EEN WOELIGE TIJD In „Rernadine" komt de jonge generatie aan bod Agenda voor Haarlem Braziliaans koor te Amsterdam BUMBELENDEWENSHOORN Kort en bondig 4 Goed amusement Radio-vijfkamp Iets te voorbarig De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Honderd vijf tig Nederlandse kinderboeken naar India Half maart première van „A farewell to arms" Sterke vermindering in opdrachten aan kunstenaars f ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG Versterking subsidie bij Rotterdams Toneel MAANDAG 3 MAART 1958 Een traditionele zaterdagavond met „Hommeles" en „Weet wel wat je waagt" werd gekenmerkt door een merkwaardig experiment, op het gebied van de „kijk- thriller". „Pension Hommeles" werd name lijk het toneel van de misdaad in optima forma, met de geheimzinnige „mr, X" en een vastgebonden slachtoffer en een meisje dat overweldigd wordt zowel door de boosdoener als door de kleine Cupido. Een uitstekende rol van Ramses Shaffy maakte dit experiment tot een genoeglijk en soms zelfs bewonderenswaardig intrigespel, waarbij weliswaar vrijelijk de hand werd gelicht met de realiteit, doch in het alge meen veel goed amusement zat. En verder Piet te Nuyl is weer enigs zins hersteld en heeft wat pipsjes nog en met een been in het gips Willy van Hemert over diens film „Jenny" laten uitweiden, opdat de filmtoeschouwer bij zijn oordeel over dit produkt. straks reke ning zal houden met de moeilijkheden, die het maken ervan meebracht. Beeldschermer In de zondvloed van serieluisterspelen is zondagavond op Hilversum II een ark van bijzondere makelij komen aandrijven. Van „Als je nog vrij bent" is namelijk elk der vijf delen door een andere auteur geschre ven. Michel van der Plas heeft het het gemakkelijkst gehad, omdat hij het eerste deel kreeg toegewezen, zodat hij zijn op volgers voor een voldongen feit kon stellen. Maar hij heeft het Henriëtte van Eyk niet al te moeilijk gemaakt. Zij kan in de tweede aflevering nog alle kanten uit met de geschiedenis van de vier notabelen uit het stille, statige Zwolle, die twee-aan- twee een weddenschap hebben aangegaan met de huwelijkskans van de enige vrij gezel onder hen tot inzet. Nu interesseert ons niet alleen hoe na Henriëtte van Eyk Jan Willem Hofstra, Edmond Nicolas en Willy Corsari zich uit deze situatie zullen redden, maar vooral ook of daarbij de toon en de geest van de eerste auteur merkbaar verandert. Want Van der Plas het is al eerder gebleken verstaat de kunst van het luisterspel als een der weinigen in ons land. Zijn balans tussen vertellen en handelen is altijd mooi in evenwicht, zijn tekst zo lichtvoetig en ironisch als het onderwerp vereist en paste precies bij de jolige luim van deze gezeten burgers uit een provinciale hoofdstad. De in- en uitleidende muziek, de ouverture „Donna Diana" van Von Reznicek, sloot hierbij uitstekend aan. Zullen de volgende schrijvers onze ge spannen verwachtingen niet teleurstellen? Wij zijn benieuwd. Maar het kost ons, na Paul Vlaanderen, weer vijf zondagavonden. Golfbreker De eigenaar van een koffiehuis in Wol verhampton, die als eerste in Engeland een televisie-automaat had opgesteld, heeft het mechanisme buiten werking gesteld in verband met een waarschuwing, dat hij gerechtelijk zou worden vervolgd. Bezoe kers van zijn etablissement konden een kwartier commerciële televisie zien, als zij een kwartje in de automaat deden. De leiding van de commerciële Engelse tele visie waarschuwde hem echter, dat zij niet kon toestaan, dat iemand zich liet betalen voor haar programma's. Dit werd beschouwd als een overtreding van het auteursrecht. De koffiehuisexploitant heeft de kwestie voorgelegd aan een juridisch deskundige en voorlopig de ^utomaat ver wijderd. „Ik geloof dat ik mijn tijd vooruit ben", zei hij. ADVERTENTIE Hg bevrijd neus, keel en borst van vastzittend sljjm HILVERSUM I 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8,00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Lichte muziek. 11.30 Alt en piano. 12.00 Orgel en piano. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubriek. 