zijn .ieuw collectie met een geheel eigen interpretatie van de „ligne sac". Hij liet kortere rokken zien, lot halverwege de kniehoogte, maar wat de japonnen bene den te kort kwamen werd boven vergoed door blousende ruggen en wijde kragen, hetgeen een breedgeschouderde silhouet- te gaf. Een sensatie vormden zijn zwem- kostuums, die van tot de enkels reikende pijpen voorzien waren. Zij leken daardoor meer op een maillot van een balletdanse res. Madelaine de Rauch gaf het „zakmo- del" een sportieve kans. Het gewijzigde „ligne sac" had de vrouwelijke vormen gehandhaafd. Haar show had zin en bete kenis. Haar mannequins droegen geen overdreven soort schoenen, en slaagden erin rond te lopen, zelfs in de recht naar beneden lopende rokken, die op provoce rende manier tot 45 centimeter boven de grond reiken. Het hoofdmotief was, dat de vrouw het lichaam makkelijk kon be wegen of de ceinturen nu hoog of laag za ten en of de stof nu uit gebreide wol of De modeontwerpster: Nina Ricci pre senteerde woensdag een collectie, die o.a. kortere, soepeler hemdjurken voor het voorjaar omvatte. Bij haar verdwenen de vrouwelijke vormen geheel onder wij de mantels en japonnen. Ook de taille-lijn werd verwaarloosd en verborgen door wij de ceintuurs. Jacques Heim en Jean Patou, daarente gen sluiten zich aan bij het idee van Made laine de Rausch. Jacques Heim heeft het hemd van het laatste seizoen, zoals hij het zelf zegt, een lepelachtige vorm gege ven. Het zit los en rond in de rug en heeft van voren lichtelijk de vrouwelijke vorm. Zowel Jacques Heim als Jean Patou en Madelaine de Rauch besteden dus aan dacht aan de taille. Bijzonder veel aan dacht besteden Lucile Manquin en Alix Gres er aan. Afhankelijk van het type jurk viel de taille hoog of laag. De rokken kwamen meestal tot halverwege de kuit. Ook over de lengte van de „zakjapon" is men het niet eens. Op de shows van Lu cile Manquin en Alix Gres varieerden die nogal, terwijl de lengte bij Patou gelijk bleef aan het vorig seizoen: tot juist boven de knie. Madelaine de Rauch gaf zoals al eerder vermeld werd weer de voor keur aan jurken die op provocerende ma nier tot 45 cm. boven de grond reiken. Wèt voor hemdjurk U nu eventueel van de zomer wilt dragen, kunt U nu zel£ beslis sen. DE ITALIAANSE haute couture heeft het scherm opgetrokken over de zomer collecties. Bij de eerste oogopslag bleek dat de Italiaanse modehcersers geen een stemmigheid hebben kunnen bei-eiken over de belangrijkste vraag: waar zit de roklijn, hoe doet de zak-lijn het...? DE GEZUSTERS FONTANA negeren de zak-lijn als een onaangenaam stukje Parijse import. Ze hebben de roklijn con- servatiefjes onder de knie gelegd. Het ac cent ligt op het vrouwelijk effect, met even als vorig jaar panelen, die het zwaarte punt kunstig verleggen, en ruimtelijke werking door middel van uitstaande rok ken. Gioa Fontana verleende de collectie een futuristisch accentje met een jersey zijden overall plus harembroek, volgens haar d e dracht voor de ruimte-eeuw. FERNANDA GATTIONI lanceerde los jes kledende jurkjes met een duidelijk ver wijzen naar de zak-lijn, en een tot de heu pen verlaagde en soms geheel vergeten taille. Het kleur-kenmerk ligt in een nieu we kleur rose, met een spoortje rood er in. „Pink cherries", heet deze tint. BARATTA, een nieuwe aanwinst voor de mode-hierarchie, die zich tot voor kort met de herenmode bezig hield, vierde zijn premiere met slank-afkledende en even eens door de zak-lijn in de taille beïnvloe de ontwerpjes, in citroengeel, rose en ho- ningkleur. MET HUN VLEUGELTJES keurig opgevouwen hingen Doezel en Soezel Vleer aan de balken van een molen. Ze hingen al maanden zo en waren al les om zich heen vergeten. Het zou nóg wel een paar maanden duren voor ze helemaal wakker werden, want vleertjes zoals Doezel en Soezel houden van een lange winterslaap. Hoe het nou precies kwam weet niemand, maar op een morgen in februari werd Doezel wakker. Helemaal tegen de afspraak dus. Doezel deed één kiertje van zijn ogen open, zo maar ineens, hij deed het ook meteen weer dicht want het lichUdeed pijn aan zijn ogen. „Ik droom", zei Doezel, „ik droom dat het voorjaar is, want daar door de balken zie ik een heel klein zonnestraal tje komen. Het moet voorjaar zijn!" Hij keek eens opzij naar Soezel, die nog keurig opgevouwen hing te slapen. Hij deed nog een kiertje open en schoof een beetje dichter naar Soezel toe om hem eens goed te bekijken. En op dat ogenblik gebeurde het. Hij vóelde iets op zijn oortje. Zon.... echte wanne voorjaarszon, voelde hij! Hij gaf Soezel een duw en schreeuw de: „wakker worden! wakker worden, Soezel. Het is voorjaar. We hebben on ze tijd verslapen!" „Héééé.vroeg Soezel en er gin