Horen en zien RAI EEN WOELIGE TIJD Televisite r Agenda voor Haarlem Explosies van Sakiet wekten het Franse geweten niet BUMBELENDEWENSHOORN l Kort en bondig DINSDAG 18 FEBRUARI 1958 4 radio televisie XANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Gelijkmoedigheid Opera van Schubert De radio geeft woensdag T elevisiepr o gramma Krimpen van pijn Overdracht van wandtapijt voor Zierikzee Dat leuke vlotte kapsel maakt Molendijk voor U! Karei Appel moet het overdoen De oeéem Muzen Bij Joes Odufré van 13-23 Februari AMSTERDAM ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG De K.R.O. liet gisteravond een televi sieprogramma zien zonder veel opmerke lijkheden. In de rubrieken „Gastenboek en „Open doekjes" heeft deze omroepver eniging al te lang geleden haar draai ge vonden. Ondanks het feit, dat de onder werpen verschillend blijven en alle af zonderlijk een verdiende plaats hebben in de openbaarheid, is er in de behandeling naar onze mening te veel eenvormigheid gekomen. Het publiek gaat iets van zijn belangstelling verliezen als de stof steeds door dezelfde vingers glijdt. Er ontstaat bij de kijker een gelijkmoedigheid, waar in hem nuances ontgaan. Een voorbeeld van apathie verwekkende eentonigheid was ook het derde fimpje in de serie, die sinds enkele weken door de omroepvereni gingen samen als waarschuwing tegen brandgevaar wordt vertoond. Met deze reeks bedoelt men de aandacht te trek ken van een zo groot mogelijk publiek. De eerste keer was die uitwerking er zeker maar de tweede en de derde keer beslist veel minder. Als men om één waarschu wing te geven drie keer de stem verheft tot dezelfde sterkte, wordt men de derde keer niet meer door iedereen gehoord. De waarschuwing is dan een slagzin gewor den en slagzinnen maken indruk op een veel kleiner publiek dan de waarschuwing beoogt. In de Canadese documentaire getiteld „Shyness" (Verlegenheid) zag men drie vormen van verlegenheid bij kinderen met beelden geïllustreerd, dat wil zeg gen: men zag één verlegenheid en de psychiater gaf er drie verschillende oor zaken bij: introversie, angst en gebrek aan durf. We zagen een paar intelligente opnamen, maar het filmpje als geheel overtuigde ons niet, uit bezwaar tegen de psychiatrische denkwijze, waarin het oor zakelijk onderscheid zo duidelijk wordt voorgesteld als hierbij het geval was. Het daarna uitgezonden muzikabaret „In de Combof" hebben we niet helemaal uitge zeten. Beeldschermer Franz Schubert was de geniale meester van het lied, de kunstvorm, waarin hij uitdrukking kon geven aan zijn gevoelige lyrische bewogenheid. Maar naast deze dominerende dichterlijke gerichtheid werkte in hem een onweerstaanbare drang tot het componeren van dramatische mu ziek. Steeds weer zette hij zich tot het schrijven van een muziekdramatisch werk ondanks de zeer matige successen, die een opvoering daarvan konden brengen. Geen enkele van de zestien opera's of opera achtige stukken van Schubert hebben een plaats op het repertoire van theatergezel schappen gevonden. Bijzonder teleurstellend waren de erva ringen van Schubert met zijn opera „Alfon so en Estrella" (die op 27 februari 1822 werd voltooid). Deze opera, geschreven op een libretto van Schuberts vriend Franz von Schober, wekte de belangstelling op van Carl Maria von Weber en van ande re vooraanstaande kunstenaars. De thea terdirecties bleken echter niet bereid het werk voor een opvoering aan te nemen. Zij twijfelden aan de dramatische waar de van de opera en hun door ervaring ge scherpte intuïtie was juist. Pas op 24 ju ni 1854 kreeg „Alfonso en Estrella" door toedoen van de idealistische kunstenaar Franz Liszt te Weimar zijn eerste opvoe ring. Er volgde nog een te Karlsruhe op 22 maart 1881 en daarna zijn er nog een paar vertoningen te Hamburg en