Horen en zien Dr. Prinsen installeert centrale commissie voor agrarisch plan BUMBEL EN DE WENSHOORN geen verf.vraag Meubels opknappen?... Frachtbijts Cefa-Bever! MARCHWOOD •&J.Lafnp iTlonti&d Agenda voor Haarlem Onze kroonprinses in de West" Demonstratie aankondigingen f.\ nabeschouwingen U R B A C H Amsterdamse prijs voor architectuur Frangoise Sagan getrouwd VRIJDAG 14 MAART 1958 5 radio televisie Van voetbal tot artisjok Die Winterreise „Nationale 6" GARAGE DEN HOUT De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma KNITTED LOOK Inval in tandtechnisch laboratorium Inauguratie prof. mr. dr. M. Rooy Weg keelpijn Poging tot vergiftiging te Rotterdam Ontploffingen op de „Akkxumdijk" ONS VERVOLGVERHAAL DOOR IRIS BROMIGE Postzak gestolen op Schiphol Vuurvast glas 3.9t De N.T.S. heeft donderdagmiddag de voetballiefhebbers in Nederland ongetwij feld weer een groot genoegen gedaan met een relais van de interland-voetbalwed strijd FrankrijkSpanje in het Pare des Prnices in Parijs. Het was niet alleen een uiterst prettige wedstrijd om te zien, maar ook de weersomstandigheden in aan merking genomen eenp rima uitzending. Terecht maakte men zeer veelvuldig ge bruik van de telelenzen. Vooral bij het rappe combinatiespel van de Spaanse voor- waartsen kwamen de voetbalkenners daar bij dikwerf aan hun trekken. Aad van Leeuwen gaf deskundig commentaar. Hij bepaalde zich dit keer gelukkig tot hetgeen op het scherm te zien was en dwaalde niet af met allerhande praatjes over voetbal, die niets met de wedstrijd te maken hadden. De NCRV bracht donderdagavond een aangenaam programma. In „Studio B" in terviewde Herman Felderhof op zijn vreemde, afzijdige en linkse manier de auteur van de historische roman „Anne Jans", de heer P. J. Risseeuw, die bijzonder aardig vertelde over de Hollandse stichters van New York. Een rake „superimposing" van de titelpagina van het boek over de auteur heen, wiens hoofd juist boven zijn naam uitkwam, besloot dit interview. In een Zandvoortse school werd een uitvoe ring in het kader van de Stichting Het Schoolconcert gefilmd; directeur Piet Pey- nenborg maakte van de gelegenheid ge bruik om het nuttige werk van de Stich ting wat te becijferen. „Operatie Diepvries", het tweede deel van het filmverslag van de Amerikaanse Zuidpoolexpeditie 1957, was minder boeiend dan het eerste. Met wat trucage werden spanningselementen ingelast, die als zodanig afbreuk deden aan de overi gens buitengewoon goede documentaire- aanpak van het gegeven. Artisjok besloot, op ds. Joh. Langstraat uit Vorden na, het programma. Dit door Jelle de Vries samengestelde kleinkunst- programma was nu voor de zevende keer voor de camera's en er is meer eenheid, vaart en speelsheid in gekomen. De teksten van De Vries zijn aardig, zijn medewerkers pittig en gewiekst, maar de manier waarop De Vries confereert blijft adembenemend onecht. Hij stak even de draak met de be duchtheid der televisie-mensen voor kran tenrecensies. Die zelfspot heeft ons het meest vermaakt. Beeldschermer Vrijdag 14 maart geeft de NCRV in het radioprogramma een volledige uitzending van „Die Winterreise" van Schubert in een uitvoering door de bariton dr. Herbert Brauer aan de vleugel begeleid door Felix de Nobel. Woensdagavond 19 maart wordt in het televisieprogramma van de N.C.R.V. een opvoering te zien gegeven van „Nationale 6" van Jean Jacques Bernard. Medewer kenden zijn onder anderen Nienke Sikke- ma, Coba Keiling en Johan Valk. Peter Koen heeft de regie. De Nederlandse ver taling is van David Koning. Fokke Duetz ontwierp de decors. Dit Franse stuk werd voor het eerst gespeeld in 1935, in het Théatre de l'Oeuvre in Parijs. Kort na dien kwam het op het repertoire van „Het Masker" onder regie van Ko Arnoldi. ADVERTENTIE Hoeveel vertrouwen een fabriek heeft in eigen fabrikaat, komt tot uiting in de verstrekte garantie. Renault geeft 6 maanden garantie zonder dat de cliënt arbeidsloon behoeft te betalen. Wellicht stemt u dit tot nadenken. HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 - 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. (9.30— 9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgescha keld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Mu- sette-orkest. 