Horen en zien
r
J
WYBERT
BUMBEL ENDEWENSHOORN
Opera Forummet als gast
een prachtige „Butterfly
Agenda voor
Haarlem
Voortreffelijk concert door
studenten uit Berlijn
iifQRQL adem fris als Morgendauw
MARCHWOOD
aankondigingen en
nabeschouwingen
NAAIMACHINES
SLECHTHORENDEN
Kort en bondig
5
mdtffy* televisie m
Franse overwinning
in Songfestival
De radio geeft vrijdag
T el evisie programma
N.V. GEERVLIET
Beeckesteynin de ether
De Brielse „Watergeus"
weer in moeilijkheden
Indonesische zag haar zoon
na eenenvijftig jaar terug
Geen politieke partij
Franse onderscheiding
ONS VERVOLGVERHAAL
DOOR IRIS BROMIGE
Aanmeldingsplicht voor
militaire orders
DONDERDAG 13 MAART 1958
Zeer geslaagde Nederlandse
Eurovisie-uitzending
De Grand Prix de Ia chanson Europécn-
ne is woensdagavond, volkomen terecht
naar onze mening, veroverd door de
Franse vertegenwoordiger in de finale
van het Eurovisie Song Festival 1958,
te weten André Claveau, met een
sprankelend liefdesliedje „Dors, mon
amour." Het werd gezongen zoals wel
licht alleen een Fransman zo'n innig en
lichtvoetig melodietje kan zingen. Voor
treffelijk harmoniërend met de dromcrig-
tcdere tekst van Pierre Delanoc was dit
inderdaad een staaltje chansonkunst van
grote allure, waaraan geen der negen an
dere liedjes ook maar tippen kon.
De uitzending was een zware vuurproef
voor de Nederlandse televisie, die hier
mee als het ware haar middenstandsexa
men in het internationale t.v.-bedrijf af
legde. En afgezien van een lijnstoring in
het begin, waardoor de Italiaanse kandi
daat in diverse landen niet „doorkwam"
(zodat hij later zijn lied nog eens moest
overzingen) liep alles technisch en orga
nisatorisch met een voorbeeldige vlotheid
waarvoor behalve regisseur Stappershoef,
producer Piet te Nuyl jr. en dirigent Dolf
van der Linden (aan wiens orkest deze
avond wel zeer bijzondere eisen gesteld
werden) ook de beeld- en geluidstechnici
geprezen moeten worden. Wekenlang heb
ben zij allen hun gemoeds- en zelfs hun
nachtrust opgeofferd om alles tot in de
puntjes voor te bereiden maar het re
sultaat was dan ook een over de hele li
nie voorbeeldige uitzending, die door naar
schatting twintig miljoen mensen in tien
Europese landen met groot genoegen ge
volgd zal zijn.
Wie onder al die miljoenen de ongeluk
kigste man was, valt niet moeilijk te gis
sen. Dat was zonder twijfel Benny Vreden,
de tekstdichtercomponist van het Neder
landse prijslied „Heel de wereld". Dit wist
wonderlijk genoeg slechts één stem van de
honderd internationale juryleden te ver
garen. Aan Corrie Brokken, beter bij stem
dan ooit tevoren en een en al „glamour"
in haar krappe zilverbrocaten avondtoilet,
heeft dat zeker niet gelegen, want zij ver
kocht „Heel de wereld" voor al wat het
waard was. Even zeker echter vormde
haar lied geen partuur voor de reeds ge
noemde Franse concurrentie, maar iets
meer waardering het zij zonder chauvi
nisme geconstateerd had het Neder
landse lied toch wel verdiend.
Op'de tweede plaats eindigde ietwat
onverwacht Zwitserland, dat Festival
winnares 1956, Lys Assia, had afgevaar
digd met een bloedarm humoristisch
liedje over een snoepreisje van twee jonge
gelieven naar het Lago Maggiore, dat het
voornamelijk van zijn overrompelende
tempo en van de olijke knipoogjes en der
gelijke mimische grapjes van zijn vertolk
ster moest hebben. Heel wat meer genoe
gen beleefden wij aan een simpel Zweeds
liedje over een meisje, dat raad aan de
avondster vraagt. Eenvoudig en eerlijk
gezonden door Alice Babs, vormde het een
prettig contrast met het bombastische
„Zwei Groschen Musik" van de Duitse
filmster Morgot Hielscher, wier hachelij
ke grand décolleté overigens zeker een af
zonderlijke Eurovisieprijs waard geweest
ADVERTENTIE
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181 Tel- 14444
23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22 Gram. 23.25—
HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 0.00 VPRO.