Wenen in een bewerking van de dirigent Johann Nepomuk Fuchs gegeven. Toen werden Alfonso en Estrella, de twee hoofdperso nen uit het Spaanse ridderverhaal, dat door Franz von Schober als een cocktail van liefde en politiek, gedragen door een vervelende onduidelijke actie, dilettan tisch tot een libretto was verwerkt, niet zonder reden weer vergeten. Om de muzi kale waarde van de opera was dit te be treuren, inderdaad. Want als gescheiden element kon de muziek moeilijk een zelf standig bestaan leiden. De Franse radio heeft het er maandag avond op gewaagd weer eens aandacht HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. (9.35—19.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Gevar. progr. 12.00.Dans- muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Hammondklanken. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.20 Dansmuz. 13.50 Medische kron. 14.00 Pianorecital. 14.30 Voor de jeugd. 16.30 Gram. 17.15 Lichte muz. 17.50 Rege- ringsuitz.: Rijksdelen overzee: Willy van Elten- Mooyman: Steelbandmuziek van de Antillaanse eilanden. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Orgel en zang. 18.40 Act. 18.50 Gram. 19.00 Voor de kinde ren. 19.10 Wel of niet naar de maan?, toespr. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Comm. 20.15 Dit is uw leven. 21.10 Lichte muz. 21.35 Geïllustreerde magazine. 22.15 Strijkkwartet. 22.45 Tussen mens en nevel vlek. caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.50- 24.00 Soc. nieuws in Esperanto. HILVERSUM II 298 M. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.35 Amus.muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Gram. 10.15 Idem. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 De zaak Vampier, hoorsp. 11.55 Gram. 12.15 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meisieskoor. 12.53' Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13 20 Concertork. 13.50 Gram. 15.00 Jeugd- conc. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Muz. caus. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Leger des Heilskwartier. 18.15 Spectrum v. h. Chr. organi satie- en verenigingsleven. 18.30 Kamerkoor. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, caus. 19.15 Orgelconc. 19.30 Buitenl. overzicht. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Passiestonde. 21.00 Omr.ork. 22.00 Klankbeeld over Singapore. 22.15 Geestelijke liederen. 22.45 Avondoverden king. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsportuitsl. 23.40 24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School radio. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.25 Idem. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuziek. 17.50 Boekbespr. 18.00 Kamermuz. 18.30 Voor de solda ten. 19.00 Nieuws. 19.40 Volkszang. 20.00 Hoorspel. 21.05 Gram. 21.30 Ork.concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek met comm. 22.5523.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG AVRO: 17.00 Voor de kinderen. NCRV: 20.00 Dorp in India, film. 20.25 De gebroken kruik, TV-spel. 21.50 Dagsluiting. ADVERTENTIE door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen is onnodig. Togal bevrijdt u snel en afdoende van die pijnen. Togal baat waar andere middelen falen. Togal zuivert de nieren, is onschadelijk voor hart en maag. Bij apoth. en drog. 0.95, 2.40, 8.88. Vrijdag 28 februari zal in Zierikzee de overdracht plaats hebben van het wand tapijt „De legende van Schouwen", een ge schenk aan het gemeentebestuur van Zie rikzee van maatschappijen, die na de watersnoodramp met het herstel van het eiland Schouwen-Duiveland zijn belast. De overdracht zal onder auspiciën van de Ne derlandse Kunststichting geschieden door ir. A. G. Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat. Daarbij zal Albert Vogel poëzie van Hoornik, Wernmeus Buning en Engelman voordragen. Het wandtapijt is een ontwerp van de Cano van der Steene, het werd in 1944 door Edmond de Cneudt in Baarn uitgevoerd. ADVERTENTIE Schoonheidssalon - Parfumerieën Santpoorterplein 1 - Haarlem - Tel. 19706 Buslijn 3 en 4 In de hervormde Paaskerk van Zaandam hingen zondag enkele lakens over een deel van de decoratie die Karei Appel er heeft aangebracht. De kerkgangers zagen daarin een voorbereiding der onthulling van Ap pels creaties. Deze bestaan uit zes ramen, voorstellingen van „De Schepping" met daaronder geschilderde tekst. De lakens dienden echter niet voor onthulling maar ter verhulling. Zij verhulden namelijk het volgende: „De ganse schepping wacht met reikhalzend verlangen op het openbaar worden van de zonen Gods". Enkele bezoekers hadden Karei Appel zaterdag deze schildering zien uitvoeren, in vijfentwintig minuten was hij er mee klaar. Ontsteld waren de bezoekers naar de kerkvoogdij gesneld. Deze kwam zich vergewissen en deelde terstond de ontstel tenis over „die letters, die de indruk ma ken alsof een reclameschilder aan het werk is geweest op de etalageruit van een zaak die uitverkoop gaat houden". Onmiddel lijk gaven zij de koster opdracht er enkele lakens voor te hangen toen de architect K. L. Symans schenker van de schilde ring zijn veto had uitgesproken. Maandagochtend zijn enkele huisschil ders begonnen Appels letters te verwijde ren. Als de muuur weer schoon is, mag Karei Appel de tekst opnieuw, maar nu in overeenstemming met de wensen van de opdrachtgever aanbrengen. voor Schuberts opera te vragen, een lof felijke daad, want de confrontatie van een oud kunstwerk met een nieuwe generatie van muziekminnaars kan wel eens een ge heel andere appreciatie bewerken. In dit geval echter werd de kennismaking geen openbaring van vroeger niet opgemerkte voortreffelijkheid. Weer frappeerde de muziek voor zover zij niet teveel de invloed van Webers „Freischütz" liet ho ren door een Schubert typerende schoon heid. Maar ook viel weer het tekort aan dramatische spanning op, behoudens dan in de recitatieven, die aan de actrices en acteurs van de Italiaanse omroep, die de opera uitvoerden, het meest de gelegen heid tot emotionele zegging boden. Met de lyriek stonden de meesten van deze voca listen merkbaar op gespannen voet, met uitzondering van de ook in ons land be kende sopraan Suzaane Danco, die uit muntte in haar rol van Estrella. Golfbreker (Van onze correspondent in Parijs) Frankrijks jonge minister-president Felix Gaiilard heeft het bloedbad van Sakiet- Sidi-Joessef officieel met zijn hoge autori teit gedekt. Hij heeft in de Kamer de verantwoordelijkheden van het Tunesische staatshoofd Bourguiba die dan ook zeker niet te veronachtzamen zijn breed uit gemeten en verder de nadruk gelegd op de psychologische reacties van de Franse militairen, van wie niet kan worden ver wacht dat zij zich tot in lengte van dagen straffeloos vanuit de hinderlagen op Tune- sisch grondgebied door de Algerijnse rebel len zouden laten bestoken, zonder óók eens terug te slaan. De klap is gevallen en dat daarbij ook vrouwen en kinderen het leven moesten laten, zei Gaiilard wel te betreu ren, maar nietwaar, wanneer er gehakt wordt, vallen er spaanders. Kennelijk gaf voor de premier de omstandigheid de door slag, dat het burgerlijk bestuur een leger te velde nooit mag afvallen. Zelfs niet indien een actie van alle gezichtshoeken uit strategisch, diplomatiek, politiek en vooral menselijk, een fout en zelfs een misdaad moet worden genoemd. Officieel heeft Frankrijk Sakiet, het Guernica van de Algerijnse oorlog, dus voor zijn rekening genomen, want een meerderheid van 335 tegen 179 stemmen van het parlement heeft zich achter de regering gesteld. Maar