10.40 Buitenl. overz. 10.55 De familie Doorsnee. 11.25 Pianorecital. 12.00 Orgel en zang 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Politieka- pel. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Voor de jeugd. 14.35 Nieuwe gram. 15.00 Boekenwijsheid. 15.20 Koor zang. 15.40 Van de wieg tot het graf. 15.55 Kamer orkest en solist. 16.40 Karl Marx, 75 jaar na zijn dood. 16.55 Lichte muz. 17.15 Amateurprogr. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Omr.- ork. en solist. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 Godsdienst voor heen en thans, causerie. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Waar gaan wij heen.. 20.13 Gevar. progr. 21.45 Soc. comm. 22.00 Lichte muz. 22.25 Labyrint in Lan Fang, hoorspel. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.03 Mil. orkest. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dansmuz. 14.00 Voor de jeugd. 14.20 Engelse les. 14.40 Boekbespr. 14.50 Gram. 14.55 Amateursprogr. 15.10 Kroniek van letteren en kunsten. 15.45 Rep. Statendag K.V.P. 16.00 Voor de jeugd. 16.50 Gre goriaanse zang. 17.20 Sportpraatje. 17.30 Dansmuz. 17.45 Instr. trio. 18.00 Journ. weekoverzicht. 18.10 Gram. 18.15 Parlementair overz. 18.25 Lichte muz. 18.45 Regeringsuitz.: Atlantisch allerlei. Een en ander over de 15 landen, aangesloten bij liet At lantisch Pact. 19.00 Nieuws. 19.10 Comment. 19.15 Concertgebouworkest en solist. 19.55 Gram. 20.10 Lichtbaken, caus. 20.25 Act. 20.40 De gewone man. 20.45 Gram. 21.05 Pleidooi voor een non. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aan sluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 24.00 Lof. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken ape ritief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio-Al manak. 14.30 Radiojournaal. 15.00 Gram. 16.45 Eng. les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en liturg, kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ge varieerd progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz. progr. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZATERDAG KRO: 17.00—17.40 Voor de kinderen. AVRO: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.15 Gevar. progr. NTS: 21.25 Relais van de NWDR: Operettemelo dieën en schlagers van 50 jaar geleden. 22.00— 22.45 Quizprogramma. Ten provinciehuize in Haarlem heeft de Commissaris van de Koningin in Noord holland, dr. M. J. Prinsen, vanmiddag de centrale commissie voor de opstelling van een agrarisch plan in Noordholland geïn stalleerd. Deze commissie is het resultaat van het voorstel dat de gewestelijke raad voor Noordholland van het Landbouwschap in het najaar 1956 aan het provinciaal be stuur heeft gedaan om een uitgebreid on derzoek te doen instellen naar de positie van de land- en tuinbouw in deze provin cie. De bedoeling van dit veelomvattende onderzoek is tevens om middelen aan te geven ter verbetering van de technische, economische en sociale omstandigheden in de land- en tuinbouw. De Commissaris van de Koningin heeft bij gelegenheid van de installatie aandacht geschonken aan de problemen, die met de ontwikkeling van het platteland gepaard gaan. „De nieuwe tijd gaat ook aan het platteland niet voorbij. De uitbreiding van onze bevolking, de geleidelijke industriali satie, de groei van de steden, de behoefte aan goede verkeerswegen zijn factoren, die ertoe leiden, dat steeds meer cultuurgrond voor niet-agrarische doeleinden moet wor den gebruikt. Bovendien leiden rationali satie en mechanisatie ertoe, dat steeds minder werkkrachten in de agrarische sec tor emplooi vinden". Dr. Prinsen wees erop, dat door de open legging van het platteland oude levensge woonten verloren gaan. „Men gevoelt zich minder gebonden aan van oudsher gelden de zeden en normen. De patriarchale ver houding boer-arbeider gaat plaatsmaken voor de privaatrechtelijke arbeidsovereen komst". Nadat de Commissaris van de Koningin de