Horen en zien r MARCHWOOD BUMBELENDEWENSHOORN Goede verwachtingen betreffende de textiel jaar beurs Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES Kort en bondig 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Internationaal amusement sport en jeugdwerk Muzikale coryfeeën De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Orkeststukken en liederen van Anton von Webern Reddingsbrigades hielden contact-vergadering Botersmokkelaar moest auto en boter prijsgeven Kerkelijk Nieuws Proces-verbaal tegen puzzelonderneming ONS VERVOLGVERHAAL DOOR IRIS BROMIGE MAANDAG 17 MAART 1958 De AVRO heeft het hare er toe bijge dragen dat de reeks geslaagde televisie programma's van zaterdagavonden niet onderbroken werd. De „weekendshow' was bijzonder aantrekkelijk dank zij de medewerking van een aantal buitenlandse artiesten. Zo waren er de steltlopers Jean en Peter Barbour, die met gemak dansten en de touwtjes in handen hadden bij het optreden van marionetten, benevens de Franse zangers „Les cinq pères" met een knappe combinatie van zang en mimiek. De Japanse filmster Miiko Taka, die ter gelegenheid van de première van „Sayo- nara" in ons land vertoeft, vertelde van en zong uit de nieuwe film, waarin zij met Marlon Brando optreedt. Van de an dere gasten moet Jan Lemaire sr. worden genoemd, die filmervaringen dich ter bij huis opdeed, want hij werkt mee aan de verfilming van „Dorp aan de ri vier". Dat hij ook in staat is met verhalen uit het zeemansleven te boeien bleek voor wie dit nog niet wist door de radio uit zijn voordracht over de branding. De studio was te klein om de evenwichts kunstenaar „The great Berry" aan een mast van dertig meter te zien werken en daarom werd overgeschakeld naar de ca mera's in de tuin van de studio in Hilver sum om de verrichtingen in de lucht te kunnen gadeslaan. Mies Bouwman was later op de avond weer vlot en gezellig in de quiz „Van je familie moet je het hebben". Verder heb ben de kijkers gedurende een half uur een uitzending uit Baden-Baden meegemaakt, waarin aandacht besteed werd aan ope rettes van een halve eeuw geleden. Een goed verzorgd programma. De laatste weken dankt men de uitbrei ding van het aantal programma's op zon dag in ons land aan de Duitse televisie, die tegenwoordig is bij belangrijke sport gebeurtenissen. Gisteren werd een relais gegeven van een reportage van een inter nationaal springconcours in Dortmundt: voor liefhebbers van paardensport was de uitzending bijzonder interessant, daar de verrichtingen van de dieren en berijders goed te volgen waren. Niet-ingewijden daarentegen zullen door de herhalingen het geheel niet uitgekeken hebben. In Rotterdam bestaat bij middelbare scholieren en onder de werkende jeugd grote activiteit voor het werk dat de her vormde predikant ds. M. L. W. Schoch voor en onder hen verricht. De radio wijdt regelmatig uitzendingen aan de arbeid van de Centrale Hervormde Jeugdraad in de Flevozaal te Rotterdam. De daar heersende goede sfeer kwam zondagmiddag tijdens een televisie-uitzending van het I.K.O.R. tot uiting. Hierbij werd men vooral ge troffen door de daar heersende openhar tigheid. Jongens en meisjes vertelden in vraaggesprekken hoe zij er toe gekomen zijn de diensten trouw te bezoeken en ac tief aan het werk deel te nemen. Deze uit zending was er opnieuw een bewijs van. dat de televisie ook ingeschakeld kan wor den bij de evangelieverkondiging. Beeldschermer Het grammofoonplatenconcert „Muzika le coryfeeën" is al een paar jaar een vast punt in het zondagavondprogramma. Op het eerste gezicht lijkt zo'n half uurtje vrij willekeurig gekozen platen op een avond met een grote luisterdichtheid een tikje pover: iedereen met een beetje repertoire kennis kan het samenstellen. Maar op den duur gaat men het toch als een moeilijk te missen uitzending waarderen. En dat niet alleen als een wat fijnzinniger gerecht op een avond van overwegend lichte kost, maar ook omdat de kamermuziek daar mee de kans krijgt te bewijzen, dat zij bij uitstek „radiogeniek" is. Zo bewaren we de beste herinneringen aan recitals door Victoria de los Angeles, Suzanne Danco. Irma Kolassi, Gérard Souzay, Camille Maurane, door Elisabeth Schwarzkopf en hilversum i 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Meditatie. