Uitgaan in Haarlem
FILATELIE
cAnsti
N.V. „RIPPERDA"
Martine Carol bokst het voor
elkaar in „Nathalie"
Lezen en laten lezen
gordijnstoffen
Nogmaals Indonesië
zaterdag 15 februari 1958
toneel
muziek
diversen
tentoonstellingen
Haal de lente in huis met
WYERS
Décorstoffen
VOOR AL UW SCHILDERWERKEN
EEN FILM MET HUMOR
p. w. Franse
Gastdirigenten bij het
Nederlands kamerorkest
KERKELIJK LEVEN
IN DOKTERS WACHTKAMER
Zondag 16 februari. Stadsschouwburg, 20
uur: De Nederlandse Comedie geeft on
der regie van Henk Rigters een voor
stelling van het blijspel „Wie is Janus?"
van Carolyn Green. Medewerkenden
zijn onder anderen Mary Dresselhuys,
Mien Duymaer-van Twist, Joan Rem-
melts en Louis Borel. Het decor werd
ontworpen door Edo Spier.
Maandag 17 februari, Stadsschouwburg,
20 uur: De toneelgroep „Theater" geeft
onder regie van Karl Guttmann weer
voorstellingen van „Het dagboek van
Anne Frank" met Martine Crefcoeur in
de hoofdrol.
Dinsdag 18 februari, Stadsschouwburg, 20
uur: De toneelgroep „Theater" her
haalt een voorstelling van „Het dagboek
van Anne Frank", de door het echtpaar
Frances Goodrich en Albert Hackett ver
vaardigde toneelbewerking van „Het
achterhuis".
Woensdag 19 februari, Stadsschouwburg,
20 uur: Nogmaals geeft de Arnhemse
toneelgroep „Theater" een voorstelling
van „Het Dagboek van Anne Frank".
De voornaamste rollen worden vertolkt
door Martine Crefcoeur, Robert de
Vries en Jules Croiset. De decors wer
den ontworpen door Boris Aronson.
Donderdag, 20 februari, Stadsschouw
burg, 20 uur: De toneelgroep „Thea-
UNO. Op 14 april a.s. geeft de post
dienst van de UNO twee postzegels uit.
Het zijn een 3 cent (blauw) en een 8
cent (purper). De zegels zijn ontworpen
door Olav Mathiesen uit Denemarken,
lid van het U NO-secretariaat te New
York. 7,e geven beide een afbeelding
van de Central Hall, Westminster, Lon
den. Het zijn de eerste zegels van een
serie die de gebouwen waarin de zit
tingen van de Algemene Vergadering
van de UNO plaatsvonden, in beeld
brengt. Het eerste gedeelte van de eer
ste zitting in 1946 werd in de Central
Hall gehouden.
SURINAME. - Ter gelegenheid van
het 120-jarig bestaan van het toneel
gezelschap „Thalia" geeft de Surinaam
se postadministratie binnenkort een
serie postzegels van vier waarden uit.
De voorstellingen hebben betrekking
op het schouwburgbezoek in het heden i
en in het verleden. De serie bestaat uit
de volgende waarden: 7*/s ct. Jet.
(blauw en zwart), 10 ct. 5 „ct. (violet l
en zwart), 15 ct. 71/» ct. (groen en
zwart) en 20 ct. 10 ct. (oranje en-
zwart). De zegels zijn van 15 februari'
af aan de filatelistenloketten in Neder
land verkrijgbaar. De verkoopprijs in
Ned. crt. bedraagt f 1.56 per serie.
ISRAELDe Onafhankelijkheidsdag
en de 10e verjaardag van de proclama-
tie van de staat Israël zal o.m. worden
gevierd door de uitgifte van een post-
zegel van 400 pruta (donkergroen, licht
groen en zwart). De zegel, ontworpen
door Otte Wallish uit Tel Aviv, toont
een symbolische voorstelling: een
Menora (kroonkandelaar met zeven ar
men) en een olijftak met 10 bladeren
als zinnebeeld voor de 10 jaren onaf- f-
hankelijkheid. De zegel is gedrukt in
fotolitografie. Hij zal in de loop van
april verschijnen.