gen allemaal schokjes door hem heen. „Ja heus, Soezel", riep Doezel en hij schudde nog harder aan de vleugels van Soezel. „Kijk dan toch, Soezel! Kijk eens naar mijn oortjes. Ik heb de zon op mijn oortjes!" Nu was Soezel ook hele maal wakker. Hij keek met slaperige oogjes naar de oren van zijn broertje. „Hoe kan dat?" vroeg hij, „ik heb helemaal niet het gevoel dat we te lang hebben geslapen. Ik zou me best nog eens willen omdraaien". „Maar Soezel, kijk dan toch. Het is heus helemaal voorjaar!" Soezel knikte, „ik zie het", zei hij, „laten we beginnen met de voorjaars- gymnastiek". „Eén twee hup", schreeuwde Doe zel en hij strekte zijn vleugels en zijn stramme pootjes. „Ene... tweëe.... driëe", telde Soezel en ja hoor, het bloed in zijn vleermuizenlijf begon weer te stromen. Hij vond het nu heer lijk dat de lange slaap voorbij was. „En nu naar buiten!" riep Doezel op gewonden toen alles weer lekker los en soepel zat, „op naar buiten. Op naar het voorjaar". „Op naar buiten!" schreeuwde Soe zel hem na. „Ik het eerst", riep Doezel, „ik was het eei'st wakker". Met een trotse snuit schoot hij om hoog naar de kap van de molen, door een klein luikje, dat zomer en winter openstond, liet hij zich naar buiten vallen. Hij duizelde van zoveel wind en lucht en zon die opeens om hem heen sti'oomden. Als twee speelgoedballetjes vielen de twee vleertjes een heel eind naar be neden. „Voel toch eens even", zuchtte Doe zel toen ze op de omloop waren neer gevallen, „voel die zon toch eens. Het is echt voorjaar. Misschien is het al maax-t". „Kom", zei Soezel, „laten we eens naar het voox-jaar gaan kijken". Ze gingen op de leuning zitten die rond de omloop van de molen liep. „Hé", zei Soezel, „ziet het voorjaar er zó uit?" Het viel een beetje tegen. De bomen onder hen waren allemaal nog kaal, het gras zag wat groen en de weilanden wa ren helemaal verlaten op een paar schapen en een paard na. „Hé...", zei Doezel ook. Hij had veel meer verwacht. Vogels, nesten, bloe men, knoppen en blaadjes, waarover hun moeder verteld had toen ze pas geboren waren. „Weet je wat ik denk?" zei hij tegen Soezel, die hem vol verwachting aan keek, „ik denk dat wij de enigen zijn die gemerkt hebben dat het voorjaar begonnen is. De andex-en hebben alle maal doorgeslapen: de vogels, de bloe men, de kalfjes en de lammetjes waar over moeder ons verteld heeft". „Wat moeten we doen, Doezel?" vroeg Soezel. „Waarschuwen, onmiddellijk wakker maken en waarschuwen. Iedereen! Kom mee, Soezel. We hebben veel te doen." Ze lieten zich naar beneden vallen en kwamen terecht bij de heg die langs de molen loopt. „Waar moeten we beginnen?" vroeg Soezel. „Even denken", zei Doezel, maar hij kreeg geen tijd om te denken want vlak naast zijn vleugeltje zag hij iets. „Wel alle vieren", zei hij, „wat heb ben we daar?" „Zeg liever wat je zelf bent", zei een heel klein, heel eigenwijs stemmetje. Het was een sneeuwklokje dat nog maar net was uitgekomen. „Wij zijn op pad om iedex-een te waarschuwen", zei Doezel, „ze zijn het voorjaar vergeten. Allemaal!" „Hoe kom je daar bij?" riep het sneeuwklokje, „muizenvogel, het voor jaar is nog lang niet begonnen. Ik ben juist gekomen om ze langzamerhand wakker te maken." „Je jokt", zei Doezel, „ik heb zelf de zon op mijn oortjes gevoeld". „O, ja?" vroeg het sneeuwklokje, „en waar is die zon dan nu?" Het leek wel of de lucht had meege luisterd want op dat ogenblik barstte ex- een geweldige hagelstorm los en de wind gierde door de heg, zodat het kleine sneeuwklokje er van heen en weer zwaaide en de vleex-tjes plat tegen de grond moesten gaan liggen. Met hun neusjes diep in de koude grond lagen ze zich te schamen, terwijl het sneeuw klokje giechelde: „voorjaar... voor jaar... voel je het?" Verlegen kropen ze bij haar weg te gen de wind en de hagel in, op de tast vonden ze de drempel van de oude mo len en ja hoor, daar was het warme donker weer. Ze zeiden geen woord, ze zochten stilletjes hun oude plekje weer op, vouwden hun vleugeltjes en bogen hun kopjes. „Welterusten", zei Doezel zacht. „Weltex-usten", fluisterde Soezel, „tot in 't voorjaar". Mies Bouhuys Hoeveel dierennamen staan er in de:: puzzel? Je mag alle kanten uit, mao volg steeds de openingen tussen dc hokjes. wmwmmmm. Hoe komt Ko Nijn in zijn hok. Wijs hem de weg maar met een potloodlijn >;o> <Jt>> w tl. L' '-m x» -Hm 0 :?i ,i ai - .«MÉM» Op de tekening kun je zien hoe je dit schip maakt. De boeg van het schip is gewoon de hoek van bijvoorbeeld een lucifersdoosje. De patrijspoorten kun je er met witte plakkaatverf opschilderen en d.e pijp is een kurk. Rook maak je van watten, de masten van lucifers of dunne stokjes.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 18