10 20 VARA. 12.00 AVRO. lb.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw.
9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avon
turen met kinderen, caus. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de zieken. 11.05 Voor de kleu
ters. 11.20 Plantaardig en mineraal. AVRO: 12.00
Twee piano's. 12.20 Regcringsuitz.: Landb.rubr
Wij bezoeken het K.N.-station in Bunnik. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose.
12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Piano
recital. 14.30 Voordr. 14.50 Gram. 15.00 Idem. Jo.10
Gevar. progr. VARA: 16.00 Orgel en zang. 16.30
Muziekrevue. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Lichte
nuiz. 17.55 Act 18.00 Nieuws. 18.15 P.v.d.A.. caus.
18.25 Latijnse klanken. 18.50 De puntjes op de i.
caus. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Musette-ork.
VPRO: 19.30 Hel platteland nu. gesprek. 19.45 Een
nationale zaak. caus. 19.50 VPRO-nieuws. 20.00
Nieuws. 20.05 Levend uit de kracht Gods. caus.
20.20 Boekbespr. 20.25 Toncelrubr. 20.35 Wat doet
de Raad van Europa voor de mensenrechten,
caus. 20.45 Voordr. met muziek. VARA: Leert uw
langgenoten kennen. 21.30 De lange weg. docu
mentaire. 21.55 Jazzmuz. 22-.25 Buitenlands over
zicht. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA: 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Kamerorkest.
bHILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde
muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en
weerber. 8.15 Gram. 8.30 Blaasork. 9.00 Voor de
zieken. 9.30 Waar voor uw geld. 9.35 Gram. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.30 De jeugd op eigen
wieken, hoorsp. 12.00 Tenor en piano. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. ot
act. 13.00 Nieuws. 13.15 Politiekapel. 13.45 Gram.
14.05 Schoolradio. 14.25 Omr.ork. en solist. 15.15
Voordr. 15.35 Lichte muz. 16.00 Tuinbouwpraatje.
16.15 Vocaal ens. 16.30 Pianorecital. 17.00 Voordr.
17.20 Muzikale caus. 17.40 Gram. 18.00 Accordeon-
muz. 18.20 Stemmen van Overzee. 18.35 Voor de
Jeugd. 18.50 Cursus: Openbaar Kunstbezit. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, causerie.
19.15 Regeringsuitz.: Serie: Een loopbaan bij het
onderwijs. III. Als ikzelf moest kiezen, door dr.
A. la Fleur, rector van het Christelijk Lyceum
Marnix van St. Aldegonde te Haarlem. 19.25 Heet
van de matrijs. 20 00 Radiokrant. 20.20 Gram. 20.30
De jeugd op eigen wieken, hoorsp. 21.00 Bariton
en piano. 21.50 De tijd, waarin wij leven. caus.
22.10 Bariton en piano (verv.l. 22.45 Avondover-
denking. 23.00 Nieuws. 23.15 Kunstoverzicht. 23.35
—21.00 Gram.
BRUSSEL 234 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram.
16.00 Koersen. 16.02 Mannenkoor. 16.20 Gram. 17.00
Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Vlaam
se liederen. 18.10 Voordr. 18.20 Vlaamse liederen.
18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Volks
zang. 20.00 Gram. 20.15 Symf.-orkest en sol. 22.00
Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Gram. 2.55—2300
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.3022.00 Relais van de Vlaamse TV:
Whiteoaks, TV-spel.
ADVERTENTIE
Bij de oudste speciaalzaak op het gebied van HOORTOESTELLEN
GEERVLIET vindt u een ruime keuze in de modernste hulpmiddelen,
zoals transistortoestellen, oorhangers, haarklips, hoorbrillen in de
fabrikaten AUDIUM, PHILIPS, MULTITONE, ADITONE, WIDEX enz.