8
LIECHTENSTEIN. - 18 maart a.s.
verschijnt de vijfde sportserie in de
waarden 15 rp., 30 rp., 40 rp. en 90 rp. fc
8
3 De zegels brengen respectievelijk de f
c volgende takken van sport in beeld:
zwemmen, schermen, tennissen en h
wielrennen. Op dezelfde dag komen
j ook twee postzegels uit naar aanleiding
i van de Wereldtentoonstelling in Brus-
8 sel, n.l. 25 rp. en 40 rp. Beide waarden
geven een kaart in reliëf van het vor
stendom. De twee series zijn ontworpen
door prof. Josef Seger uit Wenen en
gedrukt bij de Zwitserse drukkerij
Courvoisier S. A. te La Chaux-de-Fonds
ter" geeft een abonnementsvoorstelling
van „Omzien in wrok" (Look back in
anger) van John Osborne. Robert de
Vries heeft de regie. Medewerkenden zijn
onder anderen Anne-Marie Heyligers,
Anny de Lange en Kees Brusse.
Zaterdag 22 februari, Stadsschouwburg,
20 uur: De Haagse Comedie geeft de
eerste voorstelling in Haarlem van het
blijspel „Toontje heeft een paard gete
kend" van Lesley Storm. Fie Carelsen
speelt hierin de laatste rol van haar to
neelloopbaan.
Zondag 23 februari, Stadsschouwburg, 20
uur: Nogmaals geeft de Haagse Come
die met Fie Carelsen in de hoofdrol een
voorstelling van „Toontje heeft een
paard getekend". Cees Laseur heeft de
regie. Medespelenden zijn: Maria de
Booy, Cees Laseur, Jan van der Linden
en anderen.
Maandag 17 februari, Grote Markt, 15.30
uur: Gedurende een uur bespeelt de
stadsbeiaardier Arie Peters weer het
carillon van de Grote Kerk, eveneens
kan men hem besluisteren op vrijdag
van 11.30 tot 12.30 uur. Dinsdagmiddag
van twaalf uur tot half een bespeelt Ari
Peters het carillon ter gelegenheid van
de verjaardag van prinses Marijke.
Dinsdag 18 februari, Rembrandttheater,
12.40 uur: Gedurende veertig minuten
treedt in het Pauzetheater op het Ken-
nemer Kwintet, afgewisseld door een op
treden van Ben van Dijk (trompettist bij
het N. Ph. O.) als pianovirtuoos.
Woensdag 19 februari, Hoofddorp, 20 uur:
Het Noordhollands Philharmonisch Or
kest geeft onder leiding van Henri
Arends een concert in de Beurshal te
Hoofddorp. Het programma vermeldt de
Symfonie nr. 29 in A (K.V. 201) van
Wolfgang Amadeus Mozart, een concert
voor trompet en orkest van Haydn, de
„Carmen"-suite van Bizet en „De to
venaarsleerling" (L'Apprenti sorcier)
van Dukas.
Donderdag 20 februari, Brinkmann, 12.40
uur: In het Pauzetheater bespreekt de
hoboïst Jacques Moolenijzer het con
cert, dat het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest op 25 februari in het Rem
brandttheater zal geven.
Maandag 17 februari, Concertgebouw, 20
uur: Het orkest van de Muziekschool van
de Maatschappij tot Bevordering dei-
Toonkunst geeft onder leiding van Ma-
rinus Adam een uitvoering. Het pro
gramma vermeldt werken voor orkest
van Rameau en Johann Sebastian Bach,
het eerste deel uit het Kroningsconcert
van Mozart en het eerste deel uit het
Tweede Pianoconcert van Rachma-
ninov.
Zaterdag 22 februari, Heemstede, 20.15
uur: In het „Huis met de sleutels" aan
de Bronsteeweg zal Ans Wiersema een
zangrecital geven, waarbij zij aan de
vleugel wordt begeleid door Heieen An-
dré de la Porte-Hubbeling. Het program
ma vermeldt liederen van Caldara, Per-
golesi, Hendrik Andriessen, Johann Se
bastian Bach, P. Ketting, Bartók, Or-
thell en Kódaly.
