Uitgaan in Haarlem FILATELIE TRAITAL 3 Samenwerking tussen Noord en Zuid Lezen en laten lezen Op en om het Binnenhof zaterdag 15 maart 1958 13 toneel muziek diversen tentoonstellingen Examens Onwaardige vertoning bij „Mysterieshow" in Carré Nederlandse cineasten filmen voor Rank Publiek diep geschokt door stunt van hypnotiseur Roos verdwijnt met anti-roos Vraag TRAITAL 3 .1 Zaterdag 15 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie geeft een voorstelling van het toneelstuk „Wie is Janus?" van Carolyn Green. Het stuk werd geregisseerd door Henk Rigters. Medewerkenden zijn onder anderen Louis Borel, Mien Duymaer van Twist, Mary Dresselhuys en Joan Remmelts. Zondag 16 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft de Ned. Comedie een voorstelling van: „Wie is Janus?" van Ca rolyn Green, in de vertaling van Remco Campert, met een decor van Edo Spier. Maandag 17 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een voorstelling van: „De Boomgaard", een toneelstuk van Robert Bolt, geregis seerd door Jan Teulings. De hoofdrollen worden vertolkt door: Enny Meunier, Ina van Faassen, Hans Kaart (als gast) en jan Teulings. Dinsdag 18 maart, Stadsschouwburg, 14 uur: Onder auspiciën van de Nederland se Vereniging voor Huisvrouwen, afde ling Haarlem en omstreken, geeft Het Rotterdams Toneel een voorstelling van „De Bolle", een komedie van Marcel Achard, met medewerking van onder an deren: Enny Meunier, Lies Franken, Bob de Lange en P'im Dikkers. Dinsdag 18 maart, Rembrandt-theater 12.4013.20 uur: Voor het Pauze-theater een capriolet van het Vrije Universiteits Studentencabaret. Dinsdag 18 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft het Rotterdams To neel een opvoering van het toneelstuk van Marcel Achard: „De Bolle", ditmaal een abonnementsvoorstelling. Het stuk werd geregisseerd door Fons Radema kers en Harry Wich maakte de decors. Woensdag 19 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagsche Comedie geeft een op voering van het Engelse blijspel „Toon tje heeft een paard getekend" van Lesley Storm, dat geregisseerd werd door Cees Lascur, die tevens één van de rollen speelt. De voornaamste medewerkenden zijn verder: Fie Carelsen, Elisabeth An dersen, Maria de Booy, Luc Lutz en Joekie Bx-oedelet. Donderdag 20 maart, Studio theater, 12.40- 13.20 uur: Jacques Moolenijzer bespreekt het tweede deel van de Mattheus Passie. Vrijdag 21 maart, Stadsschouwburg, 10 uur: De Toneelgroep „Arena" geeft een schoolvoorstelling van het stuk „De vrienden van Prikkebeen" van Mies Bouhuys, onder regie van Luc Lutz. Hep van Delft speelt de hoofdrol en maakte de decors. Verder werken mee Paul Meyer, Kitty van Wijk en Jan Staal. Vrüdag 21 maart, Stadsschouwburg, 14 uur: Nogmaals geeft de Toneelgroep „Arena" een voorstelling voor leerlingen van lagere scholen van het toneelstuk „De vrienden van Prikkebeen" van Mies Bouhuys. De kostuums werden ontwor pen door Léontine van Beurden. Zaterdag 22 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De Amsterdamse Toneelgroep „Puck" geeft de première van het stuk: „De jongens van mevrouw Gibbons" van Joseph Stein en Will Glickman, in de vertaling van Alfred Pleiter. Het stuk werd geregisseerd door Egbert van'Pa ridon en de hoofdrollen worden gespeeld door: Sara Heyblom, Marianne van Wa- veren, Jan Hundling en Piet Römer. Zondag 23 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft de Toneelgroep „Puck" een voorstelling van: „De jongens van mevrouw Gibbons" van Joseph Stein en Will Glickman, onder regie van Egbert van Paridon. Zaterdag 15 maart, het „Huis met de sleu tels", Bronsteeweg 76, 20 uur: Het Rönt- gen-kwartet geeft een huisconcert. Op het