goede samenwerking tussen de lan- bouw- en landarbeidersorganisaties had aangestipt, sprak hij over het aandeel van de overheid in een gezonde ontwikkeling van het platteland door bevordering van het land- en tuinbouwonderwijs, door we tenschappelijk onderzoek, cultuurtechni sche werken enz. Dr. Prinsen juichte het toe, dat het Land bouwschap met het voorstel is gekomen om een agrarisch welvaartsplan op te stel len. Immers aan de aanpak van het platte landsprobleem in zijn totaliteit heeft het ADVERTENTIE Toonaangevend in Damesstolfen de moderne stof met het gebreide ef fect, in 8 nieuwe kleuren w.o. royal- blue - linde-cream - pink-biue 135 cm breed 10.95 p. m. Gen. Cronjéstraat 39 - Telefoon 56880 Bij een inval in een tandtechnisch labo ratorium te Amsterdam hebben recher cheurs de exploitanten betrapt op het on bevoegd uitoefenen van de tandheelkun de. Zij waren in 1946 voor eenzelfde feit met de politie in aanraking gekomen. Twee tandartsstoelen en het daarbij be horende instrumentarium werden inbe- slag genomen. Tegen de exploitanten is procesverbaal opgemaakt. Prof. mr. dr. M. Rooy, die benoemd is tot gewoon hoogleraar in de leer van de communicatiemiddelen, in het bijzonder van de pers, aan de gemeente-universiteit van Amsterdam, zal maandagmiddag 31 maart in de aula van deze universiteit dit ambt aanvaarden door het uitspreken van een rede. tot dusver ontbroken. De centrale commis sie zal worden bijgestaan door werkcom- missies ter bestudering van de welvaart, het welzijn en de ruimtelijke ordening. Deze commissies kunnen zich weer laten bijstaan door werkgroepen. De resultaten van het onderzoek der velschillende com missies zullen allereerst aan de centrale commissie worden voorgelegd. Deze zal uiteindelijk een definitief rapport opstel len. Dr. Prinsen noemde de actieve mede werking van het agrarische bedrijfsleven bij de opstelling van het plan van grote waarde. De medewerking van drie hoog leraren is mede een garantie, dat het on derzoek wetenschappelijk verantwoord is. „Het gaat bij dit plan om een mentale beïnvloeding van het gehele agrarische le ven. Onze arbeid zal beperkt blijven tot het doen van suggesties en aanbevelingen. Deze kunnen zich zowel tot de individuele land- en tuinbouwer, als tot de organisa ties, instellingen en de overheid richten", zei de Commissaris der Koningin, die als voorzitter der centrale commissie optreedt. Tenslotte sprak hij de hoop uit, dat het werk van de commissie vruchtdragend zal zijn. Hierna sprak de heer W. van Zadelhoff, voorzitter van de gewestelijke raad voor Noordholland van het Landbouwschap. Deze vond het verheugend, dat het agrari sche bedrijfsleven ten nauwste bij de op stelling van het welvaartsplan wordt be trokken. Hij zou graag zien, dat bij het on derzoek de medewerking wordt ingeroepen van regionale werkgroepen, temeer daar reeds regionaal onderzoek wordt toegepast. De rapporten, die het resultaat van het on derzoek zullen vormen, zullen echter voor de land- en tuinbouwers leesbaar moeten zijn. ADVERTENTIE keeltabl. helpen direct Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft een gemeentelijke prijs voor architec tuur ingesteld, die één keer in een periode van drie jaren voor het eerst in 1958 zal worden toegekend. Voor een bekroning kan in aanmerking komen een bouwwerk in de gemeente Am sterdam, dat tenminste twee jaren vóór .het kalenderjaar, waarin de prijs wordt toegekend, is tot stand gekomen. De prijs bestaande uit een oorkonde, zal worden uitgereikt aan de architect, die het bouw werk heeft ontworpen, alsmede aan de per soon of instelling, die tot de bouw van het bekroonde werk opdracht heeft gegeven. Het ligt in de bedoeling aan het bekroon de bouwwerk een duidelijk teken te beves tigen waaruit de bekroning blijkt. De jury voor de architectuurprijs-1958 bestaat uit de heren prof. Wieger Bruin, B. Merkel- bach, ir. A. J. van der Steur, J. J. Vriend en prof. ir. C. Wegener Sleeswijk. De politie heeft de 33-jarige mevrouw F. M. A. van B.