1. Kentering op het platteland: 1. Structuurwijzi gingen. 2. Landbouwkundig weeroverzicht. 12.30 Meded. v. land- en tuinb. 12.33 Dansmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Strijkorkest. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Viool en piano. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. J8.30 R.V.U.: Kernenergie in Nederland, door prof. dr. J. A. A. Ketelaar. 19.00 Voor de kinde ren. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Vrouwenkoor en soliste. 19.25 Gitaarspel. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.00 Rep. van bezoek van Prinses Beatrix aan de West. 22.15 Opera facetten. 22.55 Ik geloof, dat.caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. te New York. 23.16 New York cal ling, caus. 23.21—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.45 Lichtbaken, caus. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolra dio. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dans- muz. 14.00 Pianorecital. 14.25 Gram. 14.30 Voor de vrouwen van het platteland. 14.40 Kamerork. en sol. 15.30 Metropole ork. en soliste. 16.00 Voor le zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over zee: Manokwari, stad en zeehaven, door Claude Belloni. 18.00 Lichte muz. 18.20 K.V.P., causerie. 18.30 Lichte muz. 18.50 Van klanten en wanten weten, vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Chansons. 19.35 Gram. 19.45 Act. 20.00 Lijdensmeditatie. 21.00 Radio-philh. ork. en solist. 22.10 Pianokwintet. 22.50 Boekenweek, ook voor de Missie, caus. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.35 Tuinb.kron. 12.40 Pianorecital. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.30 Symf.- muziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Barok-ens. 17.45 Boek- bespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Radio- kron. 21.00 Gram. 21.15 Omr.ork. en solist. ?2.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: Relais van de Vlaamse TV: 20.00—21.00 De geschiedenis van het kostuum door de eeuwen heen. 21.00 Journ. en weeroverzicht. 21.15—22.45 Filmprogramma. Andrea Domburg met de jonge gene ratie van het N.N.T.G. in Bernardine van Mary Chase, waarvan zaterdag in Haarlem de Nederlandse première plaats hadOp de achterste rij ziet men van links naar rechts Ger Smit, Albert Bakhuys, Nic. Brink en Ton Verwey, op de voorste Jurg Molenaar, Fred Oster en Frans Vasen. Mary Chase, wier onzichtbare konijn Harvey in ons land eerst aan de hand van Han Bentz van den Berg en later nog eens aan die van Johan Kaart op de theater planken mocht knabbelen aan de klaver bladen van het succes, heeft nadien het blijspel „Bernardine" geschreven, waarvan zaterdagavond - in de bewerking en onder regie van Gerard Rekers - in de Haarlemse Schouwburg de Nederlandse première werd gegeven. Op een totaal andere wijze is hierin een soortgelijke formule in prak tijk gebracht: de romantische aanvulling van de realiteit met een lieve verbeelding. Nu echter is het geen levensgroot verzon nen knaagdier, maar een „eindeloos" goed gezinde jongedame, die in „Dreamtown" woont - in dromeland. zoals het in ónze nationale liedjes van verlangen heet.. Deze Bernardine is de gretig gefantaseerde ver vulling van de behoeften aan hartstochte lijke tederheid van een stel leerlingen van de hogere klassen van een middelbare school, zoals zij in het programma worden aangeduid (omdat wij nu eenmaal de Ame rikaanse „colleges" niet kennen). Zij stel len zich haar voor in alle gewenste scha keringen tussen lelieblanke maagd en alle raadselen van het bestaan natuurlijker wijze oplossende supermoeder, al wordl dat niet met zoveel woorden gezegd. Maar er is in deze vertoning door het Nieuw Nederlands Toneelgezelschap wel meer dat niet helemaal duidelijk wordt, misschien ook tengevolge van het feit dat er bij ons niet zoveel bruine limonade drinkende scholieren in gigantisch verchroomde auto mobielen rondriiden. Het stuk handelt over puberteitsproble- men van een stel naar hun zin nog niet voldoende opgeschoten jongens, die met allerlei