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Orgelspel. 11.30 Bariton en piano. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.Landb.rubriek: 1. De boer van Nooitgedacht. 2. Kentering op het plat teland. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Me dedelingen of gram. 13.20 Metropole orkest. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Strijkkwartet. 15.25 Gram. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 13.15 Act; 18.30 Amateursprogr. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Pianorecital. 19.25 Carillonspel. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws 20.05 Gevar. progr. voor de strijdkrachten. 21.45 Gram. 21.55 Zij kunnen niet meer schrijven caus. 22.15 Operafacetten, 22.55 Ik geloof, dat... caus. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.16 New York calling. 23.21-24.00 Gram. hilversum ii 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.45 Lichtbaken, caus. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Gram. 10.30 Schoolradio. 10.50 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 School radio. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Gram. 13.30 Dansmuziek. 14.00 Le Keel Keel im. Hebreeuwse cantate. 14.20 Gram. 14.30 Voor de vrouwen van het platteland. 14.40 Pleidooi voor een non. hoor spel. 15.45 Lichte muz. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Impres sies van de Nederlandse Antillen door Elisabeth Hartog-Wouters. 18.00 Lichte muz. 18.20 K.V.P., causerie. 18.30 Gram. 18.50 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Comm. op het nieuws. 19.15 Lichte muz. 19.35 Gram. 19.45 Act. 20.00 Lijdensmedita tie. 21.00 Die Kluge, opera. 22.30 Wij Europeanen, klankbeeld. 22.50 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. brussel 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.02 Lichte muz. 16.30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.40 Gram. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Syndicale kron. 20.00 Litterair progr. 21.00 Ork.- concert. 22.00 Nieuws. 22.15—23.20 Hoorspel. VOOR DINSDAG NTS: 20.30 .Tourn. en weeroverz. 20.45 Filmrep. 21.15—22.55 Film. Zal de muziek van de Oostenrijkse com ponist Anton van Webern ooit tot de „mu ziek voor de miljoenen" gerekend kunnen worden? Het is een vraag, die niet alleen de werken van deze kunstenaar betreft, maar die ook ten aanzien van veel andere door hedendaagse componisten geschre ven muziek gesteld kan worden. De sub- jectivering van de toonkunst en de vereen zaming van de moderne componisten spitst zich toe. Zij spreken in hun werken een eigen klankentaai, die wel in het eer ste stadium van haar ontplooiing een rela tie toont tot de leermeester, maar die daarna, meestal zeer spoedig, een per soonlijk accent verkrijgt, dat slechts door „verwante zielen" lijkt te worden ver staan. Arnold Schönberg, de leermeester van Von Webern, heeft over het ontstaan van deze vei houding gewaagd in het voor woord, dat hij schreef voor de zes Bagatel len, opus 9, van zijn leerling. Hij zegt daar in onder andere: „Deze stukken zal slechts hij begrijpen, die het geloof bezit, dat door tonen datgene zich laat uitdruk ken, dat alleen met tonen te zeggen is." En dan vraag Schönberg zich af: „Weet de speler hoe hij deze stukken spelen moet en de toehoorder hoe hij ze moet ac cepteren? „Zou het op grond van het ge loof en het begrip, waarover Schönberg spreekt, geweest zijn, dat de B.B.C. za terdagavond in haar „derde programma" de uitvoering van enige werken van Von Webern opnam? In elk geval was het een in principe loffelijk besluit om aandacht te vragen voor de muziek van deze compo nist, die in 1945, eenenzestig jaar oud, te Mittersil bij Salzburg, om het leven kwam door een bij vergissing afgeschoten ge weerkogel. De dirigent Walter Goehr leidde bij deze uitzending het Londens symfonieor kest en het B.B.C.