programma staan werken vermeld van: Henry Purcell, Béla Bartök en Mau rice Ravel. Maandag 17 maart, Concertgebouw, 20 uur: Onder auspiciën van de afdeling Haar lem van het Instituut voor Arbeidersont wikkeling geeft het Haarlemse Bach- ensemble onder leiding van George Ro bert een Bach-concert. Op het program ma staan: de cantate 106, de cantate 53 (solocantate voor alt), de cantate 127, het motet „Lobet den Herrn, alle Heiden" en het inleidingskoor van de cantate 39. Dinsdag 18 maart, Concertgebouw, 20 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Or kest onder leiding van Henri Arends geeft het laatste concert in de serie D. De violist Herman Krebbers verleent so listische medewerking. Het programma wordt geopend met het „Voorspel tot een tragedie" van Henk Badings. Daarna wordt het Vioolconcert van Beethoven uitgevoerd. Na de pauze wordt het con cert besloten met de Eerste Symfonie van Brahms. Woensdag 19 maart, Minerva Theater, 20.15 uur flet beroemde Tsjechische Vlach- strijkkwartet geeft een opvoering voor de Heemsteedse Kunstkring. Op het pro gramma staan werken van Beethoven, L. Janacek en F. Smetana. Donderdag 20 maart, Sionskerk in Haar lem-Noord, 20 uur: Onder auspiciën van het Comité „Over de brug" geeft het Noordhollands Philharmonisch Orkest onder leiding van Henri Arends een con cert, met als solist de Joegoslavische vio list Aleksander Pavlovic. Het program ma vermeldt werken van Mozart, Men delssohn en Beethoven. GELOOF EN WETENSCHAP Vrijdag 14 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De Toneelgroep „Puck" uit Amster dam met „Taloelah", een komische thriller van Arnold Ridley en Mary Cathcart Bores. Maandag 17 maart, Brinkmann, 20 uur: Jan van Eechoud uit Rotterdam houdt een lezing met lichtbeelden over: „Over land en volk van Nieuw Guinea". VOLKSUNIVERSITEIT Maandag 17 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: mr. H. E. Phaff, secretaris van de gemeente Haarlem, houdt een lezing met lichtbeelden over het onderwerp: „Over graven en graven in het Haar lemse stadhuis". Dinsdag 18 maart, Concertgebouw, 19.30 uur: De toonkunstenaar Paul Chr. van Westering geeft een inleiding tot een concert door het Noordholands Philhar monisch Orkest. Dinsdag 18 maart, Sionskerk, 20 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Orkest geeft een concert onder leiding van Henri Arends met als solist de Joego slavische violist Alexander Pavlovic. Het programma vermeldt werken van Mendelssohn, Mozart en Beethoven. Woensdag 19 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: Ter gelegenheid van het vijfen dertigste seizoen van het Bert Brug- man's Marionettentheater wordt door dit theater de opera: „Rigoletta" van Verdi opgevoerd. Donderdag 20 maart, Roxy-Theater, 20 uur: Een vertoning van de Italiaanse film: „II Capolto". AMATEUR-TONEEL Donderdag 20 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: De Geheelonthouders Toneelvereni ging „Nieuw Leven" met „Miauw, miauw" en „De Eerbiedige lichtekooi". Vrijdag 21 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft de toneelvereniging „Nieuw Leven" voorstellingen van: „Miauw-miauw" en „De Eerbiedige lich tekooi". ANDERE BIJEENKOMSTEN Zaterdag 15 maart, Brinkmann: De open Religieuze Gemeenschap houdt de „Acht tiende open Tafelronde" met het alge mene onderwerp „Worden wij nog vol wassen?" Ook op zondag 16 maart wordt deze open Tafelronde gehouden. Dinsdag 18 maart, Brinkmann, 20 uur: Voor de Haarlemse Sportraad houdt de heer Van Leeuwen een causerie over het onderwerp: „Vergadertechniek". Woensdag 19 maart, Brinkmann, 20 uur: De Vereniging voor Paedagogiek afde ling Haarlem en omstreken houdt een discussie-avond, waarbij