„GELÓÓF ^ËN WETENSCHAP"
Maandag 17 februari, Brinkmann, 20 uur:
Dr. A. L. Constandse houdt zijn zesde
voordracht in de cursus „Het wereldge
beuren van heden".
Maandag 17 februari, Brinkmann, 21 uur:
Lucy Schouten houdt haar tweede en
laatste voordracht in de met lichtbeel
den en grammofoonklanken geïllus
treerde cursus over „Indianen in Ame
rika".
VOLKSUNIVERSITEIT
Maandag 17 februari, Frans Halsmuseum,
20 uur: Prof. dr. Garmt Stuiveling houdt
zijn tweede lezing over de sohrijver Si
mon Vestdijk.
Woensdag 19 februari, Frans Halsmu
seum, 20 uur: Mr. J. Bierens De Haan
houdt zijn tweede en laatste lezing over
„Onze sociale existentie" in de cursus
„De mens in de samenleving".
Vrijdag 21 februari, Minervatheater, 20
uur: Dr. E. F. Jacobi, directeur van Ar-
tis, houdt zijn tweede lezing in de cur
sus „Dieren met gevoel en verstand",
waarbij lichtbeelden worden geprojec
teerd.
FILMVOORSTELLINGEN
Rembrandttheater: Zondagochtend 11 uur
nogmaals vertoning van „In het jacht
gebied der haaien".
Lidotheater: Zaterdag 23.30 uur en zon
dagochtend 11 uur vertoning van „The
Glenn Miller-story" met James Stewart
en June Allison,
Studiotheater: Zondagochtend 11 uur op
nieuw vertoning van „In einer kleinen
Konditorei" met Paul Hörbiger.
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Zaterdag 15 februari, Mendel-College, 20
uur: In de aula van de school geven
leerlingen van het Mendel-College een
opvoering van „Het dievenbal", een blij
spel van Jean Anouilh in de vertaling
van Gerard Rekers. Jan W. van de Ven
heeft de regie.
Zaterdag 15 februari, Minerva Theater,
14.30 uur: Aerdenhouts kindertoneel
geeft ten behoeve van poliopatiënten een'
opvoering van „Klein Duimpje en de
reus".
Zaterdag 15 februari, Heemstede, 19.30
uur: In Dreefzicht wordt voor leden van
de vereniging „De Oosthoek" een caba
retavond gegeven waaraan medewer
king wordt verleend door onder andere
„The Ballroom Players".
Zondag 16 februari, Brinkmann, 10.30 uur:
Onder auspiciën van het Humanistische
Verbond spreekt dr. A. Saalborn uit Bus-
sum over „De menselijke levenscurve".
Zondag 16 februari, Overveen, 14.30 uur:
In zaal „Domi" geven leerlingen van
Truus Smit een uitvoering van composi
ties van onder anderen Schubert, Beet
hoven, Purcell, Tsjaikofsky en César
Franck.
Maandag 17 februari, Begijnhofkapel:
Voor Interkerkelijk Evangelisatiecomi
té spreekt ds. J. Kroon over: „Een
mens zonder God een lamp zonder
stroom", 20 uur. Zangdienst van 19.30
uur af.
Maandag 17 februari, Heemstede, 20 uur:
In het kerkgebouw aan de Postlaan geeft
de heer De Bordes onder auspiciën van
de Nederlandse Protestanten Bond een
voordracht van het toneelstuk „Gene-
sius" van Henri Ghéon.
Dinsdag 18 februari, ,,'t Nut" 20 uur: On-
Zaterdag 22 en zondag 23 februari geeft
de Haagse Comedie in de Haarlemse
Stadsschouwburg voorstellingen van
„Toontje heeft een paard getekend",
waarin Fie Carelsen ter gelegenheid
van haar afscheid als actrice de rol
van de grootmoeder vervult. Vroeger
heeft zij daarmee bij het voormalige
Residentie Tooneel al succes gehad.