-koor. De sopraan Helga Pilarczyk en de bas Richard Standen ver leenden hun solistische medewerking, wat voor deze vocalisten een uiterst veel eisende opdracht betekende. Want de to- nenopeenvolging, die door Von Webern als melodie werd bedoeld, wijkt met haar gro te, onsamenhangende intervalsprongen, wel zeer af van wat men in de loop der eeuwen onder melodie heeft verstaan. Als de „melodieën" onttrekken zich ook de andere elementen, waarmede de uitge voerde werken werden samengesteld, aan vrijwel iedere vormbeschrijving. Wat ge zegd kan worden is, dat flarden van klankopwellingen met uiterst subtiele dy namische schakeringen een eigen expres sieve sfeer brachten bij de vertolking van Orkeststukken opus 6, schimachtig be klemmend vaak, als een metafysisch feno meen, dat geen weikelijkheid kon wor den. Die indruk gold in wezen ook voor de twee liederen opus 8 en de vier liederen opus 13, de Symfonie opus 21 en de Cantate opus 31 no. 2 voor sopraan, bas, koor en orkest, waarmee de uitvoerenden een be wonderenswaardige prestatie leverden. Maar door de uniformiteit van het compo sitieproces en ondanks de subtiliteit van nuancering en klankentimbres, die als lichtende zonneglans op een donkere bos grond werden, kon de spanning van deze uitzending toch niet voortdurend gehand haafd worden, althans niet voor de luiste raars, die niet vatbaar waren voor deze klankennarcose. Die luisteraars veerden weer op, toen men als merkwaardig inter mezzo het Ricercare van Von Webern, een bewerking van het thema, dat Johan Se bastian Bach in „Das musikalische Op- fer" heeft verwerkt, speelde en vorm schoonheid met melodisch lijnenspel een verheugende en bevrijdende realiteit werd. Irmgard Seefried ook en aan vele instru mentalisten Van tijd tot tijd ontmoet men via de plaat nog eens de podiumpromi nenten van voor de tweede wereldoorlog: Alfred Cortot, Charles Panzéra, Arthur Schnabel, Pau Casals en tal van anderen. Gisteravond was de beurt aan de Zwit serse pianist Edwin Fischer, wiens vertol king van een sonate van Van Beethoven en twee Moments Musicaux van Schubert ons op ontroerende wijze terugbracht naar een époque, waarin toewijding, vakkennis en een onbaatzuchtig dienen van de kunst het werk van zovele thans alweer welhaast vergeten artiesten adelde zonder dat zij door de stralenkrans der publiciteit om schenen behoefden te worden. Golfbreker ADVERTENTIE Hoeveel vertrouwen een fabriek heeft tn eigen fabrikaat, komt tot uiting in de verstrekte garantie. Renault geeft 6 maanden garantie zonder dat de cliënt arbeidsloon behoeft te betalen. Wellicht stemt u dit tot nadenken. GARAGE DEN HOUT In een zaal van restaurant „Munniks aan de Grote Markt in Haarlem is zater dag, onder voorzitterschap van de heer P. v. d. Mije, de jaarlijkse contact-ver gadering gehouden van de Kustreddings- brigades aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen. Bij het opmaken van de benoemings voordracht van vijf leden voor de Con tact Commissie Kustbrigades, werd met algemene stemmen besloten de aanzitten de leden, P. v. d. Mije, voorzitter; P. J. Coppens, secretaris; A. Passchier, G. Schuitemaker en H. v. d. Wel, voor een herbenoeming voor te dragen. Uit een overzicht van de reddingsrap porten bleek, dat gedurende 1957 in 26 gevallen hulp was verleend. Het advies van de Contact Commissie om in 1958 geen algemene jaarlijkse Bondsstranddag te houden werd eveneens besproken. Voorgesteld werd