een forum, be staande uit de heren: D. J. A. Geluk, mej. C. Cramer, dr. H. van der Loos, drs. H. G. Bos, M. J. F. Ehrbecker en drs. D. Fokkema, vragen over „opvoe ding" zullen beantwoorden. Donderdag 20 maart, Sionskapel, Ekster straat, 20 uur: Voor het „Instituut van Arbeiders Ontwikkeling" houdt de heer Lod van Gent een lezing met kleuren- projectie over het onderwerp: „Door het land van Berbers en Arabieren". Donderdag 20 maart, gebouw Domi, 20 uur: Voor de leden van de buurtvereni ging „Overveen" houdt de heer J. Roo- zen een lezing met kleurendia's over: „De bloembollencultuur in Overveen, van vroeger en nu". Donderdag 20 maart, gebouw der Vrij zinnig Hervormden, Jacobstraat, 20 uur: Voor de vereniging „Weten en Werken" houdt mevrouw Rolien Numan een le zing over „Hoe een hoorspel tot leven komt". Verder zal zij twee humoristische sketches opvoeren. Vrijdag 21 maart, Brinkmann, 20 uur: Voor leden van de Partij van de Arbeid in Haarlem houdt oud-minister ir. H. Vos een lezing over het onderwerp: „Economische politiek en hoogconjunc tuur". Zaterdag 22 maart, Minerva, 14 uur: De stichting „Kennemer Dierentehuis" or ganiseert een kindervoorstelling, waarbij een poppenkastvoorstelling gegeven zal worden. FILMVOORSTELLINGEN Rembrandt, zondag 16 maart, 11 uur: Weer een vertpning van de film: „In het jachtgebied der haaien". Lido, zaterdag, 15 maart, 23.30 uur: Een nachtvoorstelling van de film: „Met bittere ervaring". Studio, zondagochtend 11 uur: Weer een voorstelling van „The Glenn Miller Story" met James Stewart en June Alli son. Cruquiusmuseum: Historische stoomma chines en grote maquette van Nederland met waterstanden en overzicht over stromingen februari 1953. Geopend dage lijks van 912.30 en van 13.3016 uur. Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend donderdag van 10—12.30 uur en van 13.30 17 uur en zondag van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse School van de zestiende eeuw tot heden. Onder meer de meesterwerken van Door de Stadsbibliotheek zijn de volgende boe ken aangeschaft:' Romans: Berghen, De temptatie van Filip Gras mussen; Deiss. Een vrouw alleen in Washington; Harris. Ontsnapt; Morricn, Alissa en Adrienne; Romijn, Geert Dammers (De achtergrond - Het wonder der jaren - Het leven is goed): Ryunosu- ke Akutagawa, Rashomon en andere Japanse vertellingen; Huelsenbeck, China frisst Menschen; Belloc, Mr. Petre; Sitwell, Open the door; la Va rende, Le cavalier seul; Kuncz. Fekete Koloster; Bacchelli, Tre giorni di passione. Populair wetenschappelijke boeken: Piccardt, Wijsbegeerte als begrijpelijke wetenschap; Schip pers. De toekomst van uw kind; de Pur.v, Job. de mens in opstand; van den Bergh, Thljsse en van Poelje. Nieuwe steden in Nederland; Tim- mer-Quispel, Een deur gaat open: Gerrit en Bal- kema, Leerboek der natuurkunde, dl. 3e dr.; Frankl, Overspannen? (ziekten van de tijdgeest en hun genezing): Dior, De mode en ik; Drucker, Management in de praktijk; Rijpma en Schurin- ga. Nederlandse spraakkunst: Warmond. Weerszij van een wereld; Braasem, Bamboe doeri en or chideeën, Indonesische volkspoëzie; Bicker Caar- ten, De molen in ons volksleven: Venturi, La peinture Italienne. la Renaissance: Arnoldi, En nu., een revue; Eimert. Lehrbuch der Zwölfton- technik; Hildenbrandt. S.O.S. Noordpool, Nobile's tragedie in het Poolijs: The South American handbook; including Central America, Cuba and Mexico (leeszaal); Russell, Nancy Wake; Mason. The ancient civilizations of Peru; Idenburg, De sleutelmacht der school: Bibliotheek- en docu mentatiegids voor Nederland (inlichtingen). Hans Kaart speelt maandag in Haarlem als gast by het Rotterdams Toneel de hoofdrol in „De boomgaard" Frans Hals. Het museum is geopend op werkdagen van 1015 uur en op zon- en feestdagen van 1315 uur. Teylermuseum: Schilderijen uit de negen tiende en twintigste eeuw. Tekeningen uit de Hollandse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot. de twintigste eeuw Fossielen, mineralen, natuurkun dige insirumenten. Geopend iedere werk dag behalve maandag, van 11—15 uur De eerste zondag van elke maand van 13—15 uur. Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78 Middeleeuwse en latere schilderijen, sculpturen, paramenten, kantwerk, hand schriften en munten Geopend op werk dagen behalve maandag van 10—17 uur. des zondags van 13—16 uur Bibliotheek aan Prinsenhof: Foto-tentoon stelling over de ontwikkeling van Neder landse musea. Dagelijks geopend van 10—12.30, 13.30—17 en van 19—21.30 uur. Museum Het Huis Van Looy: Tentoonstel ling van reprodukties van Perzische mi niaturen. Geopend dagelijks van 9-17 en 19.30-22 uur; op zon- en feestdagen van 14-17 uur. Lelden. Gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde op proefschrift getiteld „The rela tionship between „entamoeba invadens'' Rodhain and its hosts" de heer A. B. Stam, geboren te Den Haag en thans wonende te Leiden. Amsterdam. Gemeente Universiteit. Doctoraal examen psychologie: mej. E. C. Rodbard, mevr. I'. Nijkerk-Olofsen en de heer S. C. Sehlberg. allen te Amsterdam. Doctoraalexamen economie: O. C. de Boer, Amsterdam; P. A. v. d. Paverd. Haarlem. Belastingconsulentexamen: mr. O. Leyendekkers, Amsterdam. Tijdens de première van een interna tionale „Mysterieshow" in Carré te Am sterdam is het vrijdagavond tot een inci dent gekomen, dat bijna aanleiding werd tot een formeel theaterschandaal. In het laatste nummer van deze overigens op hoog peil staande goochelrevue werden zeven mepsen uit het publiek zes man nen en een jonge vrouw namelijk door de hypnotiseur Michel de Vega uitgeno digd, zich beschikbaar te stellen als proef personen voor een séance op het podium. Nadat de zeven vrijwilligers in slaap ge bracht waren, werden zij een voor een, in een toestand van volkomen verstijving, op hals en hielen tussen twee stoelleuningen neergelegd, waar zy minutenlang als „le vende lijken" geëtaleerd bleven. Was dit op zichzelf reeds een onwaardige verto ning, veel erger nog werd het toen de hyp notiseur zijn willoze slachtoffers daarna een visioen liet beleven, alsof zij in een overstroming verdronken, met het ge volg dat de betrokkenen met van doods angst vertrokken gezichten op de zittin gen van hun stoelen klommen om zich ten slotte te laten neervallen in de imaginaire ziedende golven, die de hypnotiseur hun voor ogen toverde. De aanblik van deze stuiptrekkende be goochelden was zo weerzinwekkend, dat tientallen mensen ortder het uiten van ver ontwaardigde protesten de zaal verlieten, terwijl anderen luidkeels „schande!" rie pen en eisten, dat er ogenblikkelijk een eind gemaakt zou worden aan het wan smakelijk tafereel. Wat dan ook prompt geschiedde, doch niet dan nadat de hyp notiseur het publiek eerst nog trillend van woede had verweten, dat het allemaal de schuld., van het publiek geweest was als er iets verkeerd gegaan zou zijn. Geluk kig gebeurde er niets ernstiger en konden alle gehypnotiseerden na een vrij hard handige nabehandeling weer op eigen kracht en blijkbaar zonder nadelen voor hun gezondheid, het podium verlaten. Toch is het te hopen, dat dergelijke sensatie stunts hoe „ongevaarlijk" misschien ook, in den vervolge achterwege zullen blijven. Die „ongevaarlijkheid" is trouwens aan vechtbaar, want zoals elke medicus weet kunnen hypnotische experimenten met on bekende proefpersonen vaak de onplezie rigste