-G. uit Rotterdam opge sloten omdat zij geprobeerd zou hebben haar 50-jarige man, de classificeerder G. H. van B. te vergiftigen. Er waren huwe lijksmoeilijkheden en zij had vergif (ver moedelijk muizentarwe) in zijn thee ge daan. Toen hij de thee had opgedronken kreeg zij spijt en biechtte op wat er ge beurd was. Zij rende de straat op en ver telde een agent wat zij gedaan had. Deze zorgde er voor, dat de man direct naar het ziekenhuis Bergweg werd vervoerd en de vrouw naar het politiebureau aan de Berg- singel. De man heeft geen noodlottige ge volgen van het gebeurde ondervonden en maakt het goed. De Franse schrijfster Frangoise Sagan is donderdagmiddag om kwart over twaalf op het raadhuis van het zeventiende Pa- rijse gemeentedistrict in alle stilte in de echt verbonden met de uitgever Guy Schoeller van de „Librairie Hachette". Reeds de hele ochtend hadden Franse ver slaggevers en fotografen wacht gelopen bij alle twintig Parijse districtsraadhuizen. Woensdag berichtten wij, dat Franqoise Sagan had medegedeeld volgende week te zullen trouwen. Het 7.639 ton metende Nederlandse schip „Akkrumdijk" heeft woensdag in de haven van Buenos Aires schade opgelopen, toen bij het lossen van de lading een reservoir met zwavel ontplofte. Een Argentijnse ha venarbeider werd gewond. De „Akkrumdijk" van de Holland-Ame- rika Lijn was zortdag in Buenos Aires aangekomen. „Daar zijn onze matrozen!", zei Bumbel verbaasd. „Ja", zei de kapitein. „Ik zie hetnou, laat ze maar in hun sop gaar koken, de muiters!" Het is natuurlijk ook te begrijpen, dat kapitein Molla nog woedend v:as op die man nen. Terwijl ze keken, zagen ze opeens, dat Fokko en de anderen in zee sprongen en met hun laatste krachten naar het schip zwommen. „Ze komen hierheen!", zei Bumbel127-128 ADVERTENTIE 55 In paleis Soestdijk heeft de koninklijke familie donderdagavond de kleurenfilm gezien, welke Polygoon heeft vervaardigd van de reis van Prinses Beatrix naar de West. Vandaag is de film ingezet in het Lido-theater te Haarlem (van 10-13 uur) Ze draait voorts in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem. Ze duurt drieëndertig minuten. Onder supervisie van Karei Das van Grol werden de op namen in de West gemaakt. Philip Bloe mendal en J. Damshuizer verzorgden de montage. Het kleurenlaboratcprium van Polygoon speelde het klaar om in negen dagen het reisverslag af te leveren, een record, omdat een zo gecompliceerd en nauw luisterend procédé als het ontwik kelen van een film in kleuren tot dusver heel wat meer tijd in beslag nam. Wat de bioscoopbezoeker echter krijgt voorgezet zal van die haast geen sporen dragen. ,Onze Kroonprinses in de West" is een uitnemende, vaak bewonderenswaardige reportage. Sinds Polygoon twee jaar geleden ver scheen met zijn sterk documentaire weer gave van een andere reis naar de West het bezoek, dat Koningin en Prins er brachten hebben we met eigen ogen kunnen vaststellen hoe belangrijk de kleur is voor zo'n verslag. De journaals over de reis van Prinses Beatrix konden ons alleen maar nieuwsgierig maken naar een versie in kleuren. Dan pas zou voor ons gevoel alles echt zijn. Dat houdt aan de ene kant een compliment in voor de manier, waar op indertijd het bezoek van Koningin en Prins werd vastgelegd. Als dat zo echt aandeed was het niet alleen, omdat land en volk van de Antillen en Suriname er zo kleurrijk en feestelijk in uitkwamen, het was ook, omdat de mannen achter de camera hun beelden zo goed gekozen had den en in de montagekamer het resultaat van hun werk met zoveel zorg en gevoel voor verhoudingen was aaneengelast. De lof, die deze reportage overal oogstte, de belangstelling, welke ze trok, had evenwel ook een andere kant. Ze wierp de scha duw van de glorie over de taak, waarvoor de lieden gesteld werden, die thans Prin ses Beatrix op haar weg door de West moesten volgen. De reisroute vertoonde maar weinig verschillen. Het programma bevatte een kennismaking met alle karak teristieke hoedanigheden en verschijnings vormen van de bevolking, ook al gelijk aan wat twee jaar geleden stond gepro grammeerd. De cameramannen herinner den zich nog heel goed wat zij indertijd