om in een bescheidener vorm een Bondsstranddag in Katwijk aan Zee te houden, met mede werking van de daaromheen liggende Kustbrigades. Besloten werd, dat de Con tactcommissie het voorstel uit de vergade ring verder zal uitwerken en aan het Bondsbestuur zal voorleggen. Vervolgens werd een tweetal propagan dafilms vertoond en toegelicht door de heer Joh. M. Schmidt Veel succes oogstte de heer Th. Jansen met zijn nieuwe documentaire, die ver vaardigd was met medewerking van de Bloemendaalse Reddingsbrigade. In een kort tafreel waren hierin de gevaren van de zee, de noodzakelijkheid om de zwem kunst machtig te zijn en het werken van de Kustreddingsbrigades vastgelegd, waarbij vooral de grote deelname van de jeugd naar voren kwam. Bij het voortzetten der vergadering bleek dat de poging tot oprichting van een Kustbrigade op Terschelling, op moeilijk heden gestuit is. Drie douanebeambten van de post IJzendijke hebben op de weg IJzendijke- Watervliet een personenauto aangehou den, waarmee naar later bleek 980 kilo gram boter werd vervoerd. De chauffeur van de wagen gaf geen gevolg aan het stopteken van een der douanebeambten, waarna de twee verderop staande douaniers de zogenaamde „messen" over de weg legden. Deze maatregel had tot ge volg dat een voorband en twee achterban den van de personenauto aan flarden gingen. De chauffeur reed desondanks nog ongeveer 200 meter verder, waarna hij zijn wagen in de steek liet en het veld in vluchtte. De douaniers slaagden er niet in de chauffeur te achterhalen. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Katwijk aan Zee (wijkgem. N.O.) J. W. de Bruin te Harderwijk; te Blankenham (toez.) A. J. Plug, vic. te Schiedam. Bedankt voor Ernst (toez.) G. v. Estrik te Nieuwland (Z.H.). Benoemd tot vic. te Dedemsvaart mej. S. P. C. v. Kempen, kand. te Zeist. Geref. kerken Beroepen te Heer-Hugowaard J. W. Ge- nuit, kand. te Sprang-Capelle. Bedankt voor 's-Gravenhage-O. (6e pred.pl.) J. v. Leeuwen te IJmuiden. ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181 Tel 14444 Tegen de exploitant van de puzzelser vice Noord-Holland, de 40-jarige H. W. die te Hoorn zijn domicilie had, heeft de po litie proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van de Loterijwet. W. publiceerde namelijk in diverse streekbladen woordpuzzels, maar bleef in gebreke wat de voorwaarden betreft; er werden 1 namelijk woorden goedgekeurd, die niet in de Nederlandse woordenboeken voorkwamen. Voorts werd de oplossing van de laatste puzzel helemaal niet be kendgemaakt. De verblijfplaats van W. is op het ogenblik onbekend. HET LEGER VAN NIEUW-ZEELAND WELLINGTON (UP) Nieuw-Zeeland gaat zijn militaire opleiding op een nieuwe leest schoeien. Omdat Nieuwzeelandse troepen in een eventuele oorlog zeker zullen moeten vechten in moerassen en oerwouden van Z.O.-Azië zullen zij volgens de Nieuw-Zeelandse minister van Defensie, Conolly met een dergelijke oorlogvoering vertrouwd worden gemaakt. Bumbel keek vragend naar de kapitein. Die haalde z'n schouders op. „U bent de eigenaar van het schip", zei hij. „U moet dus weten, wat er gebeuren moet!" Bumbel keek naar Fokko en z'n makkers, die nog steeds smekend op 't dek knielden. „Goed", zei hij ernstig. „We zullen jullie vergeven en weer aan boord nemen..., maar dan moet je beloven, nooit meer zoiets slechts uit te halen, als je gedaan hebt, en de bevelen van de kapitein gehoorzamen!" 