Wendt u tot een vertrouwd adres I
Haarlem
Koningstraat 11
Telef. 16171
was. De Oostenrijkse Liane Augustin ver
raste in „Die ganze Welt breucht Liebe"
door een bijzonder plastische voordracht.
Bij Domenico Modugno, die de Italiaanse
kleuren verdedigde, miste men de lange
adem, maar meer nog de gloed van het bel
canto, of onzentwege van de Napolitaanse
Het glorieuze moment, waarop Euro
songkampioen André Claveau uit han
den van mr. Rengeling, de voorzitter
der Nederlandse Televisiestichting,
zijn ereplaquette-in-etui ontving. De
Franse heilwens, die mr. Rengeling bij
deze gelegenheid uitsprak, deed ver
onderstellen dat hij wellicht liever
een landgenoot als winnaar zou hebben
begroet.
straatzanger. Zijn lied, een eigen composi
tie, had een betere vertolking verdiend.
Luxemburgs Solange Berry en de Deense
Raquel Rastcnni waren met hun ietwat
sentimentele cliché-songs al bij voorbaat
kansloos.
Een hoogtepunt van plezierige spanning
vormden de telefonades, waarin de ju
ry's in de tien Europse hoofdsteden ver
slag uitbrachten van hun waardering-in-
punten. Elke nationale jury bracht tien
stemmen uit, die alle direct op een scoring-
bord in dc studio werden geregistreerd
en opgeteld, waarbij nu eens Frankrijk,
dan weer Zwitserland aan de kop lag. Pas
het laatste juryrapport, dat uit Rome,
gaf definitief de doorslag ten gunste van de
Fransen, die 27 stemmen verzamelden te
gen de Zwitsers 24. Het was een stralen
de, overgelukkige André Claveau, die ten
slotte de grote ereplaquette in ontvangst
nam: een passend besluit voor een uitzen
ding waarmee de Nederlandse televisie
een in alle opzichten uitstekende beurt
heeft gemaakt!
Beeldschermer
Het Velsense „Beeckesteyn" aan de
Rijksweg tussen Haarlem en Velsen zal
vrijdagavond om 8 uur een der onderwer
pen zijn, die door de NCRV-radiokrant
„Vandaag" wordt behandeld. De NCRV zal
ter plaatse in samenwerking met een onzer
redactieleden een opname doen vervaardi
gen.
De Cantorij van de Evangelische Stu
denten gemeenschap aan de vrije universi
teit van Berlijn ondervond voor het con
cert, dat het ensemble woensdagavond in
de Bakenesserkerk te Haarlem gaf, slechts
weinig belangstelling. Hoezeer men dit,
gelet op het voortreffelijke gehalte van
deze Cantorij kon betreuren, verklaarbaar
was het wel. Want te laat wist men te
Haarlem en omgeving in ruime kring, dat
dit concert gegeven zou worden en dat de
komst van het Berlijnse studentengezel
schap bedoeld was als tegenbezoek na de
muziekuitvoering, die hot Nederlands Stu
dentenorkest te Berlijn heeft gegeven. Het
was. jammer, dat men hier niet het comité
had kunnen uitschakelen, dat zo dikwijls
de concerten van het Nederlandse Stu
dentenorkest te Haarlem heeft georgani
seerd. De moeite aan de voorbereiding van
het concert van woensdagavond zou rijke
lijk beloond geweest zijn door de weten
schap, dat men vele stadgenoten een avond
van zeer hoogstaande kunst had doen er
varen.
Inderdaad, dit optreden van de Berlijnse
studentencantorij was een verrassing. De
rijke muzikale inhoud van het programma,
dat gevormd was met twee Cantates van
Johann Sebastian Bach, en met werken
van Palestrina en Schülz en Buxtehude,
deed de weinige toehoorders een schat van
vocale schoonheid verwachten. Maar daar
bij kwam begrijpelijk ook de gedachte of
hier niet te hoog was gegrepen door een
koor en een orkest, samengesteld uit ama
teurs en uit enkele muziekstudenten.