aan leuke tafereeltjes, mooie plekjes en imposante huldigingen hadden „gescho ten". Ze konden het zich niet veroorloven dat nog eens dunnetjes over te doen. De reportage, die zij gingen maken, moest anders zijn. En zij vroegen zich met zorg af: hoe? ADVERTENTIE Misschien hebben ze zich al te veel zor gen gemaakt. Het resultaat, dat ons van hun werk in de West wordt getoond, is tenminste bijzonder geslaagd. Dat ligt aan hun inspanning evenzeer als aan het feit, dat de reis van Prinses Beatrix heel af wijkend verliep van wat men zich had voorgesteld. Niet, dat men van reisschema en programma afweek, maar de verschij ning van onze Prinses, haar spontane hartelijkheid, haar joyeuze onbevangen heid, wekte reacties, die ook de mensen achter de camera niet ongemoeid konden laten. De Prinses sprak niet zozeer tot de verbeelding als wel tot het hart. Zij lachte veel. Die lach had niets gekunstelds: ze was blij. Ze genoot. En wie haar zagen ontging dat niet. Het ontging de camera evenmin. Ook in de montagekamer drong het besef van de waarde zich op. Zo ont stond een film, die in het half uur dat ze duurt, geen moment nalaat te boeien, om dat ze zo licht, zo blij, zo probleemloos is. Wat voor een reportagefilm wel als een unieke verdienste mag gelden: ze heeft ritme. Ze is jong als de jeugd, die telken male in het beeld verschijnt in fraaie close-ups, ze is vrolijk als de muziek, welke ze vertaalt in de dansen die voor de prinses werden uitgevoerd, ze is vol be langstelling, omdat ze frappeert door sail lante details. De sfeer van het bezoek aan de West is in de film gevaren, het wezen van dat bezoek. Ze is dan ook in niets een copie van het reisverslag van twee jaar geleden. Ze staat op zichzelf, gelukkig op eigen benen. Zelfs waar de terugkeer op Schiphol aan de orde komt is ze nog vol van hartelijkheid. Het had een anti climax kunnen zijn, mftar dat slot werd het niet. Een Prinses, die zo opgetogen is dat haar moeder haar niet kan bijhouden heeft met de Prinses, die de bevolking van de West in opgetogenheid bracht, alles ge meen wat de film ons zo goed en plezierig vertelt. Men moet daar niet te licht over denken. De film vertelt het en wij luisteren. Wij kijken en accepteren gretig. We weten niets van de zorg over de belichting, de afwerking, het vervoer. Een kleurenfilm vraagt veel licht, maar wat als het regent of er veel bewolking is? En hoe een Prin ses te filmen, die gauw naar een plekje in de schaduw wordt gebracht? Prinses Beatrix was echter zelf de eerste om de cameramannen terwille te zijn. En wan neer er erg gedrongen werd keken die cameramannen niet naar hun lenzen, maar naar de geschiktste plaats om hun Prinses in veiligheid te brengen.... Ze hebben van hun eigen reis door de West het meest herinneringen meegenomen aan snelle rit ten om overal het eerste te zijn, haastige expedities om hun films op tijd in het vliegtuig te krijgen en nachtelijk zwoei i op teksten, die het filmbeeld toelichten. Zwart op wit krijgen zij hier dan het cer tificaat van onze lof voor hun welbestede talenten. F. W. Franse 3. Vreemden en hun honden zijn niet welkom", sugge reerde haar vader met een lichte glimlach. „Dat is het bloed der Gaythorne's, dat in je aderen stroomt, meisje. Je moeder bekeek nieuw aangekomenen altijd met achterdocht en toen het Onderzoek-La- boratorium hier gesticht werd, zou je zeggen, dat het voor velen een bezoeking uit de onderwereld was. Je moeder was de heftigste opponent, toen de plannen in de gemeenteraad werden voorgelegd.. Maar intus sen heb jij dat netjes opgeknapt." „Hmm. Niet zo slecht, geloof ik. Ik zal Viking er even naar laten kijken, als het niet gauw heelt, maar de wond is nu schoon en dan zal het wel goed komen. Zo, Gay, klaar ben je, en denk er om, dat je niet weer zo vriendelijk bent tegen vreemde honden". Gay wandelde regelrecht naar haar mand en ging met haar verbonden kop op haar voorpoten liggen. Haar vertrouwen in het leven had blijkbaar een ernsti ge schok ondergaan. „Ik wil wedden, dat zij dat verband er af heeft, zo dra ik haar mijn rug toegedraaid