kolossale standaarduitdrukkingen onschepDen over de kleine avonturen, die zij zouden hebben willen ondernemen, vooral op het duistere gebied der erotiek. Zij maken afspraakjes met „grietjes" uit hun kennissenkring, maar „groot" en „we zenlijk" blijft alleen de verre Bernardine. welke één hunner meent te herkennen in een veel oudere vrouw, die een vertederd amusement schept in zijn onbeholpen toe naderingspoging en hem meeneemt naar haar knusse flat, waar echter blijkt dat zij een vriendin van zijn moeder is. En dan komt alles meteen goed. want zij over tuigt hem van de noodzaak zijn gevoelens te richten op een meisje van zijn eigen leeftijd, dat blijkbaar zoveel van hem houdt.. Op de een of andere manier heeft deze luidruchtige komedie een zoetsappige moraal: wij behoeven ons niet druk te maken over de moeilijk (be)grijpbare jeugd met alle vreemde verzetjes tegen ouders en opvoeders, want in feite zijn het brave borsten, die binnen afzienbare tijd tot degelijke conformisten rijpen Het is allemaal een beetje onecht wat de menselijke sentimenten betreft en ook qua vormgeving in tien tafrelen geknipt voor de bioscoop. Een nogal kinderachtige bedoening eigenlijk. De changementen door de spelers bij open doek moesten waarschijnlijk aan het geheel het karak ter van een demonstratie geven, in de zin van: kijk, zo zijn onze manieren. Nu werk te het geheel, niet bijster overtuigend van wat'dan ook. maar het was af en toe toch vfel aardig. Het' door de nieuwe coördina- tieplannen tot verdwijnen gedoemde N.N. T.G. heeft er een groot aantal jonge krach ten voor gemobiliseerd, van wie Ger Smit, Ton Verwey en Jurg Molenaar de belang rijkste taken kregen toebedeeld, waarvan zij zich betrekkelijk aannemelijk kweten. De anderen hadden meer last van de moei lijkheden, die het spelen van jongensrollen nu eenmaal eigen zijn. Een uitzondering moet worden geboekt voor Frans Vasen, die een voortreffelijke beurt maakte als een naar moederskindje. Andrea Domburg had de wazige lieftalligheid en het gewen ste overwicht door levenservaring, die men van de oudere vriendin mocht verwachten Ellen de Thouars maakte tezeer een kari katuur van een overdreven bezorgd ge zinshoofd en Betsy Smeets was grappig het toekomstige bruidje. De decors van Weynand Grijzen waren kleurrijk en prak tisch. de muziek op grammofoonplaten werd wel erg hinderlijk abrupt afgewis seld. David Koning Aetherpiraat. De rijkspolitie heeft in samenwerking met P.T.T.-ambtenaren de geheime zender „De Pelikaan" in beslag genomen. De exploitant van de zender bleek te zijn de 19-jarige elektricien G. J. L. uit 't Harde. In het oude Europa is men met de mu ziekbeoefening in de Verenigde Staten langzamerhand tamelijk goed op de hoogte gekomen. Over het muziekleven in de Zuid-Amerikaanse staten echter is men hier niet zo volledig geïnformeerd. Bekend is wel dat bijvoorbeeld in Buenos Aires (Argentinië) belangrijke orkestconcerten gegeven worden onder leiding van dirigen ten met wereldnaam. En verder, dat in Brazilië de componist Heitor Villa Lobos een grote muzikale activiteit ontplooit en dat naast, hem jonge componisten, gegre pen door de beginselen van Arnold Schön- berg, een eigen weg hebben ingeslagen. Maar van een levendige uitwisseling van muzikale kunst tussen Zuid-Amerika en ons werelddeel kan niet gewaagd worden. Daarom heeft men hier met bijzondere be langstelling de komst van het gemengd koor Madrigal Renascentista uit Belo Hori- zonte, de hoofdstad van de Braziliaanse staat Minas Gerais, tegemoet gezien. Na in januari en februari van dit jaar in Portu- bal, Spanje, Frankrijk, Duitsland en België te zijn opgetreden, heeft het koor zondag middag in de grote aula van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam een concert gegeven. Het ensemble schonk ons de verrassende en verheugende ervaring, dat daar ver over de Atlantische Oceaan een eeuwenoude Europese koorzangtraditie in ere wordt ge houden met uitvoeringen van renaissancis tische vocale meesterwerkjes. Zij vormden met een Ave Maria van de Vittoria, het „Quand mon