Alle twijfelgevoelens verdwenen direct,
toen het koor Bachs cantate „Wachet auf,
ruft uns die Stimme" had ingezet. Een
weelde van stralende klank van stemmen
en instrumenten vulde de eeuwenoude
ruimte van de Bakenesserkerk met zijn
voortreffelijke akoestiek. Een wonderbaar
lijk lijnenspel van koraalmelodie en tegen
stemmen begon. Het mysterie der ver
wachting van de volmaakte levensvervul
ling ging zich openbaren in woord en su
blimerende klank, in grote eenvoud, in
onaantastbare schoonheid. En als een sym
bool klonk daar telkens weer de koraal
melodie in afwisseling met de prachtig ge
zongen duetten voor sopraan en bas en
het basréfcitatief „So geh' herein" in
schone eenheid met de begeleiding van
een uitstekend Barok-orkest en van emi
nente solisten voor de obligate partijen.
Met de uitvoering van het motet „Ami-
na rnea" van Palestrina bewezen het kooi
en zijn dirigent Albrecht Wcllmer weder
om hun uitzonderlijke kwaliteiten. Vooral
de sopranen en alten muntten uit door een
verrukkelijke klank. De tenoren en bassen
bleken eveneens van uitstekend gehalte,
maar hun aantal zou relatief groter kun
nen zijn. Van Heinrich Schütz, de grote
componist van protestantse kerkmuziek,
bracht het koor twee „Geistliche Chormu-
siken" ten gehore, door de dirigent be
wonderenswaardig geleid en „geregi
streerd" tot een transparant stemmen-
weefsel. En als slot van dit fraaie, indruk
wekkende kerkconcert, kwam de cantate
„Christ lag in Todesbanden" van Bach,
een volmaakte compositie van diepe zin,
waarin weer andere voortreffelijke solis
ten optraden en het vrouwenkoor een
prachtig hoogtepunt bereikte met „Versus
II".
Een bijzonder intermezzo werd nog de
uitvoering van de solocantate voor so
praan, twee violen en orgel „Herr, auf
Dich traue ich" van Dietrich Buxtehude,
waarbij de sopraansolo gezongen werd
door een zangeres met een klare, volle
stem. De Cantorij zal nog enkele steden
in ons land bezoeken, waarna zij naar
Berlijn terugkeert. Maar ik hoop dat deze
muzikale studenten en hun bekwame diri
gent niet voor het laatst onze stad hebben
bezocht.
P. Zwaanswijk
De eigenaar van het Brielse café-res-
taurantschip „De Watergeus", de heer J.
A. van Ingen, heeft een kort geding aan
hangig gemaakt tegen een Amsterdamse
n.v. die in Brielle een restaurant exploi
teert.
Nadat de president van de Rotterdamse
rechtbank kortgeleden in het kort geding
dat de gemeente Brielle tegen de heer Van
Ingen had aanhangig gemaakt, besliste
dat „De Watergeus" niet behoefde te
verdwijnen, zoals was geëist, heeft de n.v.
op het terrein waaraan „De Watergeus"
en waar ook het restaurant van deze n.v.
staat, het tegelpad dat naar het schip
voerde, opgebroken en allerlei borden ge
plaatst waarop is te lezen, dat men er
alleen parkeren mag voor het restaurant.
De heer Van Ingen neemt dit alles niet na
de voor hem gunstige uitspraak van de
president van de Rotterdamse rechtbank.
Hij heeft nu een kort geding tegen de n.v.
aanhangig gemaakt, waarbij herstel van
het pad en verwijdering van de borden
wordt geëist.
Fokko sprong overeind
„Het schip!Het schip, daar!", schreeuwde hij, en hij wees naar de boot, die daar
rustig in de branding dobberde.
De andere muiters zagen het ook; en toen begonnen ze allemaal te roepen en te
zwaaien.
Op de brug stond Bumbel. Opeens hoorde hij stemmen uit de verte, en toen hij naar
de kust keek, zag hij daar de mannen... 125-126
ADVERTENTIE
Haarlem kreeg woensdagavond zijn deel
van het Puccini-jaar met een vertolking
van „Butterfly" in de Stadsschouwburg
door het operagezelschap „Forum" uit
Enschedé.
De belangstelling was matig. Dat was
jammer, want de operaliefhebbers die ver
stek lieten gaan, hebben de kans gemist
een sublieme interpretatie van de hoofdrol
in het Japanse treurspel mee te maken.