Men ziet Fie Carelsen hier in haar rol.
der auspiciën van Volksonderwijs
spreekt de heer Jaap Buys over „De
spoetnik in de school".
Woensdag 19 februari, Brinkmann, 20
uur: Onder auspiciën van de Vereniging
voor Pedagogiek spreekt de heer E. J.
Lodewijks over „Automatisering en On
derwijs". Dit is een uitgestelde lezing,
aanvankelijk vastgesteld voor 14 fe
bruari.
Woensdag 19 februari, Gedempte Oude
gracht 104, 20 uur: In het wijkgebouw
van de Nederlands Hervormde Gemeen
te in Haarlem spreekt de districtsbe
stuurder van het N.V.V., de heer H.
Overmeijer, over de verdelingsstudie
van het wetenschappelijk bureau van
het N.V.V., getiteld „Wenkend perspec
tief".
Woensdag 19 februari, Concertgebouw 20
uur: De heer L. A. Lauriers spreekt
over de afdeling Haarlem van de Ko
ninklijke Vereniging „Oost en West"
over „Land en volk van Suriname",
waarbij films worden vertoond.
Donderdag 20 februari, Beatrixschool 20
20 uur: Voor het Instituut voor Arbei
dersontwikkeling houdt het hoofdbe
stuurslid J. van Dijk een voordracht on
der de titel „Zwerftocht door Europa",
waarbij kleurendia's worden vertoond.
Hartenlustschool: Donderdag 20 en vrij
dag 21 februari worden in het Jeugd
huis aan de Donkerelaan in Bloemen-
daal ouderavonden gehouden met ver
toning van enkele films, onder andere
„De parapluie" van Kees Brusse, „Stad
onder water", „De branding lokt" en
enkele documentaires.
Donderdag 20 februari, Jacobstraat 20
uur: In het gebouw der Vrijzinnig Her
vormden spreekt de heer G. Bolle uit
Amsterdam ov:r Israel, waarbij hij te
vens kleurendia's vertoont.
Lijst van door de Haarlemse Stadsbibliotheek
en -leeszaal aangeschafte boeken.
Romans: van Ammers-Küller, Drie gouden
dochters; Coolen, De grote voltige; Dekker, Het
andere; Ekert-Rotholz, Waar tranen verboden
zijn; Vellinga, Jansonius en zijn niveau; Böll. So
ward Abend und Morgen; Kornfeld. Blance, oder
Das Atelier im Garten; Hilton. Contango; Lin
Yutang, Moment in Peking. 2 din.; Céline, D'un
chateau l'autre; Peisson, Dieu te juge!; fan der
Fear, Ta him dyn begearte; Földes, A halaszó
macska uccfija.
Populair wetenschappelijk: Dit is een suuerlijc
boeexken, ed. J. J. Mak; Begaafdheidsonderzoek
en intelligentiespreiding, 2 din.; van Gelder,
Spoor zoeken in de bonte wereld van geloven en
denken: Randstad en delta; d'Espallier en Pee-
ters, Het kind op de drempel van de lagere
school, dl. 1; Het internationaal geophysisch jaar;
Janssen. Meubeltjes, die u zelf kunt maken;
Schlltmeyer, Rijdt veilig: Muller-Idzerda, 100 ka
merplanten en hoe ze behandeld moeten worden;
van Loey, Middelnederlandse spraakkunst, dl. 2
Klankleer; Andreus, Het land van horen en zien;
Greshoff, Bric brac; Hana. Vijf eeuwen schil
derkunst; Döring. Photographieren, aber richtig;
Habn, Du chant; Davison, Mijn schip is te klein;
Escalas, Gids van Majorca; Brouwer, Bewogen
levens, dl. 2; This is the Dominican republic;
Verslagen der rijksverzamelingen van geschiede
nis en kunst, dl. 78, 1956.
Vrijdag 21 februari, Brinkmann, 20 uur:
Onder auspiciën van de Kennemer Kring
van de School voor Wijsbegeerte spreekt
prof. dr. H. P. H. Teesing over „Feno
menologie en psychologie".