mari" van Orlando di Lasso en „Languir me fais" van Claude de Ser- misy, benevens „Contrapuncto bestiale" van Adriano Banchieri het eerste deel van het programma. De dirigent Isaac Karab- chevsky bracht de jeugdige zangeressen en zangers tot voortreffelijke uitvoeringen, die uitmuntten door klankschoonheid en uiterst subtiele dynamiek, te verfijnd soms voor de zeer grote ruimte van de aula en museumgalerijen met het toch v/el storend voetgeschuifel van tentoonstellingsbezoe kers. Een volgende reeks voordrachten, waar onder een uitvoering van „Dieu! qu'il la fait bon regarder" van Claude Debussy, een nego-spiritual (Roll Jordan, roll) en een Portugees lied, waarbij opnieuw het gave stemgehalte van de koorleden opviel, vormde de overgang naar de Braziliaanse muzikale folklore, die uiteraard veel Por tugese en Spaanse elementen bevatte. In teressant waren hierbij de bewerkingen van Villa Lobos met hun levendige poly ritmiek. Door de vertolking van vele volksmelodieën werd het wel duidelijk hoe rijk de bron was, waaruit Villa Lobos ook voor zijn oorspronkelijke composities kon putten aan karakteristieke ritmen en aan schone melodieën. Bij deze uitvoeringen kon men weer genieten van de fraaie, transparante zang van het koor, van zijn ritmische standvastigheid en intonatie zekerheid. Afzonderlijke vermelding ver dient de prachtige alt-mezzo, die met haar solo-zang een bijzondere indruk maakte. Vanavond geeft het koor in Den Haag een tweede concert op zijn Nederlandse tournee, welke onder auspiciën staat van het Cultureel Centrum Nederland-Portu- gal-Brazilië. P. Zwaanstoijk "ADVERTENTIE p«jsv,erh9giiig Hofstra grotendeels door RENAÜlT-fabriek en agenten opgevangen. Renault vier Luxe 4995.— i.p.v. 5165. Renault Dauphine f 5995.— i.p.v. f 6240.— GARAGE DEN HOUT Met de steun van de regering van India, die voor dit doel zevenhonderdduizend ru- pi beschikbaar stelde, is kortgeleden een zogenaamde „Children's Book Trust" ge ïnstalleerd. Het doel van deze trust is kin derboeken uit te geven in verschillende Indiase talen en teneinde op de hoogte te komen met wat het buitenland op dit ge bied presteert werd een „internationale kinderboekententoonstelling" voorbereid, die in maart in New Delhi zal worden ge houden. Met medewerking van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, het Nederlandse Instituut voor Inter nationale Betrekkingen en van Neder landse uitgevers, zullen honderdvijftig Ne derlandse boeken op deze tentoonstelling een plaats krijgen. Deze boeken zijn don derdag in de bibliotheek van de ambassa de van India tentoongesteld. Ja dat waren de Moren, die daarginds op hun paarden kwamen aanstormen Die kwamen de vluchtelingen achterna! De Moren met hun gevaarlijke kromme sabels keken scherp in het rond; ze wisten dat de vluchtelingen deze kant uit gegaan moesten zijn. „Liggen, gauw!", schreeuwde Fokko. „Ga achter die rotsstenen liggen en maak je zo klein mogelijk... als ze ons zien, zijn we verloren!" 107-108 H oof drolspeler Rock Hudson komt naar Amsterdam Enkele dagen voor de Twentieth Centu ry Fox-film „A farewell to arms" (Af scheid van de wapenen) in ons land in première zal worden vertoond, zal de Amerikaanse filmacteur Rock Hudson, die er de hoofdrol in speelt, naar Nederland komen. Zijn verblijf hier is vastgesteld op 14, 15 en 16 maart. Hij vervult in het door Charles Vidor geregisseerde verhaal van Ernest Heming way de rol van Frederic Henry, de Ame rikaanse vrijwilliger bij een Rode Kruis- colonne van het Italiaanse leger, dat in de eerste wereldoorlog een wanhopige strijd in de bergen leverde tegen de Oos tenrijkers, die in een later stadium door Duitse legerscharen werden ondersteund. De film zal op 21 maart in vertoning gaan in drie theaters in Amsterdam en één in Heerlen. Rock Hudson is onder andere be kend uit de films „Magnificent Obsession," waarin hij de tegenspeler van Jane Wy- man was, en „Giant" met Elizabeth Tay lor en James Dean. Als direct gevolg van de bestedings beperking hebben het afgelopen jaar kleine gemeenten voor totaal vierenvijftig