131~ui ADVERTENTIE Van de vergrote textieljaarbeurs, die van 18 tot 27 maart als onderdeel van de voorjaarsbeurs te Utrecht wordt gehou den, koestert zowel de voorzitter als de di recteur van deze jaarlijkse textielmani- festatie, de heren J. C. Bottenheim en A. G. Biemond jr., hoge verwachtingen. Op een persconferentie, die vandaag in Utrecht werd gehouden, hebben zij mede delingen verstrekt over deze wapen schouw van de Nederlandse textielindu strie. Volgens de heer Bottenheim moet de textielindustrie die zeer conjunctuurge voelig is bijzonder op haar qui vive zijn. Incidentele berichten over werktijdver korting en het ontslaan van personeel mo gen, aldus de heer Bottenheim, niet als maatstaf gelden voor het conjuncturele beeld van de textiel- en kledingindustrie. Hij meent, dat het psychologisch effect van een woord als „bestedingsbeperking" veel groter is'dan de werkelijke invloed die de textielindustrie van de bezuiniging heeft ondergaan. De heer Bottenheim sprak de verwach ting uit, dat de regering de momentele behoeften van de wolindustrie zal ver staan en een gunstig klimaat zal creëren, waarin de zo noodzakelijke aanpassing zich kan voltrekken. Ofschoon de binnen landse afzet van de Nederlandse wol in het afgelopen jaar achteruit is gegaan, is, vol gens de heer Bottenheim, haar relatie ve positie verbeterd door een daling van de import. Ook ten aanzien van de export kan men niet ontevreden zijn. In 1956 was er een ex port van 7054 ton wollen produkten ter waarde van 123 miljoen gulden, in 1957 to taal 7398 ton met een waarde van 137 mil joen gulden. Een derde van de totale export van wollen produkten gaat naar West-Duitsland, welke markt ook om an dere redenen dit jaar door de textieljaar beurs speciaal voor intensieve bewerking is uitgekozen. In dit verband betreurde de heer Botten heim het, dat de wollen stoffenindustrie niet in grote omvang op de beurs vertegen woordigd is. In 1957 nam de uitvoer van de confectie- jndustrie toe met ruim 25 miljoen gulden, terwijl de invoer slechts steeg met 14 mil joen gulden. Men verwacht dat de uitvoer in 1958 voor het eerst meer dan 100 mil joen gulden zal bedragen, terwijl de im port waarschijnlijk nog meer zal afne men. De Nederlandse katoen-rayon-en linnen industrie moet moderniseren om tot goede concurrentie-verhoudingen binnen de Euromarkt te komen. Deze industrie hoopt, dat de oorspronkelijke investe ringsfaciliteiten weer door de regering zullen worden verleend. Deze industrie is, aldus de heer Botten heim, een warme voorstandster van de totstandkoming van de vrijhandelszone, waarover overleg gaande is. Het spreekt echter vanzelf, dat de tariefverschillen, die bestaan in de huidige voorstellen, niet mogen leiden tot scheeftrekking van con currentieverhoudingen, ten bate van in dustrieën, die hun half-fabrikaten tegen la ge invoertarieven van buiten de zone kun nen betrekken. Door het wegvallen van de export naar Indonesië onder andere, heeft het eind 1957 en het begin van 1958 zich ook in de katoen-rayon- en linnenin dustrie gekenmerkt door een zekere terug gang. Op de binnenlandse markt is deze teruggang voornamelijk veroorzaakt door voorraadsaanpassingen, welke volgens de heer Bottenheim inmiddels voltooid zijn en die de vraag doen herleven. De directeur van de textieljaarbeurs, de heer A. G. Biemond jr. wees erop, dat de textieljaarbeurs die thans de gehele par terre van het Vredenburgcomplex beslaat, ondanks de grote uitbreiding nog met ruimtetekort te kampen heeft. Voor het eerst is ook de herenconfectie op de tex tieljaarbeurs vertegenwoordigd. De sector van de woningtextiel is zeer uitgebreid en vrijwel volledig omdat zij naast effen en bedrukte gordijnen in wol en katoen, ook vloerbedekking in de meest uitgebreide zin zal tonen. Er zullen tapijten zijn, hand geknoopt en machinale, er zal bouclé en tufted zijn, naast cocos en linoleum. Stands van collectieve aard zijn verre zen van de samenwerkende Nederlandse veloursfabrikanten en de gemeenschappe lijk zich presenterende trijpfabrieken. De Nederlandse eigen-textieldrukkers komen met een grote afdeling. Er is voorts wol en er zijn wollen stoffen, zij het in bescheiden mate. Er is een we derom vergrote inzending van tricotage en lingerie en er is een groot aantal stands uit de sector van de Nederlandse