verrassingen opleveren. Dubbel jammer was het, dat deze voor stelling zulk een ontsierend einde kreeg, want voor het incident viel er zeer veel goeds te genieten van dit vingervlugge groepje magiërs, goochelaars, illusionis ten en manipulators. De man met het „elektronische brein" bijvoorbeeld, die zo maar uit het blote hoofd vermenigvuldi gingen en zevende-machtsverheffingen met uitkomsten van dertien cijfers uitre kende, en de Europese grand prix-gooche- laar Jean Walton die ontelbare sigaretten zakdoekjes en dergelijken liet verschij nen en verdwijnen, om tenslotte zelfs een vrijwilliger uit het publiek met één hand greep van zijn overhemd te ontdoen. Een attractie van internationaal formaat was ook de „verdwijn-act" waarmee Michel de Vega zijn ongelukkige slotnummer opende. Had hij het daarbij gelaten, dan zou er alle aanleiding geweest zijn, deze Franse Mysterie-show als amusement van de bovenste plank aan te bevelen. H. Croesen De Britse Rank Organisatie maakt op het ogenblik een speelfilm met medewer king van Nederlandse cineasten. Het be treft een rolprent, die een verhaal vertelt over twee zeesleepboten, een Engelse en een Nederlandse, die elkaar voor de Spaanse kust beconcurreren. Voor de op namen op zee heeft de Rank Organisatie zich gewend tot Carillon Films in Rijswijk, welke onderneming een documentaire over het Nederlandse zeesleepvaartbe- drijf maakte, die onder de titel „Steady as she goes" de Nederlandse titel luidt „Recht zo die gaat" in Engeland en el ders grote waardering heeft gevonden. De ze documentaire wordt in belangrijke scheepvaartcentra verspreid over de we reld vertoond. In Londen bleek de belang stelling zelfs zo groot, dat er drie voorstel lingen acher elkaar plaats hadden. De film kwam tot stand onder leiding van de regisseur-producent Ted d"? Wit. De- hypnotiseur Michel de Vega (staande, links) met een assistent bij de voorbereidingvan zijn slacht offers voor het watersnoodvisioen, dat vrijdagavond in Carré zoveel opschud ding verwekte. (Exclusieve foto Haar lems Dagblad). ADVERTENTIE Traital 3 bevat het pas-ontdekte apelium met de sterke van roos bevrijdende eigenschappen. Na 6 wekelijkse haarwassingen is de roos verdwenen. Nu dit jaar de raadgevende interparle mentaire Beneluxraad zijn bijeenkomsten in Den Haag zal houden, nadat zulks in 1957 in Brussel was gebeurd, gingen ter gelegenheid van het eerste samenzijn van dit orgaan in de vergaderzaal van de Tweede Kamer onwillekeurig de gedach ten even terug naar een kleine honderd dertig jaar geleden. Toen waren er insge lijks op de banken van de Tweede Kamer heel wat afgevaardigden uit België, des tijds de Zuidelijke Nederlanden, gezeten. Een hunner nazaten herinnerde er aan, hoe zijn voorvader in die tijd met heel wat minder vriendelijke gevoelens Iiaag- waarts placht te trekken dan thans met hem het geval was. Tussen Noord en Zuid boterde het tenslotte zo weinig, dat het in 1830 tot. de afscheiding kwam. Gelukkig gaat ook ten opzichte van de betrekkingen tussen Noord en Zuid Breero's „het kan verkeren" op, want vandaag aan de dag heerst er tussen de leden van het college, dat een zwakke poging is om iets van een Benelux-Parlement in het leven te kunnen roepen, een uitstekende verstandhouding. Ja, er viel zelfs roerende eensgezindheid waar te nemen. Te weten wat ontevreden heid betreft over de houding van de mi nisters van Buitenlandse Zaken van de drie Benelux-landen! De ministers op het zondaren-bankje In hoffelijke, doch tegelijkertijd niet voor tweeërlei uitleg vatbare termen heb ben j.l. maandag de afgevaardigden uit het Noorden zowel als uit het Zuiden de staf gebroken over het door de drie ministers uitgebrachte