duizend gulden aan soms in zeer ver ge vorderde staat verkerende plannen voor opdrachten aan kunstenaars geannuleerd. Reeds in 1956 werden door gemeenten plannen voor opdrachten voor zesendertig duizend gulden ongedaan gemaakt er waren nog geen opdrachten aan kunste naars verstrekt. Deze bedragen hebben al leen betrekking op de plannen, die bij de stichting „Kunst en Bedrijf" bekend waren. In de eerste maanden van dit jaar, na het begin der ongeregeldheden in Indonesië, is een sterke teruggang van de opdrachten begonnen. Zo heeft de stichting, die be middelt en adviseert bij het verlenen van opdrachten aan kunstenaars, donderdag medegedeeld. Deze annuleringen door gemeenten en andere opdrachtgevers zijn voor de stich ting aanleiding geworden om met een grote tentoonstelling van kunstwerken in Pulchri Studio in Den Haag van 18 tot en met 31 maart de aandacht te vestigen op haar activiteiten ten behoeve van de Nederlandse bedrijven en de kunstenaars. Op de tentoonstelling zal een overzicht worden gegeven van kunstwerken, waar voor de opdracht door bemiddeling der stichting werd verleend: monumentale kunst (foto's en schetstekeningen), beeld houwwerk, schilderijen, grafiek, edel- smeedwerk enzovoort. Werd in 1955 nog voor f 214.349 aan opdrachten via de stich ting verstrekt, in 1956 was dit bedrag 197.493 en het afgelopen jaar daalde het tot ongeveer f 149.000. Sedert de oprich ting der stichting in mei 1950 werden via haar aan negenhonderdeenenzeventig kunstenaars opdrachten verstrekt voor een totaal van één en een kwart miljoen gul den, waarvan ongeveer één miljoen gul den aan de kunstenaars ten goede is ge komen. 88. Op een mooie, zonnige morgen sloeg et noodlot ech ter opnieuw toe: geheel onverwachts, terwijl ze rus tig langs het strand kuierden, werd Eugenie onwel en zonk op het strand neer. Een doodschrik beving Hei ne. Als verlamd stond hij naar de bewusteloze jong' vrouw te kijken. Tenslotte knielde hij bij haar neer maar hij had niet de kracht haar op te heffen. Pas toer er enkele vissers langskwamen, kon Eugenie naar hef dorp teruggebracht worden. De in allerijl ontboder dokter kon geen verklaring voor haar toestand geven Andere dokters, die erbij gehaald werden, evenmin Overhaast reisde Heine met zijn jonge vrouw die ir een soort droomtoestand verkeerde en wartaal sprak- terug naar Parijs, waar hij onmiddellijk de beroemd dr. Koreff raadpleegde. Na haar onderzocht te hebben, zei deze ernstig to' Heine: „Ze verkeert in een toestand ran geestelijk' verwarring Wat hiervan de oorzaak is, weet ik niel Ze zal slechts genezing kunnen vinden, wanneer z enige tijd in een speciale inrichting wordt verpleegd Door veel rust en de juiste behandeling zal ze stelli weer tot zichzelf kunnen komen". „Een inrichting?" vroeg Heine ontsteld. „U wilt uw jonge vrouw toch weer gezond zien? zei de beroemde dokter. Maatregelen werden getroffen en in een afgeleger. huis kreeg Eugenie een stille kamer, die op een rozen tuin uitzag Het verblijf van Eugenie in de zenuwinrichting kost te geld. De dokters onderzochten haar grondig en haal den hun schouders op. Ook dat kostte veel geld. Heine nam het besluit om uit Parijs te vertrekken en voorlopig aan zee in le Havre te gaan wonen waar het leven goedkoper was en de lucht beter voor zijn gezondheid. Zijn hoofdpijnen kwelden met her nieuwde felheid. Het was thans augustus. In le Havre leefde Heine teruggetrokken en werkte aan zijn Me moires. Alles uit het verleden stond hem levendig voor de geest en hij schreef koortsachtig. Hij spaarde niemand, ook zichzelf niet... Hij wilde een tijdsbeeld geven, waarin de feiten strikt werden weergegeven, maar waarin tevens een oordeel werd geveld over de vele fouten en misstanden... Allerlei herinneringen kwamen bij hem boven: welk een bleek en roman tisch jongetje was hij geweest, toen hij in Hamburg aankwam! Hij glimlachte vertederd. Hoe anders zag hij er thans uit, nu hij het leven kende en een man was geworden Hij trad voor de spiegel en., schrok! Het gezich* lat hem in de spiegel aanstaarde, was niet zijn