katoen-en rayonweverijen. Voorts treft men in de Beatrixhal een niet onaanzienlijke Belgische deelneming aan. Zes Nederlandse „loonfinishers", die voor de textielindustrie katoenen, rayon zijde en linnen stukgoederen bleken, ver ven, drukken en sanforiseren zullen hier een collectieve expositie brengen. De heer J. C. Bottenheim, heeft ter persconferentie namens alle textielexpo- santen zijn spijt uitgedrukt over het feit dat Prins Philip en Prins Bernhard tijdens hun bezoek aan de Utrechtse jaarbeurs, op 26 maart, uitsluitend de afdelingen op het Croeselaanterrein bezichtigen zullen en niet naar het Vredenburg komen. AMERIKAANSE PILOOT VRIJ PANMOENJONG (UP) Na tien dagen in Noordkoreaanse gevangenschap is maan dag een Amerikaanse piloot, wiens „sabre" tien dagen geleden boven de neutrale zone tussen Noord- en Zuid-Korea werd neer geschoten, overgedragen aan de UNO-dele- gatie in Panmoenjong. 5. „-Sapperloot, wat een toespraak. Het lijkt wel een al gemene vergadering. Goed hoor, ik zal m'n best doen, maar de dingen zullen nooit meer hetzelfde zijn." „De vroegere orde der dingen wijzigt zich. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Kom mee haar de tuin. Er zit een nest van een roodborstje in de haag en dat wil ik je laten zien". Terwijl zij de tuin doorwandelden, die de trots en glorie van haar vader was, stak Celia haar arm door de zijne. Onmiddellijk achter het huisje was een kleine, lager gelegen tuin met een bos goudenregen in het midden. Een klein grasveld werd omgeven door een laag muur tje, dat nu opgevrolijkt werd door aubretia en andere muurbloemen. Het was hier op de witte tuinbank onder de goudenregen, beschermd voor de wind, dat Charles Howard gedroomd had zonnige rustige uren in zijn tuin te zullen beleven, maar tot dusver was hij er nog niet toe gekomen, daar hij in zijn hart een echte tuinman was. Boven aan de treden, die toegang gaven tot de tuin, stond een vogelbad, en zich uitstrekkend tot het einde van de tuin was een pad met aan weerszijden bloembedden. De grond liep, van het huis af gezien, enigszins op en aan het einde van het graspad keek men over Long Meadow naar de bossen in de verte. De vensters aan de achterkant van het huisje gaven uitzicht over het graspad en over de weide. Het geheel was door Howard met smaak ontworpen, zodat het huidje, de tuin en het omliggende land in perfecte har monie samenvloeiden en eikaars aantrekkelijkheid verhoogden. Een lage hagedoornheg markeerde de afscheiding tussen weide en tuin. Terwijl Celia het nest van het roodborstje bekeek en luisterde naar het commentaar van haar vader op de toestand van de verschillende planten in de borders, was het, of er weer iets van de voldane vredigheid van dat uur op Barberry Hill, die door Gay's uitspattingen en het nieuws van haar vader zo ruw verstoord was, in haar terugvloeide. Zij wenste geen verandering. Hier, thuis na de pijn en op winding en onstandvastigheid van de oorlogsjaren, had zij weer geestelijk vrede gevonden en de van ouds be kende leefwijze, die haar aantrok en haar meest fun damentele instincten bevredigde. Zij wilde niet toege ven, dat verandering onvermijdelijk was en zette der gelijke onrustige ideeën van zich af. Het vierkante grijze huis van de Ruspers met de stormlantaarn in het portiek en de sering bij het hekje, was aan Celia even goed bekend als haar eigen huis. In haar schooldagen had zij het grootste deel van haar vrije tijd bij de Ruspers dooorgebracht en was daar al jarenlang geaccepteerd als een van de familie. Voor een enig kind was dit huishouden met vijf levendige kinderen een zegen geweest. Terwijl zij die zondagmorgen met het hekje wor stelde, vroeg Celia zich af, hoe lang het zou duren voor dat dit weer eens goed opgehangen werd. Voor zover zij wist, was het al twee jaar in deze toestand en Bill, Mar tin en hun vader hadden al