verslag inzake de Benelux- samenwerking op het gebied van het bui tenlands beleid. Het was inderdaad wel buitengewoon magere kost, die zij hadden opgediend. Met het resultaat, dat de ver volgens gevoerde gedachtenwisseling ook bitter weinig om het lijf had. Nu moet ik hieraan echter meteen toevoegen, dat mo gelijk nog een andere factor er eveneens toe geleid heeft, dat de eerste Haagse bij eenkomst van de parlementaire Benelux raad niet bijster belangwekkend was. Tussen de leden van de raad zelf bleek gebrek aan overeenstemming te bestaan omtrent de punten, die men in het debat nu eens nader had kunnen of moeten be spreken. Het Belgische lid Pierson stak geenszins onder stoelen of banken, dat hij het wel degelijk tot de taak van de Bene- luxgenoten vond te behoren om onder meer kwesties als de wijze, waarop het vraagstuk van ontwapening in internatio naal verband behandeld wordt en waarbij Benelux tot dusverre zelf niet meespreekt, als het eventueel sluiten van een overeen komst nopens stopzetting van de kern proefnemingen tezamen te bespreken. Even later was het echter heel duidelijk, dat de Nederlandse politieke geestver want van de heer Pierson, namelijk de voorzitter van de Partij van de Arbeid, de heer E. Vermeer, er niets voor voelde der gelijke wel zeer algemene onderwerpen in de raad te gaan aansnijden. In de koffie pauze zei mij een van de Belgische socia listische raadsleden, dat naar zijn smaak de Nederlandse socialisten wel wat al te enghartig hun "opvattingen op het gebied van het buitenlands beleid door hun anti- Sovjet-Unie-gevoelens laten' 'leiden, met het gevolg ,dat zij onder meer vraagstuk ken gelijk de heer Pierson had genoemd anders dan tal van Belgen zien en er daar om maar liever in het Benelux-Parlement over gezwegen willen hebben. Intussen meen ik in het bijzonder onder de Neder landse afgevaardigden zekere beduchtheid te hebben kunnen waarnemen, dat men bij toepassing van de methode-Pierson het gevaar zou lopen in oeverloze debatten verzeild te geraken. Maar hoe dat zij, de manier, waarop het nu toeging was in elk geval helemaal mis, want bovenal door het inhoudsloze karakter van het rapport der ministers heeft er tenslotte geen en kele concrete discussie van enige beteke nis plaatsgevonden. In het land van Willem de Zwyger Het was wel heel duidelijk, dat althans deze keer, van de zijde van de ministers het nodige werd gedaan omstommetje te spelen, om een rol te vervullen, die zij kennelijk in het land van Willem de Zwij ger op zijn plaats vonden. Dat ging bij voorbeeld zover, dat toen er tenslotte een resolutie ter tafel kwam, waarin kenbaar werd gemaakt, dat de debatten in de Raad niet tot procedure-problemen inzake de samenwerking beperkt moeten worden en dat het gewenst is, dat het jaarlijks mi nisterieel verslag ook de hoofdpunten zal bevatten ten aanzien waarvan naar het oordeel van het Comité van Ministers het advies van de Raad de opvattingen nader bij elkaar zal kunnen brengen, minister Luns zich haastte om mede namens zijn ambtgenoten te verklaren, dat zij daar overniets wensten te zeggen. Waar lijk, als men niet in zulk een vriendschap pelijke en welwillende stemming zou heb ben verkeerd, zou hierop toch zeker wel een scherpe reactie van de zijde van de afgevaardigden op haar plaats geweest zijn. Nu gaven zij er de voorkeur aan ook maar hunnerzijdshet zwijgen er toe te doen. Intussen weten de ministers thans wel, dat zij een volgende keer met jivat beters voor de dag zullen hebben te komen en zelf de gelegenheid zullen dienen te schep pen om een aantal concrete punten in be spreking te doen. komen. Hoe voorzichtig de eenstemmig aangenomen resolutie ook gesteld is, zij