eigen (ezicht, doch het gezicht van zijn vader, toen hij oj -.ijn ziekbed lag... Hij streek met zijn handen langt ijn wangen, maar dan viel zijn blik op de onmachtig' inkerhand: de vingers waren abnormaal mager en 'e knoken staken uit, terwijl ze een doodsbleke kleui 'adden. Met een ruk wendde hij zich van de spiegel af In le Havre ontving hij een warme, liefdevolle brie 'an zijn moeder. Zijn broer Maximiliaan vertoefd* n Hamburg en tesamen met zijn zuster Lotte en haai cinderen, wilde men naar Helgoland gaan... Ze ver- angde er naar haar oudste zoon na zoveel jaren wee e zien... Hoe lang zou ze nog leven... Helgoland wa' Ingels bezit, daar had hij geen gevaar te duchten ion ze erop rekenen, dat hij kwam...? Hij overlegde, maar kwam tot de slotsom, dat hi ich in deze toestand niet aan zijn moeder kon ver- onen. Hij schreef aan zijn broer Maximiliaan, dat hi niet kon komen en noemde een of ander voorwendsel, maar een paar dagen later schreef hij een tweede brief, waarin hij onomwonden de waarheid mededeel de: dat zijn gezondheidstoestand slecht was, dat hij weinig geld had, dat hij vaak dagenlang niet kon werken Hij sloot een brief voor Salomon Heine in, waarin lij diens hulp inriep! Een brief, waarin hij zich diep vernederde.. De nacht, nadat hij deze brief had verzonden, sliep hij niet. Koortsachtig liep hij in zijn kamer op en neer. Tranen brandden in zijn ogen. Hij voelde, dat hij óp was, maar wilde het zichzelf niet toegeven. Als bezeten begon hij allerlei in hem opkomende ge dachten op papier te zetten... Toen het eerste grauwe morgenlicht zijn kamer bin nendrong, wilde hij herlezen, wat hij geschreven had. Hij bracht het papier dicht bij zijn ogen, om de woor den te ontcijferen. Ze leken echter onduidelijk en ge vlekt, alsof er tranen op gevallen waren, waardoor ze waren uitgewist. Hij kneep zijn linkeroog dicht om met het rechter scherper te zien. Een rauwe kreet ontsnapte hem: met zijn rechteroog zag hij helemaal niéts! Een huiveringwekkende ontdekking... Met trillende ingers hield hij het blad papier vlak bij zijn linker oog, dat nog vaag de geschreven lettertekens kon on- lerscheiden Iets van dankbaarheid doorstroomde hem. Hij was us niet helemaal blind Tranen stroomden ovei zijn vangen Toen de zor al hoog aan de hemel stond, begaf hij ich naar zijn dokter, die niet veel kon zeggen. Mis- chien was de zeelucht van Le Havre tenslotte toch liet goed voor HeineDe dokter scheen zijn eigen lehandelingsmethode niet te vertrouwen en een verer gering van Heine's toestand te vrezen. In paniek reis de Heine naar Parijs terug. Een Parijse oogarts, met een beroemde naam onderzocht hem lang en ernstig. Hij adviseerde hem een verblijf in een donkergemaak- te kamer en verbood hem te lezen en te schrijven. Ook schreef hij hem véél rust voor. Bovendien kreeg hij oogdruppels. Heine hield zich braaf aan de dokters voorschriften en na ongeveer een week keerde het ge zicht in zijn rechteroog terug. De brandende gevoelig heid van zijn oog bleef echter. De specialist trachtte hem te troosten: „U moet uw ogen voortaan sparen. Het is een nerveuze storing en u hebt een zwakke ge zondheid. De toestand van uw ogen is niet zonder ge vaar, dus nogmaals spaart u uw ogen, opdat u niet voorgoed blind wordt". HOOFDSTUK XI. Zijn werk moest dientengevolge weken en maanden blijven liggen. Heine mocht niet meer schrijven. Het noodlot had thans met nog méér effect ingegrepen dan de Duitse regering Heel langzaam verbeterde de toestand van zijn ogen echter een weinig en heel voorzichtig kon hij soms een poosje lezen. In die noodlotsdagen kwam dr. Koreff met de verheugende tijding, dat Eugenie volkomen was hersteld. Heine mocht haar gaan halen. Het lange alleen-zijn in afzondering had haar ver anderd: ze was nog wel vrolijk, maar haar grillige buien en uitgelatenheid waren verdwenen. (Wordt vervolgd) De wereld bleef klein. De politie te Ter Apel heeft in een hotel twee jongens van 14 en 15 jaar uit Groningen aange houden. Zij waren reeds woensdagmiddag op stap gegaan „om iets van de wereld te zien". Vermoedelijk