Vrijdag 21 februari, Kleine Brinkman, 20
uur: Voor leden v an het genootschap
„NederlandEngeland" wordt gespro
ken over verscheidene onderwerpen: ti
tels zijn „Open view on castles and coun
try-houses", „Chamel Islands" en
„Trooping the Colours".
Vrijdag 21 februari, H.B.S.-A 20 uur: Ter
gelegenheid van het Interscholair Jeugd-
toernooi wordt in de aula van de H.B.S.-
A aan de Zijlvest weer een bijeenkomst
gehouden. Het programma vermeldt het
optreden van een pantomimegroep.
Cruquiusmuseum: Historische stoomma
chines en grote maquette van Nederland
met waterstanden en overzicht over
stromingen februari 1953. Geopend dage
lijks van 9—12.30 en van 13.30—16 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend
donderdag van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur en zondag van 1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
School van de zestiende eeuw tot heden.
Onder meer de meesterwerken van
Frans Hals. Het museum is geopend op
werkdagen van 10—15 uur en op zon- en
feestdagen van 13—15 uur.
Huis Van Looy: Van 15 februari tot 6 maart
wordt een expositie gehouden van werk
door leerlingen van scholen, die deel
nemen aan het Interscholair Jeugdtoer-
nooi. De openingsuren zijn op werk
dagen van 9 tot 17 uur en van 19.30 tot
22 uur en op zondagen van 14 tot 17 uur.
ADVERTENTIE
Met garantiebewijs
Modern van kleuren, fleurig van aanzien
bestand tegen zon en was
Vraag uw woninginrichter
naar AR1STO GORDIJNSTOFFEN
voor kleurechtheid.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
uit de Hollandse, Italiaanse en Franse
school van de zestiende tot de twintigste
eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkun
dige instrumenten. Geopend iedere werk
dag behalve maandag, van 11—15 uur.
De eerste zondag van elke maand van
1315 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78
Middeleeuwse en latere schilderijen,
sculpturen, paramenten, kantwerk, hand
schriften en munten. Geopend op werk
dagen behalve maandag van 1017 uur,
des zondags van 13—16 uur.
Galerie Espace: Van 15 februari tot 8
maart exposeert Lucebert tekeningen en
gouaches. Geopend op werkdagen van 11
tot 17 uur.
Haarlem-Noord: In de kunstzaal Ten
Bruggen-Cate in de Reitzstraat wordt
van 15 februari tot 10 maart een tentoon
stelling gehouden van aquarellen en te
keningen van Julia Giesberts en Mies
Deinum en kunstnaaldwerk van Berthe
van Duyvenbode. Dagelijks geopend van
11 tot 17 uur, zondags van 14 tot 17 uur.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Garenkokerskade no. 19 - Haarlem - Telefoon 13648 - 13720
Expositie. De vereniging Haagsche
Kunstkring opent op zaterdagmiddag 15
februari in haar gebouw aan de Denne-
weg de eretentoonstelling ter gelegenheid
van de vijfenzeventigste verjaardag van
de beeldhouwer Joop van Lunteren. Even
eens zal dan de tentoonstelling van de
tweede afdeling worden geopend. De ex
positie duurt tot 7 maart.
MISSCHIEN herinnert de lezer zich, dat
bij een opname voor de film, waarin zij
een hoofdrol vertolkte, de Franse film
ster Martine Carol gillend op de grond lag
te spartelen met een gezicht vertrokken
van pijn. Ze had haar rug gekwetst bij
de toepassing van een judo-greep, die
haar via een achterwaartse duikeling op
de grond deed belanden. Dat was zo voor
geschreven in het scenario, alleende
pijn niet. Martine werd ijlings naar het
ziekenhuis gebracht en was er een maandje
„mooi mee". In de film „Nathalie", welke
deze week in Rembrandt te Haarlem
draait, kan men vaststellen waarom Mar
tine met zoveel geweld ter aarde moest
worden geworpen. Het is voor deze film,
dat zij, om het eens echt pathetisch te
zeggen, heeft geleden. Dat is dan een pi
kante anekdote, die uw nieuwsgierigheid
misschien zal opwekken en u naar het
Rembrandt-theater drijft. U zult er geen
spijt van hebben. Ook zonder de mislukte
judo-val biedt de film „Nathalie" u een
maximum aan spanning en humor.