staat het volk, op zijn beurt, achter het parlement? Men mag dat, gelukkig, betwijfelen. Het is zoals de radicale L'Express schrijft: de Fransen houden er niet van wanneer in hun naam kinderen worden vermoord. Het is nog een klein lichtpunt in de beschamende uit spraak van de Kamer dat vier oud-minis- ter-presidenten, Robert Schuman, Paul Reynaud, Edgar Faure en vooral Pierre Mendès-France, die bovendien een vlam mend protest deed horen, hun vertrouwen ditmaal niet in de regering wensten uit te spreken Het is overigens een publiek geheim dat ook in het kabinet enkele fninisters, Pineau en Pflimlin bijvoorbeeld, zich tegen de premier hebben gekeerd, al hebben ze blijkbaar niet de moed hun por tefeuilles neer te leggen. Het is niet geheel onmogelijk dat voor de publieke opinie het bombardement de rol zal spelen van de Dreyfus-affaire tegen het einde der vorige eeuw. Ook toen luidde de kernvraag: moet terwille van de nationale solidariteit en de eendracht een schreeuwend onrecht worden verdragen? Er stonden toen de eer en de vrijheid van een (joodse) officier op het spel. Nu gaat 't om het leven van enkele tientallen (Alge rijnse) vrouwen en kinderen. De kranten geven, op enkele uitzonde ringen na, de mening van het publiek zeker onvoldoende weer. Ook de pers in Frankrijk is te gauw geneigd tot de me ning, of de waan, dat in een conflict met het buitenland critiek op de regering of. nog sterker, op het leger, met hoogverraad vereenzelvigd moet worden. Evenmin kan men zeggen dat het publiek tot dusver een duidelijk, laat staan een laaiend protest, deed horen. Er zijn geen betogingen of protestvergaderingen gehou den. Er werden geen petitionementen ver zameld. En de regering die bij vorige gelegenheden over wissewasjes als een paar opcenten of de positie der particu liere alcoholstokers, struikelde, wordt dit keer in geen enkel opzicht bedreigd. In tegendeel, Gaiilard heeft zijn positie bij de rechtervleugel zelfs aanzienlijk versterkt, zodat een krant de cynische opmerking kon maken dat met een bombardementje iedere drie maanden het euvel van de periodieke kabinetscrises uit de wereld zal zijn geholpenbloeddorstige stomkop pen, zo heeft de Nobelprijswinnaar Fran cois Mauriac, die niet gewend is een blad voor de mond te nemen, de verantwoorde lijken voor Sakiet genoemd. Er is een massamoord gepleegd die de regering op de rekening van Frankrijk heeft geschre ven. De gevolgen zijn nog nauwelijks te overzien en gevreesd moet worden dat Frankrijk zijn Noordafrikaanse aspiraties nu wel mag afschrijven. Nogmaals: men zou de Fransen een grof onrecht aandoen door hen ook collectief aansprakelijk te stellen. Helaas is van een weerklank, die indertijd de Dreyfus-affaire wekte, weinig of niets te bemerken. De explosies van Sakiet hebben het Franse geweten blijk baar (nog?) niet uit zijn sluimer gewekt.. (Guernica is de oude hoofdstad van Baskenland, die op 27 april 1937 door een zinloze aanval van Duitse jachtvliegers op bevel van Franco met de grond gelijk werd gemaakt tijdens de Spaanse burgeroorlog. Red.) Wat was het, dat Bnmbel's aandacht opeens trok? Wel... toen zijn oog op de zee viel, ontdekte hij opeens iets groots, dat door de golven overspoeld werd. En dat ivas het wrak van De Vrije Vogel! Ja, daar lag het arme, gehavende schip. Nadat het door de Moorse zeerovers zoveel mogelijk vernield was en in de steek gelaten, was het langzaam naar de kust gedre ven en daar gestrand. En zo vond Bumbel zijn schip terug... 