hebben ze getracht over de grens te komen. De jongens wil den in een hotel te Ter Apel overnachten. Zij zijn naar hun ouders teruggebracht. Dodelijk ongeluk. Op de werf van Wilton-Fijenoord te Schiedam heeft de 31- jarige ijzerwerker J. F. Moerman uit Vlaardingen aan boord van een in aan bouw zijnd tankschip een stalen plaat van twee en een halve ton op het lichaam ge kregen. Hij was op slag dood. Inbreker gepakt. Enige weken geleden werd in Hees onder Nijmegen in de Kerk straat ingebroken in een gesticht. Er werd 3000 gestolen. In verband met deze in- baak heeft de recherche een automonteur uit Amsterdam aangehouden. Deze legde een volledige bekentenis af en gaf tegelijk toe tegen de kerstdagen van vorig jaar in hetzelfde gesticht te hebben ingebroken. Onderzoek naar dood van baby. In een woonwagen te Heerlerheide is een baby van vier maanden overleden. De vader, die het lijkje naar het St. Josephziekenhuis te Heerlen bracht verklaarde daar, dat het kindje, slechts schamel gekleed en toege dekt, de nacht had doox-gebracht op de vloer van de onverwarmde wagen. Aange nomen wordt, dat het kindje tengevolge van bevriezing is ovei-leden. Van de zijde der Justitie is een onderzoek naar de doodsoorzaak gelast. Na aftrek van een bedrag van 21.216, dat Rotterdams Toneel aan bijdragen van andere gemeenten heeft ontvangen, res teert over het seizoen 1956-1957 een tekort van f 499.858,86. Het rijk draagt hiervan 40 percent of 199.934,54. Voor rekening van de gemeente komen het restant, zijnde f 299.915,32 en een bedrag van 13.609,59 voor niet in de exploitatierekening opge nomen uitgaven, welke verband houden met de vestiging van leden van het gezel schap in Rotterdam en die met het Rotter dams Toneel nog verrekend moeten wor den. Voor uitkering aan het Rotterdams Toneel over het seizoen 1956-1957 is der halve in totaal nodig 313.524,91, waarop bij wijze van voorschot reeds is uitbetaald 271. 420, zodat nog resteert rond f 42.105. Voor dit bedrag vragen B. en W. van Rot terdam een kredietvei-sti-ekking aan de raad. MAANDAG 3 MAART Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „Wie is Janus", 20 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en teke ningen van Lucebert, 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Chirurg", 14 jr., 19 en *21.15 uur. Frans Halstheater: „Achter docht", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lido Thea ter: „De hel van Marseille", 14 jr., 19 en 21.15 uur Luxor Theater: „De gele toma hawk", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Wien de Goden liefhebben", a.l., 20 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keize rin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Haat tegen haat", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Casablanca", 18 jr., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Begijnhofkapel: Interkerkelijk Evange lisatie Comité, ds. G. Toornvliet over: „De grote beslissing", 20 uur. Wjjkgebouw Ged. Oude Gracht: „Gezinsavond" der Her vormde Wijkgemeente, 20 uur. Vleeshal: „Litteraire avond". Verschillende schrij vers geven antwoord op de vraag „Trek ik mij iets aan van het publiek?", 20 uur. Krelagehuis: Haarlemse Voorjaarsbeurs van de vrouw. Geopend: 10—17 en 19—23 uur. DINSDAG 4 MAART Rembrandt Theater: Pauze-theater, 40 minuten verrassingen, 12.40—13.20 uur. Concertgebouw: Orgelconcert door Albert de Klerk, 20 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert, 11—17 uur. FILMS Cinema Palace: „Chirurg, 14 jr., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: Ach terdocht". 18 jr., 14.30, 20 uur. Lido The ater: „De hel van Marseille", 14 jr., 14, 16.15. 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De gele tomahawk", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „The Monte-Carlo Sto ry", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater. „Haat tegen haat", 14 jr., 14.30. 19 en 21.15 uur. DIVERSEN Vleeshal: Op de boekenweekavond spreekt de schrijver Fons Jansen over eigen werk, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6