Wegens ziekte van de aangekondigde
„Butterfly" (Anneke van de Graaf) had
men beroep gedaan op de „Butterfly" van
de Stedelijke Opera te Münster, Frieda
Teller genaamd. Haar vertolking werd
vocaal en scenisch een openbaring en aan
niets was te merken dat deze actrice on
voorbereid in een vreemde omgeving stond.
Haar overtuigende creatie, die alzijdig psy
chologisch uitgediept een natuurlijke re
flex kreeg in warme en expressieve stern-
kleuren, vond een equivalent in de bijzon
der fraai klinkende Nederlandse Orkest
vereniging, die onder de accurate en van
fijne smaak getuigende leiding van de
jonge dirigent Gustav Fülleborn tot een
geraffineerde verklanking van de kleurige
partituur gedwongen werd.
Naast een zo schitterende weergave van
de hoofdpartij moest wel. het een en ander
van de bezetting verbleken. Alleen de
tenor Peter van Zon wist zich (als Pinker-
ton) in de eerste akte een waardige partner
van Frieda Teller te tonen. De slotscène
van I werd daardoor een der hoogtepunten
van de avond. De Soesoeki van Annie
Steiner had vocaal verdienste, althans
zeker om het mooie donkere timbre. De
Sharpless van de bariton Antoni Wink
deed nogal onbeholpen aan. De Goro van
Carel Swagerman was wel iets vlotter en
de Oom Bonzo van Bert Bijnen imponeerde
door zijn reusachtig formaat en zijn don
derstem. Maar dan was daar steeds de
sfeerwekkende incarnatie van de alles do
minerende Butterfly, die de spanning on
derhield en de opera tot een meeslepend
gebeuren maakte. Bovendien was in het
samenspel de vaardige hand van regisseur
Paul Pella waar te nemen en verdienden
decors en kostuums van Wim Vesseur een
extra compliment.
Het koor, dat in de eerste akte veel ver
dienstelijks presteerde het aantreden
van het vrouwenkoor klonk zelfs zeer fraai
bedierf echter door onzuivere intonatie
ADVERTENTIE
Bij guur weer n
kunt U verkoudheid
voorkomen met
'99
de subtiele stemming van de merkwaardige
slotscène van II. Het prachtig gespeelde
orkestraal interludium, dat II aan III ver
bindt, streek de plooien weer glad om de
laatste akte tot momenten van ontroeren
de schoonheid te maken, waarin Frieda
Teller haar creatie van de titelrol tot het
tragisch einde consequent ontwikkelde.
Jos. de Klerk
De heer J. Grupstra, een 54-jarige olie
handelaar, heeft voor het eerst sinds 51
jaar zijn moeder, die hij reeds lang dood
waande, gezien. De heer Jan Grupstra
kwam in 1907 als jongetje van drie jaar
met zijn uil Drachten afkomstige vader,
die er een diensttijd van twaalf jaar als
koloniaal op had zitten, uit Sumatra naar
Nederland. Zijn moeder, een negerin, die
haar zoontje dolgraag bij zich had willen
houden bleef wanhopig achter. Sinds 11)34
pas loerden er geregeld brieven over en
weer en foto's gestuurd.
Tijdens de Duitse en Japanse bezetting
werd uiteraard elk contact verbroken.
Toen nadien enkele brieven onbestelbaar
terugkwamen, verloor de heer Grupstra
de hoop, zijn moeder nog ooit terug te
zien. Dezer dagen ontving hij echter de
onverwachte en verheugende tijding, dat
de thans 81-jarige vrouw gezond en wel
naar Nederland, is gekomen, als gevolg
van het uitwijzingsbesluit van de Indone
sische regering. In Geertruidenherg, waar
de bejaarde dame thans verblijf houdt,
heeft hij haar opgezocht. De oude vrouw
herkende haar zoon direct. „Je loopt pre
cies als je vader", zei ze.
Het centraal stembureau voor de verkie
zing van de leden van de gemeenteraad
te Rotterdam heeft besloten het verzoek
lot registratie van de naam de Radicaal-
Socialistische Volkspartij (R.S.V.) af te
wijzen. In de motivering wordt gezegd, dat
het in strijd met de openbare orde is, dat
een naam wordt gevoerd, die de indruk
wekt dat van een partij sprake is, hoewel
de groepering die de registratie van deze
naam en de aanduiding daarvan heeft ver
zocht, de kenmerken van een politieke par
tij mist.