85-86 Muziek-pedagogiek. Naar Musica Sacra, een tijdschrift voor kerkmuziek, meedeelt, organiseert de Koninklijke Ne derlandse Toonkunstenaarsvereniging ook dit jaar muziek-pedagogische studiedagen, die op 12 en 13 april op de „Drakenburgh" bij Hilversum zullen worden gehouden Dr. J. Daniskas, van de afdeling muziek van het ministerie van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, zal dan spreken over de bepalingen en richtlijnen voor de erkenning van rijkswege van conserva toria, muzieklycea en muziekscholen met vakopleiding. Twintigduizend. Op de Van Gogh- tentoonstelling die sinds enkele weken in Wenen te zien is. werd vrijdag de twintig- duizendste bezoeker geteld. Dit is een aantal, dat nog op geen andere tentoon stelling na de oorlog in Wenen werd be reikt. Betonplastieken. Van 21 'februari tot 17 maart zal in het Stedelijk Museum te Amsterdam een expositie worden gehou den van betonplastieken van Han Huls bergen. De heer Joes Odufré is een van de jong ste leden van de ook in leeftijdsopbouw jeugdige Nederlandse televisiefamilie. Toch is hij er al vijf jaar bij, eerst als assistent en „floormanager" bij de NTS en sinds 1955 bij de V.P.R.O. als regis seur, met name voor documentaires en kinderprogramma's. Afkomstig uit „De Werkplaats" van Kees Boeke, waar aan hij ongetwijfeld het vermogen dankt om, gesteund door een algemene vorming en een brede belangstelling in de samen hang der maatschappelijke verschijnse len, zelfstandig te denken, te beslissen en te werken. Omstreeks 1950 vertrok hij als werkstudent met de cineast Theo van Haren Noman naar Afrika. Toen hij na anderhalf jaar terugkwam was hij van lampensjouwer gepromoveerd tot came ra-assistent en had hij geen lust meer in de politieke en sociale wetenschappen. Deze tweeëndertigjarige is een der wei nigen, die met overtuiging gelooft in een specifieke televisie vorm: ..Als men het gevoel heeft, dat het ook anders had ge kund, is het mis". Zelf streeft hij die ab solute televisievorm inzonderheid na in de vier kinderprogramma's, waarin onder de titel „Er was eens" sprookjes worden opgevoerd. Hij wordt in zijn pogen door de tekstschrijver voor die uitzendingen, Lo Hartog van Banda, sterk gesteund en hij betreurt het, dat zo weinigen de kwalitei ten van deze als het ware visueel geschre ven tekst opmerken. De charme van deze kinderprogramma's schuilt in niet gerin ge mate in de omstandigheid, dat de hoofdrollen door kinderen worden ge speeld, maar zeker ook in de geslaagde verwerking van andere kunstuitingen, zo als zang en ballet, tot een nieuw, zelf standig geheel. De heer Odufré beschouwt de kinderprogramma's dan ook zeker niet als een noodzakelijk kwaad, maar neemt ze evenzeer au sérieux als zijn grote documentaires, die hij als regel opbouwt op menselijke belevenissen en reacties. Mede omdat de V.P.R.O. zo weinig aan de beurt komt, is elke uitzending opnieuw een experiment. Op zichzelf zou dat geen ramp zijn, ware het niet dat de kijker eist, dat elk experiment ook slaagt. Daar naast klaagt de heer Odufré over de ge ringe financiële middelen waarover de Nederlandse televisie beschikt: „Van het bedrag waarmee ze in het buitenland de voorbereiding betalen, moeten wij twee volledige programma's bekostigen". De heer Odufré heeft kort geleden de gelegenheid gehad tot een nadere ken nismaking met televisietoestanden in het buitenland. Tezamen met enkele collegae van andere omroepverenigingen bezocht hij een door de Franse omroep belegde ontmoeting van televisionisten, welke hij zowel door de voortreffelijke organisatie als door de belangwekkende gedachten- uitwisselingen en demonstraties als bij zonder geslaagd beschouwt. De heer Odufré voorziet evenwel, dat er in de toekomst een duidelijk onderscheid in beleid en praktijk zal zijn tussen de „gro te vier" Engeland, Frankrijk, Italië en Duitsland en de TV in kleinere landen Er bleek hem namelijk zo'n geweldig ver schil in materiële mogelijkheden tussen deze groepen, dat alleen al op grond daar van een vergelijking der prestaties eigen lijk onmogelijk wordt. Overigens