Er zijn in de filmwereld geslaagde com
binaties van echtparen, die het met elkaar
in de film best doen. Hij is dan regisseur
en zij ster. Men denke maar aan Fedenco
Fillini en Guiletta Masina. In dit geval
geldt het Christian Jaque en Martine Ca
rol. Tot dusver ben ik nooit zo erg onder
de indruk geweest van het werk van
Christian Jaque. Ik herinner mij eigen
lijk nog het sterkst zijn „Lucretia Bor-
ghia", waarin hij een grootse historische
verbeelding probeerde op te roepen, maar
de toeschouwer overzadigd achterliet met
in feite maar een heel gewone intrige, die
pompeus was opgedoft. Ook in die film
speelde Martine Carol op het eerste plan.
Het staat mij bij, dat de film „Nana" naar
de roman van Zola mij evenmin helemaal
kon voldoen. Voor Christian Jaque ben
ik eigenlijk pas gewonnen door „Nathalie".
Een thriller zo geestig en tegelijk zo span
nend te maken, dat men er alleen maar
genoegen aan beleeft, vereist de vaardig
heid van de meester. Men kan erop neer
zien als ware banaliteit identiek met een
gangsterstory. Daar doet men dan ver
keerd aan. Hitchcock is er al om dat te
bewijzen zoals de litteratuur zijn gen
res kent, zo kent ook de film ze en het
filmmedium blijkt voor dit genre moge
lijkheden te over te bieden, reden waar
om het ook eo druk beoefend wordt. De
platgetreden paden evenwel verlaten, en
tegen de persiflage aan een thriller ver
vaardigen, ik geef het u te doen. Christian
Jaque doet het! Hij heeft daarbij een
wapen gehanteerd, waarmee hij het pleit
helemaal in zijn voordeel heeft beslecht:
het tempo. Van het moment af, dat de ca
mera vooruit lijkt te schieten naar een
verdacht heer temidden van een groepje
passagiers, die juist per vliegtuig zijn ge
arriveerd, jaagt hij ons van de ene verras
sende situatie in de andere. Hij geeft ons
geen tijd tot beredenering. Hij snelt voort
van moord tot moord of beter: van consta
tering tot consternatie, dat we in bijster
akelig gezelschap zijn geraakt en het bij
na onmogelijk is daar heelhuids uit te
komen. Wanneer dan zijn heldin, een man
nequin, die op eigen houtje detective
speelt, dat gezelschap zoekt, ja, haar be
schermer, een zeer sympathiek politieman,
nog allerlei kolen stooft, dan gaat men op
zijn nagels zitten bijten van spanning en
ergernis. Waarom moet ze dat nu doen?
Waarom kiest ze nu niet de veiligste weg,
recht in de armen van haar minnaar?
OVER DE INHOUD van de film behoef
ik niets te vertellen. Als het maar even
kan, is dat ook mijn gewoonte niet. De
lezer begrijpt toch wel uit wat ik vertel
waarin de verdiensten schuilen van de
film. Zeer zeker in de regie van Christian
Jaque. Het tempo noemde ik al. In een
adem daarbij de coupage en montage.