Naar wij vernemen is de zilveren medail
le van de Franse Société des Arts, Sciences
et Lettres toegekend aan de dirigent der
Gelderse orkestvereniging, Jan Out, en aan
de directeur der Radbout-Stichting, de heer
Jules Aghina, wegens hun verdiensten je
gens de Franse cultuur.
Toren verplaatst. De toren van de
Nederlands Hervormde Kerk in Schip
luiden, welke thans wordt gerestaureerd,
is verplaatst. Het gehele werk, dat onge
veer twee uren in beslag nam, mag als
een unicum worden beschouwd, gezien de
afmetingen van het gevaarte en het ge
wicht, dat ongeveer vijftien ton bedraagt.
De verplaatsing geschiedde op een hoogte
van ongeveer twaalf meter.
Eervol ontslag. Aan mr. C.L. F. Crom-
melin is op zijn verzoek eervol ontslag ver
leend als consul-generaal der Nederlanden
te Algiers.
Druk luchtverkeer met Israel. Het
staat thans reeds vast. dat de vliegtuigen
van de K.L.M., die twee maal per week
naar Tel Aviv vliegen, in de komende
maanden zeer druk bezet zullen zijn. De
K.L.M. houdt een verbinding van twee
maal in de week heen en terug in stand
tussen Schiphol en Tel Aviv, des maan
dags en des woensdags. Zonder twijfel
houdt de grote belangstelling voor Israel
verband met de viering van het tienjarig
bestaan van deze staat.
2.
Houdt u er buiten. U zou gebeten kunnen wor
den."
„Nou, kunt u uw hond dan niet te pakken krijgen?
Dat is degene, die bijt," riep zij, toen Gay vergeefs
trachtte weg te komen, daar de terrier haar bij een
oor vast had.
„U hebt geen recht om zó'n woeste hond los te
laten lopen," voegde ze er aan toe, gedreven door de
angst, die zij in dc ogen van haar setter zag.
Gay was zo'n vriendelijke, goedige hond, al had
zij dan ook nog niet veel instinct en Celia kon het
niet verdragen, haar zo te zien mishandelen. De man
negeerde haar en wendde zich tot de jongen, die hij
bij zich had.
„Geef mij de zweep, Ian. Als ik Binty een mep
geef, grijp jij haar halsband. Klaar?"
„Vooruit maar."
Dc man mikte rustig en zorgvuldig en toen de zweep
op de terrier neerkwam, liet deze haar greep los. Ian
pakte de halsband 'en Gay vluchtte jankend naar Ce
lia, terwijl het bloed haar langs de hals liep. Inmid
dels hadden zij als toeschouwers de twee kleine jon
gens gekregen, een jonge vrouw, die een baby op
de arm droeg en nog twee mannen, die bij de bus
halte hadden staan wachten en nu haastig weer weg
liepen, daar de bus in zicht kwam. Het publiek was
zeer klaarblijkelijk en als gewoonlijk op de hand van
de zwakste partij.
„Wat een lelijk beest", zei de jonge vrouw met de
baby tot Celia „Ik heb altijd een hekel gehad aan ter
riers. Ik zou nooit een kind van mij er bij in de buurt
laten komen. Denk er om, dat jij nooit een van die hon
den aanraakt, June", vermaande de vrouw dc baby,
voorlopig vrij overbodig, terwijl zij wegliep. De kleine
jongens staarden met grote verbaasde ogen naar het
bloed, dat Gay langs de schouder liep.
Met Binty veilig aan de lijn, kwam de lange man op
Gay af.
„Laten we eens kijken, wat er aan mankeert".
Hij liet zich op één knie zakken en nam de kop van de
setter in zijn handen. Celia, die nu even tijd had om
naar hem te kijken, zag een donkere gladgeschoren
man, met zware zwarte wenkbrouwen, die in een
frons waren samengetrokken en een vierkante kin.
Zijn ogen kon zij niet zien. Zij kreeg een vage indruk
van latente kracht achter het donkere, nogal zwaar
moedig uitziende gezicht.