is de heer Odufré uit Parijs teruggekeerd met de erkenning, dat er voor de Nederlandse televisiemedewerkers van producers, com mentators en regisseurs als een Etien- ne Lalou. een Francois Chalais, een Fré- déric Rossif of een Jlaude Barma en Stellio Lorenzi nog veel te leren valt. Ook is hij vol bewondering voor de brede vi sie en de diepe eruditie van de progi-am- madirecteur Jean d'Arcy. H. Bartman ADVERTENTIE j V -j C' De auto waarover U denkt staat op de 77. „Bent u een Duitser?" vroeg ze nieuwsgierig. En even later voegde ze eraan toe: „O, monsieur, kunt u me dan niet een berenhuid bezorgen? Daar droom ik al jaren van." Lachend deed Heine haar een belofte. Ook de volgende dag liet hij zich nog geheel door het gewone Parijse leven meesleuren. Maar diep in zijn hart was hij zich ervan bewust, dat hij andere dingen te doen had dan te babbelen met vriendelijke restaurant-houders en vrolijke Parijse meisjes... Hij had verschillende introducties van bevriende Duitse relaties meegekregen en deze moest hij benut ten. O.a. had hij een introductie van Baron Cotta voor Louis Adolphe Thiers, de onderstaatssecretaris van Financien. Met veel zorg kleedde Heine zich voor het onderhoud met deze belangrijke Fransman. De introductie van Cotta werkte prompt en zonder veel moeilijkheden werd hij ontvangen. Tot zijn verbazing was Thiers nog een jonge man, niet veel ouder dan hij zelf. De begroeting was allerhartelijkst. „Ik kén u, mon sieur Heine! U moet hier in Parijs vaste voet aan de grond krijgen. U moet voor één of meer bladen gaan schrijven. Er moet over u gesproken worden, dan is de zaak zo aan het rollen". Hij scheen na te denken. „U bent een man van de oppositie", zei hij tenslotte peinzend. „De „Globe" heeft uw naam wel eens genoemd, dat herinner ik me. Ik zal u een introductie voor Michel Chevalier, de hoofdredacteur, geven. U zult 't met hem wel eens kunnen worden". Hij voegde eraan toe: „U hebt een gelukkig uur ge kozen, monsieur Heine, om hier aan te komen. Wij Fransen, hebben Duitsland thans tweemaal 't voor beeld van een revolutie gegeven. Wij Fransen begrij pen niet, waarom Duitsland ons voorbeeld niet volgt. Wij begrijpen de Duitsers niet. Hier ligt een schone taak voor u, monsieur Heine! Legt u de Fransen uit, hoe de Duitsers zijn en hoe Duitsland is. U kunt daar mee nuttig werk doen en uw eigen naam roem ge ven." Hij glimlachte even. „Men kan het nuttige met het eigenbelang verbinden. Er is echter nog een twee de taak voor u, monsieur Heine: Vertelt u de Duit sers, wat er in Frankrijk gebeurt. Wij hebben mensen nodig, die buiten onze grenzen begrip voor Frankrijk weten te wekken. Neemt u rustig de tijd en kijkt u goed om zich heen en tracht de Fransen werkelijk te leren kennen! Mijn huis staat voor u open! U kunt mij steeds uw wensen kenbaar maken en ik zal mijn best doen ze in vervulling te doen gaan". De ontvangst bij Michel Chevalier, hoofdredacteur van de „Globe" was ook allerhartelijkst. Nauwelijks had Heine zijn naam genoemd, of de ander sloot hem letterlijk in zijn armen. „Heine in Parijs!" riep hij vol enthousiasme uit. „Iemand als u hebben wij no dig! De regeringen in Duitsland verbreiden een be dompte lucht over het land en verstikken daardoor de meest briljante geesten. Duitsland zal zich echter niet aan de grootse vrijheidsbeweging, die gaande is, kunnen onttrekken! Ik zie 't als een gunstig teken, dat u naar Parijs bent gekomen, om van hieruit het zwaard van de geest te hanteren." Heine voelde zich enigszins onthutst door deze on stuimige ontvangst. Hij herinnerde zich maar al te goed, hoe hij zich in zijn eigen land eindeloos veel moeite had moeten geven, om hier en daar een te gemoetkomende houding en erkenning te vinden. Hier werd hij ingehaald als een vriend en als een