Haarscherp en trefzeker. Men lette maar
eens op de prachtige achtervolging in het
warenhuis en de geestige scènes in de bus
met de grappige effecten van de opgejaag
de mannequin voorin en haar „beul" ach
terin. Maar men lette ook op het effect
van hun beider gezichten in de kelder,
waarin hij haar ondervraagt. Zij beneden,
hij boven in het beeld, zij, de verdrukte,
hij superieur. En nu ik toch bezig ben: de
telefoongesprekken zijn al evenzeer staal
tjes van fraaie opname-kunst, ditmaal in
hun psychologische werking ten opzichte
van de toeschouwer, die er met de neus
bovenop wordt gezet en zich tegelijk kan
localiseren. Ja, Christian Jaque verstaat
zijn vak. Maar wat zou zijn film zijn ge
weest wanneer Martine Carol niet zo pre
cies het type had gecreëerd, dat hij nodig
had. De schone vrouw wij willen nu
eenmaal de perfectie die hulpeloos is,
maar eigenwijs, die in het nauw zit, maar
o zo handig is, die harde klappen krijgt
te incasseren, maar allerminst op haar
mondje blijkt gevallen. (Over haar rug
praten we niet meer). Het, is bijna te mooi
om waar te zijn en toch speelt Martine
Carol het klaar om met een joyeuze vrij
moedigheid het juffertje op de been te
zetten en te houden. Daar zal haar man
haar dankbaar voor zijn geweest. Wel, ik
ben het ook. En als u zich graag eens een
tikje spannend wil ontspannen, u zult er
haar de verschuldigde hoogachting voor
geven.
Alvorens Szymon Goldberg na zijn te
rugkeer uit Amerika in begin april de lei
ding van het Nederlands Kamerorkest
weer zal opnemen zijn verschillende gast
dirigenten geëngageerd. Na de vijf concer
ten onder leiding van Paul Sacher, die
heeft toegezegd zich volgend seizoen voor
een langere periode beschikbaar te hou
den voor het Nederlands Kamerorkest, zal
het concert in het Concertgebouw te Am
sterdam vanavond worden geleid door de
dirigent André Rieu. Solist is Hans Hen-
kemans. Voor de volgende periode staat
het orkest onder leiding van Paul Hup-
perts. Op vrijdag 28 februari zal in het
Haagse Diligentia een uitvoering worden
gegeven. Soliste is dan de mezzo-sopraan
Irma Kolassi. Als laatste in de rij gastdi
rigenten komt de Nederlander Mau-
rits Sillem, die concerten zal leiden in Am
sterdam, Gouda, Tuindorp-Oostzaan en
Den Haag.
Wat zal er onder de huidige stand en
ontwikkeling van zaken in Indonesië van
de zending daar terecht komen? Dit is een
vraag waarmee de zendingslichamen der
kerken in Nederland zich in de laatste
maanden voortdurend hebben bezigge
houden.
Toen kort geleden de Raad voor de zen
ding van de Nederlands Hervormde kerk
in Oegstgeest bijeenkwam om zich over de
situatie te beramen, hebben veel buiten
staanders verwacht, dat in deze vergade
ring het besluit zou worden genomen om
de zendingsarbeiders uit Indonesië terug
te roepen. Dit is niet gebeurd. Integendeel,
de Raad heeft uitgesproken grote waarde
ring te hebben voor de trouw en volhar
ding waarmee alle zendingsarbeiders in
zijn dienst op hun post zijn gebleven en hij
besloot, zolang de Indonesische kerken
doorgaan met het vragen om Nederlandse
zendelingen, door te gaan met het uitzen
den van hen.
Tijdens de vergadering kwam een tele
gram uit Indonesië binnen waaruit bleek,
dat de terugreisvisa van drie zendelingen
met verlof opnieuw aldaar in behandeling
waren genomen. Kort voor de vergadering
was bericht binnen gekomen dat aan twee
jonge, tevoren nog niet uitgezonden zen
delingen, visa waren verleend om Indo
nesië binnen te komen en daar te gaan
werken. Het betreft hier twee kandidaten
waarvan de ene naar de Chinese kerk in
Bandoeng gaat en de andere in dienst
komst van de Vrij Evangelische gemeen
ten op Sumatra.
De houding van de Indonesische Raad
van Kerken, die op het hoogste niveau
stappen heeft ondernomen bij zijn rege
ring om de Nederlandse zendingsarbeiders
toestemming te geven in Indonesië te gaan
en te blijven werken, werd met dankbaar
heid door de Raad voor de Zending ge
memoreerd. Men besloot naar deze Raad
van Kerken te schrijven: „U kunt door
gaan met vragen om mensen, wij blijven
zenden", waarbij men zich ondertussen
niet ontveinsde, dat de mogelijkheid be
staat, dat nieuwe, nu uitgezonden zen
dingsarbeiders, over enige maanden mis
schien moeten terugkeren.