De blonde jongen, die naast hem stond, met zijn
verdrietige glimlach en verwarde haardos, zag er veel
vriendelijker uit. Zij was er zeker van, dat zij hier
vreemd waren. Het gezicht van de donkere man zou
zij zich herinnerd hebben, als zij dat eerder gezien
had. Dat van de jongen eveneens. Zij waren van dat
type, dat zeer beslist indruk op iemand maakte.
„Niets van belang", zei de donkere man. „Knipt u
het haar weg en wast u de wond even met een ontsmet
tingsmiddel. Het zou misschien wenselijk zijn om er
gedurende een paar dagen een verbandje op te doen".
Hij had blijkbaar geen hoog idee van haar intelli
gentie, dacht ze. In feite zag hij er uit, of hij van het
hele menselijk ras geen hoog idee had.
„Kom mee, Gay", zei Celia, een beetje gepiqueerd.
terwijl zij de nog bevende hond streelde. „Je bent nog
niet dood. weet je".
„U kunt de hond er beter op africhten, dat hij onmid
dellijk komt, als u hem roept. Het is een mooi dier".
Celia's hoofd ging omhoog. Zij was niet aan zo'n be
schermende toon gewend.
„Het spijt me, dat ik het compliment niet retourne
ren kan. Mijn hond is goedig genoeg en heeft nog nooit
gevochten. Naar mijn mening hoort een zo nijdige
hond, als die van u aan de lijn gehouden te worden,
als er andere honden in de buurt zijn".
„Nonsens", antwoordde dc man koeltjes, terwijl zijn
ogen haar boze gezichtje met geamuseerde belang
stelling bekeken. „Binty is een goed beest, wanneet-
zij niet lastig gevallen wordt en een riem is onnodig,
daar zij altijd komt, wanneer zij geroepen wordt".
De ietwat dreigende stilte, die op deze woorden volg
de, werd door de jongen haastig onderbroken met een
haastig: „Het is geen wonder, dat die setter niet be
grijpt dat men niets van haar hebben moet. 't Is een
•mooi dier".
Celia antwoordde op deze tactvolle poging met een
lichte glimlach, waarna zij met een hooghartig: „Goe-
denmiddag!" tegen de oudere heer zich omkeerde, om
huiswaarts te gaan, met aan de riem de nog steeds be
vende Gay, die er uit zag, of zij bij iedere stap ver
wachtte dood te zullen blijven.
Celia, nog kokende van verontwaardiging over de
autocratische houding van Binty's eigenaar en onte
vreden op zichzelf, dat zij haar geduld verloren had
en geen passend snijdend antwoord had kunnen geven,
voelde dat zij geen best figuur geslagen had. Geen
controle over haar hond en evenmin over haar gevoe
lens, was het vonnis, dat zij in de gelaatsuitdrukking
van de ander gelezen had. De jongen leek echter wel
een aardig type.
Margaret Rusper was bezig met het maaien van het
grasperk voor het huis, toen Celia de hond zag naderen.
Zij bleef staan, toen zij ze zag aankomen en kwam
naar het hek. Haar glimlach verdween echter, toen zij
Gay in het oog kreeg.
„Tjonge, wat is er gebeurd?"
Een vechtpartij op het dorpslein. Een terrier was
van Gay's toenadering niet gediend. Ik kan niet blij
ven praten, want dat oor moet wel even verzorgd wor
den. Hoe is het met allemaal?"
„Best. De jongens zijn aan het cirketspelen en moe
der, vader en Beryl zijn naar Elton gegaan. Kun je mor
genochtend als vierde bij een spelletje tennis funge
ren? Ik heb net de grasmachine eens over de baan ge
haald.
„Ja, dat lijkt me wel. Hoe laat?" „Oh, ongeveer tien
uur of half elf". ,,-Goed hoor. Tot morgen, Meg".
De wilde kers bij de bocht wierp haar bloesems reeds
in de laan. De seizoenen schenen hier in Marchwood zo
snel voorbij te gaan dacht Celia. Het leek bijna onmo
gelijk, dat zij al weer twee jaren in het burgerleven
terug was. Maar als zij er aan dacht, leken de jaren
in khaki ver af en onwezenlijk.