ettelijke keren hun voor nemen te kennen gegeven, om „het hek even in orde te maken", maar daarbij was het gebleven. Er hielp niets aan, ze zou het ding er af moeten lichten. Zij zet te haar tennisracket op de grond, terwijl zij het hek je oplichtte en open duwde. Mevrouw Rusper deed haar open en begroette haar met een warme glimlach. „Hallo, Celia, hoe gaat het? Ik ben net bezig met koekjes bakken. Kom mee naar de keuken, dan kun nen we praten, tot de kinderen klaar zijn. Bill is bezig de baan klaar te maken en Margaret en Martin trach ten de ballen te vinden. De laatste keer, dat ik ze ge zien heb, lagen ze in de bagageruimte van de wagen met een zak aardappelen de tennisballen bedoel ik, niet de kinderen maar je weet wel, hoe het in dit huis gaat. Niemand legt iets op zijn juiste plaats, be halve Beryl. Hoe is het met je vader?" Celia zat op een hoek van de keukentafel en praatte met haar gastvrouw, die inmiddels behendig een koek- snijder hanteerde. Binnen enkele minuten voegde de heer Rusper zich bij hen, op zoek naar een touwtje. Hij was een dikke man met een rond gezicht, een glimmend kaal hoofd en een opgewekt voorkomen. Hij had een procureurs kantoor in Elton, was dol op zijn familie en daar hij nooit een dag van zijn leven ziek was geweest, verkeer de hij vaak in twijfel over de staat van zijn gezondheid. Hij was zeer op Celia gesteld en een groot vriend van haar vader. Celia wist, dat zowel meneer als mevrouw Rus,per gehoopt had, dat zij en Bill nog eens een paar zouden worden en zo de beide families aan elkaar verbinden, want toen hij eenentwintig jaar was, had Bill tekenen vertoond, dat Celia op 19-jarige leeftijd meer voor hei? begon te betekenen dan het ietwat slungelige school meisje, waarmee hij bevriend was geweest en dat hij geplaagd had van het ogenblik af, dat zij naar school ging. Maar de oorlog was gekomen en Bill was door het leger opgeslokt. Gedurende verscheidene jaren za gen zij elkaar niet en toen zij elkaar weer ontmoetten, was het op een vriendschappelijke basis en niets meer. Naar Celia's mening was Bill gedurende de oorlog sterk veranderd. Zij kon niet gemakkelijk definiëren wat het was, maar hij scheen alle doelstelling in het leven verloren te hebben. Hij was goedig en opgewekt, zoals altijd, maar hij scheen bevangen te zijn door een zekere ge moedelijke luiheid, die de contouren van geest en ka rakter van de jongen, die zij gekend had, vervaagde, zoals een hete zomerdag het landschap kan doen ver vagen. Het was in ieder geval voor beiden al heel gauw duidelijk geworden, dat een vlotte virendschap alles was, wat er nog over was. Martin en Margaret kwamen de trap afrennen. ,„Wat denkt u nu wel, moeder Hallo Celia De ballen zaten weggestopt in Sheila's rijlaarzen. Die moet ze daar opzettelijk gestopt hebben, omdat we gisteren geen partijtje met haar wilden spelen. Waar is zij?" Martin's gezicht had een verontwaardigde uitdruk king. Hij was een lange, magere jongen van tweeen twintig jaar met een verwarde strokleurige haardos. Hij was de grootste ster van de cricketclub in March- wood en een zeer dof licht op het kantoor van zijn va- er. „Sheila is met Beryl naar de kerk gegaan", zei zijn moeder. „Kom laten we gaan spelen", zei Margaret. „Ga mee, Celia". Bill zat op het gras een sigaret te roken met zijn rug tegen een van de netpalen.. Hij grijnsde vriendelijk en stond op, toen hij hen aan zag komen. „Morgen, Celia. Wordt iemand verondersteld hier vanmorgen te tennissen?" (Wordt vervolgd) Geroyeerd. Het hoofdbestuur van de Partij voor Overheidspersoneel en gepen sioneerden deelt mede dat het de heer J Wolff, oud-voorzitter van het actiecomité, als lid der partij heeft geroyeerd. Het hoofdbestuur zegt dat de heer De Wolff de indruk maakte niet bezield te zijn met een ideaal om de belangen van het over heidspersoneel te behartigen. De pier te