Sterk leefde bij de leden van de Raad
het besef dat de spanningen en druk,
waaronder de Nederlanders nu in Indo
nesië leven, voor sommige zendingsmen
sen psychisch te groot kunnen worden.
Men heeft dan ook alle voorbereidingen
getroffen om in noodgevallen zeer snel de
zendingsmensen te kunnen laten repa
triëren. Ook zag de Raad terdege het grote
risico, waaraan hij zijn zendingsarbeiders
in deze omstandigheden bloot stelt. Men
realiseerde zich echter ook, dat de zen
ding in alle eeuwen gevaarlijk is geweest
en zeer veel offers heeft gevraagd. De
vergadering toonde zich zeer dankbaar, dat
ook nu nog jonge zendingsarbeiders in het
geloof bereid zijn er heen te gaan.
Het ogenblik kan zeer snel komen, waar
op de Nederlandse zendingsmensen in In
donesië niet werkelijk meer kunnen hel
pen, maar een belemmering betekenen
voor het werk van de kerken aldaar. Ge
bleken is in voorafgaande jaren, dat de
kerken in Indonesië in zo'n geval hier eer
lijk voor uitkomen, en zelf vragen aan de
Nederlanders om weg te gaan. De Raad
heeft echter de ervaring opgedaan, dat bui
tenlandse kerken en zendingsgenootschap
pen zeer weinig animo tonen om in In
donesië te gaan werken.
Enkele dagen na deze bijeenkomst kwa
men de zendingsvragen opnieuw aan de
orde in de vergadering van de Generale
Synode der Hervormde kerk. Daarbij werd
onder meer het merkwaardige feit gecon
stateerd, dat de verhouding tussen de Ne
derlandse en de Indonesische kerken in de
laatste jaren steeds beter werd, terwijl
deze juist tussen de regeringen steeds
slechter werd. Tot op de dag van vandaag
hebben de Indonesische kerken uitdrukke
lijk gepleit voor een steunende houding te
genover de Nederlandse zendingsarbeiders.
De eenheid in Jezus Christus ging voor
hen uit boven nationale scheidingen.
In deze synodale vergadering was als
gast aanwezig ds. S. Marantika, die veer
tien jaar lang predikant op Ambon is ge
weest en nu sedert 1955 werkzaam is als
secretaris van de Raad van Kerken in In
donesië. Hij heeft aan het slot van de be
sprekingen woorden gesproken, die op de
synodeleden een zeer diepe indruk hebben
gemaakt:
„De samenwerking tussen de Indonesi
sche en Nederlandse kerken, aldus ds. Ma
rantika, is een toetssteen voor ons bestaan
als kerk. Bij het getuigen van onze een
heid in Christus valt al het andere weg.
Het is een voorrecht die eenheid in Chris
tus uit te dragen, vooral in Azië. En juist
nu bij alles wat er tussen onze volken ge
beurt. Ik ben ervan overtuigd, dat de een
heid in Christus op onze schouders is ge
legd. Dat wij dit met woord en daad ook
in Indonesië moeten tonen is geen zaak
van een anti-nationalistische stemming,
maar van een principieel christelijk getui
genis. Dit deden wij in vrees en beven.
Christen-zijn is risico nemen. Dit risico
hebben wij genomen toen wij ons lieten
dopen. God beware ons voor afvalligheid".
De voorzitter van de Synode heeft
daarna bijzondere woorden van dank ge
richt tot ds. Marantika, wiens aanwezig
heid beschouwd werd als een teken van
tastbare verbondenheid tussen de Indo
nesische en Nederlandse kerken.
ADVERTENTIE
,Ben ik aan de beurt? Nee, gaat u maar gerust voorT'j
(Zó boeiend is nu PANORAMA