heb. Ik zal haar wel eten geven, als ze een beetje gekalmeerd is. Wat denkt u van thee. Paps en wat eten? Ik ben uitgehon gerd". „Dobbie heeft het al voor ons klaar gezet". Terwijl zij het beheer over de theepot voerde, gingen Celia's gedachten terug naar hetgeen vader haar over haar moeder gezegd had. „Ik wist niet, dat er zo'n oppositie tegen het Onder- zoek-Laboratorium was geweest, ofschoon ik het mij best kan voorstellen". „Het was vrij lang voor jouw tijd, kindje. Het was een reusachtige herrie! Bijna de gehele bevolking was tegen ons. De helft van de plaatselijke bevolking meen de, dat wij van plan waren allerlei proeven te gaan ne men met nieuwe en nog veel erger soorten bommen en de andere helft was er van overtuigd, dat wij gifgas produceerden. Maar allen waren verenigd in een alge mene houding van wantrouwen en ontstemming. De le den der gemeenschap, die over een wat levendige ver beeldingskracht beschikten, voorzaken plotselinge sterfgevallen door ontploffingen, of misoogst door gif tige dampen, al naar gelang van de school, die zij aan hingen. Je moeder was wel beter ingelicht, maar daarom niet minder scherp in haar tegenstand". „Op welke gronden?" „Oh, een storende invloed op het dorpsleven en een smet op het landschap. Daar de hutten en laboratoria, die wij bouwden door de omliggende bossen volkomen voor de buitenwereld verborgen waren en het grote huis uiterlijk onveranderd bleef, was haar vrees onge grond, maar er was geen mogelijkheid om haar van idee te doen veranderen. Zij was voor ons werkelijk een grote hinderpaal, daar de Gaythornes hier nogal invloed hadden". „Die arme Mams! En wat vernederend voor haar, om dan tenslotte toch nog met de chef van de gehele zaak te trouwen!" „Ik was toen de chef nog niet en had maar heel wei nig in te brengen". „Nou ik geloof, dat ik aan Moeders kant zou hebben gestaan. Misschien ligt Marchwood niet ver genoeg van Londen om geheel veilig te zijn voor invasie en doet ons dat vijandig staan tegenover alles, wat on ze vrede bedreigt". De gedachten van haar vader schenen ver afge dwaald te zijn, want hij antwoordde niet en bleef in zijn thee zitten roeren, hoewel de suiker allang opge lost was. Hij zag er niet gelukkig uit. Celia's grijze ogen hadden een zachte m liefdevolle uitdrukking, terwijl zij naar hem keek. Hij moet toch knap geweest zijn, toen hij nog jong was, dacht zij, trachtend hem te zien, zoals haar moeder hem jaren geleden gezien had. Hij had goede trekken: een scherpe neus, diepliggende grijze ogen, een mager gezicht en stug haar, dat van een hoog voorhoofd terugweek. Het was altijd zwart ge weest, maar werd nu snel grijs. Hij had kleine vlak te gen het hoofd liggende oren en een welgevormde mond. Het Romeinse type van zijn uiterlijk beviel haar. Onverwachts keek hij op en zei: „Ik heb een nieuw tje voor je Celia, dat je waarschijnlijk wel verbazen zal. Het is iets, wat ik al enige tijd geweten heb, maar het is tot nu toe geheim gehouden! Binnen en kele weken trek ik mij uit het laboratorium terug". Celia's ogen gingen wijd open van verbazing. „Waarom? Voelt u, dat het werk u te zwaar wordt?" „Neen, m'n lieve kind. De gestelde machten hebben besloten, dat voor deze post een jongere man vereist wordt. Ik geloof ook, dat zij gelijk hebben, hoewel ik liever gewild had, dat ik zelf er het eerste aan ge dacht had". „Ze hebben toch niet „Ja. Men heeft mij min of meer gevraagd mijn ont slag te nemen. Oh, op een keurig nette manier. Het bestuur apprecieert mijn lange en waardevolle dien sten, enz., maar de eenvoudige waarheid is, dat zij een jongere man voor de baan hebben en hij neemt de zaak a.s. maandag over. Ik zal hem eerst inwer ken en mij dan met gratie lerug trekken". „Maar, Paps, hoe durven ze u dit aan te doen! Na alles, wat u bereikt hebt, nog wel! U bent nog geen oud man... u bent nauwelijks zestig". „En toch hebben ze gelijk, Celia. De baan eist een jongere kracht. Het laboratorium is in de laatste tijd zo uitgebreid, dat het een krachtige administrateur nodig heeft. Dat realiseer ik mij volkomen. Ik ben ge neigd, om