Scheveningen. „Het plan voor een nieuwe pier te Scheveningen da teert uit 1954 en er is overleg geweest tus sen de exploitatiemaatschappij „Scheve ningen" en de gemeente over een moge lijke gemeentelijke garantie. Dit is echter doorkruist door het rijksgoedkeuringsbe- leid. Op het ogenblik ligt dit pierplan dus te wachten od een rijksgoedkeuring, maar men moet zich niet ontveinzen, dat de fi nanciële situatie inmiddels wel zo ver anderd kan zijn, dat er een nieuw overleg over de mogelijkheden nodig is, wanneer een rijksgoedkeuring zou afkomen". Dit zei de burgemeester van Den Haag, mr, Kolfschoten, tijdens de debatten over de gemeentebegroting. „Miniatuur-Walcheren". Het bestuur van de stichting Nieuw Walcheren te Mid delburg heeft tijdens zijn algemene ver gadering besloten, het vele toeristen trek kende „Miniatuur-Walcheren" op te hef fen, wanneer men geen bijstand krijgt van andere instellingen en instanties. De stich ting beschikt niet meer over de benodigde middelen om het voorbereidende werk, dat des winters wordt gedaan voor te finan cieren en een eventueel nadelig exploi tatiesaldo op te vangen. Onderscheiding. In het Historisch Museum te Rotterdam heeft de wethouder van Onderwijs en Volksontwikkeling in de Maasstad, aan de heer A. J. van der Vlerk de Paul Nijgh-penning uitgereikt, hem toegekend door de stichting van die naam „wegens zijn bijzondere verdiensten op sociaal-cultuur terrein in de loop der jaren". MAANDAG 17 MAART Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met: „De boomgaard", 20 uur. Con certgebouw: Concert door het Haarlems Bach Ensemble, 20 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 19- 21.30 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototentoonstelling over de ontwikkeling van Ned. Musea, 19-21.30 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jaar. 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Met donderend geweld", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De vloek der Demonen", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Jang-Tse", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Porte des Lilas", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder", a.l., 19 en 21.15 uur.Roxy Theater: „De lucht slag om Japan", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", a.l., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Begijnhofkapel: Interkerkelijk Evangeli satie Comité: de heer J. van Gijs over: „De kracht van positief denken", 20 uur. Zangdienst 19.30 uur. DINSDAG 18 MAART Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met: „De Bolle", 20 uur. Concert gebouw: Noordhollands Philharmonisch Orkest, negende concert in de serie D, 20.15 uur. Pauzetheater: „Capriolet van het V.U. cabaret", Rembrandt-theater, 12.40-13.20 u. TENTOONSTELLINGEN: Huis Van Looy: Tentoonstelling van re- produkties van Perzische miniaturen, 10- 12.30, 13.30-17 en 19-21.30 uur. Bibliotheek aan Prinsenhof: Fototentoonstelling over de ontwikkeling van Ned. musea, 10-12.30, 13.30-17 en 19-21.30 uur. Galerie Espace: Expositie van gouaches en tekeningen van Lucebert, 11-17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Nora's offer", 14 jr., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Met donderend geweld", 14 jr., 14.30 en 20 uur. Lido Theater: „De reis van Prinses Beatrix naar de West", 10, 11 en 12 uur. „De vloek der Demonen", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Vuur over de Jang-Tse", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „Porte des Li las", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Sissi, keizerin en moeder'", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.Roxy Theater: „De lucht slag om Japan", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „Het Bolsjoi-ballet", a.l., 14.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1958 | | pagina 6