broe der omhelsd. Het onderhoud met Michel Chevalier duurde lange tijd en allerlei plannen werden besproken. Tot slot nodigde ook de redacteur van de „Globe" Heinrich Heine uit om bij hem thuis te komen. Reeds de volgende dag kon het Parijse publiek in de „Globe" het volgende bericht lezen: „De beroemde Duitse schrijver dr. Heine bevindt zich sinds eergis teren in Parijs. Hij behoort tot de jonge en moedige mannen, die de zaak van de vooruitgang dienen, zon der bang te zijn zich daarmee de vijandschap van de hofkliek en de aristocratie op de hals te halen. Mon sieur Heine, die over een zeer originele geest beschikt, wijdde in Duitsland zijn pen met grote openhartigheid aan de verdediging van de grondrechten van het volk en weigerde zich te onderwerpen aan een bekrom pen nationalisme". Spoedig daarop meldde zich Victor Bohain, de di recteur van „Europe littéraire" bij Heine. Het nog jonge tijdschrift had zich in korte tijd reeds een zeer goede naam verworven. „Ik heb een artikel nodig, monsieur Heine, voor mijn blad", begon hij. „Een ar tikel over Duitsland. We weten te weinig van Duits land. Parijs wil er graag méér van weten". Hij liep op en neer door Heine's kamer en vervolgde: „Weet u, waarom ik in de naam van mijn blad Europa noemde? Omdat het niet alleen in Parijs, maar ook in Berlijn en Wenen en Rome gelezen moet worden. Daarvoor werk ik, voor dat doel bereid ik de bodem voor. Éénmaal zullen wij in Europa allen dezelfde taal spreken.." En ook deze enthousiaste man eindigde zijn onder houd met een uitnodiging. „Komt u bij mij eten mon sieur Heine! U zult bij mij thuis allerlei mannen van naam treffen, allen mijn medewerkers: Victor Hugo, Balzac, GautierMaar denkt u vooral aan uw arti kel over Duitsland voor mij!" De druk waaronder Heinrich Heine in Duitsland ge leefd had, scheen te verdwijnen. Datgene, waarvoor hij al zo lang gestreden had, werd hem thans op een presenteerblad aangeboden. In volledige vrijheid kon hij zich thans ontplooien. Zijn nieuwe taak lokte hem aan. Hij zou in Frankrijk over Duitsland vertellen, maar t.z.t. zou hij ook in Duitsland over Frankrijk spreken. Het was een mooie taak en hij voelde dat hij in staat zou zijn deze te volbrengen. Overal kwam men hem vol voorkomendheid .egemoet. En in korte tijd was hij in Parijs een gevierd man. Zijn kleine hotelkamer in het lawaaiige hotel ver wisselde hij voor een appartement in de rue de l'Echi- quier, op de rechteroever van de Seine. Hij had een rustige omgeving nodig om te kunnen werken. HOOFDSTUK II Heine besloot een van de bijeenkomsten der Saint- Simonisten 1) in de rue Taibout, waarvoor Chevalier hem had uitgenodigd, bij te gaan wonen. Deze bijeen komsten vonden steeds op zondagmiddag plaats. Met een gevoel van bevreemding bleef hij bij de ingang van de zaal staan. Een bonte menigte drong zich hier opeen, meisjes en vrouwen bewogen zich vrij tussen de mannen en spraken en gesticuleerden als mannen. 1) volgelingen van Saint-Simon, een der eerste, zeer utopistische, Franse socialisten. (Wordt vervolgd) Raad van State. Aan mr. dr. L. N. Deckers, is op zijn verzoek met ingang van 1 maart 1958 eervol ontslag verleend als lid van de Raad van State, met dank betuiging voor de gewichtige diensten in die functie aan den lande bewezen. Moeflons. Het nationale park „De Hoge Veluwe" heeft een aantal moeflons, een soort bergschaap, ten geschenke ge geven aan Prins Bernhard. Twee rammen en vier ooien zijn reeds overgebracht naar het kroondomein. De dieren zijn oor spronkelijk afkomstig van Corsica en Sar dinië. Men verwacht dat zij zich gemak kelijk aan hun nieuwe omgeving zullen aanpassen. Geraffineerd. Op donderdag zal de Caltex raffinaderij te Pernis officieel be ginnen met de levering van raffinaderijgas aan het staatsbedrijf. Dit gas zal voor lopig hoofdzakelijk verwerkt worden door de gasfabriek te Utrecht en in de toekomst door de centrale kraakinstallatie aldaar. Het raffinaderijgas wordt hier door het gasbedrijf Centraal Nederland omgezet in stadsgas voor Utrecht, Amersfoort, Baarn, Zeist en Woerden. Nieuw uniform. Als op 1 april de K.L.M.