bevat toch wel degelijk een voldoende duidelijke waarschuwing aan het adres van de ministers. Overbodig was dit zeker niet, want wanneer men op de nu ingeslagen weg zou voortgaan dreigt er voor de mogelijkheden voor de inter- parlementaire Beneluxraad om tot een or gaan uit te groeien, dat werkelijk beteke nis heeft, een hoogst bedenkelijk risico. Parlementaire tegenwind In de Tweede Kamer heeft minister Suurhoff het bij de verdediging van het ontwerp geneesmiddelenwet zwaar te ver duren gehad. Vooral de positie van de drogisten, een probleem, waarover nog niet het laatste woord is gesproken, zodat ik daaromtrent bij gelegenheid nog wel eens een kanttekening hoop te maken, veroorzaakte nogal wat moeilijkheden. Doordat het tussen de minister en mr. Bachg (K.V.P.) niet wilde boteren, toen genoemde afgevaardigde tenslotte met een amendement voor de dag kwam. dat be oogde in een afzonderlijke wet de eisen te laten regelen, waaraan verkopers van eenvoudige geneesmiddelen moeten vol doen, kwam het tot schorsing van de ver dere behandeling van het ontwerp. De minister van Sociale Zaken had er name lijk behoefte aan zowel met zijn ambt genoot van Justitie als met zijn collega van Economische Zaken overleg omtrent het amendement-Bachg te plegen. Het re sultaat hiervan is, dat het wetsontwerp pas weer over enige weken nader in be spreking zal komen, aangezien de Tweede Kamer deze week op Paasreces gaat. Wie verdient de klappen? Minister Suurhoff is thans wel de man, die de klappen krijgt, zo hoorde ik dezer dagen opmerken en dat niet alleen van wege de door hem in de Tweede Kamer ondervonden moeilijkheden, doch tevens in verband met de senatoriale verbolgen heid over de ter zake van de voorgestelde wijziging van de werkloosheidswet aan genomen houding. Ik heb hier het oog op het gebeurde in verband met het wets ontwerp, dat ten doel heeft voor de eerst komende twee jaar niet door het rijk de helft en door de werknemers en de weik- gevers ieder een kwart van de premie voor de werkloosheidsverzekering te doen betalen, maar om elk van de drie een derde te laten opbrengen, terwijl de pre mie van 1,6 tot 1,2 percent verlaagd wordt. Dat betekent een verlaging van de uit gaven van de schatkist met 23 miljoen gulden. Ofschoon niet slechts de Sociaal Economische Raad tegen een dergelijke wijziging in de zogenaamde verdelings sleutel had geadviseerd, maar bovendien de Sociale Verzekeringsraad de verlaging van de premie ongewenst had gevonden ivoor 1958 diende men niet lager dan 1,4 percent te gaan, meende dit advies college is de regering toch met dit ontwerp voor de dag gekomen. En toen zij, gelijk eerst ook al in de Tweede Ka mer het geval was geweest, van de zijde der senatoren hevig verzet ontmoette, stelde zijde Kabinetskwestie. Welnu, dit heeft de boosheid van de heren sena toren opgewekt. Waarschijnlijk zal een meerderheid van hen de gehele fractie van de P.v.d.A. en de meeste leden van de K.V.P. vóór het wetsontwerp stemmen ten einde in de gegeven omstandigheden geen Kabinetscrisis te veroorzaken. Doch het feit, dat hiermee gedreigd is en eigen lijk zodoende de aanneming van dit ont werp wordt afgeperst, ontmoette bij alle sprekers in de Kamer van vijfenzeventig ernstige kritiek. Die stoute minister Suur hoff tochOf is hij niet, althans niet alleen de man, die de klappen verdient? Mij komt het voor, dat het verkeerd zou zijn uitsluitend hém verwijten te maken. Want nog daargelaten, dat zijn ambtge noot van Financiën de eerste zal zijn, die een dergelijke besparing op 's Rijks uit gaven met graagte zag en ziet, zal men dienen te erkennen, dat alle ministers te zamen en elk van de ministers stuk voor stuk er