Zij was bezig Gay's wond te verzorgen, toen haar
vader uit dc tuin de keuken inkwam. Toen zij hem zag,
keek zij met een glimlach op.
„Hallo, Paps. Ik dacht dat u niet thuis was. Gay
heeft een beetje moeilijkheden gehad. Kunt u haar even
stilhouden, terwijl ik dat haar om het oor wegknip?"
Terwijl zij het haar wegknipte en de wond uitwies,
vertelde zij haar vader van de vechtpartij. De setter
keek haar aan met een uitdrukking van zelfbeklag in
de ogen.
„Ik kende die twee heren en hun hond niet", besloot
zij. „Misschien lui uit Londen, die eens naar een oud
dorpsplein kwamen kijken". (Wordt vervolgd)
In de staatscourant is een beschikking
van de minister van Economische Zaken
gepubliceerd, volgens welke zowel de na
1 januari 1958 uitgevoerde, als de thans
lopende en de toekomstige buitenlandse
militaire orders moeten worden aange
meld bij het commissariaat voor de mili
taire produktie van het ministerie van
Economische Zaken.
Dit voorschrift steunt op de Wet Eco
nomische Verdedigingsvoorbereiding 1939
en vervangt een inmiddels vervallen soort
gelijke regeling uit 1951, die gebaseerd
was op de Distributiewet 1939. Het nieu
we voorschrift is uitgevaardigd teneinde te
bewerkstelligen, dat de overheid, zowel in
het belang van de nationale als van de
bondgenootschappelijke verdedigings
voorbereiding, volledig op de hoogte is van
de mogelijkheden en activiteiten van het
Nederlandse bedrijfsleven op het gebied
van de voorziening met militaire goede
ren. De verstrekte gegevens blijven ge
heim.
DONDERDAG 13 MAART
Stadsschouwburg: Toneelgroep „Thea
ter" met: „Plantage Tamarinde", 20 uur.
Concertgebouw: Kon. Liedertafel „Zang en
Vriendschap" met „Requiem van Fauré",
20 uur.
TENTOONSTELLINGEN:
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
produkties van Perzische miniaturen,
19.30--22 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof:
Fototentoonstelling van de ontwikkeling
van Ned. musea, 19-21.30 uur.
FILMS:
Cinema Palace: „Vrouwen en Spionnen",
14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Haistheatcr:
„Aasgieren van het Westen", 14 jr., 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „Du bist Musik",
a.l., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Het
schandaal van Clochemerle", 14 jr., 19 en
21.15 uur. Minerva Theater: ,,'n Vrouw
achter tralies". 18 jr., 20.15 uur. Rembrandt
Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l.,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Bij ons op
Hawaï, 18 jr., 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „Het Bolsjoi-ballet" a.l., 19 en
21.15 uur.
VRIJDAG 14 MAART
Concertgebouw: Vierde jeugdconcert
N.Ph.O. o.l.v. Marinus Adam, 16.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Tentoonstelling van re-
produkties van Perzische miniaturen, 917
en 19.3022 uur. Bibliotheek aan Prinsen
hof: Fototentoonstelling over de ontwik
keling van Ned. musea 1012.30, 13.3017
en 1921.30 uur. Galerie Espaee: Expositie
van gouaches en schilderijen van Lucebert,
11—17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jr., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater:
„Met donderend geweld", 14 jr., 14.30, 19 en
21.15 uur. Lido Theater: „De vloek der De
monen", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.
Luxor Theater: „Vuur over de Yang-Tse",
14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Paris Palace Hotel", 14 jr., 19 en
21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, kei
zerin en moeder", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Roxy Theater: „De dood van een ban
diet", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio
Theater: „Het Bolsjoi-ballet, a.l., 14.15, 19
en 21.15 uur.
DIVERSEN
Gebouw Haarl. Kegelbond, Tempeliers
straat 35: Reisbureau Ruys en Co, film
avond voor emigranten, 20 uur.
Gebouw Nassauplein 8: Voor de Theo
sofische Vereniging spreekt mevrouw
G. Dunnewolt-Hard af Segerstadt over
de Deense mysticus Martinus, met licht
beelden, 20 uur.