-zomerdienst ingaat, zullen de eerste stewardessen in de nieuwe unifor men verschijnen. De invoering van het nieuwe uniform voor de 240 lucht- en 30 grondstewardessen zal geleidelijk geschie den. Het nieuwe uniform heeft een donker blauwe kleur en is van wollen kamgaren gemaakt. Het is praktischer dan de huidige kledij, in 1949 ingevoerd, en kreukt min der. Achter in de rok zijn twee plooien aangebracht met een overvallend pand. Volgens de tegenwoordige mode is het jasje minder getailleerd. Voor de tropen is een jurk ontworpen van lichtblauw met wit geblokt katoen. 125.000. Nijmegen heeft thans 125.000 inwoners door de geboorte van Marike, dochter van het echtpaar Sanders. Nij- megens carnavalsprins, Nico I, heeft de vader tot ridder geslagen, het gemeente bestuur heeft de heer Sanders een geschenk aangeboden. Zwendel. In Rotterdam zijn drie ver tegenwoordigers van een financierings maatschappij gearresteerd. Zij hadden zes tien fictieve auto's door hun maatschappij laten financieren en het geld in eigen zak gestoken. „Zuiderkruis". Het s.s. „Zuiderkruis" zal waarschijnlijk in de nacht van dinsdag op woensdag te Amsterdam aankomen. De ontscheping van de 820 évacués zal op woensdagachtend om halfnegen beginnen. Naar New York. De burgemeester van Amsterdam, mr. G. van Hall, is zondag avond van Schiphol naar New York ver trokken, waar hij besprekingen zal voeren over de lening van 15 miljoen dollar, die Amsterdam in de V.S. wil aangaan ter fi nanciering van openbare werken. DINSDAG 18 FEBRUARI Stadsschouwburg: Toneelgroep Theatei met „Het Dagboek van Anne Frank", 20 uur. FILMS: Cinema Palace: „Santa Lucia", alle leef tijden, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De vrouw die de liefde ontdekte", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Pajama Game", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Op leven en dood", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Je kunt het toch niet meenemen", alle leeftijden, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Nathalie". 14 jaai-, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De zonen van de musketiers", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Zondige vrouwen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Haarlemse Jongemannenver., Lange Margarethastraat 13: Voor Pacifistisch So cialistische Partij: de heer G. Nabrink over: „Oorlog en Agressiviteit", 20 uur. WOENSDAG 19 FEBRUARI Stadsschouwburg: Toneelgroep Theater met „Het Dagboek van Anne Frank", 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert, 11 tot 17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Santa Lucia", alle leef tijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De vrouw die de liefde ont dekte". 18 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Pajama Game", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Op leven en dood", 18 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „East of Eden", 14 jaar, 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Na thalie". 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De zonen van de muske tiers", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Stu dio Theater: „Zondige vrouwen", 18 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. uuuuuuu uuuuuuuu dur DIVERSEN: Brinkmann: Vereniging voor Pedago giek: de heer E. J. Lodewijks over: „Auto matisering en Qjaderwijs", 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6