verdiept te raken in theorieën en experi menten en de administratie aan zichzelf over te laten. Dat was allemaal goed en wel, toen ik een handvol mensen om mij heen had, die ik allemaal persoonlijk kende, maar met al die jonge chemici, die er binnen komen en zoveel nieuwe projecten, heeft men 'n ener gieker hoofd nodig". „Wie zal het worden?", vroeg Celia langzaam, daar zij het moeilijk vond dit nieuws te verwerken. „Iemand van buiten af, of een lid van de tegen woordige staf? Ik kan mij daarbij niemand indenken, die het bij u halen kan". „Het is iemand van buitenaf; een zekere dr. Deverel. Ik heb hem een paar weken geleden ontmoet. Een pientere man van de wetenschap met een hoop ener gie". Celia bleef enige ogenblikken zwijgen. Het nieuws had haar een schok gegeven, hoewel geruchten over komende veranderingen in de bezetting van het On- derzoek-Laboratorium al enige tijd de ronde hadden gedaan. Zij had daar de post van bibliothecaresse, en nieuwtjes bereikten onwillekeurig de bibliotheek, want Celia Howard was een populair lid van het per soneel, ondanks haar connectie met de chef van het laboratorium; een connectie, die wel eens moeilijkhe den zou hebben kunnen geven indien de integriteit van beiden niet boven elke twijfel verheven was ge weest. (Wordt vervolgd) De Rijkspolitie op Schiphol stelt een on derzoek in naar de dader van een diefstal van een postzak. Deze postzak is zaterdag avond met de gewone lijnmachine van Pa rijs uit naar Amsterdam gezonden. Perso neel van de luchthaven heeft later een le ge postzak in een van de toiletten gevon den. Ook uit de postzak afkomstige brie ven lagen er bij. Het personeel van Schip hol heeft de rijkspolitie van de vondst in kennis gesteld. In dit stadium van het on derzoek kon men geen nadere inlichtingen verstrekken. ADVERTENTIE op de huishoudmarkt bij H. J. Lamp Pyrex Sedlex: koken, bakken o< braden en opdienen in één en dezelfde schaalalles zó van 't vuur of uit de oven kleurig en fleurig op tafel al voor Kom morgen 'ns kijken bij BARTELJORISSTRAAT 18 VRIJDAG 14 MAART TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van reprodukties van Perzische miniaturen, 9 tot 17 en 19.30 tot 22 gur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen toonstelling over de ontwikkeling van Nederlandse musea, 19 tot 21.30 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Met donderend geweld". 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De vloek der De monen", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Yang-Tse", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De dood van een bandiet", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leeftijden, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Gebouw Haarlemse Kegelbond, Tempe liersstraat 35: Reisbureau Ruys en Co., filmavond voor emigranten, 20 uur. ZATERDAG 15 MAART Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „Wie is Janus"? 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re produkties van Perzische miniaturen, 19.30 tot 22 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototen toonstelling van de ontwikkeling van Ne derlandse musea, 10 tot 12.30, 13.30 tot 17 en 19 tot 21.30 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert 11 tot 17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halsthea ter: „Met donderend geweld", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De reis van H.K.H. Prinses Beatrix naar de West", alle leeftijden, 10, 11 en 12 uur. „De vloek der Demonen", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. „Met bittere ervaring", 18 jaar, 23.30 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Yang-Tse", 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Paris Palace Ho tel", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", alle leeftijden, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De dood van een bandiet", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15~uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", alle leeftijden, 14, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 9