aansprakelijk voor zijn, dat de Kabinetskwestie is gesteld. Daarom zou het mijns inziens dan ook in de gegeven omstandigheden bepaald op de weg van de Minister-President liggen om komende week bij de beantwoording van de Eerste Kamer, dit punt voor zijn rekening te nemen. Zeker, de minister van Sociale Zaken moge rad genoeg van tong zijn om het nodige over deze kwestie in het mid den te brengen. Nu echter voor de Senaat in het wezen van de zaak een door alle ministers tezamen gevolgd optreden zulk een ernstige steen des aanstoots blijkt te zijn, behoort de aanvoerder van de ploeg zelf namens het hele gezelschap het ge meenschappelijke standpunt te verdedigen. Dr. E. van Raalte WEST-DUITSLAND. Honderd jaar geleden werd Rudolf Diesel (1858-1913) geboren. Ter herinnering hieraan geven de Westduitse posterijen op 18 maart a.s. een postzegel van 10 pf. (groen) uit, waarop zijn portret en de door hem uitgevonden motor zijn afgebeeld. De zegel is ontworpen door prof. Hermann Schardt uit Essen en gegraveerd door Egon Falz uit Berlijn. In het Saarland verschijnt de zegel in dezelfde tekening en kleur, maar met toevoeging van het inschrift „Saarland". De waarde-aan- duiding op deze postzegel is 12 fr. LUXEMBURG. Voor het 10-jarig be staan van de internationale jaarbeurs te Luxemburg verschijnt op 16 april een veelkleurige postzegel van 2 fr. met als voorstelling het jaarbeursgebouw en de vlaggen van enige deelnemende landen. Het ontwerp is van de Luxem burgse kunstenaar Lex Weyer en de druk van de Zwitserse drukkerij Cour- voir.ier S. A. te La Chaux-de-Fonds. VERENIGDE STATEN. Op 17 april, de openingsdag van de Wereldtentoon stelling in Brussel, komt een postzegel van 3 cents (donkerrood) uit. Het pavil joen van de Verenigde Staten, van de 'lucht uit gezien, komt voor op de zegel, die een oplage heeft van 120 miljoen exemplaren. MONACO. Prinses Gracia Patricia met haar dochtertje Caroline zijn afge beeld op een postzegel van 100 fr., die de posterijen van het vorstendom .in omloop hebben gebracht op de dag dat de tweede baby is geboren. Van 28 april tot en met 21 juni 1958 zullen bijzondere postzegels (zomerpost- zegels) worden uitgegeven in de fran- keerwaarden 4, 6, 8, 12 en 30 cent, ivelke met een bijslag boven de fran- keerwaarde van respectievelijk 4, 4, 4, 9 en 9 cent zullen worden verkrijgbaar gesteld. De netto-opbrengst boven de frankeerwaarde is bestemd voor steun aan Nederlandse verenigingen, instel lingen of organisaties, die een cultureel belang dienen, op het terrein der volks gezondheid werkzaam zijn of het maat schappelijk werk bevorderen. Op de zomerpostzegels komen dit jaar afbeeldingen voor van Nederland se klederdrachten in de volgende voor stellingen, kleuren, ontwerpers: 4 4 cent, vrouw in Zeeuwse kleder dracht, blauw, P. Wetselaar te Haarlem. 6 4 cent, vrouw in klederdracht van het eiland Marken, geel, W. den Ouden te Amsterdam. 8 4 cent, vrouiv in Scheveningse klederdracht, karmijnrood, mejuffrouw C. R. Josselin de Jong te Aerdenhout. 12 9 cent, vrouiv in Friese kledij, bruin, J. R. Mensinga te Amsterdam. 30 9 cent, vrouw in Volendamse klederdracht, paars, mejuffrouw Akke Sins te Breda. De zegels zijn gedrukt bij Joh. En schedé en Zonen, grafische inrichting n.v. te Haarlem en uitgevoerd in één- kleurige koperdiepdruk (rotogravure). Grootte van de zegels: 24,25 x 31,55 mm. Grootte van het beeld: 21,25 x 28,55 mm. Deze zegels zijn, ook in het verkeer met het buitenland, voor de frankering geldig tot en met 31 december 1959. Voor zover ze na de termijn van ver krijgbaarstelling op de kantoren nog niet zyn verkocht, zullen ze worden vernietigd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 13